REKLAMA

Dieta bez pieczywa, ziemniaków, makaronów. Skąd wzięła się nagonka na węglowodany?

Wiecznie na diecie
Data emisji:
2021-06-21 11:30
Czas trwania:
15:46 min.
Udostępnij:

W tym odcinku podcastu Dorota Wardecka-Herrmann rozmawia z dietetyczką kliniczną Ewą Kurowską o tym, na czym polega dieta niskowęglowodanowa, czyli m.in. dieta ketogeniczna. Ekspertka wyjaśnia, dlaczego ta dieta nie jest wskazana dla każdego organizmu i czym są dobre węglowodany. Rozwiń »

Partnerem podcastu jest dystrybutor naturalnych suplementów diety marki Singularis Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
partnerem podcastu jest dystrybutor naturalnych suplementów diety marki Singularity PiS w tym odcinku podcastu sprawdzimy na czym polega dieta Nisko węglowodanowe m.in. tak to graniczna porozmawiamy też od dobrych węglowodany ach, wiecznie na diecie przy mikrofonie Dorota Wardecka Herman z nami jest pani Ewa Kurowska dietetyk kliniczny dzień dobry dzień dobry będziemy rozmawiać o diecie Nisko węglowodanowe, która ma doprowadzić do schudnięcia m.in. dlatego że wyklucza diety cukier Rozwiń » węglowodany, czyli przetwory z mąki pieczywa kasze ryż makarony, ale to nie jest wszystko co ma być wyłączony z tej diety tak naprawdę dieta Nisko węglowodanowe obejmuje ogólnie obejmuje bardzo wiele grup, ponieważ węglowodany znajdziemy w owocach znajdziemy również warzywa bardzo ciężko jest izolować taką grupę, która uchyli możemy powiedzieć, że ona składa się tylko węglowodanów, bo bardzo wielu produktach węglowodanowych mamy też część Białek część tłuszczu, ale tak jak pani redaktor powiedziała tutaj głównie kobiety Nisko węglowodanowe opierają się na odrzuceniu tego co powstaje z żarem z mąki, czyli pieczy, bo o wszelkiego rodzaju kluski makarony wyroby cukiernicze słodycze automatycznie, więc to co jako dietetycy zdecydowanie zalecamy ograniczać, ale na pewno nie jest to mnie jest to także zaleca się ograniczyć właśnie wszystkie węglowodany które, które mamy dostęp, ale np. też wliczają się w te produkty do wykluczenia np. słodzone jogurty czy słodkie napoje prawda to co mogłoby być bez cukru, a jest też wersji złożonej no właśnie tutaj ta grupa cała diety Nisko węglowodanowych ona dzieli się mamy bardzo dużo tego typu bieg i one są różne i musimy też pamiętać, że węglowodany cukry dzielą się na takie, które występują naturalne produkty, których nie chcemy wręcz usuwać, bo usuwanie cukru występujących w produkcie naturalnym jest kolejnym przetwarzaniem i są takie cukry, które nazywamy cukrami dodanymi, który właśnie są dodawane do do produktów w różnych celach i no tak jak do czekolady one są dodawane głównie w celu smaku tak w przypadku np. nie wiem czemu cukier dodawany jako ten produkt konserwujących sprawiający, że dzień będzie stał na półce dłużej nawet sami robimy idziemy w domu żonę potem piwniczne mogą mogą trochę dłużej postać, więc tutaj musimy pamiętać, żeby czytać etykiety i dość i mieć taką wiedzę własną, że np. w zwykłym mleku ten cukier występuje naturalnie w owocu cały ten cukier występuje naturalnie nawet pieczywie razowym również znajdziemy pewną ilość cukrów prostych, ponieważ one będą naturalnie występowały również w ziarnach moc no właśnie jeśli chodzi o te pełnoziarniste nawet płatki to jest wszystko wykluczone przy tej diecie i teraz jak byśmy po rozmawiali o takiej diecie Nisko węglowodanowe jej typu dieta Paleo obie tak to kobieta nica to są diety dieta Dukana również jest taką dietą to są Szkoci, kiedy ten mówimy nie jak diety alternatywne, które nie są rekomendowane zazwyczaj przez dietetyków i to polityk opierają się na białkach nauczyciele bardzo restrykcyjnie wykluczają węglowodany tam zakazane są wszelkiego rodzaju owoce wszelkiego rodzaju produkty zbożowe łączne część również ważny jest wykluczona to nie mówi nawet o ziemniaka Batata, ale takie warzywa zwykłe, które nazwalibyśmy warzywami, które zawierają większą ilość węglowodanów już już wykluczony, ale np. może być też dieta Nisko węglowodanowe polegająca na po prostu ograniczeń właśnie węglowodanów prostych, czyli jemy pieczywo, ale tylko łącznie razowe jemy makarony tylko łącznie razowe wtedy mówimy np. w diecie Nisko cukrowej powiedziała o niskim indeksie glikemicznym one też trochę zmniejszoną ilość węglowodanów, ale nie jest tak bardzo restrykcyjna jak jak dieta alternatywne trzeba jednak trochę liczyć chyba przy tej diecie prawda, bo taki jest założenie, że dieta Nisko węglowodanowe ma dostarczać mniej niż 26% energii węglowodanów albo mniej niż 130 g węglowodanów dziennie to jest nawet chyba jeszcze mniej niż przy takiej diecie dla diabetyków oczywiście, a przy tak już bardzo restrykcyjnej diecie typu Ghetto mówimy o tym, żeby ograniczać węglowodany nawet 40 g dziennie, gdzie musimy pamiętać, że banan średnie wielkości zawiera około 27 g węglowodanów, więc jest to już naprawdę bardzo bardzo niskiej ilości musimy pamiętać, że ta taka nagonka na węglowodany zacięła się po tym, jak skończyła się nagonka na tłuszcze i zawsze powtarzam, że zawsze musi znaleźć jakiś chłopiec do bicia, kiedy jakiś winowajca wykładni kiedyś to było tłuszcz teraz teraz staje się tym cukier i tak jak w przypadku cukru ja zgadzam się z tym, że my powinniśmy go limitować, ponieważ nadmiar cukru w diecie nie jest korzystny dla nas wszyscy o tym wiemy wiedzą o tym Pm ludzie wiedzą o tym producenci wiedzą o tym osoby pracujące w służbie zdrowia i myślę, że się wszyscy zgadzamy ja nie jestem zwolenniczką żadnych dużych restrykcji uważam, że nic nie białe albo czarne i pewna ilość tego cukru w diecie naprawdę nam krzywdy nie zrobi jeśli będziemy ją kontrolować będziemy wiedzieć ile powinniśmy spożywać a kiedy powinniśmy sobie powiedzieć nie tutaj też bym powiedziała, że powinniśmy ograniczać cukry proste, a węglowodany powinniśmy dbać o ich jakość, bo one są potrzebne naszemu organizmowi nasz organizm korzysta przede wszystkim właśnie ze źródeł energii węglowodanów dlatego zalecenia mówią, że przynajmniej 45 do nawet 60% energii powinno z nich pochodzić tylko idea jeśli będą właśnie węglowodany złożone, które nasz organizm sam rozłoży sobie do cukrów prostych, bo tak się w nim w nim dzieje i wtedy sobie zużyje wtedy mamy zachowany taki prawidłowy proces metabolizmu węglowodanów i przy okazji tego co pani mówi o tym, że warto wiedzieć co to za cukier i dbać o jakość tego cukru chyba takim najbardziej zdradliwym przez słodycze ach, które są akurat przy tej diecie wykluczone jest syrop glukozowo fruktozowy, które tak naprawdę nie daje nam pełne informacje o tym ile tego cukru jest tym produkcie jeśli chodzi o cukier produkcja to zawsze powinniśmy spojrzeć na to etykietę z cyferkami i spojrzeć tam mamy taką informację, która jest obowiązkowa to są węglowodany, a pod spodem jest napisane w tym cukry i to w tym cukry mówi nam o tym ile jest prądu od cukru w produkcie to jaki to będzie cukier to jest kolejna sprawa tutaj musimy pamiętać syrop glukozowo fruktozowy syrop kukurydziany syrop glukozowy to ekstra za jest cała masa innych nazw na cukier, które powinniśmy znać, żeby wiedzieć co co zjadamy wiem, że w Polsce ten Burak cukrowy jest takim pierwszym źródłem i ten cukier biały jest takim pierwszym cukrem, który nam przychodzi do głowy i szukamy po prostu słowa cukier na etykiecie, a często właśnie to to może być zupełnie inna nazwa też ważna rzecz, żeby powiedzieć, że takie rzeczy jak kiedyś brzozy cukier kokosowy cukier trzcinowy to nadal jest cukier i często się, że to jest zdrowsza alternatywa to możemy mniej kalorii, bo może mniej niekorzystny wpływ na nasz organizm czy nawet minuty, który ma doskonałe konotacje kojarzy się ze zdrowiem na koniec dnia dodane do produktu czy do herbaty do słodzenia jest takim samym cukrem jak cukier ze zwykłego buraka i ja zawsze mówię, kiedy pacjent mówi teraz zdrowo odżywiać zdrowiej i słodsze już herbaty teraz cukrem trzcinowym mówi Super znaczy, że zapłacił pan za kg 4× tyle też mniej wystarczy na inne przekąski, bo efekt w organizmie dokładnie tak samo jest sama substancja jest za rolę, czyli cukier cukier po prostu ładnie proszę powiedzieć, bo ta dieta to graniczna brzmi bardzo skomplikowanie słowo klucz to jest to za i dzięki temu to spalanie ma być jeszcze lepszej chudnięcie zdjęcia, które nie jest to nową wiedzę, która jest znana od lat ona jest często stosowana u dzieci szczególnie FM lekoopornej padaczki np. ona działa ograniczająco na występowanie ataków, a ostatnio wypłynęła jako Super dieta odchudzająca ona polega na tym, że organizm zamiast wspomnianej przez los przeze mnie przed chwilą glukozę będzie używał jako energia ciała ketonowe, więc to są to jest taka alternatywne paliwo, które zaczyna produkować nasza wątroba, kiedy nie ma przez dłuższy czas to nie jest tak też zadziwia ten dzień, kiedy przez dłuższy czas nie dostarczamy jej glukozy dlatego tak to jest właśnie bardzo restrykcyjne chodzi o wszelakie węglowodany łącznie z tymi z warzyw owoców poniżej 40 g węglowodanów dziennie to bardzo bardzo mało i głównym źródłem energii w tej diecie powinien być tłuszcz, więc ona jest taka promująca spożywanie masła smalcu oleju kokosowego również takich lepszych tłuszczów pochodzących np. Ożarów czy awokado, ale głównie skupia się tam właśnie na tym takim tłuszczu zwierzęcym w tłuszczach nasyconych miejsc, które zawiera dużą ilość tłuszczów typu właśnie wieprzowina czy usta części wołowiny, a więc tutaj mamy przewagę tłuszczu potem mamy trochę białka i na końcu w dużym ograniczeniu węglowodany po kilku dniach takiej diety wchodzi właśnie stan etosem, gdzie nasza wątroba zaczyna wydzielać ciała ketonowe, żeby zasilać po prostu mózg mózg jest takim pierwszym narządem, który reaguje na niedobory glukozy często dlatego też jak jesteśmy głodni nagle czujemy się rozdrażnieni nie możemy się skupić, bo po prostu mózg zaczyna wołać o o jedzenie i te ciała ketonowe, bo o wątroba wytwarza właśnie tkanki tłuszczowej stąd dużo tłuszczu, a więc jest gdzieś za tą dietą chodzi o promowanie jako diety odchudzającej stoi to, że kiedy przestaniemy jeść węglowodany organizm zacznie zużywać nasze zakłady tłuszczowe do produkcji energii, ale tak naprawdę nie ma żadnych długofalowych badań odnośnie tego czy to jest taki jest tzw. zrównoważone ubytek masy ciała czy to nie ma wpływu na nasze ogólne zdrowie, bo my wiemy dzisiaj, że takie przetrwały stosowanie takiej diety będzie negatywnie wpływało na wątrobę, która musi wykonywać kilkukrotnie większą pracę, produkując ciała ketonowe jest bardzo obciążona nerki, które muszą wydać bardzo dużo niekorzystnych składników, które przy przy produkcji działkę to nowość również wytwarzają, więc tutaj mamy duże obciążenie organizmu ja sam mam wielu pacjentów, którzy próbują diety to i tak naprawdę nie widzę żadnych efektów, więc powiedziałbym, że tak gdzieś poniosło się miejską legendą dużo też influencerów promuje teraz dietę, ale jako dietetyk i myślę, że większość moich kolegów po fachu zgodnie bowiem, że nie jest to dieta, która jest zalecana jest dieta lecznicza tylko i wyłącznie wybranych jednostkach chorobą wspomniała pani o padaczce lekoopornej to jest jedna z tych chorób tak dokładnie, tak więc to są choroby głównie właśnie o podłożu neurologicznym, ponieważ ciała ketonowe działają tak wyciszające na układ nerwowy w przypadku osoby bez tych schorzeń zdrowej, która taką dietę zastosuje co mogłoby świadczyć o tym, że to zaczyna szkodzić często pacjenci mówią, że na początku czują się rozdrażnieni zmęczeni, bo to jest normalna reakcja organizmu na brak glukozę, ale później nagle dostają przypływu energii i to mówimy, że jest taki gotowy High, ponieważ właśnie mózg jest i to właśnie ta reakcja na układ nerwowy, która od początku stosujemy przy chorobach, że ten organizm jest takim lekkim metalowym High jeśli mogę tak to nazwać brzmi kusząco brzmi kusząco prawda czujemy się trochę właśnie mamy dużo energii przemienić się, więc nie potrzeba to jest taki mechanizm przetrwania organizmu i po to, teoretycznie w czasach tak powiem prehistorycznych jeśli człowiek musiałby wejść w torze, bo nie miał dostępu do węglowodanów to był mechanizm organizmu po to, żeby dać siły energii, żeby poszedł dalej szukać, żeby w końcu węglowodany znalazł, ale no nie robimy tego poza Afryką robimy to też dysku nas więc, więc jest to jest to efekt, które wykorzystujemy w tym momencie po prostu do do dalszego ciągnięcia tej diety, ale przede wszystkim pierwsze objawy zobaczymy przy badaniach takich mechanicznych typu badania krwi badanie lipidogramu zobaczymy co się dzieje w naszym cholesterolu w naszym różnice Żydami badania również ogólne moczu tutaj będzie bardzo ważny, ponieważ my właśnie przy diecie zagranicznej zaczął zaczynamy również wydalać ciała ketonowe znacząco jest tak naprawdę patologią oczu to nie normalny wynik, który byśmy chcieli zdrowego człowieka również zaparcia mogą pojawić, ponieważ wykluczając węglowodany wykluczamy całkowicie praktyczny Wolnik pokarmowe i nasze bakterie willi tak zdecydowanie nie lubią tego stanu przerwały stosowanie etyka to może bardzo niekorzystnie wpływać na taki balans równowagę w tej kobiecie litowe naszych naszych bakteria tutaj mogą się pojawić pierwsze problemy to też chyba w takim razie ten brak glukozy to osłabienie to chyba niewskazane jest też osób, które jako wyczynowo trenują albo albo pracują fizycznie oczywiście na mięśnie zużywają również tylko jako ten pierwszy z wyboru zasilać tak samo osoby pracujące umysłowo, bo mózg zasilony ze swoim preferowanym paliwem będzie pracował zdecydowanie wydajniej też założeniem tej diety jest to 31 zasad tak, żeby dokładnie przeżywać, bo ma to pobudzić ośrodek sytości w podwzgórzu i dzięki temu no człowiek staje się szybciej najedzony czy tak działa i to jaki sens to akurat ma jakiś sesja wielokrotnie powtarzam pacjentom, że tzw. uważne jedzenie jest kluczem do tego, żeby zacząć odczuwać prawidłowo głód i set 8 mamy bardzo duży problem dzisiaj często jemy przy komputerze przy telefonie połykamy jedzenie gryzie my ostatnio poprosiła pacjentkę pogryzła każdy kęs 10× na wizycie zaśmiała się, mówiąc że przecież jest tak mało, a potem jak tego spróbowała okazało się, że może 23× przegrywał każdy gest, bo 10× spowodowało, że już po poszukują bolała szczęka, więc wszystkich ćwiczeń, które możemy pokazać że, żeby Polkami praktycznie te kawałki jedzenia, więc tu akurat ta jedna z zasad jest słuszne my niezależnie od jakiej ja rodzaju diety, jaką stosujemy sposobu żywienia powinniśmy uważnie jeść przeżywać, bo właśnie tutaj zgodzę się ma to bardzo bardzo duży wpływ na ośrodek głodu i sytości to jak będziemy odczuwać oba te oba te uczucia to jest bardzo ważne regulacji tego ile zjemy, kiedy zjemy też taki trochę zasady dobrego wychowania w dawnych czasów być może już dzisiaj nie uczone i też, żeby jeść małymi szansami i plus małymi łykami dokładnie tak, że nigdy nie powinna być pełna zawsze powinna być gotowa do rozmowy, żeby szybko przełknąć tak było kiedyś, że tak powiem częścią etykiety że, gdyby wraże nas ktoś zapytał też przy stole powinniśmy być gotowi, żeby szybciutko przełknąć i konwertować pani Ewa Kurowska dietetyk kliniczny była naszym gościem dziękuję bardzo, bardzo dziękuję w kolejnym odcinku podcastu o diecie śródziemnomorskiej porozmawiam z dietetyczką dr Hanną Stolińską i Robertem Makłowiczem wiecznie na diecie zaprasza Dorota Wardecka Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZNIE NA DIECIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA