po czasie Gacki Berii by na, a dla portu tak ma bardzo mną oglądali bardzo dobre dla lokalu dla Realu nazwała radna rady, a gola mamy lub one na górę biorą nawet 2 Callum od Jola była chroniona pani Ewa Wolak bali zarabia reklam Caro Marlboro emerytura albo Malone dramat, bo ponad godzinę i analiz jak widać realne działania jak działa, ale naród o chodnik, bo to było bardzo bardzo ją Klata łagodzi nową siatką go w tym roku Szanowni Państwo tego utworu na maturze nie było pani
Rozwiń »
nigdy go nie było i dzięki Bogu, bo pewnie ktoś to musiałby go wyrecytować pogubiły się, chyba że był to student studentka czy też cięciu urzędnicy bardzo ambitne lub bita i w szkole podstawowej albo liceum interesował się dadaizm państwa moim gościem jest pan dr Marcin Borchardt reżyser scenarzysta filmoznawca, który dzisiaj prezentuje postać twórczość, bo wg jednego z najwybitniejszych artystów twórców dwudziestego 2001. roku, a co panie doktorze dzień dobry dzień dobry panu dzień dobry państwo ja pozwolę sobie proces nie zgodzić z tym stwierdzeniem, że Gaber liczba nie mogłoby być jeden z tematów maturalnych nie zdają się, że interpretacja tego tego wiersza, który jest oczywiście racjonalne pozwoliłaby na uruchomienie wyobraźni maturzystów i wydaje mi się, że takie prace mogłyby być niezwykle interesującą lekturą z tą pewnością dla mnie także myślę, że trochę odwagi ja kreatywność młodych ludzi mogłaby rozkwitnąć w sposób zdumiewający tak mi się wydaje no dobrze Hugo Ball o nim ani dzisiaj mowa tak Hugo Ball jest autorem tego tego tekstu tym pretekstem do naszej rozmowy jest rocznica przesąd w przyszłym tygodniu będziemy świętowali dokładnie tą piątą rocznicę premiery gadzi Barry bimby, która odbyła się w Zurychu, ale nie w słynnym kabarecie Wolter tylko w innym miejscu w Libii siedzibie Indii producentów ginu i kapeluszników podczas pierwszego dużego wieczoru artystycznego Dada w Zurichu Hugo Ball zaprezentował ten napisany przez poemat specjalnym stroju Kubis stycznia jak go nazwał ten strój zachowała się zachowała się fotografia przedstawiająca go w tym stroju ona jest sama w sobie niezwykle osobliwa jest czarno-biała natomiast strój czarno-biały nie był trybu tryb wykonany z kartonu bal miał nakrycie głowy nakrycie głowy były było w kolorach biało-niebieskich były też elementy ze złota miał taką, jakby pelerynę, która została zbudowana w ten sposób, że kiedy unosi ramiona to peleryna poruszała się w ten sposób, że prelegent przypominał ptaka, który gdzieś tam próbuje się unieść do lotu zatem ten cały anturaż prezentacji poemat był niezwykły bal również nie mógł się poruszać w tym stroju, więc na scenę został przez kolegów wniesiony wygłosił poemat publiczność oszalała na 6 ekscesów żadnych nie doszło, a po prezentacji został przez kolegów wyniesione zgasły światła został wyniesiony ze sceny tak wyglądała wyglądało pierwsze publiczne wykonania dać Berlin by, a Hugo Ball w do Zurychu przyjechał troszeczkę w obawie przed wojną w czasie wojny, kiedy wybucha wojna bal zgłosił się na ochotnika do do wojska jednak nie został przyjęty ciekawie o tym pisze biograf Dada Hans Richter także pionier filmowej awangardy, opisując postać Bala zwraca uwagę na jego szczupłość takiej rachityczny z powodu wygląd, nic więc dziwnego, że komisja rekrutacyjna nie chciała go przyjąć bal też niespecjalnie był chętny do armii, ale obawiał się tego, że może zostać uznane za za zdrajcę napisał jednak taki cztero wierszu cztero wers, którym myślę od doskonale swój stosunek do tego co się wtedy w Europie działo do szaleństwa wojennego do zniszczenia do do tego co włoscy futuryści uważali za jedyną higienę świata w banku do tego zupełnie inny stosunek napisał opisał to tak huzarów śmierci nigdy nie kochałem ani moździerzy wdzięcznych imionach, więc dzisiaj wielkie dni zbliżały do nas nie, czyniąc szumu prędko wyjechałem i tak trafił do Zurychu, gdzie przyjechał ze swoją partnerką życiową, a później także żoną, a mechanik jedyną kobietą w ruchu Dada w tamtym okresie no i zaczął szukać miejsca dla siebie, a znalazł maleńki lokal na szpital trasy 1 w starej części miasta, który należał do niejakiego pana Efraima Jana przekonał go, że warto w tym miejscu uruchomić międzynarodowe literacki kabaret i miejsce spotkań twórczych abonament oba te wynoszą schodziły tak, ale przekonał go w ten sposób, że to dobrze wpłynie na sprzedaż kanapek kiełbasek, a także piwa i pan Fras miał po prostu dostarczać jedzenie SLA dla artystów, którzy w kabarecie mieli dobrze się bawić, ale przede wszystkim także konsumować to rzeczywiście 1stycznia 21916 roku kabaret Wolter zaczął funkcjonować kilka dni później odbyła się pierwsza impreza i po pierwszej imprezie okazało się, że to jest strzał w dziesiątkę miejsce zaczęło ściągać dzięki osobowości też Bala artystów, którzy podobnie jak on uciekali przed wojną w Zurychu działało to w pełnej improwizacji to miejsce to znaczy na zasadzie przejść Opowiedz coś co co cię interesuje przed przez swój wiersz przynieś swoją pracę zrobimy wystawę tak to się działo Hansa przyniósł kilka swoich prac kilka Picasso, które posiadał inni chcieli coś zagrać, więc odbywały się tam występy muzyczne pojedynki naszych badań nad maszynami do życia te państwa Sarah wygłaszał swoje poematy po rumuńsku pełen eklektyzm pełna improwizacja pełne szaleństwo niestety nie zachowały się żadne żadne fotografie poza jedną z reprodukcją obrazu, która dobrze oddaje to jak wyglądały te szalone wieczory w kabarecie Wolter jednak historia kabaretu Walter nie trwała zbyt długo bo cały ruch dodaje styczne był skierowany przeciwko nieść Ruchowi miał miał doprowadzać do wściekłości tak, aby mieszczuch ocknął się pełen zażenowania ze swojego snu, żeby w końcu doszedł do wniosku podobnie jak artyści, że wszystko co się dzieje wokół jest absolutnie racjonalne zmierza w kierunku szaleństwa albo nie wiadomo, jakim kierunku ani należy należy należy się bawić po prostu, tak więc także działa w czasie Orco wywalić całe Towarzystwo ze swojego lokalu i artyści musieli szukać innego miejsca tym innym miejscu było galerii da bankom w trasę jednej z naszych najsłynniejszych najmniej naj najbogatszych ulic nie tylko wczesny, ale obecnie Europy dobrze to może do Hugo Balla autora także manifestu Dada powrócimy po informacjach Radia TOK FM państwa mają gości jest pan dr Marcin Borchardt reżyser scenarzysta filmoznawca dzisiaj eksperyment słowną dźwiękową muzyczny Hugo Balla początki ruchu Dada w programie Owczarek informację już za kilka minut o godzinie 1120 po informacjach wracamy z po czasie państwa moim gościem jest pan dr Marcin Borchardt reżyser scenarzysta filmoznawca dzisiaj Hugo bali jego eksperymenty słowo dźwiękowo muzyczne tak jak pan doktor powiedział przed informacjami Hugo walczy też goście również badania zadanie uderzyć mieszczucha samo serce trochę, ale też trochę spuścić powietrze ówczesnej sztuki może takiego takiego napuszone jego postawy postojowego postawionego na piedestale zachwytu nad zachwytem to chyba się doskonale udało Global był też autorem manifestu dadaistów no też wynalazcą jeśli można tak powiedzieć samego terminu słowa Dada, które oznacza różne rzeczy w różnych językach i doskonale nadaje się, chociaż wspomniany przez pana Tristan cara, który był tak powiedział taką osobą na drugim biegunie ruchu Dada często, ale był powiedziałbym bardziej dba, żebyśmy bardziej medialny niż Hugo Ball chyba próbował skraść część tej popularności na niewątpliwie tak zresztą obaj panowie byli na zupełnie różnych pozycjach dziś na antypodach Hans Richter wspominając o obu tych panów mówi o tym, że tak zupełnie od siebie różnili charakter mieli osobą zupełnie różne charaktery mieli zupełnie inne podejście zupełnie inne cele bal był spokojny uduchowiony z kolei Sara był ruchliwy niespokojny chaotyczny, a także niesłychanie ambitny no to musiało doprowadzać do konfliktów między nimi dlatego też ta kariera w ruchu Dada Hugo Balla no szybko się zakończyła po prostu nie mógł znieść chaosu i po prostu się wycofał natomiast, jeżeli chodzi o samą samo pochodzenie słowa data to rzeczywiście tutaj tych rozmaitych wątków jest bardzo wiele, a wśród samych dadaistów swego czasu toczony był iście homeryckie spór o prawo do autorstwa i no niemal każdy miał inną wizję tego, skąd się to słowo wzięło, kto tak naprawdę wymyślił, ale temat na zupełnie osobno audycje, bo bogactwo, bo bogactwo różnych pomysłów jest naprawdę przeogromne natomiast niewątpliwie to co jest wielką zasługą Bala oprócz tego, że to on stworzył miejsce, do którego ci artyści bardzo specyficznym momencie historii weszli i w którym mogli robić to co chcieli jak chcieli ten głos został usłyszany, bo to jest najważniejsze, że radzi by liczba została usłyszano i w związku z tym został usłyszany na tą okazało się, że ma gigantyczny wpływ na całą dwudziesto wieczną sztukę, bo podobnie jak dajmy na to odrzucenie figuratywne ości przez malarstwo czy odrzucenie czy emancypacja dźwięków pozamuzycznych przez przez muzykę tak w poezji literaturze przyjęcie wejście w świat pewnej fonetyczne i racjonalności zmieniło wszystko nagle otworzyły się przed twórcami, a także przed publicznością jakieś szalone zupełnie niezbadane tereny, które ukonstytuowały sztuka dwudziestego wieku i innej zbudowały nas niejako na nowo także odbiorców tej sztuki, więc tutaj też zasługi Bala są niezwykle istotne natomiast to jest ciekawe, że bal jednak uciekł przed przed tym chaosem Dada przed jego pozornym tak mi się wyda jednak nihilizmem powiedział takie fajne zdanie, które pamiętam, że najkrótszą drogą do ratowania samego siebie jest zaniechanie twórczości i uczynienie własnej egzystencji przedmiotem, a energicznych wysiłków organizacyjnych myślę, że to zdanie powinni zabite przez artyści, bo są świadectwem tego od twórczości można zwariować albo można można po stratach zdrowie tak powiedziałem bal był dosyć wątłego zdrowia, więc na pewno dowód dotyczy dotykały go bardzo bezpośrednio tak mam wrażenie, że pan on co, bo środowisku Ada pojawili się też tacy którzy, gdyby postulowali być może tylko w tej części ideologicznej ale, ale generalnie zniszczenie całej dotychczasowej sztuki tak wszystko co było dotychczas w ogóle nieważne należy to zniszczyć zlikwidować generalnie rozpocząć trochę odnowa innego z innego punktu widzenia wydaje się, że taki ekstremalny ekstremalne podejście rewolucyjne nie odpowiadało balowej rośnie, jeżeli chodzi oto cytaty to w innym miejscu powiedział, że propagandy przeciwko sztuce w uważam za propagandę przeciwko gwiazdom i jeszcze wracając do gaci Barry bimba to oczywiście może nam się od razu skojarzyć inny utwór trudny do zrozumienia myślę tutaj o wygasłej, czyli regionów tren ale, ale tutaj gdyby, choć chyba co innego tu nie mamy, gdzie powinniśmy stać się odszyfrować słów tak czy, chociaż pewnie znaleźlibyśmy słowa, które brzmiało nie wiem po Świecku tureckiej tego itd. to bardziej chodzi o to, żeby tak jak w manifeście ze się też pisał bal czy naprawdę musimy wszystkim zawieszać naszą giełdę czy zapomnijmy na chwilę słowo na słowach słowach skoncentrujmy się na dźwięk na tym języku dźwięków na brzmieniu na melodię bożnica dokładnie tak jestem tego samego zdania dla mnie zawsze to była muzyka to znaczy ten Polak w fonetycznej albo dźwiękowe wolę nawet drugie określenie są dla mnie formą formą muzyczną zresztą, kiedy słuchaliśmy na wstępie takim nieco bardziej współczesnej interpretacji, lecz byli nimi to słychać było jak tam bogactwo wykonawcze i też myślę, że to jest podstawowe po podstawowym celem tej okazji było to, aby nas, gdyby upchnąć w tym kierunku, abyśmy musieli się zastanawiać tylko mogli pracować bez narzucania siebie na dzieło to bardzo istotne, ale rzeczywiście takie były też w tamtym czasie nastroje to nie tylko odejścia, ale rok wcześniej futuryści włoscy też przez postulowali, aby zniszczyć wszystko tylko po to, aby mogło powstać coś nowego albo z kolei radykałowie z grupy artystycznej znicze wokół ów, którzy twierdzili twierdzili, że język artystyczny w obliczu tego co się dzieje czyli, czyli wojny która, która po prostu niszczy wszystko nagle ten język artystyczny wyczerpał całkowicie swoje możliwości i należy go po prostu wyrzucić do kosza i szukać nie szukać już nawet żadnego nowego systemu sztuka też kapituluje w obliczu w obliczu takich zdarzeń totalnych, jakim jest konflikt militarny i myślę, że ten nastrój był był wtedy absolutnie powszechne i też był w ten sposób można czytać te dzieła i pozorny w moim przekonaniu nihilizm myślę, że to była raczej reakcja obronna na nas rzeczywistość no właśnie, bo to jest chyba nam też, gdyby trudno patrzeć NATO w oderwaniu przecież od tej sytuacji jakiegoś takiego właśnie chaosu zbliżającej się trwać bez określonego permanentnego zagrożenia, bo kiedy, kiedy czytamy w jakiś sposób jak wyglądał ten Zurich wobec na mapie Europy to było to pozornie bezpieczne miejsca opisywane m.in. przez dodaje w ten sposób jako pewną klatkę, w której mieszkają króliki, a wokół kratki spacerują wygłodniały bestie, tak więc to poczucie zagrożenia było prawdopodobnie wszechobecna, a także to że, choć ludzie jednak zamknęli przed wojną nie chcieli brać udziału w konflikcie, toteż ich różni od od wielu innych rewolucyjnych artystów tamtego czasu chociażby od turystów, którzy ktoś jak tylko wybuchła wojna to natychmiast zaciągnęli się do wojska i wyruszyć na front m.in. batalionie batalion cyklistów wszystko było wspaniale do do momentu zaczęły wokół nich wybuchać pierwszej wojny pierwsze bomby raniąc zabijają, ale dla niektórych to nie dotarło m.in. do mariny tego w Europie wojny uczestniczył we wszystkich konfliktach zbrojnych, w których uczestniczyły Włocha aż po kres swoich dni no członkowie ruchu Dada mieli tutaj diametralnie inne podejście warto też podkreślić, że ten obecny kryzys słowa tak, czyli słowa, które już nic nie znaczą albo albo nie znaczą tyle ile wcześniej znaczyły to to jest nie tylko pole, na którym działali nadejście czy też kwestia, która zostanie się Hugo Ball, ale przecież przecież niedługo potem zostaje opublikowany, ale przecież myślano i wymyślone wcześniej traktat logiczne filozoficzne Ludwika Wittgensteina, który trochę inaczej ale, ale też przecież podchodzi do tego tematu znaczenia komunikacji słowa dokładnie tak zresztą poematy fonetyczne były były też takim pierwszym krokiem do kierunku nowej przestrzeni język też wydawał się wtedy artystą wyeksploatowany, a do niemożliwości przez chociażby dziennikarstwo i dlatego też sięgano do próbowano dojść jakiś Alchemii pierwotne chemii słowa żeby, żeby im stworzyć oni nazwali to czasami brana stroje, czyli wrócić jak pierwociny języka do jego podstawowej melodii chyba najdalej spośród nich wszystkich doszedł Kurt Twitter, który napisał wiele monumentalnych wręcz poemat zatytułowany Ursus Nata nieco późniejsze czasy pisał to przez dekadę od dwudziestego druga do 3002. roku i on doprowadził do Formuły wiersza fonetycznego na jakiś poziom strat sferyczne, ponieważ przyjrzymy się w partyturze tak to określę Orsona ty to tam każda litera każde i wielkości litery grubość litery, a także ułożenie litery w partyturze ma znaczenie i odpowiedniej interpretacja tworzy zaplanowane w detalach dzieło, które jeśli teraz przygotował z matematyką matematyczną niemal precyzją, tak więc tutaj to to poszukiwanie te poszukiwania szły w różnym kierunku, ale też myślę, że bal i inni chcieli jednak uciec od od procesów mechanicznych, które działy wokół nich, bo wojna także była pewnym procesem mechanicznym i ta poezja była w pewnym sensie świadectwem konfliktu pomiędzy głosem ludzkim, a nieustannie zagrażającym mu niszczącym światem który, który który, który bardzo bezpośredni sposób ingeruje w życie jednostki w te bardzo dziękuję panie doktorze odbieram dzisiaj Hugo Ball jego twórczość, ale też myślę wstęp do ruchu Dada bardzo dziękuję pan dr Marcin Borchardt reżyser scenarzysta filmoznawca był państwa i moim gościem informacji Radia TOK FM już kilka minut o godzinie jedenastej 40 dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara, a nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK
-
-
36:40 W studio: Bogusława Sochańska
-
36:41 W studio: dr Marek Małysa
-
38:41 W studio: prof. Aleksander Fiut
-
23:14 W studio: dr Wojciech Gwizdak
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
10.06.2023 11:00 Godzina Filozofów41:30 W studio: prof. Bogdan de Barbaro
-
10.06.2023 08:00 Poranek Radia TOK FM - Weekend10:08 W studio: dr Agnieszka Łada-Konefał
-
10.06.2023 08:40 Poranek Radia TOK FM - Weekend13:36 W studio: prof. Witold Klaus
-
10.06.2023 07:20 Poranek Radia TOK FM - Weekend17:27 W studio: dr Kaja Kowalczewska
-
-
10.06.2023 07:40 Poranek Radia TOK FM - Weekend16:08 W studio: Damian Patecki
-
-
-
-
-
10.06.2023 10:40 Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”13:46 W studio: Marek Kozakiewicz
-
10.06.2023 13:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński25:09 W studio: o. Roman Bielecki
-
10.06.2023 13:40 Homo Science25:27 W studio: dr Michał Cholewa
-
10.06.2023 14:20 Człowiek 2.027:32 W studio: Natalia Kowalczyk-Grębska
-
10.06.2023 15:20 Twój Problem - Moja Sprawa23:14 W studio: Bernadetta Bieszczanin , Dorota Bartosiak
-
-
10.06.2023 16:00 U TOKtora36:18 W studio: dr Aleksandra Kucharczyk
-
-
-
10.06.2023 20:00 Między Słowami30:54 W studio: Wojtek Mazolewski
-
-
10.06.2023 22:00 Weekend Radia TOK FM38:37 W studio: Łukasz Łuczaj
-
10.06.2023 23:00 Weekend Radia TOK FM49:00 W studio: Paulina Reiter
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!
Dostęp PremiumSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL