REKLAMA

Prawdziwa komunikacja nie powinna być manipulacją. Dowiedz się, jak tę prostą myśl wcielić w życie. I dlaczego

Dobra praca
Data emisji:
2021-06-09 18:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
27:13 min.
Udostępnij:

Komunikacja to trochę szerokie pojęcie, może nawet zbyt szerokie. Ale w tej rozmowie chodzi przede wszystkim o komunikację w pracy. Jeśli ma być efektywna, powinna być pozbawiona manipulacji - zwłaszcza tak prymitywnej, jak na przykład słynna a zarazem niesławna "kanapka motywacyjna". Przecież informacja zwrotna powinna przynieść u pracownika efekt zmiany zachowania, czyli być jednoznacznym komunikatem, który nazywa rzeczy po imieniu.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przy mikrofonie Zuzanna Piechowicz to jest podcast dobra praca podcast o tym jak sprawić, aby ten czas spędzany przez nas w pracy był nie tylko mniej uciążliwe, ale być może nawet bardziej satysfakcjonujący i dzisiaj moim gościem będzie coach psycholog szkoleniowiec Łada Drozda bardzo cieszy, że pani Drozda przyjęła zaproszenie do podcastu dobra praca, bo jej książka, która od dzisiaj będziemy rozmawiać jest naprawdę wyjątkowe jest to książka jak to Rozwiń » powiedzieć rozmawia z odwagą rzecz nowością i zaangażowaniem a dlaczego warto ją przeczytać o tym już za chwilę dla tych z was, którzy już teraz zaufali, że warto ponieść sięgnąć mam kilka egzemplarzy proszę pisać dla was małpa TOK kropkę FM dla was to rok pan kilka egzemplarzy tej książki wydawnictwo Onepress ma dla nas zaproszą nas czy dobra komunikacja w życiu prywatnym i dobra komunikacja w życiu zawodowym to jest ta sama komunikacja czy właściwie mogliśmy się nauczyć dobrej komunikacji w pracy dobrej komunikacji w życiu zawodowym po mieście parę przykładów takich bym znalazł w komunikacja jest bardzo szerokie pojęcie ja nawet swojej książce pozwoliłam sobie napisać, że nie przepadam za tym słowem w tak dla tygodnika przyznam szczerze, że zaczęło, żeby pani wiedza o tym co jest nie tak z tą komunikacją, dlaczego nie ma i właśnie tytułem w podtytule, bo ona jest to pojęcie tak szerokie, że zagarnia wszystko, a jak coś jest bardzo szeroki zagarnia wszystko to mam mogłabym powiedzieć skrótowo no to jest trochę niczym wydaje się, że mówiąc komunikacji można uwzględnić zarówno to, że wymieniamy informacje jak też, że ktoś komuś coś przekazuje do wykonania, ale też sytuację negocjowania albo fakt, że się kłócimy to wszystko jest komunikacja i każdy z nas ma w głowie jakoś własne klocki ułożone na ten temat, kiedy ta komunikacja jest jak to się potocznie mówi dobra zatem ustalmy, jakiej komunikacji chcemy rozmawiać o takiej, która często powoduje, że w życiu zawodowym jest nam trudno w relacjach ze współpracownikami szefami szefowanie powiedziałbym także sposób w jaki się porozumiewają ludzie ze sobą w pracy no jest wynikiem bardzo wielu elementów składowych, bo to co wychodzi z naszych ust bierze się z tego co zostało wcześniej pomyślane poczuć te, ale też całego kontekstu, w którym jesteśmy i myślę, że problem zaczyna się w tym, kiedy tak naprawdę my mamy ten świadomości, jaką intencją przystępujemy do tej rozmowy co jest powodem, że my chcemy kimś drugim skomunikować porozumieć i staram się na to zwrócić uwagę w tej książce, bo i ja myślę, że jedną z przyczyn najróżniejszych perturbacji w tym porozumiewanie się jest to, że działamy w potwornym pośpiechu i jakoś ta cała rzeczywistość, która nas otacza wymusza takie podejście, że jak nie powiem szybko jak nie załatwi szybko to stanie się coś złego to jakoś negatywnie wpłynie nie osiągniemy tego co powinniśmy w ogóle generalnie będzie jakiś okropny chaos i niepowodzenie tymczasem jak mówię o tym przyjrzenia się własnej intencji to mówię oczywiście trwa sekundy albo na sekundę i tak naprawdę dostrzeżenie, o co chodzi o jakim celem jak przekazuje to co mam do przekazania, jaki ma być wynik na jakim wyniku zależy w tym co ja chcę przekazać to jest coś co robimy uważam za rzadko patrzę tutaj mam papierową wersję książki co sprawia, że mogła wcisnąć kontrolę i sprawić sprawdzić ile razy słowo uwaga uważności po jego w tej książce, ale pojawia się często na pewno i obok takich słów, które nam się nie kojarzą też miejscem pracy pan jest coachem szkoleniowcem psychologiem i tu są takie słowa jak odwaga życzliwość zaangażowanie z tytułu podtytuł pojawia się empatia współczucie rozróżnienie między tymi tymi 2 polami Litara pojęciami nastawienia mi, ale też pojawia się mądrość myślę, wykorzystując same słowa same te same te klucze, które są takim kluczami, przez które z taką przyjemnością czytało się powiększa większość właśnie wszyscy klucza zastanawiam się czy to są w ogóle rzeczy, które my jesteśmy w stanie sobie w dorosłym życiu wytworzyć wygenerować zmienić takie nastawienie, bo dla mnie ta książka jest też książką o tym, że warto byśmy tych rzeczy uczy się w szkole uczymy sza, a dorosłym życiu może nabyć trudno no tak domyślam się, że jakaś tęsknota może się obudzić wtedy, kiedy prezentuje takie ujęcie rozmawiania o jakim pani mówi bardzo się cieszę, że takie refleksje to pani wzbudza, ale powiem, że te 4 pojęcia, które pani przytoczyła to znaczy odwaga mądrości życzliwości zaangażowania albo inaczej odpowiedzialność, a one są nazywane filarami współczesnego rozumienia pojęcia współczucia i uważności współczucie są takim podłożem powiedziałabym do tego podejścia do porozumiewania się, o którym pisze w swojej książce to się wzięło w fakturze w jakimś momencie i późną swoim życiu zaczął się przyglądać, o co chodzi tak naprawdę są uważności i współczuciem i o czym one są te pojęcia i choć rzeczywiście pewien rodzaj wyglądu, który każdy z nas może poczynić mamy do tego prawo i mamy taką możliwość, tym bardziej że jakoś mam poczucie z współcześnie rzeczywiście bardzo jesteśmy do tego zachęcam żeby, żeby przyglądać się temu co jest naszym nastawieniem nie tylko względem rozmawiania, ale względem stosunku do samego siebie no ale też do budowania relacji z innymi ludźmi i abstrahując od tego, że pewnie dobrze by było w ogóle przemyśleć gruntownie jak wyglądają programy edukacyjne z powodu, których przeżywamy perturbacje w naszym sposobie porozumiewania się potem w życiu dorosłym, ale nie chciałabym, żebyśmy zostali z takim wnioskiem, że skoro to się nie stało w czasach dzieciństwa nie zostaliśmy tego dobrze nauczeni to już koniec przepadło już nic w tym względzie nie możemy zrobić chodzi tak naprawdę budowanie samoświadomości kim ja jestem w tej rozmowie kim ja jestem co ja mam do przekazania jak ja naprawdę mam stosunek do innych ludzi no to są takie rzeczy dość uniwersalne w różnych momentach życia często w momentach kryzysowych kryzysowych wywołanych kryzysów wywołanych najróżniejszymi rzeczami my sobie pytania po prostu zaczynamy stawiać no i to co akurat bardzo cenię w podejściu opartym na współczuciu to, że ona nastawiona jest na to, że uzyskawszy ta ten wzgląd poszerzy się tę, poszerzając samo się sama świadomość my możemy podejmować pewne działania my możemy aktywnie to współczucie okazywać tylko warto jeszcze to znaczyć zaznaczyć, że chodzi o takie współczucie, które kulturowo u nas często bywa kojarzone z czymś takim jak ratowanie się albo albo pomaganie wyręczanie pobłażanie tymczasem mowa jest takim współczuciu, w którym używamy naszej odwagi do tego, żeby z tym się skonfrontować używamy naszej mądrości związanej z tym, żeby poszerzyć wiedzę o jakimś zagadnieniu albo nas samych jak będziemy mówić o tym co mamy do powiedzenia, że my mamy nastawienie życzliwe w stosunku do innych, do których kierujemy się z naszymi komunikatami i że to robimy ze świadomością, jakie to może wywołać skutki, więc te 4 elementy są ze sobą swoją ona on jakoś muszą ze sobą współgrać i każdy z nich wymaga przemyślenia każdy z nich wymaga poszerzenia trochę wiedzy ale gdy to zrobimy okazuje się żona się ze sobą bardzo pięknie łączą Mary Ford autorka takiej książki budowanie pewności siebie pamięć podejście skoncentrowane na samym współczuciu opisuje to samo współczucie, która jest uczuciem skierowanym do do siebie samego siebie samej jako takie podejście bardzo życzliwego przyjaciela, ale nie takiego przyjaciela, który jest bezkrytyczna tylko takiego przyjaciela, któremu zależy na tym, żebyśmy funkcjonowali dobrze odpowiedzialnie szczęśliwie i nie szkodząc innym czy takie właściwie jak sobie słowa rozwój, bo ono unoszą się stało naprawdę i jakoś nie jest dobra takie takiego wzrastania takiego takiego takiego rozkwita Ania może o może to będzie takie słowa których, którego będę używać zamiast zamiast tego i to jest bardzo bliskie, chociaż myślę, że część słuchaczy słuchacze, którzy słuchają myśli sobie, ale one cały czas rozmawiają o pracy z Chin no właśnie ja uważam, że tak to znaczy w tej książce przytoczyła przykłady związane z psami takim nastawieniem z intencją o życzliwości albo z tym co może oznaczać odpowiedzialność albo przykład dotyczący tego co znaczy być w kontakcie, które są przykładami z mojego własnego doświadczenia, które są spoza obszaru pracy, bo takim wydały mi się jakoś najbardziej nośne najłatwiejsze do przekazania tej idei, ale rzecz w tym, że rzeczywiście wchodząc w realia pracował bardzo często nakładamy jakiś taki rodzaj zbroi kas stanu, który sprawia, że my trochę się staje kimś innym w tym komunikowaniu się tymczasem tak jak szeroko popatrzymy na różne obszary, w których ludzie mają szansę, jaką pani ładnie powiedziała rozkwitać umówmy się, że cała ta oferta rynkowa najważniejszych osób, które zajmują się poszerzaniem naszej samoświadomości i najróżniejsze działaniami na szeroką mówiąc rozwojowymi ona jest oparta na tym ja się jakoś w pewnym sensie do tego dopisuje na ten przyjrzenia się samemu sobie kim ja jestem w tej sytuacji i jakimi intencjami przychodzę i to samo jest możliwość pracy jestem głęboko przekonana, że ten moment zastanowienia się nad sobą właściwie do kogo jak kieruje to co chce skierować jako pracownik myślę nad tym, jaki efekt ma wywołać to co ja mam dopowiedzenia a czyja się w ogóle decyduje coś powiedzieć czy ja podejmuję ten akt odwagi, jakim jest nazwanie rzeczywistości, którą ja jestem za każdym razem to jest osobista decyzja i myślę, że zapotrzebowanie na najróżniejsze działania wśród ludzi, którzy są pracownikami najróżniejszych organizacji firm instytucji na ujawnianie własnego głosu na mówienie od siebie szczerze na nazywanie rzeczy, które nas otaczają to wszystko jest o tym, że ogromna jest w tej materii potrzeba też przełamywanie pewnego tabu to jest przełamywanie też wszech panującej hierarchii, bo w naszej kulturze hierarchia jest bardzo dobrze zakorzeniona i my mamy często kłopot z tym, żeby się tej hierarchii przeciwstawiać co nie oznacza zawsze walki, ale zwyczajnie oznacza bycie po swojemu imię mówienie po swojemu ja tutaj mam jakąś ogromną ufności nadzieję że, a to najmłodsze pokolenie może nie najmłodsze, ale to młode pokolenie, które zdominowały w tej chwili rynek pracy on przejawia takie bardzo zdrowe naturalne tendencje, które bywają bardzo trudny dla zwierzchników dla osób, które są starsze wiekiem stażem i często w związku z tym co ich zwierzchnika mu, ponieważ tym młodszym jest dużo łatwiej mówić, o co chodzi, czego potrzebują i to często stanowi wyzwanie właśnie dla zwierzchników i stąd te kłopoty w porozumiewaniu się między tymi generacja ja nie jestem zwolenniczką podkreślenia tych różnic generację innych, ale mimo wszystko jakoś utarło, że się mówi o tym, iż są pewne trudności w porozumiewaniu się między ceni pokoleniami czy też generacjami myślę, że to jest znamię naszych czasów, że młodszym jest dużo łatwiej mówić od siebie, o co chodzi ja ufam głęboko, że to się będzie rozwijało, że to będzie tendencja, która będzie rozkwitała choćby, dlatego że dziś jest dużo dużo więcej na rynku pracy w tej chwili niż tych pokoleń generacji roczników starszych dużą zaletą pani książki, o czym już już pani powiedziała jak chciał podkreślić tutaj dla dla tych z was, którzy są o kupnie kształty książki są właśnie te przykłady jak mówi pani młodszym pokoleniu to mi przypomina się ten przykład tego bardzo inteligentnego bardzo to dobrze wyedukowane wykształconego na zagranicznych uczelniach trzydziestoletniego fachowca, który dostał taki feedback taką informację zwrotną od swych szefów, że musi się rozwinąć społecznie, który zupełnie nie wiedział co to właściwie znaczy i po co ma to robić ta i dla mnie to był ciekawy przykład 2 przykład o tym że, że właśnie, że te, że te intuicje też mogą mogą oczywiście w poprzek, bo to był ogumienia SM jest mielenia sam, a jednak tej milenialsi są owej agendy nie nie popiera uważał, że społeczne relacje nie są nie są potrzebne nie są niezbędne do tego, żeby być skutecznym pracownikiem czy menadżerem, bo nie zawsze idzie w parze ze świadomością samą świadomością jak to jak to u mnie działa bo myślę, że chodzi o to, żeby w jakiś sposób każdy z nas mógł sobie uświadomić, że moje oczekiwania względem tego jak inni się powinni zachowywać po to, żeby nam się dobrze porozumiewał się ze sobą nie oznaczają, że ja sam sama doskonale umiem tak samo i że ja tak samo jestem sprawna sprawny, że w realizowaniu tego co dla innych może być miarą skuteczności w naszym porozumiewania się i mam takie poczucie, że to, czego bardzo brakuje i to bardzo wychodzi rzeczywiście ten jak obserwuje ludzi, którzy w tej chwili zaczynają robić karierę na rynku pracy ma właśnie na myśli tych dwudziestoparolatków czy też trzydziestolatków oni w naturalny sposób muszą zderzyć z oczekiwaniami innych względem nich sam i to zdarzenie często skutkuje no taką właśnie reakcją, ale jak to przecież ja robię wszystko w porządku, a ci inni no niestety nie i wtedy się odbywa taka naturalna tendencja to nie chcieli inni się zmienią oczywiście moglibyśmy powiedzieć dziecinne infantylne właśnie rozwój polega na tym, żeby przyjąć tę odpowiedzialną postawę dorosłą itd. ale odruch jest taki, iż rzecz w tym że musi przejść jakiś taki moment, w którym się okaże, że wujek Google nie podpowie samych technik to co ma zrobić, jakiego modelu rozmowy użyć albo, jakiej Formuły językowej masz użyć, która się okaże skuteczna rzecz w tym, że ludzie w komunikacji porozumiewają się czytają nie tylko schematy nie tylko same słowa ludzie czytają intencje, więc przyjrzenie się temu właściwie co ja wnoszę co ja mam do powiedzenia albo zderzenie się z faktem ja nie wiem jak mam powiedzieć ja nie rozumiem jak mam przekonać, a ja się czuje słaby bezradny ja się czuje niedostatecznie przekonująca w tym co mam przekonać do przekazania no to są takie konstatacje na własny temat, które są trudne, ale rzeczywistość wymusza na Jastorze mimo to musimy działać w związku z tym ta pomoc zewnętrzna po to, żebyśmy mogli przyjrzeć temu właśnie jak my robimy, a i co my możemy zmieniać co możemy wprowadzać do naszego sposobu porozumiewania się po to, żeby stawać bardziej przekonującymi albo, żeby być bardziej w zgodzie z sobą to się okazuje potrzebą chwili bardzo to jest dla mnie ważne co pani powiedziała pamiętam kiedyś takie szkolenia, na które została zaproszona jako uczestniczka, na którym uczono nas tzw. kanapki o metody podawania informacji zwrotnej czy tak dobra ku dobry komunikat ten korygujący i znowu dobry komunikat, że nie ta bułka to jest takie coś co ma uczulić tę nieprzyjemną informację i pamiętam, że klepiąc w parach różnego rodzaju sztuczne informację zwrotną myślałam, że o tym, że spędziłam dużo czasu na różnych aktywnościach prowadzę audycję serialową sobie szansę dużo seriali, ale zdecydowanie ten czas został najbardziej zmarnowane w moim życiu więc, więc uważajcie proszę wszystkie tego typu szkoleń schematy i wiem, że porozumienie bez przemocy też jest też bywa pokazywanego schemat, ale on też ono też wynika to bardzo mądra metoda ona wynika z różnych rzeczy też warto czytać książki Marshalla Rosenberga nie tylko test ten schemat znajdziesz w internacie, bo to jest no to może służyć, ale myślę, że pani polityczne ważnej kwestii takie hasła, które chciał też poruszyć na koniec takiej autentyczności spójności nota, która oczywiście o to właśnie zabiegam o jeszcze nawiążę do tego co pani powiedziała, bo ta kanapka osławiona to jest rzeczywiście prastare zupełnie archaiczny sposób rozumienia informacji zwrotnej akurat pisze w książce o zupełnie innym pomyśle na to jak można informację zwrotną formułować zachęcam do przeczytania całego tego fragmentu wydaje się, że może sporo wnieść te eks ciekawość zapytam to z tej kanapki co pani zapamiętała najlepiej, że jak się dostaje informację zwrotną podano właśnie w takiej formie to co zostaje w pamięci ja pamiętam, że zostaje w pamięci złagodzone ten środek, ale później przeczytałam w badaniach już myślę, że kilka lat później, bo pewnie było 56 lat temu przestał chyba ostatnio badaniach, że właściwie ludzie pamiętają tylko Bóg czyta dobrą informację Otóż to właśnie na tym polegał cały kłopot z tak sformułowaną informację zwrotną, że to się wszystko strasznie jakoś następował taki chaos informacyjny właściwie co ma w tej pamięci zostać, a i to zniechęcało oddalała ludzi od siebie, a nie budowało porozumienia tak jak teoretycznie informacja zwrotna ma temu służyć temu, żebyśmy się Nani uczynić czegoś o sobie, żeby to było wnosząca no tak trochę już zapomniałam, o czym powiedziała pani wcześniej co chciała pani, żebym odpowiedziała przepraszam wspomniał autentyczności tej żywności tak no tak ta autentyczności jak się zaczynamy zastanawiać na czym polega jakoś ja tutaj bym zwróciła przede wszystkim uwagę na NATO intencje już parę razy powiedziałam o tym pojęciu na tę intencję właściwie z czego wypływa to coś, że ja chcę jakiś komunikat skierować do drugiej strony co ja mam na myśli, bo często ludzie mogą one tak jestem po prostu szczery w związku z tym wale między oczy jakieś moje prawdę i tyle że już się nauczyłam nauczyłem żonę powinny być trochę bardziej opakowana w związku z tym no właśnie stosuje jakąś taką formę niby złagodzono, żeby się przy tym ładnie uśmiecham no właśnie to jest moja autentyczność Otóż rozmówca, do którego kierowany jest taki zawoalowany komunikat nigdy nie potraktuje tego jako autentyczne autentyczny nie jesteśmy wtedy, kiedy mówimy we własnym imieniu w pierwszej osobie liczby pojedynczej ujawniając, jaka jest nasza prawdziwa intencja w tym co mam do przekazania, bo jeśli jestem zła jestem zła i wtedy jestem autentyczna, ale jeśli mówię biorę odpowiedzialność za swoją złość i mówi wyraźnie co moją złość już działań również osoby wzbudziło to można zobaczyć tę autentyczność natomiast jeśli, a zamiast tego próbuje pouczać nauczać oceniać tę drugą osobę ukrywając swoją prawdziwą intencję no to jestem wtedy odbierana jako ktoś, kto ani, kto dokonuje właśnie krzywdzącej oceny autentyczny jako pojęcie zrobiło taką dużą karierę od dobrych iluś lat i jest dla mnie w tym jakaś sprzeczność się zaczęło mówić o tym pojęcia jako modnym, ale WHO, o czym co, a co nas wyróżnia na dobrze tak się stało tak widocznie takie było zapotrzebowanie, gdyby popatrzeć z czego ona się grało chyba właśnie z tego, że w jakimś sensie nasz nasz rynek społeczny został zalany taką falą sztuczności taką falą zamaskowanych intencji, żeby po prostu już nie możemy tego ścierpieć coś, czego potrzebujemy kozie ukryje się trochę głębiej właśnie od autentyczności często bywa nazywane dobra rozmowa ma niewiele albo właściwie nic wspólnego z manipulacją ani jakimś cechą jak pani nazywa pseudo psychologiczne nowomową to jest bardzo ważna bardzo państwu polecam książkę jak to powiedzieć rozmawia z odwagą życzliwością i zaangażowaniem i polecam ją z całego serca z kilku powodów po pierwsze, są tam przykłady, które bardzo jasnym i obrazowo pokazują, o co w tej dobrej rozmowie chodzi, a poza tym jest to książka, która jest właściwie przestałam pani zakresie pełną momencie zorientowałam, że ona, że zostanie wzrastała zakreślona, a to, dlatego że z dużym szacunkiem do Czytelników Czytelniczek i to do naszego czasu pani potraktowały książka na 160 stronach ma samą czystą wiedzę nie ma ja bym nic tej książki nie wyrzuciła niczego nie nie ominęła na niczym nie traciłam czasu, a bywa także czasami się zdarza, że jest taka chęć, żeby rozdmuchać tę wiedzę ja też domyślam się, że państwo wielu lat doświadczeń miałaby jeszcze na nas 3× większą ta książka jest takim taką pigułką wiedzy, więc naprawdę jeszcze raz polecam bardzo dziękuję za rozmowę Łada Drozda psycholog szkoleniowiec Koczy jest bardzo miło słyszeć właściwie się wzruszyłam, słuchając tego co pani powiedzieć o tej książce serdecznie dziękuję za zaproszenie do pani audycji ja również dziękuję mam nadzieję, że to jest jedna z wielu ja nazywam się Zuzanna Piechowicz 2 podcast dobra praca dobra praca podcast o pracownikach i dla pracownika premiera w środę na tokfm PL partnerem podcastu jest OLX serwis z ogłoszeniami o pracę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DOBRA PRACA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA