REKLAMA

2/3 Polaków chce zwężenia ulic w centrach miast. "Na największych arteriach są największe korki, czas odzyskać przestrzeń dla ludzi"

TOK360
Data emisji:
2021-06-14 19:20
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
08:04 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
TOK 360 w centrum Warszawy szykują się poważne zmiany komunikacyjne aleje Jerozolimskie na odcinku od Marszałkowskiej do nowego światu będą miały po 1 pasie w obu kierunkach i na temat tych proponowanych zmian będę rozmawiał teraz z Janem MEN celem, który reprezentuje organizację miasto jest nasze, które wielokrotnie warszawskich sprawach zabiera głos dobry wieczór kłaniam się w rodzinnym wszystkim porozmawiamy o wynikach sondażu, który się właśnie ukazał w Rozwiń » Rzeczpospolitej Otóż wg tego sondażu prawie połowa respondentów ocenia te zmiany jako korzystne i ten kierunek jako taki, który powinien być kontynuowany co to oznacza w ogóle dla dla mieszkańców dla zmian mentalności warszawiaków dotyczących tego w jaki sposób ruch jest organizowany jak pan sądzi te wyniki są nawet trochę bardziej korzystne niż pan dyrektor wspomniał, bo rzeczywiście 49% badanych powiedziało, że chciałby, żeby ten kierunek zmian był kontynuowanej natomiast jeszcze do tego dodatkowo 17% powiedziało, że to jest za mało i że tak naprawdę chcieliby, żeby centrum miasta było całkowicie wolna od ruchu samochodowego, więc mamy tak naprawdę 23 badanych, które wyraźnie wskazują, że chcieliby miasta bardziej no powiedzmy takiego ludzkiej skali pozbawionego tych uciążliwości związane z ruchem samochodowym i myślę, że to pokazuje bardzo zmieniło nasze podejście do przestrzeni miejskiej bardzo wzrosły nasze oczekiwania wobec jakości tej przestrzeni miasta przestała być po prostu miejscem, które służy do przejechania z pracy do domów z powrotem stały się mieć miejsca, które chcemy po prostu spędzać czasu chcemy wyjść na do do knajpy na spacer chcemy miejskich ulic, które po prostu umożliwiają spędzenie czasu umożliwia przemieszczanie się nie tylko w celach czysto transportowy czy takie zmiany się przyjmą czy wyniki tego sondażu oznaczają 11, że to będą zmiany, które okażą się szczęśliwe, że zaowocują tym, czego właśnie oczekuje miasto, czyli uspokojeniem ruchu tym, że niektórzy mieszkańcy zrezygnują z samochodów czy można tego oczekiwać bądź myślę, że przede wszystkim tutaj dużo zależy od tego jak zareagują na to politycy oczywiście Rafał Trzaskowski zapowiedział zmianę i zdobyły chodzi tutaj konkretną ulicę Alej Jerozolimskich, ale pan całą pewnością też pokazuje, że takich zmian oczekujemy w innych miejscach bo, bo tutaj nie oszukujmy się 1 Alej Jerozolimskich sprawę, że Warszawa będzie miastem wolnym od uciążliwości związanych z ogromnym ruchem aut, które w tej chwili niestety to bardzo odczuwamy mamy bardzo złe powietrze mamy korki mamy wypadki mamy ogromny hałas to wszystko są rzeczy, które mieszkańcy na pewno także odczuwają i żeby się zmieniło nie wystarczy zmienić 1 ulicę trzeba kompleksowego programu zmian w miejskiej policji w przestrzeni o odzyskanie tak naprawdę na potrzeby ruchu pieszego rowerowego czy też na potrzeby zieleni, bo pamiętajmy, że ulica 4 pasami ruchu ulica, przy której nie da się posadzić drzew często były po prostu nie starcza na nie miejsca 5, jeżeli politycy szczególnie Rafał Trzaskowski odczytają właściwie sygnały wysyłają mieszkańcy i zrealizują taki program to Warszawa może zmienić miasto dużo lepsze życie czy zaproponowane zmiany na Alejach Jerozolimskich idą w parze z trendami może wyprzedzają patrząc na inne stolice czy po prostu inne miasta w Polsce niestety miasta Polski nie do końca w tym względzie rzeczywiście nadążają za tym coś teraz gdzie jest chociażby na Zachodzie Europy, ale nie tylko, bo też na południu czy też nawet na naszych niektórych wschodnich sąsiadów pana w całej Europie obserwujemy taki trend no odzyskiwanie przestrzeni miejskiej uspokajania ruchu samochodowego wyprowadzania tego poza centra miast centra dzielnic tacy w włodarzy jak mer Paryża Hidalgo, która właśnie zdobyła ogromne poparcie na drugą kadencję został wybrana no w zasadzie nam postępują bardzo bardziej radykalnie ograniczą całkowicie, ograniczając wyłączając całe ulice z ruchu samochodowego albo na takiej Hiszpanii, gdzie czy Brukseli, gdzie w tej chwili w miastach panuje ograniczenie do 30 km na godzinę samochody po prostu jeżdżą znacznie wolniej potem było mniej wypadków i to wszystko zmiany, które idą dużo dalej niż te, które obserwujemy w Polsce tak naprawdę decyzja Rafała Trzaskowskiego o zmianie wal Jerozolimskich też dostać wyrównanie zapóźnień, które sięgają kilkudziesięciu lat wstecz, bo to właśnie w latach siedemdziesiątych stale Jerozolimskich z miejskich, ale zrobiono taką miejską autostradę jak dużym problemem polskich dużych miastach, a może średnich także może ich również te problemy dotyczą jest taki wzmożony ruch samochodowy czy można już mówić o tym, że się zatruwamy w dużych miastach tak jak w niektórych światowych stolicach, gdzie jest bardzo dużo aut, o ile można mniejszych miasteczkach problemem, jeżeli chodzi np. jakość powietrza jest w dużej mierze palenie w piecach kominkach tyle tych największych miastach jak Warszawa mamy gigantyczny problem z właśnie tymi zanieczyszczeniami, które pochodzą z rur wydechowych, ale także w ogóle pochodzą z tzw. u nas wtórnego czyli kiedy mamy po prostu brud pył kurz opadający z np. tych dymów z komina to bardzo duży ruch aut wzbudza wzburza ten dym ten kurz i powstaje taka trująca mieszanina zawiesina, którą wszyscy oddychamy, więc rzeczywiście to badania pokazują, że ten problem nadmiernego ruchu w dużej mierze przyczynia się w dużych miastach, bo problemu smogu, ale mamy też sytuację dotyczącą np. wypadku komunikacyjnego w Polsce co dziesiąty co dziesiąta ofiara wypadku drogowego jest pieszy przejechany na przejściu dla pieszych na te wypadki przede wszystkim mają miejsce właśnie na terenach miejskich terenach zabudowanych, więc to wszystko jest pochodną nadmiernego ruchu samochodowego tegoż właśnie z roku na rok zwiększa może dzięki takim decyzjom wreszcie zacznie zmniejszać co będzie w sytuacji, gdy kierowcy nie zechcą porzucać swoich samochodów czy aleje Jerozolimskie do reszty się nie zakorkują, bo to jest jakby głos z drugiej strony barykady głos zwolenników ułatwiania życia kierowcom ani ograniczania dla nich ruchu w miastach inicjatywa stop korkom wracając do sondażu, który powiedzieliśmy mówi z kolei, że ten sondaż został zmanipulowany, że pytanie zostało zadane w taki sposób, że Rafał Trzaskowski jako lubiany prezydent Warszawy jest takim sposobem na to, żeby ta odpowiedź była pozytywna, ale już nie niebędące detale co pan odpowiedział wszystkim tym, którzy obawiają się ulic, które staną chętnie, bo powiedziałbym, żeby zobaczyli czy te ulice, które dzisiaj są rodzicami wielopasmowych rzeczywiście są wolne od korków na odpowiedź jest prosta nie absolutnie nie są to właśnie na tych największych arteriach warszawskich niepotrzebnie poszerzony do takich rozmiarów właśnie mamy więcej korków dla, dlaczego tak jest dzieje Ano, dlatego że zjawisko korków nie wynika z tego jakaś droga jest wąska tylko z tego, że uznanie za dużo samochodów i już w latach 1070 w stanach Zjednoczonych przebadano o to, że dawanie kolejnych pasów ruchu do ulicy wcale nie tych korków nie zmniejsza, a nawet potrafi zwiększyć, bo zachęceni kierowcy zaczynają właśnie wybiera samochody bieg jadą jechać nową poszerzoną ulicę, licząc na to, że tam korków nie będzie one będą, jeżeli tyle osób będzie decydował jazdy samochodem i jeżeli pokażemy odpowiednimi decyzjami, że jednak nadal jest jakaś alternatywa jest na nie zapraszamy wszystkich do centrum miasta samochodami być może część osób, a naprawdę wiele osób ma sensowną alternatywę w postaci świetnej komunikacji publicznej w Warszawie po prostu zmieni swoje nawyki będziemy mieli w efekcie mniejsza nie większe korki bardzo dziękuję Stowarzyszenie miasto jest nasze Jan Mencwel w TOK 360 dziękuję do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TOK360

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA