REKLAMA

Białoruska artystka, protest polityczny i ciało "Kultura patriarchalna nie pozwala, żeby pierś kobiety pojawiła się w innym kontekście"

Światopodgląd
Data emisji:
2021-06-11 15:40
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
13:20 min.
Udostępnij:

Ciało (również nagie) jako narzędzie protestu, czyli o Janie Szostak i innych wschodnioeuropejskich artystkach i aktywistach (i oburzeniu jakie wywołują). Co warto wiedzieć? Pytamy kuratorki sztuki współczesnej m.in. trwającej wystawy Mikołaja Chylaka w Biurze Wystaw i w Muzeum im. Zofii i Wacława Nałkowskich w Wołominie Anny Łazar, która publikuje m.in. w „Czas Kultury”, „Herito”, i jest członkinią redakcji „Nowej Europy Wschodniej”.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz państwa gościem jest teraz Anna Łazar dzień dobry dzień dobry na bazar jest kuratorką sztuki współczesnej m.in. teraz w Wołominie możecie państwo zobaczyć wystawę Mikołaja laka muzeum imienia Zofii Wacława Nałkowskich też w biurze wystaw Anna Łazar też jest wykładowczynią w Instytucie sztuki Polskiej Akademii Nauk publikuje w przeróżnych czasopismach od czasu kultury po serii to jest członkiem członkinią redakcji nowej Europy Rozwiń » wschodniej bardzo dziękuję za przyjęcie zaproszenia, bo chciałabym byśmy trochę, choć zarysowały może kontekst inspiracje czy tło wydaje się o tyle potrzebne, że niektóre reakcje na działalność artystyczną czy aktywistyczne białoruskiej aktywistki artystki Jany Shostak z 1 strony chciałbym być, że mnie zadziwiają, a z drugiej strony wpisują się w te reakcje na działania podobnych artystów czy grup, gdy mówię podobnych to chodzi mi o no właśnie to wraz Anna Łazar rozwinie ja tylko powiedzieć, że chodzi mi Jany Shostak białoruska aktywistka artystka, która krzyczy codziennie o szóstej osiemnasty mówi, że będzie do końca rewolucji krzyczała, dlatego że za polską granicą dzieją się rzeczy naprawdę straszne i poruszające no i na 1 konferencji pierwszych niestety posłanka lewicowa na co zwrócił uwagę to nie na to co ona mówi co wykrzykuje tylko na jej ciała dokładnie dekolt czy brak stanika Jana Shostak dalej jak odwoływała się do tego, pisząc m.in. na tym dekolt nazwy firm, które współpracują z reżimem białoruskim co się wiąże by z wezwaniami do bojkotu czy do nacisku na te firmy m.in. nacisku na IKE i też występowała w bieliźnie, a dołączały do niej również inne osoby to, że to są Białorusinki to są Ukrainki są Polki, które występowały również znak klatką piersiową no to spowodowało z 1 strony Halszki klasycznie, ale z drugiej strony takie wyważone głosy, że no chyba przesadza i zniechęci do siebie do swojej działalności postulatów ludzi no mam wrażenie kiedyś o tym rozmawialiśmy, że to jest taka typowa reakcja na tego rodzaju działalność aktywisty no i artystyczną, która ma swoją tradycję w naszym regionie Europy wschodniej tutaj oddaję głos dziękuję bardzo, zaproszenie faktycznie po specjalnych kostek wybija się teraz na ciało protestów w sprawie Białorusi i słowo tradycja zawsze pozwalaj by zakorzenić jej działania w dłuższej perspektywie w szerszym kontekście myślę o tym, że generalnie ten rodzaj rozmowy, które wywołały protest Jany Shostak właściwie prawie 11 powtarza debatę, która toczyła się Ukrainie wokół protestów Femen, czyli grupy dziewcząt, które leżały pierwsi na tych pierwsze pisały znaczące hasła dotyczące bieżącej polityki oferent powstało wiele tekstów wiele książek filmów i też szukano po prostu różnego rodzaju ich za każdego dnia zewnętrznych sił politycznych jakoś się by nie można było uwierzyć, że to jest ich własna inicjatywa i analogie widzę przede wszystkim w tym, że te nagie kobiece piersi, jakby wzbudzających urządzenie takiej paniki moralnej kobiece piersi może być przystosowana albo karmienia to też nie zawsze tutaj inna posłanka lewicy Marcelina Zawisza, która karmiła piersią dziecko w Serie wydaje w trakcie jego forpocztą nowego w naszym w naszej przestrzeni publicznej bardzo jakoś popieram ten ten pomysł, ale to co jest podstawowym, jakby podobnym komunikatem, który powinien zawrzeć w odniesieniu i offem Dorian Szostek to jest to że, o ile ciało kobiety jest tak doskonale przystosowane do celów marketingowych to dlaczego pytanie mogłaby wykorzystać ciała we własnym interesie i rzeczywiście to jest dokładnie to przesłanie, które widoczne jest w działaniach Femen Jany Shostak ona sama bardzo świadomy sposób wykorzystuje popkulturę i patriarchalne klisze dotyczące zgody na jakąś konkretną obecność kobiecego ciała, która jest podporządkowana tym schematom, ale nie zgadza się ta kultura patriarchalna na to, żeby pierś kobiety pojawiła się innym kontekście np. w kontekście politycznym i no właściwie to co się wydarzyło wokół protestu Jany Shostak jest ilustracją tego że, a patriarchalna świadomości gotowa jest ostre spożyć każdy towar pod warunkiem, że zostanie pokazane na tle kobiecych piersi te akcje Jany Shostak to po prostu skuteczne są są widoczne wzbudzają zainteresowanie media się tym interesują, więc by tor to użyła jako rodzaj lekko pod użył jako rodzaj lokomotyw kim po prostu po prostu działa sobie tak pomyślałam, że zabawne było, gdybyśmy próbowali odwrócić sytuację i zastanawiać się za każdym razem, kiedy ktoś wypowiada jakiś komunikat polityczny nad tym jak wygląda tak by mężczyzna głoszący poglądy różne na temat tego czy Jana Shostak ma prawo czy niema prawa wykorzystywać swojego ciała do wniesienia komunikatu politycznego być np. oceniany pod kątem relacji między trzyma wystający brzuszek nie ma wystającego brzuszka, a tym jak swoją swoją opinię politycy są wygłasza np. ile głosów na głowie jak się to wiąże ze spektrum jego komunikaty w politycznych w momencie, kiedy przedstawimy sobie, żeby ten te perspektywy nagle widać jak bardzo opresyjny sposób jest to jest wykorzystywane też oczywiście z drugiej strony Jana Shostak często powtarza, że bez używa tego swojego ciała jako elementu performer suskiego i oczywiście jej cykl dotyczący udziałów w konkursach Miss Polonii jest jedną z takich dłuższych dłuższych dłuższych i działań Jana wykorzystuje te konkursy piękności też po to, żeby, żeby dawać przestrzeń swoim politycznym poglądom zwracać uwagę na bardziej palące kwestie niż to jak powinno wyglądać dobrze krajowe ciało kobiety jak dodała no proszę proszę tak, bo właśnie czy skoro skoro mówiliśmy też o mówiliśmy też o tym na czym się skupiła ta debata to warto powiedzieć, żeby Janusz tak jednak bardzo konkretne postulaty dotyczące sytuacji politycznej Białorusi przedwczoraj w tej nie wypowiadała się głównie na temat przepisów dotyczących przepisów imigranckich panującego tam chaosu, kiedy Swietłana Cichanouska we wrześniu zeszłego roku przyjechała do Polski to ścieki, ale doprowadził do tego, żeby Michał Dworczyk postanowił trochę pomóc Białorusi, którzy nie mogą Białorusinkę, którzy nie mogą przekraczać 7 turystycznych gwizdami granicy do Polski, więc rzeczywiście by to ciało jest używane po prostu jako narzędzie z 1 strony, a drugi też pozwala nam ujrzeć stara się po prostu kalki poznawcze, które profilu ją zgoda tylko na pewien bardzo zawężone te obecności kobiecego ciała w przestrzeni wizualnej i trzeba zmieniać tak jak dodam jeszcze żona oczywiście to znajdziecie państwo w mediach społecznościowych jej listę firm, które jakiś sposób współpracują z reżimem białoruskim albo tutaj firmy, które są przedłużeniem tych firm białoruskich, ale dodałabym absolutnie, podpisując się czy jak przymus całkowicie przemysł to co pani mówi, ale myślę sobie o innych twórcach, bo ja dostałam od analizy taką duszą ulice Warszawy twórców twórczyń i twórców przeżył, ale ciało jest wykorzystywane przez tych takich artystów do 9 aktywistów artystów politycznych tych naszych krajów, w których często muszą protestować przeciwko przemocy reżimu o tak w faktach to prawda to prawda Europa wschodnia stała się takim teatrem aktywisty ręcznym i zanim zajmiemy 4 do takiego cielesnego kontekstu chciałem przypomnieć też Alesia Puszkina artysta, który po pierwszej kadencji Łukaszenki wykonał performer organiczne można powiedzieć, bo przyniósł taczkę wypełnioną gnojem przed przed budynek administracji prezydenta oczywiście został za to skazany, ale na to było takie działanie na pograniczu właśnie jakiegoś kawa karnawału żartu w momencie, kiedy byłam tu do czynienia z aktywnym politycznym wykorzystującym narzędzia artystyczne zwykle dochodzi do uproszczenia tego komunikatu jak artyści dobrze wiedzą co może przeniknąć szerzej jak należy ten komunikat formułować już te działania dopiero w 0203. etapie mogą mieć rodzaj takiego pogłębionego pogłębionego pogłębionej bardziej wyrafinowane refleksji, ale w tym pierwszym, kiedy trzeba zagarnąć uwagę mediów to lata komunikat musi być uproszczony, a jeśli choćby o inne postacie to oczywiście by cena rosyjskiego aktywizmu jest tutaj naprawdę bogata przykłady i póz, grając znane ze swojego głównie wystąpienia w cerkwi na wystawie, która usiadły 3 członkinie do łagrów na za kilka lat były poprzedzone też znacznie bardziej radykalnymi akcjami związanymi też z grupą wojna i jedno i takim najbardziej radykalnym performance tuż przed wyborami prezydenta Miedwiediewa była akcja muzeum, bo tak myślę, gdzie kilka par uprawiało na żywo seks pod hasłem nie będę tego używać brzydkiego słowa zamienia go bardziej takim normatywnym uprawiają seks dla 2 Zielonka co miał zwrócić uwagę na klasyfikację wyborów te radykalne gesty rzeczywiście odbijały się szerszym szerszym echem w mediach też były taką, jakby próbą przeniesienia doświadczenie własnego ciała jego podporządkowania różnym normom politycznym tego komunikatu politycznego, który zwykle jest oddalone w momencie, kiedy dotyka cielesności staje się jakimś rodzajem znormalizowanego działania te, które tak krótko, żeby rzecz zdarzyła, ale krótko po części przypomniała mi się te wszystkie performance Piotra Pawlickiego, ale z kolei pani na koniec jeszcze przypomniała mi wystąpienie Nałkowskiej Zofii naszej ono trochę lepiej w związku z tak bardzo bardzo dziękuję bardzo, ta rzeczywiście zawierał Polska na kongresie kobiet w Krakowie 900 siódmym roku wystąpiła jako jeden z ostatnich mu czyn w trakcie panelu poświęconego poświęconego prostytucji jej główna teza była związana z tym że szanowne grono rozmawiając o problemie sprzedaży kobiet w ogóle nie zaprosił żadnej prostytutki do rozmowy na ten temat, ale znowu zostały zepchnięte i próbowano rozmawiać o ich losie nie, włączając do tej debaty, ale Nałkowska połączyła sprawę prostytucji przede wszystkim z tymże kobiecej seksualności cielesności w ogóle nieobecna w sferze publicznej dlatego te paniki moralnej też przemocowe traktowanie ciała kobiety w szarej strefie jest jest możliwe dlatego, że to co jest nietknięte z takiej refleksji wraca odbite i pobite dolnych sferach ciał drugi będzie, ale to oczy stąd razem chcemy całego ciała tak z pamięci cytuje Anna Łazar była państwa gościem kuratorka znawczyni sztuki współczesnej również właśnie wschodnioeuropejskie, ale już informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA