REKLAMA

Na szczycie rozmowy o NATO 2030 – jakich zmian wymaga strategia Sojuszu?

A teraz na poważnie
Data emisji:
2021-06-14 12:20
Prowadzący:
Czas trwania:
13:37 min.
Udostępnij:

Ruszył szczyt NATO w czasie którego sekretarz generalny Jens Stoltenberg przedstawi m.in. rekomendację w sprawie Rozwiń »
aktualizacji strategii Sojuszu.

Jakich zmian i reakcji sojuszników możemy się spodziewać w trakcie tego spotkania? Gościem programu był Wojciech Lorenz analityk programu Bezpieczeństwo Międzynarodowe PISM. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a teraz na poważnie kolejnym gościem programu jest Wojciech Lorenz analityk programu bezpieczeństwo międzynarodowe z państwowego Instytutu spraw międzynarodowych dzień dobry dzień dobry witam pięknie rozpoczął się właśnie szczyt NATO w Brukseli z udziałem prezydenta Stanów jednoczonych obaj dana ale zanim przejdziemy do strategii NATO 2030 chciałem pana zapytać o sprawy dyplomatyczne Otóż polską delegację na tym szczycie reprezentuje prezydent Andrzej Duda minister obrony Rozwiń » narodowej Mariusz Błaszczak, ale nie ma żadnych szans na to, żeby prezydent Andrzej Duda spotkał się z prezydentem Joe Bidenem jedyne co może się wydarzyć to wspólne zdjęcie i to trochę słabo, a ten ten wymiar polityczny dyplomatyczny oczywiście trudno mi oceniać, dlatego że ten szczyt przede wszystkim będzie miał znaczenie właśnie dla wzmacniania zdolności całego Sojuszu do odpowiadania na strategiczne wyzwania wyzwania zarówno związane z agresywną politykę Rosji jaki, jaki Chinami tutaj każda administracja oczywiście ma swoje priorytety w rozdzielaniu tych korzyści takich wizerunkowych politycznych związanych z ze spotkaniami ze zdjęciami z różnymi przywódcami nie ulega wątpliwości, że administracja Demokratów, że prezydent Dziuba jeden z pewnością nie jest zachwycony tymi bliskimi relacjami, jakie Polska utrzymywała administracją Trumpa to już jest kwestia indywidualnej oceny czy czy to że, żeby Polska te relacje tak podtrzymywała w czasie, kiedy istniało realne zagrożenie na wręcz nawet podjęcia jakiś się desperackich decyzji przez Trumpa związanych z rozpoczęciem wycofywania USA NATO, bo do takich gróźb się odwoływał to nie tylko publicznie, ale wewnętrznie co wskazywało na dziś jednak większą wiarygodność chyba względnie dobrym dyplomatycznie obrywają za, angażując tylko do końca że, utrzymując relacje bliskie z Trumpem jednak zawęża pole manewru do do podjęcia decyzji, które rzeczywiście byłyby całkowicie niszczące dla dla Sojuszu teraz oczywiście pewnie PPP płaci za tą pewną nowość, bo to jest chyba rzecz niezwykle rzadko spotykana w dyplomacji by wspierać w kampanii wyborczej konkretnego kandydata w wyborach Dan w danym kraju no i tutaj te relacje Polska amerykańskie mają, jakby ten podwójny grzech to znaczy strona Polska i prezydent Andrzej Duda osobiście dawał wyraz temu, że kibicuje Trumpowi w kampanii wyborczej na wiemy nawet nie po gratulował prezydentowi elektowi zwycięstwa z kolei podczas kampanii prezydenckiej w Polsce to Donald Trump w przeddzień głosowania właściwie zapraszał prezydenta Andrzeja Dudę do Waszyngtonu po to tylko właściwie, żeby wesprzeć go w kampanii no i teraz mamy sytuację niezwykle niezręczną jeśli chodzi o dyplomację Polska amerykańską, bo tak, ale to już tak jakby nawet politycy muszą sobie z tymi niezręczności ami radzić media natomiast staram się patrzeć na ten szerszy obraz strategiczne, bo to jest to co w tym momencie jest jest najważniejsza na dzieją się rzeczy absolutnie historyczne to znaczy musi dojść do wypracowania nowego podziału obowiązków między Europą, a USA, bo Europa europejscy sojusznicy muszą zapewnić takie wsparcie dla interesów bezpieczeństwa Stanów zjednoczonych, żeby rzeczywiście w amerykańskim interesie było inwestowanie w NATO było angażowanie się bezpieczeństwo Europy i jej sąsiedztwa i tutaj to, że doszło do zmiany administracji w USA oczywiście i następuje zmiana stylu prowadzenia polityki nie oznacza że, że jakaś zaszła radykalna zmiana amerykańskiej polityce oczekiwania amerykańskich wyborców w tym jak oni postrzegają świat to że, więc wypracowanie pewnego konsensusu i jakby nowego nowych relacji transatlantyckich ma tutaj absolutna strategiczne znaczenie żeby, żeby w okresie nasilające się rywalizacji Zachodu szeroko pojętego Zachodu z Rosją Chinami, żeby ten zachód utrzymał spójność niezależnie od tego jakie będą krótko trwały tak jedno dwu kadencyjne wahnięcia w tym czy innym państwie wchodzimy w długofalowy obliczony na dekady okres, jeżeli zakładamy, że oczywiście nie dojdzie do zmiany systemu społeczno politycznego w Chinach i Rosji raczej nie należy się tego stanu nie wskazuje w każdym, więc na to nie wskazuje, więc my mówimy o rzeczywiście nowym okresie historii Sojuszu, kiedy NATO jako element szeroko pojętego Zachodu Unii Europejskiej największych demokracji zrzeszonych w G7 państw podobnie myślących o systemie międzynarodowym jako tym systemie budowanym od końca drugiej wojny światowej w sumie pod przywództwem USA bronionym przez dominację amerykańską przez zdolność do stabilizowania globalnego porządku opartego na militarnej gospodarczej politycznej dominacji Stanów zjednoczonych, więc na to jest elementem tej tego tego szerszego Zachodu musi zapewnić tą to właśnie spójność transatlantycką no dosłownie na kolejne kolejne dekady no tak nowa strategia Planta tymczasem w przeddzień spotkania Biden-Putin właśnie na to ma rozmawiać o Rosji jej agresji w stosunku do sąsiadów ja np. Ukraina czegoś pan spodziewa jeśli chodzi właśnie o o ten punkt zapalny, czyli Rosję w kontekście nowej strategii nad przede wszystkim znowu tutaj rzuca światło na trochę taki szerszy kontekst strategiczny zobaczmy, że wizyta Bidena w Europie składa się z 4 głównych elementów pierwszy to jest spotkanie G7, a więc największych demokratycznych gospodarek Unii Europejskiej, gdzie po raz pierwszy na agendzie pojawiło się na drugi to jest szczyt NATO, gdzie mamy tą agendy NATO 2030 i próbujemy przygotować grunt pod opracowanie nowej koncepcji strategicznej czy krótko mówiąc nowej strategii Sojuszu, która zupełnie inaczej będzie musiała rozkładać akcenty niż poprzednia strategia 2010 roku umożliwiająca koncentrowanie się na walce z terroryzmem potem mamy szczytu USA Unia europejska by ten też wysyła sygnał zupełnie inne niż Trump, który traktował Unię jako rywala i wysyła jasny sygnał, że Unia europejska jest bardzo cennym cenną organizacją cennym instrumentem zdaje sobie sprawę z tego, że bezpieczeństwo europejskie najlepiej będzie zagwarantowane poprzez wykorzystanie efektywne zarówno potencjału NATO, jaki Unii Europejskiej i współpraca tych 2 organizacji, w której oczywiście większość państw zaczęto te same państwa, które są członkami zarówno na to jak i Unii Europejskiej dopiero potem mamy szczyt Biden-Putin bez żadnego bez żadnej konferencji prasowej, a więc takie specjalne umniejszenie nawet rangi tego szczytu wychodzi tylko o wysłanie sygnału, że stany Zjednoczone, wzmacniając konsolidując zachód nie wykluczają oczywiście współpracy dialogu co jest szalenie ważne dla dla neutralizowania tych zarzutów, że na razie koncentrujemy się tylko na jakimś wymiarze militarnym rywalizacja nie uwzględniamy potrzeby współpracy oczywiście współpraca zarówno z Rosją Chinami w niektórych obszarach kontroli zbiera zbroje czy walki ze zmianami klimatu będzie nieodzowna tutaj wracając do szczytu Sojuszu ten szczyt jest rzeczywiście punktem zwrotnym, bo po raz pierwszy mamy obecność nowego prezydenta nowej administracji i właściwie już takie otwarcie rozmów zapadnie decyzja o opracowaniu nowej strategii nowej koncepcji strategicznej przez kilka miesięcy będzie uzgadniany kształt tej strategii zostanie ona zatwierdzona w przyszłym roku z naszej perspektywy w ogóle tej strategicznej, którą staramy się naświetlić najważniejsze jest to, żeby Sojusz po pierwsze, wrócił do korzeni czyli, żeby było jasno opisane środowisko bezpieczeństwa wskazujący, że Rosja jest głównym zagrożeniem na obszarze euroatlantyckim na obszarze traktatowym to pozwoli na skoordynowanie tej politycznej jawnej strategii z niejawną strategią militarną, która została przyjęta w 2019 roku po raz pierwszy od prawie 50 lat NATO przyjęło tajną strategię militarną 2 dokumenty muszą być synchronizowane i oczywiście to co powiedziałem dla utrzymania tej spójności transatlantyckiej NATO musi się dostosować do wyzwań związanych z Chinami nie oznacza to oczywiście, że Sojusz będzie prowadził na emisję na morzu Południowochińskim chodzi o to, żeby metodami dyplomatycznymi politycznymi, ale także poprzez wzmacnianie zdolności do opierania się chińskiej presji politycznej do zwalczania zagrożeń cyberprzestrzeni kosmosie, które przecież nie ma wymiaru traktatowe go nie ma ograniczeń geograficznych poprzez zdolność do kontrolowania jednak tego komu sprzedajemy infrastrukturę komu pozwalamy kontrolować nasze porty lotniska czy budować na infrastrukturę niezbędną dla rozwoju sieci 52 czy przeczy przyszłych 672 to wszystko są te elementy, gdzie język, który usłyszymy na temat Chin dla dzisiejszym szczycie prawdopodobnie NIK, który zostanie uwzględniony w przyszłej strategii pozwoli wypracować takie skoordynowane działania tak, ale zwłaszcza, że pozwoli im mniej lat i Rosja testują Sojusz Północnoatlantycki atlantyckiej i cierpliwość państw z państw Zachodu no mam tutaj na myśli oczywiście kwestie Ukrainy w kontekście Rosji, a w kontekście Chin Tajwan to testują swoim ze swoim bezpośrednim sąsiedztwie oczywiście zarówno Rosja jak Chiny jasno pokazują, że są gotowe wykorzystywać swoją przewagę militarną zdolność do użycia siły groźbę użycia siły niezgodnie zresztą z zapisami karty atlantyckiej więc tutaj mamy do czynienia z niewątpliwie jest z radykalną zmianą, która z jeśli chodzi o o Indo-Pacyfiku zmusza stany Zjednoczone do przekierowania swojej uwagi strategicznej tamten region przenoszenia części zasobów, żeby wpływać nie tylko w wymiarze militarnym, ale także zwiększyć swoją zdolność oddziaływania politycznego i konsolidowania tych państw, które czują zagrożone przez Chiny, a jednocześnie stany Zjednoczone muszą się dostosować do realnej groźby nie tylko konfliktu Rosji za eskalację konfliktu Rosji z Ukrainą, ale także przybliżania się rosyjskiego potencjału w pobliże granic Sojuszu poprzez zwiększanie rosyjskiego potencjału w Kaliningradzie czy nawet nawet rozmieszczanie go na Białorusi, więc Rosja jednoznacznie sygnalizuje od wielu lat, że jest gotowa sprowokować konflikt z NATO i do towarzystw uchwała przekonywać sojuszników, że zanadto nie byłoby w stanie takiego konfliktu wygrać, ale jeżeli popatrzymy na to właśnie w Brukseli jest natomiast g oczywiście Sojusz byłby w stanie taki konflikt wygrać obronić swoje terytorium ostatnie ćwiczenia Defender 20 i Defender 21 amerykańskie jednoznacznie na to wskazuje bardzo dziękuję za tę rozmowę Wojciech Lorenz analityk programu bezpieczeństwo międzynarodowe z państwowego Instytutu spraw międzynarodowych państwa moim gościem, a teraz informacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA