REKLAMA

"Jak żyć jako wolny człowiek w czarnym ciele?" - o bestsellerowym eseju Ta-Nehisiego Coatesa

Światopodgląd
Data emisji:
17-06-2021 15:40 (Powtórka: 03-07-2021)
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
13:48 min.
Udostępnij:

"Między światem a mną" - książka uznanego dziennikarza, pisarza i artysty (Black Panther) o władzy, przemocy i kulturze oporu czarnych Amerykanów. Rozmawiamy z Antonim Górnym z Ośrodka Studiów Amerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz państwa gościem jest teraz Antoni górny z ośrodka studiów amerykańskich na Uniwersytecie warszawskim dzień dobry dzień dobry serdeczny będziemy rozmawiać krótko bardzo jestem ciekawa tutaj opinii recenzji Antoniego górnego na temat książki, która już zasłużyła na pewno na swoje miejsce w historii amerykańskiej literatury nagradzanej książki pana jego kojca między światem mną wydają wydawnictwo Agora to na sesji coach jest Rozwiń » jednak bardziej uznanych chyba trzeba tak by opowiedzieć pisarzy dziennikarzy solistów, ale też autorów, bo jest współautorem autorem m.in. komiksów o czarnej pan też rzeczy kap. Ameryka i zaraz do tego przejdziemy, ale krótko chciał pana poprosić o jej oceny, jakie to ma znaczenie czy co to za moment, w którym amerykański Kongres uznał John King dzień dżungli jest taką się nazywa za nowe święto publiczne święto państwowe jest od dziewiętnastego wieku obchodzony przez czarnych Amerykanów Afroamerykanów właśnie ich dzień czarny dzień dzień czarny niepodległości mamy większość Amerykanów wciąż prawie nic nie wie wg badania Gallupa około 60% prawie nic o nim nie wie, ale coraz więcej na skutek dyskusji sporów i walk również ostatnich lat najlepiej jakieś istotne wydarzenie strony jest to też całe samo to święto jest uznawane noga się pojawia takiej szerszej publicznej wiadomości one oczywiście jakaś tam funkcjonowało w 2 trzeba mieć ono jest winien ku pamięci, czego ku pamięci ostatnich niewolników, którzy dowiedzieli się o zakresie na wakacyjnym wydanym przez wykonawcę 1003. notowany na 661800 sześćdziesiąty trzecie roku de facto wprowadzonym ska z końcem wojny secesyjnej o nich dowiedzieć 12czerwca w lesie gęsto w Teksasie tak to będzie tak i w związku z tym stąd te święta taki też symboliczne oczywiście to jest taki moment osiągnięcia wiedzy o tym, że jest wolnym tak to jest to jest taki mecz jest też istotny moment nie sam moment zakończenia wojny była jest wojna jest ważna dla tych, którzy partycypowali pewnie bardziej niż dla tych rolników gazety, którzy bardzo daleko w jakikolwiek ministrantów to bardzo istotne dla Danii było bardzo istotne pozostaje wolnymi rodzin i to i to wydaje się być dobry wstęp do książki, a to jego okolica takiego eseju bardzo poetyckiego listu do syna autobiograficznego, które moim zdaniem no ja polecam każdemu lekturę i nie tylko po to, by zrozumieć rasizm lepiej opisuje jego koła, odrzucając jak mówi wszelkie nadzieje, choć to nie jest odpowiedź beznadziejna tylko nie łudzi się ideologiami wiara nacjonalizm mami religiami koncepcjami tylko opisuje bardzo materialnie rasizm to po prostu też tortura utrata zdrowia przyciśnięta krtań rozbita głowa i śmierć, ale to co na mnie robi chyba jeszcze większe wrażenie, że to jest opowieść o kulturze oporu bardzo też myślę o władzę o przemocy i kulturze oporu i właściwa dla czarnych Amerykanów, czyli opowieść konkretnie czarnego Amerykanina, ale ja myślę bardzo uniwersalna to znaczy przemoc też istnieje ja ją widzę słyszę tutaj u nas i jakoś bardzo inspirująca dla mnie ta opowieść, ale oddaje pan głos jest na pewno także około w wielu miejscach tej książki daje wyraz, a może doświadczenia, z którymi mierzą się żadne Amerykanie w toku swojej takiej edukacji społecznej w cudzysłowie trochę tego dna tego nauczenia się nauczania się tak to znaczy znaczy być czarnym w Ameryce elementy tego świadczenia są nie obce wielu, że na świecie chyba wszyscy mają do czynienia z jakąś formą opresji na jakimś etapie wytnie fragment swojego życia i to na pewno łączy osoby np. niebinarne osobę kobiet np. osoby niepełnosprawne wielu bardzo duże doświadczenie na różnym poziomie różne w równym stopniu ograniczenia własnych praw ograniczenia własnej oraz z powodu ograniczenia do ciała ciała bez prawa głosu co się dzieje różnych poziomach dla innych osób to doświadczenie jest na pewno podstawą tego doświadczenia czarnych Amerykanów różnica polega na tym, że dla nich to doświadczenie jest jakby absolutną podstawą w ogóle auto identyfikacji to jest to jest coś czym oni po prostu żyją cały czas w odróżnieniu od zgłoszonych ludzi każdy na swoje pojazdy każdy inny swój azyl, który może swoje spotkanie zamknięcia trzecią całego świata w przypadku Czarni wykazała liczne przypadki z ostatnich lat zawsze tam dżin też Brian Tyler można spać we własnym łóżku własnym domu został zestrzelony przez policjanta, dlatego że jest czarnym w takim razie cały czas strachu tego Senat, do którego pisze oto, że to po prostu policja może go pewnego dnia zabić atak i to jest realny strach, dlatego że wiemy z tych raportów z Ameryki, że śmierć spotyka nie tylko osoby, które są aktywnie zaangażowane w jakąś działalność kraj wiąże się z ryzykiem kontaktu z policją, która może poskutkować zmęczony śmiech może spotkać każdego zupa jest zupełnie abstrakcyjnej dowolnej sytuacji to jest jakoś tam przerażającej i to też co istotne i to też wyraźnie mówi w książce, że nie mówimy tutaj o jakichś personalnych kwestiach o tym, że to jest, że mamy do czynienia z jakimś rasizmem, który realizowany na poziomie indywidualnym, że to jednostka tak jak się czasem mówi jak policjant, który zabijają to są te zepsute jabłka to nie jest jednostkowy jednostkowa sprawa tylko instytucjonalna sprawa to po prostu jest wpisane w to jak działa policja realizuje się mniej lub bardziej ekspresyjnie zależnie od tego jak działa dany komisariat czytamy grupa policjantów w danym otoczeniu tak to tor to tata materialną, którą cały czas podkreśla, że to rasizm czy dyskryminacja to znaki abstrakcyjne pojęcia to jest po prostu goła czasami ból i przemoc i to też oczywiście wiąże się z tym doświadczenia w oświadczeniu rodzic, który to jest zupełnie naturalnej znam jego zastępca obawia się o swoje dziecko zawsze tutaj obawa przybiera cechę inny kształt jest do zdrad dodatku, ponieważ mówimy o tej takiej formacji formowanie się czarnej tożsamości też, nazywając mówi sporo o tym jak był świadkiem tego jak ta formacja następuje i jak chłopcy jak dziewczęta z ich otoczenia się uczą tego jak się zachowywać przypomina taką książkę sprzed 80 lat, a Wrighta dla Boy ani ona wyszła po polsku, w której on opisuje swój defekt ten nie od tego czy w cieniu zawsze do miasta i w tej książce taki passus, który przez przestrzeń chyba z 1 strony wymienia wszystkie kolejne przesądy i rzeczy zachowania, które się nauczył jak dziecko na wsi, a który musi się oduczyć w mieście, ponieważ będą oznaczały jako gość spoza tej grupy, żeby wpisać nową grupą się nauczyć nowych zachowań oczywiście zupełnie normalne natomiast zachowania są bardzo specyficzne bardzo związane z tym, że mówimy o uprzedzeniach rasowych o dyskryminacji czarny, ale też bardzo ważny moment, bo to jest tak jak nam bardzo myślę, że mało w Polsce bardzo na ten temat idziemy to jest to, że on z kolei podejmuje decyzję, że się wypisze wyzwoli spod powiedziałbym nie tylko ucisku dosłownego, ale takiego wpływu, a kultury, którą narzuca biała Ameryka on opisuje jak poszedł na Uniwersytet Howarda, który jest tak ważny dla kultury afroamerykańskiej zaczął czytać wymienia nazwisko pisarzy bohaterów króla królowych wielkich twórców polityków, o których myślę większość z nas nie ma pojęcia to myślę to wyzwalanie jest też niezwykle ciekawe nie wiem tak właśnie z perspektywy pana badacza też tej kultury jak bardzo ona jest rozwinięta jak bardzo też kultura ta jest kulturą oporu po prostu to jest też bardzo istotne elementy opowieści dlatego składam się z tym procesem zła, że on najpierw bardzo dużo miejsca poświęca opisaniu tego jak w lesie dowiedział o tej historii Afrykańczyków w ogóle nie tylko Afroamerykanów, czego nie dowiedział się w szkole, bo oczyszczalnia jest część podstawowej wiedzy dla wszystkich Amerykanów i to też w sumie dość istotna rzecz, że to są sprawy, które się czarny wg wtedy, kiedy poszukuje odpowiedzi na pytanie na pytania, skąd się wzięli co właściwie to znaczy Tarn to też jest istotne, że można odpowiedzieć podskórnie ale, żeby rozumieć to trzeba jeść zagłębić to przeżyć samemu na własną rękę często, bo właśnie idąc na uczelnię taką, jaką jest twarda, ale pod, jaką się tego wszystkiego dowiaduje przychodzi moment, kiedy uświadamia sobie jeszcze na Uniwersytecie jest osiągany przez profesorów, że to, czego dokonuje też próba nie tylko od osób to jest próba odzyskania czegoś, czego nigdy nie było tak zbudowania jakiejś jednolitej i afrykańskiej przyszłości jednolitej afrykańskiej kultury, która mogłaby być takim ogrodnikiem na NATO twierdzenie powszechne, że Czarni są kulturowo zacofani, że Czarni nie są równi białym jeśli chodzi o rozliczamy pan, że tak, że to jest tak ten interes jest właśnie to ciekawe tutaj punktem odniesienia, dlatego że ona będzie na skrócenie, sięgając po tak dalekie źródła tekst skraca sobie drogę do pewnej historii tutaj w jego przypadku mówi Marek pełnej edukacji zagłębienia się w tej z tej przeszłości starszyzny 100 różnych państw Afryki z tym, że to nie jest historia Afroamerykanów tak Amerykanie jako jako grupa powstają w momencie, w którym przebywa niewolnictwa do Ameryki północnej i konstytuują się w ciągu kilkuset lat od początku siedemnastego wieku to wyrwanie ich za leki powoduje został zupełnie inną społecznością i nie muszą się rekonstruować regularnie w związku z kolejnymi przemianami historycznymi w Ameryce, o czym zarząd wspomina także to jest powstanie Ameryki koniec koniec osiemnastego wieku to jest też moment, w którym jak jest pewien schemat ten schemat myślenia o tym co znaczy być obywatelem to też oznacza co znaczy być czarnym, a to oznacza być liczony jako 60% głosów, które nie ma tak wyborach tak jak było w konstytucji zapisane w radach bardzo podoba ta perspektywa, którym pisze to może na koniec pozwolę by zacytować on opowiada w tym liście książce do syna, że nie poszedł pocieszyć swojego syna nie objął go, gdy tam zdarzyło się coś trudnego na pewno wydaje się to dziwne żyjemy w opasce zorientowania na cel słownictwo naszych mediów wypełniają nośne hasła wielkiej idei cudowne teorie wszystkiego jednak jakiś czas temu odrzuciłem Magie we wsi wszelkich postaciach ów dar wątpienia otrzymałem od swoich dziadków, którzy nigdy nie próbowali pokrzepienie wizją życia pozagrobowego sceptycznie odnosili się do tez o niepodważalnej fala Ameryki, gdy pogodziłem się z tym, że historią rządzi chaos, a mnie czeka ostateczny kres zyskałam swobodę mogłem wreszcie naprawdę zastanowić nad tym jak żyć, a konkretniej jak żyć jako wolny człowiek w czarnym ciele to zasadnicza kwestia, ponieważ Ameryka uważa się za dzieło Boga, lecz czarny ciało stanowi jawny dowód, że w rzeczywistości jest dziełem rąk człowieka daje to właśnie taka pewna bezkompromisowość jego nieuleganie tej bała mocnej nadziei, ale to nie jest odpowiedź podkreśla beznadziejna wnętrza niezwykle ważne Otóż państwo doczytać się, bo zapytam zakończą się ukończeniem taniego górnego nad niebem dzieło pogodne poleceniach kraju natomiast książka bardzo ciekawa i warto zaznaczyć, że to nie jest taka czy personalna historia rzeczywiście nie ma się też nie była jakieś doświadczenia bardzo reporterska w tym sensie bar właśnie po bardzo, więc bardzo dziękuję za rozmowę Antoni górny z ośrodka studiów amerykańskich na Uniwersytecie warszawskim był państwa gościem rozmawialiśmy o książce ta ma chińskiego kojca między światem, a mną teraz informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA