REKLAMA

"To co się dziś dzieje w Polsce jest dla USA problemem", "polityka polskiego rządu podważa cały fundament UE", czyli ostatnie dni polskiej polityki zagranicznej

Światopodgląd
Data emisji:
2021-06-11 15:20
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
13:57 min.
Udostępnij:

Polski minister żali się, że "Biden nie znalazł dla nas czasu". Ziobro wyzywa UE od ZSRR, a rząd podważa TSUE. W jakim kierunku zmierza polska polityka? Dyskutujemy z dyrektorem warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznej Piotrem Burasem.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz światopoglądzie kolejny komentarz i analiza dotycząca spraw międzynarodowych w najbliższych dniach będziemy poświęcać wszyscy temu dużo uwagi, bo po Europie podróżuje prezydent Stanów zjednoczonych w związku z tym dotyka dyskutuje podejmuje decyzje w wielu ważkich kwestiach państwa gościem jest teraz Piotr Buras dyrektor Warszawskiego biura europejskiej rady spraw zagranicznych dzień dobry dzień dobry czytał pan już wywiad dzisiaj w Rozwiń » Rzeczpospolitej z ministrem spraw zagranicznych Rauem nie wywiadu z ulica rem czytałem na tym znam jego wypowiedzi na temat dużej mierze niestety zauważa jest przykro może cytuje prezydenta 1 jest do tego stopnia zaaferowana spotkaniu z Putinem, że nie znalazł czasu na organizację spotkań z sojusznikami ze wschodniej flanki nie jest, więc także planowane spotkanie prezydenta Dudy z prezydentem by dane co, o czym to mówi w związku z, jeżeli chodzi o stosunki Polski ze Stanami Zjednoczonymi to jest o tyle istotne, że prawo sprawiedliwość, gdy przejął władze uznały, że może osłabić relacji z Unią europejską nie musi on tak bardzo dbać, dlatego że stany Zjednoczone myślę, że to to mówi 2 rzeczy po pierwsze, że w relacjach polsko-amerykańskich mamy dzisiaj bardzo poważny kryzys kryzys przecież kryzys zaufania i on jest te wypowiedzi teraz minister działa i wcześniejsze problemy ze złożeniem gratulacji przez prezydenta Dudy prezydent i Bidenowi to były tylko takie sygnały, które czy to są tylko takie symbole, jakby tego tego kryzysu zaufania, ale który bierze z zasadniczej odmienności priorytetów polityki zagranicznej dzisiaj prezydenta 1 spotyka się na szczycie dziś 7 i mówił o odnowie Sojuszu Demokratów już ma widzi się postrzega politykę międzynarodową przez pryzmat takiego no znowu w jakim sensie sporu systemowego między między Demokratami a, a systemami autorytarnymi no i w tym w tym rozdaniu Polska się całkowicie nie liczy, ponieważ ono najlepszym razie nie jest postrzegana jako jakikolwiek sojusznika raczej państwo, które obniża wiarygodność bloku Zachodniego w tym w tej konfrontacji między polską nie jest nie jest dla Stanów zjednoczonych w żaden sposób użyteczna z punktu widzenia tych kluczowych priorytetów polityki amerykańskiej, do których należy również dzisiaj walka ze zmianami klimatu natomiast druga kwestia jest taka, że po prostu mniej związana z polską że, że sama Europa nie jest już na mapie interesów Stanów zjednoczonych na centralnym miejscu i dzisiaj dla Stanów zjednoczonych to jest banał, ale trzeba jednak powtarzać musimy pamiętać, że w główne wyzwanie dzielić za tą są Chiny i tam są lokowane główne zasoby amerykańskiej dyplomacji dzisiaj także na tych szczytach, które będzie mieć i 7 i szczycie NATO w szczycie Unii Europejskiej no to te problemy globalne będą tam odgrywać najważniejszą rolę i stan znaczone będą szukać poparcia krajów europejskich właśnie w tych sprawach no i takie kwestie, które dla Polski z są szczególnie istotne naszym rynkiem dla Lille gra na świecie nocy 2 czy Trójmorze np. no i Wschodu na dalszy plan one nie są dla Amerykanów Tunisu to jest raczej masa przetargowa ani ani jaki który to, że to tak krótko zapytała, bo o tym moglibyśmy godzinami w każdym razie ja mogłabym godzinami dyskutować mówi pan o tym, że jednym z takich centralnych wyzwań teraz Bajda na prezydenta USA szczególnie po prezydenturze Trumpa na wzmocnienie tego Sojuszu nazwijmy to demokratycznego versus ten wzmacniająca się o bardziej autorytaryzm żyjących autorytarnych rządów no niech myślę, że niema tego idealizować, dlaczego dla Majdana to takie ważne dla Bidena jest to ważne z różnych powodów to znaczy 1 powód to jest taki, że chce budować oś skierowaną na powstrzymanie potęgi Chin i jest oczywiste, że ta konfrontacja z Chinami to nie jest tylko kwestia konfrontacji gospodarczej ale zanim się kryje bardzo poważny spór o o wartości i o system polityczny, ponieważ to rzutuje bardzo poważny sposób również na kwestie konkurencji gospodarczej na na rozstrzygnięcia na poziomie globalnym dotyczących choćby internetu wolności ochrony danych osobowych tak dalej są rzeczy, które będą czy sztucznej inteligencji, które będą stanowić o przyszłości w ogóle relacji międzynarodowych gospodarki przyszłości już nawet o tym stanowi tutaj jest to to jest oczywiście ta i tak kluczowa w 2 sprawa ale, ale no ba 1 jest też prezydentem być może ostatnim nawet prezydentem, który tak twierdzą Stanów zjednoczonych, który naprawdę wierzy ze wspólnoty demokratycznego Zachodu i jako jako wspólnotę wartości, które dzisiaj jest coraz bardziej zagrożona czy ta grupa 7, która powstała też siedemdziesiątych i jednocząca właśnie najpotężniejsze państwo demokratyczne świata stany Zjednoczone Kanada i 5 państw i 4 państw europejskich Japonia toż to w latach siedemdziesiątych kraj miał 80% PKB światowego 740 to jest to pokazuje na liczbach jak spadek znaczenia natomiast faktem jest też w ślad za tym idą też te wartości polityczne prawa człowieka to wszystko co coś łączy z naszym systemem politycznym to pan pozwoli na wykresie w słowo to rzeczywiście tak jak mówi godzinami, więc pewnie warto zrobić oddzielną rozmowę, ale chciałbym tak krótko zadać wprost pytanie czy gdyby w Polsce był inny rząd nie zainwestował tak dużo w relacje z Donaldem Trumpem nie ignorował tak bardzo by ten w dużej mierze trochę się czyta ten wywiad ministra spraw zagranicznych tak dosyć powiedział ostro komentował na granicy nie dyplomatyczną ości by dana czy te relacje polsko-amerykańskie mogłyby być inne czy to już kwestia, jakby wypadkowa innych zupełnie rzeczy niż umiejętności dyplomatyczne i kryteria naszej polityki nie moim zdaniem Polska jest krajem dużym krajem Unii Europejskiej zawsze administracji amerykańskiej zależało na tym, żeby tej diety Amerykę dyplomaty czy poza Trumpem, ale zależało na tym, żeby Polska Niemcy były jakimś tandemem Unii Europejskiej miał dobre relacje ze sobą, bo to ułatwiało też budowanie Amerykanom relacji z całą Unią europejską i choćby z tego punktu widzenia to co się dzisiaj dzieje w Polsce jest dla Stanów zjednoczonych problemem, bo podziały dzisiaj jeżeli, jeżeli stary zmęczony chcą mieć silnego partnera w unii europejskiej relacja z Chinami czy w innych sprawach polityki międzynarodowej o to Unia europejska powinna być ciałem jak najbardziej spójnym ani targanym dzisiaj niezwykle poważnymi niezwykle niebezpieczny konfliktem właśnie fundamenty, na których ta Unia europejska się opiera to przejdźmy do tego to przecież do tego okresu tak przecież tak właśnie do wczoraj szczególnie wymianę uprzejmości, a nawet uprzejmości między komisarzem Unii Europejskiej, a ministrem sprawiedliwości Zbigniewem Ziobro komisja zwróciła się do polskiego rządu by wycofał pomysł by Trybunał Konstytucyjny Polski decydował o tym, że nie będzie, że to on będzie decydował, jakie tutaj w Polsce obok jak unijne prawo obowiązuje jak nie, czyli że będziemy zwierzchność nad orzeczeniami psuła dzisiaj Anna Słojewska zwraca uwagę w swoje analizy do tej pory komisja prowadziła z polską grę z 1 strony nie chciała izolować tak dużego kraju Polska, ale z drugiej strony próbowała dyscyplinować natomiast no tak jednoznaczne podważenie Trybunału sprawiedliwości, jakby fundament Unii Europejskiej oznacza, że komisja będzie musiała zmienić strategię czy pan też tort tak widzi, jakie mogą być konsekwencje tego nazwijmy to sporu ja myślę, że komisja musi zmienić swoją strategię, gdy jest najwyższy czas, ponieważ oni tego komisja również państw członkowskich znaczy to co co zrobił premier Morawiecki, kierując pytanie do Trybunału Konstytucyjnego Julii Przyłębskiej wprost jako sugestię o stwierdzenie niezgodności pewnych kluczowych zupełnie zapisów traktatu Unii Europejskiej z polską konstytucję to jest wydarzenie bez precedensu w historii integracji europejskiej nikt żaden rząd żaden Trybunał łącznie z niemieckim nigdy nie no właśnie temu tak daleko to jest więc, więc notek to jest gra o bardzo wysoką stawkę to znaczy, jeżeli by Trybunał przychylił się Polski do do wniosków Morawieckiego to Polska miałaby 3 opcje do rozważenia jednak taka, żeby zmienić traktaty europejskie, czyli wystąpić z reformą traktatów tak, żeby zmienić sposób funkcjonowania euro Unii Europejskiej no z kierunku całkowicie niezgodnym z aktualną tendencją z tym co w tej chwili mówi Trybunał sprawiedliwości komisja i większość innych krajów Polska mogłaby również zmienić swoją konstytucję to byłby naj i skoro traktatu Unii Europejskiej jest niezgodny z konstytucją powinna zmienić konstytucję, ale rozumiem, że takiego zamiaru nie ma albo pól Polska powinna wystąpić z Unii Europejskiej nie ma trzeciej drogi żeby, żeby tę czwarty drogich żeby, żeby ten problem rozwiązać, więc to jest jakby postawna nie można jak sąd Konstytucyjny w Karlsruhe niemiecki uznać, że ma jednak części orzeczenia złe to mnie nie zamierzamy tutaj uwzględniać by się nie zgadzamy nie znaczy to zupełnie inna sprawa jest przypadek niemiecki jest taki że, że Trybunał podważył pewną konkretną decyzję konkretnej instytucji unijnej, czyli europejskiego banku centralnego i nie zgodził się z interpretacją Trybunału sprawiedliwości unijnego i potem ostatecznie jednak przyjął wyjaśnienia banku centralnego sprawa rozwiązała w sensie materialnym już problemu, ale komisja wszczęła procedurę na razie nie mogła, bo mimo to, bo oczywiście tego ja uważam, że to wszczęcie tej procedury przed przeciwko Niemcom przede wszystkim sygnałem sieci wobec Polski to jest przede wszystkim bardzo, bo tamta sprawa w zasadzie już istnieje oznaczona od strony formalnej oczywiście można komisja może skarżyć natomiast tam też ten ból żadnych poważnych skutków w przypadku Polski ten skutek jak powiedziałem nie do naprawienia to znaczy no tutaj to jest po prostu wyzwanie rzucone całemu systemowi Unii Europejskiej i wyzwanie rzucone zawartych w art. 4 zasady zasadzie lojalnej współpracy między państwami członkowskimi Unii Europejskiej, której fundamentalnym aspektem jest współpraca między wymiarami sprawiedliwości czy sądami niewielu państw członkowskich bez tego Unia europejska nie może w ogóle funkcjonować, jeżeli Polska uważa, że każdy kraj może sobie dowolnie regulować to jak będą funkcjonować sądy, a do tego sprowadza się ten wniosek cała polityka polskiego rządu no to podważa po prostu fundament Unii Europejskiej i tutaj inaczej albo albo Unia na to zgodzić zmieni funkcjonowanie swojego systemu albo albo nie jeśli my mamy ogromny prom dziękuję bardzo, za komentarz jak zwykle Piotr Buras dyrektor Warszawskiego biura europejskiej rady spraw zagranicznych państwa gościa Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA