REKLAMA

Polska szkoła XXI w. nie odpowiada na wyzwania rzeczywistości

Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2021-06-24 08:00
Prowadzący:
Czas trwania:
09:34 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
poranek Radia TOK FM czwartkowy poranek Radia TOK FM przy mikrofonie nadal Karolina Lewicka nasz kolejny gość dr Paweł Marczewski fundację Batorego dzień dobry panie doktorze dzień dobry witam i jutro koniec roku szkolnego roku edukacji, który akurat edukacja odbywała się w sieci i dopiero na ostatniej prostej przeniosła się do budynków szkół, generując zresztą przy okazji potężny stres u rodziców dzieci nauczycieli duszą sprawie do przemyślenia do załatwienia po pandemii, Rozwiń » a tymczasem prawo sprawiedliwość idzie o plany inżynierii społecznej, bo ma takie marzenia o stworzeniu nowego człowieka takiego, który będzie głosował na prawo sprawiedliwość to z 1 strony z drugiej mamy marsz w kierunku centralizacji, czyli chcemy pozbawić szkół autonomii dać wszech władzę kuratorom i nie będzie potem już dyskusji o konstytucji nie będzie pogadanek o Homofobii jak się pan zapatruje na to co dzieje się wokół polskiej oświatę no niestety te założenia projektu ustawy, które opublikowano na stronach KPRM są szalenie niepokojące i nie dziwi mnie wcale mobilizacja zarówno środowisk nauczycielskich, jaki samorządowców oraz organizacji społecznych, które zajmują się edukacją oświatą oczywiście poprą proponowane zmiany są bardzo niepokojąca kompletnie odwrotnym kierunku niż wszystkie udane reformy edukacyjne, które miały miejsce w krajach Unii Europejskiej w ostatnich latach, ale też wcześniej także idziemy dokładnie przeciwnym kierunku w kierunku centralizacji odbieranie autonomii nie tylko samorządom w zakresie dostarczania edukacji, ale też szkołom i rodzicom tak naprawdę, więc no to jest faktycznie bardzo niepokojące jest zupełnie nie to, czego Polska szkoła bardzo mocno doświadczona przez ten okres pandemiczny potrzebuje no właśnie wciąż nie są dostrzegane główne problemy także do zawodu nauczyciela nie trafiają wcale najlepsi nauczyciele odchodzą z oświaty, że się starzeją, że jest ich za mało, że mamy kryzys zdrowia psychicznego wśród młodzieży, że mamy przeładowane podstawy programowe mamy rosnące nierówności wreszcie mamy słabnące zaufanie do publicznej oświaty otworzyłam sondaż Ipsos dla oko Press z lutego tego roku, który pokazał, że lawinowo spada to zaufanie do publicznej oświaty, gdyby tylko środki finansowe rodzicom na to pozwalały tu właściwie duża część z nich bardzo chętnie skorzystałaby z prywatnej edukacji no niestety ten spadek zaufania jest bardzo niepokojący, bo Polska szkoła przy wszystkich swoich niedostatkach niedofinansowaniu problemach organizacyjnych ma jedną z tych instytucji publicznych, które cieszyły się też wysokim zaufaniem widać niestety, że ten kredyt zaufania, bo raczej był to kredyt jest jest marnowany w tej chwili im oczywiście nie oznacza że, że spadek zaufania jest zawsze negatywy też czasami może oznaczać większą świadomości, że rodzice coraz więcej oczekują systemu edukacji, ale niestety w tym przypadku o tym mówić nie możemy, kiedy popatrzymy na motywację i przyczyny tego spadku zaufania to jest po prostu zwyczajny lęk przed pogorszeniem jakości przed tym, że szkoła staje się mniej bezpieczne mniej otwarta mnie też odpowiada na na potrzeby rodziców i korzyści z nimi komunikuję, a na dotychczasowych badań na temat np. przemocy szkolnej wiem, że szkoła, w której jest atmosfera, w której nie ma komunikacji między uczniami nauczycielami rodzicami nauczycielami, którzy po prostu szkoła mniej bezpieczne, więc wszystkie zapewnienia, że ludzie rzeczy to zwiększenie kontroli kuratoriów, a de facto ministerstwa, bo kuratorzy są urzędnikami ministerialnymi terenie niejako o tym, że ta zwiększenie kontroli przyniesie większe bezpieczeństwo no to oczywiście bajki nie ma nic wspólnego z rzeczywistością wszystkie badania pokazują, że szkoła gorzej komunikujące się szkoła bardziej koncerny MOSiR ściśle kontrolowana jest szkoła po prostu mniej bezpieczne jest dużo opowieści ze strony obozu rządzącego o tym, że polskie społeczeństwo wkrótce ma być innowacyjne państwo zmodernizowanej nowoczesnej ciśnie mi się na usta pytanie niby jak jak wciąż nie ma pomysłu jak przenieść polską edukację 2001. 2, a z drugiej strony oczywiście to jest ścisła współzależność tak, gdyby posłuchać działaczy z dowolnej branży to właściwie można byłoby uznać, że większość problemów współczesnego świata bierze się bierze się z powodów edukacyjnych tak, jeżeli mówimy, że wygrywają dziś populiści to, dlatego że jest słaba edukacja, jeżeli dziś rozwój gospodarczy nie postępuje tak jak należy to winna jest słaba edukacja jak zatem powinien być cel szkoły w 2001. wieku jak ona powinna być jak nie jest co powinniśmy robić, czego nie robimy to ta szkoła przede wszystkim powinna odpowiadać na wyzwania rzeczywistości prawda to znaczy trzeba przy trzeba uczciwie sobie powiedzieć, że różne regiony różne środowiska borykają się z różnymi problemami szkoła nie może być w kleszczach towar szkoła nie może być po prostu miejscem, gdzie przekazuje się jakoś skwantyfikować minimum programowym wiedzę tylko to jest szkoła, która musi reagować na problemy i na wezwania strony faktycznie borykają się uczniowie nie można nauczyć dokładnie tego samego wszędzie tak samo bez uzupełniania tego minimum programowego zajęcia i treści, które są szczególnie istotne dla dla uczniów dla lokalnej społeczności prawda to znaczy możemy sobie oczywiście już bardzo łatwo egzekwować minimum programowe to jest to czy ministerstwo oczywiście bardzo dobre egzekwowali minimum programowego, ale to minimum programowe zostanie zrealizowany przekazane myśli nie oznacza, że szkoła jest dobra szkoła rzeczywiście uczy ta, więc w tym sensie to nie jest tylko tak, że mówimy o decentralizacji chcemy, żeby samorządy miały więcej dopowiedzenia, bo już rady rodziców miały więcej dopowiedzenia szkoła zdecentralizowana często szkoła, która po prostu bardziej elastyczni lepiej sobie radzi z całą złożonością otaczającego świata, więc to nie jest fanaberia to nie jest kwestia tego, kto będzie miał większy wpływ tylko te po prostu konieczne w teście na koniec chciałbym pana zapytać Przemysława Czarnka został ministrem edukacji 19października ubiegłego roku, kiedy Andrzej Duda wręczał nominacje to to to prezydent mówił mniej więcej tak, że nie jest także na polskich uczelniach może występować być zgłoszony wyłącznie pogląd lewicowy wręcz przeciwnie mam wrażenie, że to były słowa, które dobrze określały oczekiwania obozu władzy wobec nowego ministra chyba minister Czarnek bardzo ściśle się w oczekiwania wpisuje, zajmując się tylko kwestiami ideologicznym światopoglądowym mi co tracimy nad tej kadencji Przemysława Czarnka no niestety to to wciśnięcie ideologicznej śruby przez przez ministra Czarnka wypada w najgorszym możliwym momencie oczy w momencie, kiedy szkoła wreszcie po długich miesiącach zamknięcia tej pracy zdalnej może próbować wrócić do normalności powrót normalności nie będzie łatwy wiemy np. jak trudne jest utrzymanie motywacji do nauki szczególnie tych uczniów, którzy nie mają wystarczającego wsparcia rodziców, którzy nie mają zasobów kulturowych i finansowych, żeby tę motywację utrzymać i dokładnie w tym momencie, kiedy potrzeba szczególnie takiego uważnego i silnego wsparcia dostajemy dokręcenie ideologicznej śruby i na gruncie rzeczy takie za legitymizowanie wojny kulturowej ta przez ministerstwo jest najgorszy możliwy moment i obawiam się, że te wszystkie luki edukacyjne, o których mówiliśmy, o których wiemy, że one powstają na skutek edukacji zdalnej zostało policzone i wiemy np. o ile niższe są kompetencje nabywane w tym czasie takiej wyjątkowej nauki w trybie zdalnym i zamiast koncentrować na tym, żeby tę lukę edukacyjną zamykać koncentrują się nad czymś kompletnie bezsensownym tak nagle ministerstwo rozpoczyna taką walkę z wiatrakami próbuje oczyścić polskie szkoły z niepożądanych wpływów zamiast koncentrować na tym, żeby rzeczywiście odpowiedzi na ogromne problemy wyzwania, które zrodziło pandemiczne nauczania, więc niestety to jest bardzo zły moment rozmaite analizy zagranicznych i tak zajmujące się edukacją pokazują, że ta luka edukacyjna pandemicznych w ogóle bardzo trudne do zniwelowania zamknięcia obawiają się, że jeżeli będziemy dalej szli w tym kierunku, które wskazuje ustawią założenia do projektu ustawy o zmianie prawa oświatowego no to tylko nigdy nie zamknie dr Paweł Marczewski fundację Batorego bardzo dziękuję panie doktorze za rozmowę bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK - KAROLINA LEWICKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA