REKLAMA

Taki pejzaż...niewinny? Polska zbiorowa niepamięć w obrazach Wilhelma Sasnala

Andymateria
Data emisji:
2021-06-20 15:00
Audycja:
Czas trwania:
13:17 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Andymateria tak się zastanawiam pani do 3 tytuł tej wystawy ma coś wspólnego z tekstem Andrzeja Szmita z pieśni wykonywanej przez Ewę Demarczyk nawiasem mówiąc jednej z moich ulubionych jest też moja ulubiona piosenka ma pani myśli taki pejzaż o zmarnowane poeta, bo w ogóle się ani mnie nie mówi Andrzej Szmit fantastyczna postać, a niewykluczone to znaczy jeśli ma pani myśli wystawę Wilhelma Sasnala w muzeum Polin to Niejestem pewna początek piosenkę kanału nie wiem też to Rozwiń » on wymyślił tytuł tej wystawy, ale jest dużo wspólnego oba utwory mają też wystawa, której kuratorem jest Adam Szymczyk wybitny wybitny znawca sztuki i ale człowiek o w światowym rozmachu w bardzo ładnie się pani przejęzyczył mówiąc utwór o wystawie, bo wbrew niej, że jest zagrożeniem, a dziękuję bardzo, to tylko dodam, że wbrew twierdzeniom niektórych wystawa jest utworem kurator jest artystą no ale powiedzmy, że dyskusja na ten temat zabrnęła w ślepy zaułek kurator jest twórcą niekoniecznie należy nazywać artystą, ale wystawa może być utworem akurat ci, których znam są artystami chciałam bardzo państwu wystawę polecić, ponieważ nie jest retrospektywa Wilhelma Sasnala tylko bardzo zestaw starannie bardzo wybranych obrazów i filmów, które Wilhelm Sasnal robi ze swoją żoną Anką, a które nie mówią wprost o zagładzie ale jakby ona się zawiera w tych obrazach tak jak się zawiera w Polskiej zbiorowej pamięć no postawiła pani pewną tezę związaną z tym akurat obrazami z polską pamięcią jak słyszy Polska pamięć to ciarki po plecach przechodzą, bo ona jest podwójna i tej podwójną ości są obrazy Sasnala będziesz on nie, pokazując zagładę tylko, pokazując niewinne skądinąd pejzaż pusty nad tym czy nie dzieje nie dzieje się zło, ale się działo i to podwójne jego twórczości polega na tym, że pokazuje obraz jednak pejzażu, w którym coś siedziało i on o tym wie i inni o tym wiedzą tylko przestają widzieć to co się działo podczas gdy mamy do czynienia z pejzażem, który można powiedzieć różne rzeczy, ale na pewno to, że jest niewinny, a mam ten tak winno się niewinność pejzażu jest w zawarte w naszych głowach, a nie w obiektywnie istniejącym pejzażu, bo oczywiście, jeżeli mamy bardzo piękny kadr jak wyglądające jak zdjęcie zrobione samochodu w tym na pierwszym planie jest profil Anki żony Sasnala, a tyle mamy bramy do Auschwitz Auschwitz to oczywiście jest pokazanie tego dystansu tego, że tam już nic nie ma, a dokładnie do Birkenau no przepraszam tak no do biurka, ale to ja powiedziałem do Auschwitz, więc to ja tutaj przepraszam, niemniej do Birkenau słusznie, bo należy rozróżniać, więc to są te są bardzo trudne rzeczy nie jedyny zresztą z tej serii obrazów taki kadr turystyczne prawna takie pamiątkowe zdjęcia, które ludzie sobie robią jak jeżdżą jeżdżą tam wycieczki to co jest zawarte w tych obrazach jest wzięte wprost Zborowskiego, o których ktoś powiedział, że są reprezentacją niemożliwego to znaczy niektóre opowiadania takie jak dzień w Harmężach Borowskiego nie mówią bezpośrednio o tym co się dzieje czy właśnie dzień na harcerzach i to opowiadanie o bardzo utkwiło w pamięci artysty a bo tam nie widać wojennej zagłady prawda, ale wiemy, że ta odbywała podobnie jak wiemy, że po odbywała się w niewinnych pejzażach pokazywanych przez quada land mana w jego film miesza praw dla, do których też nawiązują niektóre obrazy Sasnala są wtórnie malowany obraz on wychodzi z kadru land mana po to, żeby go namalować na obrazie podobnie jak wychodzi komiksu Maus arta Szpilmana i żeby z nich obrazy czy zabił, bo już tego nie robi w tej chwili no i przemalował swego czasu tak obrazku grozi co poniektórych Adam Szymczyk nazywa ten potrzebę artysty potrzebą dotknięcia wstydu co jest bardzo ważną okolicznością, dlatego że sam Sasnal jakieś rozmowy ze mną powiedział, że on czytał dużo również dużo dokumentów przede wszystkim tych publikowanych przez Barbarę Engelking Jana Grabowskiego i pisze i mówi wynika z nich, że wojna była krańcowo różnym doświadczeniem dla Żydów dla katolików, choć jedni drudzy byli obywatelami Polski nie Stali po tej samej stronie to ten problem jest studnią bez dna nie do eksploatowania, więc on dotyka tego tych przemilczeń i tego że, dopóki się nie zacznie o tym mówić się nie przepracuje tej traumy w rodzinach dopóty na dopóty to dotykanie wstydu będzie trwało dotykanie wstydu czy konieczność dotykania wstydu i dopóki nie nie oczyścimy się jako jako społeczeństwo w tej kwestii akurat mam wrażenie, że żyjemy w dekadach już bez wstydu i niewinności, że znowu użyję tego słowa chcę by tam go też swego czasu, dlaczego on robił wystawy w Polin, bo Polin nie jest to muzeum zagłady tylko to jest muzeum, a tor Żydów polskich prawda i no, zupełnie jakby na to innego, bo to jest historia, że tylko polsko-żydowskiego współżycia, a mimo to mówi to nie jest wystawa o Żydach w Polsce ani samej zagładzie tylko o stosunku do niej po drugiej wojnie światowej, czyli też o antysemityzmie i dalej mówi bardzo ciekawą rzecz boję się romantycznego lukrowanego obrazu przedwojennej symbiozy polsko żydowskiej trzeba, że katolicka żydowskiej pokazał pokazywane filmy oświatowych na temat życia sztetlu to są kreacje służące zatarciu prawdy wystarczy poczytać przedwojenną literaturę np. chłopów Reymonta, który mówi o Żydach jako psach czy parkach jest, więc też wystawa o tym co się może stać jeśli w porę nie zareagujemy i ten faszyzm on mówi o obecnym czasie wyleje się na cały kraj, gdyż granica tego co można jest przez władze wciąż przesuwana, a przydałoby się trochę rozumu no trudno się z artystą nie zgodzić sądzę też że, że to dobrze, że wskazał akurat na Reymonta i na taką lekturę, którą każdy ma szansę bliżej zamknąć tak tak to już na marginesie tylko, ale na lekturę, która jest dostępna to nie wymaga wielkich studiów nie wymaga poszukiwań archiwach nie wymaga szukania prasy przedwojennej to jest coś co wielu z nas wiele z nas ma na półkach w swoim domu to jest coś co dzieci w szkołach przerabiają dobry pretekst, żeby o tym rozmawiać, jeżeli nauczyciele będą jeszcze mieli prawo o tym mówić biorąc pod uwagę nowe kanony nauczania, które wprowadza pan minister Czarnek o nie takie nowe pamięć do niektórych to pamiętają no ja na pewno tylko jedno jest tylko u mnie jak zaczęłam naukę w czasach stalinowskich, więc tam troszkę jak w umów komunii post stalinowskiej też dobrze pamięta ale gdy Pani Senator z leszczyną zaczyn wstanie wojennym i oczywiście jako dziecko jako jako dziecko słuchał właściwie cały czas tej propagandy, którą też nasycone były też Polska telewizja się wychodzą na pancernych dla wychował się na tych 7 mgnień wiosny na kap. Klossie na tej czarno-białe opowieści, gdzie Polacy byli dobrzy bohaterscy te, a Niemcy byli straszni Rosjanach się wtedy mówiło, że byli straszni no teraz mamy 2 wrogów i mamy innych bohaterów są nimi żołnierze wyklęci prawda i on zauważył ten te w tę przewrotką nowi tu była indoktrynacja to jest indoktrynacja tylko z tamtej wyrosłem a, a z tej mam nadzieję, że też te dzieci wyrosną jak ja jak jak skończą szkoły, ale nie jest pewne, bo być może podobnie jak część polskiego społeczeństwa, które nigdy nie wrocławska kap. Klossa oni nie wyrosną z tych wyklętych dla porządku tylko dodam, że Wilhelm Sasnal, który kiedyś przeprowadził dokładne studia na temat pochodzenia swojego na temat miejsca, gdzie się urodził na pewno się dowiedział, że życie w Tarnowie byli już piętnastym wieku no cóż, jeżeli wiedział, ale on podkreśla, że nie jest terminowa tylko z Mościc i ten jego Mościcki rodowód jest dla niego znacznie ważniejszy, a jak wiadomo to miasto powstało w latach trzydziestych, a jako miasto przemysłowe i teraz właściwie on obserwuje jego degradację co pokazał np. filmie huba natomiast mnie ujęła mnie ujął je do, a 1 rysunek jest taki rysunek, a w, którym jest kółko, z którego promieniście rozchodzą się linie do innych Kołeczek z zapisami podstawówka technikum przychodnia park Supersam dom kultury stadion, a że synek jest zatytułowany fabryka to serce mojej dzielnicy kiedyś powiedział no tak zakłady Azotowe jak sklepy cynamonowe bardzo błyskotliwe pewna, więc on też na to ten ten sentyment do tej no bo tego braku urody dzisiejszych gości tylko się wychował i i ten brak urody przez niego a jakby otoczone czułością jest też pewnym wyznacznikiem tego kim jest artysta on naprawdę ma inne spojrzenie na bardzo wiele rzeczy inna rzeczywistość też to jest jedno, ale drugie polega na tym, że nie tylko przenikliwe w tym obserwowaniu rzeczywistości, ale ma również odwaga mówienia tego co do powiedzenia proszę państwa wystawi taki pejzaż w muzeum historii Żydów polskich Polin Wilhelm Sasnal no wielkie nazwisko polskiej sztuki współczesnej wystawa dopiero co się otworzyła 17czerwca i potrwa do stycznia do 10stycznia przyszłego roku, więc mamy trochę czasu bardzo ciekawa bardzo wytrącają ze strefy komfortu i świetnie zaaranżowana dzięki pracy Adama Szymczyka dziękujemy za dzisiejszą antymateria zapraszamy za tydzień po piętnastej Anda Rottenberg i Anna Wacławik-Orpik antymateria Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANDYMATERIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA