REKLAMA

Odkrywamy herstorię - dziś o studentkach przedwojennej ASP w Warszawie

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-06-24 11:40
Audycja:
Czas trwania:
15:40 min.
Udostępnij:

„Kocham w życiu trzy rzeczy: samochód, alkohol i marynarzy”. Powiedziała kiedyś Krystyna Dydyńska, studentka ASP w Warszawie, która w 1937 roku wzięła udział w rajdzie samochodowym Warszawa-Gdynia. Ale nie o rajdach jest wystawa w galerii lokal_30 w Warszawie, tylko o nieobecności. I o odzyskiwanych opowieściach. O białej plamie w historii studiujących na uczelniach artystycznych kobietach międzywojnia.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska kocham w życiu 3 rzeczy samochód alkohol i marynarz nie opowiedziane historie studentek ASP w Warszawie 19181939 to tytuł wystawy, którą możemy od kilku dni oglądać wyjątkowym i pięknym miejscu na galerii na mapie Warszawy, czyli galerii lokal 30 przy ulicy Wilczej dzisiaj gościem kultura osobista jest dr Marika Kuźmicz, która sprawowała nad tą wystawą opiekę merytoryczną Witaj serdecznie dzień dobry koncert i pozwól, Rozwiń » że przywołam na początek swój wpis na Facebooku sprzed kilku dosłownie dni, zaczynając swoje wymarzone studia z nadzieją i entuzjazmem miały swoje cele marzenia sukcesy porażki i życie poukładało się różnie często dramatycznie historię znikają urwał się milkną wiele o nich nadal nie wiemy, ale wiemy, że nazwały się Helena Bukowska Krystyna Bedyńska Wiktoria Ryńska już jako celowa Janina Konarska już jako termin ska Bogna Krasnodębska Gadowski Janina Kłopotka Elżbieta Malczyk Levin Leonia nader man Janecka Maria nić Borowiak owa Jadwiga Simon Pietkiewicz Reszel Shore Elwira zachęt nadzorczych Wanda Zavecka manto Eiffel cieszę się, że mogłam te nazwiska wypowiedzieć na głos, bo trochę mniejsza teraz wydaje mi się ta nieobecność, która na czym polegała polega przede wszystkim ona polega na mają wiele aspektów polega na takim bardzo podstawowym po poziomie na tym, że po prostu mamy niż świadomość dotyczącą tego jak wiele kobiet studiowało w warszawskiej Akademii sztuk pięknych w okresie międzywojennym tak w ogóle zaczęła się od takiej zdumiewającej dla dla mnie i dla uczestniczek warsztatów, które prowadziłam, których efektem owocem właśnie ta ustawa była taka moja konkluzja ta wystawa jest częścią takiego wieloletniego projektu realizowanego w ramach programu kreatywna Europa, który nazywa się historia jeszcze nie opisana archiwa artystek online ma bardzo wiele odsłon to właśnie jednym z takich punktów miała być wystawa w Warszawie wokół tylko was wszystkich krajach partnerskich, ale także w Warszawie, która miała powstać właśnie w oparciu o Artioma i dla nas punktem wyjścia było archiwum Akademii sztuk pięknych w Warszawie mama i mam takie wrażenie, kiedy zaczynałam no i Groupona studentek wydziału zarządzania kulturą wizualną prace nad ustawą on już tak nie do końca wiedziały jak to jest istotna sprawa miały naprawdę taki właśnie 1 chory rząd jednak uwarunkowania w taki sposób muszą można odnieść się to taką archiwum Akademii on zawierać dokument mimo ca, a są tylko dokument podania o przyjęcie na studia różne podania dotyczące topu studium lat chłopy Dziekański tak dalej i właśnie z jak w trybie tej tej Orange okazało się, że w warszawskiej Akademii już w okresie międzywojennym studiowało właściwie teraz mogłoby znaleźć to jest 1 rzecz zdumiewająca, dlatego że patrząc na mapach polskiej sztuki w tamtym czasie można byłoby powiedzieć proporcje unijna zdecydowanie podjąć artystów mężczyzny funkcjonuje w naszej świadomości funkcjonują w kanonie sztuki kobiet jest jest mniej, a w związku z tym można było przypuszczać, że no właśnie te proporcje były inna, a drugą taką pływającą i smutną konkluzją było to jak bardzo mało tych nazwisk artysta ktoś mam już mówi Marek, które znalazły się na liście, więc to jest w ogóle taka bardzo podstawowa nieobecność w naszej świadomości za opracowanie archiwów i koncepcji wystawy odpowiadają młode kuratorki, o których wspomniała, że jako, że rozmawiamy o nieobecności to ja wymienię je, żeby były obecne w naszej rozmowie z imienia nazwiska Diane Dominika Krawiec Agnieszka Kalita Hania kreśli Agata Plater-Zyberk Agata Ostrowska i Kasia Ewa Trzeciak jak to się stało, że akurat 15 artystek poznajemy na wystawie i co było na początku tych historii jakiś detal czy bardziej np. znane nazwisko jak w przypadku chociażby ilustratorki książek dla dzieci Leoni Janecki i no tak tutaj dziewczyn, które pracowały nad wystawą moim zdaniem bardzo uczciwie jak to jest takie podejście bliskie mojemu ona, w którym momencie uświadomiliśmy sobie nie nie jesteśmy w stanie zrobić wystawę, która będzie miała jakiś prawo do tego, żeby być nazywana ustawą przed krajową czy monograficzną to jest po prostu wcześniej to jest mało miejsca ich mało czasu, chociaż tak ta wystawa była przygotowywana naprawdę długo, a i tak starannie i ponieważ punktem wyjścia było właśnie to praca praca z dokumentami wszystko działo bandami pokazał bardzo chciałam podziękować panu Tomaszowi Teresie kierownikiem archiwum akt, ale warszawski, który po no różnych cudownych osób umożliwiał nam mniej lub bardziej zdalnych Randy w tym 2020 roku i w którymś momencie po prostu kuratorki zdały sobie sprawę z tego, że niektóre z tych życiorysów jakiegoś powodu najbliższa odbywały się jakieś takie sygnały dnia Samcik czy właśnie okazywało, że ktoś, że na ten temat albo np. ktoś jakaś bliska była pasjonowała jakąś pracą, której reprodukcję znajdują się kolejni załamana pani więcej o tym przykład artysty nie było wiadomo jakaś 1 studencka praca wydawała się szczególnie istotna zastanawiałyśmy się np. nad obecnością mocnej ustawi ulica willowej i Maria NIK borowikowa dlatego, że to są chyba taki najbardziej by zająć się znana artystki z taką z tego grona, ale tutaj z drugiej strony właśnie pływającą mało wiemy naprawdę ich właśnie biografia jest wiele rzeczy niewyjaśnione włącznie z PiS Maria NIK oraz Jakowa funkcjonują 2, a nawet 3 główne daty jej śmierci takie bardzo podstawowe rzeczy do ustalenia, więc tak jak mówię to w pewnym sensie wybór subiektywny nie powiem przypadkowy był bardzo duży namysłu nad tym, ale nie należy traktować tego tego zbioru nazwisk biografii prac jako jakiegoś takiego definitywnego wyboru myślę, że on raczej powinien być poszerzany po prostu dalej powiedziałyśmy o nieobecności wydają się też się trochę symboliczne jest to, że nie obecna jest niestety na wystawie autorka słów, które stały się wystawy mottem wystawy tytułem, czyli kocham w życiu 3 rzeczy samochód alkohol i marynarzy Krystyna gdyńska tak to jest bardzo też taki udział w znaczący gest, dlatego że Krystyna Gawrońska faktycznie jest reprezentowana w tym tytułem 1 zdjęciem projektem mebli, które właśnie które, którą udało się znaleźć muzeum Akademii sztuk pięknych w Warszawie też studencki projekt ona była absolwentką Akademii była członkinią ładu była też kierowcy inną rajdową i 3007. roku wzięła udział w takim letnim rajdzie pani chyba tak to się nazywało Warszawa Gdynia Warszawa wyjechała na metę w Gdyni dziennikarz zapytał ją skłoniło do wzięcia udziału w rajdzie na Jana ważne powiedziała te są Warszawy na słowa żartobliwie, ale prowokacyjnie czy jest ona kocha, że 32 i alkohol marynarzy nawet nie mogła wziąć udziału w tym kraju działa ona wzrosnąć 3009. roku razem ze swoim marzyłam o ewakuowała się do Fram i on był od pół roku później w takich też dość niezwykłych okolicznościach on właściwie porwał samolot znaleźli się w Anglii on potem przez krótki czas jednym z dowódców Dywizjonu 3031 świetną czterdziestego drugiego roku w Lesznie dla UE natomiast ona została już on minister odpowiemy i niewiele wiadomo na temat dalszej pracy artystycznej natomiast została jeszcze coś się wojna wydana w partii rządu emigracyjnego taka książka projekt zmian była na projektowała dla władz Konina i właśnie ta książka i projektami wiemy, że cała wykonana, ale nie udało nam, że jest to na pewno uzyska ona jest tutaj, gdyby taki właśnie takim, ale taką no przykładem pokazującym właśnie te nieobecności jak też pani badań, które będzie mam nadzieję właśnie się zmienia wszystkich historiach wszystkich artystka nie zdążymy powiedzieć dzisiaj w kulturze osobistej, bo nie starczy nam czasu, ale może powiedzmy o okresie Shore i o jej niezwykłych bez ZUS, które po 87 latach wrócił do Warszawy i są do zobaczenia galerii lokal 30 to jest tak to są prace, które rzeczywiście bardzo elektryzują one niezwykłe lepsza była była polską obywatelką pochodzenia żydowskiego pochodziła z rodziny spod Lublina o takiej rodziny, która była dosyć tradycyjna, ale jak tutaj właśnie zwróciła uwagę na to Kasia Trzeciak, która właśnie była kuratorką, gdyby opiekującą się odpowiedzialną za pokazanie pracy Kasi, która znalazła kontakt do córki razić niż short, która mieszka w nowym Jorku tam się urodziła i dzięki temu wiemy tak dużo no strasznie dzięki właśnie kurtce, która opiekuje się spuścizną po mamie to było wszystko bardzo wzruszające to co to nawiązanie kontaktu z grą to też artystką ani ona przez Rasia miała bardzo taką wspierającą mama która, których zależało na tym, żeby córka dostała to, czego ona została kiedyś stała wykształcenie takie jak i niewykształceni kształtach, które było, bo prostowane produkcjami podtrzymywała krótko nowy plan mimo tego tak jak powiedziałam to była takiej uboga rodzina to duży wysiłek wysłać córkę na studia do Warszawy magiczną potem musiała się utrzymywać sama studia w Akademii w określonym celem numer płatne razem Pasik dodatkowo taki aspekt, którego chyba nie do końca zdajemy sprawy nie zawsze Lesia na szczęście uniknęła zniknęła mówi wojny światowej w Europie w tym sensie, że ona o swoim narzuconym wyjechała do Paryża została właśnie taki pozwolenie na nazwę rodzaj urlopu Dziekańskiego student o pracowni pruszkowskiego i w tym Paryżu tuż przed zajęciem Paryża przez wojska Hitlera uciekł i znaleźli się w nowym Jorku jej mąż również był absolwentem warszawskiej Akademii i w tym Nowym Jorku, próbując się utrzymać jakoś odnaleźć tatą wytwarzać nie wynika po prostu, które się, ale sprzedawały dosyć dobrze po jego nagłej śmierci grosza, która musiała też jakoś się trzymać otrzymać 2 córki które, które się urodziłem Rysia postanowiła właśnie przyjąć jako ten warsztat po mężu i zaczęła również być tutaj a, ale zupełnie i chaos w MSW, które powinny jak gdyby skrywać fragmenty kory one są zupełnie nie ortodoksyjne upomnienie kanoniczne one właśnie okazuje na dokładkę prace przypominają jakieś jakiem modernistyczne kompozycje można powiedzieć, że popełnili są nie przypominają tylko zimą bardzo piękną w takich jaskrawych kolorach no jest to coś rzeczywiście zupełnie niezwykłego w tym na ZUS udało się nam wprowadzić nowego Jorku to jest właśnie symboliczny powrót o rasie do Warszawy, którą wspominała jako miast i młodości, ale nigdy już po potem jeszcze z Europy nie tylko Warszawy od los artystek, o których opowiada wystawa różni się potoczy szczególnie wstrząsające myślę chociażby Wiktorii Golińskiej, której prace znajdują się w zbiorach muzeum Narodowego w Warszawie kilka prac również na wystawie państwo zobaczą obiecującą wykształcona młoda kobieta w wieku 43 lat zginęła w obozie Ravensbrück Marii Opowiedz nie ukrywać, że dużo jest jeszcze do odkrycia wystawa jest początkiem poszukiwań no tak myślę, że początkiem oparł się, dlatego że ten ten projekt tak jak powiedziałam wieloletni wieloosobowe robione w 4 krajach miał coś podsumować też wynikiem jak gdyby taki mojej wcześniejszej kwerendy wcześniejszego projektu również w ramach kreatywnej Europy, który był oparty kolejna opracowywanie archiwów prywatnych różnych artystów z różnych krajów konkluzją tego było to, że mamy bardzo niedoszacowane artysty postanowiła po prostu zrobić projekt dedykowany tylko kobietą no i tak jak mówił tak jak widzimy to jest tylko pierwszy krok no bardzo dużo pracy także mam nadzieję, że ta będzie rzeczywiście rozwijane to znaczy ja zrobię wszystko, żeby było nie tylko mam nadzieję, ale mam się ich konkretne pomysły na to jak postu właśnie to archiwum Akademii może stać się takim początkiem wielu nazywa to takich historyczną sztucznych śledczy, ponieważ trochę właśnie to przypomina po prostu poszukanie kocham w życiu 3 rzeczy samochód alkohol i marynarzy wystawa warszawskiej galerii lokal 30 do zobaczenia proszę państwa do 15września dr Marika Kuźmicz, która sprawowała nad wystawą opiekę merytoryczną była gościem kultury osobistej bardzo dziękuję ja bardzo dziękuję zapraszam program wydawał Paweł Kierzniewski w radiu TOK FM czas na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA