REKLAMA

Ocena dzieła sztuki. Czy gust jest pomocą czy przeszkodą w inwestowaniu na rynku sztuki? [sponsorowane]

Sztuka patrzenia. Ekspercki przewodnik po rynku sztuki
Data emisji:
2021-06-11 10:00
Czas trwania:
24:55 min.
Udostępnij:

- Oglądamy wystawę i podoba nam się lub nie. Jednego artystę lubimy, innego nie lubimy. Problem zaczyna się, kiedy sami, bez pomocy kuratora czy krytyka sztuki, musimy powiedzieć, czy dany obraz jest dobry pod względem warsztatowym. W przypadku początkującego kolekcjonera może to być trudna sytuacja - mówi ekspertka. W dzisiejszym odcinku podcastu Anna Stachowska rozmawia z dr Moniką Bryl z Domu Aukcyjnego Agra-Art o ocenie dzieła sztuki. Co nam w tym pomaga, a co przeszkadza? Rozwiń »

Partnerem podcastu jest Dom Aukcyjny Agra-Art. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przy mikrofonie Anna Stachowska zdążyliśmy się już proszę państwa zorientować podczas naszych rozmów, że wartość rynkowa zależy w największym stopniu od wartości artystycznej dzieła jak ją ocenić co brać pod uwagę jak dzieło sztuki ocenia ekspert, a czym kierują się kupujący, jaką rolę odgrywa gust czy powszechne upodobania odzwierciedlają kryteria znawców dzisiaj ocenie dzieła sztuki, a także o tym co nam czasem pomaga, a co przeszkadza w wyborze Rozwiń » dobrej lokaty porozmawiam z panią dr Moniką Dryl z domu aukcyjnego Agra art jednego z najstarszych największych domów aukcyjnych w Polsce pani Monika jest także autorką popularnego wydanego przez PWN przewodnika po rynku sztuki rynek sztuki w Polsce poradnik dla kolekcjonerów inwestorów dzień dobry ponownie pani Monika dzień dobry no właśnie czy ocena wartości artystycznej jest trudna zdawałoby się, że nie, bo w zasadzie nasz kontakt ze sztuką polega właśnie w dużej mierze na tym, że sztuka oceniamy oglądamy wystawę podawano się lub nie 1 artystę lubimy innego nie lubiłem i do tego mamy prawo jednak problem się zaczyna wtedy, kiedy mamy sami powiedzieć np. czy dany obraz jest dobry pod względem warsztatowym i no właśnie zrobić samodzielnie bez pomocy kuratora, który selekcjonuje dzieła, które oglądam już na wystawie czy też krytyka 4 g wskazuje podpowiada co tutaj jest dobre, a co mniej udane w danym dziele natomiast konkretna sytuacja, kiedy np. musimy sami zadecydować czy chcemy kupić kupujemy daną pracę czy też nie i wydaje mi się, że taka sytuacja w przypadku początkującego kolekcjonera no już może nie być tak łatwa, tym bardziej że zarówno oko historyka sztuki akademickiego Starka sztuki, jaki widza nieprofesjonalnego jest kształcony w ocenie sztuki zupełnie inaczej niż oko kolekcjonera o tym zresztą już wspominaliśmy podczas naszej rozmowy na temat autentyczności i tak ten problem z oceną dzieła chyba najwyraźniej widać takiej sytuacji, kiedy np. w antykwariacie rozmawiamy z właścicielem pracy, która okazała się falsyfikatem, więc ekspert mówi to nie jest pędzel tego artysty to jest inaczej malowane niż jego dzieła natomiast taki właściciel często mówi, ale to jest tak samo malowanie i właśnie tutaj nie ma tej płaszczyzny porozumienia, bo laik pewnych rzeczy po prostu dziwić tego np. że obraz nie jest konstruowany w taki sposób jak oryginał, że dana kopia powtarza tylko zewnętrzne kształty danej kompozycji, że brakuje tutaj właśnie tego co decyduje o tym, że dana praca jest uznana za dzieło sztuki i jeżeliby się tutaj odwołać np. np. naśladowca Alfreda Wierusz Kowalskiego słynnego Chińczyka nie namaluje tak pięknie błota jak właśnie Wierusz-Kowalski, na którego obrazie ponosi mieni skrzy całą paletą barw i naśladowcy będzie to po prostu szarobura breję koń będzie miał np. głupią minę zamiast grymasu zwierzęcia ciągnącego ciężki wóz za długo czy za krótko na nos tymi nogami to bardzo często właśnie tutaj fałszerz wpada przez ten, choć natomiast laik tych mniej czy bardziej subtelnych różnic nie wychwycić, bo dla niego tak jak mówię o tym oku, który inaczej jest kształcone do od sztuki i dla niego istotne będzie powtórzenie kompozycji te ogólne cechy stylu danego artysty to co widać co da się nazwać właśnie uogólnienie będące synonimem stylu autora, a zatem czy ocena kątem wartości artystycznej łatwo czy nie no jednak, jeżeli wejdziemy w temat głębiej to okaże się, że trochę tak jest tutaj się, czego nauczyć, więc trzeba się nauczyć patrzeć, aby odróżnić pracę na różnym poziomie wykonania zauważyć np. artyzm szkiców, który dla laika będzie pas kołem wreszcie odróżniać cechy kopii od oryginału, o których wyżej powiedziałam, posługując się przykładem pierwszego polskiego no to oczywiście wymaga pewnej pracy i doświadczenia u myśliwego doświadczenia, bo jest nim właśnie oglądanie wielu dzieł ale jaki chciał no muszą być zarówno oryginał jak kopie oraz rozmaite powtórzenia mniej i bardziej utalentowanych autor od czego pani Monika zatem zacząć czy może pani dać wskazówki na taki dobry początek na dobry start zaczniemy od pewnego elementarza nie mamy tutaj oczywiście czasu, żeby głęboko wchodzić temat natomiast pan jeszcze wrócę do pewnego problemu, o czym już mówiłam chyba pierwszy w naszym podcaście, jakie są najbardziej prymitywne falsyfikaty, które w zasadzie nawet na miano falsyfikatów nie zasługują to trzecia w większości malowane przez autorów nieprofesjonalne, a więc rzeczy podstawowe to przede wszystkim czy praca namalowana poprawnie czy też ma błędy, jeżeli chodzi o sztukę tradycji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SZTUKA PATRZENIA. EKSPERCKI PRZEWODNIK PO RYNKU SZTUKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA