REKLAMA

Koniec z autonomią dyrektorów szkół

Połączenie
Data emisji:
2021-06-10 14:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
11:32 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie różnych czternasta 6 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest dr Iga Kazimierczyk prezeska fundacji przestrzeń dla edukacji aktywistka ruchu obywatele dla edukacji dzień dobry dzień dobry będziemy mówili szyku szykowanych w Ministerstwie Edukacji Narodowej zmianach w prawie zmianach, które mają właściwie doprowadzić do zniesienia jakiejkolwiek autonomii dyrektorów szkół mianowicie za niewypełnienie ministerialnych zaleceń kurator oświaty, czyli instytucja Rozwiń » bezpośrednio podległa ministerstwu będzie miał prawo wyciągnąć konsekwencje wzywać do wyjaśnienia, jeżeli to nie przyniesie pożądanego efektu niezrealizowanie przez dyrektora szkoły lub placówki zaleceń w ostatecznym terminie wyznaczonym przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny umożliwi temu organowi wystąpienie do organu prowadzącego szkołę lub placówkę z wnioskiem o odwołania dyrektora szkoły lub placówki w czasie roku szkolnego bez wypowiedzenia, czyli 1 słowem będzie można żądać od samorządów, żeby takiego dyrektora zwolniły co więcej powołanie nowego dyrektora też będzie trudne, bo będzie wymagało niejako pozytywnej opinii kuratora, czyli samorządy nie będą już no właśnie, jaka ich jak właśnie będzie sytuacja samorządów w takiej rzeczywistości no niestety sytuacji samo samorządów wbrew nazwie one nie będą samo rządzić tylko będą wypełniać pewne zadania, które idą w centrali zresztą tutaj, odpowiadając na to pytanie tak wprost odpowiedź jest jest zawarta we wstępie wprowadzającym potrzeba uzasadnienia to jest też zmian nie ja zacytuję zdanie, bo ono rzeczywiście bardzo ważny ono w zasadzie wyjaśni wszystkie kwestie, które za chwilę będziemy rozmawiać dla zapewnienia prawidłowej realizacji przez szkoły placówki zadań dydaktycznych wychowawczych opiekuńczych niezwykle ważne jest, aby przy podejmowaniu na poziomie lokalnym decyzji istotnych kwestiach dotyczących funkcjonowania szkół kurator oświaty miał znaczący głos też wprost napisane w tym tekście tego te zapowiedzi projektu kurator ma mieć znaczący głos i dalej podkreślono odmienną rolę w systemie oświaty pełnią organy prowadzące, które w dużym skrócie mają zapewnić funkcjonowanie placówek przeprowadzać remonty zapewnić funkcjonowanie działania wyposażać w pomoce dydaktyczne sprzęt itd. tak dalej, czyli ma decydować też wypisane wprost w tym tekście to kurator ma ma decydować jak działają szkoły to kurator ma decydować o tym jak one funkcjonują jak pracują faktycznie każda 1 szkoła, a organ prowadzący ma zadanie po prostu zapewnić kredę tablicę i wyremontować dach no właśnie jak to jest dzisiaj dzisiaj rzeczywiście przepraszam nie mam niestety naloty, więc być może słuchacze usłyszą, ale nic nie dzieje proszę państwa wszystko pod kontrolą to nie jest kontrola kuratorium w tej chwili autonomia dyrektorów wygląda jednak trochę inaczej, aczkolwiek rzeczywiście także ta ta kultura kontroli kultura braku zaufania jest już od 2 tysięcznego szóstego szesnastego roku dosyć mocno odczuwalne i ja może tak, ilustrując jak wygląda w takie powolne odbieranie odbieranie autonomii dyrektorów potem oczywiście jest także w tych zapowiadanych zmian znaczy dyrektor i testy kwestia obecności organizacji społecznych szkołach dyrektor razem z radą pedagogiczną radą rodziców przez radę szkoły taka w szkole działa może i musi realizować w szkole program profilaktyczny program wychowawczy i rzeczywiście od od jakiegoś czasu, odkąd minister Zalewska zapowiedziała, że będzie kontrolowała pewne rzeczy w szkołach organizacji społecznych szkołach już prawie nie ma natomiast w tej chwili te zmiany idą tak daleko, że do organizacji społecznych szkołach już nie będzie edukacja globalna edukacja klimatyczna edukacja antydyskryminacyjna tego nie będzie, dlatego że samo funkcjonowanie szkoły nie są tylko przepisy, ale także kultura rzeczywiście ten akt pokazuje, że na wprost że, że dyrektor będzie tylko tak naprawdę pracownikiem administracyjnym nie będzie mógł nawet zdecydować o tym czy zrobić dzieciakom warsztaty dotyczące edukacji globalnej klimatycznej, bo będzie musiał pytać kuratorium, czyli de facto jak szkoły będą centralnie podlegały ministerstwu to tutaj chodzi tak zdecydowanie to jest centralizacja doprecyzowano również w tych zapisach kwestie zamykania szkół wcześniej była to opinia i oczywiście kwestie dotyczące zamykania placówek, których nie było dzieci rozgrywały się przed sądami administracyjnymi w tej chwili ten katalog doprecyzowano i trzeba spełnić odpowiednie warunki, żeby w ogóle szkoły można było zamknąć czynią to, że samorząd musi utrzymywać też tak naprawdę szkoły, w której nie ma GE albo opłacanie opłacani funkcjonowanie no i rujnujące dla budżetu nie będzie można po prostu po prostu zlikwidować tak, że jest to jest rzeczywiście dosyć dosyć duża komplikacja i rzeczywiście jak czytamy się to w tym zapowiedź tego jak ma wyglądać to zmienione prawo no oczywiście rolą dyrektora będzie po prostu administrowanie i być w gotowości do kontroli tu też 1 kwestia, że podkreśla się, że również szkołach niepublicznych kontrole będą wyglądały trochę trochę inaczej tutaj też też opinie będą będą wydawane no, więc jest to jest to bardzo bardzo silna zmiana kultury osobną sprawą jest to, że leży dochodzi też kwestie ewaluacji w zasadzie to jest położony nacisk winien ewaluację pracy szkoły wykona kontrole i wprost pokazane kurator miał za mało za mało uprawnień no zmierzamy w takim kierunku, kiedy będzie sterowana centralnie natomiast odpowiedzialność będzie znajdowała się lokalnie co będzie oznaczało dla systemu edukacji w Polsce, bo to jest to jest rzeczywiście istotne pytanie, dlatego że faktycznie może to o oznaczać niestety dalszą zapaść usługi publiczne, jaką jest edukacja, dlatego że dla części nauczycieli mówi o takiej decyzji sprzed raczej 1520 lat decyzja pójścia do szkoły była taką decyzją tego, że wybierała się prace raczej Nisko płatną, ale taką, która przebiegała w rozmiar przewidywalnym środowisku, w którym no rzeczywiście do tych nadgodzin jest dużo tak jak w każdej pracy, ale jednak jakiś prestiż ta usta wiadomo, że nauczyciel to jednak był ktoś natomiast od paru lat jest bardzo dużo zapowiedzi i w tym te ostatnie ministra Czarnka o zwiększeniu pensum, czyli tak naprawdę godzin będzie jeszcze więcej, bo państwo to nie jest zwiększenie godzin tablicowych oznacza również zwiększenie godzin po za tablicą owych to jest 1 rzecz druga rzecz średnio nauczycielka, bo większość w zawodzie kobiet ma 45 lat plus ograniczenie autonomii dyrektora oznacza, że do tego zawodu w zasadzie nikt nie będzie garną już w tej chwili problem, bo nauczyciele odchodzą na urlopy dla poratowania zdrowia po, których nie mają zamiaru wracać do szkoły, więc do jest to jest krocząca, ale jednak na końcu na końcu zapaść usługi publicznej tak jak zdrowie to jest coś co musimy obywatelom dostarczyć niestety są takie decyzje, które wpływają dramatycznie na obniżenie jakości pracy szkół ogromnie ciekawi, kto będzie chciał być dyrektorem szkoły w takiej rzeczywistości poza jakimś takim oportunistą skrajnym tak to to prawda to kto będzie chciał być dyrektorem szkół niestety możemy sobie wyobrazić taki scenariusz, że tych dyrektorów bardzo łatwo w ciągu w ciągu roku, stosując mechanizm kontroli zaleceń pokontrolnych konieczności wdrożenia zaleceń pokontrolnych i straszenia odwołaniem 14 dni od dnia wykonania tych zaleceń na dyrektorów niepokornych mówiąc oględnie będzie można bardzo szybko po prostu wymienić na takich, którzy współpracują z kuratorium albo są gotowi współpracować z kuratorium i wtedy ten ten aksamitny system sterowania wszystkiego wszystkim alei Szucha no to się dzieje bardzo szybko ten adres aleja Szucha rany boskie dyrektorzy wyklęci natomiast hasło no niestety bardzo przykre jest to, że dyrektorzy też w ogóle przetrwaliśmy pandemię w jako takim stanie jeśli chodzi o edukację to jest jedyną zasługą dyrektorów i całego od całego grona pedagogicznego oczywiście rodziców uczniów no bo oni są też szkole obecnie, ale to, że ten system funkcjonował to, że dyrektorzy potrafili z niczego wyczarować coś, że potrafi zorganizować 1,5 roku temu komputery dla dzieciaków sprawdzali, gdzie są dzieciaki to obchodziło ministerstwa nie obchodziło, że byli w stanie jednak motywować swoją kadrę jakoś dopinać po kawałku no i na sam koniec dostają taką nagrodę za to, że wpuszczą oni edukację antydyskryminacyjną do szkoły albo nie daj Boże edukację seksualną albo gender albo LGBTQI plus no i za to można wyleczyć w tej chwili z pracy będzie można wyleczyć w tej chwili z pracy no to nie są warunki przy, których dyrektorzy ambitni, którzy organizują bardzo dużo o dużo zajęć atrakcji czy po prostu realizują podstawę programową za współpracę z organizacjami społecznymi no teraz takich inicjatyw nie będzie chciał się podejmować, bo można za to albo zostać skontrolowane jeszcze zaproszenie te organizacje albo właśnie Otóż teraz tej organizacji będzie można zaprosić pana pierwsza będzie ją zaopiniować potem jeszcze zrobić plebiscyt wśród rodziców czy one wystarczająco okej, więc no niestety nie sprzyja temu żeby, żeby na stanowisku dyrektorów wykazywać się ambicją i nadmierną chęcią do tego, żeby wpływać na jakość szkoły trzeba będzie rzeczywiście bardzo uważać, żeby przejść przez kontrolę czy to będzie kolejny taki impuls dla wszystkich, którzy pracują w oświacie, żeby szukali sobie innych zajęć jednak no niestety niestety rzeczywiście te dyskusje na forach nauczycielskich one od od kilku lat w zasadzie po strajku się dosyć mocno te dyskusje pojawiły czy ktoś chce zmienić pracę czy odejść z zawodu no to teraz nauczyciele dyrektorzy dostają kolejny argument na rzecz tego, żeby jednak w zawodzie nie została oczywiście cały czas jest dyskusja ministerialna o tym, że nauczyciele dostają podwyżki na porządku, ale cały czas ta relacja podstawowej pensji nauczycielskiej do minimalnego wynagrodzenia wygląda żałośnie to znaczy jeśli ktoś po 5 latach studiów, zaczynając swoją pracę zarabia mniej niż pracownik fizyczny, wykonując jednak proste prace dosyć niski odpowiedzialności no to nie dziwmy się nauczycieli nie ma nowych ci, którzy są w zawodzie bardzo długo wolą wybrać rynek korepetycji, bo jesteś taka kwestia, której mało mówimy ale bo niestety jest jest to ścieżka kariery na toruńskim od 1 jest jest gdzie uciekać do podziemia dziękuję bardzo, dr Iga Kazimierczyk prezeska fundacji przestrzeń dla edukacji aktywistka ruchu obywatele dla edukacji była z nami 1418 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA