REKLAMA

Wojna kiełbaskowa wisi nad Wielką Brytanią i Unią Europejską

Połączenie
Data emisji:
2021-06-11 14:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
18:14 min.
Udostępnij:

Joe Biden na dzisiejszym spotkaniu ma zażądać, by Londyn przestał narażać proces pokojowy w Irlandii Północnej

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie dziękuję czternasta 6 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami prof. Agnieszka cięcia oraz Instytutu studiów politycznych Polskiej Akademii Nauk dzień dobry Team dobra będziemy mówili tzw. wojnie obrazkowej, która wisi nad wielką Brytanią i Unia europejska, a konkretnie chodzi o niezałatwione sprawy granicy irlandzką brytyjskiej granicy, która powinna zostać uszczelniona z końcem czerwca, bo tak przewiduje porozumienie handlowe Unii Europejskiej z wielką Brytanią, Rozwiń » ale zdaje się, że Brytyjczycy nie bardzo chcą się z tą wizją zmierzyć rzeczywiście skonfrontować przedstawiciele Unii Europejskiej mówią, że właściwie wielka Brytania już teraz powinna zacząć wprowadzać kontrolę, ale tego nie robi ich zdaniem jest to wielce niepokojące i Unia europejska zaczyna zaznaczać, że trochę traci cierpliwość w tej sprawie, bo przypomnijmy, że te kolejne przesunięcie tego terminu, kiedy kontrola miała ruszyć on zdaje się miała być wprowadzona chyba w kwietniu, ale ostatecznie zdecydowano, że Żakowi, że to, że tamto przedłużamy do końca czerwca no i widać, że to przedłużenie też niekoniecznie będzie przez wielką Brytanię respektowane, chyba że nagle się wydarzyć coś no tak ma Warty może powiedzieć, że te sygnały ze strony przedstawicieli unijnych, gdzie wskazywali oni, iż na Unia europejska gotowa jest do podjęcia stanowczych działań w tym działań prawnych, aby zapewnić jednak implementacją protokołu irlandzkiego spotkały się momentalnie brytyjskiej prasie takimi bardzo górnolotne stwierdzeniami o tym, że Unia europejska zamierza wypowiedzieć wojnę handlową Wielkiej Brytanii to brzmi dość groźnie niż wojna obrazkowa, bo to jest taki odrobinę pobłażliwe, ale też dotyczyłoby tylko tak naprawdę ewentualnych retorsji w kontekście kwot czy taryf wprowadzonych na określone kategorie produktów podczas gdy mu jeśli mówimy o wojnie handlowej to wygląd zaczyna wyglądać naprawdę poważnie, bo teoretycznie rzecz biorąc możemy sobie wyobrazić różnego rodzaju retorsje nakładane wzajemnie przez poszczególne strony no jeśli idzie o tak naprawdę cały wolumen handlowy, a nawet chociażby kwestie związane z dostarczaniem energii z Francji wystarczy, bo takie spekulacje się pojawiły, kiedy różni analitycy starają się przewidywać, jakie to wszystko może mieć konsekwencje, a może chciała w 2 słowach wrócić do tego, czego wrócić, bo śmie wielokrotnie o tym mówiłem na antenie, ale myślę że, że warto sobie zdać sprawę tak naprawdę z czego ten problem wynika, dlaczego ten protokół irlandzki jest trudny implementacji, dlaczego tak naprawdę pękali jego kształt, ale też tak naprawdę i inny kształt, który zresztą usiłowano nadać jeszcze kiedy premierem wieki temu była w samej tak naprawdę nie załatwia sprawę problem jest wydaje się dość proste mianowicie Unię europejską opuściła wielka Brytania Zjednoczone królestwo Unii Europejskiej nie opuściła Republika Irlandii Irlandia pozostała członkiem Unii Europejskiej co jest o tyle o tyle rodzi problemy, że oba kraje razem ze określonych względów właśnie ze względu na bliskie bliskie relacje gospodarcze przystąpiły wspólnie jednocześnie do wspólnot europejskich dla 900 siedemdziesiątym trzecim roku warto też przede wszystkim pamiętać to jest rzecz absolutnie kluczowa mianowicie, a zakończenie tej faktycznej wojny domowej, jaka trwała w Irlandii północnej w ramach tzw. porozumienia wielkopiątkowego z 1958 roku było możliwe właśnie, dlatego że Irlandia Zjednoczone królestwo były członkami Unii Europejskiej były członkami wspólnego rynku w związku z tym granica między Irlandią północną częścią Zjednoczonego Królestwa oraz republiką Irlandii granica gospodarcza granice społeczna właściwie przestała istnieć, a wystąpienie Wielkiej Brytanii oznacza tak naprawdę przywrócenie tej granicy na cała dyskusja dotyczyła tego co zrobić żeby, a porozumienie wielkopiątkowe respektować, żeby tej granicy, a formalnej faktycznej, a między Irlandią północną Irlandią nie było jak można by to zapewnić no można by zapewnić ten po pierwsze, taki sposób, że czeka pytanie jednak z Unii Europejskiej wystąpiła po drugie, nawet jeśli wystąpiła wystąpiła to poprzez pozostanie całego Zjednoczonego Królestwa w ramach wspólnego rynku co również oznaczałoby przecież całkowicie bez problemowe i przepływ przepływ towarów na tej granicy, której być nie powinno no i natomiast kolejna opcja tak naprawdę to ustawienie biegający, gdzie indziej, gdzie między wielką Brett wyspą wielka Brytania, a wyspą Irlandia czy między Irlandią północną, a pozostałą częścią Zjednoczonego Królestwa to jest to zostać ostateczne ostatecznie zgodzono się w porozumieniach zawartych, a między Unią europejską zjednoczy w ogóle tam tzw. protokołem brytyjskim na tym brzegu Odry oczywiście nie jest respektowane ze względów te ze względów technicznych, ale też ze względów politycznych, bo sytuacja Irlandii północnej oczywiście daleka jest tego co jest mieliśmy do czynienia w pierwszy powielacz dziewięćdziesiąte, niemniej jednak widać wyraźnie, że te napięcia rosną jeśli idzie siły polityczne czy grupy społeczne, które ciążą z 1 strony Kurlandii, a z drugiej strony ku, a u Zjednoczone królestwo w związku z tym tak naprawdę nie ma dobrego rozwiązania każde rozwiązanie, które oznacza, że Irlandia i Zjednoczone królestwo nie są w 1 obszarze celnym w 1 obszarze integralną zintegrowanego rynku generuje napięcia no tak tak jest właśnie opis rzeczywistości w tej chwili, ale równocześnie można sobie zadać pytanie, gdzie tu jest jakby dlaczego to respektowanie protokołu jest tak trudne oznacza to, że tam są napięcia to jest jasne natomiast, jeżeli się na to zgodziliśmy tak, jeżeli już w to podpisaliśmy, jeżeli by obie strony wiedziały czym się może wiązać to może czas zadać pytanie na co właściwie liczą Brytyjczycy czyli, czyli od początku na to, że będą ten protokół łamali myślę, że jest bardzo dobre pytanie wystarczy po pierwsze warto pamiętać, że ta umowa handlowa trzeba najpierw porozumienie o wyjściu Wielkiej Brytanii następnie umowa handlowa, która być może państwo pamiętają była negocjowana pod dużą presją końca, gdy w grudniu ubiegłego roku oczywiście była negocjowana przez szereg miesięcy natomiast wiele kwestii w tym właśnie kwestia irlandzkiej granicy tak to ujmijmy była negocjowana właściwie do do samego końca troszeczkę zwrotów akcji tam było ono ostatecznie porozumienie zostało wynegocjowane po to, żeby uniknąć sytuacji, w której wielka Brytania formalnie wychodzi z Unii Europejskiej bez jakiegokolwiek porozumienia handlowego i w związku z tym do porozumienia w tym również te te postanowienia dotyczące granicy irlandzkiej charakteryzuje się wieloma wolnościami jak na wielu poziomach zupełnie celowo po prostu, dlatego że nie było czasu nie było też woli politycznej obu stronach doprecyzowania wielu kwestii tak naprawdę wiele kwestii pozostawiono do do interpretowania do doprecyzowania po wyjściu Wielkiej Brytanii i z po przepraszam zakończeniu okresu przejściowego, czyli tego w tej de facto obecności jeszcze Wielkiej Brytanii Unii Europejskiej i pozostawiono to do negocjacji w ramach całej takiej struktury sieci różnego rodzaju komisji komitetów, a jest też taka standardowa tak naprawdę z procedura postępowania, jaką widzimy w przypadku przypadku Unii Europejskiej to znaczy, iż nie możemy osiągnąć porozumienia do pewnego momentu postanowiła staramy się określić takie bardzo główne linie bardzo główne zręby tego porozumienia, a następnie powołujemy infrastrukturę instytucjonalną, która będzie na taki już bardzo technicznym poziomie negocjować szczegóły, dlaczego ten poziom techniczny jest ważne, dlatego że wydaje się, że jeśli wprowadzimy pewne kwestie właśnie do standardów sanitarnych fitosanitarnych jeśli chodzi o kiełbaski tak albo innego rodzaju produkty żywnościowe NATO wydawałoby się, że wtedy jest większa szansa na to, żeby osiągnąć porozumienie rozmawiamy o takich przyziemnych technicznych kwestiach Anioł wielkiej polityce miał suwerenności tożsamości nie o naszych prawach do samo decydowania samostanowienia wstawania z kolan itd. teoretycznie to oczywiście jest jest dobra jest dobra taktyka natomiast warto stwierdzić, że w szczególności po stronie brytyjskiej, ale też w jakim stopniu myślę po stronie unijnej istnieje jednak chęć do upolitycznienia tego sporu po stronie brytyjskiej to widać to widać dużo bardziej w tym sensie, że premier Wielkiej Brytanii musi sobie radzić zarówno ze głosami głosami kwestionującymi jego politykę odwołanie swojej własnej partii musi sobie radzić również z tym co się dzieje w Irlandii północnej musi sobie radzić z tym co może nie ma bezpośredniego związku tak naprawdę bardzo duże co się dzieje w Szkocji w związku z tym bardzo łatwo jest eskalować eskalować napięcia i próbować odnosić doraźne polityczne KONS korzyści z eskalowania tego typu sporów 1417 za chwilę wrócimy do rozmowy łączenie dziękuję łączenie dziękuję czternasta 25 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami prof. Agnieszka cięcia oraz Instytutu studiów politycznych Polskiej Akademii Nauk powiedzieć przed informacjami o tym, że ten konflikt pomiędzy Unią europejską, a wielką Brytanią o kontrole celne na granicy Brytyjsko irlandzkiej granicy zewnętrznej Unii Europejskiej się rzeczy w drodze brexitu wytworzonej to jest konflikt, który też w pewnym sensie może się przydawać wewnętrznie w sytuacji, kiedy Boris Johnson ma całą masę rozlicznych problemów politycznych ze Szkocją na czele w jaki sposób może działać spróbujmy pokazać jakiś przykład w jaki sposób taki wprowadzanie tematów z innego porządku może też w pewnym sensie zdynamizować odwracać uwagę czy jakoś tak neutralizować pewne trendy w polityce wewnętrznej i do tego się może sprzedawać jak zaczniemy coś nie jest do końca też wprowadzanie problemów unijnego porządku w tym sensie, że jednak sprawę brexitu to jest sprawa, która też dramatycznie dzieliła nas dzieli społeczeństwo brytyjskie i tworzy bardzo istotne osią konfliktu, na które nakładają się chociażby tożsamości regionalne tak jak, kiedy jest to w przypadku w przypadku szkockim i północno irlandzkim, bo akurat w tych 2 regionach o największych tendencjach separatystycznych też poparcie dla pozostania w unii europejskiej było było stosunkowo najwyższe tak jeśli jeśli spojrzymy na Zjednoczone królestwo w tym, a w tym układzie regionalnym w związku z tym to jest to jest kwestia, która jest nadal żywa, która rodzi bardzo duże emocje tak i oczywiste jest to, że Brexit zmienia wiele w życiu nie tylko politycznym, ale gospodarczym społecznym Brytyjczyków i jeżeli zmienia to pewnie niektórym zmienia lepsze innym zmieniana Gosia pytanie brzmi, kto powinien się za to odpowiedzialność czy też kogo należałoby obarczyć polityczną odpowiedzialnością za straty, które ponoszą zwykli obywatele przedsiębiorstwa itd. i jakby bila którą, którą prowadzi Boris Johnson nie wydaje mi się jakoś szczególnie wyrafinowana, bo myślę że, że znamy ją z częścią również własnego z własnego podwórka jest to po prostu spychanie winy na zewnątrz, czyli spychanie winy na Unię europejską w tym wypadku jest dość proste, bo przecież chcieliśmy tam być, bo to ta okropna okropna biurokracja, która utrudniała nam życia no i ta okropna biurokracja, która ustawiała nam życie, kiedy byliśmy członkiem Unii Europejskiej w dalszym ciągu to życie usiłuje nam utrudnia też warto zwrócić uwagę na rację kierowany na potrzeby krajowe zresztą nawet nie tylko krajowe, bo to też było widać chociażby w tych rozmowach czy żyją w tym co wiemy o rozmowach Borisa Johnsona z prezydentem Majdanem to znaczy racja jest następująca wielka Brytania Zjednoczone królestwo absolutnie chce i dołoży wszelkich starań, aby chronić postanowienia porozumienia wielkopiątkowego, czyli Indie Zjednoczone królestwo dołoży wszelkich starań, aby tej granicy między Irlandią Irlandią północną nie było i w tej relacji, aby móc ten cel osiągnąć niezbędna jest niezbędne jest daleko posuniętą elastyczność i niezbędne są daleko posunięte do dostosowania również po stronie Unii Europejskiej Unia europejska jest w tej narracji tym podmiotem, który nie rozumie wymogów tej elastyczności, które w sposób, jakby uparte trzyma się litery tych postanowień, które nie działają tak w ostatnim czasie pojawiło się zresztą spekulacje czy trzeba czasem nie będzie chciał renegocjować w ogóle protokołu irlandzkiego natomiast wydaje się, że tutaj, jakby ma dużo dużo do stracenia też raczej nie wygląda na to, żeby Unia europejska chciała renegocjować coś co tak naprawdę zasady, które ustalono pół roku temu takie, których wielka Brytania w punkcie wyjścia nie respektuje nie pokazuje też z perspektywy unijnej jakiejkolwiek dobrej woli by te zmiany respektować nawet jeśli nie wynegocjować taką najprostszą właściwie strategią wydaje się na dystansowanie się od od tegoż od tego porozumienia na staranie się o wypracowanie jednostronne jeśli komisja europejska nie wyraża zgodę na uzgodnioną elastyczność no, więc mając nadzieję tak naprawdę na to, że Unia europejska nie zdecyduje się na jakieś drastyczne sankcje Unii Europejskiej oczywiście może się zdecydować się ze stołu wiosną na na skierowanie sprawy Trybunał sprawiedliwości Unii Europejskiej może się zdecydować na szczęście prezydent wdraża, które zresztą porozumienie unijną brytyjskie przewiduje natomiast myślę, że kalkulacje brytyjskie są takie, że na realne retorsje wymiarze handlowym politycznym Unia europejska nie zdecyduje również również, dlatego że takiej zgody wśród państw członkowskich nie będzie, czyli to jest jakaś taka z 1 strony de demonizować ja tego wroga, jakim stała się w tym momencie Unia z drugiej strony na zakładanie, że może się jednak uda, kto działa, dlatego że też też jakby, jakie są opcje tak no ręce na renegocjację myślę, że Unia europejska nie zgodzi na wyjście takie formalne z protokołu czy w ogóle ich część z jakiej części porozumienia to już jest to byłoby to działania formalne o dużych konsekwencjach międzynarodowych w związku z tym wydaje się, że najlepszym sposobem jest taka kreatywna z perspektywy brytyjskiej oczywiście najlepszym sposobem jest kreatywna implementacja operowanie pewnej szarej strefie może jeszcze przedłużymy te takie pary okresy przejściowe może jeszcze kilka miesięcy, choć też z tego co czytałem były nawet propozycję, żeby tam jest za różne okresy przejściowe też na różne na różne typy tych towarów, więc były też propozycję, żeby wydłużyć niektóre okresy przejściowe aż do 2023 roku, więc ta, więc tak gra tak naprawdę wydaje się taką dosyć się dosyć brał aktywny my sposobem też stosowania tak naprawdę tego co Unia europejska zwyczajnie zwyczajnie może kupić, czego już nie kupi dziękuję bardzo, nas Agnieszka cięcia oraz Instytutu studiów politycznych Polskiej Akademii Nauk była państwa i moim gościem czternasta 33 za chwilę informacje program przygotowała Anna Piekutowska realizował Kamil Wróblewski Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA