REKLAMA

Czy wróciliśmy do jeżdżenia pociągami po pandemii?

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2021-06-24 13:40
Prowadzący:
Czas trwania:
10:27 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
trzynasta 42 jest z nami teraz dr Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej dzień dobry panie doktorze dzień dobry państwo 26czerwca spółka PKP Intercity znosi dotychczasowe pandemiczne limity na zakup biletów do pociągów z wagonami, a to oznacza, że będzie można po raz pierwszy od wielu miesięcy podróżować w korytarzach do pewnego stopnia nie martwić się, że nie wystarczy dla nas biletu wciąż całkowitą rezerwacją miejsc objęte są składy Pendolino inne pociągi złożone Rozwiń » z elektrycznych zespołów trakcyjnych czy dobrze myślę, że to jest moment, w którym kolej wraca już zupełnie do przedpandemicznych reguł podróżowania tak w 100% wygląda na to, że w końcu mamy za sobą największe kryzysy jakieś pociągami to widzę wyraźnie, że pasażerów z dnia na dzień przybywa w wakacje zapowiadają się dobrze, tym bardziej że nawet zeszłoroczne wakacje, które były tak w momencie przerwy między różnymi falami też oznaczały pełne pociągi to element tej, bo stałego konsekwentnego wzrostu, który w 2019 roku spowodował, że zaczyna odrabiać straty sprzed 20 lat w końcu zaczęli Polacy jeździć pociągami dużo chętnie zauważyli, że pieniądze kierowane na tabor czy na dworce kolejowe rzeczywiście zmieniły kolej gruntownie na razie jednak używa pan słowa kryzys jak wygląda sytuacja finansowa polskich spółek kolejowych po kilkunastu miesiącach mniej lub bardziej, ale jednak drastycznych miejscami ograniczeń powiem paradoksalnie sytuacja finansowa nie wygląda wcale tak myślę tutaj rzeczywiście duża pomoc rządowa dla przewoźników pasażerskich spowodowała, że pod takim przerażeniu na początku odwoływanie masowym pociągu później rozkład jazdy wrócił do normy pociągi jeździły Kus 3, ale jeździły po to, żeby nie było w nich tłoku i po to, przede wszystkim, żeby zastąpić różne inne środki transportu, które częściowo zwinęły się zupełnie np. poza miejska komunikacja autobusowa busy busiki pekaesy padały jak Muchy kolej jednak jeździła po to, żeby pokazać, że jakiś taki ruszt komunikacyjny taki podstawowy transport jest jednak pewny, nawet jeżeli mają jechać nim 345 osób to są np. pracownik pracownicy służby zdrowia, o czym do tej pracy powinni to jest z 1 strony pan mówi, że rząd rzeczywiście dokładał do dla pomaga przewoźnikom, ale z drugiej troszeczkę uderzał wizerunek pociągów transportu zbiorowego w ogóle było kilku takich polityków ministra kultury Piotr Gliński pamiętam, że w październiku zeszłego roku tłumaczył, że to transport zbiorowy jest największym zagrożeniem w pandemii zupełnie niesłusznie, bo badania nie tylko z Europy zachodniej, ale nawet z Czech pokazują, że tych zakażeń w transporcie publicznym nie było mamy na to koronny dowód przecież tam jeżdżą konduktorzy czy kierownicy pociągów oni codziennie są w tych pociągach i tam nie było masowych zakażeń, ponieważ grupa zawodowa, która była wybitnie narażona na na koronawirusa oni jeździli pełnili swoją służbę byli w tych pociągach i pracowali w nich spokojnie przez nawet najgorsze czasy, więc widać naturze, jeżeli jeździmy w maseczkach, jeżeli pilnujemy tych standardów, jeżeli nie ma takiego ścisku jakiegoś potwornego to ten transport publiczny jest zupełnie bezpieczne, a teraz obserwujemy, że dużo ludzi z pociągu wysiadło przesiadło się do samochodów statystyki generalnej Dyrekcji dróg mówią o tym, że na drogach ma już 100% ruchu, który był w 2019 roku no to w zasadzie jest to w sumie dobra wiadomość dla kolei, bo skoro drugi już zapchały pasażerowie będą wracali do metra tramwajów autobusów czy pociągu, bo nie mają innego wyjścia, bo mogą wyłącznie postać sobie w korku i obciążyć przez ostatnie lata w kolejnych sezonach właśnie pan już o tym mówił Intercity, ale też inni regionalni przewoźnicy notowali coraz większe zainteresowanie coraz wyższą frekwencję i mimo tego co pan mówi 100%owym zapełnieniu drugi o tym, że pasażerowie nie nie mają wyboru to ja jednak bym się troszeczkę obawiał tego przerwania tego trendu, że jednak nie da się odrobić pewnego dnia nie da się naprawić tego wizerunku kolei odkopane chociażby przez przez polityków jak i takie myślenie na chłopski rozum, bo ja mam wrażenie, że kilka osób, które wypowiedziało się na temat tego zagrożenia w komunikacji publicznej są przede wszystkim ludzie, którzy nie jeżdżą komunikacją publiczną to są politycy, którzy opowiadają bajki o czymś, czego nie znają z perspektywy limuzyn z perspektywy kolumny chronionej z przodu z tyłu kogutami nie wiadomo jak wygląda jazda pociągiem i to jest lekkie myślę że, gdybyśmy zlikwidowali politykom ryczałt za kilometrówki oni zaczęli jeździć tak jak my wszyscy pociągami taka sama ich komunikacją miejską to się o komunikację zatroszczyli, bo zacząłby być to część zacząłem to być część ich normalnego życia, a dzisiaj jest to coś oglądany przez szybę przez szybę oglądamy strajki pielęgniarek to przez siebie oglądamy też pociągi mamy dość fałszywe wyobrażenie na tej na temat tej rzeczywistości trzeba ją odczarować trzeba powiedzieć, że transport publiczny jest bezpieczny jest czysty bardzo dużo przewoźnicy zrobili w tym pewnie ubocznym skutkiem będzie być w ogóle częściej pociąga nie tylko w czasie koronawirusa, ale zawsze i że to jest zupełnie normalna część życia, które powinniśmy jak najszybciej wrócić czym przewoźnicy kolejowi mogą teraz zachęcić potencjalnych pasażerów jak wygląda w tym momencie sytuacja polskiej kolei na tle chociażby państw europejskich wydaje mi się, że ten dystans się zmniejsza rzeczywiście inwestujemy bardzo dużo pieniędzy głównie pieniędzy europejskich kolei w 2020 rok 2021 roku rok kolei i hasło nie wynika, że nawet takiej miłości czy hop hop mistycznych zapędów do transportu szynowego, ale do tego, że to jest najbardziej ekologiczny środek transportu widzimy np. że w tych relacjach krajowych czy średniodystansowych kolej zaczyna zastępować samoloty lotnictwa to jest ta dziedzina, która popadła chyba najgłębiej kryzys związany z koronawirusem i też widzimy pan redaktor pytał o to jak odbudowuje się jak najszybciej buduje się rynek w przewozach aglomeracyjnych regionalnych tam, gdzie codziennie jak wrócili uczniowie natychmiast było widać, że w wagonach jest więcej pasażerów jak zaczynamy wracać do normalnej pracy czy do pracy hybrydowej zaczynamy komunikację publiczną traktować jako środek transportu trudniej jest tych relacjach dalekobieżnych, zwłaszcza biznesowych spotkania na skarpie są alternatywą do podróży samolotem czy pociągiem, ale już podróże wakacyjne nie no bo nie chcemy w grze komputerowej Zobacz polskiego Wybrzeża powinniśmy tam czymś pojechać polecam pociąg, bo korki na drogach będą na pewno makabryczne są realizacje inwestycji, które mogą szybciej przyciągnąć ludzi do kolei oczywiście te głowy mam remont torów do Zakopanego w kontekście tych dantejskich scen, jakie widzieliśmy na zakopiance podczas długiego weekendu na początku miesiąca gdzieś dojechać pociągiem proszę powiedzieć pociąg może być tak naprawdę do wszystkich ważniejszych kurortów nawet pojawiło się parę ciekawych nowych relacji możemy jechać pociągiem np. Puszczy Białowieskiej co wcale nie było przez ostatnie czasy takie oczywiste są ruszą pociągi dalekobieżne w Bieszczady, więc trzeba mieć cierpliwość, bo cały czas jeździmy po sieci kolejowej, która w remoncie te czasy jazdy nie są jeszcze rewelacyjne ale jakby po porównamy to sobie staniem w korku to bardzo często wychodzi to podobnie mamy świadomość, że chronimy nie tylko siebie a, ale przyrodę bezpieczniej szych często wygodniej dotrzemy na miejsce polecam mierzenie polską koleją myślę, że wakacje są dobrym o dobrą okazję, żeby zajrzeć na dworzec zobaczyć naprawdę dużo się zmieni skoro pan takim optymistą jeszcze pana odrobinę do zapytam o tę sytuację, ponieważ rzeczywiście wciąż bardzo ile remontów jest prowadzonych inwestycji związany jestem w takim razie opóźnienia nie opóźnienia, ale dłuższy czas przejazdów kim, kiedy nastąpi wg pana ten moment wg planistów spółek polskich kolei państwowych, w których rzeczywiście ta sieć będzie na tyle rozbudowana na tyle sprawna na tle przepust towarzyszy, że będziemy mogli powiedzieć teraz funkcjonujemy na 100% niestety nie wiem czy to już koniec bieżącej perspektywy unijnej, bo 2023 roku musimy się rozliczyć z tych projektów, które teraz realizujemy i pewnie będzie taki młody moment oddechu przez chwilę sieć kolejowa będzie kompletna, ale już wiemy, że jest budżet porównywalny budżet 70 000 000 000zł na kolejną perspektywę do 2027 roku znowu będziemy mieli remonty nowego brzmienia korektora wykopki myślę, że to jest taka perspektywa, który będzie można powiedzieć główne linie główne połączenia część połączeń regionalnych jest już wyremontowana kolejny etap to budowa kolei dużych prędkości w Polsce trochę tak jak z budową dróg i modernizacji starych, jakbyśmy zaczęli budować nowe linie kolejowe po starych byśmy mogli zupełnie przyzwoicie jeździć na dzisiaj ciągle remontujemy te stare dziewiętnastowieczne na przebiegi potrzebne spory w Polsce również krok dalej powinniśmy zacząć budować koleje szybkie i te są rzeczywistą alternatywą dla pan na koleje szybkie wydaje się perspektywa liczona w przepraszam dekadach pytanie czy będziemy budować centralny port komunikacyjny nie wiem czy to dobry pomysł zły pomysł, ale wiem, że komponent kolejowy, czyli połączenie między Warszawą Wrocławiem w końcu połączeń historyczne 2 dużych ważnych miast w Polsce w dążeniu do Poznania mogłoby spowodować, że pojedziemy w Warszawie Wrocławiu godziny 40 minut to byłaby rewolucja na miarę tego jak szliśmy kiedyś drogą przez Bełchatów dzisiaj jeździmy ekspresówką taka rewolucja na polskich kolei jest potrzebna i ona rzeczywiście zmieni czas jazdy dramatyczne są jakieś inne problemy systemowe, z którymi powinna się kolej wg pana jako specjalisty uporać w pierwszym możliwym terminie wydaje się, że potrzebna jest autora konkurencjach jedno co się dzieje u naszych południowych sąsiadów można nagle pojechać pociągiem do Chorwacji ten pociąg cieszy się ogromną popularnością też byśmy chcieli jeździć pociągami do Chorwacji na narty do Austrii ma ruszyć połączenie do Brukseli dalej dostępny jest kilka fajnych pomysłów na to, żeby kolej była bardziej urozmaicona tak jak lotnictwo mogą być różni przewoźnicy różne pomysły możemy wsiąść do do wagonu dostać do ręki czeskie piwo niczym się nie przyjmować, wyglądając czy Adriatyk i nie pokaże się z okna z piękną perspektywą nastu został pan doktor zostawia dr Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej był z nami za kilka chwil godzina czternasta informacji Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA