REKLAMA

"Nadużycie w słusznej sprawie" – o sztuce która obraża

Sprawy Różne
Data emisji:
2021-06-13 22:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
52:22 min.
Udostępnij:

Czym się różni skandal od prowokacji? Czy sztuka która obraża, zawsze jest nową jakością? Rozwiń »

Tuż przed startem festiwalu Malta, o granicach tabu i ich przekraczaniu przez sztukę, z Karoliną Lewicką rozmawiali dr Dorota Semenowicz wykładowczyni warszawskiej Akademii Teatralnej, teatrolożka, programerka festiwalu Malta oraz Piotr Gruszczyński, dramaturg warszawskiej Nowego Teatru i wykładowca warszawskiej Akademii Teatralnej. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór państwu przy mikrofonie Karolina Lewicka zapraszam państwa na audycję sprawy różne, a moimi państwa gośćmi są Dorota Semenowicz programerka festiwalu Malta w Poznaniu wykładowczyni Akademii teatralnej w Warszawie dobry wieczór dobry lektor oraz Piotr Gruszczyński dramaturg nowego teatru wykładowca Akademii teatralnej w Warszawie także dobry wieczór dobry wieczór porozmawiamy sobie dzisiaj o sztuce, która obraża kier Paolo Pasolini powiedział kiedyś w wywiadzie Rozwiń » telewizyjnym, że każda wypowiedź artysty jest skandalem, ale to chyba jest nadmiarowe określenie panie Piotrze no na pewno na pewno nie każda wypowiedź każdego artysty, bo to od razu wikła się jakiś temat tutaj podziału w obrębie sztuki i co jest sztuką jest komercja jest rozrywką, ale wydaje się, że jeżeli, że jeżeli przyjmiemy taki podział, że rozrywka zostawiamy gdzieś zboku no to sztuka i moim zdaniem powinna obrażać naruszać może nie obrażać, ale naruszać Święty spokój zmieniać myślenie i jakoś się wracać do góry nogami co mamy to co mamy w głowie do tego do tego powołana i wydaje się, że zawsze tak było to nie jest jakiś bardzo nowy wynalazek, chociaż oczywiście to co musimy dzisiaj o sztuce krytycznej jej zobowiązanie możliwościach jest inaczej nazwane, ale jeżeli sięgniemy wszedł do tragedii greckiej tak głęboko się odwołam no to wyobrażam sobie jednak zobaczenie kula Edyta przez starożytnych Greków musiało być bardzo szokującym doświadczeniem i skandalicznym, czyli co panie Piotrze rola artysty prowokatora prowokatora jest tak naprawdę wieczna istniała zawsze to nie jest tak, że był najpierw artysta demiurg kapłan prorok no nie wiem reformator, a ten prowokator to się pojawił na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu albo kilkuset lat on był zawsze państwa nad nim na takich kompetencji, żeby tutaj taką tezę wygłosić, ale wydaje się, że po pierwsze, te funkcje, które pani przed chwilą wymieniła one nie wykluczają prowokacji po drugie, wydaje się, że 1 rzeczywiście sztukami zawsze nas zmuszać do myślenia jeszcze skoro już powiedziałem o tych starożytnych Grekach to właściwie anegdota, ale zastanawiam się długo, dlaczego Grecy wybudowaliśmy największy kamienny amfiteatr, który przetrwał do naszych czasów, który mieści się 11 000 widzów w Epidauros, czyli ponad 100 km, a ten bardzo daleko od miasta, które dostarczało niewątpliwie ogólnej Ludowym do tego do tego tematu i odpowiedź, której udzielają przewodnicy lepiej dla Rosji bardzo prosta mianowicie taki obraz był szpital ten szpital był bardzo dobry cieszył się wielką renomą całej Grecji z całej Grecji ściągać do niego chorzy, a w związku z tym, żeby dopełnić do ich leczenia Grecji postanowił zbudować również szpital dla duszy, czyli teatr i teraz pytanie jak się odbywają kuracji kurację zwykle odbywają się też przez prowokację prawda nasz organizm trzeba sprowokować do tego, żeby zaczął się bronić zaczął się dla może być tzw. kuracja wstrząsowa też bardzo lubię tak, zwłaszcza w sztuce Dorota Semenowicz no ja mogę dodać zgadzam się, że piąta narzekano, a jeżeli usuniemy na bok sztuka rozumiana jako rozrywka komercja to najbardziej interesujące ta sztuka, która nas jakoś motywuje do myślenia oczywiście pytanie czy jednak inną możliwą znaczną panią sposób jak też robić odnowa, a drogą jest prowokacja i opis rodzaju są przydzielenia rozszerza, jeżeli szukamy jakiegoś takiego się tu byłam myślenia o artyście w ten sposób właśnie jako prowokatorzy, którzy nami są nawet ich analiza tego się snu, które któryś mecz o ma potem przełomem przez ruch, które doprowadziły, a chorzy sami metrowej etosu artysty to jest historycznie Awangarda, czyli początek początek dwudziestego wieku, a futures na Dada surrealiści na to oni nas przy takim adresem wręcz agresywna i transgresja na obraz twórczości to artystyczna i więc tutaj i myślę rząd dzisiaj funkcjonuje, a natomiast natomiast za wcześnie oczywiście dochodziła tam różnego prowokacji no, a 19 wieku to kolejne kolejne skandale czy to w obszarze literaturę czy malarstwa Anatomia formalnie tam, bo nie funkcjonowało jeszcze w tym eposie Artur Zaczyński było pojedyncze przypadki, a tak pisał w tego typu myślenia ostu później przechwycone, a szans, a Ruda, a Awangarda historyczną o NATO uwagi sprowadzają się właśnie dodatki wybryk, a nie systemowego myślenia o tym czym jest sztuka ja kim tak jest chciałbym państwa zapytać o takie rozróżnienie, które przyszło mi namyśl w kontekście tego, że będziemy rozmawiać rozmawiamy o sztuce, która obraża oczywiście jesteśmy zakotwiczenie w naszych czasach i pewnie będziemy rozmawiać o różnych prowokacjach i o różnych wydarzeniach artystycznych, które spowodowały duże emocje społeczne właśnie pomyślałam sobie czy nie można powiedzieć, że z 1 strony mamy do czynienia z czymś co można byłoby nazwać czystym skandalem artystycznym to znaczy takim, który zamyka się w środowisku twórców w bezpośrednich odbiorców takich no stałych konsumentów sztuki nie wiem to jest ładne określenie konsumenci by się z nim zgodzili, ale tak to zostawmy, czyli w kręgu ludzi zainteresowanych życiem artystycznym tak sprzeciw zdziwienie szok wstrząsy, ale jednak w pewnym zamkniętym kręgu i czy można odróżnić od tego skandal medialny, z którymi mamy bardzo często do czynienia i nazwałabym to takimi faktami medialnymi to znaczy coś porusza szeroką publiczność przez upowszechnienie informacji udziela lub wydarzeniu, że media nagłaśniają jakiś skandal, który mógłby być tylko skandalem artystycznym wtedy podnosi się ta fala paniki moralnej i wielkiego oburzenia panie Piotrze no wydaje mi się, że media bardzo tutaj współpracują w tworzeniu skandalu od rana do takiego przykładu tej chyba najbardziej znanego, czyli spektaklu Olivera Frljicia klątwa, który kilka lat temu powstał w teatrze powszechnym, który wzbudził wielkie protesty społeczne i oczywiście PiS pośród tych ludzi, którzy Stali pod teatrem powszechnym kierowali ten aspekt tak podejrzewam, że nie było nikogo to przedstawienie widział i tak naprawdę oni nie pikietowali samego przedstawienia tylko pewien fakt medialny i społeczny, który został utworzony, który też stworzył pewien bardzo jednokierunkowy obraz tego spektaklu no to nie jest nic dziwnego, bo właśnie media przepraszam, że to mówię na antenie Radia, ale media się sztuką interesują bardzo mało i te zajmują się właśnie tylko wtedy, kiedy mogą na tym wygrać jakąś większą większą stawkę klątwa na pewno była takim spektaklem natomiast zdarzały się w Polsce znacznie bardziej skandaliczne rzeczy zdarzało się, że przyjeżdżali twórcy bardziej skandaliczny nie wiem pewnie Dorota zaraz opowie o przygodzie Malty jest Rodrigo Garcii, ale tego samego Rodrigo Garcii bardzo brutalny spektakl mogę teraz pokazał na samym początku swojego działania wtedy nic na to nie zwrócił uwagi wydaje się, że są pewne słowa, które powodują, że tworzy się skandal one oczywiście w Polsce związane są bardzo ściśle z religijnością klątwa to rok 2017 premiera miała miejsce w lutym wywołała niemal natychmiastową reakcję środowisk takich nacjonalistycznych to był ONR młodzież Wszechpolska także krucjata różańcowa, która wspólnymi siłami protestowali przed teatrem blokowali wejście do siedziby domagali się zdjęcia spektaklu z afisza była interwencja policji była kontrmanifestacja no to rzeczywiście był był skandal artystyczne to teraz Golgota Picnic tak pani Doroto rok 2014 skoro pan Piotr Gruszczyński Golgoty Picnic wywołał nota konta, bo staż sam byłem prywatnie zaangażowana w piątkę, bo co przy festiwalu Malta o, a skandal dotyczą ataku, który myślę dla programowalnych i też skandal dotarł tutaj religijności w ogóle skandale, a stołeczna on najczęściej dotyczą tej sfery wiąże się z o sferą i to w zasadzie końca dziewiętnastego wieku, bo możemy przywołać jeszcze dużo więcej przykładów, a sama klasa sama, a klątwa pod koniec dziewiętnastego wieku, więc my funkcjonujemy już kończą list ani zdarzeń takiego sporu między artystami, a z erą a, a radiowa panie z kościołem katolickim w Polsce wyższa i tego cyklu, a nie możemy się wydostać, a na jego oczywiście dostępne cykle się szał pisała a, jeżeli pojawi się, że Rze, że media dostałaś się pan wasz ani o o rolę mediów tak, które sprawiają, że ten skandal zaczyna rezygnować nagle sobie radę nawet mówił pan Piotr Gruszczyński nie widział pewnie by nie zobaczył albo nie usłyszałem nagle słyszą czują się obowiązku pójść zaprotestować no tak, bo media tylko siłą napędową, a skandalu natomiast wydaje się, że taki podstawowy nową konstrukcją, a skandal jest korelację między danym tabu, a funkcjonujący odda w danej kulturze instytucją jakoś tak to tabu legitymizuje ją ma u nas to instytucja czuwająca nad przestrzeganiem pan Bóg jest kimś kościół katolicki, a media od sytuują nagłośnienia i każda o przekroczenie złamanie, a ona tego tabu tak tak wyglądało w przypadku potem piknik od krucjat Różańcowej, która dziś trafiła na obrazy Golgoty Picnic tutaj bardzo ciekawa sprawa, a w kontekście współczesnych skandal, jaka jest rola obrazu a w tym procesie rozwijania się w powstawania skandal, bo przecież chodzi o ludzi, którzy tak jak powiedział PAP widzieli taką nazwą to mieć do pokazu Golgoty Picnic w ogóle nie doszło albo mogę przywołać też inne bardzo głośny skandal nie miało miejsce w Londynie polskim konserwatystą bardzo ciekawa sprawa dotyczy spektaklu, który w Polsce były pokazywane i żadnego skandalu nie wywołało ono na myśli eks Libii, a brata maleje tam też do pokazu i dosłownie cały skandal był budowany w odniesieniu właśnie do obrazu obraz był punktem wyjścia dla oburzonych zapoczątkował ten tę lukę spirale jakiś nienawiści, a oburzenia na, która zaczęła narastać doprowadziła do odwołania tych okazów, a tata, a raz obrazy wydają się jako szef kluczowa, jeżeli mówimy o współczesnym o współczesnym standardom, gdyż ten obraz jest, w jakich ustaw przyznawane przez oburzał się jednak dowodem w sprawie wyjęte z kontekstu trafiłem całą swoją wieloznaczność jakoś tak zatrzymane w pewnym sensie przez korzenie o oburzające o oburzonych jest centrum, wokół którego się on skandal, którego ten apel zaczyna napraw, więc jeżeli ta się pani o taki mechanizm działania skandalu to wydaje się, że Rze, że tam takie branżową oraz też warto też warto przywołać oczywiście sam obraz oby nie ma żadnej sprawczości, a trudno mówić czas to obrazu dobry wpływ spektakle jakoś państwu moralnie domu tam się źle nacechowane tak, choć nasze spojrzenia ta co zrobimy z tym obrazem o odczytujemy co po prostu w tym obrazie zobaczyliśmy co nas oburzyło, a to co zobaczyliśmy oczywiście zmienia się czasem zmienia się w kontekście zależy od kontaktów społecznych kulturowego są są spektakle obrazy, które wywołają skandal w Polsce nie wywołają w krajach, a zachodnią i odwrotnie nawet samej Polsce w zależności czasu, bo w, którym opłaty pokazywane są Concerto Italiano bycie odważnym na kontekście klient pasjonata w ten czy będą pokazywane w 20001011. roku Wrocław ma wpływ dialog nie wywołał nie było żadnego skandalu od Senatu dziękuję tatusiu w Poznaniu już tak w aktach brak bali ja nie wywołał skandalu we Wrocławiu, a wywołałby Londynie, a także bardziej chodzi to ogrzanie od my robimy z tymi obrazami, a no czasem też chodzi o prawie o moment także nagle ktoś zauważył np. krucjata różańcowa w 2014, której pobieżna kwerenda w internecie wyzna wystarczyła, żeby uznać twórczość Garcii za obrazu burtą i skandaliczną i iść do akcji natychmiast spotkali się politycy, bo tam ponad 20 poznańskich radnych prawda domagało się odwołania pokazów Golgota Picnic i Ryszard Grobelny ówczesny prezydent też sugerował, żeby stanowiska jednak przede wszystkim no i arcybiskup Gądecki rzecz jasna w tej historii arcybiskup gospodarstw, które bardzo mało wręcz niemalże od celu chce i obrony wiary a gdy nastają no to znalazłam cytat dokładny hierarchy jedyną formą, która by ucięła całą sprawę zamknęła ten spektakl to jest protest ogólnopolski, który groził zamieszkami tak dodam tylko, że te protesty przeciwko spektaklowi uruchomiły także protesty przeciwko kneblowanie artystów, bo został stworzony przez obywateli kultury list do prezydenta Bronisława Komorowskiego, który podpisał kilka tysięcy osób bez wolnej kultury nie ma wolnego państwa powiedziała pani, że najczęściej Polacy protestują, a z powodów religijnych teraz wracam wracam do Piotra Gruszczyńskiego boja mam wrażenie, że są 2 tematy newralgiczne, które budzą duże emocje, jeżeli chodzi o dzieła artystyczne to jest religia z pewnością, ale także mamy duży problem z historią wie pani co ja myślę, że mamy z wieloma rzeczami problem mamy też problem chyba bardzo duże seksualnością i cielesnością to też jest taki taki moment bardzo bardzo wrażliwy, który może wzbudzić bardzo gwałtowne reakcje natomiast, jeżeli chodzi o religię notę chciałem przypomnieć, że jednak w Polsce funkcjonuje prawo i w Polskim kodeksie karnym jest artykuł, który mówi o możliwości obrażenia uczuć religijnych to jest bardzo konkretny zapis jest bardzo konkretna kara można za to pójść nawet na 2 lata więzienia i ten na problem polega na tym, że ten artykuł jest dosyć nieprecyzyjne nie wiadomo tak naprawdę jak dowieźć tego, że uczucia religijne zostały znieważanie czy czy obrażone czy naruszone z tego co wiemy do tej pory chyba tylko raz zapadł wyrok skazujący dotyczył on Doroty Nieznalskiej jest zapatruje się natomiast no mamy zapis w kodeksie karnym to jest naprawdę poważna instytucja regulująca funkcjonowanie państwa nie ma takiego zapisu dotyczącego historii, chociaż się wiemy, że na świat taka tzw. ustawa i Pa Nova, która miała zabronić krytycznego wypowiadania się na temat współudziału obywateli polskich, że zbrodniach nazistowskich przeciwko narodowi żydowskiemu no próbowano wprowadzić taki zapis, który został na szczęście wysadzony w powietrze nie funkcjonuje, więc by co do tej religijności to tutaj rzeczywiście poważna sprawa natomiast ja nie wiem, bo ten wspomniany spektakl z tym czego, który był pokazywany we Wrocławiu wtedy byłem en we Wrocławiu współpracowałem z festiwalem rzeczywiście nie ma żadnej reakcji i wcześniej pokazywane we Francji powodował, że były napady na na teatry, w których ten spektakl pokazywano podkładane śmierdzące bomby były, kiedy Totem to przedstawienie miał być pokazany w Wilnie, gdzie domagano się od parlamentu, żeby przegłosował zakaz pokazanie tego spektaklu, więc nie wiem czy myśmy go w Polsce jakoś szczęśliwie psioczyli, bo to jest zawsze źle dla sztuki, kiedy coś się wokół Unii taka właśnie atmosfera skandalu właściwie sam spektakl czy samo dzieło nie jest już wtedy wtedy istotne uzupełnia tylko wątek Doroty Nieznalskiej na wniosek prawicowych posłów oskarżona artystka ową obrazy uczuć religijnych proces był bardzo burzliwe artystka skazano na 6 miesięcy ograniczenia wolności polegającego na wykonywaniu prac społecznych, ale sąd kolejnej instancji ją uniewinnił, ale uwaga uwaga dopiero po 8 latach od wybuchu tego skandalu, który miał miejsce w 2001 roku młyny sprawiedliwości w Polsce od zawsze miły bardzo powoli wraca do Doroty Semenowicz 3 czy te powody, które powodują wzburzenie społeczne u Polaków są inne Francuzów Brytyjczyków Amerykanów, ale myślę, że tak, że tak szczególnie dzisiaj głos, a wszystko w imię i takim nie czas, ponieważ dotychczasowa tych skandalicznych reklam, bo można przywołać, jeżeli mówimy o efekcie historyczności Arles tożsamościowe są obrażeni obrażają na samym jako narodu tak można przywołać parawany złożone w 1960 roku, ale to jest właśnie to jest właśnie ten przykład historyczna, ale dotyczące Real może tylko krótka pamięć, o co chodziło mianowicie o o od rana prapremierę dramatu dla nas, za które dotyczą porusza lepiej od kwoty nie bez pośrednictwa i Algier dni i Francuzów Algierii, a tysiące szósty roku to 4 latach o was, zdejmując z Algierią, a farsą odzyskany przez Algierię niepodległości i Rewala o żonę ta była cena, której w, której żołnierze wspierają się na na zmarłym tablicami oficerami, a przedstawicielem armię francuską się w Algierii toczyła się wojna tak trzeba nazwać ten konflikt no i oddają salwę honorową a, a nad głową tego wczoraj salwą honorową, więc są i rozwinięcia oczami stają, bo nad głową straty wszyscy nocami przedstawić całą scenę na ustawę, która wywołała ogromne oburzenie a, a we Francji własnych co w środowiskach kombatanckich i prawicą projekt to jest moment, kiedy mieszkańcy 1 organizacji, które protestowało pod teatr był rok do, które prowadził, a Le Pen, a Putin przywódca frontu Narodowego, aby pogodził się pan tworzyły te oddziały, które później pieniądze na polityczną Francji są już 100 sześćdziesiątym szóstym roku ponad czasem udają się aż się bez Kijowa były nadal taki przykład historyczne Lipki sza myślę nam w naszym kontekście tempa takiej taką spółką, która jakoś pod uwagę nasze wyobrażenia na samych o naszej przeszłości, a na jest do piasku będzie Tadeusza Różewicza, ale dotykając, które podważa to pokazuje brutalność wulgarność te AK na drodze, żeby pani pyta o współczesne wyobrażenia skandaliczna wydają się tutaj bardzo to jest kwestia o wielokulturowości to jest taki punkt zapalny przywołam chcieli krwi, a bramka Jelenia, czyli takich państwa, bo Polacy performatywne która, która podejmowała temat niesprawiedliwości szkoleniami, a polegała na tym za południowo afrykański reżyser zaangażował czarne pan formalny, który został angażował lokalne społeczności im trochę mnie czy pan prowadził wywodzili się z dnia pokazywał w państwa, ale byli Czarni, a performerzy to, że wcielam się role ofiar lokali a np. można było patrzeć Obra, a ten takiej zajmą, czyli kobiety trofea siadamy przed plantator na czele nadawca Europę z tego względu na bardzo rozrośnięte pośladki genitalia o panu taka to już nas legenda legendarnym dziwadeł wystaw i 2 wskazywały na start Wda Terry, a dziewiętnastym wieku na wystawach które, które później nazywaną ludzkiemu ona i autor Press bali miał dobre intencje chciał on, więc temat i sprawili w przeszłości roli państwa europejskich właśnie fundacji pan afrykański na tylko tworzą tworzył stworzył projekt po wyobraźnię białego widza w momencie, kiedy na tym pokazie pojawili się karny widzowi czarne Azji i instalacje ten spektakl zaczęli odbierać zupełnie inaczej pani specjalnie i co wie o nim zasłon oczywiście do oceny dużego skandalu nie tylko zespół w Londynie bardzo bardzo kontrowersyjnej uprawniona chciałbym, żeby okazywane przez Amsterdam nie w Polsce nie było odebrane jako o projekt on kontrowersyjne bynajmniej przeciwnie właśnie on jako ten projekt, które bardziej edukacyjnym, które okazuje do miasta i sprawiedliwość działała skazuje nas emocjonalnie wstrząsa nami, a sprawia, że czujemy, bo jesteśmy wprowadzeni do roli tych kolonizatorów widzów, którzy odwiedzali te wystawy kolonialne pod koniec dziewiętnastego wieku przyglądali się czadem ludziom wprowadzanym do Afryki zostawiamy tę sytuację jako takich plemiennych HRE takiej sytuacji plemienne które, które były im się dowodem każda ich zbliżają cywilizacyjnego zacofania no więc był projekt, które od początku dotyczy kontrowersyjny, ale nie nie do odgrywanych wydarzeń społecznych protestów sprzed naprawy, ale do pokazu w Londynie, gdzie się czarno mniejszość i Londynu się zbuntowała oprotestowała pani pan okazję wprowadziła do wycofania chętnych okazów przez barwnika standardowe jak najbardziej prestiżowych teatrów centrów sztuki rządzenia, więc nam tutaj kapitanem dotyczą właśnie kwestii i wielokulturowości, a miało tak podłoża mamy pat spójne i okami OKW to wydaje się dosyć Stasia ciekawe, że należy polskimi skandalami oni są oni przekonani, że teatr jest usługą postęp on wołu progresywną, a ci protestujący ci oburzeni swoje właśnie tam ta grupa czy Warta ta część ta ostateczna tak tutaj się okazało, że jest sytuacja zupełnie odwrotna, a także to teatr jest system wydaje się obrońcą także tego przywileju białego przywileju fatalna płatności takie są siłą poprowadzić przykładu mogłaby oczywiście więcej w Paryżu też tak, jeżeli pani pozwoli teraz oddam głos Piotrowi Rucińskiemu chciałbym też zapytać o kolejny wątek to jest czasem tak, że nie sama sztuka nie samo dzieło tylko to dzieło ta sztuka zaplanuje się jakąś konkretną sytuację jakiś proces zmian tak sobie myślę o ten czy Julity Wójcik, która była symbolem polskiej prezydencji Unii to było w drugim półroczu 2011 roku, a potem jak wróciła do Warszawy tę ustawiono na placu Zbawiciela oczywiście wszyscy pamiętamy historię wielokrotne podpalenia niszczenia tak stała się symbolem walki politycznej światopoglądowej sobie tak myślę że, że te zmiany kulturowe już i obyczajowe w Polsce już zachodziły jakoś jakieś pęknięcie światopoglądowe już miało miejsce i po prostu ta Tęcza została zaabsorbowana co pan myśli pani Piotrusia ja myślę, że wydatku takich silnych symboli to one ogromną siłę prowokującą i oczywiście byłoby mimo wspaniale, gdyby wszyscy w Polsce cieszyli się Tęczą stojącą na placu Zbawiciela, ale jak wiemy było inaczej o tym tutaj nie ma nie ma innej możliwości myślę, że też się akurat, które 3 lata ciekawy przykład, bo na ten czas była kilka kilkakrotnie restaurowana odbudowywane stawiane na nowo znowu podpalana i na dopłatę właśnie taka reaktywacja tego dzieła nad rację tego działalność taka przegrana walka, bo było wiadomo, że prędzej czy później ta Tęcza tamten czas znowu zostanie podpalona i zniknie na jej ostatnie wcielenie to było jeśli się nie mylę była to Tęcza zrobiona ze światła, której nie można było podpalić, ale to była administracja, która pojawiła się na bardzo bardzo krótki czas w tym miejscu znaczy nie ma w tym dziwnego, że po to, są po to, są symbole to, że czasami nabierają nowego znaczenia, bo tak jak pani słusznie powiedziała chodziło o o o o nasze nasze życie Unii Europejskiej to jest naturalne czasami inne symbole tracą swoją moc swoje przesłanie wydaje się, że takim z kolei dziełem sztuki, które też budzi wielkie kontrowersje palma na rondzie de Gaullea w Warszawie palma Joanny Rajkowskiej i tam już z nią warszawiacy się nie swoimi myślę, że myślę, że nie, dlatego że ona budzi jakiś zmian emocje, ale nikt nie, dlatego że wiemy co chcą, dlaczego stanęła palma dalej Jach Jerozolimskich miała upamiętnić fakt, że była to ulica, która prowadzi wprowadziła do osady żydowskiej, która znajdowała się to pod Warszawą z nowej Jerozolimy i ta ta palma chyba drażni przede wszystkim tym, że nie pasuje, że co robi pan w Warszawie jesteśmy dosyć też prości odbioru takich znaków i chcemy wiedzieć koniecznie dlaczego, dlaczego pan ma, więc akurat palma też przechodzi swoje różne różne wcielenia był taki moment, kiedy zostały na niej zainstalowane takie zwięzłe słuchaliście, które miały nas przestrzegać przed katastrofą klimatyczną no myślę, że takie duże nocne symbole przestrzeni wielkich miast są bardzo bardzo ciekawej one rzeczywiście jak i narażają się siłą rzeczy na to, że będą masowo odbierane przez bardzo różnych odbiorców to nie dotyczy właśnie dzieł sztuki, które są prezentowane na świat w teatrach, gdzie jednak obowiązuje też na umowę, bo każdy, kto chce tam przejść kupuje bilet i no to powinien być przygotowany na to, że może go spotkać coś niebezpiecznego Tadeusz Kantor powiedział takie piękne zdanie, że to tak nie wchodzi się bezkarni natomiast rzeczywiście przestrzeni publicznej jest troszkę inaczej to jest tak, że stosunkiem do skandali można mierzyć poziom otwarcia społeczeństw taką gotowość do uczestniczenia w publicznym dyskursie tym dotyczącym sztuki spraw przez nią poruszanych, czyli bardzo szerokie spektrum tych tematów, bo sztuka dotyka właściwie niemal wszelkich zagadnień, które wiążą się z naszą egzystencją i jeżeli tak jest, jeżeli tym stosunkiem do skandali można mierzyć poziom otwartości gotowości społeczeństwa do zmierzenia się z różnymi trudnymi tematami to jakby pan ocenił poziom otwartości gotowości polskiego społeczeństwa to jest pytanie do Doroty też do pana Piotra do mnie pytanie tak w panice na pewno tylko, że proszę zobaczyć, że ta otwartość po się zmienia to znaczy myślę, że na różne tematy byliśmy znacznie bardziej otwarci 30 lat temu dziś jesteśmy dzisiaj mi i generalnie dotyczy to dotyczy to społeczeństwo europejskich, które moim zdaniem bardzo wielu kwestiach stają się bardzo konserwatywne zawsze przywołuje taki MII dzieło, które Toyota mówiła tutaj już dzisiaj Pasolini jego film pt. wcale albo 120 dni Sodomy jest filmem, który jest 1 wielkim skandalem taki miał być zresztą jak wiemy Pasolini tworzył go poniekąd tajemnicą nie chciał, żeby ktokolwiek wiedział, o czym ten nie będzie miał taką pozycję już wówczas Serb, że mógł sobie na to pozwolić, ale proszę zwrócić uwagę na to, że ten film powstał kiedyś w tzw. normalnym obiegu kinematograficznych i prezentowane w kinach moim zdaniem wprowadzenie dzisiaj takiego filmu do kin myślę, że w całej Europie spowodowałoby jakieś straszne zamiesza, a czym różni się jeśli się czym różni prowokacje od skandalu jeszcze pana Piotra do pytań zaraz wracam do pani Doroty ja myślę, że prowokacja zawsze jest świadoma ze strony artysty tylko wtedy możemy mówić o prowokacji oraz nadal dochodzi przez przypadek czasami skandal tworzy się odbiory pani Dorota pytam też otwarcie społeczeństwa czy to samo pytanie, które zadałam panu Piotrowi Rucińskiemu on mógł się wydaje, że skandal mówił takim miernikiem nastrojów społecznych tego powiedzieliśmy są tematy, które w danym okresie są bardziej skandaliczne, ale potem mają potencjał skandalu takie, które w danym momencie niezwołania żadnego poruszenia oburzenia w testamencie zmieniają zależna Unia kontakt, choć kulturowego kończąc tak będzie skandal jest takie ma takim miernikiem wracając jeszcze do tych symboli, które są przechwyt mamy właśnie różne od różnych ocen przez różne siły to ja z kolei przywołam nową i Polski, a skończyli, a w bonie umieszczane na da się koncert francuskiej szczególnie bliski dni wydaje się też bardzo ciekawe przykład z tego względu, że jest on Serba, który był symbolem lewicy przez głód KO, a później przechwycone przez francuską prawicę będzie nadal możemy im w walce o o Joannie o Joannę Dark na przełomie dziewiętnastego dwudziestego wieku takiej walki, która Legia przegrała i dzisiaj nadal jest na sztandarach skrajnej wręcz prawicę, a francuski pianista symbole rzeczywiście krążą i nie mają stałego miejsca Łukasza są takim obiegu, a skuteczne i różnych momentach przenosił duchownych przechwytywane jeśli chodzi o kampanii prowokację po tak pan przychodzi matka uważa, że wysoka, a Azją artystyczną skandal może być przypadkowy intencjonalne tutaj przykład zbili na francuskie przykładem bo, bo intencję Bretta Baileya byłem byłem tutaj mówiła, a zupełnie inna chciałbym państwa jeszcze zapytać się tak sobie myślałam, gdy dyskutowaliśmy przed chwilą o tych uczuciach religijnych, które sztuka może obraz obrażać co jest zapisane w kodeksie karnym naprawdę nie wiemy czym są uczucia religijne, bo istnieje taka jakaś konkretna definicja Sąd Najwyższy próbował zdefiniować w 2004 roku na razie zostawił pomyślałam sobie, że skoro tak trudno określić czy, z czym są toczone uczucia religijne to czy nie jest równie trudno określić się granic wolności artystycznej czy jest w ogóle coś takiego jak granica wolności artystycznej czarcie wolno więcej niż zwykłemu obywatelowi, o ile więcej Piotr Gruszczyński i odpowiedziałby najchętniej taki sposób, że dopóki, że dopóki artysta nie łamie zapisów kodeksu karnego to ma prawo do wolnej wypowiedzi no ten zapis o uczuciach religijnych trochę tę odpowiedź komplikuje, bo one nie przestaje być tak prosta, ale generalnie wydaje mi się, że artyście wolno więcej, ale nie jak wielu życiowych przestępczości tak dalej itd. tutaj pewnie znowu połowę, a dla wielu słuchaczy czy słuchaczy otworzy się tematu Romana Polańskiego, bo to był dni argument w jego obronie często podnoszony artyście wolno więcej Otóż wydaje się, że akurat w tej sferze nie natomiast, jeżeli chodzi o sztukę jestem zwolennikiem absolutnej wolności czasami tylko odpowiedzialność to już właściwie nie działalność artysty tylko odpowiedzialność kogoś, kto reprezentuje mamy jeszcze takie narzędzia jak i oczywiście, że w jakimś sensie można powiedzieć żony cenzurują odbiór sztuki tak uważam mianowicie dopuszczenie do obcowania z danym dziełem odbiorców w określonym wieku, ale zakładam, że jeżeli tego przestrzegamy te są też bardzo precyzyjne przepisy, jakie rzeczy są dopuszczalne dla jakiej grupy wiekowej no to artysta może naprawdę bardzo duży powinien z tego korzystać Dorota Janowicz w mojej zgody plotkami są na realne trochę poznać spektakle możemy pokazywać, czyli jest to 3 zamknięta ograniczenie wiekowe inna byłaby sytuacja ekonomiczna Golgota Picnic byśmy chcieli pokazać one na Malcie w przestrzeni otwartej natomiast miało to bonusa to są te sytuacje, które wyda o wydanie mogą być bardziej, a kontrowersyjne, tym bardziej sobie następne natomiast, jeżeli kupujemy bilet do tak późno kończą się z tym, że nasza obejmują jakieś ryzyko o momencie większy pyta kwatera ramy są jasno zdefiniowane po 1 odpowiedzialność, ale watę około czy mogę państwa zapytać o państwa osobiste doświadczenia z dziełami sztuki, ponieważ pan Piotr Gruszczyński na początku naszej rozmowy powiedział, że lubi takie kuracja wstrząsowa, które sztuka działa artystycznemu gwarantują radę zapytać takie dzieła, które wywarły na państwu wrażenie zatrze zaczną od pana Piotra i jest ich jest kilka myślę, że tutaj pewnie w uprzedza Dorota przepraszam, bo to Dorota jest specjalistką czy ta, którą każdy czyjego, ale to jest taki artysta, który i nie zawsze, ale że większości wypadków po prostu bardzo bardzo nie zaburza i takim dziełem niewątpliwie jego spektakl pt. czworga kuratoria, który dotyczy dotyczy tematu pedofili w rodzinie molestowania seksualnego ojca przez syna, który to temat przez z tym, czego zostaje bardzo noc rozwiniętych, gdzie prowadzone zupełnie rej inny rejon mianowicie rejon religijny i zaczyna komentować naszą relację ze Stwórcą innym takim spektaklem Romeo każdy uczeń, którego nigdy nie zapomnę była jego realizacja opery Orfeusz i Eurydyka, gdzie zamiast Eurydyki na scenie mieliśmy Eurydyka, którą była młoda kobieta w stanie śpiączki wegetatywnych przekładająca się jakimś hospicjum jedno i szczęśliwa dla nich to ona miała wejść z Hadesu uczeń, ale ja się z tej śpiączki wybudzić i naprawdę nie nie nikt nie byłem nigdy czegoś takiego w teatrze to było w Wiedniu bardzo stateczne raczej starsza publiczność wiadomo, że Opera jest kosztowna i cała publiczność zamarła w oczekiwaniu na to, że ta kobieta, którą oglądaliśmy bezpośredniej transmisji po prostu otworzy oczy śmiała obszar także w stanie zacznie normalnie funkcjonować jak wiemy my dla nie zna przypadków wybudzenia kogokolwiek z tego z tego stanu, więc sytuacja była z góry beznadziejnie, o czym też informowały napisy, które konstrukcji nam wyświetlał na, ale to jest ogromne nadużycie, ale to jest nadużycie w bardzo w tej sprawie Dorota Semenowicz maja jak już 5 przebywał w aktach, które nas o szantaż lub wspomniała o aż dla mnie pani wojennej w najmocniejszym przeżyciem teatralnym 2, a doświadczenie, więc i Orfeusza i europejskiej chciałam estakad w Wiedniu, ale w Brukseli tutaj jest efektem różnica polegała na tym, że pan był inny ze świąt idą pełną odegrała, ale kobieta dotknięta syndromem zamknięcia, czyli wydać te jeszcze większa ciekły propan i obywateli bez dalszej sytuacji projekt uchwały ciało nie funkcjonuje jedyny sposób komunikacji mruganie otrzyma, ale było to nie dla mnie było to porażająca, a doświadczenie z przyczyn Teksasu Castro, dzieląc te protesty niczego nie etatową lub mieć cierpienia nie aż w Gnieźnie w nie próbował nas wyprowadzić nas coś rozdaniu, czyli dzisiaj jakieś litości współczucia w zupełnie inaczej na tej pracował bardziej pracował na tym poziomie jego wizerunku naszego on, a z tego, że chodzi każdemu z nas występ o sondaże to jest rzeczywiście tak dla mnie ona ma najmocniejsze dla mnie doświadczenie tak fatalna ale, ale niestety kilka pewnie bym mogła przywołać spektakli, które rzeczywiście zdołały, które już godziły mechanizmy za pomocą, których nadajemy znaczenie jako o lidze obie nitki ich mechanizmy kulturowe sposoby działania oceniania arkuszy powołań, ale ten mechanizm umysłowe na czele, które te mechanizmy, które dążą ani momentów, które żądają od nas takiej jednoznacznej decyzji o formach i umów nie mógł w ogóle ta ambiwalencja, bo jak bardzo nakręcona oznacza ona o tym czy w ogóle mówi prawdę o ambiwalencji spółkom często w skandal, który ten efekt wywołał też przebywaliśmy, który skandal wywołał we Francji lekarz był tak duża, że był to, po które były dalekie modlitwą zaprzeczeniem modlitwy i mało tego jednoznacznie interpretować i protesty pod teatrem, lecz środowisk katolickich francuskich w bardzo zaskakująca sprawa, bo sankcja raczej się kojarzy z krajem bliskim by kościół się przede wszystkim kojarzy tutaj jest protest w obronie kościoła ja chciałbym przede tabela willi, gdzie spektakle pokazywano tam właśnie ten tak ambiwalencji niejednoznaczności tego, czego akurat tutaj była kluczem do niego tras powstaną tutaj kropkę lider też pani pozwoli, bo chciałbym jeszcze na koniec mamy kilka minut dosłownie zapytać o festiwal teatralny, który rusza w piątek cóż będziemy mogli zobaczyć no właśnie pan twórczość reżysera działa na granicy, a prowokacji i a że pasterz był tam mogę powiedzieć o Millera le, bo po jego słuchać będziemy na Malcie okazywać w tym roku, a spektakle z uprawiania dla PiS a, czyli taką zbrodnię na tle chamów obniżeniu cen dla branży, której doszło latem nowe Belgii, ale też pokazujemy inne, ale nie jest żywa nagrania spektakli Milo Rafała śpimy realizuje dale pierwsze państwo Tatran i jest to, że są oczywiście, działając na granicach AAA i jednocześnie mówiąc nas to wniosek o łóżko Rosja nie, poddając na tę ambiwalencję metafora dokładnie nie wiem jak w kategoriach troszeczkę inaczej, ale klub tego mamy doświadczały cyklem dyskusyjne zatytułowane ruch oporu wokół tematu będą trafi, a która cały się sprzeczka w 2020 roku mamy spektakle plenerowe ataki, ale Robert rezygnację z szeroko komuny Warszawa Marcina generator Malta czy ten program artystyczny, który w tym roku poświęcona jest krąży wokół tematu, jeżeli rozumiany jako plan daleko grunt, żeby materia i a bardzo konkretnego podlega właśnie różnym zawłaszczają, więc to jest klucze nasz tegoroczny maltański stopa bardzo dziękuję za te informacje Dorota Semenowicz programerka festiwalu Malta w Poznaniu wykładowczyni Akademii teatralnej w Warszawie oraz Piotr Gruszczyński dramaturg teatru wykładowca Akademii teatralnej war również bardzo państwu dziękuję za rozmowę ja czy ja mogę jeszcze na koniec coś dodać, ale rzeczywiście bardzo proszę o, słuchając tej rozmowy tak trochę się zrobiło przykro żona taka czarna wyszła im roczna i na koniec chciałem tylko powiedzieć o 1 rzeczy, że jednak dzięki Bogu żyjemy w kraju, który działa cenzura prewencyjna, która działała przecież za przez cały czas komunizmu na na pocieszenie Szwecji cenzura prewencyjna działała do niedawna i współpracujący z nowym teatrem też z komuną Warszawa teraz też Markus org CN stworzył taki bardzo fascynujący film, który nas zaboli polega ono na tym, że szkół chronologicznym przedstawia czy są w nim zmontowane wszystkie fragmenty filmów, które trafiały wszedł do kin, które były wycięte przez cenzurę w ten film trwa ponad dobę i jest fascynujący i wydaje, że na pocieszenie możemy uznać, że pewne rzeczy, które kiedyś gorszy były wycinane właśnie przed którymi chroniono widzów na dziś nas właśnie śmieszą, więc być może otwartość jednak nas rośnie oby tak było bardzo dziękuję raz jeszcze za rozmowę państwu naszym słuchaczom suczką dziękuję za wspólnie spędzony czas życie spokojnej nocy i słyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SPRAWY RÓŻNE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA