REKLAMA

Horror w starym kinie. Pożary, katastrofy, prostytutki, złodzieje i choroby zakaźne

OFF Czarek
Data emisji:
2021-06-15 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
22:33 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
po wcale państwa moim gościem jest pan prof. Paweł Sitkiewicz filmoznawca z Instytutu badań nad kulturą Uniwersytet Gdański dzień dobry panie profesorze dzień dobry witam serdecznie cieszy się pan panie profesorze już kina prawie na full działają, że można do kin wrócić bardzo cieszy, bo przyznam szczerze, że ja mogę wszystkie filmy oglądać wyłącznie w kinie uczyć się, że istnieją też Platformy streamingowe, ale dla mnie to jest jednak taki wyrób tylko rada podobne w Rozwiń » porównaniu z kinem wszystkie nawet polskie firmy czy nie no nie wszystkie, ale chodzi mi nawet nie tyle o repertuar ile samo miejscach to w jaki sposób w jaki odbieramy jakieś chłoniemy, jakie potem przeżywamy w kinie to się dzieje inaczej kino też mam wrażenie jest takie miejsce, którego śmierć już wielokrotnie wieszczono co pojawiły jakieś technologiczne wynalazki to będzie koniec kina będzie koniec kina to będzie koniec kina tymczasem wydaje się, że kino się całkiem nieźle także seks tę słynną anegdotą z Markiem i tlenem te pogłoski o śmierci kina już wielokrotnie okazały się przesadzone albo przedwczesne rzeczywiście na i gdy pojawiła się telewizja, gdy pojawiły pojawił się internet pojawiły się Platformy streamingowe, gdy pojawiło się różne przeszkody typu wojny zarazy inne tego rodzaju nieszczęścia to były obawy, że kino się nie podmiot nie podniesie, ale jakoś się podnosi za każdym razem weryfikuje przeszłość, czego uczy się na błędach wrażenie, że po każdym kryzysie to kino jest troszeczkę inne, ale nie umiera tylko się przemieszczać tylko się zmienia ostatnio wypędził nas z kim pandemia, a co nas wypędzał z kin w przeszłości z bardzo różne rzeczy również choroby zakaźne cała historia kina i Chin była pisana pod dyktando różnych nieszczęść katastrof w naturalny wojen tak dalej tak dalej tego rodzaju wydarzenia miały ogromny wpływ na kulturę filmową dziesiątki lat temu obawiano się przede wszystkim pożarów obawiano się tego, że kina były były tak bezpieczne i prowadzone w taki na takim stopniu profesjonalizmu jak obecnie często były to oczywiście i obawy bardzo słuszne być nota taka mroczna strona historii kina pisana właśnie przez rozmaite nieszczęścia najbardziej tragiczne wydarzenia, które stworzyły tak taki czarny obraz tą mroczną legendę kina rzeczywiście były straszne historia kina zna takie sytuacje, że nie grzmi kataklizm naturalny, zwłaszcza pożar sprawił, że ginęły nawet setki setki osób oczywiście to wszystko jest dużym stopniu czarna legenda, bo mimo tych mrocznych opowieści China były miejscami stosunkowo bezpieczne nawet w czasach, kiedy nie przestrzegano tak przepisów BHP albo przepisów pożarowych jak obecnie, ale właśnie pytanie to była bardziej taka czarna legenda czy to trochę taka dzienna, bo myślę sobie to trochę tak jak z premiera święta wiosny dzisiaj wydaje nam się, że doprowadziło to do manifestacji, jaki zamieszek tak dalej tymczasem uważna analiza ówczesnej prasy nie potwierdza tego, czyli trochę opowiadamy sobie o tym skandalu, jakie święto wiosny wywołało to czasem jest to, żebyśmy nazwali to efekt już po zwyczajnie w czystą wódkę ze stacją benzynową tak no wyobraźmy sobie ruchom musiał uruchomić wyobraźnie to jest właśnie bomba z prawie wyciągniętą zawleczkę jak tysiące ton paliwa i niekompetentni ludzie, którzy nie mają tutaj uprawnień dotyczących obsługi tak niebezpiecznych urządzeń w zasadzie nic nie boi tankować podobnie boski nam one dziesiątki lat temu, zwłaszcza kiedy te przepisy były często gwałcona albo nieprecyzyjne, bo w ogóle nie było no tak potencjalnie były niebezpieczne, jeżeli zaś, jeżeli chodzi o rozprzestrzenianie się chorób pożary kradzieże czy jakieś wady konstrukcyjne, które groziły zawaleniem tych jak prowizorycznych budynków, a większość wypadków były to zagrożenia potencjalne i ogół nic się działo, a z drugiej strony porównałbym działanie kin do działalności branży lotniczej wdraża, czyli nie boimy się dzisiaj, żeby latać samolotem, który jako bezpieczną sieć transportu jest no bo żeby wszystkie wypadki co za każdym razem jak wsiada to można parzyć testament, ale żegnam się z najbliższymi tak właśnie tak się jakoś przekonani, że to jest wszystko najbezpieczniejszy środek transportu, ale nie byłby, gdyby nie te wszystkie nieszczęścia gminie wszystkie katastrofy podobnie z historią kin, bo to, że było dużo różnych niebezpiecznych legendarnych nieszczęścia jak słynny okresu chociażby pożar w Chicago 1903 roku 600 osób zginęło w trakcie projekcji kina, które uchodziło za najbezpieczniejsze jak Titanic uchodzi za oczywiście za okres niezatapialny, gdyby nie te wszystkie nieszczęścia nie było by tych zabezpieczeń, bo tych wszystkich przepisów, które sprawiają, że mimo wszystko w porównaniu z innymi miejscami publicznymi kina po były i pozostają sami bardzo bezpiecznymi wcześniej naprawdę musimy dbać o swoje życie zdrowie dotyczy to również oczywiście takich przepisów sanitarnych no oczywiście rozumiem, że mówiąc o zdrowie pana myśli zdrowie fizyczne, bo nie przecież nie psychiczne byłem przyznam szczerze ostatnio kilku polskich filmach i potem musiałem korzystać z terapii o no to jest już stara stary wątek stara historia w zasadzie w momencie, gdy pojawiło się kino to oskarżano filmy kina oto, że Press wprowadzają na widzów choroby psychiczne z różnych powodów po pierwsze przez repertuar, który demoralizuje, który wprowadza na złą drogę, który podsyła negatywne wzorce z drugiej strony takich przyczyn stricte fizycznych wydawało się, że widz, który uchroni tak dużą liczbę obrazu, które w, którym mrugają do musi doprowadzić do takich efektem Tryba z gotowym do jakich jakiś padaczki utraty wzroku, a nawet choroby psychicznej, że wszystkim obawiano się, że kina są takimi szkołami zbrodni, że firmy są nasycone obrazami scenami, które no pokazują przemoc się demoralizują też wchłania takie dawki scen przemocy centrum może powinnaś oglądać nie może wyjść zdrowy, a więc myślę, że oglądając niektóre polskie filmy można można cierpieć na zdrowiu jak z różnych powodów oczywiście to jest wiele też wiele dobrych polskich filmów, które leczą te wszystkie przypadłości, które na bawiliśmy się na tych gorszych Wima tak myślę, że scenariusz wciąż słabością umiejętność napisania nowego scenariusza jest wciąż wyzwaniem dzisiejszych czasach w Polsce przynajmniej mam takie wrażenia byśmy sięgnęli po prasę z lat 19 lat dwudziestych trzydziestych czterdziestych pięćdziesiątych sześćdziesiątych zawsze to samo hasło co jest słabością polskiego filmu scenariusza jest na taki Narodowy problem sztafeta trwa już ponad 100 lat, czyli scenariusz i kadra w zawodach piłkarskich tak tutaj takie 2 nasze słabości, jakie naprawimy to Polska będzie lepszym krajem dobrze, czyli kino, które sieje grozę tym razem by baliśmy się zakażenia wirusem sars-cov 2 w przeszłości wspomniał pan o tym obawiano się pożarów np. ale rozważa także, dlatego że kina były zupełnie innymi miejscami dzisiaj klimatyzacja i wyjścia awaryjne oznaczone i podejrzewam pewnie jakieś atesty materiałów, ale nie nie zawsze kina wyglądały takie wyglądają dzisiaj nie, zwłaszcza w latach następnych w momencie, kiedy zaczęły powstawać pierwsze stałe kina jak się czyta taki sposób one działały dzisiaj mieścił, jaki był układ sal to 10 jeży włos na głowie nawet krytycy też pisali takie na groźne słowa rozglądali się siedzenia sali rozglądali się na sali mieli świadomość, że nie daj Boże co się wydarzy nawet małego usmażył się jak mysz poddał jak zaplanowali na pewien krytyk, bo nie ma wyjścia awaryjne, bo ściany są wyłożone boazerią lakierowaną, bo na przed głównymi drzwiami stoi wielkie drzewo, które uniemożliwia ewakuację tak dalej dalej oczywiście na różne incydenty sprawiały, że już w latach trzydziestych nie można, bo nawet w Polsce wybudować kina od zera czy bez zastosowania bardzo restrykcyjnych przepisów prawnych w dużym stopniu tt tt niebezpieczeństwa związane z pożarami, ale przekazuje również z takimi epidemiami to był efekt czarnej legendy, którą pisano już pierwszych latach istnienia kina, ale tej legendy nie dało się już unieważnić późniejszych latach liczba przykłady właśnie to system słynny pożar w Chicago 3000 trzecim roku z najczarniejszych dni historii kina 600 osób zginęło w trakcie tego Suns 8 z nich sensu tego okazuje się, że tego dnia pokazywano filmu tylko to przedstawienie teatralne zajęła się kurtyna od wadliwego oświetlenia scenicznego oczywiście ten to nieszczęście napis dopisano na rachunek kina, że kina i po były pokazy filmów są niebezpieczne, bo taśma jest łatwopalny i pokazywano film tak samo było z najbardziej tragicznych skutkach pożarem w Gliwicach w Polsce w 1600 dziewiętnastym roku tam 70 parę osób zginęło w trakcie seansu okazuje się, że również tego dnia pokazywano film tylko było przedstawienie teatralne zorganizowane w kinie co nie zmienia faktu, że dopisano to na rachunek jak najwięcej kino przez wiele dekad było takim chłopcem do bicia bardzo łatwo było oskarżać film kino o te de NT najgorsze grzechy i przewinienia zaryzykowałbym tezę, że kino zawsze było bezpieczniejszym miejscem niż wskazywała na to jego reputacja wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informację o dziesiąty, ale nowa rola jeszcze raz jedenasty 20 państwa mają gorsze jest pan prof. Paweł Sitkiewicz filmoznawca z Instytutu badań nad kulturą Uniwersytet Gdański Owczarek państwa moim gościem jest pan prof. Paweł Sitkiewicz filmoznawca Instytut badań nad kulturą Uniwersytet Gdański rozmawiamy o śmierci kina, ale także o czasach, kiedy kina kina unikano, ale zastanawia się panie profesorze czy też politykę, kiedy kina zamykano, ale zamykano nie pojedynczo tylko masowo i było to odgórnym działaniem władz, a nie po prostu na unikalne z powodu właśnie prawdziwych lub wyobrażony zagrożeń dział wielokrotnie czasami możemy mieć takie takie poczucie, że to jest bezprecedensowa sytuacja, że kina są masowo zamyka zamykane jakimś górnymi decyzjami na pamiętajmy, że przez te 100 lat było wiele mniejszych lub większych bardziej globalnych lub bardziej lokalnych pandemii nieszczęść i wówczas na podejmowane dokładnie te same decyzje co dzisiaj wychodzą założenia, że tak też takie anonimowe masy siedzące dużej liczbie w 1 miejscu nie jest to zbyt dobry pomysł przede wszystkim, gdy była ta wielka pandemia grypy Hiszpanki wówczas również działa dokładnie się to samo co teraz czyli jakby walczyły ze sobą 2 siły z 1 strony przedsiębiorcy uważali, że kina powinny zostać otwarte, że zadbają o bezpieczeństwo widowni, a z drugiej strony władze miejskie czy czy władze nawet wyższego szczebla uważały, że kina trzeba czasowo przynajmniej zamknąć, żeby nie rozprzestrzeniać epidemii czy też pandemii i była podobna podobna sytuacja też była w momencie, kiedy te kina wróciły do swojej normalnej działalności trzeba było tych widzów na powrót do kin przyciągnąć trzeba ich przyciąga zostawia się kinowa sobie taki jakiś urok żal, że na zawsze będą popularne bez względu na to co pokazują czy czy jednak właśnie widzę trzeba walczyć z innymi z konkurencją czas wolny historia kina pokazuje, że jednak trzeba walczyć, że jest wiele różnych innych konkurencyjnych rozrywek i formy spędzania wolnego czasu nawet, że epoka, kiedy konkurencja na rynku multimedialnych czy też indywidualnych rozgrywek nie była tak tak duża jak dzisiaj tego widza trzeba było walczyć ciekawe jest to, że właśnie my za przykład epidemie grypy Hiszpanki moment, który widzowie wracają do kin wówczas winiarze doskonale wiedzieli, że widzowie mają obawy także, nawet jeżeli nie było tych widzów on taki nie był tak długo zamknięte dzisiaj były zamknięte kilka tygodni 1010 tygodni, ale wówczas za wracali z pewnym sceptycyzmem tak jakby zdawali sobie pytania czy taki już są bezpieczne, a czy co tak naprawdę się wydarzyło co możecie zaoferować, żebyśmy wrócili i winiarze różnymi środkami próbowali widzów przekonać, że warto wrócić w jaki sposób próbowano przekonać lepszym repertuarem różnymi udogodnieniami np. właśnie uważa się, że po tej pandemii pandemii grypy Hiszpanki zaczęto masowo montować w kinach nowoczesnej klimatyzacji wcześniej były raczej rzadko spotykane, a więc po też być, gdyby wrócili no oferowano nie tylko repertuary lepsze ceny biletów jakieś udogodnienia gwarancję czystości gwarancje luksusu, ale również właśnie czyste jak pisano w reklamach wybrane odświeżone i schłodzone powietrze co oczywiście może wydawać się czymś banalnym, ale właśnie pod uwagę to, że nie w latach dwudziestych czy trzydziestych to powietrze, który oddycha no i dużych miastach, bo prawdopodobnie dużo gorszej jakości niż obecnie rzeczywiście, gdy kino oferowało nowoczesnej klasy klimatyzację, zwłaszcza w sezonie letnim to był to to było coś to była naprawdę atrakcja, która mogła tutaj przeważyć, więc okazuje się że, że nawet w sytuacjach takich banalnych oczywistych tak jak powrót do kina po pandemii to dla branży winiarskiej zawsze było wyzwanie pretekst do tego, żeby coś zmienić wprowadzić jakieś nowe udogodnienia, a dzisiaj jakieś nowe udogodnienia pojawiają się panie profesorze co pan widzi takiego oczywiście dzisiaj wszyscy chętnie wracają do instytucji kultury spragnieni trochę na razie zobaczymy co będzie dalej, ale czy czy kino jeszcze coś może zaoferować oprócz kolejnych 15 głośników w sali kinowej, żeby ten dźwięk nie tylko był 3 de, ale nie wiem z 12 de 15, bo Dodę trudne pytanie chyba nie do mnie, ale prawdę mówiąc oczekiwałem w pierwszym odruchu także tak z takim przywitają nas z fajerwerkami czy ten nie jest mu zarzut pod adresem Chin raczej Dsn decydentów, bo ja przyznam szczerze ja lubię zjeść popcorn w trakcie seansu oględnie nie oburza obecność to jest bardzo bogatym człowiekiem profesorze w takim razie to byli życzenie każdy film smakuje, że pan dać na popcorn w no wiem tak, ale tata zaporowa cena, jakby to też pewna tradycja sięgająca korzeniami lat 30, więc trzeba jakoś z tym pogodzić niż przed jego pokorną nie zjadą już jest na tyczkę rozumiem z czego się to wzięło mam wrażenie, że kim tak tak tak taką pewną nieśmiałością otwierają się na nas widzą po po epoce lockdown może nie bez złym pomysłem przywitać widzów jakimiś atrakcyjnymi cenami jakimiś pan o podatku VAT, choć atrakcyjne ceny, żeby był też atrakcyjne filmy np. na tydzień bez polskich filmów taka atrakcja i tylko jak liczyć firmy dobrej jakości np. przez tydzień myślę, że takie takie tygodnie bez polskich filmów będą czymś naturalnym, bo produkcja filmowa o okresie pandemii została zastopowana przesuwane terminy, więc tych tych premier będzie dużo mniej mimo wszystko ja czekam na jakieś dobre polskie filmy myślę, że w mocnym rany się od czasu do rozmyślań i no może zostaniemy zaskoczeni czymś pozytywnym tak proces tej śmierci kina, bo tak jak pan powiedział, że właśnie od kiedy mamy kino to co chwila pojawiają się jakieś pogłoski, że to nowe technologie mają taki wyprzeć, ale jednak ten czas pandemii to był czas, kiedy festiwal stanęły przed wyborem albo się zamknąć i liczyć na przyszły rok czy na kolejne lata albo pokazywać w wersji online tak no i nagle okazało się że, że to nie jest to, czego pewnie widać zawiera szykują, ale to jest najlepsze co zrobić w danej sytuacji z 1 strony to było ograniczenie tej atmosfery seansów kina właśnie popcornu i niezdrowych napojów gazowanych, ale z drugiej strony okazało się, że na wydarzeniu może być być może więcej osób, gdyby koszty przyjęcia ich są zupełnie innej pojawiały się także w prasie amerykańskiej niż teksty dotyczące przyszłości kina w sensie właśnie może nie śmierci kina, ale jakiegoś innego sposobu konsumowania filmu przyznam szczerze, że ja nawet liczę na to, że w momencie, kiedy koronawirus już całkowicie zniknie zostanie z zwycięża one, że pewne rozwiązania, które zostały rozwinięte w czasach pandemicznych jednak zostaną no bo ja przyznam szczerze lubię być na bieżąco, jeżeli chodzi o repertuar festiwalowy, ale oczywiście nie ma możliwości, żeby być obecny na wszystkich festiwalach, zwłaszcza na zagranicznych, więc takie takie wirtualne akredytacje po to, żeby, zwłaszcza goście zagraniczni mogą uczestniczyć, w jakich wydarzeniach międzynarodowych to jest znakomity pomysł powinno się utrzymać tak będzie ktoś mówiąc wątpię bałem się, że wszystko wróci do dotychczas ZUS przed pandemicznych, ale te rozwiązania wcale nie były tak tak złe jeśli się wiele festiwali zanotowało dużo większe zainteresowanie właśnie dzięki platformom streamingowym dzięki wydarzeniom on-line nowym sam również z dzięki pandemii takie taka paradoksalna sytuacja zobaczyłem wiele filmów, których normalnie pewnie bym nie obejrzał, bo nie pojechałbym do Krakowa czy do Wrocławia na 11 Fin i co pan szczególnie zaciekawiło poleca szczerze, że w tym ten w tym czasie pandemicznym, kiedy na teren, gdzie nie było tych premier, na które czekaliśmy różne premiery zostały przesunięte głównie oglądają filmy dokumentalne o cudownie panie profesorze bardzo panu dziękuję za dzisiejszą rozmowę pan prof. Paweł Sitkiewicz filmoznawca z Instytutu badań nad kulturą Uniwersytet Gdański był państwa i moim gościem informacji już za kilka minut o godzinie jedenastej 40 dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA