REKLAMA

Kino gangsterskie, western i międzywojnie. To wszystko w "Magnezji"

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-06-11 11:40
Audycja:
Czas trwania:
14:43 min.
Udostępnij:

Akcja "Magnezji" rozgrywa się na pograniczu polsko-sowieckim przełomu lat 20. i 30. XX wieku. Na ekranie zobaczymy Dawida Ogrodnika, Mateusza Kościukiewicza, Maję Ostaszewską, Agatę Kuleszęl, Borysa Szyca, Magdalenę Boczarską i Andrzeja Chyrę. Reżyseruje gość Marty Perchuć-Burzyńskiej - Maciek Bochniak

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska reżyser scenarzysta Maciej Bochniak jest dzisiaj gościem kultury osobistej Witaj serdecznie dzień dobrem, a będziemy dzisiaj rozmawiać o filmie magnezja, który dziś wchodzi na ekrany polskich Kuehne można powiedzieć w końcu przecież premiera była kilka razy przekładana przez pandemię w no tak niestety znaleźliśmy się w tym niefortunnym położeniu, że druk druga fala tak mi się nam w weszła na terminy Rozwiń » nowe sprawiła, że się przesunęliśmy właśnie potem tylko co chwilę były zmiany kolejnych decyzji terminów i tacy wszyscy chcą też zmęczenie jest bardzo się z szefem trafiamy do kin mimo niefortunnej dla dla kina pogody fakt użyteczność euro, ale mam nadzieję, że mimo wszystko będziemy jakąś alternatywą dla tych wspomnianych czynników także proszę państwa nagrodzoną złotym pazurem na czterdziestym piątym festiwalu polskich filmów fabularnych w Gdyni magnezja możemy już oglądać ja myślę sobie, że to jest taki film, który chyba więcej zostawia w widzach znaków zapytania niż pewników to takie moje osobiste wrażenia to pytam ciebie od razu na początku prac nad filmem był pewnik Krupka czy może jednak znak zapytania myślę, że znaki zapytania zawsze lepiej jak zostają widzą niższy niż techniki tak czy mam wolę wolę wychodzić z filmu z jakimi znakami zapytania i potem potem jakby to sprawia, że myślę o tym czy o pewnych rozwiązań itd. od nas ja przyznam szczerze, że też już nie mam dystans do tego filmu, więc ciężko mi też, jakby ocenić na ile na ile te znaki zapytania są duże na ile nie wiadomo też wielowątkowa historia wiadomo, że bawimy się gatunkami wiadomość bawimy się pewnymi niedopowiedzenia mi pewnymi stratami tak dalej ten film też ma w sobie coś takiego wiem od widzów, którzy widzieli go np. 2× za każdym razem jego kolejnym oglądaniu tam jakby może złapać nowe życzyć takich, które wypełniano to jest spowodowane tym, że czy fabuła jest dosyć wartka szybka każdy świadczy się bardzo intensywny był, ale też z tego cieszę, że ten film po prostu swoje kilka warstw czasami też mają drugiego obejrzenia, żeby wejść głębiej no właśnie, bo to jest tak Eastern trochę Esterki rozrywkowe mamy tu elementy kina gangsterskiego taka mieszanina gatunków inspirację do takiej mieszanki wybuchowej dosłownie w przenośni czerpałem, skąd bo, bo z 1 strony taki jest bardzo autorskie, a z drugiej strony trudno oprzeć wrażeniu i trochę o tym już powiedziałem przed chwilą, że gdzieś to już widzieliśmy przynajmniej we fragmentach na pewno twórcy dzielą się na tych, którzy czerpią z życia albo czerpią z kina ja należę do tych, którzy czerpią z kina jak gdyby mówił o tym otwarcie od samego początku mojej pracy twórczej jestem mat kino maniakiem nie oglądam bardzo dużo filmów na filmach się wychowałem firmy de facto ukształtowało to z miastem, bo jestem filmowym samoukiem z tym oglądanie filmów nauczyło mnie stylistyki filmowej, a więc, więc cała absolutnie czerpie z kina poza tym jestem też był wychowany na kaset wideo są reprezentantem pokolenia, które już innej rzeczywistości wzrastał też tej filmowej związku z tym jak zaczęliśmy naszą wspólną przygodę z Mateusza Kościukiewicza, z którym scenariusz tego filmu poprzedniego, czyli disco polo napisaliśmy szybko zorientowaliśmy się, że kino czytamy podobnie jak poziom czy jak rozrywka też, jakby nie wiem jakiś przekaz, którego oczekujemy od filmu to nie jest tylko archaizm sztuka głęboka psychologa jest też właśnie jakaś konwencja jakaś jakaś jakaś taka wręcz opięć momentami zabawa i tu oczywiście robimy ukłon w stronę naszych Mistrzów kina to właśnie włoski z agencji westernów czy też japońskich, którzy byli protoplastami tego wszystkiego czy amerykański uprawiających taką powiedzmy współczesną awangardę mową gatunkową czy powiedzmy, że akcja magnezji toczy się na polsko sowieckim pograniczu przełomu lat dwudziestych trzydziestych dwudziestego wieku jest jest bandycka jest przemytnik to czasami okrutnie czasami jest nawet powiedziałabym śmiesznie on wspomniała już Mateusza Kościukiewicza powiedz jak ten scenariusz powstawał podobno Sergiusz Piasecki był na początku tej waszej przygody ważną postać tak m.in. my od początku chęć wymyśliliśmy sobie, że chcemy zrobić kino gangsterskie chcemy się pobawić pościgi strzelaniny wszystko to co chyba się bawiliśmy Eko jako jako chłopcy w piaskownicy nam spełnić jakieś marzenia chyba chłopięca jednoczy się dać upust wszystkim filmowych fantazją z okazji będą nakręconym tym, że w Polskim kinie tego nie robi taki sposób, jaki my chcieliśmy zrobić i to już woda, w jakich wystarczającym magnesem, a potem potem trafiliśmy na nas na rolę wspólnego Sergiusza Piaseckiego, która dla mnie osobiście był jakimś rewolucyjnym odkryciami i takim filmowym ma, ale też życiowym bo, bo nagle wdarła tą mitologii Giovanni epokę drugie po tej takiej poprawności politycznej takie szaty ogłady itd. i pokazała, że ten półświatek do tej pory tak bardzo one przez elity, którego zwały nową stronicę ludzie romantycy są podniecające pociągającą twarz i właściwie bliżej mu było mówi o tym środku polu oleskim i ogranicza polską Sobieskiego będzie mogło do dzikiego Zachodu niż nic do jakich krajów europejskich które, które możemy kojarzy znać, więc na to automatycznie skażenia nasunęły nam taką podpowiedź okej mamy prawo i rugby western, bo to faktycznie w jakim sensie w Polsce mogło mogą się dziać no właśnie powiedział western tutaj mamy do czynienia chyba bardziej Next z Eastern jeśli tak zastanawiam czy chcieliście, żeby widz oglądając magnezja czuł się bardziej właśnie na dzikim Zachodzie jak na dzikim Wschodzie, bo mam takie poczucie, że ma jednak cały czas do końca nie wiemy czym ten dziki wschód w kinie pachnie i czy jednak bardzo w tym Zachodzie nie jest zanurzony za bardzo nawet nie myślę, że nie dlatego, bo dziki zachód automatycznie daje nam jak nawiązania do gatunku filmowego, toteż nie zapominaj, że tutaj bardzo świadomie bawimy się gatunkami filmowymi i to jest nasza pierwsza warstwa gry, którą uprawiamy z widzem i dziki wschód poprzez lokalizację miejsca poprzez język, którym się bohaterowie posługują poprzez fakt, że pochodzą z takiej ani innej kultury tak naprawdę myśmy, budując światy magnezji bardzo czerpali z lokalnych kolorytu odnalezione dziś na kartach historii poprzez stare fotografie czy stare filmy czy zapiski, aczkolwiek wszystko było odrobinę podkręcony po to, właśnie te prawidła Stern taki był rok czystego spełniać poza tym fakt, iż wymyka się takiego klasycznego westernu no jeszcze dodatkową warstwą nawiązującą do tego współczesne westerny czy takie Modern Sterna one rzeczywiście już zmieniły swoją twarz wystarczy gładź naciąga chociażby, które po prostu przełamuje z agencji Esther nową konwencję między w piątej minucie, a jednocześnie cały czas nie romansuje, a z drugiej strony po chwili zamienia się komedia pogrom moment później jakoś bardzo brutalną rozgrywkę, gdzie dzieli bohaterów są tak prześladowani, że już może zatrzymać się patrzenia na nasz los, więc myślę, że ten model z USA bardzo ewoluował jego się rzadko faktycznie uprawia natomiast, toteż młody na jakimś dodatkowym czynnikiem chęcią zmierzenia się w takim punkcie powiedz ile w magnez jest tej wspomnianej trochę przez siebie już historycznej prawdy, o ile zmyślenia trochę takiego na nowo budowanego mitu budowanej legendy polskiego pogranicza gdzieś między 2 wojnami dziś no bardzo dobre pytanie, bo faktycznie moim głównym celem była chęć budowania jakiegoś polskiego mitu właśnie pogranicza z wielu powodów w okresie tych butów niejako jako reprezentantowi naszego pokolenia zwyczajnie w naszej kulturze brakuje dziś dziś komunizmem tymi odebrał dziś dziś właściwie modni odseparowanie trochę trudno nam nie będę szukać jakiś popkulturze naszej polskiej czy taki mitologiczny komiksowych wzorców, które mogą być dla nas podstawą do do otworzenia jakiś identyfikacji tak dalej, więc zdecydowanie to był jakiś nasz cel oczywiście w tym wszystkim myśmy się oparli rzeczywistość historyczną znaczy bardzo dużo Piaseckiego wzięliśmy realiów ogranicza, jakby sam fakt że, że w tym miejscu przemytnicze rodziny miały więcej dopowiedzenia niż niż policja, która właśnie była na pasku to wszystko tło historyczne adekwatne i spójne z epoką, do której nawiązujemy, więc powiedziałbym tak realia są bardzo bardzo spójny historycznie natomiast sama fabuła jest absolutnie naszą naszą twórczością naszą inwencją też celowo bardzo współczesną w sensie tempa w sensie, jakby niespodziewaną ości rozwiązanie jakiś taki nonszalancji 1 powodu ja czytając prozę Piaseckiego miałem nieodparte poczucie, że czytam mojego rówieśnika niemal znacznie nie czytam proces przed 100 lat bierze się to myślę z języka, którym operował też pokazuje, że mamy chyba wszyscy mylne wrażenie, że 100 lat temu tam ludzie byli od nas jakoś czasie zdystansowani, kiedy sięga się właśnie po literaturę człowieka właściwie nie wykształconego członka, który dysponował naturalnym talentem literackim my, które wspaniale opisał swoje historie to masz poczucie, że czy też właściwie nie ma współczesnego w budowie taki bodziec, że okej absolutnie nic rozumie języka w myśl tych ludziach tak, jakbyśmy sobie myśleli za czy poszalejemy z tą historią on się oni też swoim życiu bardzo szaleli ze swoimi historia szaleli w swoim filmie również i przede wszystkim szalały bo, bo te silne uzbrojone i bezwzględne kobiety to są bohaterki magnezji trochę chwilami z mężczyznami poza minione miejscami wpisały się takie mam poczucie tą historią może trochę nawet tu i teraz, kiedy kobiety poczuły, że muszą być silne i taką inną siłą niż dziś być może były wcześniej miała być magnezja też swojego rodzaju polemiką z kobiecością jej odczarowanie czy może nawet zaryzykuje postawieniem stempla, że to, że to kobiety już niezaprzeczalnie rządzą światem myślę, że przerwy, jakby wszystko po trochu znajduje dziś uzasadnienie w tej koncepcji po pierwsze, myślę, że taki, jakby na powierzchownej warstwie bardzo denerwowało, że rola kobiet w westernie wprowadzona do kochanek i prostytutek w bardzo nas nakręcił pomysł, żeby zobaczyć kobiety ze strzelbami kobiety, które strzelają celniej niż faceci myślę że, toteż kij ma od odbicie we współczesności możemy w świecie, w którym największe mocarstwo Europy rządzonej od lat przez kobiety żyjemy w świecie, gdzie to kobiety rządzą wielkimi korporacjami na równi z mężczyznami i gdzie kobiety właściwie przyjęły bardzo takie akty aktywne społecznie funkcję słyszę to absolutnie naturalny kierunek pokazujący, że kobieta taki taki dryg, kto do rządzenia był zawsze tylko po prostu budzi stłamszony, więc my daliśmy szansę, żeby się blokowały tam, ale poza wszystkim bardzo nam zależało, żeby dać naszym wspaniałym aktorkom, które mamy, które często w takich filmach po prostu dostają rolę przystawek pełnokrwiste pełnoprawne no dużą rolę do zagrania, których mogą pokazać zupełnie innej strony no na ekranie rzeczywiście plejada gwiazd maja Ostaszewska Magdalena Boczarska Dawid ogrodnik zaskakująca kreacja Borysa Szyca, który wciela się w zbroje, czyli kobietę siostrę głównej bohaterki daliście mu szansę, żeby się tą kobietą poczuł jak na to zareagował jak system czuł oraz zareagował mu się tak większość aktorów zanegowana taką propozycję z wielkim entuzjazmem, bo nieczęsto się zdarza, aby aktor do stołu możliwość zagrania i wykreowania kobiety właśnie dla żartu, ale całkiem serio można posadzić wybuchowej w pewnym sensie komediowa to jednak myśmy nie mruga okiem do do widza, że grają myślę zresztą pierwsze okazy bez świadomości widzów to odkrywa zbroję no pokazały nam, że udało nam się stworzyć postać także właśnie nierozpoznawalne przyspieszy wieczyste dopiero potem wiceprezydenci zbory system prawdę natomiast głównym tutaj wyzwaniem było to, że od początku bardzo chciałem żeby, dlaczego tak to jest postać, którą chciałby się z potężną fizycznie na całej klub jest oparty na tym, że PSL nie miałem swoisty Guliwer w Krajnie i kotów, które nie radzi sobie z emocjami ze swoją siłą mając jako przeciwników takich aktor David wspomniany ogrodnik Mateusz Kościukiewicz no po prostu zarazem aktorki, która mogłaby fizycznie po prostu ciskać ścianach i z łatwością przywracać im wtedy pojawił się pomysł może poszukajmy aktora i rzeczywiście wybór pana Borysa którymi się świetnie to postać wykreował oczywiście nie było łatwe fizycznie, bo doprowadzenie do takiego wyglądu wiązało się z wielkimi wyrzeczeniami na planie 12 godzin w zaciskając mu płuca gorsecie czy też butach na obcasie peruce strzegł zębach soczewkę wokół itd. tak dalej no doprowadzał momentami do irytacji co w ogóle nie dziwi, ale Borys w tych scenach mimo wszystko się wytrzymał napięcie i na koniec efekt jest naprawdę bardzo zadowalające bardzo zadowalającym efekcie magnezji w kulturze osobistej rozmawiałem z reżyserem scenarzystą Maciejem Bośniakiem bardzo dziękuję za to spotkanie na łączach sklepowych dziękuję państwu zapraszamy do kin magnezja już od dziś w kinach w całej Polsce czas na informacje wcześniej tylko powiem, że program wydawał Paweł Kierzniewski Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA