REKLAMA

Gniew – instrukcja obsługi [Malta Festival]

OFF Czarek
Data emisji:
2021-06-22 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
34:57 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie dzisiaj sporo fascynujących rzeczy po godzinie jedenastej gości będzie pan Mariusz Wilczyński, który zdobył tyle Orłów wczoraj, że mam nadzieję, że uda im połączyć, ale to po jedenasty, a tymczasem państwa i moim gościem jest pan prof. Przemysław Czapliński literaturoznawca z Instytutu filologii polskiej centrum humanistyki otwartej Uniwersytetu imienia Adama Rozwiń » Mickiewicza w Poznaniu dzień dobry panie profesorze dzień dobry w Poznaniu trwa festiwal Malta do 29czerwca w ramach festiwalu cała masa interesujących wydarzeń debat spotkań spektakli koncertów itd. tak dalej już dzisiaj o godzinie siedemnastej w parku imienia Henryka Wieniawskiego w Poznaniu jedno takich spotkań, w którym weźmie udział m.in. pan Przemysław Czapliński razem z pan Andrzejem Lederem będzie rozmowa o Gniewie gniew instrukcja obsługi to tytuł tego spotkania i myślę, że nasze słabsze czują, że gniew stał się od pewnego czasu jakimś takim dominującym dominującą emocją, ale staram się panie profesorze czy ten gniew jest na tyle silny albo wyrażanie go na tyle skuteczny rząd prowadzi do zmian czy należy ten gniew jest po prostu jakąś taką emocją, która wychodzi z butelki ludzkiego ciała czy ludzkiej psychiki i ulatnia się jednakowoż nic za tym idzie żadne zmiany takie, które chodziłoby tym za nieważne nie następują nocnych czy trochę tak, ale wydaje mi się nim przede wszystkim od 30 lać mamy chyba do czynienia z takim ustrojem w Polsce, który stopniowo coraz bardziej staje się demokracją efektywną to znaczy taką demokrację, która coraz większym stopniu uwzględnia, a społeczne nastroje społeczne emocje i włącza je do sposobu prowadzenia władzy organizowania i poparcia politycznego prowadzenia kampanii wyborczej, ale także oczywiście do rozmaitych zadań politycznych i MAEA i priorytety już trudno mieć wśród tych emocji ogromną rolę odgrywa np. duma, ale także dnie oraz umów z punktu widzenia zajmowanych rzecz jasna o no najważniejsze byłoby, abyśmy np. tak więc gdybyśmy to najlepiej za nieważne tak wyobraźmy sobie, że jesteśmy we 2 i żebym coś nas Gniewa bardzo, więc zależałoby nam pewnie na tym, żebyśmy znaleźli podobnych do nas tak samo z tego samego powodu nagrywanych, abyśmy znaleźli przyczynę tego gniewu adresata, do którego możemy się ma zwrócić i wykrzyczeć nasz gniew jakimś konkretnym postulatem np. dość niszczenia polskiego polskiej szkoły żądamy zmiany ministra, ale my mniej mniej religii więcej matematyki albo coś takiego prawda, ale przy czym problem polega chyba na tym się gniew jest nie tylko emocją o wywoływana przez wymiar określone zjawiska, ale po pierwsze, swoich źródeł dla nieco mniej konkretny, a po drugie w trakcie przepływu gniewu od emocji do postulatu żądań, ale rozmaici ludzie usiłują ten gniew jakoś zawłaszczyć nazwać go inaczej nadać kierunek nadać kształt doczepić rozmaite etykietki, więc pańskie pytanie czy gniew jest skuteczny i w pewnym sensie tak, ale bardzo często nie bywa, więc może inaczej wydaje się, że w ciągu pierwszych 10 lat no po osiemdziesiątym dziewiątym roku nie był tłumiony, ale mądrze niemalże słusznie słusznie na UE, ale tak chyba wyglądała generalna prawidłowość, że starano się w latach dziewięćdziesiątych racjonalnie wytłumaczyć ludziom, iż nie mają racji i Legia jest kompletnie pozbawiony podstaw nikt nie ma dziś na rynek no tak jesteście bezrobotni macie niskie płace jesteśmy bezrobotni albo macie bardzo niskie płace, które niewiele wystarczają, ale tak wygląda tak wygląda rynek, jeżeli będziecie mieli rzadkie umiejętności latki zawody oto wasze pensje wzrosną, jeżeli stworzyć sobie miejsca pracy to sami potentaci mogli je zajęć przez 10 lat tłumaczono ludziom, że gniew jest nieracjonalny nieekonomiczny niegospodarczej politycznych i przypomnimy sobie jednak naczelny haseł lat dziewięćdziesiątych życzmy sobie, abyśmy potrafili pięknie różnić pięknie różnić właśnie, a znaczy różnić się w sposób agresywny niekonfliktowy, ale era gniewu i inaczej traktowanego zaczyna się chyba mniej więcej w latach 2 dekadzie następnej wtedy już gniew zaczyna być honorowany przez polityków hołubiony nawet podtrzymywany podgrzewamy ale, ale to oznacza właśnie, że jego skuteczność będzie mógł ogromnej mierze połączona z rozmaitymi operacjami stosowanymi przez polityków, którzy np. ale widzą nie zrodzone z przyczyn ekonomicznych, ale przekierowuje go np. przeciwko, ale nie przeciwko mniejszościom seksualnym tak to jest to jest zjawisko jego, z którym my już żyje prawda, że UE mamy do czynienia z takimi stałymi kim wzrostami społecznego gniewu i ustawicznym wmawianie ludziom z jakiego powodu oni naprawdę są za znieważanie i wskazywaniem na przeciwników, których należy uderzyć no i wówczas gniew zostanie słuszny gniew zostanie uspokojony, więc tak skuteczność gniewu jest w ogóle sprawą o jest pytaniem słusznym, a zarazem jak się okazuje wielce skomplikowane to może panie profesorze myślę, że tego wątku powróciły po informacjach, ale zastanawiam się czy czy gniew trochę nie podzielił losu innych naszych emocji, ale też takich nie dotyka innych choćby części człowieka w tym świecie kapitalizmu szeroko rozumiany nie tylko nie tylko pejoratywnie znaczy, że to jest gniew przede wszystkim gniew indywidualny i ten gniew łączy się z innymi drzewami ścieki grę gniew grupowy zbiorowy no tutaj pojawiają się eksperci od gniewu można by rzec tak jak pan wspomniał być może są to politycy, którzy mówią ten gniew Waś wydaje się, że jest przeciwko temu, ale ja wam wskaże prawdziwy powód, ale po drugiej stronie też mamy też mamy ekspertów od gniewu, którzy ten gniew chcą jakoś to, że chcą, żeby nie poszedł na marne tak są go ukierunkować w jakiejś formy protestu, ale no właśnie takie żeby, żebyśmy nie wspominali tego tylko pamiętam to lato gniewu kilka lat temu, kiedy razem staliśmy krzyczący, wymachując pięściami albo, trzymając plakaty no to były piękne czasy co nam się udało zrobić niewiele i proponuje byśmy po informacjach panie profesorze rozmawiali o tym się co zrobić jak zrobić, aby gniew nie poszedł na marne, ale jednocześnie, aby właśnie by nie rozlał się, aby nie stał się emocją poza kontrolą informacje już za minutę o dziesiątej 20 państwa moim gościem jest pan prof. Przemysław Czapliński literaturoznawca z Instytutu filologii polskiej oraz centrum humanistyki otwarty Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu dzisiaj o godzinie siedemnastej w ramach festiwalu Malta w parku imienia Henryka Wieniawskiego nie instrukcja obsługi spotkanie z panem prof. Przemysław Czapliński prof. Andrzejem Lederem wracamy po informacjach o całe państwa moim gościem jest pan prof. Przemysław Czapliński literaturoznawca z Instytutu filologii polskiej oraz centrum humanistyki otwarty Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu gniew instrukcja obsługi, czyli strategii ruchu oporu 2020 roku to dzisiejsze spotkanie w ramach festiwalu Malta o godzinie siedemnastej w parku imienia Henryka Wieniawskiego właśnie w Poznaniu panie profesorze przed informacjami pytałem o to jak profesjonalnie zarządzać gniewem z 1 strony są tacy, którzy ten nie stają się przekierować, aby zyskać jakieś polityczne, aby zrealizować polityczne cele, ale po drugiej stronie są osoby, które ten gniew też starają się jakoś ukierunkować albo zorganizować albo podzielić, aby osiągnąć cele być może także polityczne no teraz rozumiemy, że nie nie jest prostą sprawą o, że mają swoje bardzo zróżnicowane tradycje i że bardzo często towarzyszy mu takie określenie słuszny słuszne mnie to jest taki gniew, który swoich źródeł ma jakąś niezaprzeczalną rację wyzysk ekonomiczne uczcić polityczny, lecz taki rodzaj niesprawiedliwości tak dalej tak dalej, ale głównie dokładnie tak samo jak wszystko inne istnieje przybyła w społeczeństwie, a więc krąży pomiędzy nami, a i jest zagospodarowywany przechwytywane ukierunkowany możemy powiedzieć tak, że najgorsze 2 warianty dziejów gniewu w Polsce, ale w ciągu ostatnich 30 lat to jest słuszny gniew nieskuteczny i słuszny gniew zawłaszczone słusznie nie przekłamane ten słuszny gniew skutecznie na to no coś w gruncie rzeczy moglibyśmy powiedzieć, że rok dziewięćdziesiąty trzeci pewnego punktu widzenia jest takim momentem granicznym, kiedy po raz pierwszy przekonaliśmy się jak bardzo można marnotrawić była też zablokować unieważnić społecznymi nie to jest moment, kiedy umowa społeczna w ramach społecznej akcji zebrano ponad 1 000 000 podpisów, ale przeciwko zmianom o ustawy antyaborcyjnej i był ten słuszny społeczny protest zrodzone z gniewu, ale tak, że pewnie niepokoju oba lęku już został kompletnie zlekceważony Sejm przegłosował zmiany zaostrzenia ustawy antyaborcyjnej, więc znaczna część społeczeństwa poczuła się wtedy słusznie znowu, ale nie jest lekceważona, ponieważ uświadomiono jej, że niewiele znaczy, że w demokracji demos może tak naprawdę być kompletnie lekceważony to byłaby 1 odmiana gniewu niepokojąca jest dla, kiedy on jest jest słuszny, ale jest całkiem potężny tak ma przypominamy sobie rok 2017 czarny protest w 2018 i protesty przeciwko innym ubezwłasnowolnienie sądu w 2019 znowu ma protesty związane z Szymula z ustawą antyaborcyjną, ale bielskiej to byłaby taka historia gniewu im lekceważonego, ale wydaje mi się, że on gdzieś gromadzi, ponieważ jego zlekceważenie pominięcie stłumienie oby jakaś jakiś rodzaj delegitymizacji powodują, że on pozostaje pozostaje w pamięci być może kupi nas jest jakiś rodzaj takiej pamięci emocjonalnej pamięci efektywnej, więc gdzieś tam zbiornikach się długim terminie zgromadził w odpowiednim momencie ludzie sobie oni głodni przypomną do tego wrócą, ale jest jeszcze druga ścieżka gniewu to jest ten gniew i zawłaszczony przekłamane przekierowany z weksla vany innym przedstawiony na zupełnie inne tory, a to przypadek, ale inni, który w, którym widzimy jak na samym końcu i gmin w Polsce ogłaszają radośnie, że są gminami bez wolnymi od LGBT a kiedy jednak sobie uświadomimy co jest u źródeł tego gniewu no pewnie należałoby wskazać na coraz mniejsze upodmiotowienie coraz mniejsze znaczenie gminy samorządu Gminnego oś coraz większe obciążenia finansowe przy coraz mniejszym udziale państwa czy gumy czy rządu i kiedy zadamy sobie pytanie być może to byłoby jakimś sprawdzianem ale kiedy pojawia się decyzja o nasza gmina jest gminą wolną od od LGBT możemy sobie zadać pytanie, ale dobrze jak jakieś problemy wynikające z owego źródłowego gniewu zostały rozwiązane wtedy okaże się, że żadne, ale ani kwestia podatku już jakieś gruntowych ani kwestie podatków, które pozwolą naprawić drogi ani finansowanie szkół ani obecność religii tych rzesz szkoła ani zatrudnienie poziom zatrudnienia i poziom bezrobocia w danej gminie, a wszystko to leży odłogiem gdzieś tam na boku generuje nie w trasę można się spodziewać, że im bardziej niezałatwione zostały sprawy podstawowe prawdziwe realne te problemy, które trapią nas na co dzień im bardziej te wszystkie kwestie nie zostały załatwione, tym bardziej jakaś grupa polityków będzie zabiegała o podtrzymywanie podgrzewanie i tego właśnie gniewu skierowanego np. przeciwko mniejszością, ale mniejszościom seksualnym więc, ale musimy chyba patrzeć na demokrację patrzeć na życie społeczne jako na taką o zmianach historie, a gniewu, który jest o niewątpliwy stały niezmienny, ale zawsze obecni nie da się go wyeliminować nie jesteśmy już w społeczeństwie oświeceniowym dźwięk, który właśnie można by prowadzić spokojne rozmowy przy okrągłym stole i tłumaczyć sobie nie bądź jak dzieci nie gniewajcie się, więc próbujemy sobie to wszystko automatycznie jesteśmy już raczej w społeczeństwie po oświeceniową, którym emocje grają odgrywają ogromną rolę, ale zarazem ów gniew ma, a ma swoją historię w każdym konkretnym przypadku raz bywa lekceważony odstawiony na bok nie tłumiony nie spełniamy nie podtrzymywany, kiedy indziej bywa w sposób cyniczny przekierowywane na zupełnie inne tory i my koncentrowano na jak ten gniew, ale skoncentrowany na zupełnie niż w innych istotnych sprawach historia gniewu jest również historia nieporozumień panie profesorze wspomniał pan od tych deklaracjach niektórych gmin w Polsce, że oto od dziś jesteśmy strefą wolną od LGBT i słusznie pan zauważa, że taka deklaracja niczego nie zmienia w sensie rozwiązania problemów te problemy, które były przed deklaracją pozostają także po deklaracji natomiast może tutaj mamy do czynienia z jakimś rytualnym zagospodarowaniem gniewu to trochę tak jak jesteśmy zirytowani zagrywania Noto mamy czasem przecież jakieś nie wiem co do ugniatania albo coś co możemy uderzyć i to wprawdzie także nie zmienia w naszym życiu wiele, ale jakieś takie rytualne rozprawienie się z gniewem, więc być może taka taka deklaracja jest też rytualną formą takim nie wiem powiedzeniem nowości problemy poznają te same ale, ale możemy przywalić i i ten nasz skumulowany gniew rozładować no obawiam się, że pan rację szkoda, że ma rację takim moim chciałbym, żeby było inaczej ale, ale obawiam się, żeby uciąć, że to jest bliskie prawdy no ale kilka lat temu kilkanaście lat temu 2007 roku ukazała się bardzo ciekawa moim zdaniem książka Davida ostatnio widać ustami Kańskiego socjologa od wielu dekad zajmującego się Europą środkową, a zwłaszcza polską Neron jest autorem, ale takiej kapitalnej monografii również o pierwszej Solidarności o o tej szczególnej anty polityczność, jaką Solidarność pierwsza wprowadziła do polskiego życia natomiast 2007 roku ukazała się książka zatytułowana klęska Solidarności gniew i polityka postkomunistycznej Europie i on opisywał ów proces, w którym o, którym teraz mówimy, pokazując jak ma stopniowo, a język nacjonalistycznych katolickich w Polsce stało się, ale jedynym albo ostatnim językiem, a protestu, którego nikt nie śmiał zakwestionować w związku, z czym jeżeli na początku lat dziewięćdziesiątych grupy protestujące grupy ludzi zwalnianych z pracy niesprawiedliwie wynagradzanych w tej pracy ludzi, którzy otrzymywali bardzo niepewne umowy do podpisania ludzi, którzy pracowali bez odpowiednich zabezpieczeń tak dalej itd. gniew, ale ich nie wierzy, w którym towarzyszyły bardzo często racjonalne argumenty były lekceważone im człowiek za nieważny teraz znowu wyobraźmy sobie, że to jest nasz gniew, że tak, że mamy jakiś słuszny powód do gniewu i wiemy przeciwko komu ten nie skierować albo, jakiej sprawie ten gniew skierować, ponieważ ktoś ten ktoś ma konkretną władzę i ma w swoich rękach możliwości załatwienia tych spraw, więc mówimy nie ten sposób zatrudnienia wyższe płace nie wolno zwalniać nie wolno likwidować tego zakładu pracy, ale ona ciągle im ciągle nas lekceważy co będziemy robili, a po dziewięćdziesiątym trzecim roku jak powiedziałem protest nic przeciwko zaostrzeniu ustawy antyaborcyjnej, a nie znalazł swojego nie znalazł już z nim swoich następstw pod postacią jego narodzin partii politycznej natomiast chodzi o kwestie ekonomiczne gospodarcze to most opowiada o tym jak stopniowo ci ludzie, którzy protestowali własnych sprawach gospodarczych pracowniczych zatrudnieniowy płacowych szukali takiego języka, który zapewniłby im skuteczności to jest słowo, którego pan użył w swoim pierwszym pytam, ale teraz mówimy zatem, o czym dokładnie odwrotnym oszukuje nie polityk, który napotkawszy na społeczny gniew, a mówi ludziom tak tak protestujecie macie rację trzeba by zaatakować mniejszości seksualne, bo to one są winne wszystkiemu teraz mówimy nic, o czym dokładnie odwrotnie, a mianowicie o tym, że zakrywanie ludzie napotka aż o doświadczy 3 dni nieskuteczności własnego gniewu i wiele własnych żądań stopniowo zmieniają język, którym wypowiadają swoje protesty, a wreszcie dochodzą do np. siódma trzeba bronić narodowej gospodarki, a skoro trzeba bronić narodowej gospodarki trzeba wyrzucić wszystkich obcych tak i dnia gromadzą się trzymać np. pod znakami religijnymi w związku z tymi język protestu język gniewu staje się, a im językiem skutecznym już w takiej postaci bardzo mocno zmienionej by nie powiedzieć ma aż zafałszowane i to zawieszamy pani profesorze wracały po informacjach pan prof. Przemysław Czapliński po czasie pan prof. Przemysław Czapliński literaturoznawca z Instytutu filologii polskiej oraz centrum humanistyki otwartej Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu, a opowiada o Gniewie dzisiaj o godzinie siedemnastej w Poznaniu w parku imienia Henryka Wieniawskiego gniew instrukcja obsługi to spotkanie i jeżeli państwo są w Poznaniu albo do Poznania się wybierają to się można spokojnie w parku imienia Henryka Wieniawskiego się pojawić to wszystko w ramach festiwalu Malta panie profesorze co pana wkurza jak jak jaki jest pana gniew no lista pewnie byłaby długa no, proszę bardzo, szanujemy, czego zacząć na pewno kwestie związane z mat z ustawą antyaborcyjną czuł re to kwestie zostały rozwiązane, ale na drodze takiego uprzedmiotowienia kobiet jako kobiet kobiet jako po prostu część demosu, czyli części społeczeństwa mającego prawa ma demokratyczne, a zgodnie zresztą z dna dość starą bardzo niedobrą tradycją o takiego paternalizmu ma polskiego, więc ta sprawa, a ta sprawa genderowe sprawa kobiet jest w Polsce jedną z najbardziej oburzających i może też wskazać na prawdę jako kompletnie nieskuteczną, ponieważ znowu ona nie załatwia żadnego z istotnych części istotnych problemów, jakie w Polsce mamy sygnał przyrostem naturalnym dzietnością wychowywaniem dzieci gnali infrastrukturą przedszkoli żłobków itd. tak dalej, ale to jest to jest święta pan wstaje i tak pan rano wstaje i ten gniew właśnie w sprawie uprzedmiotowienie kobiet już panu jest od no i chyba nie aż tak, a on się pojawia np. wtedy, kiedy ktoś pyta o to co nie Gniewa ale kiedy ktoś nas kilka oto co nas coraz gniew ba to równo mówimy o tym czym wstajemy rano tylko mówimy o tym jakich sprawach szkolni bylibyśmy działać wyjść na HSW, acz sformować postulaty dołączyć do jakiegoś ruchu, aby poprzeć kogoś mandatu w ten sposób chyba nie działa może, ale teraz troszkę improwizuje, ale może należało powiedzieć także emocje jednostkowe, ale mają ta koło naturę, a lepką cierpliwa to znaczy szukamy ludzi, którzy szkolili moglibyśmy się tam nam w tym uczuciu jakoś połączyć zjednoczyć wspólnie wspólnie działać, ale tak nie jest tak nie chcemy być nagrywani samotnie indywidualnie osobno gumę już izolacji, ale dalej no no i ogromnym źródłem bólu gniewu jest dla mnie sposób niszczenia, a zamazywania zacierania granicy pomiędzy władzą, a sądowniczą i władzą wykonawczą, a także źródłem gniewu jest dla mnie także ma zawłaszczenie mediów takie właściwie już nawet nie upaństwowienia upartyjnienie mediów publicznych nie mamy właściwie żadnego wpływu na to co się w tych mediach pokazuje, jakimi się, jakimi zarządza, a dalej moe to jest dewastacja szkolny trwa, zwłaszcza szkolnictwa podstawowego, który jest chyba w sposób nachalny i ideologii zwane indoktrynować dane i znowu w sposób kompletnie z punktu widzenia potrzeb dzieci rodziców rodzin na kompletnie nieskuteczne albo nawet przeciwskuteczne, ale nie wiem czy jest sens wydłużać listy, bo to, o czym do tej pory mówiłem to są właśnie fundamenty państwa prawda, ale panie profesorze, żebyśmy byli, gdybyśmy byli w amerykańskim filmie to pan powiedział to co pan powiedział mając na pana spojrzał widział ład, a ich dane były bary no tak tak ma teraz liczy wracamy do tych naszych rozważań, ale czy należy wziąć sprawy własne ręce właściwie my bierzemy je bierzemy je w ramach porządku demokratycznego od samego od samego początku do sześćdziesiątego dziewiątego od dziewięćdziesiątego roku o i być może jednak, ale obowiązuje tutaj pewne niedobra prawidłowość im, chociaż o zapewnienie jakości logiczna mianowicie a tym bardziej im społeczeństwo za nie one niszczeniem państwa niszczenie ustroju przekształceniem demokracji autorytaryzm, a im bardziej to część społeczeństwa słusznie za nieważne szuka w dalszym ciągu demokratycznych środków protestu, a więc manifestację postulaty petycje organizowali się takiej grupy nacisku wywieranie wywieranie nikt im kierowanie rozmaitych listów do posłów im bardziej pozostajemy w granicach demokracji, tym bardziej jesteśmy lekceważeni ponieważ, ponieważ aktualna władza niszczy tak naprawdę demokrację, więc nie honoruje mniej zależy na tym, żebyśmy byli właśnie na, żebyśmy byli właśnie bardzo demokratyczni, bo dzięki temu oni mogą demokratyczni nie być dlatego wydaje się rzeczą charakterystyczną, że protesty zeszłoroczne wyszły z placów na ulicy, ale to jest jakiś punkt to jest jakaś zmiana, ale przejście sprawców na ulicę oznacza, że zginę właśnie drogę właśnie na szkodę blokujemy ruch i tamuje ruch na zachód mamy komunikację, dlaczego dlatego, że w ten sposób uświadamiamy, iż to tak naprawdę przepływ naszych postulatów naszych żądań naszych petycji do instancji zaś do 3 instancji decyzyjnych jest miarą poprawności funkcjonowania demokracji jeśli ta komunikacja nie działa to mniej uświadomione ludziom, ale na czym polega zakłócenie np. blokując ma ulice w mieście, więc schodząc z placów chodników na małe na jezdnię to jest jakiś to jest jakaś zmiana już jakaś zmiana w śniegu te zmiany widać było również w protestach w 2019 dwudziestego roku, a jak na okrzykach od innych wcześniejszych piosenek wierszyków o szczegółach jeszcze grzecznych inteligentnych dowcipnych, ale przeszliśmy do okrzyków wiernych wulgarnych obraźliwych upokarzający to jest jakiś film, jaki znak czasu, bo to oznacza, że wyczerpują się dotychczasowe środki, więc ten gniew ewoluuje on szuka sobie środków skutecznych tak mecz można by powiedzieć, że dziś takiej demokracji efektywnej, której o, których mówi, o której myślą długiego czasu, ale że w takiej demokracji efektywnej nie ma czegoś takiego jak efektywna próżnia tutaj nie ma pustych przestrzeni pustych obszarów one zawsze są wypełnione jakimś, jakimi uczuciami gniewem, ale także oczywiście satysfakcją dumą wstydem wściekłością upokorzeniem, ale tam tam trwa ustawiczny ustawiczny ruch jak my mogliśmy powiedzieć także z 1 strony społeczeństwo powinno zabiegać o to, aby gniew nie został zawłaszczony przykład mamy tak przypominaliśmy takich wież, ale Czesława Miłosza, ale do Jonathana Swifta, a tam pisał mniej więcej tak niepojętego zaślepienia na oczach nie nosiłem wstążki i szczera wściekłość o promieniach moje rozliczne obowiązki tak to muszę się miło jest dumny z tej szczerej wściekłości szczery i naprawach skrótu pęknięć w naszej rozmowie powiedziałbym szczera to właśnie ta, która nie dała się przekłamań damy sobie wmówić, że protestujemy przeciwko czemuś przeciwko czemu tak naprawdę nie protestujemy o tym piszą wspomniany przeze mnie i innych osób, ale to również postuluje w swojej książce w zeszłym roku opublikowanej Tomasz marchewka, na który o 2020 wydawnictwie czarne opublikował książkę zatytułowaną nie piąta pisze właśnie o tym, że gniew może mieć swoją postać politycznie konstruktywną, ale zarazem, że każdy mnie może głos staje się siłą politycznie destruktywne no właśnie się również, że chodzi o to, aby teraz konstruktywnie ten gniew wykorzystać co dążyć do takiego świata, gdzie będziemy się już gniewać na inne rzeczy bardziej banalne takie raczej dotyczące naszych codziennych obowiązków, a nie systemowe związane z prawa nad ustawowymi pewnie takiego systemu nie ma im, który nie nie stwarzałby okazję do gniewu, ponieważ miejski system skończenie sprawiedliwe skończenie skończenie doskonały ważne chyba jest to, że pan MD uznał już, ale coś, z czym się powoli oswajamy, a mianowicie nie należy sobie w ogóle życzyć takiego ustroju politycznego, który lekceważy społeczne emocje musimy, jakby to sobie uświadomić to zaakceptować, ale ona może nawet właśnie, a my powinniśmy raczej obawiać się takiego ustroju który, który dąży do czystej racjonalizacji relacji międzyludzkich, bo to po prostu nie udaje jesteśmy, ale zwie zwierzętami racjonalną emocjonalnymi bardzo często się skórzanych minivany czy jemy my odczuwamy ból wściekłość frustrację ma sentyment resentyment tak jest nas pełna gama rozmaitych emocji i ile nie będzie już chyba w najbliższej przyszłości trudno sobie wyobrazić, ale taką demokrację, która byłaby, która dążyła do wyeliminowania potężnych emocji to pierwsza to pierwsza rzecz druga pod wpływem tych emocji zmienia się sposób funkcjonowania demokracji tutaj w grę zaczyna wchodzić pewnego rodzaju walka walka o to, żeby nasz gniew nie został zawłaszczony prze kierowany przez kłamał, żeby to było takie szczera wściekłość, której pisze, o której pisze Miłosz, jeżeli protestujemy przeciwko niskim płacom albo nieuczciwym umową o pracę to nie dajmy się błąd ma też zmienić we wściekłych nacjonalistów średniej, którzy protestują przeciwko Ukraińcom np. prawda, a więc to jest druga rzecz, a trzecia rzecz to pewnie trzeba również starać się jakoś przeciągać na swoją stronę tych, którzy zgodzili się na to by ich gniew został przekierowany właśnie na stronę kompletnie w innych istotnych obiektów takich jak LGBT, więc uniknąć demokracji efektywna jest niesłychanie złożone bardzo trudnym ustrojem, w którym po prostu, a który po prostu żyjemy musimy sobie zdawać sprawę z tego, że gniew będzie już z nami, a tak długie lata panie profesorze bardzo dziękuję za dzisiejszą rozmowę, a państwa, którzy są gniewem zainteresowani zapraszam na terapię, jeżeli tak mogę powiedzieć w ramach festiwalu Malta dzisiaj o godzinie 17 w parku imienia Henryka Wieniawskiego rozmowa spotkanie m.in. z panem prof. Przemysławem Czaplińskim Instytutu filologii polskiej oraz centrum humanistyki otwartej Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu informację już za kilka minut po godzinie jedenastej, a po informacjach Szanowni Państwo wracamy do naszej rozmowy i gości będzie pan Mariusz Wilczyński, który wczoraj zdobył tyle Orłów, a na pewno państwo wiedzą filarów, jeżeli nie wiedzą państwo walorów to to wszystko stanie się jasne po informacjach informację o godzinie jedenasty Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA