REKLAMA

Czy branża ma w wakacje szansę na odbicie wraz z odmrażaniem gospodarki?

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2021-06-08 14:40
Czas trwania:
14:48 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarczy czternasta 41 Wojciech Kowalik kłaniam się to jest wtorkowy raport gospodarczy w radiu TOK FM zaczynamy tradycyjnie od szybkiego przeglądu sytuacji na rynkach na warszawskiej giełdzie dziś na czerwono i te spadki od rana się pogłębiają w tej chwili dziki WIG 20 tracą po mniej więcej 7% natomiast na rynku walutowym złoty słabszy, zwłaszcza wobec franka szwajcarskiego, który kosztuje 4zł 9gr euro 446USD po 366 brytyjski funt po 5zł i 18gr z najważniejszych Rozwiń » wydarzeń gospodarczych dziś rząd przyjął założenia do państwowego budżetu na przyszły rok i upadnie teraz kilka liczb rząd przewiduje wzrost gospodarczy na poziomie 43% inflacja w przyszłym roku ma wyhamować średnio do 2 i 8% natomiast bezrobocie na koniec przyszłego roku ma spaść poniżej 6% z kolei przeciętna pensja ma w przyszłym roku rosnąć o prawie 6,5% oczywiście w porównaniu do br. do końca tygodnia rząd ma pokazać jak zamierza luzować obostrzenia na wakacje zapowiada minister zdrowia ma to być konkretny plan, ale jak dodaje Adam Niedzielski skala luzowania w Polsce jest już dużo większa niż w innych krajach europejskich ogłoszenie dalszego planu odmrażania gospodarki opóźnia się w tamtym tygodniu minister zdrowia zapowiadał, że plan miał być ogłoszony wczoraj stopy procentowe są na rekordowo niskim poziomie, ale to może się zmienić przypominał w TOK FM dziś rano szef komisji nadzoru finansowego Jacek Jastrzębski w magazynie EKG ostrzegał, jeżeli stopy pójdą w górę wtedy rata kredytu zamieszkanie także wzrośnie trwa boom mieszkaniowy i Polacy zadłużają się na potęgę dlatego KNF apeluje do klientów banków przed zaciągnięciem kredytu warto uważnie czytać umowy i upewnić się, że stać nas na jego spłatę, a przed podpisaniem umowy o kredyt można w banku poprosić o symulację, czyli jak będzie zmieniała się rata wraz z podwyżką stóp do poziomu np. 10% co czwarty Polak nie planuje nadchodzące wakacje wyjazdów tak wynika z badania ARC rynek i opinia blisko połowa chce wyjechać gdzieś w Polskę co piąty zagranicę jednocześnie prawie połowa pytanych przyznaje, że możliwość swobodnego podróżowania dla osób zaszczepionych przeciw covid-19 wpływa na ich decyzje na temat przyjęcia preparatu co trzeci ankietowany przyznaje, że pandemia ma wpływ na tegoroczny wybór kierunku wypoczynku większość twierdzi, że wakacje w tym roku będą droższe to była pierwsza część raportu gospodarczego teraz rozmowa z naszym gościem raport gospodarcze, a naszym gościem jest Rafał Jańczuk szef polskiego stowarzyszenia przewoźników autokarowych dzień dobry dzień dobry państwu dzień dobry panie redaktorze co słychać państwa w branży chyba jak zapewne wszyscy państwo wiecie branża przewozów autokarowych w pierwszą branżą, która uległa kryzysowi koronawirusowi tak naprawdę 1,5 roku w słabej kondycji, a byliśmy do tej pory obecnie nasz nasz nasz biznes zaczyna ruszać na poziomie 1015% względem dziewiętnastego roku, ale jest to pozytywny sygnał, ponieważ zaczyna się coś dziać 1,5 roku to było 1,5 roku naprawdę postoju w żadne jakiejkolwiek pracy ma w tej chwili, gdy zostały zdjęte obostrzenia limity miejsc w autokarach pojawiło się troszeczkę wycieczek szkolnych wyjazdów turystycznych tak jak mówiono pracujemy w tej chwili na około 10% no właśnie, bo przewoźnicy autokarowi są tymi biznesami, które epidemia dotknęła bardzo mocno i to co ciekawe niebezpośrednio, bo lockdown branży przecież nie było, ale ucierpieli państwo na zamknięciu, zwłaszcza turystyki no i teraz w miarę luzowania obostrzeń otwierania kolejnych branż właśnie turystyki jak pan mówi to światełko tunelu już widać widać światełko w tunelu ono bardzo cieszy, że coś zaczęło dziać, że pojawiły się autokary na drogach od tak naprawdę przez 1,5 roku ich w ogóle nie było widać praktycznie można było Polskę przejechać się spotkać może 1 autobus ktoś miał szczęście w tej chwili zaczynają się pojawiać jest to pozytywne sygnały no cieszymy się tak że, że jest jednak mu poprawa jest uchronienie restrykcji miał zaczynamy się uwalniać Europa powoli luzuje restrykcje no nasz powrót do biznesu przewidujemy w przyszłym roku mniej więcej od kwietnia, że jeszcze będziemy w lockdownie nie może gospodarka będzie otwarta 2 lata i tutaj nie ma np. nie ma możliwości, że firmy autokarowe ruszą w tym roku, a większym niż 20 może może niektóre 30% uruchomią swojego taboru musimy czekać na powrót no co całej całej Europy do normalnego życia przewidujemy, że ten powrót będzie kwiecień w 2022, a to co w tym roku i to już zimą przewidujemy no taki powolny powolny restart moi i czekanie i oby nie było drugiej znaczy czwartej fali w Polsce i Europy jesień to też może spowodować, że nasze przewidywania, że my się podniesiemy w przyszłym roku mogą się przesunąć, ale na wakacje będziemy mieli czym pojechać przewoźnicy układają już rozkłady jazdy, a tak tak panie redaktorze tak oczywiście jest jest jakieś rozluźnienie i klienci się pojawiają chcą podróżować, ale mówię to jest naprawdę tego jest bardzo mało bardzo mało co to, żeby porównać to z rokiem 2019 to ja mówię tu 10% wszystkiego nie więcej, a jakaś Państwowa pomoc jeszcze do was jako do branży płynie nie obecny już niema żadnej pomocy jeśli chodzi o naszą branżę chyba w chyba do żadnej branży w tej chwili nie jest nie jest kierowana pomoc dla po są trzymamy wszelkie wszelkie pomoc mną sugeruje się, że wszystko się otworzyło można zarabiać no teoretycznie tak nie jesteśmy punktem, który otworzymy jutro o klientów nasi klienci to jest dłuższa perspektywa dłuższa plany turystyka jest wiadomo też dobrym wyższym nie pierwszego nie pierwszej potrzeby, więc to też nie jesteśmy tak tak szybko osób na pierwszym froncie jeśli chodzi o klientelę, a ta pomoc Państwowa, która już napłynęła pomogła państwu przetrwaniu tego lockdownu trwającego de facto od wiosny ubiegłego roku pomoc, którą otrzymaliśmy się otrzymaliśmy na pewno pozwoliła duża część firm przeżyła do dzisiaj i była bardzo potrzebna pomoc i i oczywiście bez pomocy nie było większość firm, niemniej jednak no, jeżeli dalsze jakieś perspektywy pomocy nie będzie to może być słabo, ponieważ no tak jak do tej pory dzięki tej pomocną każdy jakoś w tym w uśpieniu przetrzymał wytrzymała w tej chwili, jeżeli nie ma pracy nie ma pomocy, bo takie jest jest obawa jest obawa czy we, jeżeli będzie w planach się już pomocy, żeby wytrzyma tak naprawdę do kwietnia przy przyszłego roku czy jako Stowarzyszenie wiedzą coś państwo skali upadłości ewentualnych państwa branży z powodu tego lockdownu albo zwolnień pracowników zwolnienia to były bardzo duże bardzo dużo osób odeszło, ponieważ nie było tłumów nie było perspektywy, że nasza branża szybko ruszy, więc o to jest bardzo przykre że, że większość firm straciło pracowników nie dało rady też to w jaki sposób tak długo o utrzymywać osób po jednak jest bardzo długi bardzo długi lockdown bardzo długo i 2 lata będziemy tak naprawdę bez pracy bardzo mówi pan o tych odejściach zwolnieniach pracowników branża turystyczna albo gastronomiczna, z którą rozmawiamy często teraz mówi, że tak długo trwał ten lockdown, że pracownicy też zaczęli sami odchodzić przeobraża wiać się w związku z tym w tym branżom tych pracowników teraz może zabraknąć jak też państwa rzeczywiście ci kierowcy mogli odejść przecież do innych firm nie boją się państwo, że w tym procesie odradzania branży tych pracowników zabraknie bardzo się boimy to, ponieważ tak jak pan redaktor stwierdził, więc duża część osób przebranżowić się znalazła inną pracę niekoniecznie gorszą o bardzo dużą naszych kierowców wyjechało zagranicę pracującego co w firmach ciężarowych o transporcie ciężkim mają bardzo bardzo dobre przyrosty bardzo dobrą sytuację, więc dużo dużo kierowców od nas przeszło na kierowców ciężarowych na jakich teraz odzyskać wyższymi pensjami np. no oczywiście fajnie było tylko, jeżeli panie redaktorze nasza branża założyła przykładowo mamy 100 autobusów przykładowo pracuje 10, a jest to chętnych pracować to ciężko o ciężko nawet cenę podnieść, ponieważ jest tak bardzo duży autobusów prace tak mało, więc fajnie było podnieść cen najwięcej zapłacić kierowcą, ale w tej chwili musimy czekać aż ten rynek się obudzi, żeby moc moc czy wyższe przychody z tych wynajmował w tej chwili jesteśmy bardzo ciężki startujemy jak jak po wojnie albo gorzej z punktu widzenia pasażera panie Rafale, który autokarem będzie chciał się zebrać na wakacje musi liczyć się z tym, że może za bilet zapłacić więcej no bo ich trudnej sytuacji i paliwa drogie no to może podwyżki Hej, panie redaktorze wszystko drożeje i myślę, że bilet też będą droższe nie będą tak duże duże podwyżki, ponieważ tak jak stwierdziłem wcześniejsza jest bardzo duże autokarów tej pracy nie ma dużo, więc tutaj bym się nie obawiał, ale myślę, że jakieś kosmetyczne podwyżki mogą szybko, ale nie obawiałbym się tego tak jak w inne rzeczy drożeją to dla mnie bardzo daleko do do takich dobrych czasów kach, czyli jeszcze przez mówi pan niecały rok musi zacisnąć zęby pracować to wyjście z kryzysu modlimy się, żeby w kwietniu moc normalnie stąpać po ziemi, żeby to się wszystko skończyło, jeżeli sytuacja się co się tak, ale to, że przedstawiała się nie byłoby nawrotu choroby tak tak mocnego jesienią niż ten okres 6 byśmy tak jak teraz no to rozwój, bo na pewno nastąpi i ruch turystyczny ośle, że się odrodzi i można było powiedzieć wracamy do dożycia Rafał Jańczuk szef polskiego stowarzyszenia przewoźników autokarowych był naszym gościem bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję dziękuję panie redaktorze dziękuję państwu dziękuje ja zapraszam jeszcze na podsumowanie gospodarczych wydarzeń dnia podsumujemy jak co dzień ekonomi 360 około godziny osiemnastej 20 oczywiście z pakietami, a to był raport gospodarczy Wojciech Kowalik do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA