REKLAMA

Samochód elektryczny: ABC ładowania

Auto w firmie
Data emisji:
2021-06-18 18:50
Audycja:
Czas trwania:
30:01 min.
Udostępnij:

Ładowarki: czym różnią się te na prąd stały od tych na prąd zmienny. Jakie znaczenie ma instalacja, jaką mamy w samochodzie a także: co trzeba wiedzieć o kablach. Ekspertem Krzysztofa Woźniaka jest Robert Rybicki z magazynu Auto-Świat.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
partnerem podcastu jest Marka volkswagen dostawcy samochodów elektrycznych, a-li 3 i IT 4 auto w firmie zaprasza Krzysztof Woźniak dzień dobry Krzysztof Woźniak zapraszam do wysłuchania podcastu z cyklu auto w firmie, w którym skupiamy się na pojazdach elektrycznych staramy się wyjaśnić na co zwracać uwagę przy wyborze elektryków, jakie są koszty z tym związane no ogólnie co nas czeka w momencie, gdy już będziemy jeździć samochodami napędzanymi przez prąd dzisiejszy Rozwiń » odcinek dotyczyć będzie stacji ładowania pojazdów elektrycznych Hel czy np. zwykłe gniazdko w garażu no albo domowa instalacja wystarczy do naładowania elektryka, więc o ładowaniu tych samochodów będę rozmawiać z Robertem Rybickim z magazynu auto świat dzień dobry dzień dobry witam wszystkich, ale właśnie to pytanie, które pojawia się myślę bardzo często, jeżeli nie zawsze to czy samochód elektryczny, jeżeli już będę mieć to mogę podpiąć do zwykłego gniazdka, które mam np. no nie wiem, żeby podpiąć kosiarkę w domu elektryczną no co zasadniczo teoretycznie tak nie ma z tym najmniejszego problemu, bo każdy samochód elektryczny, który jest oferowany na rynku oferuje wiele opcji związanych z ładowaniem taką podstawową w wielu krajach ładowarką do Parka jednofazowe, czyli taka szykana po prostu do gniazdka 230V, które po prostu nie możemy wetknąć gdziekolwiek, gdzie mamy takie gniazdko, czyli w garażu na tarasie nie wiem, gdzie parkujemy samochód tak najczęściej jednak pana przykład przy firmie przy firmie dokładnie tak przy firmie firmie no i wtedy możemy taki sposób samochód doładować, ale musimy zdać sobie zdawać sprawę z tego może niestety nowy ładowanie takiego gniazdka trochę trwa, bo szybkość ładowania i to ja z jakim tempem możemy ładować prąd jest uzależniona od możliwości Miastka możliwości miasta ogłoszą nie za wielkie, bo standardowe taki prąd polskich miastach płynie z natężeniem 16A jeśli pomnożymy 16× 230 to wychodzi nam nic innego jak maksymalnie coś koło 3 i 3 kilo to kilowatów taka taka moc ładowania maksymalna z tego wnioski uzyskiwana nawet ładowarki, które są na noc przepraszam, że przerwa, ale ta moc wychodzi na czasy, który jest potrzebny do pełnego naładowania naszych baterii oczywiście ta moc wychodzi tylko włącznie wtedy, kiedy samochód ładu jeśli samochód jest podłączone i akumulatory naładowane no to pobór jest praktycznie znikomy, bo jest tylko i tylko jakieś diody na ładowarkach świecą i to wszystko, ale musimy też właśnie z tego sprawy ta moc maksymalna tego wniosku to 33 kilo Wato, ale większość tych ładowarek, które są oferowane, które są dostępne standardowo samochodami no to ma moc raczej w granicach 23 po 4 lat 26 km ta co za tym idzie jeśli sobie policzymy okaże się, że w ciągu 10 godzin pracy zaprawa pracujemy 8 godzin, ale jeśli ktoś się zasiedzieli spędzi w pracy 10 godzin w ciągu tych 10 godzin akumulator w sejmie maksymalnie to właśnie 232425 kilowatogodzino, bo w 2,5 kilo w 2 pół kilowatogodziny razy 10 nie może być inaczej 25kW, czyli prosta matematyka czyli w jakim stopniu zostanie naładowane ten nasz akumulator to wszystko zależy od tego jaki mamy samochód jak mamy pojemność akumulatora, bo popularne tanie samochody na pytania tanie w cudzysłowie, ale te tańsze samochody elektryczne mają akumulatory o pojemności 30 paru 4050 kilowatogodzino to te 10 godzin to jest akumulatora mniej więcej uzupełnione, bo jeśli ktoś jest na co dzień niewiele to faktycznie taka ładowarka jeśli nawet nie będzie korzystało ładowania w pracy, a będzie ładował taki samochód tylko w Łodzi na swoim miejscu parkingowym wyrazu to faktycznie przez 10 godzin wrócić do domu, bo te typu akumulatora jest w stanie uzupełnić o to, żeby niczym akumulator naładowany do pełna, ale z drugiej strony też jak użytkujemy samochody elektryczne od ponad roku staram się jeździć głównie samochodami elektrycznymi co bardzo lubię zresztą to po tym, jak sobie w garażu zainstalowałem ładowarkę mocniejszą 11 kilometrową zachwycałem się tym, bo mogę szybko naładować każdy samochód bo, bo zdecydowanie skraca czas ładowania jednak nie wszystko okazało się, że takie Szkot ładowanie codziennie pod korek do 100% nie jest najzdrowszy daty nie tyle nie jest najzdrowsze dla akumulatora nie jest najzdrowsze dla naszej kieszeni, bo jeśli mamy codziennie samochód naładowany nastu procent nigdy nie wyjeżdżamy w 100% opowiada przejeżdżamy dziennie 506080 km to przez pierwsze 2030 km jedziemy samochodem, który nie korzysta w pełni wcale rekuperacji, czyli możliwości odzyskiwania energii podczas zwalniania samochodu na efekt tego jest taki samochód używany po prostu tego prądu dużo więcej sam się o tym się przekonałem na własnej skórze i teraz wiem, że istnieje gdzieś daleko po ładowanie do MAK do optymalnych dla akumulatora 80% w zupełności na co dzień nie wystarcza, a poza tym wiem, że dzięki temu właśnie, że ładuje taka nie inaczej jestem w stanie uzyskiwać zużycie energii takie jest miejską podmiejskiej czy optymalnej dla samochodu elektrycznego znacznie niższe od tego co obiecuje producent, bo producent, obiecując skład akcjach w granicach 1819 kilowatogodzina 100 km natomiast przypadku takiego traktowania samochodu elektrycznego przy jeździe zgodnej z przepisami to jest najbardziej to jest słowo klucz zgodnie z przepisami co jest w naszym kraju jednak troszkę trudne niebezpieczne czasami bowiem niebezpieczna jazda zgodna z przepisami niestety tak nie jazda z przepisami jest niebezpieczna, bo wiele osób lubi wtedy zaglądać do bagażnika jedzie nam na zderzaku no wie jak można jechać w terenie zabudowanym 50 km na godzinę to się w głowie nie mieści jak nie było, jakby nie było efektem jest taki, że właśnie takie jest zgodnie z przepisami warunkach niż podmiejskich zużycie energii w samochodzie elektrycznym w dowolnym to będzie samochód tzw. ekonomicznej to będzie samochód premium, które na mnóstwo mnóstwo koni okaże się, że faktycznie ten samochód może zużywać energii elektrycznej na co dzień dużo mniej niż obiecuje nam producent w no dobrze to w takim razie zaciekawił mnie pan tym stwierdzeniem, że niekoniecznie warto zawsze ładować samochód po tzw. korek wręcz jest to nieekonomiczne dla nas to w takim razie, w którym momencie powinniśmy jako użytkownicy posiadacza samochodu elektrycznego zastanowić się nad dokupowania tzw. dodatkowych ładowarek tych właśnie zwiększających moc ładowania, a więc przyspieszających ładowanie baterii chce samochodzie to jest konieczne zawsze dobrze jest coś takiego w razie czego mieć czy jednak nie zawsze warto wydawać się no kilkunastu tysięcy złotych, aby bez przesady to auto, choć to nie to jest często nie są takie pieniądze na szczęście na parę tysięcy kosztuje do też, bo ceny takich nie nie markowych zaczynają się od 2 tysiące 800zł 1900zł są importerzy, którzy stawiają na elektromobilność i w ich przypadku nawet taka ładowarka kupowana za pośrednictwem salonu co nie jest to ładowarka marki konkretnej tylko firma zewnętrzna, która dostarcza ładowarki ładowarkę też kosztuje 20002200zł tak mniej więcej to już też nie są takie pieniądze jeszcze kilka lat temu by dobrze pamiętam czasy, kiedy ładowarki kosztowały 8910 000zł teraz są takie na rynku, ale z drugiej strony ładowarka za 1011 000zł poza tym, że ładnie wygląda to wcale tego samochodu nam szybciej nie naładuje, bo musimy pamiętać o tym, że to jak szybko ładujemy samochód nie zależy tylko i wyłącznie od tego, jaką ładowarkę mamy w garażu, ale też zależy od tego, jaką ładowarkę samochód został wyposażony przez producenta, bo wiele tańszych modeli droższych zresztą też standardowo musi pytać o tym, że mamy ładowarkę samochodową ładowarkę w garażu mamy akumulatory w samochodzie pomiędzy tym gniazdem, do którego wpinamy ładowarkę akumulatorami jest jeszcze 1 element, który przetwarza prąd ładowarki na prąd, który idzie bezpośrednio do akumulatorów, bo władować mamy prąd przemienny akumulatorów idzie pan cały maj to przetwornica to moc nazwijmy ją ładowarkę pokładową też często jest także wielu samochodach standardowo ma ona moc 7 i 6 kilowatogodzinie kilowatogodzin jestem, o ile dobrze pamiętam no tylko tutaj też mały kroczek tak, bo ta ładowarka 76 KW to jest ładowarka, która jest jednofazowe co za tym co co za tym idzie, żeby za ładne ładować samochód z pełną mocą jeśli chcielibyśmy sobie założyć takiego albo co w garażu i ładować z maksymalną mocą no niestety efektem jest taki, że musimy mieć strasznie grube kable w garażu, bo w tym przypadku mówimy już o porodzie o natężeniu 32A, czyli opalić kabla w ścianach może kowalstwo dokładnie tak znane takie zdanie takie przypadki, że ktoś właśnie próbował podłączyć w 220 akurat ładowarkę dwudziesto kilometrową bo, bo tyle samochód przyjmowane okazało się, że to spowodowało konieczność inwestycji nową instalację na szczęście tylko na instalacji się skończyło zabezpieczenia były dobre, ale właśnie często tak właśnie zepchnęła do walki pokładowe seryjne podstawowych wersja są jednorazowe co za tym idzie na zamontowanie ładowarki jakiekolwiek szybkie w garażu będzie wiązało się nie tylko z inwestycją ładowarkę, ale najczęściej też właśnie z inwestycją przerobienie całej instalacji elektrycznej, która będzie ten prąd ładowarki doprowadzać no bo umówmy się 30 wampiry to jednak już całkiem przyzwoity plon oprawę odłoży dużym natężeniu i wiele osób nie ma takich mocy przyłączeniowej w ogóle by taką ładowarkę podłączyć, więc no już na samym procesie specyfikację samochodu warto dopłacić 10001500zł to mniej więcej tyle kosztuje ładowarki trój bazowej efektem jest taki, że na każdej warto Warce publicznej nawet będziemy wtedy mogli z powodzeniem wykorzystać w pełni możliwości ładowania tego samochodu, bo to jest najważniejsze jeśli jeśli jedziemy z trasy tak, bo nam, choć na co dzień faktycznie przy takim jeśli jeśli ktoś jeszcze nie za wiele przejeżdża 5060 km Max są to faktycznie taka zwykła domowa to zwykła ładowarka dostarczana razem samochodem w ciągu 10 godzin 26 kilowatogodziną dorzuci 25 i to zupełności nam na co dzień wystarczy tak, ale jeśli często trochę więcej i chcemy pomiędzy naszymi przerwami wjedziemy 150 km wracamy do domu i wiemy, że za chwilę będziemy za 23 godzin będziemy jechać z powrotem, bo musimy znowu coś załatwić no to wtedy już taka właśnie mocniejsza ładowarka sprawi, że korzystanie z samochodu elektrycznego będzie tu przyjemniejsza, bo nie będziemy tacy nerwowo na zegarek ile czasu na mieście potrzeba no bo tutaj mamy w ciągu godziny 11kW standardowo podrzucone jest wiele samochodów teraz, które przyjmują nawet większy prąd są 20kW, a są też takie, które ciągną nawet ponad 40, ale raczej wątpię, żeby ktoś fachowo mógł i tak jest fakt mocno ładowarkę po to, bo to jest, bo to jednak trochę mija się celem no właśnie, więc przede wszystkim myślący o tym o ład bardzo dodatkowej musimy wziąć pod uwagę i przemyśleć w jaki sposób znów będziemy korzystać z tego samochodu elektrycznego, jeżeli będzie mieć głównie po mieście nie będziemy przekraczać tej takiej średniej liczby kilometrów 40 km dziennie powiedzmy no to i nie potrzeba jest nam inwestować w jakąś dodatkową ładowarkę, bo to też wiąże się z kosztem przerobienia czy też z tak przerobienia samochodzie odpowiednich rzeczy związanych z ładowaniem, jeżeli jednak będziemy wyjeżdżać no poza miasto chcemy mieć pewność, że przy np. postoju gdzieś, gdzie są nie komercyjne ładowarki nie spędzimy kilku kilkunastu godzin na naładowanie no to już warto pomyśleć o opłaceniu już przy kupnie samochodu o opłaceniu do do zmiany właśnie tej instalacji, żeby była dostosowana do szybkich rzeczy no dobrze to w takim razie monitach profesor musimy też pamiętać o tym, że mamy ładowanie prądem zmiennym, czyli takie, które sobie, które sobie ogarniam w domu w miejscu pracy, ale mamy też ładowanie prądem stałym, czyli tzw. szybki na ich szybkie ładowanie jest miła i przyjemne oczywiście Night daj najczęściej powinno korzystać się takiego sposobu ładowania samochodów trasie, dlaczego straszę, dlatego że w czasie właśnie potrzebujemy jeśli gdzieś jedziemy samochodem elektrycznym musimy bardzo szybko uzupełnić plan akumulatora na co dzień nie polecam takiego sposobu ładowania, bo podobno nie jest najzdrowszy dla akumulatorów i osoby, które znam, które zajmują się serwisowaniem właśnie kuratorów samochody elektryczne pomoże w trasie tak oczywiście, ale na co dzień jeśli ktoś upiera upiera się właśnie, żeby codziennie ładować się szybko no to możemy w pewnych specyficznych warunkach wodnych, bo nie każdy na szczęście doprowadzić szybko do tego, że akumulator w samochodzie stracić wiele ze swojej pojemności na szczęście też producenci zdają sobie z tego sprawę wiedzą, że akumulator to jest coś co jest w środku samochodów elektrycznych najdroższym elementem tego samochodu cały czas jest raczej przez długi okres tak pozostanie dlatego też większość samochodów właśnie praktycznie wszystkie nowe, które pojawiają się na rynku są już wyposażone w akumulatory, które mają bardzo wydajne systemy zarządzające temperaturą tych akumulatorów to jest najważniejsze tak kuratora w samochodzie to, aby pracował w optymalnych warunkach dlatego jak nie wchodzi podjeżdżamy pod szybką ładowarkę ładujemy się, bo niestety w Polsce szybko ładowarka to trochę oksymoron niestety cały czas owo, bo szybkie ładowarki mają na około pięćdziesiątki mocno w 50kW co prawda pojawiają się już ładowarki, które oferują moc w granicach 100, ale tych, o których mówią nam producenci samochodów, które pojawiają się ostatnio na rynku tych z nową infrastrukturę nową infrastrukturą ładowania te, które mają właśnie akumulatory najnowszej generacji o napięciu 800 fortu strasznie strasznie dużo, bo to jest dwukrotnie był dwukrotnie większe napięcie niż spadku tych samochodów, które były oferowane od tej pory no to okazuje się, że tamte samochody można ładować z mocą nawet 350kW no i to nam już pokazuje w jakim kierunku to mniej więcej tak, bo teraz mamy w Polsce standard przyjęty, bo takie były przepisy i też to rozumiem, dlaczego jest to maksymalnie 50 właśnie niecałe 50kW osie tylko nazywa 50kW po to jest tak jak z przepustowością internetu do 60 to już nawet to już nawet nie chodzi o przepustowość internetu tu chodzi bardziej o to, jakie przepisy jeśli chodzi o przyłączenia moce przyłączeniowe do niedawna obowiązywały w naszym kraju teraz od kwietnia co się zmieniło na szczęście już operatorzy szybkich ładowarek mają nieco niższe koszty, bo koszt przyłącza przyłączenia takiej ładowarki 1 o mocy 50kW to były to by to było kilkadziesiąt tysięcy złotych to tylko łącznie założona została podłączona o tym jeszcze za utrzymanie tego łącza o mocy powyżej 50kW też trzeba było co miesiąc całkiem przyzwoite pieniądze do firmy zajmującej się sprzedażą energii doprowadzać na szczęście to się zmieniło efekt tego jest taki, że jak się zmieniło to nagle pojawiają się już lokalizacje, gdzie mocnych ładowarek zbliża się do 100kW nowość jest przyjemne, bo wtedy samochód możemy naładować w 30 minut niemal do na niemal pełne 80% mówi się 80% samochód ładuje się najszybciej i IT IT ładowarki już bardzo szybkie też podłączamy do prądu przemiennego i one nie zmienia już już już musi być prąd stały szybki szybkie ładowarki mają gniazdo tzw. CCS ono jest ona ładuje prądem stałym i tu mamy proste proste dachy proste teoretycznie proste, ale jest to skomplikowany mechanizm elektronicznych samochodzie, ale ten prąd ładowarki bezpośrednio i czeka belkami akumulatora nie trzeba odmawiać tej ładowarkę pokładową tylko musi być samochód dostosowany do tego, żeby w tym w szybkim mocnym prądem doładować AAA jest, a jest jest jeszcze potencjał są samochody, które się mogą przyjmować nawet nawet prądu na tym, że o mocy 350kW tak to jest naprawdę strach no tak dużo tylko teraz się zastanawiam, że jeśli przy zakupie samochodu elektrycznego powiemy, że chcemy już mieć dostosowaną instalacje do ładowania przez prąd stały tychże to bardzo ładowarek to czy będziemy mogli ładować, podłączając samochód jednak dalej do gniazdka domowego oczywiście nie ma jeszcze problem, bo samochód samochód jest wyposażony w 2 miasta, które są obok siebie tak nad nauką jest także nad miastem takimi typowymi 2 oczkami do prądu stałego mamy miasto chce by trwało 2 jest standardem, który został przyjęty w Europie jako ten obowiązującej ten, który powinien być na pokładzie każdego samochodu można by, więc biednym w 1 wniosku 2 funkcje mamy ładowanie takie standardowe domowe no imamy ładowanie szybkie wystarczy, że zdejmujemy z gniazdka kolejną zaślepia i mamy to dotyczy ETCS i wtedy możemy ratować szybkim prądem nie powinien niechętnie korzystamy z tego ładujemy normalnym gniazd normalną wtyczką typ 2 czy to w domu czy to była bardzo, bo często wiadomo, że różnie bywa ładowarkami czasami do zamieszczamy na ładowarkę szybko okazuje się, że akurat szybkie łącze jest zajęte, a trochę jednak nam zależy, żeby przynajmniej troszkę podładować od zawsze nabywa towar może potknąć się tego kabla rury, który jest obok i też trochę wolniej, ale zawsze trochę tego prądu do akumulatorów dorzucić, a poza tym na razie jeszcze ja wiem, że w Warszawie okolicach infrastruktura jest całkiem przyzwoita, jakie jeśli po kraju różnie bywa niestety to jest najgorsze, ale jeśli byśmy spojrzeli statystycznie to na razie w naszym kraju także mniej więcej 3 samochody na 1 ładowarkę hat trick w kolejkach, więc kolejny raz jeszcze być nie powinno no i tak statystycznie na całą Polskę, więc na pewno znajdziemy stację ładującą, gdzie w ogóle kolejki nie będzie no oczywiście znam też takie w Warszawie okolicach drony są tak na uboczu z tak okryte, więc po jest się do nich całkiem szybko i spraw możemy podładować samochód jeśli zależy nam na szybkości, a więc jednak pan poleca, że podczas kupowania samochodu elektrycznego warto już od razu zainwestować w dodatkową instalację, która pozwoli nam na szybkie ładowanie w razie czego z naszym zasadniczo szybkie ładowanie w większości samochodów jest już jest, więc standardem tak czasami, jednakże w niektórych modelach mamy szybkie ładowanie standardowe o mocy 50kW, ale możemy dopłacić do 100 albo 150 okresie wszystko zależy od tego, czego potrzebujemy samochodu to w jaki sposób będziemy ten samochód użytkować, bo są producenci, którzy walk gonią za tym, żeby mieć na swojej ofercie samochody, gdy się znak jest jak największym akumulatorem, a co za tym idzie jak największym zasięgiem, ale są też tacy, którzy oferują samochody, które mają 1 model kilka opcji akumulatora tylko łączy dlatego, żeby klient, który przychodzi do salonu tak jak do tej pory kupował samochód z silnikiem z spalinowe mógł sobie ten samochód dostosować do swoich potrzeb jeśli ktoś wie, że nie będzie jeździł zbyt dużo zbyt często trasy no to z powodzeniem wystarczy ten akurat podstawowe do miasta, bo przecież akt inaczej na co dzień na co dzień to wystarczy Marysi, kto wie, że będzie jeździł często trasy od ma opcję taką, że może kupić sobie kurator nie ma samochód z akumulatorem niemal 2× większym on oczywiście będzie sporo droższy nawet będzie oferował dużo większy zasięg, który przyda się na trasie, a jeszcze nie do końca, bo będzie miał wozili ze sobą bagaż kilkudziesięciu kilogramów dodatkowych akumulatorów, które i tak będą sobie cały czas naładowane i na to, że nikt nie rozbudujemy no właśnie Ano właśnie, więc podstawowa rzecz nadal przy kupnie samochodów elektrycznych to jest zdefiniowanie w, gdzie będziemy się nimi poruszać czy wystarczy tylko dojazdy wmieście, więc wtedy no nie bardzo warto inwestować w dodatkowe pojemności akumulatorów jeszcze 1 rzeczy bardzo ważna, które przechodzimy do głowy to jednak gdy zdecydujemy się na zakup jak już dodatkowej ładowarki, żeby przyspieszyć ten proces całego ładowania to możemy liczyć na jakiekolwiek dofinansowanie z programu, który rząd zaproponował czy jednak te koszty związane z ładowarką musimy ponosić niezależnie czy jesteśmy prywatnie kupujemy czy jednak na firma czy możemy liczyć na jakiekolwiek dofinansowanie dla czegoś bardzo równo z czego możemy skorzystać z jakiego programu niestety dla pań tak rządowego to tak nazwę, gdzie plany plany są jest sprawdzenie nie znamy ostatecznej wersji ostatecznej wersji tego programu, bo jest, bo jest to nie nie wystartował nie wiemy co prawda pojawiają się plotki, że pojawi się dofinansowanie do ładowarek jeśli ktoś będzie zakładać instalacje fotowoltaiczne to może jednak jednocześnie z instalacją fotowoltaiczną sobie zamontować ładowarka i wnioskować o dopłaty do tej ładowarki, ale teraz w związku z tym co się zadziała właściwie dzieje się z instalacjami fotowoltaicznymi to też nie wiem czy będzie tak pisał na fotowoltaikę to się okaże może, bo za kierowanie własną należy unikać no i to i to i to najbardziej pokazuje to, że dużo pracy jest jeszcze nie tylko przed nami też przed sądem, jakby nie było, żeby zachęcić ludzi do tego, żeby przesiadali się do samochodów elektrycznych na 6 jest nas na szczęście jesteście jesteście takie, że nie ma obowiązku jazdy samochodami elektrycznymi, mimo że wie, mimo że uwielbiam i za każdym razem 7 do samochodu etycznego to wiem, że to będzie bardzo fajne miasta, ale też jest także na ludzie cały czas jednak mogą wybrać, jakim Sowieci samochodem, ale wiem też osoby, które dłużej, aby spróbował jazdy samochodem elektrycznym jakoś za bardzo nie chcą wracać do samochodów silnikiem spalinowym to bardzo ciekawe to bardzo ciekawe i ostatnia rzecz, którą chciałbym pana zapytać to czy kabel ma znaczenie, czyli to co jest pomiędzy stacją ładującą samochodem wpływa jakoś na jakość bezpieczeństwo ładowania na prędkość na NATO jak jest przetwarzane czy te kable, które dostajemy kupując samochód elektryczny to warto je wymieniać na jakiś lepszej jakości nie warto nie ma tutaj jednak nie ma najmniejszego sensu, bo to właśnie te kable, które dostajemy samochodem ewentualnie dopłacamy za nie ja tu złotówkę 22zł 10zł różnie to wygląda użytek producentów importerów, ale one są bardzo dobrej jakości są dostosowane do naszego samochodu i będą pracować z każdą ładowarkę, która nie jest publiczna np. i nie posiada swojego kabla, bo są takie ładowarki ogólnodostępne, który do, których muszę pojechać własnym kawałkiem typ 2 i podpiąć do samochodu podpisze towar ładowarki, ale nie ma to najmniejszego sensu naprawdę, zwłaszcza że producentów zakup za, opatrując tych właśnie producent zaopatrujący samochody elektryczne jest na dobrą sprawę chyba 1, bo w każdym widzą dokładnie ten sam typ kabla dokładnie w tym samym kolorze, bo to nie jest żadna filozofia jednak nie wszystko ja wiem, że ten kabel ma dodatkowe dodatkowe czujniki ten kabel jest wbrew pozorom nie jest takim prostym kablem, gdzie na 1 końcu mamy 1 wtyczkę na drugim końcu pośrodku przewodzi, bo tam jeszcze mamy systemy pomiaru en pomiaru temperatury tylko kawę, żeby dochodzi jak gdyby dochodziło do jego przegrzania to wtedy albo ograniczona moc ładowania albo po prostu, w jakich dochodzi do ekstremalnych sytuacji ładowanie poprzez siedząca w takich klubach i w tych ładowarka, które montuje się w garażu, czyli boksach czy też tych dodatkowych jest mnóstwo nowych zabezpieczeń, dzięki którym na ładowanie samochodu elektrycznego nawet wejść burze graty warunki, które nie są najbezpieczniejsze jeśli chodzi o korzystanie z urządzeń elektrycznych, a w przypadku samochodu elektrycznego są takie zabezpieczenia tych ładowarek naprawdę nie ma się, czego obawiać powiedział pan, że od roku jeździ samochodem elektrycznym jest to dość przyjemna, że tak zapytam zaoszczędził pan na te już za oszczędzam każdego dnia, bo staram się ładować samochód głównie w domu, bo ładowanie w domu jest tańszą opcją niż do skorzystania z ładowarek co jest oczywiste, bo jeśli ktoś postawił ładowarka to nie postawił jej charytatywnie po to, żeby ludzie są tam przyjeżdżali i ładowali samochody po promocję na tani na darmowe ładowanie się dawno skończyła no no jak płacimy też za usługę nie tylko proszę podać im płacimy płacimy za płacimy też za usługę np. szybkiego ładowania dlatego śni ładuje się na mieście, bo zachodzi taka taka taka potrzeba na to też wiem, że wtedy spędzam gdzieś więcej czasu jak spędza więcej czasu to nie korzystamy z ładowarki szybkiej, która w 2030 minut uzupełni plan akumulatora no skoro wiem, że spędzę 23 godziny na to spokojnie to karnet ładowarką wolniejszą, ale stanie się tak poza przyjemność szybkiego ładowania trzeba zapłacić całkiem sporo, ale podczas ładowania w domu to jest moje ulubione sposób korzystania z samochodu elektrycznego przy moim życiu energetycznej w samochodzie na poziomie 1415 kilowatogodzin na 100 km jest bardzo miło sympatycznie, bo nie mam samochodu z silnikiem spalinowym, który w 2 uwaga muszą sobie przeliczyć to skomplikowana matematyka za niecałe 10zł, czyli 9zł 75gr przyjęto 100 km wnieść to są tylko niecałe 2l paliwa no to chyba taniej nawet z instalacją gazową nie będzie nie da się nie da się nie dać Ano właśnie na tych to jest właśnie jest wysoka bariera wejścia niestety jeśli chodzi o samym okresie samochody elektryczne pomimo 40% pewnie tam nadającej kosztują to się niestety zaciera to nie zaciera się w ten sposób samochody elektryczne tanieją tylko samochody z silnikami spalinowymi rodzaj drożeją nota nowość, ale tu też bywa też jest dziwna sytuacja nie dziwne, bo wiadomo, że samochody muszą być coraz nowocześniejsze muszą być coraz bezpieczniejsze muszą być, bo muszą być wyposażone w coraz więcej systemów wspomagających też zapewniających, że samochód sam zadzwoni po pomoc ostrzeże nas o tym czy jesteś Marc polu sam zahamuje sam przyspieszy sam kręci no niestety te wszystkie systemy, które są wymagane przepisami kosztują jeśli producenci muszą dorzucać do samochodów spalinowych na to tak czy inaczej no ostatecznie to przy koszt dołożenia tych systemów przechodzi na klienta ostatecznego i ich się kółeczko zamyka, bo samochody spalinowe, ale o to przecież nie tylko samochodami tak jest nie tylko ze wszystkiego no właśnie Robert Rybicki magazyn auto świat serdecznie dziękuję za tę rozmowę o ładowarkach do samochodów elektrycznych ja również dziękuję bardzo, bardzo miło się rozmawiało, ale również bardzo dziękuję to był kolejny odcinek podcastu z cyklu auto w firmie, z którym rozmawiamy o samochodach elektrycznych i ze wszystkich wszystkich rzeczach, które się wiąże oczywiście z zakupem czy też posiadaniem samochodu elektrycznego zachęcam do wysłuchania wszystkie odcinki dostępne są na portalu tokfm PL lub w aplikacji mobilnej kłaniam Nisko Krzysztof Woźniak do usłyszenia auto firmie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: AUTO W FIRMIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA