REKLAMA

Opłata reprograficzna - rekompensata należna artystom czy "podatek" od urządzeń elektronicznych? [DYSKUSJA]

OFF Czarek
Data emisji:
2021-06-16 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
37:21 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie kilka dni temu napisał pan Artur, który chciałby sobie wyrobić zdanie na temat tzw. opłaty reprograficznej taka opłata w Polsce obowiązuje to jest opłata, które doliczana do części sprzętu, jakiego od zaraz będziemy mówić, ale środowisko artystyczne jest za tym, żeby lista przedmiotów produktów, za które będziemy płacić więcej wydłużyła się i Rozwiń » pomyślał, żeby dzisiaj przedstawić argumenty różnych stron tego sporu państwa moim gościem pan Michał Kanownik prezes związku importerów producentów sprzętu elektrycznego i elektronicznego cyfrowa Polska dzień dobry dzień dobry państwa opłata reprograficzna z punktu widzenia np. związku importerów producentów sprzętu elektrycznego i elektronicznego jak wygląda jak wygląda ten projekt pomysł rozszerzenia zaś nie może genezę opłat jak pan NATO powiedział w Polsce obowiązuje od wielu lat rok rok rok producenci odprowadzają na konta organ partii starania zbiorowego prawami autorskimi ponad 30 000 000zł rocznie z tytułu rekompensaty za to, że na pewnych częściach urządzeń możemy mamy prawo legalnie kopiować kupiona przez legalnie utwory muzyczne filmowe książki tak dalej i musimy pamiętać, że to jest opłata, która została stworzona w latach pięćdziesiątych w Niemczech sieci totalnie analogowym gdzieś zupełnie inaczej wasz konsumpcja kultury inny był to wstęp do oryginalnych nośników płyt i dużo mniej na większości większość słuchała muzyki z Radia trzeba było ją nazwać tak, ale tak, ale dzisiaj mamy trochę inną sytuację rynkową mamy z tymi, które absolutnie przejął Agro konsumpcji kultury na rynku muzyki słuchamy z tymi film ogląda, a na różnego rodzaju terminowych platformach czyta książki czytamy on online co ważne za wszystkie te formy dostępu do kultury płacimy w formie abonamentu czy gotówkowego czy zapewniającego dostęp do reklamy nie albo za każdy od otworzenia danego filmu czy też książki, bo ożenku pilności radykalnie spada, ponieważ nie musimy kopiować dzisiaj płytę, ponieważ mamy ją, że na serwisie streamingowym dostępną w każdej chwili na naszych nośnikach, których używamy na, choć w tym też od wielu lat apelujemy, żeby dokonać refleksji czy opłata w takim kształcie ma po prostu SA nie jest ona przeżytkiem lekko się panować znaleźć inny sposób finansowania kultury i opłat dziś projektowana proponowana przez resort kultury naszym zdaniem, gdzie absolutnie w poprzek zdrowemu rozsądkowi też sugeruje proponuje objęcie opłatą takich jak telewizory, które z całym szacunkiem to pracodawców o wybitnie służą do kopiowania czegokolwiek nie na własne potrzeby, ponieważ oglądamy dni koczuje miast niedobrej sytuacji, że w centrach wkładam do telewizora, żeby skopiować sobie firm, które ogląda na jeden z2 serwisie streamingowym w, a już kuriozalna w ogóle pomysłem jest objęcie opłatą aparatu fotograficznego, którego rzekomo masowo korzystamy w tych atakach, serwując kupując książki zdjęcia robią książką to jest jakiś kuriozalne podejście kompletnie nieadekwatne do rzeczywistości, którą dzisiaj mamy mamy na rynku i apelujemy o zdrowy rozsądek to potem płacimy zgodnie z wymogami obecnego prawa natomiast uważam, że nie należy sięgać do kieszeni konsumenta tylko, dlatego że artystą przez pandemię źle się żyje wielu grup zawodowych w lesie zieje już trzeba szukać metod finansowania kultury, żeby artyści z ciężką pracę bardzo potrzebną pracę mieli odpowiednie wynagrodzenia, ale opłata reprograficzna to nie jest narzędzie finansowania składek emerytalnych czy też rekompensowania artystom straty do zamknięcia teatrów czy też koncertów te z uwagi na badania niektórzy artyści mówią że, gdyby taka opłata, a może lista urządzeń została rozszerzona czyli, gdybyśmy płacili więcej może znaczyć, że płacenie więcej za te urządzenia, które pan wspomniał nie telewizory telefony tablety czy aparaty fotograficzne nie wydarzy się to znaczy patrząc na doświadczenia innych krajów niektórzy mówią ceny pozostaną takie same, a z pewnością jeszcze spadną w każdym razie ta rozszerzenie tej opłaty reprograficzne reprograficzne nie wpłynie na ceny sprzętu to bardzo chętnie na tę sumę jedno muzyk organy argumentów w stolicy opłaty podnoszą jak kilka faktów, jakie muszą faktach ani o dbaniu o pierwsze nieprawdą jest, że ceny elektroniki w Polsce są są wyższa niż nie wiem w Niemczech i przez to tak tak nie ma problemu, że wzrost nieprawda zgodnie z Eurostatu czy trudno znaleźć drugą instytucję europejską bardziej chyba godną zaufania i pokażą względem stycznia, która mówi jasno cenę rachunki w Polsce są najniższe w euro najniższe jednak niż najniższe w Europie to po pierwsze po drugie doświadczenie innych właśnie jak Włochy Niemcy Hiszpania bardzo jasno pokazują, że w opłacie powoduje dokładnie adekwatny taki sam wzrost cen tych urządzeń na półce sklepowej, a pamiętajmy jeszcze na dodatek tego wszystkiego, że w Niemczech, ale niższą stawkę VAT-u na elektronikę w Polsce mają wyższą w Niemczech mamy dużo dużo większą konkurencyjności chodzi o rynek dystrybucyjny, więc też presja cenowa zupełnie inna i finalny chyba argument fakt proszę nie dyskutować, bo mówimy o raportach giełdowych spółki dystrybucyjne w Polsce mają marże na poziomie 1 do 1,5% swojego zysku marży, a my mówimy, więc opłaty mówi o opłacie od 4% to nie trzeba być przecież ekonomii, żeby to raczej zwykła matematyka to po prostu nie da się tego zmieścić marże, żeby ktoś wziął na siebie tę opłatę niż własne kieszenie może wyłożą konsumenci, płacąc wyższe ceny na półce sklepowej i jeszcze 1 kwestia, którą chciałbym, żebyśmy wszyscy zrozumieli o jakiej skali oczekiwań w stronę artystycznie mówimy, jeżeli weźmiemy sobie taką firmę, która przykład sprzeda laptop za 1 000 000 000zł z tego będzie miała marsz około tego 1% czy też na około 18zł na czysto zysku będzie w tej transakcji to oznacza, że zapłaci podatku dochodowego do budżetu państwa jakiś 1 000 0001 400 0001,51 000 000zł powiedział proszę rachunku, licząc podatku leśnego będą finansowane szkoły szpitale drogi tak dalej tak dalej, a jednocześnie artyści czują, że sama firma zapłaci opłaty reprograficznej 40zł od 4% od obrotu LOK, gdzie tu w plus VAT sądy już nie mówię absolutnie jakimś tam adekwatności do poziomu 12 strat, ale tu zaproszonych trybuna wadliwości Unii Europejskiej bardzo jasno czytelnie określić to już w swoich orzeczeniach wielokrotnie pana Rokity Polski prawo nigdy nie miało nie spełnia nadal projekt zakłada spełnienie po pierwsze, rozróżnienia sprzętu konsumenckiego biznesowego opłata ta organiczna, która jest umożliwiają nałożenie dyrektywa europejska mówi jasno i czytanie opłata należy się od sprzętu konsumenckiego w Polsce opłatę wnoszą nie tylko konsumenci, ale również szkoły szpitale urzędy sądy prokuratury wszystko instytucje finansowe kupują nie ma potrzeby kopiowania legalnego prywatnego, a zawodowym wewnętrzne państwa redakcję rozumiem, że swoją stałą pracę też laptopy, a nie po to, żeby pan po kryjomu książkę na niej kopiował też się też muzykę kopiował na swoje prywatne potrzeby raczej pan na nim pracuje i druga kwestia w takim razie ponad 6 i powiedział, że trzeba oszacować straty, jaką twórcy ponoszą tego legalnego kopiowania i na bazie tego ustanowić odpowiednią opłatę to tutaj zawieszamy zapraszam pana i naszych słuchaczy słuchawki na informacje Radia TOK FM, a po informacjach pan Maciej Zieliński odniesie się do tego, o czym pan mówił, ale też nie przedstawi swoją swój punkt widzenia na rozszerzenie tej opłaty reprograficznej teraz pan Michał Kanownik prezes związku importerów producentów sprzętu elektrycznego i elektronicznego cyfrowa Polska był gościem powrócimy jeszcze pan Michał Kamiński w trzeciej w trzeciej części programu tymczasem informacje Radia TOK FM po wczoraj opłata reprograficzna odsłona druga tym razem pan Maciej Zieliński kompozytor aranżer i producent muzyczny wiceprezes zarządu związku zawodowego muzyków RP, który jak rozumiem za każdym razem jak ktoś z naszych słuchaczy kupuje telewizor czujesz się okradany dzień dobry witam pana bardzo serdecznie dzień dobry witam wszystkich dziękuję zaproszenie czy czuje się pan okradany za każdym razem ktoś kupuje w sklepie telewizor generalnie w od mniej więcej dekady nie jest odprowadzana opłata reprograficzna od współczesnych urządzeń, na których dokonywany jest aktualnie kopiowanie opłata reprograficzna powstała dlatego, żeby każdy obywatel mógł bez ponoszenia kosztów kopiować treści kulturalne na własny użytek i zostało tak by uzgodnione, że płacą za to producenci importerzy sprzętu umożliwiającego kopiowanie i powinni odprowadzać rekompensaty na rzecz artystów takich jak aktorzy muzycy literaci naukowcy kompozytorzy, sądząc producenci wydawcy nie zapominajmy tancerze, gdyby ta lista jest by dość dość długa i to jest szansa, że wyjeżdża z baterii sław proszę przekazać wyjaśnić w jaki sposób ktoś kupujący telewizor za pomocą tego telewizora kopiuje co coś ich tytuł z tego tytułu opłaty korzystają tancerze to może tak wysoko wyjaśnia co jeśli chodzi o podział już opłaty reprograficznej na poszczególne zawody to zależy od tego czy na danym urządzeniu jest dana treść kopiowana tak czyli, czyli tancerze 3 inne zawody mogą otrzymać opłatę reprograficzną część tej opłaty jakiś tam promil w momencie, kiedy rzeczywiście im się to należy, tak więc to jasno trzeba powiedzieć, że to jest sensownie dzielonej teraz na współczesnych urządzeniach bardzo często korzystamy ze streamingu streaming to nie jest coś co dzieje się bez kopiowania w pamięci urządzenia powstaje kopia w buforze albo w pamięci stałej zależnie od tego w jaki sposób jest zorganizowany dany streaming by często też użytkownicy mają możliwość zapisania pliku w do użytkowania go offline w związku z tym te wszystkie urządzenia współczesne one w zastąpił dawne nośniki takie jak kasety magnetofonowe DVD płyty DVD, ale CD itd. ale wspomniany przez pana streaming to nie jest coś co się odbywa to jest usługa, za którą właściciel urządzenia płaci płaci artysta artyście, dlaczego artysta chciałby podwójnie zarabiać no właśnie w większości przypadków te opłaty nie trafiają do artystów, ale musimy zdawać prawo żądania, że jest z tymi darmowy tak, gdzie nie ma markowego mając darmowe jest euro upadnie no tak mi pani darmowy no na no ale od tego jak darmowy oglądamy za to tam reklamy, które się włączają itd. itd. więc mamy darmowe nie ma ona wdrażanych przez użytkowników no tak tylko, że to jest sprawa rozwiązania pomiędzy rozumiem organizacjami zbiorowego zarządzania artystami, a podmiotami poza tym, jeżeli chodzi o kopiowanie to się dzisiaj taką na szerszą platformą kopiowania rzeczy jest chmura i dlaczego czka artyści nie domagają się od właścicieli firm, które chmurami zarządzają części zysków z tego tytułu, ale oczywiście są takie rozmowy Unii Europejskiej absolutnie tak słuszne w projekcie tej Polski nie ma, a przy projekcie polskim wielu rzeczy nie ma i tutaj niestety jest taka sytuacja, że środowiska artystyczne walczą o swoje prawa od od już ponad dekady prawa związane z rozwojem technologii i na niestety lobby producentów urządzeń jest tak silna, że no i środowiska artystyczne są w tym kontekście słabe i nie są w stanie tego przeskoczyć musimy sobie zdać sprawę z tego, że opłata reprograficzna to jest umowa społeczna to jest artyści zgodzili się na to żeby, ale umowa społeczna to coś, ale chciałbym dokończyć właśnie twórczość mogła być kopiowana w ramach dozwolonego użytku i będą otrzymywali za to rekompensatę tak ta rekompensata się artystom należy to nie jest dyskusyjne nie to jest dyskusyjne, dlatego że umowa społeczna rozumiem to jest naprawdę nasze społeczeństwo to jest coś co się zgadza społeczeństwo rozumiem, że nikt społeczeństwa nie zapytał zdobywanie zapytał czy chce za telewizor to jest łatwe akurat nie ma telewizora, ale wszyscy za telefon albo tam zapłacić więcej to powiedział nie nie chce zapłacić więcej, dlaczego nie chce zdradzić więcej uważam, że jeżeli artysta, którego i tak wspieram, płacąc podatki i poprzez ministerstwo kultury te pieniądze trafiają do artysty mało tego artysty z artystą płac te zostają z różnych stron ligowych serwisów artystą płace kupując książki itd. tak dalej płyty to wspiera artysty i nie chce dodatkowo wspierać artysty, bo artysta, jeżeli nie potrafi utrzymać pomimo tego, że prowadzi działalność artystyczną podmiot tego, że dostanie pieniądze z moich podatków, jeżeli mimo tego nie potrafi się czy mimo to nie potrafi się utrzymać to może powinien zastanowić nad zmianą zawodu, więc umowa społeczna to jest coś co przy czym siadamy, ale nikt nie zapytał o to czy chce więcej płacić za sprzęt elektroniczny odpowiedź prosta nie chce to jest haracz ani umowa społeczna no, więc to możemy tłumaczy kultura to jest coś takiego co nie jest zasobem zamkniętym raz na zawsze danym każdy kraj rozwinięty wspiera kulturę i stara się, żeby zdobywać przewagę konkurencyjną nad innymi krajami właśnie dzięki kultury w kulturze bez kultury bylibyśmy bezimiennym narodem tak to są ogólne, ale są ogólne ogólne słowa, które wyznaczone przez zobaczyć głów zaprzecza od razu dlatego, jeżeli pan Woś na razie także, proszę bardzo, chciałbym chciałbym jednak odpowiedzieć, więc przypomnijmy, że w Zjednoczonym królestwie nie ma takiej opłaty, a jednak kultura brytyjska jest chyba doskonale znana może właśnie dlatego może właśnie, dlatego że nie ma opłat ułożone w 23 krajach europejskich ta opłata jest wnoszona w Polsce od dekady by właśnie producenci, którzy są skupieni w ZIPSEE cyfrowa Polska, którą reprezentuje Michał Kanownik zwalczał przeciwko tej tej opłacie tam płacą tam wszędzie płacą w Polsce robią z nas zna wszystkich idiotów właśnie, prezentując tego typu poglądy i rezygnując z odpowiedzialności społecznej biznesu, która na każdym terytorium powinna występować oszczędzają rocznie 300 000 000zł, których nie odprowadzają do artystów tylko zatrzymują u siebie w kasie i straszą właśnie Polaków podwyżką ceny co co tutaj pan redaktor też został przekroczony, a trzeba wziąć pod uwagę, że żyjemy na wewnątrz wewnątrz wspólnotowym rynku, gdzie ceny są zrównoważone pan Kanownik tutaj powołuje na Eurostat w tym euro stacze mam nadzieję, że na to się właśnie powołuje nie jest to coś takiego tylko ogólnego Polska jest średniej grupie cenowej to jest by to nie jest najniższa grupa cenowa bardzo proszę wszystkich, którzy są to sprawdzić zajrzeć do Eurostatu jesteśmy w najniższej grupie cenowej, a jeśli chodzi o oszczędności jakie, jakie i przewagę konkurencyjną, jaką zyskują te firmy w Europie dzięki temu, że w Polsce nie płacą no to to jest klucz całej sprawy nie to że, że w Polsce Polacy zapłacą większe ceny nie, dlatego że jeśli zapłaci musieli zapłacić prawdopodobnie zaczęliby kupować, gdzie indziej z dniem w Niemczech w innych krajach, gdzie te opłaty, gdzie te ceny byłyby niższe w związku z tym co, ale państwo wierzyć naprawdę z nas wierzy pan i straciłyby straciłyby rynek 38 milionowy jakiego, ale nie wierzy pan nie wierzy pan to, że ktoś, żeby zaoszczędzić 50zł kupić ten telewizor zapłaci 50zł za wysoka albo pojedzie pociągiem poleci, żeby kupić zresztą i tak to można robić teraz czy znacie jakiś opłaty, które zostały przerzucone na konsumentów oczywiście np. podwyżka Netflixa ostatnia na takiej takich przykładów jest sporo obaw jeśli chodzi o opłatę reprograficzną nie ma żadnych dowodów może bankami jest w stanie podać jakieś dowody na podwyżki, które nastąpiły od dziewięćdziesiątego czwartego roku przy włączaniu różnych urządzeń do listy czystych nośników nad psem właśnie dlatego wielka Brytania, dlaczego wielka Brytania nie pobiera noc nie wiem może może się pan nie może inaczej, dlaczego wielka podobnym tonie odpowiedział ale dlaczego wielka Brytania nie pobiera jednak kultura brytyjska jest wspaniała znana wszem wobec i powala no i jest jest oczywiście wysoki poziom świadomości kulturalnej tam jest wysoki właśnie świadomość tego, że kultura buduje przewagę konkurencyjną w innych krajach jest dużo wyższa niż w Polsce nie pytam w zakresie od Wielkiej Brytanii, dlaczego tam nie ma, dlaczego tam nie ma opłaty reprograficznej, a mimo to chyba nie mamy problemu z wielkością kultury brytyjskiej ja myślę, że nie rozmawiajmy na ten temat dlatego jest bardzo złożony problem związany z kulturą anglosaską z oddziałem, ale pan zaprojektował, ale także pan za program pan zaproponował kultura jako wartość czy też jako punkt rozpoznawalny i rozumie połączył pan tą sprawą z opłatą reprograficzną dlatego pytam, ale zbliża się informacje powrócimy w ostatniej części będzie i pan Michał Kanownik i macierzyński i jeszcze raz te argumenty powrócą informację o godzinie dziesiątej 40 w tej części goście był pan Maciej Zieliński kompozytor aranżer producent muzyczny wiceprzewodniczący zarządu związku zawodowego muzyków RP, bo chciałem opłata reprograficzna ostatnie wejście tym razem pan Michał Kanownik pan Maciej Zieliński razem, ale także pytania naszych słuchaczy, którzy nawet wtedy myślę teraz niektórzy, którzy mają dzieci, które w czasie w czasie pandemii lekcje odbywały się właśnie często także na telewizorach na tabletach na telefonach teraz musieliby za to urządzenia zapłacić więcej, gdyby ta opłata reprograficzna została rozszerzona no właśnie, bo bo, dlaczego niektórzy mówią, że to jest podatek środowisko artystyczne nie zgadza się mówiąc to nie jest podatek dlatego, że to jest nie trafia do skarbu państwa to jest pytanie do pana Macieja Zielińskiego od naszego słuchacza, który się zastanawia do 22 szybkie pytania czy po pierwsze, dlaczego nie zrobić także, gdyby miała być nowa opłata to po prostu nie trafia do skarbu państwa, który to rozdzielą, a po drugie, dlaczego artyści mają być uprzywilejowani w stosunku do innych grup społecznych pan Maciej Zieliński bierze się odpowiedziałem na to pytanie, ale tak w skrócie, bo mamy mało czasu zdaje się dziś by to jest tak ułożone, że ktoś kopiuje pozbawia przez artystów twórców wpływów z ich twórczości tak, a więc strata i to stratę ponad chyba z chęcią działania w postaci opłaty reprograficznej tak, ale to, kto doradza opracowanie pytań rów doprecyzuje to pytanie, bo zwykle prawie karnym jest także trzeba coś udowodnić to znaczy to, że mamy nóż nie czyni ze mnie mordercy to, że mam telefon nie oznacza automatycznie kopiuje, a to proszę proszę się zapoznać z prawem, bo widzę tutaj niestety daleko posuniętą ignorancję szkody chodzi o prawo europejskie prawo polskie w Polsce jest zapisane w ustawie, że jest odprowadzana opłata reprograficzna od urządzenia, które umożliwia kopiowanie tak to jest prawo polskie i tutaj nie ma dyskusji dyskutujemy o tym czy nie powinniśmy dyskutować dyskutujemy na temat już dekady tylko wyłącznie z tego powodu, że istnieje ZIPSEE cyfrowa Polska, które to skupia firmy takie jak Samsung Sony LG Panasonic, które walczą to, żeby 300 000 000zł rocznie przynajmniej 300 000 000zł rocznie nie odprowadzić do artystów polskich tylko odprowadzić do OFE w ramach swoich zysków tak my dajemy czy przejrzeć wrabia, acz część pieniędzy pionowe część tych pieniędzy nie wszystkie pieniądze trafią do artystów, jeżeli dobrze, że pamiętam ten projekt, dlaczego w tej szale pieniądze trafiają do artystów drogę by w tej chwili, ale nie nie wg tego projektu i drugie pytanie, dlaczego artyści mają być uprzywilejowani pyta słuchacz artyści byli też mówię o tym wcześniej musimy zdać sprawę z tego, że kultura jest czymś co nas odróżnia od innych narodów tak tylko kultura język i w dzisiejszych czasach kultura przemysły kreatywne są czymś co każdy z krajów niesłychanie zabiega udziela wsparcia w Polsce teraz były robione badania wynika z nich, że 67 000 artystów mamy w Polsce to kropla w morzu to jest 18% tak i co Polacy 38 000 000 ludzi nie miałoby zadbać o tę grupę i traktować szczególnie to to artyści by by kreują kulturę często w sposób bezinteresowny niemający stałych dochodów niemający nie są nie będą ujętymi w systemie ubezpieczeń społecznych tak dalej, ale nie chciałbym, żeby rozmowa o opłacie reprograficznej wkraczała w taki socjalne kontekst, dlatego że nie dochodzi opłata reprograficzna należy się wg obowiązującego w Europie w Polsce prawa wszystkim również bogatym artystom i sam, żeby był pan nie jest dyskusyjne zjazd pyta pan Zbigniew nasz słuchacz pan Zbigniew pyta proszę zapytać pana Macieja Zielińskiego przyzna jakąkolwiek markę telewizorów obecna na polskim rynku, który telewizory pozwalają na kopiowanie czegokolwiek na nośniku pamięci bez szyfrowania taki nośnik można odczytać wyłącznie na urządzeniu, na którym został nagrany na żadnym innym, tak więc nagranie zostanie zamrożony tylko na nośnikach właściciela, więc mówimy tylko one graniu na własny użytek nie na kopiowaniu, jakby definicja dozwolonego użytku w Polsce jest dosyć szeroka ona, aby nieprzytomnie to konkretne pytanie o kopiowanie, które nie jest kopiowaniem, bo nie może pan telewizora odtworzyć filmu, który został z kwestionowany pytanie z konkretną pomocą odpowiedź zna pan markę Deliveroo telewizora nie znam generalnie kategoria, która jest był, jakby ujęta ustawą są karty kategoria telewizorów smart niezwykłych telewizorów, które nie mają możliwości kopiowania tak tylko telewizor smart, które taką możliwość mają kolejne pytanie też do pana Macieja Lecha Zielińskiego, dlaczego przypadek Wielkiej Brytanii mamy traktować jako wyjątek to jest skomplikowane nie by szyby oczywiście każdy kraj ma swoją specyfikę i inne podejście, aby wielka Brytania już ze smutkiem muszę zauważyć odeszła z Europy natomiast my jesteśmy w kręgu kultury europejskiej tak jesteśmy, ale wbrew Unii Robert też podlega mody europejskiej dyrektywa regulowała Unii Europejskiej, ale jest w Europie tak tylko rozumie, że tekst nie chce pan aspirować do takiego poziomu kultury jak ma np. wielka Brytania czy to był dobry poziom dla Polski, a czy sugeruje sugeruje pan, że chcąca aspirować do poziomu kultury brytyjskiej mielibyśmy się pozbyć opłaty reprograficznej naprawdę tak, bo być może moglibyśmy skorzystać z tych rozwiązań tak jak wielka Brytania wprowadza niekoniecznie jak by wyciągać ręce po no ciężko zarobione pieniądze by mogę tylko potraktować jako żart to nie jest żart pan to ma za radą Sejmu na razie pan Michał Kanownik strasznie dużo wątków zostało poruszonych może tak postaram się w kilku zdaniach porządkować trochę ten ten bałagan przekaże pan Maciej próbuje wtłoczyć do słuchaczy o po pierwsze to nie jest tak, że opłata reprograficzna to jest jakiś się prawo przynależne, jakbym wszedł właśnie się komukolwiek, że jakakolwiek bardzo określone regulacje dla Reka Europie, która uzależniona jest od paru czynników, które w Polsce konsekwentnie artyści próbują unikać tej dyskusji nie zauważać, a przede wszystkim ona jest uzależniona jest zakres stawki wysokość uzależniona koszt od poziomu straty, jaką twórcy ponoszą z tytułu legalnego kopiowania ich utworów w Polsce nikt łącznie z artystami, że jak upominają się o tę opłatę nie zrobił takiego pytania ja wiem, dlaczego domyślać dlaczego, ponieważ też obniża też karty faktu nie ma co ważne gry mówi jasno, że kładka ma być wznowiona dopiero wtedy dostawa jest znacząca UE, gdzie ja również ekran takiego tylko prywatnego badanie osób grupie moich najbliższych małżonek i nikt z politycznej one nie tylko na telewizorze, ale w ogóle w ciągu tego roku niedawno koki jakichkolwiek form muzycznego czy filmowego książkowego, ponieważ obwiniać reprezentatywne badania, ale mogę zmianie przekazałam, ale oczywiście dlatego powołuje tylko na swój kraj ale dlaczego boicie się lub takie badania w skali kraju jak negatywne obok krajowej rady liście, a ponieważ to wy upominać się opłatę niemy UE natomiast tak łatwo jest wyprze występami przeciwko tej opłacie dzisiejszy mogę jakoś przetrwałem od czego akurat bardzo wielu jest trudna, ale może jednak się trudne bardzo trudne nadal oczekuje kultury od człowieka kultury pan redaktor bardzo trafnie przywołuje ciągle pytanie, ale ja podam przykład bliższy być może uda się panu Maciejowi w Finlandii, która również opłaty zrezygnowała w takim kształcie na dzisiaj w Polsce obowiązuje i przeniosła to rekompensata po wsparcie dla kultury do budżetu państwa każdy Fin w kwocie3% podatku dochodowego dla wsparcia kultury narodowej fińskiej i szesnastego zadowoleni o nie rozumiem cały czas i o i to bardzo proszę być może ktoś będzie w stanie wyjaśnić, dlaczego opłaty reprograficzne, czyli za kopiowania mamy może od urządzeń, które nie służą do kopiowania to jest dla mnie fenomen LO, bo telewizor jak pan redaktor w takich spółkach słusznie zauważył nie służą do kopiowania streamingu wbrew temu co artyści konsekwentnie powtarza nie tworzy się kopia się również te wybory to jest kopia technologiczna, która nie jest absolutnie nie spełnia wymogów dyrektywy jako kopii mnie w tym te słowa rozumieniu, a więc gaży euro na uznawane, a czy, ale panie Macieju na siebie bardzo proszę naprawdę chwila cierpliwości być może to proste pytanie, gdyby pan odpowiedzieć mogę naprawdę kończyć swoje zdanie czy to jest jak ich dość, bo mówi pan rzeczy niezgodne z prawdą, ale proszę kontynuować CEP no bardzo proszę naprawdę go przed ich ja rozumiem, że trudno jest od razu pan ma pan pan Michał, proszę bardzo, dokończyć Polsce opłata jest wnoszona od urządzeń nośników służą do popierania co więcej dzisiejsza opłata jest efektem porozumienia kompromis między ich fakt, a właśnie nami, a więc dało też określić na bazie urządzeń skutecznego opierania o, jeżeli dzisiejsze artyści noszą takie propozycje w ustawie to, żeby jasność chcemy, żeby ta opłata w Polsce było na trzecim poziomie wielkościowo w Europie trzeci z całym szacunkiem artystów polskie polskie portfele polskich kieszeni kosmetyki nie są na trzecie mniejsze zgodności z Unii Europejskiej, więc nie rozumiem tej zasadności pan Maciej bardzo pięknie mówi artystka wkładzie w rozwój Polski zgadzam się o tylko artysta ma ma musi mieć pewien element ale, żeby być artystą ja nie rozumiem, dlaczego mamy wspierać popieram lewicę artystów, które chętnie słucha, bo nie ogląda taki jest konstrukcja dziś przyjęta w formie dopłat to do funduszu szampana kulturze wysokiej, która na niewielkiej grupy, a jest jednocześnie bardzo istotną składową kultury w każdym kraju chcieli tylko za uwagę, że opłata reprograficzna nie jest narzędzie do finansowania tej właśnie kultury i on powinien finansować budżet państwa z podatków wszystkich Polaków ten dofinansuje wójt wspólnoty auto, a panie błagam niech pan Adam pozwoli dokończyć zdanie ja panu nie przerwałem błagam tylko 1 rzecz bardzo nieciekawa aktor dobrze ostatnie to ostatnie zdanie pan Michał jeszcze pan Maciej ja poproszę apeluje o to, żeby opłata reprograficzna pierwsza nie obejmowała urząd nie służy do popierania droga znaczona wyłącznie na cele dyrektywy owe i trzecie, żeby nie obciążała radni lekarz kieszeni Kowalskiego polskich konsumentów, którzy dzisiaj laptopy tablety także muszą kupować, żeby pracować zdalnie nauka przewagę pan Maciej Zieliński Szanowni słuchacze TOK FM przez ponad 10 lat firmy takie jak Samsung LG Sony wiele innych zrzeszonych w ZIPSEE cyfrowa Polska reprezentowanych przez pana kanonika oszczędzimy prawie 4 000 000 000zł nie, odprowadzając opłat reprograficznych za nowoczesne urządzenia tyle straciła Polska kultura i aktualnie związek zawodowy muzyków Rzeczypospolitej, który reprezentuje przygotowuje się do dochodzenia tych kwot na drodze sądowej dlatego, że to jest to są pieniądze, które powinny trafić do polskiej kultury do wszystkich artystów, którzy są beneficjentami tej opłaty i ca co gorsza jeśli te pieniądze trafią te zaległe pieniądze trafią do beneficjentów będzie to z budżetu państwa, czyli my wszyscy zapłacimy zamiast firm, które powinny za to zapłacić przez ten okres dziesięcioletni i teraz jeśli natychmiast nie będą te ta lista czystych nośników nie będzie akcję uaktualniona nadal skarb państwa będzie należał narażony na stratę około 1 000 000zł dziennie to jest absurdalne i chciałem zwrócić się z apelem do firm zrzeszonych w ZIPSEE cyfrowa Polska też bezpośrednio do Michała Karbownika i w szczególności do zarządów firm tak jak Samsung Sony LG Panasonic o natychmiastowe wstrzymanie akcji dezinformacyjnej prowadzonej przez lobbystów ZIPSEE wprowadzających w błąd opinię publiczną obliczonych na zablokowanie aktualizacji czystych nośników i natychmiastowe wstrzymanie akcji medialnych szkalujących dobre imię artystów polskich i instytucji i reprezentujących tak jako organizacji zbiorowego zarządzania i no muszę powiedzieć, że fakt, że te firmy wspierają opłatę reprograficzną artystów w innych krajach w Polsce prowadzą szeroko zakrojoną akcję, żeby tego uniknąć jest zwyczajnie nieetyczne niema nic wspólnego ze społeczną odpowiedzialnością biznesu to tylko ze swojej strony dodam, że skarb państwa nie ma własnych pieniędzy to są nasze pieniądze, więc bez względu na to czy zapłacimy te pieniądze jako kary czy zapłacimy te pieniądze jako wyższej cenie od telewizora to i tak na końcu my konsumenci zapłacimy artystom nie wiem, dlaczego artyści potrzebują jeszcze więcej pieniędzy chcą być uprzywilejowani, ale na to pytanie to już państwo muszą sobie sami odpowiedzieć pan Michał Kanownik prezes związku importerów producentów sprzętu elektrycznego i elektronicznego cyfrowa Polska pan Maciej Zieliński kompozytor aranżer producent muzyczny wiceprzewodniczący zarządu związku zawodowego muzyków RP to dzisiejsi goście opłata reprograficzna informację o godzinie jedenastej po informacjach wracamy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA