REKLAMA

Ministerstwo Kultury odmówiło dotacji. Dlatego Teatr Polski w Bydgoszczy prosi widzów o wsparcie Festiwalu Prapremier

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-06-15 11:40
Audycja:
Czas trwania:
15:54 min.
Udostępnij:

Dziś w ramach naszego cyklu, w którym sprawdzamy jak radzą sobie instytucje kulturalne po lockdownie, odwiedzamy Teatr Polski w Bydgoszczy. Dyrektorzy Wojciech Faruga i Julia Holewińska opowiadają o pierwszych premierach i frekwencyjnym sukcesie. "Ludzie spragnieni są teatru" - komentuje Faruga, ale przyznaje też, że Ministerstwo Kultury odmówiło dotacji dla jubileuszowej edycji Festiwalu Prapremier. Teraz teatr prosi o wsparcie widzów.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska co tydzień w kulturze osobistej odbiegamy co najmniej 1 instytucję kultury i sprawdzamy jak radzi sobie po poluzowaniu koronawirusowych obostrzeń dzisiaj odwiedzamy na łączach sklepowych teatr Polski w Bydgoszczy razem są Julia Lewińska dyrektor artystyczna Wojciech Faruga dyrektor teatru imienia Hieronima Konieczki Witajcie dobry dzień dobry wielkiej kondycji teatr Polski w Bydgoszczy jest dziś po wielu Rozwiń » miesiącach przerwy wgraniu teatr Polski jest bardzo szczęśliwy, dlatego że tak naprawdę wrócił w końcu do grania z widzami udało się zrealizować 2 premiery, które planowaliśmy mieliśmy nadzieję, że uda się pokazać widzom jeszcze w tym sezonie jego wracamy do gry rok będę bardzo zapewne jest to, że po raz pierwszy notujemy wpływy z biletów jesteśmy z Julią w Bydgoszczy od listopada po raz pierwszy widzimy, że my jako jakiekolwiek środki tak naprawdę jest wymierny wpływają na konto na bardzo ciężko, więc my przeżywamy taką chwilową ekscytację tym, że te może przynosić jakiekolwiek czy nie dochody, ale wpływy poza tym chyba jesteśmy bardzo szczęśliwi, że wróciliśmy do grania i tymi 2 premierami, które on takimi naszymi pierwszymi bydgoskimi dzieci mimo gry Marcin maszynie w reżyserii jagody Szelc reżyserki filmowej laureat paszportu polityki w kategorii film, która debiutuje u nas właśnie w teatrze polskim w Bydgoszczy jesteśmy szczęśliwi chwilę później, bo miał w piątek mieliśmy premiera, a jeżeli przyjdzie mi też moje tak okrutne pożegnanie na podstawie Antygony w reżyserii Claudii Hart dług Wójciak na frekwencję jak przypuszczam nie narzeka liście nie mamy oczywiście jesteśmy nawet szykowanie bata frekwencję tak naprawdę w stosunku do tego czy było w latach poprzednich w Bydgoszczy jest dużo lepsza w takim pięknym powoli wakacyjnym okresie, więc widać po prostu ludzie są bardzo spragnieni tego, żeby wrócić do teatru, żeby już nie za pośrednictwem ekranu monitora tylko już spotkać się z widzami czy to w teatrze, bo my też jak w tej chwili rozpoczynamy taki cały nasz program związany z wychodzeniem teatrów przestrzeń w Bydgoszczy w kremie Claudii Hart Wojciech już zrealizowana była wały pierwszego liceum Ogólnokształcącego jest jedną z najważniejszych bydgoskich szkół w pięknym neogotyckim gmachem końca dziewiętnastego wieku no tak od 26czerwca też w ogóle swoboda teatry będą mogły grać przy 75%owej widowni to ma szansę jeszcze bardziej poprawić waszą sytuację czy w ogóle wiecie jak się do tego rozporządzenia odrębność mówiąc szczerze za chwilę się nad tym pochylić, bo jest to nie mieliśmy takiego momentu, żeby do tego przecież to rzeczywiście w repertuarze mamy tylko 1 spektakl tak naprawdę prawie premierowi, bo ten spektakl w reżyserii Martyny Peszko pt. wielce Szanowna pani badający biografią Haliny Mikołajskiej w ogóle kondycję współczesnych kobiet wykonujących zawód aktorki mamy tam jeszcze 3 aktorki do zastępstwa spektakl zagrany w Bydgoszczy tylko raz do tej pory chcecie premierowym jego dalsze plany pokrzyżowała pandemia tak naprawdę prawie mamy trzecią premierę 1 mamy tam parę spektakli do, które wchodzą nowe rozporządzenie, więc wracamy w tym tygodniu do pracy będziemy się, jakbym zajmować tą trudną arytmetyka porozmawiajmy o sprawie w takim razie teraz wyjątkowo dla płynącej, czyli o przygotowaniach do jubileuszowej dwudziestej edycji słynnego 1 w swoim rodzaju festiwalu Prapremier, które ma się odbyć na jesieni edycja wyjątkowa i wyjątkowo bez dotacji tak właśnie właśnie jest w tym roku będziemy obchodzili dwudziestą edycję festiwalu Prapremier jubileuszową i niestety nie uzyskaliśmy dofinansowania ministerstwa kultury dziedzictwa Narodowego sportu na 18złożonych przez nas wniosków pisanych przez ekspertów ekspertki zostaliśmy niestety żadnego dofinansowania na żaden z tych projektów, a w festiwalach na pewno państwo wiecie to jest ogromne wydarzenie nie tylko dla miasta, ale też myślę, że dla całego kraju, zwłaszcza w tym roku dla nas bolesne, bo jesteśmy skoncentrowani w tej decyzji na Gruzję na Białorusi powołaliśmy nagrodę dramaturgiczną Aurora nagroda dramaturgiczna miasta Bydgoszczy na czele kapituły tej nagrody stanie Swiatłana Aleksijewicz, ale niestety to wszystko cały ten program, który złożyliśmy wniosku nie przekonał decydentów ministerstwo przypuszczać, skąd brak tej dotacji, skąd taka decyzja właśnie teraz będzie przepuszczać na morze to dobrze ja pytam wprost w takim razie czy prapremierę mogły się czymś narazić ministerstwu czy coś wydarzyło takiego w poprzednich latach co mogło we skreślić z ministerialnym, aby do tak oczywiście, gdy jego była cała sprawa, bo za Dyrekcji Pawła Wodzińskiego był pokazany spektakl, który liczy na premierach, bo tam jego sprawa była poważna, bo ocierała się prokuratura natomiast od tego czasu dyrekcja zmieniła się dwukrotnie tegoroczna edycja programu jest naszą inaugurację też na stanowiskach dyrektorskich, więc tak naprawdę, nawet jeżeli były jakieś rzeczy, które mogły się podobać ministerstwo, którego mamy poczucie ogromnego sprzeciwu przeciwko bycie rozliczanym bez tradycji tego festiwalu tej negatywnej jedynie dania nam szansę na to, żeby po prostu zaprezentować ten festiwal trochę zmienionej formie, bo duża scena teatru idzie do remontu, więc myśmy rzeczywiście przeformułować ten festiwal im bardziej w kierunku takiego momentu, gdy rezydent do jego spotkania artystów jak zorganizowania rezydencji bardzo byśmy chcieli np. zrobić rezydencje artystyczne tylko tak naprawdę dać artystom artystką Białorusi możliwość spędzenia paru tygodni w Bydgoszczy nazwaliśmy to taki rodzaj turnusu rekonwalescencja innych jesteśmy głęboko w kontakcie z nimi i rzeczywiście patrzymy na to co, czego w tej chwili potrzeba raczej potrzeba bezpiecznego miejsca i komfortu ani przez miejsca, gdzie będą mogli tworzyć będą zobowiązani do i wykazanie, jaką twórczością not KT turnusy rekonwalescencji dla represjonowanych artystek artystów z Białorusi pisaliście we wniosku do ministerstwa tego nie wpisaliśmy, dlatego że projekt jest pomysł dość nowy jak Białoruś była od początku pisaliśmy o Białorusi czy też te pory Tour są pomysłem dość nowym ze względu na to, że po prostu jesteśmy w kontaktach w kontakcie z artystami i artystkami euro jego to jak to jest taka rzecz, która już 2 miesiące temu, kiedy posłuchaliśmy tak naprawdę tego, czego potrzebują i liczby, jaka jest sytuacja rzeczywiście mamy do czynienia z tym, że premier Morawiecki składał ogromne deklarację partnerstwa i braterstwa z Białorusią próby by próby dokonywania takich programów natomiast nowego później kończy się jego na tym, żeby oświetlać budynki jak budować symboliczne gesty jak pomagać ludziom być bardzo długo w kontakcie z Liamem natomiast pomimo wielu wielogodzinnych spotkań dotyczących współpracy festiwalu Prapremier Instytut Adama Mickiewicza na segmencie po wielu spotkaniach dostaliśmy informację, że współpraca nie leży w programie jak między mną myśl mijamy próbujemy na każdy sposób byty oczywiście pozyskać partnerów no jak i rozpoczęliśmy w tej chwili zbiórkę rozpoczęliśmy crowdfunding mamy nadzieję, że jeżeli nie inny sposób do tego w ten sposób uda się zebrać te środki, które m.in. posłużą nam do finansowania tych turnusów rekonwalescent unijnych są też małe koszty, bo teatr ma bazę noclegową to kwestia wyżywienia przelotu albo transportu dobrze, aby z tej dotacji ministerstwa rozumiem, że sobie jakoś poradzić, że na waszą zbiórkę crowdfundingową jest już pozytywna reakcja, ale czy np. bez tej dotacji będziecie musieli w jaki sposób prapremierę okroić w ubiegłym oczywiście mamy dotacja podmiotowa grą miejską tak natomiast te proszenie spektakl ja poza tym co Wojtek mówi dyrektor turnusach konstytucyjnych zapraszamy teatry kupa Ławski to jest taka najważniejsza opozycyjna grupa działająca w Mińsku to są tak naprawdę ogromne szczególnie państwo wiecie, ale w tej chwili nie ma lotów z Białorusi do Warszawy i tak naprawdę można się przemieszczać tylko z Moskwy albo ze Stambułu, a więc koszty wzrastają zapraszam jeszcze ekspertów ekspercki producentów w reżyserii producentki i producenckich dziękuję Wojtek z Białorusi, więc te koszta są bardzo duże i to zatem my nie chcemy wchodzić z poziomu tego festiwalu jak już wspomnieliśmy na pewno jesteśmy na pewno nie jesteśmy w stanie zrealizować tego co, bo we wniosku ministerialnych dotacji ministerialnej to jest także na festiwal jest pewną abstrakcyjną łączy pewne pewną abstrakcyjną nazwą tak naprawdę ciągu wydarzeń no my jesteśmy w stanie zbudować ten program jakoś tak naprawdę mówiąc bardzo szczerze, jeżeli my pokażemy jak zrobimy czytania i pokażemy 2 spektakle możemy to już nazwać festiwalem, bo nie ma tych dolnych widełek tego czym jest festiwal czy jeszcze nie jest natomiast jego czujemy się do tego się takim czujemy się po prostu trochę zostawieni sobie jest wysokie takim czujemy po prostu pusto w tych wszystkich deklaracji, które spadają dotyczą spore wsparcie współpracy z Białorusią na poły artystyczny, ale też do niedawna wizyta wicepremiera Glińskiego w tej piwnicy też była bogata w tego typu deklaracje dotyczące może bardziej muzealnictwa natomiast będę jego nasz program pracy z Gruzją to jest jakby to są lata pracy ja mu stabilizacji i ważnych ośrodkach kultury wrodzy jego teraz będą derby kompletnie nie rozumiemy, dlaczego projekt gry, który wyrasta z tak naprawdę partner zainicjowanych przez ją wpisuje się w roku Kieślowskiego realizuje, jakby też filary programowe jak nagle zostaje pozbawiony w ogóle jakiegokolwiek wsparcia, bo my mówimy też by w ramach festiwalu miało być odbycie koprodukcję między naszym teatrem najważniejszym takim artystycznym teatrem gruzińskim rejon dystryktu JR, którą mamy nadzieję zrealizować trochę okrojonej formie w tym roku Darek dopinamy w tej chwili po prostu dopinamy budżety czy jakiś kontakt na linii teatr ministerstwo jeszcze zapadła cisza, bo wiemy, że do tej pory dwoje posłów złożyła interpelację do wicepremiera Piotra Glińskiego w sprawie odmowy, ale odpowiedział na razie nikt nie dostał tak poprosiliśmy o spotkanie podsekretarz stanu panią Wandę Zwinogrodzką natomiast pismo wysłaliśmy 2 tygodnie temu okres urzędowy na odpowiedź jest 30 dni czekamy natomiast dostaliśmy odpowiedź, czego się takim została przekierowana odpowiedź na interpelację, czyli te odpowiedzi, które jest w formalnie odpowiedział natomiast naprawdę na poziomie merytorycznym to są cytaty z regulaminu konkursu, dlaczego nie ma odpowiedzi na pytanie, dlaczego festiwal został tak Nisko oceniony, dlaczego jak jest niewspółmierna ocena merytoryczna i strategicznej z czego wynika tak naprawdę tak niska ocena strategiczna festiwalu jego dostaliśmy informację o punktacji, którą dawno znamy zasady przyznawania dotacji trybu odwoławczego nowym tak naprawdę gotowych do PiS, aby taką wartość kopiuj wklej, które formalnie została udzielona odpowiedź nas tak naprawdę napytanie, dlaczego festiwal nie uzyskał dofinansowania co możemy poprawić w przyszłym roku, jakby jak lepiej wpisać się priorytety programu ministra, bo uzyskaliśmy mówiąc szczerze to trudno nam sobie wyobrazić, żeby wymyślić imprezę, która lepiej się wpisuje też głos w tej sytuacji no to jak powinien wyglądać nowoczesny festiwali międzynarodowych odbywających się w jednym z 7 największych miast Polski z nadzieją, że ministerstwo zrewiduje swoje plany wobec teatru polskiego w Bydgoszczy i festiwalu Prapremier powiedzmy jeszcze na koniec o haśle tegorocznego festiwalu, bo to jest bardzo znaczące hasło przewodnie tegorocznych Prapremier to proszę państwa odzyskiwanie no właśnie rodzi pytanie co my powinniśmy za wszelką cenę próbować starać się odzyskać dziś głos przestrzeń głównym równowagę wewnętrzną i myślę, że wszystko przychodzą z wojskiem dotacji polskiego w Bydgoszczy napisaliśmy jak program solidarnościowym tak naprawdę chodzi nam odzyskiwania wielu zatem zarówno przestrzeni, jakiej historii, jaki tożsamości to hasło bardzo pojemna i pewnie co tam wstawimy tam to zadziała natomiast bardzo ważne było dla nas to, żeby budować niszczyć i po prostu chcielibyśmy też korzystać z tego co dobrego udało się wypracować naszym poprzednikom chcemy odzyskiwać tematy pewne zapomniana, a Real Wojtku coś jeszcze serdecznie wydaje się rzeczywiście takim hasłem, które towarzyszy naszej Dyrekcji jest wtorek rzeczywiście moment zmiany Dyrekcji w każdym teatrze takim momentem, kiedy jak będą od nowa dyrekcja chce wszystko robić odnowa natomiast rzeczywiście w UB, mierząc się z kryzysem również ekonomicznym takim jak funkcjonuje w tej chwili teatr na ten rozpatrujemy to co byśmy chcieli odzyskać jego oceny w zasobach tej instytucji jest, więc tak naprawdę na poziomie sprzed festiwalu Prapremier stworzenia euro jest tak naprawdę odzyskiwali idei festiwalu, którego w poprzednich latach poprzedni dyrektor przechodził różne formy, aby rzeczywiście, sięgając do tekstu wracamy do tej idei, która była punktem wyjścia do założenia festiwalu problemy, czyli szukania w tekście dramatycznym punktu, jakby w ogóle impulsu do zmiany rozwoju w teatrze o tyle, gdy korzystamy np. z tego co wprowadził bardzo znacząco Paweł Wodziński, czyli tworzenie tej Formuły na międzynarodową dlatego powstała wczoraj mamy już jesteśmy w tej chwili to lubię tu więcej na ten temat bez bezpośrednio zaangażowana w pracy żyli wtedy doszło do nas czyta tekstów jest bardzo duża można było nadsyłać teksty po polsku po rosyjsku i tam w Bielsku Night jest ogromny sukces, a myślę, że wielkim wyzwaniem jest przeczytanie tych 300 tekstów i róży już kończy apel wtargnęli rzeczywiście dla nas ogromny sukces, dlatego że ten konkurs byłyby dość nietypowym momencie bowiem konkurs był mocno przesunięte do tego jakby zwyczajowo odbywają się konkursy na stanowisko dyrektora teatru po konkursie odbywał się na koniec września mniejsze do instytucji i by nominację otrzymałem z dniem 1listopada, więc tak naprawdę 1listopada zaczęliśmy programować ogromną międzynarodową nagrodę dramaturgiczną ze świadomością tego, że w pierwszym roku może się rzeczywiście nie udać propagować informację o tym konkursie za granicą w tym sektorze teksty z 16 krajów do nas dotarły, bo to jest taki mamy w tym strzeliliśmy w tym szalony plan jego powołania tej nagrody i zrealizowania w 11 miesięcy okazał się jak do tej pory wykonalny teraz rozumiem jak rozmawiamy cały czas o tym, że to pojawiło się naprawdę świetne teksty, więc ja z wytęsknieniem czekam na ląd jeszcze na 20 za rekomendowanych przez, czyli konkursu tekstów no i szatni wtedy planujący, która wchodzi do finału zachęcamy państwa w takim razie do wzięcia udziału w zbiórce na rzecz festiwalu Prapremier festiwal Prapremier warto, żeby było, żeby dawał głos szansę dobrej mądrej młodej dramaturgii no i żeby po prostu był budował wspólnotę bardzo wam dziękuję Julia Cholewińska dyrektor artystyczna Wojciech Faruga dyrektor teatru polskiego imienia Hieronima Konieczki w Bydgoszczy byli gośćmi kultury osobistej dzięki dekoracyjnej naruszeniu program wydawał Paweł Kierzniewski w radiu TOK FM czas na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA