REKLAMA

Czy branża motoryzacyjna szybko wychodzi z kryzysu?

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2021-06-09 14:40
Prowadzący:
Czas trwania:
13:02 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
czternasta 41 Wojciech Kowalik dzień dobry to jest środowy raport gospodarczy w radiu TOK FM na początek tradycyjnie sytuacja na rynkach na warszawskiej giełdzie na czerwono WIG w dół o 2% WIG 20 spada w tej chwili o pół procent, a na rynku walutowym złoty dziś trochę mocniejsze euro kosztuje 4zł 45gr dolar 365 frank szwajcarski 408, a funt po 5zł i 17gr na rynkach trwa oczekiwanie na decyzję rady polityki pieniężnej w sprawie stóp procentowych, choć kilkoro członków RPP Rozwiń » wzywało do podwyżki i to nawet na trwającym właśnie posiedzeniu to rynki raczej takiej decyzji się nie spodziewają przypomnę, że miesiąc temu w maju rada kazała czekać na swoją decyzję rekordowo długo wśród ekonomistów coraz częstsze są opinie że, o ile na razie rada może tylko zaostrzyć retoryki retoryka to jednak podwyżki stóp procentowych mogą rozpocząć już w tym roku, a nie w przyszłym jak dotychczas mówił prezes Narodowego Banku Polskiego no każda podwyżka stóp procentowych to jednocześnie wyższe raty kredytów bank światowy podnosi swoją prognozę wzrostu PKB Polski w tym roku do 3 i 8% poprzednia prognoza mówiła o 3,5 tak wynika z najnowszego raportu bank światowy podnosi też swój szacunek dla dynamiki wzrostu PKB w przyszłym roku do 4,5% emerytury stażowe będą niskie koszty wprowadzenia ogromny mówiła o tym w magazynie EKG szefowa ZUS prof. Gertruda Uścińska wprowadzenie takiej emerytury obiecał w kampanii wyborczej prezydent Andrzej Duda zgodnie z tym pomysłem kobiety miałyby prawo przejść na emeryturę po przepracowaniu 35 lat mężczyźni po 40 emerytur stażowych chce też Solidarność, która zapowiada własny projekt ustawy chcemy dać ludziom wybór tłumaczy szef związku Piotr Duda Polacy po roku pandemii nie powiększyli znacząco swoich długów wartość nieopłaconych w terminie rachunków alimentów czy kosztów sądowych oraz rat kredytów to prawie 80 000 000 000zł wynika z raportu InfoDług w ciągu roku to wzrost o niespełna 200 000 000zł, a to jak zauważają autorzy raportu, czyli biuro informacji gospodarczej InfoMonitor niewiele jak na skalę całego zadłużenia może to zaskakiwać, bo taryfy ulgowej ze strony gospodarki nie było wiele branż zamarło traciły na tym firmy ich właściciele, a także pracownicy, którzy w najlepszym przypadku zarabiali mniej albo podejmowali decyzję o przebranżowienie mówi Sławomir Grzelczak prezes biura informacji gospodarczej InfoMonitor rekordzistą jeśli chodzi o długi jest pewien Pomorzanin, który w tej chwili ma ponad 75 000 000zł zaległości to była pierwsza część raportu gospodarczego teraz rozmowa z naszym gościem raport gospodarczy, a naszym gościem jest Wojciech Drzewiecki z Instytutu badań rynku motoryzacyjnego Samar dzień dobry dzień dobre branża motoryzacyjna wychodzi z pandemii wyniki są na pewno bardzo dobre w porównaniu z wynikami ubiegłorocznych notujemy wzrosty na poziomie blisko 40%, więc można się tylko cieszyć, chociaż nie wszystkie te nie zawsze mamy powody do zadowolenia, bo ten wynik pewnie mógłby być lepsze, gdyby dostępność aut była lepsza, niemniej jednak jesteśmy na plusie rozwijamy się segment premium szczególnie zyskuje, bo tu w ostatnim miesiącu powinna zostać na poziomie stóp procentowych i segment premium uzyskały niemal 20% całości sprzedaży na polskim rynku to jest udział wysoki do tej pory nie spotyka do tej dostępności aut, bo to bardzo ciekawy temat za chwilę będę chciał wrócić, ale mocne odbicie w rejestracji nowych samochodów widać było w maju państwo za mało właśnie podali dane ile samochodów przybyło na polskich drogach, jaki to wzrost, jeżeli mówimy ma to zarejestrowano 41 000 samochodów ponad 41 000 może nie jest to najwyższy wynik, jaki osiągaliśmy, bo przypomnijmy, że te najlepsze czasy to rejestracja na poziomie 60 000 aut, niemniej jednak powinniśmy się cieszyć, bo w ubiegłym roku te wyniki były zdecydowanie niższe mniej więcej połowę, a więc dzisiaj notujemy poprawę znaczącą poprawę sytuacji od początku roku wzrost mamy na poziomie tak jak wspomniałem prawie 40% wzrost będzie nam się stopniowo zmniejsza to będzie wynikało z bazy, do której będziemy się odnosili początek ubiegłego roku to pandemia przymknięcie działalności wielu stacji dilerskich brak możliwości rejestracji auta, więc niemalże zerowe wyniki sprzedażowe później w dalszej części roku w drugiej połowie nic się poprawiały stąd też bada rosła, a który będzie się po dość są to głównie samochody rozumiem sprowadzane z zagranicy to nowe rejestracje te nowelizacje mówił o samochodach nowych nauk w polskie fabryki tutaj niewiele dostarczają także Agro aut, które dzisiaj kupujemy w Polsce pochodzi z produkcji zagranicznych, jaka to jest skala sprowadzania używanych samochodów z zagranicy, a tym razem przeskoczyliśmy do używanych przepraszam, jeżeli chodzi o samochody używane mówimy ofert liczbie na poziomie 8283 000, a więc samym maju to jest wynik o niemal 50% lepsze w stosunku do maja ubiegłego roku, a wynik skumulowane za 5 miesięcy zbliżył się do 400 000, czyli ponad 28% lepiej lepszy niż w ubiegłym roku widać wyraźnie również na rynku samochodów używanych zapotrzebowanie rośnie zresztą, a i tak dobre stąd też statystyki wykazują wzrost liczby sprowadzonych aut nieco starszych i efektem tego jest wzrost średniego wieku samochodów rejestrowanych na polskim rynku i jaki to wiek w tej chwili no, jeżeli jeszcze niedawno mówiliśmy o wieku na poziomie mniej więcej 910 lat to dzisiaj ten średni wiek wszystkich zarysowanych samochodów oscyluje między 1415 tych wprowadzanych między 1011 i te główne kierunki importu używanych samochodów rozumiem one są niezmienne już od dłuższego czasu tak tutaj się dziś zmienia kraje Unii Europejskiej przodują w tym Niemcy Belgia Holandia tutaj kolejności utrzymuje, niemniej jednak to są to są te rynki podstawowe do tego dochodzi Francja i Włochy oczywiście dość dużym dostawcą czy źródłem dostaw na rynek Polski jest także rynek amerykański to mamy do czynienia ze zdecydowanie korzystniejszymi cenami inaczej wygląda rozliczenia rynku amerykańskim i inaczej wyglądają cele aut używanych na rynku amerykańskich stąd też dużo tego typu aut sprowadzanych w tym także samochody elektryczne samochody hybrydowe, czyli ze Stanów zjednoczonych opłaca się sprowadzić samochód opłaca się jak najbardziej przykładem jest chociażby Tesla, która przoduje na rynku samochodów elektrycznych, ale głównie wprowadza dostawy, kto kupuje w tej chwili samochody to są firmy czy odbiorcy indywidualni wg oficjalnych statystyk ponad 73 prawie 74% wszystkich rejestrowanych w Polsce aut kupują firmy ten wynik nie odzwierciedla jednak stało w rzeczywistości, dlatego że po stronie osób fizycznych centralnej ewidencji pojazdów zapisane są również osoby fizyczne prowadzące działalność, a także spółki cywilne stąd też liczba aut rejestrowanych na firmy za naszych szacunków zbliża się do 90% większe zakupy klienta indywidualnego to jednak domena rynku samochodów używanych, a nie do samochodów nowych liczba rejestracji wzrasta, ale i ten temat już przewinął w naszej rozmowie z kupnem nowego samochodu są podobne kłopoty z Sopotu tych kłopotów jest coraz więcej szczególnie, jeżeli chcielibyśmy zamówić auto specyficzne dobrze wyposażone zawierające dużo elektroniki to tutaj ograniczeniem dostępności chipów spowodują, których elementów wyposażenia nie będziemy w stanie zamówić niektórzy producenci wręcz się wycofują wersje, które mają np. elektroniczne wersje liczników wielu tzw. wirtualne liczniki, więc tu może być problem czas z takich tego od średniego okresu 3 miesięcy w niektórych przypadkach wydłużył się do 6 miesięcy, a bywają takie przypadki, jeżeli myślimy jakieś specyficzne poczucie, że przyjdzie poczekać nawet rok, dlaczego to są efekty jeszcze pandemicznych zaburzeń łańcuchów dostaw nie to jest raczej efekt właśnie braku chipów, czyli tych elektroniki, która jest niezbędna dzisiaj produkcja aut to powoduje, że np. mamy duże ograniczenia dostępności samochodów elektrycznych oraz Polsce sprzedają się z różnych powodów niewielkiej liczbie dostawy tych aut dzisiaj większym stopniu kierowane są rynki, które wchłaniają bardzo dobrze chociażby na rynki skandynawskie rynek amerykański rynek Polski na tym cierpi, czyli czekać na taki nowy samochód chwilę trzeba w tym roku branża motoryzacyjna zapomnieć o tym pandemicznym tąpnięciu z ubiegłego roku liczymy na to, że tak, że sytuacja się poprawić wynik skumulowany za cały rok będzie wynikiem pozytywnym na razie mamy wzrost jak wspomniałem bliskiej 40% lub liczę na to, że do końca roku ten wzrost zostanie utrzymane może nie na tym poziomie prawdopodobnie będzie niższe pewnie bliżej 20%, ale jednak ten wynik będzie, lecz gorzej możemy spać w porównaniu z rokiem 2019 przed pandemią, bo tutaj wciąż możemy notować lekkie spadki mówimy tu głównie o samochodach osobowych pojazdy dostawcze dla firm co tu się dzieje w tej części rynku, jeżeli chodzi o samochody dostawcze to również notujemy wzrosty te wzrosty są nawet silniejsze niż w przypadku samochodów osobowych Bacha samym maju rozstanie się niemal 90%, a od początku roku do końca maja na poziomie 62% zapotrzebowanie na autach rośnie gwałtownie co w dużej części są oznaką dobrej kondycji gospodarki, bo ta kondycja lepsza tym zawsze zakupy samochodów dostawczych są większe i tutaj też mogą być takie kłopoty z dostępnością nowych aut jak w przypadku tych samochodów osobowych oczywiście tutaj także możemy mieć do czynienia z pewnymi ograniczeniami, chociaż wydają się w przypadku aut dostawczych ograniczeń w zdecydowanie mniejsza perspektywy dla branży motoryzacyjnej do końca tego roku mówi pan, że możliwe odbicie w kolejnych latach kolejnych latach jak zawsze patrzymy optymistycznie wierzymy w to, że rynek tam się będzie rozwijał nie mniej jednak mówią o rozwoju większej liczbie sprzedawanych aut niekoniecznie mówimy o dużo większym parku pamiętajmy, że nasz park jest wciąż parkiem stosunkowo stary granica jak już powiedziałem średnio kosztuje między 1415 lat, a więc proces wymiany musi istnieć i duża część tych samochodów, którą właśnie dzisiaj i wprowadzamy jako samochody używane sprzedane nowe zastępuje auta, które są wycofywane z rynku także to nie jest tylko wzrost parku jako taki, ale także przede wszystkim wymiana aut wycofywanie starszych aut z rynku Wojciech Drzewiecki z Instytutu badań rynku motoryzacyjnego Samar był naszym gościem bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję bardzo, ja zapraszam jeszcze na podsumowanie gospodarczych wydarzeń dnia ekonomi 360 o godzinie 1820 to był raport gospodarczy Wojciech Kowalik dziękuję i do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA