REKLAMA

Artystka i sztuka wizualna w mieście. Rozmowa z Joanną Rajkowską

OFF Czarek
Data emisji:
2021-06-11 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
37:57 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program o czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie dzisiaj państwa gościem jest pani Joanna Rajkowska artystka wizualna na dzień dobry witam panią bardzo serdecznie dzień dobry pani pracuje na całym świecie Bertold Brecht pewnie by powiedział, że wszystkie miasta są takie same, ale to pewnie zależy od punktu widzenia i nie można też pewnie powiedzieć, że nie wszystkie miast są takie same albo, że miasta są różne Rozwiń » różne są, dlatego że mają różną historię zarówno tę jaśniejszą stronę historii jak i tę ciemniejszą stronę historii i wydaje się, że artystka, która działa także w przestrzeni miejskiej i dotyka fizycznie także tej przestrzeni miejskiej czasami po powinna z tą przeszłością miast, ale w pewnym sensie także z przyszłością miast się mierzyć i zastanawiałem się to właściwie znaczy praca w mieście co oznacza realizacja projektów artystycznych w mieście no może skoncentrujemy się na Warszawie, ale nie tylko ale, ale zaczniemy od Warszawy Warszawa, która jest rur różnymi rzeczami dla różnych osób pewnie losów współcześnie żyjących jest pięknym w cudzysłowie miastem pełnym zieleni wspaniałych budynków itd. ale dla niektórych jest też miejscem kaźni miejsce rozstrzeliwani miejscem straszliwych zniszczeń teraz jak pogodzić przeszłość z teraźniejszością i przyszłością będą artystką wizualną także czy jak wróżka, która przyszła ze wszystkimi odpowiedziami kieszeni zaczną tego, że miasto to jest nie tylko historia miasto to są płyty geologiczne to jest rodzaj skał czy gleby, na których są założone te miasta to jest rodzaj roślinności to rodzaj bardzo różnych gatunków przeróżnych organizmów, które miasta zasiedlają to jest długość dnia nocy, czyli ilość światła, które do miasta dociera to zespół przeróżnych czynników, a te wszystkie te czynniki są z fizycznie oddziałują na NATO co odczuwamy jako tkankę miejską i my przede wszystkim, zanim zaczniemy się zajmować ludzką historią jesteśmy organizmami, które szukają w mieście siedliska, które chcą się czuć dobrze, które chcą współ brzmieć sezonowa, acz żyć po prostu przeżywać swoje swoje, jakby nie było krótkie życie w tym czymś, dzieląc przestrzeń z innymi pytam stoi bardzo bardzo skomplikowany organizm i ten organizm ma swoją bardzo różnorodną historię to nie jest także jest to nitka Solina na historii tylko 1 gatunku to jest około 8 i przeżywamy swoje swoje unikalne swój unikalny czas w tym Siedlisku wzdłuż tak powiem czy też równolegle do wszystkich innych Bytów to jest to jest jedyne i za zawsze unikalny taki Habitat siedlisko to jest miasto wg mnie no dobrze to to jest miasto na 1 poziomie, ale na drugim poziomie to też jest pewna administracja to też są pozwolenia to też jest ta historia, której wspomniałem teraz, kiedy pani jako jedna z tych organizmów pojawia się w tym środowisku chce pani zrealizować projekt artystyczny, a nie wiem np. co tam dotlenia tak też to ktoś powie no dobrze dobrze, ale tutaj na skwerze na placu Grzybowskim to jest w ogóle miejsce historii i tutaj ludzkie życie i śmierci i różne inne rzeczy od, a my podchodzimy do tego jak tak lekko jakoś, robiąc sztukę współczesną czy to przypadkiem nie obrazi nie zakłóci nie wypaczy ja myślę, że przed wszystkim w ogóle nie ludzkie ludzkie to nie jest zupełnie lekkie podejście to jest podejście wydaje obarczone wielką odpowiedzialnością, ale też, które widzisz, że dlatego, że jeżeli mówimy tego z tego pola doświadczeń, jakim jest dane miejsce w mieście tak to nazwijmy tylko jedną z 1 historię jedno narrację to wtedy wszystkie inne gdzieś nam znikają z pola widzenia i nie przeżywamy ich wtedy wtedy powstaje coś bardzo niebezpiecznego takiego jak monokultura trawnik wszystko co nie jest sprawą jest wycięte i wiemy czym to się kończy zakończyć taką generalną mizerię i biedą i czymś co być może cieszy ludzkie oko, które lubi porządek to znaczy robić tylko widzieć 1 rzecz wobec innych natomiast nie widzimy nie widzimy zbiorowość nie widzimy różnorodności widzimy też współpracy tych wszystkich petów, bo ciężko to po prostu dostrzec zrozumieć i przeżyć to jest coś takiego jak dotlenia powstało dokładnie w świadomości i doświadczeniu przez innych innych organizmów innych historii innych narracji Janisz miałam skasować żadnej z nich im to sam sobie, że jeżeli nie jestem w stanie odnieść do jednej z nich tylko i wyłącznie wyłowić ją z tego morza doświadczeń, które to to miejsce przeżyło to odniosę się do nich wszystkich razem i zaproponuje coś co będzie w pewnym sensie nową tkanką, która zarasta porasta wszystko to co się wydarzyło przedtem na skali czasu i zaproponuje coś takiego jak nie tyle zerwanie historii co nowy początek ten nowy początek jest konceptem umie się bardzo często posługuje w ocenie oznacza, że wszystko co było przedtem jest nieistotne to oznacza, że to nowe coś się właśnie rozpoczyna bierze pod uwagę i korzysta jak nowy nowa roślina ze wszystkiego co w tym miejscu rosło wcześniej zostawiło ślad, bo zawsze zostawia ślad natomiast musimy być tak samo wyrzuceni w przeszłości, gdy wyrzuceni przyszłość musimy myśleć o tym co jest tu i teraz co za chwilę się stanie muszą być czujni i ta czujność się wydaje jest zawarta w tej koncepcji nowego początku immanentnie nowe początki, kiedy w ja słyszę hasło nowe początki to myślę sobie o jakiejś nowej komórce powstającej albo albo o jajku opisuje naszą taki się skojarzyło pomyślałem sobie Opani pisklęciu, a takim projekcie w niedawno przeczytałem o ideologicznym pomyśle Joanny Rajkowskiej na placu 5 rogów i przechodziłem tamtędy nie zauważyłem go jeszcze orzec jasnego nie mam plac 5 rogów sprzed teraz na wszystkie strony generał budzi się do życia po raz kolejny też sam sobie na początek tak to jest też projekt, który długo długo czekał jeszcze nie wyklął, dlatego że mimo pozwolenia, na który bardzo długo czekaliśmy wreszcie wydał Mazowiecki konserwator zabytków Noto mamy teraz odwołanie i to odwołanie jest uważa za morze tak przytoczę bardzo ogólnym zarysie treść może za niedopuszczalne wprowadzanie elementów sztuki awangardowej, więc ja został nominowany do awangardy szybko w sumie powinnam cieszyć z przestrzeni historycznej, która jest obarczona przede wszystkim ciężarem pamięci o powstaniu warszawskim i teraz czekamy aż się pan minister spojrzy na to odwołanie i uzna kraju na co jajo NATO jajo został jego nowym początkiem, a i uzna to za sensowne bądź z bezsensowne misje przypomina w tym momencie ten bardzo ciekawy moment, jaki przeżyliśmy przebudowy dotlenia czas, bo nawet, zanim dotrę do Tlenia powstał musieliśmy zrobić badania archeologiczne czy przekopali się cały ten teren i okazało się, że był tam Murek taki Murek, który to niewysoki niezbyt dobrze wykonane, ale już samo słowo Mohr obudziło wszystkie lęki, że to może być jakieś wewnętrzne Murek getta, że może to mieć coś wspólnego z Stone straszniejsza chyba historią Warszawy na spójrz na współczynnik nasz współczesny zespół nie mogę tak tak najbardziej współczesną i pomyślałam sobie, zamykając oczy State czy jest dopuszczalny właśnie użyję tego samego słowa do pomyślenia, że ryby rośliny lilie wodne i woda sama w sobie będzie odbywać ten Murek będzie miała z nim bezpośredni fizyczny kontakt czy jakimś sensie bezcześci pamięć getta przez to, że inne organizmy niż ludzkie będą miały jakiś udział w niszczeniu tego no bo niewątpliwie byśmy to zniszczyli w ten sposób moja odpowiedź bardzo długo o tym myślała i mają odpowiedź była tak, że jednak nie, że powinniśmy dopuścić do do naszej wizji historii fakt, że z pamięcią mogą rozprawiać inne organizmy jonami towarzyszyła od 2 tysięcznego siódmego roku i w odłam przez wiele wiele innych projektów przez trafostację nawet przez, wymuszając cud, który robiłam robiłam w Londynie, bo tam np. ziemia miała prawo w jakimś sensie, że mogą pytać siłą sprawczą i właśnie dokonywać cudów natomiast przy jajku i przy placu 5 rogów ja myślę, że wyławianie tylko 1 nitki narracyjnej z tej tkanki bogatej tkanki historii jest nieuprawnione, dlatego że zwalnia, która tam była na rogu Chmielnej Brackiej, która była woda zbudowana w końcu osiemnastego wieku, bo równie istotnym miejscem przeżywania czasu i krwawego przeżywania czasu przez setki jeśli nie tysiące jeśli nie dziesiątki tysięcy innych organizmów przez zwierzęta, które były tam katowane dla ludzkiej przyjemności ja nie twierdzę, że trwanie jest istotniejsza niż pamięć o powstańcach, którzy przemierzali ten plac Obary kadrach ciężkich walkach, które tam toczyły mówi, że wszystko to tam się wydarzyło i tak historia dużo dłuższa i dużo bardziej bogata i powinniśmy myśleć o wszystkim jednocześnie na tyle na ile możemy szczególnie, ponieważ nie robiliśmy tego do tej pory, dopóki nie pojawił w ogóle post humanizm tego rodzaju intuicja jak jak ten Murek getta, które i ryby i wota powinniśmy myśleć też o o tych wszystkich, którzy nie są ludźmi, którzy mają takie samo prawo do zasiedlania ziem jak my i miast tak mi się wydaje to Powróćmy do tego wątku po informacjach Radia TOK FM, które zbliżają się o już za kilka minut później dziesiąty 20 informacja po informacjach wracamy do naszej rozmowy państwa moim gościem jest artystka awangardowa pani Joanna Rajkowska wracały po informacjach Owczarek państwa moim gościem jest artystką awangardową pani Joanna Rajkowska, która chciałaby jeszcze głębsze piętno wycisnąć na mieście stołecznym Warszawie, ale rozumiem, że nie wszyscy mieszkańcy tego miasta są zadowoleni zachwyceni tym co pani planuje, ale myślę, że warto jeszcze chcę tutaj nawiązać do tego co pani mówiła przed informacjami o trwali przy ulica Brackiej przy tzw. hecy, bo być może to to jest też niejasne dla dla wszystkich należałby się czas cofnąć do osiemnastego wieku do siedemdziesiątych osiemnastego wieku, gdzie w Warszawie była taka drewniana konstrukcja, który mieścił się w tryby organizowane walki dzikich zwierząt i to było takie można by rzec warszawskie Koloseum tam kilka tysięcy osób chodziło oczywiście chyba nawet na ówczesne czasy to było dość barbarzyńskie widowisko i mowa jest o tym, jakoby Stanisław August po zobaczeniu jednego z tych spektakli oświadczy, że już nigdy tam nie pojawił, gdyż jest to obraz obrzydliwy brutalny nieludzki tak dalej tak dalej potem została przebudowana na cyrk także mam chyba chodzi o o tę trwali prawda tak tak jak najbardziej autorstwa nie chodzi o olejach, które pisała tekst i zrobiła takie gruntowne minister zatrzymał badanie okolice wyłowiła ten ten to opowieść o trwali kochać później tym cyrku i dodała do do tekstu czy też oparła w ogóle na nim tekst opis klęczą mi się wydawało to w ogóle fenomenalne to to znalezisko to powstało równolegle do projektowania do obrażania sobie tego miejsca i w nim obiektu, czyli skończą się właśnie na jajku napis klęczy, które było dedykowane tej przestrzeni i dokładnie temu miejscu to jest w ogóle wydaje mi się, że wielkim szczęśliwym zbiegiem okoliczności, że myśląc o i wiedząc o tym jak krwawy było powstanie w tym miejscu ile nam się wydarzyło ile cytuje 1 panią obok placu Grzybowskiego ile krwi osiągnęło to się tam gleba co było w ogóle wszy przejmującym pięknem podsumowaniem wszystkich walk, które tam toczyły na placu Grzybowskim tutaj na placu czymś co nazywam teraz placem 5 rogów, ale wydaje mi się, że ta właśnie ta krew jest bardzo różnorodna i tych historii, które przetoczyły przez na miejscu też było wiele miast heca jest czymś zupełnie fenomenalne licznym pod względem architektonicznym podejrzewam była po to, rzeczywiście to był amfiteatr na 3000 osób, więc w warszawskie Koloseum zdecydowanie ta opowieść wydawała się bardzo bardzo istotna także jajo to pierwsze jajo, które miało powstać to właśnie do tej przetrwało do dnia dzisiejszego w formie niezmienionej, bo jaju Drozda śpiewaka z takimi charakterystycznymi czarną purpurowe plamkami błękitne turkusowe bardzo takim głębokim kolorze i po bardzo egzotycznym kolorze są przepięknie dziwne jajka dziwne dziwne koła mają skorupki chcielibyśmy użyć w ogóle do tego barwników mineralnych, które próbowaliśmy już przy produkcji jaj, które pojechało do Londynu między czasie my przez staje się 3 lata czekaliśmy na czystość Agory proszę to widzę park w weekend fakt tak to jajko dokładnie w parku legend, które zresztą zostało urządzenie zostało przejęte przez organizacje te Lime i dalej jest zupełnie oniryczne miejscu teraz dalej mieszka w Londynie dalej jest bardzo dobrze zaopiekowane przez mieszkańców po to jest jajo, które jest młodszym bratem jaja Warszawskiego i nie mogłam tam podłączyć wszystkich mediów do niego ręce ja już śpiewa i próbuje i wydaje odgłosy za pomocą systemu elektronicznego, który jest wewnątrz wewnątrz samego jaja, a nie na zewnątrz tak jak mam nadzieję będzie to w Warszawie, gdzie mamy ten luksus będzie zbudowane lepiej będzie miało zewnętrzną Komorek, która która, w którą będzie można obsłużyć bez wchodzenia tak powiem do wnętrza jaja mogli mamy zamiar zrobić bardzo bardzo porządnie, bo to jest to to jajo, które było pierwsze, że tak powiem i chcemy wykonać tak, żeby przetrwało i nas i stało się kolejnym elementem historycznej tkanki tego tego zupełnie unikatowego miejsca dla tak, ale tutaj historia jak rozumiem może stanąć przy szkodzie, bo mówi o tym proteście także, że rozumie, że mieszkańcy Warszawy niektórzy nie Ninie to nie są mieszkańcy to jest 1 człowiek 1 człowiek, który bardzo zaczną zasłużone dla warszawskich zabytków historyk sztuki, które wydaje mi się, że na oś nie chcę powiedzieć na starość, ale bardziej podeszłym wieku stał się zaciekłym wrogiem wielu współczesnych pomysłów i zrozumiale ciągłością zmian tak po prostu oprotestował każde drzewo na placu 5 rogów na części został nie został uznany za tzw. stronę społeczną, bo rzeczywiście nie reprezentuje mieszkańców akurat to mieszkańcy poprosili architektów, żebym z nimi współpracowała, więc mieszkańcy doskonale znają jestem tej od 2 tysięcznego trzeciego roku mam mi bardzo fajne serdeczne relacje i to oni podczas takiej kwerendy, którą architekci wykonali powiedzieli moim istnieniu i tak zaczęliśmy pracować zdecydowana taka oddolna historia bez żadnego przymusu bez żadnego takiego arbitralnego wyboru to wynikło po prostu w pracy architektów na NATO okolicą i próby dowiedzenia się, kto tu jest co tu się dzieje w ogóle teraz kto pracuje no i tak tak się zaczęła nasza współpraca natomiast, jeżeli chodzi o ten oto odwołanie, bo ma formę odwołania mamy nadzieję, że minister uznał, że sztuka współczesna powinna współistnieć i rezygnować z historią, bo tylko w ten sposób posuwamy się do przodu, gdybyśmy myśleli w ten sposób jak ten mówi historyk sztuki no to zatrzymali byśmy się w pewnym miejscu i podejrzewam, że od początku modernizmu nie poznalibyśmy się ani kroku do przodu Dalin Myślenice cele cele prowadziliśmy, a nie wie malarstwo akademickie prawdopodobnie, bo to jest ostatnia rzecz stały się awangardą to jest w ogóle ciekawe, bo oczywiście można by pewnie też zaryzykować tezę, że nie powinniśmy odbudowywać, ale to już, aby była pozornie Durna teza, ale wspominam przypominam, że kiedy odbudowywano Gdańsk to przez długi czas utrzymywało się takie myślenie daj skórze należy tę krzyżacką butę ukarać pozostawić Gdańsk nie odbudowany, a jedynie odbudować instalacje portowe, więc też było takie myślenie żeby, gdyby tej krzyżackiej budżetu nie było nad polskim morzem natomiast oczywiście przy odbudowie zawsze pojawiają się decyzje tak odbudowywać, ale jak tak, który moment z przeszłości wybrać jako ten, który będzie w przyszłości czy łączyć style czy wybacz, których styl, a jeżeli tak to, który i wydaje się, że to jest też zawsze jakaś arbitralna decyzja tak nie ma właściwej decyzji nikt nie ma właściwie dlaczego, gdyby jednak miały być lepsza niż druga, dlaczego mielibyśmy być niewolnikami jakiegoś myślenia historycznego tak, dlaczego mielibyśmy zamknąć miasto tkankę miejską pod jakimś takim kloszem z napisem niczego nie ruszać niczego nie zmieniać no tak to jest swoistego rodzaju swego rodzaju ortodoksja jest ona bardzo niebezpieczna tak samo jak wszelkie zabiegi upiększania historii albo władza nie 1 wątku z tej właśnie tkaniny historycznej są po prostu je STEŚ brakiem pokory wobec historii wobec ograniczeń naszego umysłu ograniczeń dotyczących np. kojarzenia faktów rozumienia przeszłości poprzez przeszły przeszłość i wydaje się, że w pewnym momencie naprawdę trzeba pochylić głowę i powiedzieć sobie szczerze, że historie są równoprawne jest wiele historii, których ludzka pamięć nawet nie jest w stanie wziąć pod uwagę w myśleniu o o teraźniejszości i to jest wydają się bardzo dobra postawa takie taka lekka pokora i stwierdzenia, że jeżeli nie jesteśmy w stanie opowiadać o wszystkim co się wydarzyło, bo nie jesteśmy i jeżeli gdzie weźmiemy pod uwagę ograniczenia być może należy myśleć o czasie teraźniejszym i o przyszłości jako wyników wszystkich tych historii, ale żadnej z nich w szczególności nie brać pod uwagę jako tej historii jadącej, bo wybór tego rodzaju historii i zgoda na historię linearną, która bierze pod uwagę tylko włącznie 1 wątek jest szalenie niebezpieczne doprowadzi do polityki historycznej, czyli do manipulowania faktami, bo to jest nieuniknione tego rodzaju myślenia myśleniu i jest zdają się szalenie niebezpieczne natomiast, jeżeli zaczniemy tak to toczą to proszę to myśl zachować powrócimy do niej po informacjach Radia TOK FM, który za chwilę dziesiąty 40, a dzisiaj o sztuce przestrzeni miejskiej o przeszłości teraźniejszości przeszłości opowiada pani Joanna Rajkowska artystka wizualna i awangardowa jak rozumiem informację o dziesiątej 40 o czary państwa moim gościem jest pani Joanna Rajkowska rozmawiamy o pracy w mieście tak można powiedzieć czy rozumiem, że teraz od pana ministra pana premiera Glińskiego zależy to czy Warszawa będzie mogła pokazywać pani rzeźbę pisklę Drozd tak czekamy na decyzję pana ministra premiera w taki pokazywać i Warszawa będzie mogła słuchać to pisklęta, dlatego że jest to, żeby akustyczna na tak wibruje i emituje dźwięki, że możemy się dowiedzieć co się dzieje wewnątrz jajka, które z, którego wykluwa się pisklę, bo używam mikrofonów kontaktowych do tego, żeby nagrywać dźwięki i one nie tylko rejestrują to co PiS klerowi, ale również jego fizjologię to znaczy czy wszystkie oddechy wszystkie cały wysiłek pierwsze próby wokalne mam wrażenie, że ten szum, który też tam słychać są to jest po prostu przepływ płynów w tym małym ciele to jest wspaniałe, bo jesteśmy jak z zewnątrz wewnątrz tego organizmu jest wewnątrz jajka wszystkiego możemy słuchać i zdajemy sobie sprawę jak kruche jest taki organizm jak jak niebezpiecznie to moment jak wiele wysiłku trzeba, żeby wydobyć się na nasz świat, więc jest to przejmujące tak mi się wydaje jeszcze Sławek nawet, który montował te dźwięki dodał od siebie swoją maestrię, więc jest to odpowiednio zorganizowane tego słucha jak gry świetną muzykę elektroniczną oprócz tego jajo wibruje to powierzchnia drży zastanawiam się 3, kiedy studiowała pani w Krakowie to myślała pani o tym, że kiedyś kij, kiedy będzie pani pracowała jako artystka tak powiem po szkole to polityka będzie odgrywała ważną część tej pani działalności do pomyślę sobie, gdy jakaś taka sytuacja, gdzie politycy będą decydować o tym czy Warszawie pojawi się rzeźba w politykę niestety przez wszyscy każdy z każdą sekundę naszego życia czy chcemy czy tego czy nie chcemy oczywiście wtedy nie zdawałam sobie sprawę z tego, bo nie wiedziałam jak jak odważna nie wiem czy odważnym gestem może powinnam powiedzieć nie tyle odważny samobójczym wręcz gestem jest wyjście przestrzeń publiczną, która no jest upolityczniona maksymalnie i nie tylko u nas tak jest po prostu wszędzie na świecie ta przestrzeń wspólna jest regulowana decyzjami polityków i bardzo ciężko jest wejść miał taki sposób, żeby wybrzmiało to co ma wybrzmieć w sposób czysty nieobciążony, jeżeli w ogóle to jest możliwe dlatego, że to on rację natychmiast wkradają się inne czyjeś inne narracje też ma rację polityków na racje ekonomiczne wszystko co się dzieje w tej przestrzeni zaczyna nagle rezygnować z tym organizmem, kto pracy projektu i zaczyna go zabawiać w jakim sensie, więc to nie jest ten obiekt nigdy nie jest obojętne od zawsze mówi głosem otoczenia oczywiście filtruje go poprzez swoją znaczeniowo naturę w związku z tym załamuje powiedzmy tak załamuje światło, które na niej na nie pada bardzo charakterystyczny sposób natomiast to nie jest tak, że ten obiekt mówi sam tylko i wyłącznie, ale rozumie, że w pewnym sensie praca w przestrzeni to też jest, gdyby przestrzeni miasta to jest trochę wejście w ten świat polityki albo może świat przepisów tak świat hierarchii świat biurokracji w pewnym sensie, bo rozmawialiśmy o placu Grzybowskim, ale przecież słynna palma, czyli pozdrowienia z Alej Jerozolimskich to też jest dzieło, które oprócz tej powiedziałbym drogi artystycznej społecznej, a także pewną drogę admini Admira administracyjno polityczną ma oczywiście, że ma i błędnie co bym tego nie robiła to jest regulować życie pamięć regulowane decyzjami, na które nie ma wpływu i tak było tak będzie i nawet jeżeli Bem, bo nie można sobie wymyślić czegoś bardziej z natury politycznego niż drzewo czy jaju znaleźć okazuje, że w momencie wrzucenia go przestrzeń polityczną procedura administracyjna, którym podlega przestrzeń publiczna nią w sposób nieunikniony to się upolitycznia natychmiast się okazuje, że estetyka tak to nazwijmy, czyli wygląd tego czegoś nigdy nie jest obojętna politycznie estetyka zawsze jest jakimś sensie obciążona i przechyla się wprawo lewo przeróżnych kierunkach i ja jestem tylko włącznie pasywną odbiorczy Enion tych decyzji tego tego politycznego kolorytu oczywiście ja mam swoje przekonania i doskonale wie, gdzie powinien wydaje mi się, w którą stronę taki obiekt powinien się przechylić natomiast ja nigdy niczego nie Robbie sama siebie artystka traktuje te projekty jako pustą ramę, która powoli się wypełnia opowieściami decyzjami żądaniami innych czy też w ogóle artykulacja jakimikolwiek nawet emocjonalnymi nawet najbardziej intymnymi i to toczy się do przodu w ten sposób i obrasta obraz Stal historiami i po 18 latach jak się okazuje taka palma bardziej niż kiedykolwiek np. mówi o zagrożeniach klimatycznych, bo tak się stało dzięki projektowi ONZ-etu w 100010002019 roku i prawdopodobnie z jakim stanie się bardzo wydarzy się bardzo podobna historia, że ono zacznie znaczyć nie wbrew temu czym jest w swojej istocie, ale obok tego albo poprzez to znany ze znacznie zaznaczać obszar, w którym ja nawet nie wiem, że istnieje tak tak sądzę tak będzie czy pani punktu widzenia może to dobrze może to lepiej, bo tak to pojawiło się jajko pojawiłaby się palma no dobrze parę zdjęć już tutaj mamy skandale spór głośną sprawę to myślę, że z punktu widzenia piaru owego to jest doskonała informacja jest doskonała bardzo męczące informacja, ponieważ za odwołaniem tego typu kryje się kryją się naprawdę setki godzin pracy i nie będę zamęczać słuchaczy opowieściami o tym co będziemy musieli zrobić, nawet jeżeli to odwołanie zostanie odrzucone, bo to jest długie nudne i niewarte słuchania natomiast jest to Kłoda pod nogi i jest to oczywiście wartość tak jak pan mówi, dlatego że zaczyna się spór po raz kolejny o tym czym jest historia jak możemy z tą historią rzecz jak wobec mniejsze ustawić nawet cieleśnie, czyli jak ma wyglądać miejsce tak obciążony traumą, jakim jest plac 5 roku i to jest bardzo istotna rozmowa cieszę się że, że mijają ją po raz kolejny zresztą to nie pierwszy raz mojej artystycznej biografii wydarzyło, ale po raz kolejny dochodzimy na pewno będzie do sedna tej rozmowy dzięki temu, że pojawił się właśnie taki obiekt, że powstało tego rodzaju odwołanie powodowane właśnie takim myśleniem binarnym monokultura powiedziałabym i ułatwiającym tą 1 nitkę tkaniny historii wydaje się, że jest bardzo bardzo potrzebna rozmowa szczególnie w momencie, kiedy minister Czarnek np. chce cenzurować edukację, a tak to już należy nazwać i uprawiać politykę historyczną szkoła co daje nam się proste inaczej rozłożyć musiałem inaczej rozłożyć akcenty no nie wydaje się, że to jest rozkładanie akcentów wydają się też profilowanie pamięci to jest jeszcze raz powtarzam to jest szalenie niebezpieczny zabieg, który przeciwko nam wszystkim odwróci i to w sposób zupełnie nieoczekiwany podejrzeniami szalenie groźny ta rozmowa o tym jak powinna jak powinno wyglądać miasto jak powinny wyglądać jego elementy części dzielnicy prace rogi tak dalej to jest ważna potrzebna rozmowa tylko zastanawiam się czy i dobrym momentem jest to kiedy podejmuje się już decyzję o konkretnym wyglądzie także to nie jest rozmowa, która powinna była się odbyć już dawno temu na zdecydowanie zdecydowanie go tak Polska nie jest jakimś szczególnym dzikim krajem położonym gdzieś na rubieżach Europy, w którym dopiero się budzimy do tej rozmowy ta rozmowa toczy się na bardzo różnych poziomach bardzo różny sposób w wielu kulturach i ja szczerze mówiący preferuje tego rodzaju rozmowy, jaką mamy w Polsce o taką bitwę o historię nawet całe mienie bezpieczeństwem, o których mówiłam przed chwilą niż uciekanie od tej rozmowy zupełnie ma miejsce bardzo często w wielkiej Brytanii akuratnie teraz potrafię zwala z postumentów posągi kolonizatorów, więc tam ta rozmowa tu zupełnie innym wymiarze innym aspektem mogę pamięci się odbywa, ale bardzo często tam projekty publiczne starają się przede wszystkim nie urazić nikogo i w związku z tym posługują się językiem tak tak nudne tak tak męcząco bez wie pozbawione jakichkolwiek jakości treści, że właściwie zupełnie obojętnie w końcu przychodzi około tych projektów, które są świetnie wykonane wydano na mnie strasznie z pieniędzy i służą tylko wyłącznie temu, żeby jeszcze lżej i bez problemu przejść przez kolejny dzień taka natura późnego kapitalizmu jego bardzo bardzo zmęczonego kapitalizmu ja się cieszę, że jeszcze w tym punkcie nie jesteśmy życie, że jajo ma taką moc sprawczą, że bywało wywołało w ogóle tego taką rozmowę i nawet jeżeli to wylądował na biurku ministra Glińskiego ja myślę, że on będzie siłą rzeczy musiał to sprawa po raz kolejny przemyśleć ja myślę, że to dobrze dobrze mam nadzieję, że ja nie polegnie będziemy mieli po prostu wszyscy się też szansę mierzyć z tym pytaniem i zobaczymy co on w ogóle zatem na tym placu zrobi zawsze zamiast likwidować żali się okazuje okaże się ono zupełnie sobie z tą historią Francji, ale być może nowy nowy rozdział się napis no taki rozumiem, że w mieście może być tylko 1 kontrowersyjna rzeźba atakuje już mamy pod, ale i tak będzie musiała zniknąć bardzo niedługo w związku z przebudową Alej Jerozolimskich i zobaczymy co się dalej stanie to decyzje fala, aby nie rozpoczynać tego wątku myślano co moda smoleńskich, ale ale, ale do 6 start taktowanie zinterpretowała, a bardzo kontrowersyjna 6 i oczywiście, że jest się żona mówi pani o Londynie, gdzie ludzie obojętnie przechodzą ono schody smoleńskie nie, żeby obok, które się spokojnie przechodzi to przedstawić no to co się dzieje, więc w pewnym sensie jest kontrowersyjna bardzo bardzo pani dziękuję za dzisiejszą rozmowę trzymam kciuki za jajo, jeżeli może tak powiedzieć mam nadzieję, że osoby, które pani wspomniała ten ten pan tak historyk sztuki być może spojrzy trochę inaczej na historię też z takim sensie, że historia jest pewną przestrzeń pomiędzy tym co było, ale też tym co jest co będzie, więc może może ten zbiór rozszerzyć w każdym razie trzymam kciuki, bo już nie mogę się doczekać tego drożdże jaja na placu 5 księży bardzo panie dziękuję pani Joanna Rajkowska dla wrogów pani, że decyzja, która cofnie krzyży laptopa, a dobrze niech będzie może zmienimy nazwę jaja na biało-czerwono pani Anna Rekowska plac 5 rogów jajo odrost pisklę Warszawa dziękuję bardzo, informację o godzinie jedenastej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA