REKLAMA

Dorośli Polacy się nie uczą. Dlaczego?

Maciej Zakrocki przedstawia
Data emisji:
2021-06-23 23:20
Prowadzący:
Czas trwania:
43:01 min.
Udostępnij:

Dorośli Polacy deklarują, że się nie uczą. Według badania Eurostatu z 2018 roku tylko 5,5% z nich uczestniczyło w kształceniu i szkoleniu w ciągu czterech tygodni poprzedzających badanie. Z czego to wynika? O czym to świadczy? I jakie niesie za sobą konsekwencje? O tym w audycji

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Maciej Zakrocki przedstawia dobry wieczór w środę 23czerwca emocje piłkarskie za nami no cóż skończyło się źle, ale to tylko sport, więc nie ma się co przejmować może zresztą przy okazji kolejnej środowej audycji warto będzie porozmawiać o Polaku kibicu, bo ja uważam, że nie tylko wtedy mówimy myśmy jak wygraliśmy, ale też jak przegraliśmy, ale o tym za tydzień dajemy sobie czas by odpocząć od futbolu dzisiaj porozmawiamy bardzo ważnym temacie, jakim jest uczenie Rozwiń » się przez całe życie kilka dni temu przeczytałem na portalu Onet PL taką oto informację dorośli Polacy deklarują, że się nie uczą wg badania Eurostatu 2018 roku tylko 5,5% z nich uczestniczyło w kształceniu i szkoleniu w ciągu 4 tygodni poprzedzających badanie średnio w Europie było to ponad 11% z kolei 25% Polek Polaków zadeklarowało, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy brało udział w edukacji formalnej pozaformalnej, czyli uczyło się w szkole na studiach różnego rodzaju kursach, a 31%, że uczyło się nieformalnie, czyli m.in. samodzielnie w miejscu pracy czy działalności społecznej przeciętnie w unii europejskiej odsetki te wyniosły odpowiednio 5061% co więcej aż 60% dorosłych Polaków nie tylko nie uczestniczy w kształceniu i szkoleniu, ale też nie chce tego robić powiedzmy to wprost nie jest dobrze to koniec cytatu no i musiałem się zgodzić z autorką tego tekstu panią Heleną Jędrzejczak ekspertką w Instytucie badań edukacyjnych jednocześnie uznałem, że warto w środę, kiedy opisujemy nasz portret jacy jesteśmy o tym porozmawiać i tak będzie pani dr Helena Jędrzejczak właśnie autorka tego tekstu historyczka idei pracowniczka naukowa ekspertka w Instytucie badań edukacyjnych będzie za chwilę z nami ale zanim się pojawi to zapraszam państwa jeszcze na krótki subiektywny przegląd informacji dnia Maciej Zakrocki przedstawia jeszcze rok temu ludzie przerażeni pandemią marzyli by jak najszybciej pojawiły szczepionki, kiedy się pojawiły wszędzie wraz z nimi pojawili się sceptycy osoby przeciwne szczepieniom tego kompletnie nie rozumie strasznie zaskoczyła informacja, jaką dzisiaj znalazłem, że ogromnie spadło tempo szczepień także w stanach Zjednoczonych co co może oznaczać konieczność utylizacji milionów dawek szczepionki w kwietniu Amerykanie wykonywali blisko 3 400 000 szczepień dziennie początek czerwca oznaczało gwałtowny spadek przyjmowanych dawek było mniej niż 1 000 000 wiele ze szczepionek ma termin przydatności zaledwie do końca sierpnia jak mówi dr JDB 3 pasy specjalista ze szpitala ci naj nie zaleca się stosowania przeterminowanych szczepionek nawet jeśli minął tylko 1 dzień od daty przydatności ratunkiem dla niewykorzystanych szczepionek może być wysłanie ich do miejsc, gdzie zostaną wykorzystane biały dom informował, że przekazane już blisko 80 000 000 dawek szczepionek do krajów, które ich nie mają lub mają bardzo mało, a niewykorzystane szczepionki będą niszczone jako odpady medyczne jedno co jest w tej smutnej historii pocieszające to to, że nie stanowią one zagrożenia dla środowiska właśnie po takiej utylizacji Maciej Zakrocki przedstawia kolejne informacje powinna zainteresować nasz rząd szczególnie to komisja europejska zaproponowała dzisiaj utworzenie zespołu do spraw cyberbezpieczeństwa w odpowiedzi na rosnącą liczbę poważnych ataków, które mają negatywny wpływ na usługi publiczne, a także przedsiębiorstwa i obywateli w całej Unii zaawansowanej skoordynowana reakcja w dziedzinie cyberbezpieczeństwa staje się coraz bardziej konieczna, ponieważ liczba skala i konsekwencje cyber ataków rosną co ma duży wpływ na nasze społeczeństwo wszystkie istotne podmioty w unii muszą być przygotowane do wspólnego reagowania i wymiany istotnych informacji pomysł komisji zakłada, że kraje dotknięte cyberatakami mogłyby się zwracać o pomoc do innych państw i w ramach właśnie takiego wsparcia mogłyby natychmiast uzyskać również pomoc tych innych państw, które by przeprowadzały akcję przeciwko hakerom plan zakłada też stworzenie wirtualnej Platformy dla państwowych prywatnych instytucji zajmujących się cyberbezpieczeństwem w celu uzgadniania reakcji dzielenia się informacjami koordynacją działań zespołu będzie zajmować agencja Unii Europejskiej do spraw cyber bezpieczeństwa NATO może jak zacznie działać to maile przestaną niektórym wyciekać Maciej Zakrocki przedstawia może tak być nawet Rosja chce pomagać Aleksandr Bortnikow dyrektor Federalnej służby bezpieczeństwa słynnej FSB oświadczył dzisiaj, że Rosja w ramach istniejących porozumień wysokiego szczebla będzie współpracować ze Stanami Zjednoczonymi w poszukiwaniu hakerów prowadzimy działania w ramach porozumień, które zawarli nasi prezydenci, tak więc będziemy współpracować mamy nadzieję na wzajemność oznajmił Bortnik w Moskwie na międzynarodowej konferencji poświęconej bezpieczeństwu międzynarodowemu zaznaczył, że terroryści mogą przypuszczać ataki cybernetyczne na kluczową infrastrukturę różnych państw w związku z tym szczególnym zagrożeniem jest trudno szybkiego zidentyfikowania rzeczywistego źródła ataku i możliwość prowokowania ostrych konfliktów międzynarodowych ocenił pan bartników więcej mówił o setkach ataków hakerskich dziennie z terytorium Rosji rozumiem, że władze zaczną współpracować z Amerykanami to się wszystko skończy Maciej Zakrocki przedstawia dzisiejszy cytat dnia pochodzi z wpisu fundacji Olgi Tokarczuk na Facebooku wiąże się z akcją, jaką prawdziwi Polacy rozkręcili po wywiadzie bliski dla włoskiej gazety Corriere della sera porównała w nim w pewnym sensie Polskę do Białorusina i wtedy ruszyła akcja odsyłania do autorki książek część z nich rzeczywiście przyszła, ale opatrzona pełnymi nienawiści komentarzami grafikami i stąd wspomniany wpis ludzi fundacji na Facebooku, a jego chyba najmocniejszy fragment brzmi tak nienawiść znalazła ujście w okrutnej przemocy wobec słów myśli i wolności drugiego człowieka w pogańskim rytuale unicestwienie książek zwrócenie idei, której ludzkość zawdzięcza tak wiele nieprzypadkowo jednym z najczarniejszych dni historii początku Państwowej polityki nazistowskiej był 10maja 1933 roku, kiedy studenci największych niemieckich uczelni inspirowanie wspieranie przez wielu partyjnych notabli profesorów Palin na ogromnych stosach tysiące książek autorów znienawidzonych przez dyktaturę przerażający realizm symboliczne niszczenie pamięci zbiorowej i dewastacji podstawowych wartości wolnych społeczeństw ten chory obrzęd nienawiści był ostatnim krokiem przed masową eksterminację milionów ludzi mamy dla was złą wiadomość za takie czyny idzie się do piekła wstydźcie się poprosiliśmy o komentarz do tego wpisu całej sytuacji pani prof. Krystynę Skarżyńską psycholog społeczną Uniwersytetu SWPS jest bardzo mężczyznę nie można być obojętnym na to, że 31 osób niszczy coś co jest dziełem osoby, która działa stworzyła i jest ta już właściwie nawet Włoch i akt symboliczny agresji, ale fizyczne, a wyrażającą wrogości powiedział to na czyta jeszcze raz nienawiści, a wrogość jest krokiem do nienawiści myślę, że duży trzeba raczej zastanowić nad czymś takim jak obraz świata czy osób, które zrobiły do metod nie wiemy możemy tylko przypuszczać, że jego autorka na pytanie Olga Tokarczuk nazywa te osoby prawdziwymi Polakami ja bym chętnie nie wiem to ta nań czy to są prawdziwi Polacy te być może są takie osoby, które po prostu widzą świat jako składający się tylko takich jak oni gdzie nie ma śladu tolerancji dla jakieś czynności, jeżeli tylko osoby myślące notę może właśnie ten sposób myślenia tragiczne dla nas jeżeliby była takich ludzi więcej powoduje, że te no to koszty każde zachowanie odmienne od oczekiwań no jest tu spotyka się z agresją, ale na pewno nie tylko ta ta nie wyobrażam sobie, że może to być po prostu pewnego zachowania konformistyczne go posłuszeństwa być może te osoby oczekują jakiegoś wzmocnienia swojego środowiska mogą się pokazać proszę co zrobiłem co zrobiła to jest zgodne z oczekiwaniami jakiegoś mojego autorytetu trzeba ich meczów na też niedobrze, ale być może dlatego też nie można wykluczyć zresztą jedno drugim się, że ten może być wyrazem takiego, a koszt netto zranionego ego też, bo to jest Bartosz znany jest psychologii społecznej termin, który mówi o tym, że ludzie, którzy mają wysoką, ale niezupełnie ustabilizowane samoocenę bardzo źle reagują na zmienność na krytykę właśnie agresja ja myślę, że ta może być też takie zachowanie i wreszcie może to po prostu są części tak czy owak to jest każde ja nie wiem czy te osoby zasługują napięty, bo myślę, że to nie jest kategoria, której ja bym chciała mówić ci ludzie, a zwłaszcza ci, którzy wykreowali czy wzmocnili i tak sobie świata tych osób to one zasługują raczej na prokuratora dobrego niż na piekło piekło jest zasadne były prokurator dobre pewnie być blisko nigdy więcej palenia książek i też nie zgadzam się, że to jest taki rytuał pogański no niestety mamy przykłady jedno Gdański zachowań związanych z paleniem książek takie Tylka naziści, ale również ekranizacja wszystko co złe zaczyna się od takiej właśnie okres, która się kieruje wahacz każdego, kto jest inaczej myślę bardzo dziękuję, a teraz już pora na główny temat audycji Maciej Zakrocki przedstawia jest już z nami pani dr Helena Jędrzejczak socjolożka historyczka idei pracowniczka naukowa ekspertka w Instytucie badań edukacyjnych dobry wieczór to właśnie tor wszystkie właściwie znaki na niebie ziemi głównie te demograficzne, ale też cywilizacyjne mówią nam, że dzisiaj to się już w tym także człowiek tam skończył studia i wystarczy, że rynek pracy i właśnie demografia powoduje, że starsze osoby są na tym rynku pracy coraz bardziej potrzebne ale, żeby mogły tam się odnaleźć ze względu właśnie cywilizacyjnych no to muszą przekształcić szkolić tak dalej, a okazuje się, że Polacy nie chcą, dlaczego tak się dzieje tak rzeczywiście jest tak, że Polki Polacy deklarują, że się nie uczą i pokazuje ta kolejne badania m.in. badania Eurostatu, czyli europejskiej agencji zajmującej się badaniami statystycznymi i robienie badań na szczeblu Unii Europejskiej i te badania pokazują, że w 2018 roku uprze ostatniej edycji takiego pytania dotyczącego uczenia się tylko 5,5% Polek Polaków uczestniczyła w jakiejkolwiek formie kształcenia szkolenia wciągu 4 tygodni poprzedzających to badania, a to co jest ważne to średnio w Europie to była 11 ma 1%, kiedy zapytano ich o to czy brali udział w jakiej formie edukacji do formalnej pozaformalnej, czyli różnych kursach szkoleniach wciągu ostatnich 12 miesięcy przed badaniem to twierdząco odpowiedziało 25% naszych współobywateli współ obywatelek, a 31% uczyło się, w jakich inny sposób np. w pracy no i znowu Unii Europejskiej to było 50%, czyli 2× więcej i 61% tych, którzy uczyli się w jakikolwiek nieformalnej formie, ale zawsze kluczowe pytanie, dlaczego krzyż to nie jest na pewno także my jesteśmy genetycznie jakoś niewiele niechętni uczeniu się tylko jako istoty stołeczny jakoś pewnie przez otoczenie, w którym funkcjonujemy nie mamy wystarczająco silnego bodźca, żeby się za to, że oni na serio te pewnie taki jest tutaj też taka mała nadzieja, bo 31% z nas mogę tak powiedzieć mówiło powiedział, że uczyło się nieformalnie w ciągu ostatniego roku no i może ja zapytam pana pan się czegoś nauczyć w ciągu ostatniego tygodnia to znaczy wie pani to nie jest kwestia ucieczki od odpowiedzi na trudne pytanie, ale powiem tak wydaje mi się, że akurat zawód dziennikarski ze względu na swoją specyfikę polega trochę na tym, że jeżeli ktoś oczywiście do niego poważnie podchodzi uczymy się cały czas mogę np. powiedzieć że, przygotowując się do dzisiejszej audycji, ale też np. do jutrzejszej przeczytałem do dzisiejszej teraz mówię dużą poważną fantastyczną książkę wina kara politykę panów profesorów Pawła Machcewicza Andrzeja Paczkowskiego historyków o tym jak świat rozliczał zbrodnie drugiej wojnie światowej strasznie dużo się nauczyłem nie wiem, jakim stopniu oczywiście poza wykonywaniem zawodu ten rodzaj wiedzy jest istotny dla moich kwalifikacji no ale dopóki mogę wykonywać zawód tak traktuje tak odpowiem na pytanie to jest właśnie ta odpowiedź trwał miałam nadzieję, że uzyskam od pana jako człowieka, który jest świadomy tego się czegoś nauczą natomiast wiele osób myśli, że uczy się tylko wtedy, kiedy siada i zwiększa lub mniejszą przyjemnością czegoś uczy na jakimś kursie jeszcze pewnie ma nie najlepsze wspomnienia ze szkoły ja niedawno, pisząc tak popularyzator ski tekst o uczeniu się zastanowiłam się sama nad tym, czego się nauczyłam w ciągu ostatniego tygodnia i to były bardzo proste rzeczy np. kiedy czytałam książkę o reportaż z wysp Owczych dowiedziałam się całkiem duża o, a tej społeczności też plan to zupełnie dla przyjemności po prostu, chcąc wiedzieć coś więcej, kiedy uczyłam się czegoś gotować kołnierz jest jakaś formę i oczywiście o ucieszy nieustająco w swojej pracy socjolożki np. po g do analizy danych kochamy się wydaje, że się pani doktor odsunęła od mikrofonu takie mam wrażenie, że już wróciła teraz jest lepiej, jakiego w tym momencie właśnie dopytam tylko czy to nie jest trochę także zarówno pani przypadku, jaki w moim ktoś powie no tak, ale to jest zupełnie inna sytuacja, bo albo ktoś sobie czyta oczu czyta, a pat uczy się czegoś albo dla przyjemności albo dla tak jak w moim przypadku opracowania konspektu do kolejnej audycji, ale przecież to co nas dzisiaj ciekawi czy interesuje w tej rozmowie to jest właściwie takie trochę doskonalenie się pod kątem zawodowym w tym sensie, że jeżeli zmienia się rynek pracy pojawiają się nowe zawody niektóre wymierają to uczenie się raczej jest właśnie odbierane przez ludzi jako konieczność część się kiedyś nazywało doskonaleniem zawodowym, a nie samodoskonalenie intelektualnym tak to prawda i rzeczywiście 60% te Polek i dorosłych Polek Polaków nie tylko nie uczestniczy w żadnej formie kształcenia szkolenia co wiemy z badania, ale też nie chcę tego robić na pewno wynika to z 1 strony z negatywnych doświadczeń edukacyjnych to znaczy z tego, że proces edukacji formalnej uczenia się przede wszystkim w szkole budzi wróci złe skojarzenia jak mamy za sobą to w dającej do tego nie chcemy wracać tak jest tak właśnie to jest dobre dobre podsumowanie no i niestety jest to coś co byłoby dobrze, gdyby się zmieniło, ale na negatywne doświadczenia edukacyjne osób, która teraz teraz trudno jest wpłynąć drugą kwestią dość prozaiczną jest brak czasu związane np. z opieką nad dziećmi, a także brak funduszy NATO to nie muszą być tylko pieniądze na opłacenie jakiejś formy Kłos szkolenia, ale również np. na wynajęcie opiekunki do dziecka czy na dojazd nawet na bezpłatne bezpłatne kursy kolejną kolejnej przyczynie pan redaktor już trochę powiedział to znaczy o tym, że uczenie się ciągłe dokształcanie jak traktowane jako przymus to znaczy że, żeby się w ogóle utrzymać na rynku pracy musimy się ciągle uczyć taka jest rzeczywistość i rzeczywiście nie możemy stwierdzić, że skończyliśmy studia albo szkołę średnią kilkanaście kilkadziesiąt lat temu i na tym poprzestaniemy nie wiem czy kiedykolwiek tak było, ale teraz zdecydowanie już już tak nie jest po musimy uzyskiwać nową wiedzę nowe umiejętności i musimy też zbierać jakieś formy potwierdzenia taką, że coś potrafimy, ale to znowu się może trochę wymóg współczesnego rynku pracy, bo czasami słyszy się, że muszę zrobić parę kursów czy tam czegoś, żeby mieć w Syrii to napisany, a nie, dlatego że tak na dobrą sprawę to jest rzeczywiście potrzebne tylko, że nie chcę znowu tam narzekać korporacji, ale czy to będzie lepiej wyglądało jak do roślin nie lubię tych współczesnych określeń, bo za moich czasów to się o do kadry, a teraz się do charakteru jak tam przeniosę ten dokument jak będzie napisane, że byłem czy odbyłam ileś tam szkoleń to będzie lepiej postrzegane, a tak dobrą stronę nawet nie wiadomo czy to jest naprawdę potrzebne np. w nowym miejscu pracy to prawda i też obecnie w Europie w Polsce w tym dyskursie o uczeniu się staramy się raczej mówić nie o ukończonych kursach szkoleniach, bo one mogą być różnej jakości mniej lub bardziej potrzebne, ale potrzebnych umiejętnościach, a i, bo to, że pójdziemy na jakiś głos nie świadczy o tym, że się czegoś nauczymy, a z kolei możemy się jakoś nauczyć nie będąc na żadnym kursie i takim nowym pomysłem na to, żeby potwierdzać to co tak co już potrafimy czegoś już nauczyliśmy są w całej Unii Europejskiej system kwalifikacji w Polsce nazywać to zintegrowany system kwalifikacji, które jest takim pomysłem na potwierdzanie za pomocą certyfikatów tego czegoś nauczyliśmy niezależnie od formy w jakiej to, a zrobiliśmy co może się np. przekwalifikować może to brzmi dość skomplikowany sposób, ale podam prosty przykład może być tak, że pracujemy np. jako redaktor albo jako badaczka, ale naszą pasją jest projektowanie ogrodu i najpierw projektujemy swoje, a potem dla jakich znajomych na stwierdzamy w którymś momencie, że dość tej pracy za biurkiem przez 81012 godzin na 6 lat, którego boli nas kręgosłup i że te ogrody to jednak jest nasza pasja chcielibyśmy to robić jeśli np. będziemy zbiera jak wcześniej będziemy projektować ogrody dla znajomych będziemy zbierać potwierdzenia tego, że to, że to zrobiliśmy np. będziemy robić zdjęcia albo uzyskiwać ich opinie jakiś rekomendacja to jeśli istniałby tak istnieje certyfikat właśnie osoby projektujące ogrody po studiach tylko po prostu z jakimś odłamkiem opisem tego co taka osoba ma mieć to możemy znaleźć miejsce, w którym którą taki certyfikat można uzyskać w jaki sposób stajemy sami albo, projektując ogród na miejscu albo, pokazując nasze zebrane dowody na to, że to potrafimy jest to taka dość nowa propozycja i IT, więc to tak to jest dłużej te słowa zna niż to ona jest rzeczywiście chyba bardzo Nova tak się złożyło na trudno teraz trochę muszę otworzyć nie wiem co na to powie kierownictwo Radia, ale zdarzyło się w ostatnich latach, korzystając z okazji, że instytucje unijne mają obowiązek zresztą nie tylko ona ale, ale one na pewno ogłaszania takich naborów czy o tym, że jakiś miejsce w danym miejscu, które ludzie szukają po prostu człowieka do pracy i żeby w ogóle wejść w ten cały system aplikacji umie o pracę w takim miejscu trzeba wypełnić odpowiednio przez taką instytucję przygotowany formularz i to co to co no powodowało tak przynajmniej myślę sobie nie, dlatego że że uważam, że ten fantastyczny tylko świat tego nie widzi to, że jak wielu punktów nie byłem w stanie wypełnić z punktu widzenia no no oczekiwań, jakie tam były przedstawione m.in. dlatego że teraz będzie trochę przerysował znajomość języka i który poziom czytam Level taki czy smaki ja w tym miejscu napisałem, ale się języka nauczyłem pracując na czarno jako student gdzieś tam w wielkiej Brytanii 3 czy coś tam, a w ciągu swojego życia zawodowego tak przeprowadziłem dziesiątki wywiadów w języku obcym z powszechnie znanymi europejskimi politykami system odrzuca albo jest Level taki albo albo klient nie zna języka koniec, a i myślę sobie o tym myślę sobie o tym w ten sposób, że to co pani powiedziała jest szalenie interesujące ważne jeśli zacznie funkcjonować, bo szczególnie dla osób trochę wcześniej urodzonych, a jeszcze na dodatek na pod naszą szerokością geograficzną my w systemie unijnym czy europejskim w ogóle nas nie ma to znaczy nie jesteśmy z w tych ramka w tych kategoriach Dan do tego, że w winnych okolicznościach historycznych również zdobywaliśmy doświadczenie czy to wynikające z wykształcenia czy właśnie jakiś praktyki życiowej trudno jest przekonać kogoś, że jak się pracowało ile ślad się robiło to i to to jest kompetencja zawodowa jak się nie ma na to papieru tak to prawda myślę, że to większej mierze jest problem wtedy, kiedy jest to taka trochę skostniała instytucja czy firma, której aplikujemy po jest ona np. posługiwała się formatem CV Europass to tam i zwraca się uwagę na to, żeby opisać to coś się potrafi niekoniecznie wybrać poziom znajomości języka obcego no bo ale jest pewien projekt unijny i pewnie mało, kto go na razie wdrożą też myśleć to na co pan zwrócił uwagę to znaczy, że pan ma dowody na to, że pan ten angielski zna znakomicie na poziomie bardzo zaawansowanym i akurat jest łatwo potwierdzić nie wiem, dlaczego te miejsca w oczach pan wypełnią aplikacja ta odrzuciły, ale powiedziała, że tak z perspektywy uczenia się przez całe życie i tej, która za tym stoi właśnie tego się nie jest ważne to w jaki sposób się czegoś nauczymy tylko to, że mamy określoną umiejętność to jest taka modelowa sytuacja po jest panu bardzo łatwo udowodnić, że pan angielski zna, bo wystarczy odtworzyć czy przeczytać pana fiaty trudniej również takiego biorę tylko się uśmiecha no oczywiście tylko, że praktyka pewnie jest taka, że w tzw. wstępnej lekcja nie chciałbym być w tej naszej rozmowy się sprowadzić do moich doświadczeń, ale jeżeli odbywa się także ktoś tam jakiś urzędnik sprawdzana jest wypełniona ramka to dobrze nie tonie na już po i aplikacja jest odrzucona w niebo mówi o tym wszystkim dlatego, że ciągle szukam po tych powodów, dla których część osób może właśnie nie widzieć takiej potrzeby tego co nazywamy takim uczenie ustawicznym prawda bo, przechodząc do innego punktu my w ogóle byliśmy przyzwyczajeni w minionych czasach do tego, że się pracuje właściwie całe życie w 1 miejscu, jeżeli się zdobywa jakieś dodatkowe kwalifikacje to w ramach tej pracy skoro się dziś pracuje 30 lat przez rolnika wiedząc co ja umiem no to nie bardzo jest potrzeba, żeby czasami firma organizowała jakieś szkolenia dodatkowe, ale na szczęście BHP natomiast nie takiego, które poprawiają kompetencje za zawodowe i drugi element, który wydaje mi się przynajmniej dla osób właśnie jak ich nazwa wcześniej urodzonych, który tu, które powodują, że nie ma tej presji jest też to, że mieliśmy takie poczucie bezpieczeństwa socjalnego w tym bezpieczeństwa emerytalnego łącznie z tym, że jak dobrze wiemy wszelkie próby przesuwania wieku emerytalnego sytuacji politycznej w naszym kraju kończą się dla tych pomysłodawców fatalnie, a presja jest właściwie, żeby nawet w stosunku do tego co mamy jeszcze obniżać nie patrząc na demografię i i bardzo się to ludziom w Polsce podoba, którzy nie chcą myśleć o tym, żeby pracować dłużej, nawet jeżeli są dobrym zdrowiu nawet jeśli to podnosi emeryturę tylko, żeby jak najszybciej złapać jak już się złapie to potem zobaczymy, czyli brak myślenia o tym, że mogę być przydatny w starszym wieku i że nie będę wykluczony również tak przez przez pracodawców jako właśnie osoba starsza to też zniechęca do tego, żeby swoje kwalifikacje po poprawę czy dobrze o o opisuje tę naszą rzeczywistość myślę, że po części tak, a po części nie do końca czy rzeczywiście jest także czasy, w których pracowało się całe życie w 1 miejscu chyba już minęły i wiem, że moje pokolenie ani ja mam 36 lat ani nie będzie miało takiej szansy ATA emerytura jest raczej jakąś mglistą wizją poza tym ja jako kobieta mogła tym czy miałabym przejść na emeryturę w wieku 60 lat, a przeciętnie czy prognozowane dalsze trwanie mojego życia przez GUS zakłada, że będę, że umrę jak będę miała 84 lata co oznacza 24 lata na emeryturze ale, ponieważ żyjemy coraz dłużej to i ludzie nie pozostają bezczynni w Polsce jest coraz więcej uniwersytetów trzeciego wieku i wg danych GUS-u w 2018 roku w całej Polsce było ich aż 640 to jest niesamowity wzrost dlatego 3 lata wcześniej 2015 roku od 29% mniej to jest o tyle ważne, że po pierwsze nie jest się wtedy samotnym jest się bezczynne jeszcze wśród ludzi, ale przede wszystkim, dlatego że jak mówią amerykańskie badania prof. Roberta siła uczenie się pomaga się dobrze zestarzeć to jest taka koncepcja pozytywnego starzenia się pracuje nad nią też Andrea gorzka z uniwersytetu Adama Mickiewicza pani dr Renata konieczna Woźniak, że samo to, że człowiek się uczy może wpłynąć pozytywnie na NATO jak będzie starzeć niezależnie od tego się starzeje się fizycznie czuje się coraz gorzej tylko, że toczy się uczymy tylko musimy zacząć wcześniej nie dopiero na emeryturze sprawia, że lepiej się adaptujemy i że będziemy potrafili się dostosować do kolejnych pojawiających się i ochronnie deficytów fizycznych na tylko, że musimy nauczyć się uczyć narzucić sobie pewną wewnętrzną dyscyplinę pracować nad tym trzeba jak pisze pani redaktor Renata konieczna Woźniak nauczyć się starzeć, zanim staniemy się starzy i dlatego tylko, że to znowu się w tym właśnie czasie 6 usiłujących ale, ale to rozumiem też pewnego rodzaju pomysły na życie w kwiecie wieku albo nawet już może w czasie jesieni życia no właśnie żeby, żeby być aktywnym, żeby mieć kontakt z ludźmi żeby, żeby właśnie tak nie okradną jak mówimy to potocznie natomiast u nas jest jeszcze dodatkowy problem taki, że właśnie demografia, które już mówiłem powoduje, że potrzebni będą ludzie starsi na rynku pracy no bo jeżeli wg jakiś tam danych one żydowskich właśnie o widzę tu przed oczami teraz prognozy ONZ pokazują, że jeśli się nic nie zmieni za 80 lat oczywiście to jest odległa perspektywa, ale mimo wszystko historycznie Znicz Polaków będzie 16 000 00016 000 000, jeżeli oczywiście nie zmieni się polityka migracyjna itd. no tak mogłoby wyglądać nie wiemy oczywiście, jakie będą zawody ile ludzi będzie potrzebnych do pracy itd. ale ale, ale jeżeli przyjmiemy, że dłużej dzisiaj żyjący coraz coraz dłużej osoby są na rynku pracy potrzebne to jednak rozumiem, że potrzebne są potrzebne uczenie, które będzie pomagało pracować w tym wieku, czyli zajmować miejsca pracy w erze, która jak dobrze wiemy chociażby wynika to teraz najnowszego tego słynnego programu Next Generation już Europa ma przejść daleko idącą np. cyfryzacji, więc psy, więc potrzebne potrzebne będą osoby o innych kwalifikacjach zawodowych teraz chodzi o to jak rozumiem, żeby spowodować, żeby osoby starsze zachęciły się do tego, żeby się uczyć nawet nie tylko dla dla swojego komfortu tylko, dlatego że będą potrzebne tak będą potrzebne są potrzebne już teraz, ponieważ też różne badania pokazują, że starsi pracownicy nawet jeśli mogą pracować tak wydajnie czy nie są tak biegli cyfrowo mają zalety, które są niezbędne na rynku pracy związane z doświadczeniem czy też doświadczeniem życiowym może trochę wolniejszym stosunkiem do dożycia musi być jednak robić coś po dłuższym przemyśleniu, że to trochę stereotypowe wyobrażenia, ale tak jak we wszystkich dziedzinach miejsc w miejscach pracy również jest nam potrzebna różnorodność jest nam są nam potrzebne i młody i starsze osoby tak, żeby te nasze firmy instytucje organizacje to, że działały ja osobiście nie wiem w jaki sposób przekonać się osoby w wieku mojego taty tego, żeby się uczyły może ta wizja dobrego starzenia się podobne starzenie się to nie tylko emerytura to też satysfakcja z pracy i właśnie interakcji z różnymi przedstawicielami przedstawicielkami różnych pokoleń i też próba czerpania radości z tego uczenia się z tego, że każdego dnia umiem coś więcej niż umiała wczoraj i wiem coś więcej niż niż wiedziałam tydzień temu, ale chyba też potrzeba akceptacji dla takich zachowań działań, bo dzisiaj, jeżeli się czyta polskiego Instytutu ekonomicznego pt. behawioralnie o polityce aktywizacji seniorów to nie tylko z tego raportu wynika, że zaledwie co szósty Polak w wieku 60 plus jest aktywny zawodowo, ale 57% seniorów odczuwa gorsze traktowanie na rynku pracy, a 68% ma poczucie jakiejś formy wykluczenia społecznego to jest coś rodzaju takiego powiedziałbym te z takiej ćmy lecącej do do do do światła także rozumiemy zmiany demograficzne chcielibyśmy, żeby nie darzy funkcjonowali lepiej na rynku pracy, ale jednocześnie trochę też ich odpycha, aby myślę, że stąd część tak niewielu osób pierwszym wieku aktywnych zawodowo, bo z 1 strony ma ten Święty spokój, ale z drugiej strony nie ma poczucia, że są, że są potrzebni czy to też nie jest jakaś praca, którą należy wykonać, żeby to młodsze pokolenie nie widziało starszym tylko właśnie dziadersów i tych, którzy powinni sobie siedzieć łowić ryby no tylko, że to są ludzie musimy sprzedać mogą się przydać, ale to jest także tę pracę muszą wykonywać wszystkie pokolenia po rzeczywiście jeśli ktoś nie tylko jest uważany za dział der SA, ale nie jest to ja nie dziwię się dosłownie tak to mamy kłopot, więc to uczenie się, które wszyscy musimy praktykować polega też na przystosowaniu się do nich różnych form komunikacji i nie chodzi tylko o to, że teraz wszystko robimy przez internet, ale też rozmawiania między pokoleniami nietraktowania żadnego z pokoleń ani tego starszego, które na to narzeka ani też nie mówienia kółka o płatkach śniegu tej dzisiejszej młodzieży, która tylko z nosem w telefonie i tych trzydziesto paroletnią hipstera, którzy zamiast jak człowiek mieczu piętnastoletni dzieci to wymyślają wyjeżdżają w podróży dookoła świata, więc ta praca, którą musimy wykonać wszyscy wszystkie polega też na tym, że musimy się nauczyć różnych form komunikacji większej tolerancji dla różnorodności także w pracy także tej związanej z wiekiem to jeszcze na koniec już mamy niewiele jakieś minuty, a tak systemowo jeszcze co powinno się również wydarzyć na etapie edukacji troszkę o tym pani mówiła, ale edukacji nie tylko, żeby nie zniechęcać do uczenia się idzie właśnie wspomnienie szkoły nie było traumą ale, żeby jednocześnie w trakcie procesu edukacji zwracać uwagę, że koniec szkoły nie oznacza koniec liczenia to jest trudne pytanie, zwłaszcza atak na sam koniec, ale jest to na pewno nauka uczenia się i dostrzegania tego się uczymy w różnych w różnych miejscach kontekstach też dawania narzędzi do tego pokazywania również, że są miejsca, w których możemy uzyskać pomoc np. u doradców zawodowych i że że nie ma nic złego w tym, że będziemy wielokrotnie zmieniać pracę jest po prostu tak wygląda nasz nasz świat i że to nie jest także naszym celem jest tylko zdać maturę skończyć studia znaleźć 1 pracę tylko po prostu, że będziemy będzie też będzie zmieniać myślę, że wobec tego co powinno się znaleźć w systemie edukacji to ta świadomość ciągłe zmiany akceptacja ciągłe zmiany i prostą pokazywanie tego, że cechą świata nie jest obecnie stałość tylko właśnie ciągłe zmiany i że one też pewną pozytywną wartością rozmarzył się już niejedno, bo to wszystko bardzo fajnie fajnie brzmi natomiast właśnie też się ciągle boję, ale może właśnie nie ma sensu na koniec wprowadzać jeszcze jakiegoś wątku pesymistycznego, że jednak potem dziś na końcu jest właśnie nauczyciel, który potem szli patrzyli po nocach tak, które otrzymaliśmy mnie akurat przyszli czasami matematyczkę z liceum, ale to to już na inną rozmowę bardzo dziękuję pani dr Helena Jędrzejczak socjolożka historyczka idei pracowniczka naukowa ekspertka w Instytucie badań edukacyjnych, bo dzisiaj naszym gościem dziękuję bardzo, dziękuję bardzo dziękowała Małgorzaty Raczyńskiej, która audycję przygotowała jedno prawa, a Maciej Jachowski życzę państwu dobrej spokojnej nocy na takiego myślenia, czego się czuje jutro uczyć Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MACIEJ ZAKROCKI PRZEDSTAWIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA