REKLAMA

Kolejne mity o "elektrykach" do obalenia: "range anxiety" i... łatwopalność

Auto w firmie
Data emisji:
2021-06-16 14:20
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
29:05 min.
Udostępnij:

Range anxiety to - tłumacząc na polski - strach przed niewystarczającym zasięgiem samochodów elektrycznych. To mit, który powstał w czasach, gdy zasięgi "elektryków" rzeczywiście były niewielkie, ale od tego czasu bardzo wiele się zmieniło. Ustalono też, że gdy mieszkamy w mieście większość naszych podróży samochodem odbywa się na dystansie ok. 40 km dziennie. No i jeszcze jedna kwestia: czy samochody elektryczne częściej płoną? Wszystkie te mity obala, przedstawiając dane i sprawdzone informacje, nasz dzisiejszy gość: Maciej Mazur z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
partnerem podcastu jest Marka volkswagen dostawcy samochodów elektrycznych, a-li 3 i IT 4 auto w firmie zaprasza Krzysztof Woźniak dzień dobry krzyż to ważne zapraszam do wysłuchania kolejnego już podcastów z cyklu auto w firmie, w którym skupiamy się głównie na pojazdach elektrycznych i w dzisiejszym odcinku porozmawiamy o różnego rodzaju wątpliwościach czy też nawet lękach, które pojawiają się namyśl o zakupie samochodu elektrycznego państwa moim gościem jest Maciej Rozwiń » Mazur z polskiego stowarzyszenia paliw alternatywnych w dzień dobry witam serdecznie wręcz and Said, czyli strach przed zasięgiem raczej tym, że będzie tego prądu za mało na tyle, żeby osiągnąć zasięg, który sobie zamierzaliśmy to jedno z podstawowych właśnie z podstawowych leków, które pojawiają się przed zakupem samochodu elektrycznego no to stwierdzenie nawet doczekało się, jakby rankingowego ulokowania z najczęściej pojawiającym się słowie czy też znaczeniu w Norwegii czy faktycznie ten lęk przed tym, że prądu nam zabraknie podczas podróży jest uzasadnione, jeżeli chodzi o samochody elektryczne w dyskusjach na macie samochodami elektrycznymi myślę, że bardzo często trzeba wziąć pod uwagę jedno ma kluczową sprawę te samochody to jest nowość na rynku i zazwyczaj my z nimi jeszcze jesteśmy tak zapoznanie jak samochodami konwencjonalnymi one są dla nas nowe one są dla nas często nieznane ten bardzo często są budowane mity wokół samochodów elektrycznych, które miały podstawy jeszcze kilka lat temu, ale teraz już tych postaw nie mają bądź się te podstawy stały się tylko i wyłącznie przedmiotem dywagacji bądź się pewnego ne zasłyszane ego ogląda sytuacja, gdy nie mają związku z naszą rzeczywistą sytuację jako użytkownika danego pojazdu wkłada taka sytuacja jest też, że tematem zasięgu samochodów elektrycznych po pierwsze musimy się cofnąć się kilka lat chce je sobie szczerze powiedzieć, że elektromobilności jest bardzo młodym tematem jest tak naprawdę tematem 2001. jaką jest w 2000 dziesiątym roku samochody elektryczne, które nielicznie mogliśmy gościć na drogach drogach czy to Polski czy świata dysponowały bardzo ograniczonymi zasięga mi bardzo rzadko przekraczającymi 100 km twa jednak patrząc historie widzimy, że te 100 km ewoluowało w 600 km faktura Mané dzisiaj oczywiście to nie jest standard, ale to jest ten poziom, z którym już się stykamy biorąc pod uwagę szerokie portfolio samochodów elektrycznych, które są dostępne na rynku zatem zasięg samochodów elektrycznych się bardzo dynamicznie zmienia teraz, gdybyśmy pokusili o uśrednienie to było około 354 km praktycznie wszystkie nowe modele wchodzące na rynek kredy planuje już właśnie takimi możliwościami będą dysponować zapewne jeszcze większymi ten proces doskonale widać, gdy śledzi się jak zmieniają się konkretne modele w 2000 czternastym roku baterie wśród najpopularniejszych samochodów elektrycznych miały od 20 do 30 kilowatogodzin teraz one mają od tu do nawet 110 w skrajnych przypadkach uśredniając pewnie to było gdzieś w 5070 widzimy zatem, że to są skokowe wzrosty druga bardzo ważna jako nie tylko dodam, że ten to ten cały lęk przed zasięgiem, czyli tego, że prądu zabraknie, że samochód elektryczny nam stanie gdzieś w polu no to narodził się w dziewięćdziesiątym siódmym roku w San Diego i tak jak mówiłem nawet w Norwegii w 2013 roku tutaj szybko podejrzewałem, że był wpisany jako słowo roku 2013 roku to dość sporo czasu już minęło faktycznie, ale mobilność na stronach Victoria no właśnie, że tak można powiedzieć, więc dokładnie potwierdza to, o czym, o czym mówiłem, ale ja bym zwrócił jeszcze na 1 bardzo ważną kwestię tego, że my jesteśmy przyzwyczajeni i nam się wydaje, że my potrzebujemy też zasięgi, które są zasięga ami, które widzimy w przypadku naszych wysłużonych diesli, które mają czy to 600 czy nawet 800 km zasięg, gdy jednak spojrzymy na dane GUS-owskie i zastanowimy się ile my tak naprawdę dziennie pokonujemy km okazuje się, że bardzo rzadko przekraczamy 50 km średnio dziennie bardzo rzadko my pokonujemy tali wie pan, ale zawsze jest rejestrem rzeczywiście nominalnym wśród samochodów konwencjonalnych, ale zawsze jest ten element jak kupuje samochód to też myślą, że pojadę jednak nim na wakacje albo nawet no może nie na wakacjach, bo na weekend gdzieś dalej nawet i tu już jest to pojawia się trzecia rzecz, na którą warto zwracać zwrócić uwagę, czyli infrastruktura oczywiście my samochód elektryczne musimy traktować jako samochód, który w 100% może zastąpić samochód konwencjonalne dopiero wtedy my będziemy mogli mówić o tym, że budowany jest rynek masowy, żeby ten samochód była rzeczywiście takim substytutem samochodu konwencjonalnego 100% to musimy tak samo szybko ładować się jak szybko go tankujemy innymi słowy, gdy planujemy na podróż z Krakowa do Gdańska to powinniśmy możliwie w tym samym czasie przejechać ten dystans samochodem konwencjonalnym elektrycznym i dlatego bardzo ważne jest, żeby była budowana infrastruktura, która spełnia nasze oczekiwania, czyli taka, na której możemy polegać, dzięki której możemy naładować samochód w kilkanaście minut to nie jest futurologia to są stacje, które już są obecne na świecie one są obecne licznie w Europie zachodniej one także w Polsce się pojawiają, gdy znowu rozmawialiśmy o elektromobilności 2 lata temu to pewnego rodzaju standardem były stacja mocy 50kW teraz już te standardy dla stacji pomiędzy aglomeracjami jest to 150, a skrajnych przypadkach 350kW i wtedy infrastruktura wyprzedza możliwości absorpcji pojazdu elektrycznego to są te możliwości, które pozwalają nam naładować samochód dosłownie kilkanaście minut, czyli niewiele dłużej, a nawet porównywalnie niż my spędzamy średnio na stacji konwencjonalnej zatem dobrze wręcz tak zajęty możemy wytłumaczyć po pierwsze, historią po drugie, innymi jednak oczekiwaniami niż życie nam sugeruje, że powinniśmy mieć i po trzecie tym, że infrastruktura się dynamicznie zmienia no dobrze to tak zapytam przewrotnie czy w dzisiaj na ten moment albo na wakacje z Krakowa do do Gdańska albo dalej jeszcze kawałek niech to będzie jeszcze lepsze Wybrzeże chociażby do Jastarni to jestem w stanie taki sposób dojechać samochodem elektrycznym czy nie jesteśmy w stanie dojechać to jest pierwsza sprawa, że życie teatru późniejsze zabrzmieć co innego wdrożeniem oka, ale pamiętajmy, że to jest bardzo młody rynek, gdy metod używaliśmy samochodami elektrycznymi 4 lata temu to dojechanie niektóre miejscem Polski było rzeczywistym wyzwaniem i wymagało bardzo odpowiedniego planowania teraz praktycznie każde miejsce w Polsce można dojechać, ale jeszcze cały czas nie można dojechać tak komfortowo czy zbliżonym czasie do samochodów konwencjonalnych pamiętajmy, że w Polsce mamy około 12 000 samochodów czysto elektrycznych wobec 20 000 000 samochodów konwencjonalnych zatem nie można się spodziewać by w tym momencie rozwoju rynku infrastruktura była tak rozwinięta jak infrastruktura paliw konwencjonalnych, która była budowana dziesiątkami lat ta infrastruktura się zmienia bardzo dynamicznie z roku na rok przyrost liczby stacji są odnotowywane na poziomie 30 czy nawet c 50%, ale cały czas musimy też dać tej infrastrukturze się rozwinąć, żeby ona spełniała nasze standardy i to nie tylko w Polsce jest wyzwanie tylko w całej Europie na całym świecie kierunek jest bardzo właściwe, ale tu wracamy do naszej poprzedniej rozmowy, że musimy sobie zadać pytanie jak samochód elektryczny będziemy wykorzystywać jeśli my mieszkamy w Krakowie pracujemy w Trójmieście i będziemy co tydzień pokonywać drogę to ja bym sugerował, żeby zastanowić się jeszcze nad samochodem pomostowe, czyli nad hybrydą typu plug-in, żeby później kolokwialnie mówiąc nie przeklinać elektromobilności, a im wskazujące, że ta infrastruktura jeszcze nie jest przygotowana jeszcze nie jest za 2 lata już będzie jeśli natomiast wjeżdżamy na wakacje raz czy 2 lata 2× w roku, a funkcjonujemy w ramach aglomeracji na co dzień bardzo rzadko wyjeżdżamy poza to samochód elektryczny absolutnie jest już dla nas my możemy pojechać nie tylko na wakacje w Polsce możemy pojechać za granicą i mieć pewność, że stacja ładowania będzie nas czekała ewentualnie troszkę dłużej nam może zająć podróż, ale jeśli to są wyprawy raz na pół roku to te kilkanaście minut dłużej nie powinno być dla niego problemem okej zna pan osobę, której przydarzyło się to, że zabrakło prądu, czyli napędu i stanął gdzieś w polu na drodze nie wiedział co zrobić oczywiście elektrykiem znam takie osoby, ale powiem szczerze dużo więcej takich historii znamy od posiadaczy samochodów konwencjonalne jest więcej jest więcej historii w zasadzie jest na pęczki EFE w obszarze elektromobilności tę historię bardzo bardzo mało my, jeżdżąc samochodami elektrycznymi my planujemy by ten zasięg, który mamy i potrafimy go na właściwie wykorzystać, więc bardzo rzadko się zdarza, żebyśmy byli zaskoczeni tym, że my nie mamy już tego w cudzysłowie prądu tej mocy, żeby dojechać do punktu docelowego zatem są bardzo rzadkie przypadki, że samo Adama elektrycznym od kilku lat nigdy mi się to nie zdarzyła jeśli takie przypadki występują to głównie biorą się z tego, że my planujący trasę popełniamy po prostu ludzki łące choćby źle wskazujące miejsce docelowo choćby biorąc pod uwagę to czy stacja jest czynna jest nieczynna i wtedy rzeczywiście problem problem się pojawia, ale społeczność wśród użytkowników samochodów elektrycznych jest bardzo wspierająca kilka takich sytuacji widziałem, że użytkownicy pisali na portalach społecznościowych i innych na innych posiadaczy samochodów elektrycznych służyli pomocą i wskazywali, gdzie można się naładować będące w takim miejscu, że teoretycznie te możliwości nie ma pamiętajmy że, jeżdżąc samochodem elektrycznym no oczywiście staramy się korzystać ze stacji ogólnodostępnej będące w trasie, ale w skrajnych przypadkach my możemy skorzystać z każdego gniazdka oczywiście ładowanie trwa dużo dłużej, ale to zawsze opcja, która jest dla nas kołem ratunkowym my możemy podjechać w zasadzie dowolne miejsce i także w określonym czasie się podładować tak, żeby móc dojechać do tej stacji już szybkie, która da nam możliwość naładowania kilkanaście minut, czyli podstawowa rzecz, jaką zawsze powinniśmy mieć to kabel jeżdżące psiakiem zawsze, ale myślę, że to jest standard w samochodzie elektrycznym nie wyobrażam sobie, żeby ktokolwiek wyjeżdżał samochodem elektrycznym poza miasta bez kabla ładowania to jest część stała samochodu zawsze zawsze powinniśmy ze sobą ten kabel włożyć, bo często choćby dojeżdżając już do miejsca docelowego nie ma dla nas żadnego problemu, żeby za pomocą tego kabla swe kilka kilkanaście godzi się naładować samochód w tym miejscu docelowym i tak i tak stoi, więc musimy efekty miejscu szukać stacji ogólnodostępnej pomożemy a, zostawiając samochód na parkingu skorzystać ze gniazdka i naładować się w ten najprostszy sposób jasne czy istnieje jakieś narzędzia aplikacja czy też mapa stacji komercyjnych ogólnodostępnych w całej Polsce, że przed podróżą po prostu sprawdzamy i robimy sobie taką swoją mapę dojazdową w tym miejscu muszę zatrzymać doładować i wszystko jasne wszystko proste najpopularniejsza społeczność, która buduje ma aplikację, która daje nam możliwości sprawdzenia, gdzie infrastruktura to jest plac szeryfa to jest czy aplikacja, którą możemy zainstalować się na dowolnym telefonie, która ma oczywiście swoją wersję także w postaci strony wołową i to jest portal, które gromadzi informacje na temat stacji zarówno ACI DC i tych ogólnodostępnych i tych z różnym poziomem dostępności innym niż ogólnodostępne w 100%, czyli prywatnych oraz półprywatnych i to jest portal, który jest tworzony przez użytkowników, czyli metod wjeżdżając pod daną ładowarkę możemy się oznaczyć, że tej ładowarki korzystamy wtedy inni użytkownicy widzą, że ona jest przed tym czasie zajęta użytkownicy mogą wpisywać czy ładowarka działaczy nie działa to wszystko jest dla nas możliwe jazd tej aplikacji bardzo często korzystamy i ona rzeczywiście świetnym źródłem informacji w ramach kampanii electromobility PL, którą mamy prowadzimy jako to jest ta jest także mapa stacji ładowania to są stacje ogólnodostępne tam można też sprawdzić wszystkie informacje, które są ważne by na daną stację zakwalifikować jako tom, do której chcemy podjechać się naładować zatem tych źródeł informacji bardzo wiele każdy operator także dysponuje swoją aplikacja ma swoją stronę internetową, więc jeśli my chcemy się dowiedzieć, gdzie są stacje, na które możemy bazować się to te informacje są bardzo bardzo łatwe do sprawdzenia zapraszam na stronę electromobility zapraszam do pobrania aplikacji flag Cher to są te podstawowe źródła informacji dla każdego użytkownika samochodu elektrycznego, a czy są jakieś urządzenia, które na krótką metę na krótki dystans, ale jednak pomogą nam na szybko naładować, który zawsze możemy mieć przy sobie w bagażniku jakby, chociaż dodatkowa naładowana bateria, której przekażemy prąd do naszych baterii w samochodzie tak proste niestety nie jest ja widziałem bardzo wiele takich obraz szkoły w samochód elektryczny ciągnące mały generator prądu, ale takie takie rzeczy to tylko na maszcie pojawiają myślę, że Franciszek życia dużo dużo rzadziej pamiętajmy, że bateria czy samochodzie elektrycznym to jest bardzo o duże na duże na temat także duże jeśli chodzi o wielkość cen zatem my nie jesteśmy w stanie naładować czy doładować podładować akumulator litowo-jonowy tego, że takiego najprostszego magazynu energii, które ładujemy telefony komórkowe czy lato trwa zatem na my musimy jednak korzystać się, że z tego co daje infrastruktura sieciowa, a czy to ze stacji ogólnodostępnych czy czy po prostu z gniazdek w skrajnych przypadkach oczywiście tak jak ten rynek się rozwija tak wiele możliwości na tym rynku się pojawia, a w sytuacjach takich alarmowych, o których mówimy zatem są już służbę dla niektórych krajach służby drogowe wyposażone już takie duże magazyny energii, które pozwalają nam na doładować samochód elektryczny jeśli jest taka potrzeba, ale to musimy traktować tak jak traktujemy pomoc drogowa ma jako elementy, które musimy zamówić, żeby podjechał wtedy pomógł nam ten samochód kolokwialnie mówiąc podnieść, żeby on był w stanie do najbliższej stacji ładowania podjechać ja widziałem takie pojazdy choćby w Niemczech czy w stanach Zjednoczonych spodziewam się, że bardzo szybko także one pojawią się na polskich drogach wszystko na co czekamy to ilość samochodów elektrycznych jak będzie ile samochodów elektrycznych to też będzie zapewniona pełna infrastruktura i całe ekosystemy wokół tego rynku i na pewno żaden żaden użytkownik samochodu elektrycznego nie pozostanie bez wsparcia w skrajnej sytuacji w czyli, podsumowując kwestie te obawy, że nie dojedziemy do miejsca docelowego, ponieważ zabraknie nam energii elektrycznej w naszych bateriach w samochodzie to przede wszystkim zastanowienie się, jaki tryb życia prowadzimy często podróżujemy na dalekiej odległości czy jednak samochodu potrzebujemy głównie w aglomeracjach miejskich, jeżeli tak no to zastanawiam się nad samochodem elektrycznym kupujemy go, jeżeli chcemy gdzieś wyjechać od czasu do czasu dalej poza tą aglomeracją miejską to dobrze zaplanować sobie drogę sprawdzić na różnego rodzaju forach mapach, gdzie znajdują się stacje ładowania elektryków to nam bardzo ułatwi zawsze w samochodzie mieć kabel do ładowania, bo to możemy zrobić nawet komuś zapłacić w domu no może nie wszystkim, ale jeszcze dobrze się dowiedzieć, jakiego rodzaju instalacja elektryczna jest w domu, bo to też dość istotne i znaczące, ale jednak ten kabel mieć no 2 no jednak nie sprawiać, że te wskaźnik naładowania, który mamy w samochodzie pokazuje i zanim zniża się już do poziomu takiego niebezpiecznego tylko wcześniej to ładować po prostu nasze baterie, a jeżeli nam samochód w stanie w holu gdzieś na drodze bez żadnej infrastruktury to już niestety w tym przypadku musimy wezwać pomoc drogową, która holuje nas pewnie do najbliższego miejsca, gdzie naładować będziemy mogli samochód elektryczny po pierwsze nie obawiajmy się jeździć samochodami elektrycznymi, bo to nie jest nic c co nas miało przerażać to jest większy komfort to jest większa radość cie, ale oczywiście musimy nauczyć jeździć się tym czy ten pojazd do OFE myślę, że teraz tak jak pan redaktor powiedział powinniśmy planować za kilka lat już nie trzeba będzie planować nie trzeba będzie się zastanawiać się, gdzie będzie ta stacja, bo ona będzie tak licznie występująca przy autostradach przy drogach szybkiego ruchu czy rzeczywiście będzie można jechać kolokwialnie mówiąc ciemno, ale teraz rzeczywiście zaplanujmy, żeby nie nie było rozczarowania w czasie tej drogi swoje jeździ odpowiedzialnie myślę, że tak jak jeździmy samochodami konwencjonalnymi i są tacy, którzy zbliżają się do zera na, jeżdżąc samochodem konwencjonalnym to pewnie ci będą też chętniej zbliżali się do jeżdżenia samochodem elektrycznym, ale z drugiej strony większość nas jednak lubi ten komforcie, że ma pewność, że dojedzie, więc myślę, że tutaj musimy po prostu zachowywać odpowiedzialnie dokładnie tak samo odpowiedzialnie jakieś samochodem konwencjonalnym i nic innego nas tutaj nie zaskoczy, jeżdżąc samochodem elektrycznym powiedział pan, że jazda samochodem elektrycznym jest przyjemniejsza no to już kwestia chyba gustu, bo niektórzy np. lubią słyszeć ryk silnika konwencjonalnego, więc tutaj myślę, że tak łatwo im ich nie przekonamy tym, że w samochodzie elektrycznym jest cisza, bo właśnie nie do końca choć, ale cóż kwestia gustu jest, więc miałem jeszcze takiej sytuacji, w której będą spotka się z negatywną opinią po przejechaniu samochodem elektrycznym nawet ci fani motoryzacji głośnej motoryzacji myślę, że są w stanie docenić komfort i radość zjazdy samochodem elektrycznym, więc my możemy dużo mówić o samochodach elektrycznych, ale jak już będziemy to naprawdę ta infrastruktura nie jest dla nas problemem, bo chcemy tym samochodem jeździ jak najwięcej jasny jest jeszcze 1 dość duży lęk, który pojawił się może nie w latach dziewięćdziesiątych tak jak w przypadku tego strachu przed nie dojechanie do miejsca, bo zabraknie prądu, ale właśnie w ostatnim czasie głównie za sprawą przekazów medialnych, że niby samochody elektryczne częściej się palą zapalają, ponieważ coś takiego dziwnego się dzieje, że jest większe prawdopodobieństwo, że ten samochód nam spłonie niż pojazdy z napędem konwencjonalnym prawda to to nie jest prawda absolutnie to nie jest prawda wg amerykańskiej narodowej agencji bezpieczeństwa ruchu drogowego 3 najbezpieczniejszym mini autami na świecie są pojazdy elektryczne i one się dużo dużo rzadziej je palą niż samochody konwencjonalne oczywiście jedne i drugie mogą się zapalić tak jak zresztą każde urządzenie, które ma styczność czy to z prądem czy z jakimkolwiek innym rodzajem napędu zatem my musimy oczywiście wiedzieć jak gasić się, że w przypadku pożarów, ale tu znowu wracamy do tego, czego zaczęliśmy, jako że samochody elektryczne są nowe to, gdy pojawia się informacja, która często jest plotkom, że doszło do pożaru pojazdu elektrycznego to my słyszymy od tej informacji nawet jeśli ona pochodzi z Norwegii ze Stanów czy Australii to prawda w ogóle nie, zwracając uwagi na to, że palą się samochody konwencjonalne czy innej dzielnicy czy w innym mieście i miało to miejsce wczoraj czy tydzień temu, więc to też wpływa oczywiście na NATO jak odbieramy te informacje bardzo wiele także jest informacji niepotwierdzonych ja podam 2 przykłady jeden z najgłośniejszych w przypadku oszustwa z ostatnich lat c to była informacja ze stycznia zeszłego roku z norweskiego miasta Stavanger, gdzie doszło do rzeczywiście sytuacji problemowej w postaci pożaru a, w wyniku którego zawalił się parking przy lotnisku w Stavanger właśnie pierwsze doniesienia było takie, że na zawinił samochód elektryczne i wszyscy na całym świecie przeczytali informację, że samochody elektryczne się palą mało, kto dotarł do informacji, która była informacją to w śledztwie i po dochodzeniu informacją, która jasno powiedziała, że samochodu elektrycznego tam nawet nie było, a zapalił się samochód konwencjonalne z napędem diesla dokładnie taką samą sytuację mieliśmy w Polsce kilka miesięcy temu pojawiło się informacje, że samochód elektryczny był przyczyną pożaru przy ulicy Górczewskiej my to weryfikowaliśmy odpowiednimi służbami i służby absolutnie zaprzeczyły, aby te były podstawy do takich stwierdzenie, niemniej media w Polsce obiegła informacja kilka miesięcy temu, że samochody się falom nikt informacji nie zweryfikował, ale pojawił się spółdzielnie, które zdecydowały, że samochody elektryczne nie mogą się na parkingach podziemnych ładować się, bo samochód elektryczny się spaliła przy ulicy Górczewskiej niestety to to są to są te rzeczy, na które musimy bardzo uważać, czyli my musimy dystrybuować tę informację w sposób odpowiedzialny weryfikować się, bo bardzo ciężko jest nam zablokować ten wysyp informacji, które jest wywołany przez plotkę bardzo na tym mocno elektromobilność ucierpiała fakty są takie rzeczywiście samochód elektryczny się inaczej pali i inaczej powinniśmy go gasić, więc powinniśmy edukować siebie wzajemnie powinny być edukowane odpowiednie służbę, żeby one wiedziały, jaka jest temu sobie radzić, ale absolutnie nieuprawnione jest stwierdzenie, że samochody elektryczne palą się częściej jest dokładnie odwrotnie to są konstrukcje dużo dużo bezpieczniejsze co są konstrukcje, które mają w sobie bardzo wiele elementów, które to bezpieczeństwo podnoszą choćby układ chłodzenia choćby wzmocniona obudowa ochronna choćby zapory ogniowe czy choćby systemy awaryjnego wyłączania wysokiego napięcia zatem nie obawiajmy się samochodów elektrycznych, ale uczmy się tego, jakie właściwie eksploatować jak się zachowywać w sytuacji zagrożenia to już zupełnie na koniec krótka odpowiedź jeśli jednak nasz samochód elektryczny się zapali to co powinniśmy robić w pierwszej kolejności wzywać straż pożarną i absolutnie zawsze zawsze wzywać odpowiednie służby to jest to jest pierwszy krok odpowiednie służby będą najlepiej jest zorientowana w sytuacji podejmą najlepszą decyzję my odchodzą z samochodu elektrycznego musimy też dobrze zdiagnozować, gdzie jest źródło pożaru czy pali się bateria akumulator czy gest innym miejscu źródło pożaru jeśli to jest akumulator to do gaszenia co do zasady jest wykorzystywana duża ilość wody, bo celem naszym jest chłodzenie akumulatora jak największa i do tego ta woda jest nam bardzo bardzo mocno potrzebna, ale jak najbardziej to jest pierwszy krok, który musimy zrobić się, czyli wezwać odpowiednie służby Maciej Mazur polskie Stowarzyszenie paliw alternatywnych serdecznie dziękuję za tę rozmowę serdecznie dziękuję za zaproszenia i pana dziękuję mam nadzieję że, choć trochę rozwijaliśmy pewne lęki związane z zakupem samochodów elektrycznych głównie, jeżeli chodzi właśnie zasięg oraz o to, że podobne samochody elektryczne częściej się palą jak słyszeliśmy to nie jest prawda proszę weryfikować informacje, a do moich kolegów dziennikarzy zresztą nie pierwszy raz apeluje, żeby jednak zweryfikować informacje, zanim się je upubliczni, bo więcej szkody niż pożytku to zrobi, aczkolwiek rzeczową należy o elektromobilności napisać rozmawiać różnego rodzaju problemach, które się pojawiają jest ich sporo, ale niekoniecznie związanych właśnie z tym, że częściej na elektryczne samochody się pan Krzysztof Woźniak kłaniam Nisko do usłyszenia auto w firmie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: AUTO W FIRMIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA