REKLAMA

Ocena dzieła sztuki. Czy gust jest pomocą czy przeszkodą w inwestowaniu na rynku sztuki? [sponsorowane]

Sztuka patrzenia. Ekspercki przewodnik po rynku sztuki
Data emisji:
2021-06-11 10:00
Czas trwania:
24:55 min.
Udostępnij:

- Oglądamy wystawę i podoba nam się lub nie. Jednego artystę lubimy, innego nie lubimy. Problem zaczyna się, kiedy sami, bez pomocy kuratora czy krytyka sztuki, musimy powiedzieć, czy dany obraz jest dobry pod względem warsztatowym. W przypadku początkującego kolekcjonera może to być trudna sytuacja - mówi ekspertka. W dzisiejszym odcinku podcastu Anna Stachowska rozmawia z dr Moniką Bryl z Domu Aukcyjnego Agra-Art o ocenie dzieła sztuki. Co nam w tym pomaga, a co przeszkadza? Rozwiń »

Partnerem podcastu jest Dom Aukcyjny Agra-Art. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przy mikrofonie Anna Stachowska zdążyliśmy się już proszę państwa zorientować podczas naszych rozmów, że wartość rynkowa zależy w największym stopniu od wartości artystycznej dzieła jak ją ocenić co brać pod uwagę jak dzieło sztuki ocenia ekspert, a czym kierują się kupujący, jaką rolę odgrywa gust czy powszechne upodobania odzwierciedlają kryteria znawców dzisiaj o ocenie dzieła sztuki, a także o tym co nam czasem pomaga, a co przeszkadza w wyborze Rozwiń » dobrej lokaty porozmawiam z panią dr Moniką Dryl z domu aukcyjnego Agra art jednego z najstarszych największych domów aukcyjnych w Polsce pani Monika jest także autorką popularnego wydanego przez PWN przewodnika po rynku sztuki rynek sztuki w Polsce poradnik dla kolekcjonerów inwestorów dzień dobry ponownie pani Monika dzień dobry no właśnie czy ocena wartości artystycznej jest trudna zdawałoby się, że nie, bo w zasadzie nasz kontakt ze sztuką polega właśnie w dużej mierze na tym, że sztuka oceniamy oglądamy wystawę podawano się lub nie 1 artystę lubimy innego nie lubiłem i do tego mamy prawo jednak problem się zaczyna wtedy, kiedy mamy sami powiedzieć np. czy dany obraz jest dobry pod względem warsztatowym i no właśnie zrobić samodzielnie bez pomocy kuratora, który selekcjonuje dzieła, które oglądam już na wystawie czy też krytyka 4 g wskazuje podpowiada co tutaj jest dobre, a co mniej udane w danym dziele natomiast konkretna sytuacja, kiedy np. musimy sami zadecydować czy chcemy kupić kupujemy daną pracę czy też nie i wydaje mi się, że taka sytuacja w przypadku początkującego kolekcjonera no już może nie być tak łatwa, tym bardziej że zarówno oko historyka sztuki akademickiego Starka sztuki, jaki widza nieprofesjonalnego jest kształcony w ocenie sztuki zupełnie inaczej niż oko kolekcjonera o tym zresztą już wspominaliśmy podczas naszej rozmowy na temat autentyczności i tak ten problem z oceną dzieła chyba najwyraźniej widać takiej sytuacji, kiedy np. w antykwariacie rozmawiamy z właścicielem pracy, która okazała się falsyfikatem, więc ekspert mówi to nie jest pędzel tego artysty to jest inaczej malowane niż jego dzieła natomiast taki właściciel często mówi, ale to jest tak samo malowanie i właśnie tutaj nie ma tej płaszczyzny porozumienia, bo laik pewnych rzeczy po prostu dziwić tego np. że obraz nie jest konstruowany w taki sposób jak oryginał, że dana kopia powtarza tylko zewnętrzne kształty danej kompozycji, że brakuje tutaj właśnie tego co decyduje o tym, że dana praca jest uznana za dzieło sztuki i jeżeliby się tutaj odwołać np. np. naśladowca Alfreda Wierusz Kowalskiego słynnego Chińczyka nie namaluje tak pięknie błota jak właśnie Janusz Kowalski, na którego obrazie ponosi mieni skrzy całą paletą barw i naśladowcy będzie to po prostu szarobura breję koń będzie miał np. głupią minę zamiast grymasu zwierzęcia ciągnącego ciężki wóz za długo czy za krótko na nos tymi nogami to bardzo często właśnie tutaj fałszerz wpada przez ten, choć natomiast laik tych mniej czy bardziej subtelnych różnic nie wychwycić, bo dla niego tak jak mówię o tym oku, który inaczej jest kształcone do od sztuki i dla niego istotne będzie powtórzenie kompozycji te ogólne cechy stylu danego artysty to co widać co da się nazwać właśnie uogólnienie będące synonimem stylu autora, a zatem czy ocena kątem wartości artystycznej łatwo czy nie no jednak, jeżeli wejdziemy w temat głębiej to okaże się, że trochę tak jest tutaj się, czego nauczyć, więc trzeba się nauczyć patrzeć, aby odróżnić pracę na różnym poziomie wykonania zauważyć np. artyzm szkiców, który dla laika będzie pas kołem wreszcie odróżniać cechy kopii od oryginału, o których wyżej powiedziałam, posługując się przykładem pierwszego polskiego no to oczywiście wymaga pewnej pracy i doświadczenia u myśliwego doświadczenia, bo jest nim właśnie oglądanie wielu dzieł ale jaki chciał no muszą być zarówno oryginał jak kopie oraz rozmaite powtórzenia mniej i bardziej utalentowanych autor od czego pani Monika zatem zacząć czy może pani dać wskazówki na taki dobry początek na dobry start zaczniemy od pewnego elementarza nie mamy tutaj oczywiście czasu, żeby głęboko wchodzić temat natomiast pan jeszcze wrócę do pewnego problemu, o czym już mówiłam chyba pierwszy w naszym podcaście, jakie są najbardziej prymitywne falsyfikaty, które w zasadzie nawet na miano falsyfikatów nie zasługują to trzecia w większości malowane przez autorów nieprofesjonalne, a więc rzeczy podstawowe to przede wszystkim czy praca namalowana poprawnie czy też ma błędy, jeżeli chodzi o sztukę tradycyjną kurator tutaj chodzi generalnie poprawne proporcje perspektywę modelek, a zad, przechodząc do konkretów czy dana postać czy zwierzę przedstawiane na pracy ma właśnie poprawne proporcje ciała czy ręka czy noga nie jest za długa czy za krótka i czy modelu światłocieniem jest wykonany poprawnie zgodnie z punktem światło na obrazie i czy daje on złudzenie przestrzenności bryły no oczywiście podstawowa rzecz perspektywa, czyli nie tutaj zbiegają się czy przedmioty obrażony na 0102. trzecim planie mają względem siebie odpowiednią wielkość, więc patrzymy przede wszystkim czy kompozycja jest budowana poprawnie w patrzymy także jak działa na nas oddziału 1 ekspresji schowki członek pisze w mojej książce ekspresja przeradza się karykatur np. uśmiech pięknej dziewczyny przypomina bardziej uśmiech klauna cieszącego zęby, a zamiast ponownego spojrzenia widzimy ślepo patrzące bez wyrazu oczy do tego z kwietnia być może to co mówię wydaje się oczywiste, ale właśnie tutaj jeszcze raz powtórzę, że bardzo często zdarza się, że takie bardzo proste naśladownictwa bardzo proste falsyfikaty nabierają się osoby o wysokich kompetencjach kulturowych i to właśnie chyba wydaje się, że tutaj jest problem z tym jak jesteśmy uczeni patrzeć na sztukę, czyli zwracam raczej uwagę na taki jest ogólne cechy stylu danego artysty natomiast nie analizujemy nie wchodzimy w to dzieło w jego morfologię konstrukcję niestety z pewnością łatwiejsze dla osób, które np. uczył się rysunku malarstwa się w ogóle interesują prawda sztuką, ale jak ma się nauczyć osoba np. pani Monika, która takich umiejętności w ogóle nie opanowała czy jest w stanie w ogóle taką wiedzę posiąść taką umiejętność jak najbardziej oczywiście posiadają taką wiedzę historycy sztuki, którzy są zazwyczaj niespełnionymi artystami zazwyczaj bardzo często, ale oczywiście no tutaj tym doświadczeniem jest oglądanie wielu wielu ludzi eksperci właśnie zazwyczaj udzielają podstawowe rady odwiedzają muzea galerie oglądamy dzieła najwybitniejszych twórców no to oczywiście jest droga, niemniej tak jak już powiedziałam musimy na te najwybitniejsze dzieła musimy uczyć się patrzeć na nie pod pewnym kątem, czyli uczyć odróżniać kopie od oryginałów od naśladownictwa pani Monika, ale jak to zrobić tak praktycznie no w mojej książce proponuje takie pewne ćwiczenia np. jeżeli oglądamy słynne dzieło słynnego artysty z mocą można sobie, korzystając z telefonu czy mieszkasz urządzenia mobilnego, które mamy pod ręką można sobie wygooglować jego kopie, które są do obejrzenia w internecie, a więc analizować szukać różnic w sposobie malowania, jeżeli np. oglądamy prace Wojciecha Kossaka Teodora Axentowicza lub innego takich artystów, którzy wiele malowali na zamówienie i szczególnie na rynku pojawiają się często pracę, powtarzając te same motywy mniej lub bardziej udany, więc można sobie również analizować, starając się wpatrywać właśnie szczegóły detale i starać szukać różnic i oczywiście sytuacja odwrotna można też wybrać na Targ staroci, gdzie w kłopotach mamy galerię Mistrzów Witkacy kasa Wyczółkowski Wierusz-Kowalski Fałat została oferta i również oglądając te działa tam wyregulować sobie oryginalne dzieła twórców zobaczyć, jaka jest różnica oczywiście szukajmy tych oryginałów na stronach muzeów, aby mieć pewność, że oglądamy dzieła oryginalne, jaką w ogóle sztuka lubią Polacy czy mamy dobry gust możemy tak o sobie powiedzieć no myślę, że obiegu tutaj wiele opinii na temat tego naszego gustu i niewątpliwie odpowiedzi na to pytanie udzielona przez historyka sztuki antykwariusza będzie się znacznie różniła, bo historyk sztuki zawsze ocenia dzieła w opiekę rynkowym z punktu widzenia sztuki wysokiej tak jest zazwyczaj stąd na pewno będzie bardziej krytyczny prawda monachijczycy tylko Sokołowie na to są ci, którym się najbardziej tutaj dostaje artyści bardzo lubiani przez kolekcjonerów chętnie kupowanie natomiast stare sztuki może nie zawsze wypowie się o ich twórczości najlepiej natomiast ja, odpowiadając na to pytanie raczej powiedziałbym czymś innym i przypomina mi się pewna sytuacja, kiedy jakiś czas temu na grupie historyków sztuki na Facebooku ktoś wrzucił zdjęcie obrazu z prośbą o ocenę i określenie wartości i to był taki pamiętam nazwiska autora to dobrze namalowany obraz profesjonalnego artysty, niemniej żadnego zabitych w odpowiedzi od profesjonalistów pojawiły się opinie, że to nie jest żadne arcydzieło nic wartego uwagi od obrazek niewielkiej wartości 23000, za który być może jakieś naiwne nieznający się da więcej, bo będzie myślał, że to jest dział i ja osobiście to trochę inaczej wice oczywiście zgadzam się, że ten obraz nie był arcydziełem ani może niczym wyjątkowym, ale ja tutaj raczej byłabym skłonna dowartościować i powiedzieć, że to jest praca twórcy profesjonalnego, który skończył Akademię i to wydaje mi się taka jest pierwsza rzecz rząd powiedział tym obrazie, gdyby ktoś zapytał o opinię nie jest praca amatora nie jest to kiedy tylko porządnie namalowany obraz portret, który uchwycił fizjonomia, a nawet pewien rys psychologiczny modela też utrzymany w klimacie swojej epoki pierwszej ćwierci dwudziestego wieku i dla mnie jest to rzecz o wiele bardziej cenna niż np. reprodukcja chce działać muzeum i to jest dla mnie właśnie cenne, że jego nabywca czy też właściciel chce koniecznością nie potrzebuje oryginału zamiast martwej jak dla mnie reprodukcji, a więc kwestia gustu to jest dla mnie troszeczkę rzecz drugorzędna, bo sztuka jest po to, żeby każdy sobie znalazł to co odpowiada to co lubi i każde zainteresowanie sztuką, a przede wszystkim potrzeba posiadania oryginału jest dla mnie bardzo cenne w sytuacji, kiedy kolekcjonerstwo w Polsce jest zjawiskiem raczej niszowy, czyli tak mało jest nadal w Polsce kolekcjonerów osób, które np. zbierają sztukę no niestety taki jest ostatnia oczywiście obserwujemy boom na rynku sztuki tai się, że tych kolekcjonerów jest dużo popyt na sztukę jest bardzo duże na ten popyt po prostu rośnie rośnie w ciągu ostatniego roku w ciągu ostatnich lat, ale nie przesadzałabym, jeżeli chodzi o wielkość liczbę kolekcjonerów oni oczywiście tutaj napływają, ale cały czas osoby, które kupują sztukę mają potrzebę Ander mieć właśnie oryginalny obraz dobrego profesjonalnego twórcy na ścianie zamiast produkcji i jest tych osób cały czas nie wiemy, więc miejmy nadzieję, że ten trend będzie trwał i że tych osób będzie przybywać tak w ostatnich latach jak pani mówi pani Moniko przybyło trochę tych kolekcjonerów widać to też pewnie po wyborach, ale co to oznacza tak w praktyce no właśnie widać, analizując oferty sprzedaży, analizując wyniki aukcyjne widać, że przybywa na rynku osób nowych początkujących kolekcjonerów, bo znacznie więcej i dość mocno licytowano sztuka dekoracyjna to są w większości pracą czy na pewno dobry poziom, bo to co trafia na aukcję już jest już wyselekcjonowaną ofertą przez ekspertów domu aukcyjnego, niemniej są prace przede wszystkim dekoracyjny oczywiście dekoracyjność jest z kolei na rynku bardzo ważną kategorią, bo to jest w zasadzie pierwsza funkcja, którą działa w pełni w domu ma po prostu naszą przestrzeń 5, ale tak jak mówię widać czasem, że kiedy staje się ona wartością naczelną np. bardzo dużym powodzeniem cieszą się obecnie artyści, jakie to pierwszego wyboru, czyli ci tacy znani i lubiani Wiktor Korecki Władysław Chyliński czy Ignacy Zygmuntowicz są twórcy, których nazwiska pewnie niewiele powiedzą akademickim historykom sztuki, ale też artyści bardzo znani lubiani na rynku są też urokliwych pejzaż oni zawsze mieli dość liczne grono wielbicieli, bo to są ci, którym udało się trafić powszechny gust, a właściwie to ci, którzy powtarzali tematy i konwencję o sztuce, które zdobyły sobie popularność, ale właśnie zainteresowanie sztuką się powiększa i notowania ich idą w górę, czyli powstają kolekcje tych artystów zdarza się i pewnie zdarzało się w przyszłości, że ktoś tworzył kolekcję mińskiego koreckiego tak było wcześniej, ale raczej to są obrazy kupowane jako pracę do dekoracji natomiast na wspominaliśmy też już o biografii kolekcjonera to znaczy, kiedy zaczynamy interesować sztuką zaczynamy kupować dzieła sztuki kupujemy tę pracę łatwiejszą w odbiorze w trakcie, kiedy zaczynamy część odwiedzać galerie muzea więcej oglądać rozmawiać czytać zdobywamy doświadczenie, które mówiłem zdobywamy wiedzę uczymy się patrzeć i z reguły chcemy czegoś więcej, więc pewnym takim naturalnym etapem rozwoju jest wymiana kolekcji, czyli kolekcjonerzy sprzedają swoje początkowe zakupy, które przestały się podobać przestały ich zachwycać, bo chcą kupić coś innego zaczynają albo w ogóle zaczynają zbierać zupełnie jakiś inny rodzaj sztuki oczywiście tak się dzieje w każdym przypadku, bo też wiele jest osób, które po prostu tak jak mówię kupują sztukę dla dekoracji udo swego wnętrza i nie wchodzą tak głęboko temat nie zagłębiają się, ale jest grupa tych, którzy właśnie dojrzewają swoich wyborach i czasem tworzą kolekcje już takie programowe kolekcję dzieł sztuki zna pani Moniko wiele takich przypadków tak oczywiście właśnie się powtarza kiedyśmy kolega był z wizytą właściciela bardzo dobrej kolekcji i oby zawsze zbiory zauważył jeszcze nie ma pozorny raczej przeciętnych walorów artystycznych obrazek jakieś kwiatki w wazonie dzisiaj taki dosyć zdziwiony tym kontrastem wielkich dzieł i tego śnie pozornego obrazka zapytała Monika właściciela na co usłyszał odpowiedź na to, żebym pamiętał, czego zacząć, czyli początki prawda wartość można powiedzieć historyczne w tym zbiorze natomiast jak zaczynam pracę kilkanaście lat temu bardzo często też przychodził klient, kiedy był pytany o to, czego szuka mówił setką zwyczajów oraz setką WICZ to jest kolejny malarz serii tych zmian na rynku, który na produkował znaczną ilość większości akwarele przedstawiających ciągle ten sam motyw sanie w zimowym pejzażu i też obrazki, które może teraz mniej, a i teraz raczej szybko ustąpią przed metą meczowi miejskiemu chwilowo w tych tematach, ale właśnie to zdanie statkowi, a już wyrosłem, czyli antykwariusz, kiedy słyszę to już wie, o co chodzi i wie, że pewnych rzeczy tutaj pewnych działań już nie rozmawiamy rozmawiamy na inny temat, czyli można by powiedzieć, że kolekcjonerzy są świadomi tych przemian różne tak oczywiście, bo to jest po prostu wiedza wiedza doświadczenie szkolenie oka to jest rzecz oczywista, że zmienia się również nasz gust jest natomiast coś co nie jest łatwo zmienić nie wiem jakiś głębiej zakorzenione preferencję oczywiście też na ten temat szerzej piszemy w mojej książce sztuka to jest interakcja między wartością działa też leży w tym, że na nas oddziałuje najgłębiej zakorzenione preferencja nie każdy z nas nie ma, ale może nie każdy jest tego świadom no może takim najbardziej obrazowym przykładem będzie przykład malarstwa portretowego już kiedyś o tym mówiłam, że portrety to jest trudny troszeczkę sprzedaży temat znaczy portrety znanych portrecistą zawsze znajdują nabywców natomiast generalnie martwa natura tak pejzaż tak ostatnie, dlaczego tak jest, bo też chyba już o tym mówiłam, że po prostu nie chcemy mieć w domu wizerunku obcej osoby i to zresztą dość powszechne my o tym wiemy i bardzo też słyszymy od osób odwiedzających galerię szukających czegoś gościa no ale w ten sposób może nas też pominąć arcydzieło i tutaj mam taki przykład dosyć bliski za 2 dni 13czerwca odbędzie się na aukcjach w katalogu aukcji mamy unikatowe dzieło, jakim jest portret autorstwa Józefa Pankiewicza jednego z naszych najwybitniejszych artystów jest to portret starszej kobiety, a więc na modelkę mało atrakcyjne do tego mistrzostwo Pankiewicza objawia się w tym, że ten wizerunek stwarza wrażenie niemal obecności tej osoby portretowanej przez to siła wyrazu może też być bardzo niepokojące dla widza po jeszcze bardziej stwarza wrażenie kogoś obecności kogoś no i z pewnością jest unikatowa pozycja dla kolekcjonera, który tworzy kolekcję malarstwa polskiego, ale jest opozycja tylko dla znawców i stąd jego cena wywoławcza wynosi 80 000zł podczas gdy martwa natura tego samego katalogu również Pankiewicza skrzące kolorami ma cenę 550 000zł to jest obraz wirtuozerską malowany, ale też bardzo dekoracyjny przyjemny w odbiorze wprowadzająca dobry nastrój, a przy tym również jego klasy muzealnej to jak zatem odnieść sukces na rynku sztuki, jakbyśmy mieli tak powiedzieć w punktach szybka recepta na sukces, więc na sukces na rynku sztuki na polu akcjonariusza polega na objętości zgromadzenia dział wysokiej klasy tajemnica chyba otwartość na wiedzę na temat sztuki i także samo dzieło, więc należy pytać oglądać zastanawiać się zarówno nad działami, ale też nad emocjami, które nas wzbudzać, bo wiadomo że, żeby posiąść władzę nad tym co nami rządzić co rządzi naszymi wyborami musimy być świadomi, więc krótka recepta, jeżeli coś się podoba zawsze warto zastanowić się co powoduje te emocje, dlaczego coś się potop natomiast, jeżeli nam nie przepada to pustą niespokojne nie podoba się od tych zapytajmy również siebie, dlaczego tak jest, więc tak jak mówię warto uświadomić sobie co rządzi naszymi preferencjami estetycznymi, stawiając takie po prostu pytanie, dlaczego akurat to działo się podoba, dlaczego ta praca wzbudza we mnie negatywne czy pozytywne odczucia miasta umiejętność oceny dzieła sztuki głośno to jest temat bardzo trudne wynika po części indywidualnej wrażliwości natomiast tak jak mówię kształtuje się podczas kontaktu ze sztuką jest wynikiem osobistych doświadczeń, więc jak dla mnie guz to nie jest raczej przyrodzona dyspozycja ekonom pewnego rodzaju wiedzą, więc już będąc świadomym swoich preferencji mają wyrobiony głos możemy poskromić takie pierwotne można powiedzieć zamiłowanie do rzeczy łatwych i przyjemnych i dostrzec pozornie mało efektownym dziale maestrii Najwyższego twórcy i oczywiście to też nie jest także kolekcjoner, który ma wyrobiony gust ma duże doświadczenie kupuje tylko obiekty najwyższej półki oczywiście może ulec urokowi sentymentalne konszachty czy cukierkowe figurki, ale zawsze robi to świadomie zawsze będzie wiedział, dlaczego to nam się podoba czy nie, ale przede wszystkim też kupić taką rzecz nie jako dzieło o wielkiej sile wyrazu tylko będzie wiedział na czym polega to, jaką oddziaływań czemu uległ, a jeśli np. uświadomimy sobie, że chcemy mieć jednak te dzieła o walorach dekoracyjnych w domu np. wszyscy chcą mieć tak jak mówiłam większość z nas szuka w dziale jak to mówią o estetyce tzw. wartości łagodnych, czyli prace wprowadzające dobry nastrój utrzymane świetlistej łatwej barwnej kolorystyce one są chętnie kupowane niż te działa ponury cień niepokojąca jest chyba rzecz oczywista nie chcemy codziennie w domu przeżywać katharsis rota chcemy, aby sztuka w domu zgłosiła na komfort życia była odskocznią raczej od stresów niż tutaj przyczynkiem do permanentnego rozważania natury wszechrzeczy to jest chyba oczywista rzecz oczywiście w wąskim znaczeniu tego słowa kolekcjoner tworzy pewien zbiór dzieł, które posiada jakiś program i tam właśnie mieszczą się te wszystkie różnego rodzaju dzieła najwyższej klasy i ten właśnie portret Pankiewicza w tym wspomina natomiast 1 to są obiekty, które mamy w domach najczęściej i z nimi mieszkań, więc te najbardziej poszukiwane na rynku te bijące rekordy to właśnie tak reprezentują najwyższą klasę artystyczną, ale jak to się mówi ładne czasem padają rekordy przez rozgorączkowanych zastanawiają, dlaczego ten właśnie obraz został sprzedany za taką kwotę pani inny tego artysty, bo był po prostu ładnie w trasie tutaj też tak rozmawiamy na ślepo, więc jeszcze raz odwołam gorzko katalogu, który aktualnie można obejrzeć mamy tutaj np. w nim znakomitą kompozycję Wyczółkowskiego kwiaty malowane techniką mieszaną, czyli pastel akwarelą gwaszem stąd na zmieniające się feerią kolorów i działa takie myślę, że wyjątkowe na tle innych akwarel Łukowski, które się pojawia kolejny arcydzieło pejzaż bez taryfy opłat to również się mieniący ferii kolorów pejzaż zimowy bardzo Polski, ale znawcy od razu zauważy tutaj wpływy sztuki japońskiej również mieniący się fantastycznie namalowany śnieg w zasadzie pewien sposób abstrakcyjny kolejna rzecz pejzaż Dubrownika również bardzo świetliste słoneczne Edward okonie malowane światłem kolorem i wszystkie te obrazy to są właśnie działa klasy muzealnej każde z nich mógłby zawisnąć na ekspozycji muzeum, ale również właśnie dają wiele zmysłowej przyjemności odbiorcy widzą jak sobie poradzić ze sztuką współczesną np. wiele razy się pojawia takie stwierdzenie moje dziecko by tak namalował jak rozpoznać pracę awangardowego artysty no to już jest osobny chyba temat, jeżeli chodzi o sztukę współczesną bardzo ważny bardzo szeroki i myślę, że warto tutaj nie wchodzić w tym momencie znika, a raczej porozmawiać na ten temat dedykowanym podcaście, więc zostawmy sobie na kolejne spotkanie na zakończenie proszę państwa przypomnijmy słowa Ernst taką Blicharz jednego z najwybitniejszych historyków sztuki dwudziestego wieku, który napisał, że nie ma większej przeszkody w podziwianiu dzieł sztuki niż nasza niechęć do odrzucenia nawyków i uprzedzeń i dla 1 gracza są one przeszkodą nie do pokonania w odniesieniu sukcesu na rynku sztuki tak też pisze w poradniku dla kolekcjonerów inwestorów pani dr Monika Bryl, która była naszym dzisiejszym gościem jeśli ktoś z państwa miałby chęć, aby nie dowiedzieć więcej na temat oceny dzieł sztuki, które dzisiaj rozmawiałyśmy także zobaczyć obrazy, o których pani Monika wspomniała zapraszamy do galerii domu aukcyjnego Agra art, gdzie można jeszcze będzie obejrzeć utratę obrazy także porozmawiać z panią Moniką i innymi ekspertami domu aukcyjnego jeszcze raz bardzo serdecznie dziękuję za rozmowę pani Monika dziękuję również rozmowy prowadziła Anna Stachowska do usłyszenia w naszym kolejnym podcaście Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SZTUKA PATRZENIA. EKSPERCKI PRZEWODNIK PO RYNKU SZTUKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA