REKLAMA

Jak zmienia się podejście Polaków do nauki i naukowców?

Człowiek 2.0
Data emisji:
2021-06-19 14:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
25:52 min.
Udostępnij:

W czasie pandemii do głosu doszli - bardziej niż kiedykolwiek wcześniej - ludzie negujący dokonania nauki. Z badań wynika jednak, że w porównaniu do innych krajów Polacy są jednym z najmniej sceptycznych wobec nauki narodów. Większość z nas ufa nauce i naukowcom, a także uważa dziedziny ścisłe za przyszłościowe i ważne dla rozwoju młodych ludzi. Jak przekonać sceptyków do nauki? I w jaki sposób można dbać o rozwój tzw. kapitału naukowego w Polsce? O tym opowiada dr Małgorzata Łukianow.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
człowiek dba 000 Jan Stradowski przy mikrofonie witam państwa człowiek 20 zajmuje się dzisiaj nad tym co lubi najbardziej nauką, ale tym czy nauka może być modna czy nauka dziedziny ścisłe mogą być modne wśród młodych ludzi może bardziej odnosić do tej pory o tym opowie dzisiaj Małgorzata kupiono specjalistka w pracowni przewrotu kopernikańskiego centrum nauki prawnik doktor socjologii dzień dobry nowy chciałbym zapytać oczywiście to nauka może być modna, ale chyba Rozwiń » trochę dziwne pytanie, jeżeli zadaje komuś z centrum nauki Kopernik, która kiedykolwiek jestem w pobliżu albo kiedykolwiek odwiedza mnie wprost oblegane przez ludzi, zwłaszcza młodych, więc wydaje się z punktu widzenia instytucji jak wasza nauka jest popularna i to trudno byłoby na to narzekać tak i co ważna jest także dostępna takiej formy, która zachęca do odkrywania, która zachęca do takiej kuracji na własną rękę po co jest dla nas bardzo ważne to oczywiście, że przychodzą do nas goście i korzystając z wystawy bywają uczą się na na wystawie ciekawi nas to zainteresowanie będzie przedłużony sąd taka osoba, która opuści centrum nauki Kopernik to zainteresowanie nauką niezależnie od tego, jakiego obszaru by to odczucie czy jakiegoś konkretnego zjawiska czy być może jakiegoś konkretnego eksponatu, który opowiada o zjawisku naukowym, więc to netto wydaje się istotne wydaje się czeka czy właśnie taka osoba opuszczająca nasz naszą wystawę czy wróci czy podejmie jakieś poszukiwanie też na własną rękę po jakimś czasie po dłuższym czasie na aż wreszcie, jakby uznał, że to istotne i to jest istotna część istotna część rzecz istotną częścią kultury można założyć ktoś przychodzi do takiego miejsca centrum nauki nie tylko dlatego, bo nie, dlatego że naukowe jakoś specjalnie lubi tylko dlatego też fajne miejsce to jest modne jest wycieczka szkolna rodzice to osoby tam zabrali, więc rozumiem dla was jest istotne też to by poznać motywację tych ludzi oni faktycznie lubią naukowi ufają chcieliby się to mógł zajmować w przyszłości oczywiście, że tak takie badania, które od dłuższego czasu prowadzimy w Koperniku są badania kapitału naukowego polskich uczniów, czyli taki zespół zespół CERT zespół taki osobisty właściwości, które zwiększa uczestnictwo w nocy, które zwiększa zaangażowanie w naukę przed tą w jaki sposób młodzież tutaj konkretnie być może myśli ona przewidzi siebie np. w nauce jak np. wizja naukowca czy naukowcy to są takie osoby, które są gdzieś zamknięta np. w laboratorium czy taka wizja takiego szalonego lorda naukowca pracującego w laboratorium na własną rękę to są właśnie tacy naukowcy, którzy tworzą wiedzą np. zespołowo, którzy też o tym wiedzą odpowiadają, którzy potrafią nas zaciekawić cementem co robią, jakie są wyniki tych badań kapitału naukowego to co istotne w kształtowaniu kapitalną kogoś uczyć to jest tak naprawdę nasze najbliższe otoczenie i to czy kiedykolwiek mieliśmy okazję spotkać naukowca naukowczyni czy Instax osobą porozmawiać czy np. w domu rozmawiamy o nauce o odkryciach naukowych oczywiście na takim poziomie codziennym w takich codziennych lat ME to się gdzieś np. pojawią wydaliśmy np. takie pytanie czy nauka przyda mi się w przyszłości tak bardzo ogólnie no i 30% badanych przez nas 2019 roku po może dodam, że to są badania, które prowadziliśmy dość szczególnej grupie osób, bo to są osoby zamieszkujące miejscowości do 130 000 mieszkańców, więc raczej zmniejszy echem w miejscowości także ze wsi i 40% mówi, że tak nauka przydaje się w przyszłości ale kiedy przyjrzymy się temu jak w odpowiedzi te wyglądają podział, ale na to czy w domu tej osoby rozmawia się o nauce rozumianej jako jako pewien system wiedzy, żeby jakoś te społeczne ani opona ocena pracy domowej zadanej w szkole prawda no tutaj już pojawia się widoczna różnica, że 50% ani tych osób rozmawia z rodzicami o nauce w domu mówi, że tak nauka przydaje się w przyszłości, a 32% osób ska wśród tych osób nie rozmawiają na co wskazało, więc to jest wciąż interesująco, ale widzimy, że tutaj jakaś różnica się swoja, więc to jest np. 1jeden z obszaru tego badania i 8 zapytać czy państwo różnicuje się słowo nauka, które po polsku odpowiada równo nauce jako badaniom naukowym systemowi wiedzy jak w nauce jako edukacji u nas to się mieszać czasami, że są zainteresowani nauką nowość właśnie chodzą do szkoły muszą być czują się do tego zobligowani rozumiem tutaj udało się wyróżnić tę naukę po angielsku, zamykając oczy mamy przed sobą badania tej w science Index takie badania ogólnopolskie, które sprawdzają nasze nastawienie do nauki powiem szczerze trochę mnie zaskoczyły, bo po okresie pandemii, kiedy do głosu doszli mocniej niż kiedykolwiek wcześniej ludzie sceptyczni wobec dokonań nauki antyszczepionkowcy anty naukowcy ci wszyscy negacją niż ci, którzy uważają też, choć nie ma żadnego ocieplenia klimatu albo też ocieplanie w ogóle ma wspólnego z tym co człowiek robi to z tego badania płyną wnioski bardzo optymistyczne wygląda na to, że Polacy co być może nie jest takie dziwne z punktu widzenia centrum nauki Kopernik, ale Polacy są jednym z najbardziej pro naukowych narodów w Europie to prawda tytuł wśród tych wyników Polska zdecydowanie tutaj dość wysoki odsetek tych osób, które wierzą ufają można powiedzieć nauce można pływać w zasadzie to co pokazała pandemia to jest ta sprawczość nauki ta oznacza to pokazało nam, że nauka nie zawsze zajmuje się takimi odległymi tematami prawda czy też czymś co jest na pewno interesująca, aczkolwiek bardzo odległe od naszego codziennego życia, a tu okazuje się, że to pilne ważne badania naukowe dotyczą tej naszej codzienności bez tego naszego codziennego funkcjonowania to oczywiście mogłoby to mogłoby wydawać oczywiste, że np. to co to co nas otacza prawda to jest np. telefon komórkowy, którym się posługujemy książkę gotowanie, czego prawda to są zjawiska, którym także nauka się zajmuje, ale myślę, że to bardzo mocno w pandemii uwidoczniło się pan miły uwidoczniło się głównie to oczywiście badania nad wirusami badania nad szczepionkami mają realne przełożenie na nasze życie na komfort na to jak pracujemy jak się poruszamy co możemy robić, czego nie dla części ludzi to jest oczywiście ważne dla części jest element systemu opresji, ale tutaj wszystkie badania czekała konkluzja blisko co drugi Polak dokładnie 43% badanych wierzy w naukę, która jest zgodna z jego poglądami to jest niepokojące, bo jeżeli nauka z tymi poglądami się nie zgadza atak może być nauka się nie nie ogląda na poglądy, bo nauka ma do dostateczną tej obiektywnej wiedzy o świecie to wtedy mamy rok wcześniej, choć jest przekonany, że nie ma żadnego właśnie globalnego ocieplenia od katastrofy klimatycznie wciągającej ją wtedy nie uwierzą naukowcom, bo to nie jest zgodne z jego poglądami, więc jesteśmy, że nie znaczy jesteśmy nastawieni do nauki pozytywnie, o ile tylko ona potwierdza to co już wiemy czy to co wciąż wierzymy i to także pojawią się w tym badaniach i zaufanie do nauki w badaniu z tego science Index jest wyższa niż do naukowców tam też to to jest różnica około być może niestety trzeba na to jest 10%, ale myślę, że to jest związane z tą kwestią, którą właśnie pan poruszą, że nauka jak właśnie tamta jako ten zbiór wiedzy jest oczywiście ważna i darzymy zaufaniem, dlaczego nieco mniejszym zaufaniem darzymy naukowców wydaje się, że to trochę też podpowiada nam, dlaczego część zgadzamy się z naukowcami, którzy wyrażają takie stanowiska, które bliższe są naszym osobistym przekonaniom to jest oczywiście pytanie o to w jaki sposób tworzona jest prawda wiedza wiedza naukowa, dlaczego naukowcy nie zgadzają się ze sobą w zasadzie ten proces gromadzenia i tworzenia wiedzy czy też takiego można powiedzieć szukania dziury w całym przez naukowców no jest jest to fundamentalne w nocy, czyli ta metoda badawcza wpłynąć na ciągłym ciągłym aktualizowaniu wiedzy i w momencie, kiedy być może spotykamy się czymś takim Mizia jedni naukowcy NASA twierdzą tak inni też jest jakaś dyskusja naukowa prawda, że to są inne inne podejścia inne paradygmaty, więc na pewno nie powinniśmy w tym sensie widzieć nauki prawda, jakiego czy też wiedzy naukowej oczywiście jako takiego systemu elementarza tam zaczął się mieć świadomość właśnie w jaki sposób widzę powstaje, że przychodzą nowe odkrycie one opowiadają nam coś nowego o świecie i że to zmiana następuje to pewnie problem część ludzi w tym metodologii nie rozumieją oni stawiają zachód nauce nauka się w przeszłości myliła nauka przyszłości mówiła Czesi apotem zmieniała zdanie nauka czasami polega na tym, że część naukowców się ze sobą nie zgadza co się wydaje dla nich właśnie mało budzące zaufanie, bo przecież może taka wizja nauki wyniesione ze szkoły jest taka, że właśnie tak jest, jakie podręczników takie jak powiedział nauczyciel i żadnej dyskusji na ten temat być nie powinno to być prawda ostateczna oprawiona oczywiście szkoła ma tutaj dużą rolę do odegrania, ale myślę, że też nie wyłącznie ta myśl często w ogóle szanse się dyskusja o dane ile im właśnie takie postrzeganie wiedzy nas otaczającej jest związane właśnie z tą zmianą z tą dynamiką prawda to jest pytanie także o to, że faktycznie nauka się myliła prawda rzeczy też pewne pewne twierdzenia zostały obalone czy też pewne badania np. zostały są poddawane dyskusji prawda też jak są o możliwej pozycji strony prawda też zaktualizować zmieniają się warunki, w których np. mogą być one przeprowadzone myślę jednak czy inaczej wracamy dziś do edukacji w tym wszystkim, bo są z raportu wynika z sceptyczny na scenie do nauki 15 Polaków mniej więcej 20% i wśród powodów, dlaczego ktoś nauce w Polsce nie ufa 50% mówi, że nie ufają temu, czego nie rozumieją są sceptyczni wobec rzeczy, które są dla nich zbyt trudne do zrozumienia, czyli wracamy tak naprawdę do tego, żeby nauka była wykładana w sposób taki, który jest przyjazny dla odbiorców naukowcy mówili językiem przyjaznym zrozumiałym to w tym momencie jest szansa na to ten sceptycyzm będzie po prostu u nas mniejsza no, więc tutaj pozwolę sobie dopowiedzieć taką w takim badaniu, które przeprowadziliśmy też pod koniec ubiegłego roku, ale bez sensu tutejszą także na mieszkańcach mniejszych miejscowości w Polsce to część takiego dużego Międzynarodowego badania, które pyta o taką realną swojego odpowiednią adekwatność prawda tej nauki w szkole no tutaj wyniki pokazały, że nasi respondenci uczniowie ósmych klas dziś nauka jest interesująca, ale jednocześnie próba da, więc myślę, że to, o czym pan wspomniał wcześniej to znaczy, że nauka w tym sensie nie potrzebuje reklamy w darze ciekawa ona ona jest interesujące zjawiska nas do ciekawie prawda takie takie czy inne dotyczące różnych, ale faktycznie kwestią jest pewną kwestią jest to, że one są postrzegane jako jako coś trudnego jako coś być może odległego i niedostępnego, więc to to co jest fundamentalnym wtedy takie też przekonanie, że to to jest kanał, która jest dostępna w bazie możemy tym zainteresować, że musimy mieć mieć obaw, że to będzie dla nas za trudne to wydaje się to tu dość istotnym czynnikiem, które na, który ten stosunek wobec nauki kształtuje co staramy się tak w tej audycji ochroną obsługiwać mówić językiem ludzkim przyjaznym zrozumiałym wracamy do tego tematu co moment człowiek 200 ponownie przy mikrofonie Jan Stradowski człowiek 2 za poświęcony dzisiaj popularyzacji nauki zaufaniu do nauki do dziedzin ścisłych ze mną studził nieustająco Małgorzata kupiono specjalistka w pracowni przewrotu kopernikańskiego centrum nauki Kopernik doktor socjologii witam ponownie do zapomnienia właśnie pani zapytać po części to jest pracownia przewrotu kopernikańskiego docent nauki Kopernik jest już taką nazwą tu się wszystkim kojarzy odpowiednie musimy tłumaczyć co, ale co jest pracownia czym się tam zajmujecie jeśli może miejsce państwo okazję ubecy w Warszawie czy Wybrzeżu Kościuszkowskim tam chwilowo jest taki wielki plac budowy to właśnie będzie pracownia przewrotu kopernikańskiego i to będzie taka część Kopernika, która będzie zajmować się działalnością badawczo rozwojową z zakresu nauk o uczeniu się chce także rozwijać nowoczesne produkty edukacyjne testować rozwiązania przyglądać się temu co warunkuje skuteczne uczenie się nie tylko oczywiście warunkach szkolnych, ale także na naszej wystawie czy wśród naszych eksponatów i będziemy także kontynuować taką wiedzę tę działalność badawczą, którą prowadzimy dotychczas na temat interakcji za eksponatami na wystawie na temat stosunku wobec nauki na temat tego jako, jakie znaczenie ma nauka dla społeczeństwa, a także przygotowywać rozwiązania, które będą jak mamy oczywiście nadzieją będą zespoły, kiedy wykorzystywane w szkołach myśmy o tym kiedy rozmawiali w audycji z udziałem dyrektora centrum nauki Kopernik Robert Firmhofer pozbawiamy audycja jest dostępna w archiwum TOK FM to też państwu polecamy natomiast myślę, że to też jest warte podkreślenia z centrum nauki to już nie jest miejsce, które byłyśmy takimi nieco innym muzeum, bo tak się mówiło prawda też muzeum tylko wolno dotykać eksponatów to pokazuje podejście do całej działalności tak, jeżeli mówimy tylko edukacja także innowacji my tylko o dostarczaniu pewnej formy rozrywki czy z formy przyswajania wiedzy to mówimy też aktywnym tej wiedzy współtworzenia i badaniach naukowych zdecydowanie tak myślę, że przede wszystkim możemy mówić o uczeniu się czyli w jaki sposób zdobywamy wiedzę w jaki sposób uczymy się czegoś, korzystając z różnorodnych narzędzi w jaki sposób UN eksploruje poszukujemy w jaki sposób przyglądamy się temu są nas otacza i w ten sposób gromadzimy wiedzę o otaczającym nas świecie myślę, że to jest taka koncepcja tego lokalach wszystko, czyli nie tylko to, czego oczywiście się uczymy, ale także w jaki sposób, że możemy na własną rękę eksplorować możemy pracować to, o czym wspomniał też taką metodą badawczą, czyli poszukiwania testowania różnych hipotez chodzenia różne interakcje wygląda czyli w jaki sposób inaczej zdobywać wiedzę lepiej skuteczniej i ciekawej z badania, które wcześnie wspominaliśmy stoi to w science Index wynika, że Polacy są przekonani zainteresowanie nauką technologiami to jest coś przyszłościowego młodzi ludzie dziś, że ten bardzo interesują powinni się interesować, ale też z tego badania wynika, że w opinii naszych rodaków są bariery, która nie pozwalają młodym ludziom na rozwój tej dziedzinie, więc rozumiem, że takie badania mogą pomóc by decyzje identyfikować i potem pokonać zdecydowanie tak jeśli chodzi o badanie kapitału naukowego to tutaj w ogóle Index Polska koncepcja powstała pewna, bo możemy mówić o różnorodnych kapitałach obawy są cele rolnicze kapitale symbolicznym kapitale kulturowym o wielu innych tak naprawdę po co wyodrębniony jest prawda kapitał naukowy to wiąże się z taką refleksją, że nauka w szczególności nauki nauki ścisłe nauki przyrodnicze one są w funkcjonowaniu niezbędne w tym sensie są niezbędne na rynku pracy, a często także liczba pozycja jednostki społeczeństwa wiąże się z takiej wiedzy posiadanie, bo jeśli pomyślimy o takim futurystycznym utopia mandat one zawsze są takie można powiedzieć technologicznych by wzięli widzimy niegdysiejszy wyobrażenie o tym jak będzie wyglądał rok 2000 jak miało wyglądać też jak wyglądałby 2020 to widzimy tę technologię rodzi jakieś nowoczesne technologie chce pozwalają lepiej komunikować w tym przemieszczać prawda od państw wizję rozwoju świata bardzo mocno są z rozwojem nauki związane z czasu oczywiście właśnie pytanie w jaki sposób takie nierówności tym kapitale możemy możemy niwelować, żeby poszerza aspiracji czy zaangażowanie w Małgosię jak największej jak największym po nie osób no właśnie z tych badań wynika to m.in. w największym problemem wg danych, jeżeli chodzi o możliwości rozwoju w dziedzinach nauk ścisłych przyrodniczych inżynieryjnych w Polsce największy problem dla młodych ludzi stanowi uwaga brak dostępu do dodatkowych zajęć organizowanych przez przez szkoły 55% niewystarczająca liczba nauczycieli 55%, czyli zwracamy cały czas do tej szkoły, a tak jak pani wcześniej spełniała to nie jest także szkoła jest jedynym i powinna być jedynym źródłem wiedzy i rozwoju młodego człowieka, że ten rozwój powinien być wielotorowo konto nie być różnorodne rząd powinien też mieć gwarancję tego kształcenia Ustawicznego, czyli tego, żebyśmy po wejściu do szkoły czy po zakończeniu edukacji formalnej nie uznawali, że już wszystko jest zakończone i nie musi się to niczego więcej więcej ucieszyło wszystkie prognozy wskazują na to, że praca przyszłości będzie polegała m.in. na nieustannym ciągłym uczeniu się czegoś nowego no właśnie do tego potrzebne są nam różne narzędzia, ale takie narzędzia powiedziałem myślowe da oto ja to właśnie takim kapitale naukowych chodzi, a to, o czym pan wspomniał, że chodzi o dostępność różnych zajęć to znów wróciła do tej kwestii najbliższego otoczenia prawda, czyli tego, że chodzi o szkołę, do której uczęszcza my wszyscy także częścią tego naszego bliskiego środowiska czy proces nam najczęściej i może nie najłatwiej, ale tam, gdzie właśnie szukamy tych możliwości rozwoju tylu tym badaniu także, dokładając jeszcze jedną z Gerharda do tej refleksji kwestiom science Index o takie pytanie o to co ma znaczenie dla podejmowania takiej aktywności naukowej prawda no tutaj też widzimy, że są to członkowie rodziny są to przyjaciele chcą dać coś co nas otacza na co dzień i stąd i stąd prawdopodobnie dostępność tego co możemy mieć na wyciągnięcie ręki tak naprawdę może mieć duże znaczenie dla kształtowania aspiracji naukowych można powiedzieć, że w obecnych czasach za to młodzi ludzie na wyciągnięcie ręki mają praktycznie niemal wszystko co chcą, bo mają dostęp do internetu mają dostęp do źródeł wiedzy w tym internecie zgromadzonych mogą oglądać filmy mogą czytać artykuły, jeżeli znają języki obce w zasadzie ci chyba wszyscy młodzi ludzie są języki obce jak powinni znać ma też dostęp do zagranicznych publikacji czy właśnie dodał tego rodzaju, więc w pewnym sensie ta wiedza jest dostępna jest dostępna stosunkowo łatwo być może to jest właśnie istotne to pani wcześniej wspomniano byśmy wiedzieli jak z niej korzystać jak, w jakich narzędzi użyć, żeby to tam wiedzą nie tylko swoich, ale także ocenić wiarygodność docencie użyteczność ocenić toczona na młode czegoś jeszcze przyda tak to znaczy wie w jaki sposób prawda szukać informacji, gdzie szukać, skąd możemy zasięgnąć dobrych informacji prawda wiarygodnych sprawdzony przede wszystkich to jest bardzo ważne, jeżeli chodzi o dostępność technologii to jak jak najbardziej głównie przecież nikt nie zaprzeczy, że dzisiaj korzystamy z nich nieustannie w dal z internetu komunikatorów zza z mediów społecznościowych natomiast to co jest interesujące także przywołane lata nasze badanie rosé to, że mimo wszystko młodzi ludzie są wobec nich stosunkowo krytyczni znaczy spośród badanych przez nas osób 50% stwierdziło, że to nie są wiarygodne źródła informacji np. media społecznościowe sprawna, więc one są oczywiście środkiem są część narzędziem narzędziem komunikacji prawda natomiast też to, że spędzamy w nich dużo czasu czy też to, że młodzież młodzi ludzie spędza w nich pewnie jeszcze więcej czasu prawda nie oznacza, że przyjmujemy wszystko co w nich się znajduje tak bezkrytycznie myślę, że to jest bardzo dobra wiadomość tak my o tym niestety wielu różnych badań wielu różnych przykładów media społecznościowe są zarówno narzędziem informacji, jaki niestety skutecznym narzędziem do informacji być może takim podstawowym problemem podstawową rzeczą, którą można by zmienić w Polskiej edukacji toby było to, żeby szkoła miała nawet osobny przedmiot pt. krytyczne myślenie bez tego krytycznego myślenia niestety nic nie poradzimy w tym w tych czasach, kiedy mamy tutaj dodam tylko informację, że krytyczne myślenie jest rzeczą bardzo trudno na dłuższą metę do zdefiniowania oznacza, żeby zastanowić się czym jest przemyślenie musimy często rozłożyć znaczniki pierwsze daczy jakby, żeby umieć ocenić naszą wiarygodność jakiejś informacji, żeby sprawdzić, skąd pochodzi i wreszcie tutaj możemy pewnie też zatoczy takie małe kółko, żeby nas ufać naukowcom dane, które różnymi kanałami swoją wiedzę mogą przekazywać tak z tym też nie jest do końca tak jak mogłoby być, ale widać też postęp w tej dziedzinie na przestrzeni ostatnich lat coraz częściej mamy do czynienia z naukowcami, którzy chętnie występują w mediach ja jakież było też ekspertem medialnym zapraszam często do telewizji Radia w tym opowiadał, mimo że nie jestem naukowcem praktykującym w szczególności tym lekarzom z wykształcenia też nie praktykującym teraz widzę to jest całe nowe pokolenie między nimi wyrosła z inicjatywy wokół centrum nauki Kopernik akcja Stowarzyszenie rzecznicy nauki, które tych naukowców pokazują oni chodzą do mediów sami tworzą jakieś artykuły czy filmy, czyli jest szansa, że jednak naukowcy będą bardziej przystępnie między nimi rośnie dzięki temu są tak inicjatywy, których do tego zachęcają tak dlatego, że to jest właśnie ten kontakt z naukowcami oczywiście one za pośredniczą one przez przez media np. przeznaczy on może być Kruk przy dłuższym niż bardzo incydentalne, ale pozwala także po pierwsze, rzeczywiście jest to dobre źródło, że osoby są dobre źródła wiedzy przede wszystkim prawda, ale też pokazują właśnie tą tą przystępną stał to, że znał, owszem, możesz porozmawiać prawda można tę osobę zobaczyć w mediach tak dalej, więc to, że mamy więcej naukowców naukowcy media prawda na pewno na pewno jest bardzo bardzo dobre zjawisko chciałby osób przyswajania pewnych informacji, ale też traktowania nauki naukowców jako czegoś mniej praw do odległego takiego abstrakcyjnego takiego szalonego naukowca z rozwianym włosem laboratorium tak ten mit mam nadzieję zostanie wreszcie zdemontowane państwo przypominam, że z racji tego powoli zaczynamy wracać ten aktywności, która jest bardziej dla nas normalna naturalna jest szansa, żeby pójść na spotkanie z naukowcami wziąć udziału w pokazach festiwalach naukowych wykładach nie będzie okazji w czasie wakacji zachęcamy do tego, bo oczywiście odpoczynek jest ważne, ale jeżeli jest okazja, żeby to był odpoczynek aktywny umysłowo aktywny intelektualnie to czas do tego będziemy zachęcać moim gościem była dzisiaj Małgorzata ukłonów specjalistka w pracowni przewrotu kopernikańskiego centrum nauki Kopernik doktor socjologii dziękuję bardzo, bardzo dziękuję zapraszam jak zwykle w sobotę mówił Jan Stradowski Tusk Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CZŁOWIEK 2.0

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA