REKLAMA

America is back. Czy Biden naprawi "więź transatlantycką" naderwaną przez Trumpa?

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2021-06-14 13:40
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
15:11 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Maciej Zakrocki dzień dobry ponownie rozpoczyna się z panem Bogdanem Klichem senatorem koalicji Obywatelskiej przewodniczącym senackiej Komisji Spraw Zagranicznych Unii europejskich byłego ministra obrony narodowej dzień dobry witam serdecznie panie redaktorze witam wszystkich państw na szczyt dopiero się zaczyna, ale oczywiście dużo wiemy na temat tzw. agendy, czyli planu, o czym mają liderzy państw członkowskich NATO rozmawiać dużo się mówi o koniecznej reformie Sojuszu nowej Rozwiń » nowej strategii, bo ta poprzednia przecież przyjęta już ponad 20 lat temu pana zdaniem, bo wszyscy właśnie tak podkreślają, że nowy prezydent amerykański przyniesie zupełnie inny klimat na ten na ten szczyt należy się spodziewać, że będzie jakoś szczególnie owocny i ja jestem przekonany o tym, że nowy klimat już 1 to ustanowi za sprawą zmiany amerykańskiego podejścia do stosunków transatlantyckich powiedzmy sobie otwartym tekstem, że prezydent Trump miał w zwyczaju kwestionować to co jest najważniejsze dla NATO to znaczy tzw. więź transatlantycką NATO powstało jako Sojusz po obu stronach Atlantyku pomiędzy demokracjami europejskimi i Stanami Zjednoczonymi Kanadą, więc to była istota NATO od chwili, kiedy powstało w czterdziestym dziewiątym roku ubiegłego wieku prezydent Trump to zakwestionował uznawał NATO jako rodzaj rynku, na którym dokonuje się swoistego przetargu ktoś musi dać się więcej, aby stany Zjednoczone i zechciały my tego kogoś bronić, więc prezydent Stanów zjednoczonych Donald Trump przysłużył się temu, że ta więź transatlantycka była ostatnio słabsza aniżeli kiedykolwiek w historii NATO i przekaz prezydentach by denata sojuszników europejskich Ameryka izbę Ameryka wraca wróciła dotyczy właśnie więzi transatlantyckiej, czyli od tworzenia i zbudowania na nowo tego co jest substancją NATO, czyli współpracy pomiędzy Kanadą Ameryką z 1 strony oraz demokracjami europejskiej drugi no ale to już wiemy, bo pan prezydent 1 to sformułowanie Ameryka esbek powtarza już od jakiegoś czasu teraz w takim razie należy już przekładać to ona na konkret pana zdaniem ten program na rzecz bezpieczeństwa i obrony, który pan jest Stoltenberg określił jako ambitny transatlantycki program w jakim stopniu będzie się różnił od tego co było do tej pory w jakimś stopniu będzie odpowiadał na wezwania na naszych czasów zarówno te technologiczne, jaki no te tradycyjne tak, czyli przeciwnicy właśnie czy przeciwnicy czy rywale na arenie międzynarodowej tacy jak Rosja Chiny o tym, że będą nowe praktyczne skutki tego powrotu Ameryka Ameryki do zobowiązań strategicznych wobec Europy to już wiemy od początku grudnia, dlatego że z początkiem grudnia ubiegłego roku został opublikowany w bardzo ważny doku renty pokazujący perspektywy NATO w 2030 roku w tym dokumencie są 3 rzeczy zasadnicze to znaczy odtworzenie polityczny politycznej jedności Sojuszu po drugie, powrót do tych filarów Sojuszu, jakimi są wartości, a zatem nie tylko deklarowanie tego, że sojuszy respektuje zasady demokracji praworządności i wolności obywatelskich praw obywatelskich tak dalej, ale też sojuszy traktuje te sprawy bardzo poważnie i na swoim terytorium łącznie z takimi krajami jak Polska Węgry czy czy Turcja, których rządy podważają czy też zasadę praworządności zasadę demokracji czy jedno drugie i po trzecie wreszcie, że Sojusz bardzo poważnie traktuje współpracę z Unią europejską nie jest przypadkiem to, że zaraz po Sojusz tylko po szczycie natowskim odbędzie się szczyty Unii Europejskiej, którego gościem będzie bez Stanów zjednoczonych współpraca pomiędzy Stanami Zjednoczonymi Unię europejską jest dzisiaj osioł, dzięki której można odtworzyć wpływy Zachodu na na całym świecie turystycznie, że dotyczy życia wiemy już od grudnia i teraz trzeba przełożyć na język konkretów konkretów wojskowych oraz konkretów politycznych jestem głęboko przekonany o tym, że na tym szczycie zostanie podjęta decyzja o napisaniu nowej koncepcji strategicznej, bo starali z boiska co prawda wielu wypadkach jest jeszcze aktualna, ale w 1 przypadku co najmniej się komplet jest aktualizowana jest zrealizowała na myśli tutaj tzw. koncepcję bezpieczeństwa i kooperatywnego, czyli model bezpieczeństwa na świecie, który by wszystkim partnerom zależy bardziej na współpracy jest dialog aniżeli na konfrontacji realizacji niestety, ale Rosja wyssać powietrze ten model 2014 roku ten model po prostu istnieje w związku z tym nowe relacje z Rosją nowe relacje z budującą się do naszych oczach potęgą Chin są absolutnie najważniejszą sprawą jaką, jaką jak i jaka musi być, jakie muszą być opisane wy nowej koncepcji statycznej bez tego po prostu nie da się bez takiej mapy drogowej nie da się Sojusz nie będzie w stanie działać złość, bo Sojusz każda organizacja musi mieć swoją swój horyzont swoją perspektywę jasno określone bal zwracamy się chyba do czegoś co przynajmniej dla osób mniej zorientowanych w tej problematyce jest trochę zaskakujące nową można by wyobrazić, że liderzy państw NATO będą rozmawiali o nowych rodzajach broni nowych systemach czy to rakietowych czy antyrakietowych tymczasem w komunikatach przed szczytem można było przeczytać, że sekretarz generalny Sojuszu chce nakreślić przywódcom państw członkowskich plany stworzenia nowych centrów technologicznych, aby wesprzeć współpracę między państwami, angażując ją start-upy ośrodki przemysłowe uniwersytety mają zaaprobować powołanie nowego funduszu na rzecz innowacji, który właśnie ma wspierać takie start-upy to wydaje się, że to jest właśnie takie chciałbym trochę inne podejście do tego co zwykliśmy myśleć rozumieć o Sojuszu militarnym, ale też między czasie to znaczy w ciągu ostatnich 30 lat od zakończenia zimnej wojny tzw. miękkie zagrożenia bezpieczeństwa rozrastają się gwałtownie pory, uzupełniając klasyczny twardy zagrożenia dla bezpieczeństwa, czyli natury i konwencjonalnej czy też Ukrainy coraz więcej zagrożeń fakt, że cybernetyczny coraz więcej zagrożeń o charakterze hybrydowym świat idzie do przodu technologicznie w związku z tym NATO nie może pozostawiać w tym jako wspólnotach tak demokratycznych, jeżeli demokracji mają być skutecznych to muszą inwestować postęp technologiczny to każdy na własnym poletku, ale też każda musi konsultować z innym sojusznikiem swoje swoje działania tak, aby zasady interoperacyjności, aby zasada konwergencji podejmowanych działań poszczególnych krajach zła to nicią przewodnią dla NATO wobec tego po prostu się nie da na to może być silny wtedy, kiedy koordynuje wysiłki i obronne i technologiczne swoich partnerów jak najszerszym zakresie tylko wtedy te technologie, bo stworzyć dodano wartość wszystkich sojuszników no ale skoro mówimy właśnie tych pan mówi o tych nowych elementach, które są szalenie ważne z punktu widzenia działań funkcjonowania myślenia takiego Sojuszu jak jak na to no to do tych nowych wyzwań przynajmniej Viktor Orban przyjeżdżając na spotkanie do Brukseli powiedział, że następna dekada będzie to era pandemii masowej migracji i NATO musi być przygotowana, aby odpowiedzieć na te wyzwania jak dodał Węgry są bardzo aktywne jeśli o to chodzi wydają mają zamiar wydawać zgodnie z tym, czego zresztą prezydent Trump się domagał 2% PKB na sprawy obronne ale kiedy zapytano go czy obawia się, że NATO wchodzi coś w rodzaju zimnej wojny z Chinami węgierski premier powiedział mam 58 lat 26 spędziłem w czasach zimnej wojny uwierzcie mi to nie jest dobre nie róbmy tego czy pana zdaniem uda się wypracować wspólne podejście jednolite podejście do takich wezwań, których m.in. mówił premier Orban do migracji to trzeba warto odwołać się do ostatnich badań prowadzonych przez amerykańską fundację Marshalla, czyli dzieli naszą halę otwarto jedynie z unijnej Stacey, z których badań wynika, że w większości krajów zaniepokojeni obawy przed falami migracyjnymi nie są tak wielkie jak obawy przed 3 podstawowymi rzeczami najbardziej aktualnymi to znaczy pandemia koronawirusa po drugie, kwestią po drugie, zagrożeniem dla zakażeń gospodarczym kryzysem gospodarczym i po trzecie rozmaitymi ekstremizm z nami, których który, które są podstawą do aktów terrorystycznych, a zatem koronawirus kryzys gospodarczy oraz terror to są 3 rzeczy, które opisują wyobraźnie sojuszników głównych sojuszników NATO i co ciekawe Polacy których, którzy doświadczyli realizacji świadczeń do tej pory w Polsce na szczęście odpukać oby to był jak najdłużej żadnego zamachu terrorystycznego dokładnie podzielają te 3 największe niepokoje Europie Stanach Zjednoczonych migracji są stosunkowo daleko na tej liście wśród Polaków zaledwie kilka procent badanych Polaków jest obawia się zagrożenia migracyjnego to jest organ musi mówić o zagrożenie migracyjne, dlatego że na plus budował swoją swoją władzę i to spowodowało, że wygrał kolejne wybory to jest straszak myśli posługuje, żeby wygrywać jeszcze jeszcze następne natomiast to imigracji tylko te 3 sprawy w tym tonie, czyli szlaku dla umysłu dla społeczeństwa krajów natowskich są zasadniczym wyzwaniem wyzwaniem jest oczywiście dekarz no właśnie w tych ostatnich 2 minutach bym poprosił o odniesienie się do tego wątku Rosja Chiny zastanawiano się przed szczytem jakich używać określeń w dokumencie końcowym czy jako sojusznicy czy jako wyzwanie czy jako zagrożenie czy jako strategiczny partner, bo np. w przypadku Rosji z 1 strony właśnie pojawia się tam słowo zagrożenie, ale jednocześnie samą Rosję chcą niektórzy przynajmniej określać mianem strategicznego partnera NATO no wreszcie jeszcze no ale może Turcja zostawimy sobie na szczycie to może Chiny Rosja czy to będzie zgoda była także Rosja jest zagrożeniem na państw członkowskich Sojuszu Północnoatlantyckiego podczas tej chwili są bardzo poważnym wyzwaniem i to i to Amerykanie zapisali swoich narodowej strategii bezpieczeństwa w 2018 roku wydaje się to podejście jest słuszny oraz dalszym ciągu aktualnie faktem jest z kolei, że Europejczycy różnią się od Amerykanów w podejściu do Chin nie, traktując Chin tak poważnie jako wyzwanie jak to robią Amerykanie widzieliśmy to zresztą podczas ostatniego spotkania prezydenta Bidena swoimi głównymi sojusznikami w ramach spotkania 7 był tu tu były różnice były widoczne różnice i samej Europie też są różnice dlatego najbardziej na współpracę z kim jest otwarty właśnie premier i Orbán premier Orban dla premiera Orbana istnieje problem rozmaitych działań niezgodnych ze standardami praw człowieka represji do politycznych Jacka w stosunku do wyborów w Chinach Unia europejska w całości wydaje się osiągać powoli porozumienie mówi powoli dlatego, że to porozumienie inwestycyjne, które zostało w grudniu zeszłego roku wynegocjowane z Chinami jego ratyfikację został zawieszony przez komisję europejską to właśnie ze względu na to, że mu, że Chiny zastosowały sankcje w stosunku do niektórych polityków europejskich w tym do niektórych członków parlamentu europejskiego jako retorsje sankcje nałożone przez Unię europejską w związku z represjami w stosunku do Ujgurów w związku z tym na tym tle działania prezydenta premiera Orbana czy niektórych innych przywódców wydają się zaskakujące no przypomnijmy, że mała Litwa zdecydowała się wystąpić koniec formatu 17+1 radę podczas gdy Polska w tym formacie 16+1 w dalszym ciągu tkwi, a format 17+1 czy w tej chwili 161 to nic innego jak forum przyjaciół chwilę leżących w Europie środkowej uważam, że Polska powinna być dokładnie to samo co zrobiła Litwa to znaczy tego formatu listą bardzo dziękuję dzisiaj za spotkanie pan Bogdan Klich senator koalicji Obywatelskiej był z nami dziękuję raz jeszcze i zapraszam dziękuję też już na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA