REKLAMA

Latanie w koronie

Gościnnie w TOK FM: Puls Biznesu do słuchania
Data emisji:
2021-06-11 21:00
Czas trwania:
56:27 min.
Udostępnij:

Jak w trakcie największego kryzysu w historii lotnictwa radzą sobie LOT, Ryanair i Enter Air? Jakie są mocne i słabe strony każdej z tych linii? Czy w związku z dramatycznym spadkiem ruchu powinniśmy przedefiniować myślenie o Centralnym Porcie Komunikacyjnym? Jakie znaczenie dla przyszłości branży mają aresztowania pasażerów w Mińsku i Moskwie oraz odwetowe omijanie przez linie lotnicze Białorusi? Jak się lata w pandemicznych czasach? I najważniejsze pytanie: kiedy ruch wróci do poziomu z 2019 r.?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
na program zaprasza sponsor bank BNP Paribas oferujący produkty i usługi dla przedsiębiorstw i korporacji dzień dobry Małgorzata Grzegorczyk test Puls biznesu do słuchania nikomu nie trzeba mówić, że branża lotnicza przeżywa największy kryzys w historii światowa recesja w 1991 roku ataki terrorystyczne z 11września 2001 roku pandemia sars-cov 2003 roku wielka recesja w 2009 roku po upadku Lehman Brothers to pikuś w porównaniu z covidem najboleśniej linie lotnicze odczuły tak Rozwiń » jest 11września, ale ruch spadł wówczas 20% wszystkie poprzednie kryzysy powodowały spadek ruchu na 618 miesięcy obecny kryzys trwa ponad rok najgorszym momencie na początku pandemii zabrał linię 90% pasażerów obecnie jest 60% mniej jak sobie radzą lot krajan Enter Air, jakie są mocne słabe strony każdej z tych linii czy w związku z dramatycznym spadkiem ruchu powinniśmy przedefiniować myślenie o centralnym porcie komunikacyjnym, jakie znaczenie dla przyszłości branży mają ostatnie niepokojące wydarzenia aresztowania pasażerów w Mińsku Moskwie oraz odwetowe omijanie przez linie lotnicze Białorusi jak się lata pandemicznych czasach i najważniejsze pytanie, kiedy ruch wróci do poziomu 2019 roku o tym opowiedzą nasi goście zaprasza na podcast latanie w koronie w niektórych krajach już w całej Unii Europejskiej od 1lipca ma wejść w życie cyfrowe zaświadczenia covid-19 czy to rozwiązanie odblokuje w końcu podróże zapytałam Sebastiana Mikosza wiceprezesa IATA jak unijny paszport ma się do IATA Travel pass rozwiązania Zrzeszenia przewoźników lotniczych, które w kwietniu testowało ponad 20 linii to jest mniej więcej to samo narzędzie z tym, że mamy Digital Love cyfrowe narzędzie, które już działa od kilku miesięcy jest testowane w tej chwili i wdrożone w kilkunastu liniach ponad 50, więc stosujemy po prostu Travel pass do wymogów tego zielonego certyfikatu tego standardu, które Unia prowadziła i będziemy oferować tym liniom tym pasażerom, którzy chcą także tu jest całkowicie zbieżny cel tego, żeby w formie cyfrowej posiadać dokumenty tożsamości i wyniki szczepień czy testów dla pasażerów, którzy lecą po to, tylko, żeby ta podróż była jak najbardziej komfortowa się po prostu nie mieli sytuacji takich, że ktoś o braku takiego dokumentu nie poleci albo, że cały proces rejestracji przechodzenia, przez który dziś po prostu wydłuży jakiś takich czasów, które sprawią, że znacznie spadnie komfort podróży, a czy to oznacza, że nawet jeśli ktoś będzie miał to unijne cyfrowe zaświadczenie o 19 to tak jak będzie musiał sobie zainstalować IATA Travel pass tchnienie IATA Travel pass to jest narzędzie dla linii lotniczych mogą nie muszą z tego korzystać to jest aplikacja jest po prostu rozwiązanie to jest stworzyliśmy dla linii nie wszystkie nie będą z tego korzystały tylko takie, które widzą w tym duże ułatwienie dla swoich podróżnych, więc tutaj nie ma żadnego obligo może się zdarzyć także będą 2 aplikacje i po prostu nie będą pozwalały korzystać z takiej aplikacji tak jak my tu jesteśmy absolutnie w roli usługodawcy i jakby kreatora rozwiązań dla naszych członków, którzy mogą, ale nie muszą tego dramat FT wejdzie unijny certyfikat to wszyscy będą się nim posługiwali może powiedzą liniom lotniczym, że normy mamy tutaj przecież zaświadczenie, że jesteśmy zaszczepieni albo mamy zaświadczenie, że przeszliśmy covid jesteśmy odporni nie potrzebujemy więcej, że mając rację po pierwsze na całe szczęście podróże nie są tylko wewnątrz Unii rozwiązanie unijne nie jest rozwiązaniem globalnym tutaj dążymy do stworzenia rozwiązania globalnego poza tym Unia też wprowadziła standard, który nie jest globalnym rozwiązaniem, który nie mówi o tym jakie są wymogi, żeby do danego kraju w lecie to znaczy każdy kraj może w zależności od tego jaki jest jak stan prawny status danej osoby jeśli to jest osoba, która jest obywatelem tego kraju bądź też, która jest w związku rodzinnym z kimś tam wracać bez dyplomata tranzytu to będą cały czas różne wymogi i stąd nasza aplikacja ma coś co się nazywa klimat, kto jest taka baza on-line nowa też połączona systemem odpraw, którą myśmy stworzyli już wiele lat temu, ale teraz została zaktualizowana stosowana do potrzeb covidu i to jest baza, która sprawdza, jakie wymogi są wobec danego pasażera momencie, który ma się rejestruje, żeby danego kraju polecić także to jest narzędzie, które ma służyć jak na jej sprawniejsze mu przestrzeganiu tych wymogów, które dany kraj wprowadza kraj tak sobie docelowy albo tranzytowym powiedział, że 50 linii lotniczych już korzysta za IATA Travel pass polskiego też, a to my nie komentujemy to zostawiamy gotowi do komentowania tego co robią nasi członkowie jak się sprawdza no bardzo dobrze się sprawdza, bo na początku zrobiliśmy dużo testów w cudzysłowie na pusto, czyli bez rejsów, a potem bardzo szybko weszły do Singapore Airlines British Airways katar Airways zaczął używać i to jest aplikacja, która jest żywa jest ona cały czas będzie korygowana i poprawiana, a na większą skalę użycie właśnie zacznie się teraz w czerwcu lipcu, kiedy będzie coraz więcej tych rejsów międzynarodowych właśnie powiedz mi za nami trzecia fala przed nami wakacje i potem jesień być może bez czwartej fali jak się dobrze wszyscy wyszczepimy, jakie będą miesiące dla linii lotniczych nadal bardzo trudne szczepienie jest narzędziem do tego, żeby walczyć z pandemią, ale niestety nie ma bezpośredniego wpływu na otwieranie się krajów NATO tak jak dzisiaj w tej chwili rozmawiamy nie wiemy, kiedy stany Zjednoczone otworzą się na podróże międzynarodowe niemy, kiedy Chiny otworzą się na podróże międzynarodowe Azja w ogóle jest fatalnej sytuacji, bo przecież Indie teraz przeszły bardzo ciężko ten okres Japonia, która robi olimpiadę bez widzów, więc na razie jesteśmy bardzo bardzo ostrożni, bo jest chociażby taki przykład jak sama wielka Brytania, która zapowiadała, że 17maja otworzy potem otworzyła zamknęła bardzo trudno jest śledzić, bo to się cały czas zmienia, więc niestety wydaje nam się na końcu roku może coś się poprawi się zmieni, ale w tej chwili niestety cały czas jesteśmy w sytuacji, w której raczej co do tego lata no to jesteśmy nastawieni pesymistycznie, a jak teraz będą wyglądały podróże nowo jest tak Unii Europejskiej przynajmniej wewnątrz, że jeżeli jesteś zaszczepiony albo, jeżeli przeszedłeś covida ostatnich 3 miesiącach to ma takie zaświadczenie od 1lipca będzie można po krajach Unii Europejskiej podróżować czy myślę, że to będzie też tak, że będzie można właśnie latać do konkretnych krajów wystarczy zaświadczenie o szczepieniu wystarczy zaświadczenie o przejściu covidu z zaświadczeniem o przejściu szczepienia nie ma wątpliwości, bo co z tego, że ktoś jest zaszczepiony tonie oznacza, że nie zachoruje, więc tutaj zastanawiam się już nie będzie testów czy powinny nadal być testy jak sobie to obraża to są wszystko pytania niestety nie do mnie, bo to są pytania do władz sanitarnych epidemiologicznych, które bardzo często zmieniają zdanie dlatego my jesteśmy w sytuacji, w której jakby jest chaos na rynku ja na razie nie widzę żadnego 1 ujednoliconego standardów, które pozwalało łatwo takie połączenia otworzyć zaprogramować, bo przecież, gdyby było inaczej to już by Dolinie od dłuższego czasu robiły ani robią i widzimy, że na razie ruch nie rośnie gwałtownie środka siatki połączeń nadal są bardzo skromne, więc mamy problem zmienności dopóki to nie ustępuje i dopóki nie będziemy wiedzieli, jakie wymogi danego kraju są już takie ostateczne, a właśnie do krajów, bo znowu lotnictwo ma do siebie, że musi mieć standardy na szerszą skalę kontynentalną to co najmniej, ale ponad kontynentami to ten ruch będzie i tak trochę krztusi ono, która jest wielka kampania Grecji Chorwacja jest sporo krajów, które próbują turystykę wznowić, ale znowu mamy drugi problem, który się zjawił, który jest ogromnym problemem mianowicie w krajach, w których koszty testów nie są pokrywane przez rządy to te koszty testów są po prostu szalenie wysoki one są tak wysokie, że są czasami wyższe od kosztów pobytu i przelotu szczególnie, kiedy się leci czteroosobową rodziną i trzeba zapłacić za 2 testy PCR owe tam z powrotem po 120150EUR to też 300EUR razy 4 do 1200EUR to często gęsto jest budżet kilkudniowego pobytu gdzieś właśnie poza granicą swojego kraju to jest coś co w tej chwili jest równie dużym problemem to znaczy sam fakt, że coś jest nie oznacza, że to jest dostępne jest właśnie z powodu cenowej, więc tu też widzimy ogromny ogromny problem w tym obszarze no Unia myślała o tym czy będzie dopłacać do testów oczywiście, że Unia mówiła nawet muszę przyznać, że nie wiem czy, choć tradycja ta podjęta, że będą opłacane na razie właśnie nic nie wiadomo na temat co oznacza, że to oczywiście znaczący sposób uderza całą branżę turystyczną, któremu jesteśmy częścią, a powiedz mi co sądzisz o wsparciu państwa dla linii lotniczych, bo wsparcie już dotychczas komisja europejska wyraziła zgodę na ładnych parę naście miliardów pomocy euro dla linii lotniczych i taki raj ner, który dotychczas był oskarżany o to, że ma dumpingowe ceny biletów, bo lotniska dopłacają to trasa Jane skarży tę pomoc i nawet udało mu się w 2 przypadkach KLE mój Papa grać to znaczy są europejski zdecydował, że komisja nie powinna wyrażać zgody na tę pomoc publiczną co tam będzie dalej czy będzie trzeba zwracać pieniądze czy nie nie wiadomo, ale Rihannę zapowiada, że już tam by wszczął 20 takich spraw zapowiada, że nawet przeciwko losowi też może to zrobić, więc czy uważa, że ta pomoc rządu dla narodowych przewoźników jest okej była potrzebna niezbędna, bo jeśli tak to czemu taki Jan przeżył, bo zadłużył się miał stratę, ale przeżył tak, ale są różne modele linii lotniczych i rzeczywiście jest także pomoc była bardzo duża i bez tej pomocy te linie były poznikały Rainer nie oferuje połączeń dalekodystansowych nie oferuje połączeń kablowych oferuje połączenia w takim modelu państwa po, gdzie oczywiście też bardzo rentownej i skuteczne, ale taki lider Kosztowy może być 1 bądź 2 nie jest związany z żadnym krajem, więc ja rozumiem, że to jest ruch mające na celu osłabienie konkurencji, ale nie wyobrażam sobie żyły państwa nie pomogły tym liniom, tym bardziej że państwa de facto uniemożliwiły prowadzenie biznesu raju nie wystąpił o pomoc, ale Easyjet np. że wystąpił też dostał pomoc, więc to jest także każdy prowadzić działalność tak jak chce natomiast dla mnie to nie jest pomoc tylko to jest forma rekompensaty tego, że państwa zamknęły możliwość prowadzenia biznesu, bo to nie linie zdecydowały o tym, żeby nie latać zamknąć siatki to na tej samej zasadzie jeśli są hotelarze, którzy nie dostali pomocy to mogliby wystąpić konkurent działają oni zostali gracze nie rozumiem nie popieram tego działania, dlatego że to, że po pierwsze nie ma właśnie decyzję co do tego czy nie mają oddawać pieniądze czy nie, ale brak konkurencji na tym rynku nie służy nikomu i brak oferowania to, że wszyscy będą latać nikomu nie służy, więc oczywiście można występować akurat rozmawiamy o Janie, kiedy pracowałem w locie też dostaliśmy wtedy pomoc restrukturyzacyjną Iran też występuje to jakby jego taka stara dobra tradycja, żeby się sprzeciwiać tego typu pomocy pani Dajana jest taką firmą, która jeszcze nie ma siedzibę w 1 kraju formalnie jest oczywiście jest spółką irlandzką, ale operuje dość porównań wszystkich rynkach europejskich, toteż pytanie, kto miałby to pomoc udzielić nam też tak jak właśnie mówiliśmy, kto tą pomoc już udzielał krajan Rovina przestrzeni ostatnich lat o to, żeby ten przewoźnik różnych miejsc latał bardzo dziękuję za tę rozmowę naszym gościem był Sebastian Mikosz wiceprezesa IATA dziękuję bardzo, pozdrawiam Sebastian Mikosz nie chciał powiedzieć czy lot korzysta za IATA Travel czasu, więc postanowiłam o to zapytać Krzysztofa Moczulskiego rzecznika Narodowego przewoźnika zaczęła jednak od pomocy publicznej dla linii lotniczych rządy większości krajów ratują narodowych przewoźników i tylko Unii Europejskiej przeznaczyły na ten cel 30 000 000 000EUR pomoc dostały od 181 000 000 000zł pożyczki 111 000 000 000zł dokapitalizowania czy to wystarczy jak sobie radzi Narodowy przewoźnik faktycznie sytuacja, z którą mamy w tej chwili do czynienia jest absolutnie bez precedensu szczerze mówiąc wszyscy liczyli na nieco większe odbicie, które niestety nie nastąpiło mówię tutaj o końcówce ubiegłego roku i praktyce w sezonie zimowym lot teraz nadzieją wchodzimy w sezon letni no i tutaj tak jak wcześniej ogłaszaliśmy dywersyfikujemy nieco nasze działania i oprócz tej siatki regularnej również powtarzamy to co zrobiliśmy w ubiegłym roku, czyli program rejsów wakacyjnych, które cieszą się naprawdę dużą popularnością, a ocenia pan radzić sobie lepiej niż inne linie gorzej tak samo oczywiście robimy wszystko, żeby radzić sobie lepiej stąd oprócz tych rzeczy, o których mówiłem, czyli wznowienia połączeń regularnych i tej siatki wakacyjnej mamy też np. współpracę z 1 przewoźników wietnamskich, do którego wysłaliśmy kilka naszych samolotów wraz załogami także robimy wszystko, aby w tej sytuacji, które się znajdujemy wykonywać jak najwięcej operacji i znajdować jak najwięcej pracy dla naszych załóg, a ile teraz lot ma połączeń mniej niż 2019 roku, jeżeli chodzi o samą liczbę destynacji to myślę, że mówimy tutaj o zbliżonej liczbie natomiast kluczowe to jest częstotliwość wiadomo, że w tej chwili popyt na połączenia lotnicze na podróże jest dużo niższy, więc mamy dużo niższą częstotliwość liczymy na to, że w w sezonie letnim wykonamy w granicach 50% siatki tej, którą mieliśmy w roku 2019 można powiedzieć, że ma strasznego pecha, bo nie zdążył rozwinąć skrzydeł jeszcze nie zdążył tak do końca się rozkręcić po ograniczeniach związanych z otrzymaniem pomocy publicznej, a przyszła pandemia pandemią my wszyscy myśleli, że potrwa miesiąc 2 trwa 1,5 roku zastanawiam się czy podniesienie kapitału i pożyczka wystarczą na to, żeby dla sobie poradził, bo wcale teraz nie jest tak różowo niedawno prezes Milczarski mówił na ten temat mówił, że faktycznie te plany, które robiliśmy założenia do pomocy publicznej były krojone pod nieco inny scenariusz, który niestety się nie spełnił, bo w tej chwili tak jak pani wspomniała to odbicie i ten powrót do normalności wydaje się być dłuższy niż komukolwiek jeszcze kilka miesięcy temu wydawało natomiast zrobimy wszystko, żeby do tej normalności do tego poziomu operacji sprzed 2019 wrócić do tej trochę anegdotycznie powiem, że dołączyłem do lotu ponad 7 lat temu mój pierwszy budżet, który robiłem jeszcze będąc w produkcie był na 4,51 000 000 pasażerów także można powiedzieć, że wróciliśmy trochę do tego etapu lica na torze i wszyscy liczymy na to, że uda się osiągnąć z powrotem ten poziom 10 000 000 pasażerów, które mieliśmy w 2019 roku dużo szybciej i dużo szybciej właśnie ten rynek podróży lotniczych się od jej wrócić do tego stanu, do którego przyzwyczailiśmy powiedział pan, że szukacie zysków to znaczy macie dużą ofertę lotów wakacyjnych destynacji wakacyjnych, a pewnie trzeba też było szukać oszczędności, gdzie ich szukał myślę, że tak jak wszyscy pierwsza podstawowa oszczędność to są stawki leasingowe i renegocjacje umów leasingowych, które stanowią największy koszt linii lotniczej, ale także w całej organizacji w całej organizacji były szukane oszczędności w dalszym ciągu są szukane oszczędności także 2 procesy, czyli zaciskania pasa i szukania możliwości biznesowych wykorzystania floty są prowadzone równolegle i tutaj naprawdę robimy wszystko, żeby z 1 strony właśnie ograniczyć koszty, a z drugiej strony wykorzystać wszystkie możliwości, aby latać jak najwięcej, a wspominał pan prezes Milczarski przyznał, że ta pomoc była szacowana na zupełnie inną sytuację spódniczki nie spodziewał, że nie będzie trwała pandemia, ale czy to oznacza, że lot będzie potrzebował więcej pomocy publicznej cień myślę, że do tego potrzebna była szklana kula szczerze mówiąc, bo jak pokazują doświadczenia ostatniego roku wszelkie redukcje wszelkie szacowania i kreślenia scenariuszy są czasami boleśnie weryfikowane przez rzeczywistość także zobaczymy jak przebiegnie sezon letni jak wejdziemy w sezon ten niższy, czyli jak będzie wyglądała odbudowa połączeń regularnych od września no i wtedy myślę, że będzie można więcej powiedzieć na ten temat na pewno wrócę z takim pytaniem o wniesieniu, a jak się teraz lata co się będzie czy będzie pana zdaniem wakacje obowiązywać paszport unijny zadziała zafunkcjonuje będzie sukcesem czy sprawdzi się ten paszport, a jak będzie trzeba korzystać z obu jak to będzie wyglądało tutaj nic nie zmienia w stosunku do tego co mówiliśmy wcześniej wydaje się nam i myślę, że to zdanie podzielają również inni, że kluczem do sukcesu kluczem do powrotu pasażerów na pokład samolotu jest przewidywalność, czyli właśnie jasność co do tego, jakie kryteria obowiązują przy wjeździe do danego kraju i pewnej przewidywalności w jakimś nieco dłuższym horyzoncie czasowym myślę, że słabo wpływa na stymulacji ruchu to, że te obostrzenia mogą zmieniać dynamicznie w tym tygodniu mieliśmy exodus Brytyjczyków do Wielkiej Brytanii z Portugali, ponieważ rząd brytyjski określił Portugali jako czerwona strefa w zasadzie Brytyjczycy mieli kilkanaście godzin na to, żeby wrócić do domu przed tym, zanim zacznie obowiązywać kwarantanna przy powrotach paszport covidowy certyfikat, który w tej chwili jest planowany unijny wydaje się być, jeżeli chodzi o podróże w ramach Unii Europejskiej dobrym rozwiązaniem natomiast też trzeba pomyśleć o tym co zrobić, aby otworzyć ten rynek połączeń międzykontynentalnych stany Zjednoczone pomału już się zaczynają otwierać dobra wiadomość dla Polaków dla naszych pasażerów jest taka, że Polska znajduje się w gronie krajów, z których będzie można podróżować ze Stanów zjednoczonych myślę, że problematyczne będzie Azja, ponieważ tutaj w dalszym ciągu są bardzo mocne restrykcje nie słychać ani nie widać, aby miały one być taki sposób znoszone także tak, jeżeli chodzi o Europę to myślę, że paszport covidowy zadziała, ponieważ z tego co widzę dosyć duża liczba krajów chce do niego przystąpić jest to narzędzie, które działa mam w swoim telefonie i nic na to, że bez problemu będę mógł przekraczać granice unijne normy kwestią otwartą jest właśnie dostępność rozwiązania, a jacy jego zasięg tak, bo to jest kluczowe tak, żeby to rozwiązanie, które zostanie wprowadzone obowiązywało jak największej liczbie krajów było honorowane przez jak największą liczbę rządów właśnie pod kątem umożliwienia wjazdu pasażerom do danego kraju lot bierze udział w tych testach czy korzysta za tapas przyglądamy się kilku rozwiązaniom jeszcze nie podjęliśmy decyzję co do uczestnictwa w konkretnym przedsięwzięciu bardzo panu dziękuję za rozmowę naszym gościem był pan Krzysztof Moczulski rzecznik LOT-u dziękuję bardzo, serdecznie życzę udanych wakacji najlepiej na pokładach polskich linii lotniczych lat lot dostał 291 000 000 000zł, a Enter Air największa linia czarterowa w Polsce pożyczyła z PFR 287 000 000zł ma się dobrze to może być pewnym zaskoczeniem, bo w Polsce zbankrutowało co najmniej kilka linii czarterowych OLT Express Air Polonia Fischer czy Mamtalent zapytałem Grzegorza Woronieckiego członka zarządu Enter Aira jak to możliwe, że linia działa od 11 lat przeżyła największy kryzys historii także większość ludzi, którzy zaczynają przygodę w lotnictwie nie zdają sobie sprawy jak trudny jest to biznes jak duże doświadczenie trzeba w tym biznesie posiadacz, zanim się go zacznie to była, jakby główna przyczyna tego, że my żeśmy przeszli, rozwijając się cały czas przez ten okres, a inne firmy, które szły nasze ślady padały, bo nam udało się zbudować taki zespół, który składa samych tylko specjalistów ba Super specjalistów w określonych dziedzinach określonych częściach tego biznesu lotniczego każdy z nich wykonuje swoją pracę na 150% bardzo angażują się w to i w ten sposób po prostu to idzie do przodu winnych firmach spotykałem się, że najważniejszą sprawą było wybranie czy samochody służbowe będą to dotyczy volkswageny natomiast my jesteśmy skupieni bardzo mocno na biznesie tylko wszyscy ciągną razem ten wózek mamy po prostu zespół, który ma ludzi o kompetencjach wg mnie najlepszy w Polsce jest w stanie takie rzeczy dokonać panów jest 4 w zarządzie prawda tak oczywiście jest na 4 w zarządzie każdy ma swoje funkcje, jakie ja generalnie zajmuje się takim ogólnym prowadzeniem firmy zapewnianiem finansowania Marcin Kubrak zajmuje się sprawami operacyjnymi czy taką perfekcją operacyjną minimalizowanie wszystkich zawirowań później jest pilotem, więc nasz świetnie wszystkie te procedury lotnicze Andrzej Kobielski wg mnie najlepszy w Europie handlowiec, który zna rynek rynek takich czarterowych rynek turystyczny w całej Europie, bo to my działamy tylko samej Polsce tylko jesteśmy obecni no w wielu krajach Europy zachodniej no i Mariusz Olechno, który wg mnie tak samo doznana pamięć wszystkie samoloty jest nas dyrektorem technicznym nie wiem ile samolotów już przeszło przez jego ręce samolotów typu Bell 737 którymi latamy wie o nich wszystko wie, skąd jak najtaniej, gdzie co załatwić co zrobić jak zna się na przepisach także to powoduje, że te kompetencje, które sam zarząd posiada już oszczędzają nam bardzo dużo czasu energii no mamy jeszcze dodatkowo cały zespół specjalistów, którzy naprawdę z nami są po 11 lat, a jeszcze wcześniej pracowali też firmach lotniczych mają doświadczenie czy to w działach operacyjnych czy technicznych czy wspomagania finansowego zespół w całości pracuje jak 1 taki bardzo sprawny organizm i właśnie to tylko dzięki temu tak nam się wszystko udaje, bo my mamy 1 zasadę mamy firmę, która jest firmą zbudowaną na płaskiej strukturze organizacyjnej i zarządzanie jest nie poprzez pokazywanie palcem tylko poprzez pokazywanie przykładem i wszyscy na każdym szczeblu wyznają te same zasady najważniejsze jest zrobienie czegoś pójścia do przodu osiągnięcie jakiegoś celu, jaki jest jakiś nowy projekt ten las rąk, kto chciałby się nim zająć to jest w innych firmach nigdy nie można było znaleźć chętnego, kto chciałby się zająć nowym projektem czy macie ten 1 organizm tylko, że ten 1 organizm właśnie spada z klifu od marca 2020 roku, bo lotnictwo przeżywa najgorszy kryzys historie, więc jak sobie z tym radzicie rzeczywiście uderzenie było bardzo mocno w ciągu kilku dni lotnictwo stanęło całkowicie, ale po prostu spotkaliśmy się wszyscy na kryzysowym spotkaniu i każdy myśli co trzeba zrobić, żeby to wszystko przetrwać zaczęliśmy szybko restrukturyzację kosztów szczególnie kosztów stałych zamienialiśmy na zmienne, czyli przed leasingu wystąpiliśmy do wszystkich leasingodawców o zmianę zasad płacenia ruszyliśmy do banków tak samo ruszyliśmy również na rynek, bo w Polsce zakazano nam latania to ruszyliśmy na rynek zachodni i zaczęliśmy tam walczyć o kontrakty, które były w czasie tej pandemii lataliśmy przed bardzo duży Afryki dzień, gdy właśnie tak dużo nie lataliśmy, bo nie było potrzeby, ale zaczęliśmy wygrywać, ponieważ jesteśmy Nisko kosztową organizacją zaczęliśmy wygrywać bardzo dużo przetargów na latanie dla różnych organizacji charytatywnych, które mimo pandemii musiały dowozić pomoc humanitarną do Afryki mieliśmy bardzo dużo latali nie wiem chyba połowa krajów afrykańskich odwiedziliśmy w czasie pandemii, więc wszystkie służby jednocześnie ruszyły do pracy, że to firma utrzymać jakąś przed tym całym kryzysem się obronić tak samo służby techniczne tak od razu przeliczyliśmy koszty czy bardzo się opłaca samoloty postawić czy serwisować czy zakonserwować tak dalej wszystko było obliczone w taki sposób, żeby to było jak najbardziej efektywne i dostaliście też pożyczkę prawda z PFR to bardzo ważne, że udało nam się uzyskać wsparcie państwa, bo w pewnym momencie mimo tych wszystkich działań ta pandemia restrykcje związane z pandemią przy ciągnęły się bardzo mocno wszyscy na początku myśleli, że potrwa 3 miesiące może może 6 miesięcy, a tak naprawdę już ponad rok walczymy z pandemią, gdyby nie to to żadna linia na świecie by nie przetrwała i my także także to bardzo nam się przydało bardzo było ważne, że uzyskaliśmy to pomoc w postaci pożyczki płynnościowe, kiedy będziecie musieli zacząć spłacać tę pożyczkę uczono w ogóle może zostać umorzone jako częścią tego nie wiemy przygotowujemy się do spłacania oczywiście zaczynamy spłacać już 30 czerwca od chyba tego nikt nie spodziewał, że tak długo będzie trwała pandemia zostawia się, czego pan wiedział, że w czerwcu 2021 będzie nadal się tak słabo latały to czy pan zdecydował na taką pożyczkę tak oczywiście zdecydowalibyśmy się na pożyczkę, bo mnie zakładaliśmy już w takich projektach, które robiliśmy razem PFRN to nie zakładaliśmy jednak, że to się bardzo optymistycznie zacznie rozwijać mówiąc szczerze jest lepiej niż to co zakładaliśmy w swoich projektach, więc tu nie widzę, jakie zagrożenia tras w czerwcu zacznie się państwo spłacać tę pożyczkę i rozumiem, że pieniądze na to są czy jest szansa, że nie będzie straty w tym roku pieniądze na to są oczywiście natomiast w tej chwili pracujemy nad tym, żeby jednak budować kasz to znaczy tak zarządzamy swoimi kosztami i wpływami, że już w tej chwili staramy się wychodzić ponad kreskę, ale proszę pamiętać, że my jesteśmy niestety zmuszeni do raportowania w MSSF się szesnastym, czyli międzynarodowych standardach rachunkowości, które w ogóle są absolutnie nieczytelne jeśli chodzi o przeczytanie prawdziwej sytuacji spółki, bo ten system w ogóle nie uwzględnia część takiego, że ktoś może się zrestrukturyzować zamienić swoje koszty stałe zmienne, że może mniej za coś płacić może mieć to umowy leasingu, które będą elastyczne ten system raportowania tego nie uwzględnia my zawsze jak raportuje coś na naszych udziałowców naszych akcjonariuszy na giełdę zawsze musimy jeszcze dodać jakąś informację tłumacząca co wypacza system raportowania międzynarodowych standardów rachunkowości, ale generalnie no ten rok też nie jest rokiem wspaniałe oczywiście spodziewamy się, że sezon letni będzie bardzo dobry natomiast nie da się prawdopodobnie odrobić już wszystkich strat, które ponieśliśmy tak szybko będzie się to w pewnym sensie na jakiś czas odbudowywała, ale najważniejsze, żeby nie zjadać gotówki tak, żeby budować pozycję kosztową, a nie nie tracić pieniędzy a kiedy podrożeją bilety lotnicze, bo rozumiem, że kiedyś trzeba będzie sobie w końcu odrobić te straty my nie musimy podnosić cen zresztą w ogóle nie mieści się za bardzo w naszej polityce, dlaczego dlatego, że najważniejszą barierą wejścia, jaką może lider rynku trzymacie bariera cenowa to znaczy oferować swoim klientom jak najniższe ceny tak, żeby ktoś na rynek wchodzący kto, żeby wejść na rynek musiałby dać ceny przez 10% niższe, żeby ktoś zaczął z nim latać, żeby ten niestety nie zarobił na tym, iż tak się stało właśnie w przypadku tych poprzednich linii lotniczych ona wszystkie wchodzą na rynek twierdziły, że będą latały 10% taniej niż Enter Air i w bardzo szybkim tempie straciły dziesiątki milionów złotych, dlatego że my dbamy o to, żeby mieć jak najniższe koszty jak najniższą cenę dawać swoim klientom na najniższej marży dużym obrotem jak generować ten kasz no to co pożyczyliśmy od PFR wg naszych tutaj prognoz nie powinno być zagrożone, a ubyło nam konkurentów przez pandemię na razie jeszcze jakby fizycznie to może nie ubyło natomiast jeśli chodzi o percepcję naszych klientów to myślę, że zyskaliśmy, chociaż dosyć bardzo jako taki stabilny partner nasi konkurenci są w tej chwili w takiej niepewnej sytuacji nikt nie wie czy jeszcze dostaną dodatkowe wsparcie czy nie czy będą się musieli restrukturyzować znaczy całkowicie zmieniać będą musieli zamykać się także jest na razie w stosunku do naszych konkurentów bezpośrednio tam dziś w Europie jest dosyć duży stopień niepewności dlatego też klienci wolą wybrać nasze oferty wolą latać z nami, bo są przekonani, że my stoimy jak najlepiej z punktu widzenia pewności kontynuacji z nas bardzo dziękuję dowiedzieliśmy się jak przeżyć trudnych czasach, bo jak widać można naszym gościem był pan Grzegorz Polaniecki członek zarządu Enter Air dziękuję bardzo lot Enter Air skorzystało z pomocy państwa, ale realne, który ma w Polsce dużą bazę spółka czarterowa nie teraz irlandzki przewoźnik zaskarża decyzję komisji europejskiej o wsparcie dla innych linii lotniczych i zapowiada taki krok wobec LOT-u jak przeżyć bez pomocy państwa mówi Juliusz Komorek członek zarządu rejony era w wyniku restrykcji na początku kryzysu na początku pandemii oraz spadku popytu w czasie pandemii na podróże generalnie nasza liczba przewiezionych pasażerów spadła ze 150 000 000 w roku przed covidem do 27500 000 w roku pomiędzy kwietniem zeszłego roku, a marcem tego roku także spadek był ogromny w wyniku tego spadku ruchu zysk netto, który odnotowaliśmy w roku przed pandemią wysokości 11 000 000 000EUR został zastąpiony stratą w wysokości 815 000 000EUR praktycznie rzecz biorąc blisko 1 000 000 000EUR straty w czasie pandemii no my jednak jako firma byliśmy na ten kryzys dobrze przygotowani na początku pandemii mieliśmy rezerwy gotówkowe w wysokości połowy normalnych rocznych przychodów przy około 4 000 000 000EUR i to pozwoliło nam przetrwać ten najtrudniejszy okres w międzyczasie końcem sierpnia początkiem września zeszłego roku przeprowadziliśmy emisję akcji na kwotę 400 000 000EUR oraz przelaliśmy obligację wtedy na kwotę 850 000 000EUR teraz w maju tego roku na kolejny 1 000 000 200EUR zaciągnęliśmy też pożyczkę w wysokości 600 000 000 funtów także nasza sytuacja finansowa jest stabilna co najmniej stabilna w tej chwili na koniec marca mieliśmy ponad 3 000 000 000EUR w gotówce i prawie 400 samolotów pełnej własności nieobciążonych żadnymi zapisami obecny rok obrotowy będzie dalej trudne, ale przewidujemy lepszy wynik niż w zeszłym roku ruch na poziomie 80 do 100 000 000 pasażerów pewnie bliżej tej niższej liczby, a wynik finansowy na pograniczu rentowności następny rok finansowy, czyli ten, który zacznie się w kwietniu 20002002. roku mamy nadzieję, że będzie już powrotem do normalności z czasów sprzed covidu a kiedy będziecie musieli zacząć spłacać pożyczki obligacje kupować teraz w czerwcu mamy termin spłaty obligacji wydanych 7 lat temu to będzie 850 000 000EUR w tej chwili mamy nadwyżkę gotówki właśnie w przygotowaniu na ten termin spłaty i później następny termin jest marcu przyszłego roku to jest termin spłaty tej pożyczki angielski tych 600 000 000 funtów no i później mamy mniej więcej raz na rok mamy spłatę obligacji rzędu paruset milionów euro, ale przy normalnym biznesie zwykłym roku obrotowym to dla nas nie jest dużo wyzwań, a obecnie uważa się krajan poradził sobie z tym kryzysem w porównaniu z innymi dniami no kryzys pokazał, że większość narodowych przewoźników Europie w ogóle nie była na tego typu wyzwanie przygotowana ostatnie lata przed covidem to przecież był okres gwałtownych wzrostów nawet przewoźników bez zaplecza finansowego no dobry przykład mamy w Polsce to było takie budowanie zamków na lodzie i skończyło się de facto bankructwem zdecydowanej większości przewoźników Europie jako podatnicy europejscy wszyscy wspólnie wydaliśmy NATO na ratowanie tych przewoźników ponad 30 000 000 000EUR co jest kwotą zawrotną nikt nigdy nie przewidywał, że tak dużo będzie nas kosztował natomiast linie, które mocno stąpała po ziemi przed pandemią poradziły sobie z wyzwaniami kryzysu bez pomocy państwa w tej grupie jest krajanem jest też ich życie dziś 2 największych przewoźników niskokosztowych no właśnie wam się ta pomoc publiczna udzielana przewoźnikom Narodowym bardzo nie podoba zaskarży liście ponad 20 takich właśnie programów pomocy publicznej i nawet w 3 przypadkach już macie sukcesy, czyli pomoc lata KLM część pomocy dla Karen i Connora i chodzą słuchy, że Jan zamierza również zaskarżyć pomocniczą dla LOT-u tak my patrzymy na to następujący sposób pandemia dotknęła wszystkich przewoźników po równo w ten sam sposób, czyli pomoc dla sektora powinna być planowana na zasadach nie tylko transparentności, ale też niedyskryminacji w zgodzie z wymogami traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej jak wiemy stało się jednak zupełnie inaczej z naszego punktu widzenia to co miało miejsce to było de facto sięgnięcie po podręczniki transportu lotniczego z lat czterdziestych zeszłego wieku, gdzie przewoźnicy byli de facto częściami państwa i władze w stolicach europejskich zdecydowały się przyznać pomoc publiczną tym swoim dawnym państwowym przewoźnikiem, zapominając o tym, że zdecydowana większość z nich między czasie została sprywatyzowana oraz o tym, że od lat dziewięćdziesiątych dwudziestego wieku w Europie trwa proces liberalizacji rynku lotniczego jak wiemy np. w Polsce największym przewoźnikiem jest Jan el, a dawny Narodowy przewoźnik lot jest tylko niewiele większy niż błysk przewoźnik węgierski także w celu ratowania wolnej konkurencji my uznaliśmy doszli do wniosku, że to niemalże nasz obowiązek, żeby tego typu decyzje państw członkowskich Unii Europejskiej zaskarżyć do Trybunału sprawiedliwości i tak jak wspomniała tych spraw jest już ponad 20 mieliśmy rzeczywiście pozytywne wyroki w 3 sprawach 1 środę 9czerwca dotyczącą przewoźnika niemieckiego Kondor, który otrzymał 550 000 000EUR jest też ciekawa sprawa, bo Kondor to przecież pamiętamy jest przewoźnik, który został w pewnym momencie wstępnie zakupiony przez lot lot późniejsza z tej transakcji wycofał i z tego co wiem w tej chwili po decyzji sądu wygląda na to, że komisja europejska nie zastanowiła się dogłębnie nad tym, gdzie kończy się pomoc covidowa, gdzie zaczyna się pomoc, która była niezbędna z uwagi na to, że Condor był w trudnej sytuacji finansowej wcześniej na jej sąd poprosił komisję rosyjską, żeby jeszcze raz nad tym zastanowiła jeśli chodzi o pomoc publiczną dla LOT-u to to jest też sprawa, która znajdzie się przed Trybunałem sprawiedliwości Unii Europejskiej ta decyzja została podjęta przez komisję europejska aprobata tej pomocy została wydana w grudniu zeszłego roku decyzja została opublikowana dopiero w marcu także termin apelacji upływa początkiem lipca i my w tej chwili nad apelacją pracujemy tu mamy do czynienia z kwotą prawie 3 000 000 000zł no taka prosta matematyka wskazuje na to, że to jest około 75zł na osobę w Polsce na taką cztero osobową standardową rodzina to jest 300zł także uważam, że to jest dość wysoka cena za to, żeby uratować no w pewnym sensie taką niegospodarność takie budowanie tych zamków na lodzie w ostatnich latach nieuzasadnione niczym nieuzasadniony nie podparty gwałtowny rozwój tej sprawie tutaj będziemy się na pewno przyglądać zobaczymy, jakie będą efekty waszej skargi Opowiedz jak widzi przyszłość latania czy myśli, że ludzie wrócą do takiej liczby lotów jak to było 2019 jeśli tak, kiedy ja rozróżniam bym tutaj pewne segmenty tego rynku na pewno jeśli chodzi o ruch dalekodystansowych, a zwłaszcza ruch biznesowy na trasach dalekich to wydaje mi się, że większość ekspertów słusznie twierdzi, że ten ruch nie wróci do poziomu sprzed covidowych przez najbliższych 5 może nawet więcej lat natomiast jeśli chodzi o ruch wewnątrz europejski ruch mniejszego biznesu, gdzie Rainer jest bardzo silny ruch turystyczny o studentów o odwiedzające rodziny o ruchu tzw. emigracyjny naszym zdaniem ten ruch może wrócić do poziomu sprzed covidowego w okresie około 2 lat my w tym roku jak wspomniałem przewidujemy ruch na poziomie 80 do 100 000 000 pasażerów i to możemy porównać z liczbą 150 000 000 przed covidem, czyli przewidujemy na około 23 tego ruchu przed covid nowego, więc dajemy sobie 2 lata na dojście z powrotem do liczby 150 000 000, a czy twoim zdaniem latanie jest bezpieczny czy tak naprawdę będzie bezpieczny dopiero właśnie wszyscy będziemy podwójnie zaszczepieni nie będzie żadnej mutacji troszkę sobie radzi latanie jest absolutnie bezpieczne latanie w tej chwili odbywa się w zgodzie z wytycznymi agencji, które specjalizują się w bezpieczeństwo lotnictwa mamy agencję Unii Europejskiej do spraw bezpieczeństwa lotniczego mamy też europejskie centrum do spraw zapobiegania i kontroli chorób i wytyczne tych 2 agencji pozwalają przewoźnikom i portom lotniczym organizować przewóz pasażerów taki sposób, aby on odbywał się bezpiecznie myślę, że należy liczyć się z tym, że maseczki oraz dystans fizyczny dystans społeczny na lotniskach będą odgrywały dużą rolę w transporcie lotniczym jeszcze przez wiele miesięcy, a jak można zachować dystans jak się stoi w kolejce do ringu no mamy maseczki, gdzie tylko jest to możliwe dystans nawet w kolejce do mobbingu jest zapewniany przez załogę lotniskową no myślę, że dużą rolę jednak odgrywają maseczki pamiętajmy też o tym certyfikacie covidowym, który wydaje mi się, że będzie to rewolucyjną sprawą coraz większa część populacji Europy jest już zaszczepiona i pamiętajmy, że po 2 dawkach szczepionek będzie można otrzymać ten tzw. certyfikat covidowy, który no nie będzie niezbędny do latania, ale będzie jednak sprawiał, że będziemy czuli się trochę pewni czy więcej ludzi będzie ten certyfikat wyposażonych w tym wydaje mi się będziemy się, czyli pewnie oby tak było bardzo dziękuję za rozmowę naszym gościem był pan Juliusz Komorek członek zarządu Rainera dziękuję uprzejmie 3 linie 3 podejścia do kryzysu postanowiłem zapytać eksperta, które się lepsza na to pytanie odpowie Michał Lema wiem też trzeba być busa w Polsce, a Flixbus przewoźnik autobusowy, ale Michał pracował kiedyś w locie na transporcie lotniczym nasze przy okazji opowiadać po obecnej katastrofie ruch lotniczy wróci do dawnego poziomu w związku z tym czy nadal chce zbudować centralny port komunikacyjny, a także o tym jak wielka polityka wpłynie na przyszłość branży zacząłem od pytania, które nie radzą sobie w kryzysie lepiej, a które gorzej myślę, że trudno jeszcze w tej chwili mówi, że minie dotyczy sobie poradziły z tym kryzysem, bo na razie próbują dotrwać do momentu, kiedy zaczniemy podróżować w miarę normalnie są być może umożliwi nam certyfikat covidowy IATA Travel pass czy inne tego typu rozwiązania natomiast na razie linie lotnicze starały się dotrwać do tego momentu, kiedy znowu mogą zacząć zarabiać na tym co powinny robić na wożeniu pasażerów po niebie niż wydaje, że można powiedzieć część linii ma po prostu pewnego rodzaju szczęście, że ich model biznesowy bardziej do tych obecnych czasów pasuje lub ich umiejscowienie geograficzne im bardziej pomaga takimi liniami np. którym geografia pomaga wg mnie zdecydowanie są linie amerykańskie, dlatego że one oprócz tych podróży biznesowych trans kontynentalne mają bardzo dużą bazę podróży po Ameryce lub tylko tak jak Sound, który właściciela tylko po Stanach i ten ruch z racji wielkości Ameryki jako kontynentu Ameryki północnej będzie powodował, że oni już do tej pory mieli całkiem nieźle i powinni jak na tej bazie móc odbudowywać swoją pozycję i prawdopodobnie nie muszą aż tak bardzo swojego modelu biznesowego zmieniać natomiast jeśli chodzi o linie europejskie to w pierwszej kolejności tych, których model najlepiej pasuje do obecnych czasów to są linie niskokosztowe, dlatego że one w większości wożą turystów i migrantów zarobkowych ten ruch nie biznesowe powiedzmy, który najbardziej na pandemii ucierpiał w jej trakcie najbardziej ucierpi po niej, bo myślę, że przez pracę zdalną to, że przez tak długi okres pracowaliśmy w trybie zdalnym spowoduje, że podróże biznesowe wrócą wolno i raczej nigdy już nie wrócą tak wielkim zakresie skali, jaką mieliśmy do tej pory jeszcze chciałby już liniach czarterowych, bo to jest też jeszcze trochę inna grupa, która też wydaje się, że ma to przyszłość nie najgorszą przed sobą, dlatego że chcemy podróżować tak widzimy, że chcemy leczyć gdzieś nie za daleko, ale chcemy polecić to czas 4 prawdopodobnie europejskie wrócą no pojawia się pewnie konkurencja tradycyjnych linii, które są przerzucić na rynek czarterowy, ale też to nie jest takie proste jak w tym kontekście oceniasz takie linie, które w Polsce mają dużą działalność, czyli lot Enter Air i Rainera może zacznę od tych, którzy mają najtrudniej najtrudniej na pewno lot po pierwsze, dlatego, że miał najmniejsze zapewne rezerwy gotówki po drugie, jego model biznesowy opiera się jednak w dużej mierze na lataniu za ocean dalekim długodystansowym lata, które właściwie nadal nie powróciło i nie wiadomo, jakiej skali, kiedy wróci w pełni po drugie, bo opierał się również na atak biznesowych, a nie tak bardzo turystycznych na z tego jak zaczął od razu na duży, że tak powiem musi bardzo trudnej sytuacji trzeba powiedzieć, że aktywnie próbuje z tego wybrnąć to znaczy widzimy po tym, jak olbrzymią liczbę połączeń wakacyjnych próbuje otwierać tak czy to na Bałkany do Grecji czy próbuje wejść z powrotem na letni rynek czarterowych na zimowy już wcześniej obecne, więc próbuje szukać, jakby nowego modelu re definiowania swojej strategii czy to na stałe czy na czas, kiedy przejmie część tych podróży biznesowych wróci no i do tego jeszcze próbuje jeszcze bardziej się rozwijać w części Cargo nie tylko Cargo towarzyszące mu Ruchowi turystycznemu czy pasażerskiego, ale też osobne operacje Cargo więc, jakby wydaje się, że robi najlepsze co może i nie jest biernym uczestnikiem, chociaż niektórzy mogą mieć takie wrażenie skorzystał z dużej pomocy publicznej no ale wszyscy skorzysta także nie można tego powiedzieć Enter Air myślę, że jakby najlepiej na kryzys skrojona linia czarterowa w tej części Europy na pewno jeśli w ogóle nie w Europie ze względu na swój punkt Nisko Kosztowy czarterowy model pewnie sobie poradzić, dlatego że te 4 już wróciły będą wracać coraz większej skali, więc myślę że, ponieważ jest to tak jak mówi Nisko bardzo Nisko Kosztowy czarterowy przewoźnik będzie w stanie zaoferować operatorom dobre stawki będą chętni na jego usługi także tutaj myślę, że nie ma się co martwić Rainer z kolei no tak już będzie na wstępie przewoźnik niskokosztowy zresztą podobnie można odnieść do zera również, który po prostu z racji modelu ruchu turystycznego, który pierwszy wróci, bo po prostu mamy dość 4 ścianek mieszkańcy Europy i doświadczeń covidem będziemy chcieli podróżować jest oczywiście pytanie czy ten ruch wystarczającej skali wrócił jak szybko Brajan jednak jest ogromnym przewoźnikiem musi te swoje kilkaset maszyn uruchomić w pewnym momencie i przy zmniejszonym popycie za to również mniejszej częstotliwości potrzebuje mniej maszyn część z nich stoi lista ma duże rezerwy finansowe na innej uraz NRA jest jeszcze 1 ważny aspekt nie można pominąć znaczy oprotestowywane wszystkich pomocy publicznej wszystkich przewoźników w okolicy czasami skuteczne czasami nie natomiast może to jest takie reperkusje, że w którymś momencie porty regionalne w niektórych z tych krajów, do których należą niektórych pomoc publiczną radar oprotestował przestaną po prostu realne dopłacać i fundować różnego rodzaju zniżki upusty, które do tej pory stymulowały ruch czy uważasz, że zagrożenie tak dla nich, że mogą się bardzo narazić trzecią zawsze wszystko protestowali prawda każdą pomoc publiczną zgadza się natomiast wydaje mi się, że każda tak gram ma gdzieś swój koniec chciał też pamiętać jak ogólnie sektor publiczny czy to samorządowych czy krajowy nie tylko w Polsce, ale gdziekolwiek indziej w Europie poniósł ogromne koszty związane z pandemią w związku, z czym pytanie jest takie czy koszty na rzeczy typu dopłacanie do ruchu, żeby był lot na Cypr czy do zasady nie jest pierwszym priorytetem działalności lotniska, które należy tego lokalnego samorządu ja uważam, że nie być może będą takie miejsca, które chcą ściągać do siebie ruch ten płacą za jego ściągnięcie, ale potrafi sobie wyobrazić, że np. dotacje z lotnisk regionalnych czy to w Polsce czy w naszej części Europy będą po prostu mniejsze, bo po prostu tych pieniędzy jest mniej, a powiedział, że ruch biznesowy na pewno będzie się odbudowywał dłużej niż turystyczny ile w ogóle to potrwać, kiedy twoim zdaniem ruch turystyczny wróci do poziomu 2019 roku do tego roku trzeba porównywać, kiedy biznesowych, jeżeli mówimy o ruchu turystycznym to wydaje się, że jeżeli założymy, że nie będzie żadnych nowych fal czy nie pojawi się jakaś nowa mutacja koronawirusa, która spowoduje, że nie wiem każdy szczepionki są nieskuteczne będzie musiał znowu wszystko zamykać tak dalej czy bez my z dzisiejszą wiedzą, że coś takiego nie będzie to ruch turystyczny miary normalny powinien wrócić już w przyszłym roku, dlaczego nie w tym, dlatego że dopiero odbudowujemy dopiero szczepimy tak wczoraj podano informację, że 50% mieszkańców Unii jest dopiero zaszczepionych pierwszą dawką w związku z tym nie mamy pełnej swobody mamy restrykcje mamy testy paszport covidowy czy certyfikat covidowy jak tam nazywamy to jest jedno 2 nie mamy turystyki zza oceanu nie mamy turystyki z Azji jeszcze w ogóle, która też stanowi w Europie dużą cieszmy się najeżona wróci w przyszłym albo 2023 roku najpóźniej i wtedy ten ruch w ogóle turystyczny może być także w ogóle przebili to co miesiąc 2019 roku głos będzie pewnego rodzaju kumulacja tych wyjazdów i to wszystko co do ruchu biznesowego no ja myślę, że w ogóle pytanie tytułem, czyli nie lotnicze odbudują swój ruch już odbudowały odpowiedź prosta nie odbudują linie lotnicze muszą przebudować swój model biznesowy jednym z powodu, dlaczego muszą zrobić ruch biznesowy, bo mamy kilka trendów, które się na siebie nakładają mamy ogromny trend ekologiczny, który dotknie lotnictwa, bo na razie dotyka go mało mamy pierwsze próby kompletnie w ogóle absurdalnej raczej w ogóle, które do niczego nie doprowadzą pt. w 1 kraju zabrania latać tam jakiegoś lotniska na jakiś inny albo jakiś długości rejsy to nie zadziała, dopóki nie zrobiły tego po prostu na całą Europę, ale widać, że ten trend zaczął dyskusja się zaczęła ona się nie zatrzyma albo będziemy opodatkowywać paliwo lotnicze albo będziemy nakładać jakieś inne dopłaty, które spowodują, że część tych rejsów będzie nierentowna będziemy po prostu latać mniej na tych naj krótszych dystansach, gdzie można naprawdę miała dyskutować to ma sens czy nie mamy ogromny teren inwestycji kolejowych w całej Europie właściwie powrotu nocnych pociągów różnych tego typu rozwiązań to też będzie miało wpływ na europejski ruch lotniczy no imamy podróże biznesowe wydaje się, że jeżeli większość firm udowodniła sama sobie, że przez 1,5 roku w stanie zarządzać z kuchni tak bowiem czy jadalni biznesem no to trudno będzie wyjaśnić czy uzasadnić, dlaczego nagle trzeba latać po świecie doglądać wszystkiego o swoim okiem pewnie co jakiś czas trzeba pewnie nie wszyscy muszą latać, ale też oszczędności wygenerowane przez brak tych podróży służbowych nie tylko na lataniu, ale w hotelach dietach przejazdach itd. te pieniądze, jakby one zostaną raczej przeznaczone na inwestycje w tych firma ani na to, żeby wszyscy z powrotem wsiedli do samolotów pociągów czy samochodów ta mobilność służbowa po prostu się zmniejszy, bo nie ma takiej potrzeby nagle się okazało, że nie trzeba tego wszystkiego robić świat zdalny wreszcie dał narzędzia, a otoczenie zmusiło do tego, że musieliśmy je przetestować sprawdzić okazało się, że nam się udało nie widzimy jak wielkiej skali upadłości firm skoku bezrobocia 1 branża się trans formowane szybciej inne są w trakcie tej transformacji cyfrowej, ale wszyscy się do tego zaadoptowali, bo taka była potrzeba chwili no i teraz nie ma potrzeby, żeby wracać i wszędzie wszystkiego tak jak mówię osobiście zobaczyć na oczy z taką częstotliwością jak rzecz, a czy to oznacza, że powinniśmy zmienić plany dotyczące centralnego portu komunikacyjnego ja jestem w stanie się wypowiadać w tej części lotniczej do tego komponentu kolejowego mam pewne wątpliwości poważne jego nie jestem aż takim ekspertem, żeby od razu powiedzieć to powinno tak czy nie marzy część linii kolejowych powinna tak na pewno postać dla mnie pytanie takie ciąże powinny kierować pod cpk czy nie ale, odkładając część do części lotniczej wydaje, że wszystkie racjonalne argumenty za tym, żeby lotnisko zbudować nowe centralne pozostają na stole właściwe pierwszy nie powinniśmy mieć lotniska głównego w Polsce w środku miasta biorąc pod uwagę jak Warszawa rozwija to już właściwie środek miasta rzut kamieniem od centrum dosłownie to ekologicznie pod kątem hałasowi zaburzenia, jakby funkcjonowania miasta po prostu się długoterminowo nie uda również związku z tym trendem ekologicznym po drugie to lotnisko się zapcha to znaczy byliśmy już przy tym szczycie 20 000 000 około, gdzie wszyscy mówili przy 12, że nigdy nie wydarzy wystarczyły nam za pół roku, żebyśmy przy 20 ten ruch do tego poziomu też wróci turystycznym wypełnimy innym ruchem może wolniej to się odsunięcia inaczej wskazał właśnie projekt, ale to nastąpi nie ma co do tego wątpliwości i trzecia rzecz wygląda na to, że były pomimo tej pandemii pozycja lotów w regionie ona nie została żaden sposób obniżono, bo nie pojawił się ani w Czechach ani na Węgrzech ani żadnym innym kraju centralnej Europie istotny przewoźnik, który byłby w stanie zająć jego pozycję, a tutaj mieszka 180 miał ludzi biorąc pod uwagę całą szeroko rozumianą centralną Europę muszą mieć przewoźnika bazowego jak 1, który tutaj będzie ten ruch ogarniał wydaje się, że nadal ma szansę być tym przewoźnikiem tutaj dużo różnych czynników, które można dotknąć także samo lotnisko centralne absolutnie wydaje się, że ma sens jest pytanie czy nie należy naszego stwarzała trzeba budować na 4330 mam nadzieję, że na te pytania odpowie Master plan, a powiedz mi czy nie myśli, że lotnictwo kiedyś, że przeżywa najgorszą tragedią w swojej historii to było ostatnie takie akcje z zatrzymaniami pasażerów na Białorusi w Rosji zastanawiam się czy takie wydarzenia nie odstrasza ludzi od latania odstraszą na pewno w krótkim okresie myślę, że akurat pod kątem odstraszania szybko lubimy zapominać rzeczy, więc widzieliśmy to nawet nie po zestrzeleniu tego samolotu nad Ukrainą należą Air jest chwila i zapominamy o tym wracamy także efekt takiego pewnego rodzaju pauza natomiast wszelkiego rodzaju zaburzenia polityczne, czyli np. to, że nie można planować część strefy życia, jaki kraj omijać wszelkie tego typu rzeczy zawsze wpływają na mobilność negatywnie niezależność samolot pociąg autobus, jeżeli mamy jakąś granicę, która blokuje albo trzeba coś omijać to jest zawsze utrudnienie to zawsze powoduje zaburzenia tutaj dodatkowo jeszcze przez to, że mamy tutaj Rosja w tej grze to mamy temat lotów nad Syberią, które są niezwykle cenne dla prawie wszystkich linii europejskiej może z wyjątkiem Finnaira, który lata po prostu nad biegunem, ale to też może być w pewnym momencie jakaś gra wokół tego i to nie jest neutralny dla nikogo poza tym szczególnie dla linii takich jak np. lot ta część wschodnia Europy jest bardzo istotna, żeby balansować siatkę wschód zachód, bo jeżeli my jesteśmy np. nie w Paryżu jak Air France ten nasz wschód są też Niemcy to jest też Polska dla polskich hut to jest Białoruś Ukraina Rosja i powiedzmy tam państwa byłego ZSRR kaukaski jakiś publiki tak dalej, a ta Rosja nam potrzebna Białoruś jako źródło ruchu też nam potrzebne, bo oni sami nie mają takiej siatki rozwinięty albo w ogóle nie mają siatki atlantyckiej czy azjatyckie itd. nagle, jeżeli kierunek przestaje być dla nas dostępne no tutaj 1 strona staje się pusta co w momencie, kiedy tego roku i tak jest za mało jest jeszcze większym utrudnieniem także to jest duży cios kolejne i on, jeżeli ten konflikt szybko nie rozwiąże jakoś nadal będzie pan biznesowym jak rzekłem politycy zajmą się sobą, a biznes zajmie sobą no to to będzie miało wpływ na to, aby politycy zajęli się sobą biznes sobą Michale bardzo dziękuję za rozmowę naszym gościem był Michał Leman szef Flixbus w Polsce bardzo dziękuję szukanie kontraktów w Afryce oferta wakacyjna dokapitalizowanie pożyczka emisja obligacji co linia to inna recepta na kryzys wszech czasów w tle wielka polityka sądowe przepychanki liczą, że ciekawie się słuchało co robią lot Enter Air i Rainer i co te działania są eksperci przed branżą lotniczą jeszcze wiele turbulencji, a tymczasem to już koniec naszego podcastu latanie w koronie za tydzień Bartek Meyer opowie o rynku mieszkań na wynajem dziękuję za dziś do usłyszenia Małgorzata Grzegorczyk program zaprasza sponsor bank BNP Paribas oferujący produkty i usługi dla przedsiębiorstw korporacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE W TOK FM: PULS BIZNESU DO SŁUCHANIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA