REKLAMA

Polska stała się jednym ze światowych liderów, nadzieje były spore, ale czy się potwierdzają? [Panele obywatelskie w polskich miastach]

Światopodgląd
Data emisji:
2021-06-24 15:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
25:01 min.
Udostępnij:

Zapraszamy do wysłuchania dyskusji o panelach obywatelskich między specjalistą ds. zrównoważonego rozwoju i partycypacji dr Marcinem Gerwinem oraz Maciejem Huzarewiczem z Extinction Rebellion.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz serdecznie zapraszamy państwa na świat podgląd, który zaczniemy dziś już od refleksji, bo są pierwsze już taki pierwszy nawet doświadczenia, więc można próbować wyciągać wnioski co działa, a co nie działa, bo panele obywatelskie, o których będziemy teraz rozmawiać, a to tak konkretnie, bo w ostatnim czasie z oczywistych powodów to właśnie w tym temacie one się specjalizują, czyli klimatyczne panele obywatelskie to instrument Rozwiń » narzędzie demokracji, z którym wiązane są spore nadzieje, a więc pytanie czy rzeczywiście te nadzieje spełnią, a może właśnie przede wszystkim myśleć należy o tym konstruktywnie, czyli co zrobić były były bardziej skuteczne niedawno zakończył się panel w Krakowie wcześniej opowiadaliśmy też światopoglądzie w Poznaniu był i Lublinie i w Warszawie Gdańsku, które pierwsze eksperymentował z tego rodzaju instrumentami państwa gośćmi są teraz z 1 strony dr Marcin Gerwin dzień dobre dr Ervin pewne służyć jako państwo znacie również anteny Radia TOK FM dlatego, że to jest jednym z entuzjastów i w jakim sensie pozwolę sobie chodzić propagatorów tego narzędzia instrumentu demokratycznego w Polsce specjalistą do spraw zrównoważonego rozwoju partycypacji jesteś z nami Maciej Huzara ćwiczyć dzień dobrem jest dobre o Maciej zarobić z kolei jest związane z grupą Extinction Rebellion, czyli grupą wzywającą czy w uproszczeniu może przenośnie powiem do rebelii ze względu na zaniechania i zbyt mało zbyt mały wysiłek włożony w przeciwdziałanie kryzysowi klimatycznemu to pozwolę sobie najpierw zwrócić się do Marcina Greena z prośbą taką krótką po tych doświadczeniach, których branż bezpośrednio udziału albo się przyglądałem to to nadal jest pełen entuzjazmu czy już wcześniej działa na panel pierwsza rzecz do tego panel służy jest to sposób podejmowania decyzji jest to sposób wypracowywania rekomendacji w temacie, którym pan się zajmuje w tym sprawdza się znakomicie panel panelu jeszcze udoskonalamy całą formułę, a czym innym kompletny jest to co dzieje się na dalszym etapie, kiedy rekomendacje są przed przekazywane do wdrożenia, dlatego że te rekomendacje już wychodzą poza tą innowacyjną nową formułę demokracji trafiają po prostu do starego systemu podgrzewanej, czego powinnam dla tych, którzy jeszcze nie zorientowali się od jak ty ta siła panelu jest w tym, że zasiadają w przeciwieństwie do takiego klasycznego referendum, w którym ludzie biorą z różnych czasami motywacji różnymi maty motywacjami idą głosować sam przygotowani czasami niekoniecznie zorientowani w temacie panel obywatelski polega na tym, że losuje się reprezentatywna grupa ludzi, które nawet skonfrontowana z pewną wiedzą na temat w przypadku klimatu właśnie jakąś wiedzę ekspercką społeczną i w obliczu tej mając wiedzę to utrudnia konstruowane podejmują decyzję rekomendacje, ale to pytam się Marcin Gerwin jak jest sens tego, jeżeli ludzie coś obywatele wypracują, a potem nie wiadomo co się z tym stanie to nie podważa samej idei to jest są tutaj 2 aspekty przede wszystkim organizacja panelu obywatelskiego w tej sytuacji, którą dzisiaj mamy na świecie np. na poziomie państwa tak jak w Niemczech właśnie się zakończył też panel klimatyczny to jest pewnego rodzaju nowe doświadczenie dzięki, dzięki któremu politycy mogą się przejrzeć akta formuła działa mogą się z nią oswoić czy to taki zrobienie pierwszego kroku z tej perspektywy, jeżeli część rekomendacji lub nawet wiele z nich zostało wdrożonych jadą szatnie rozdziera dlatego, że to jest dopiero zrobienie pierwszego kroku z kolei w Polsce mamy sporo doświadczeń już na poziomie lokalnym i u nas akurat mojej ocenie Polska jest jedna z liderów w ogóle na świecie organizowania pan Obywatelskiej im u nas to jest właśnie tym szczególnym aspektem jest to, że przyjęła się taka zasada u nas nieformalna, kiedy rekomendacji osiągają ten poziom 80% wyszło z Gdańska to prezydent i idealnie w ogóle prezent prosta Rada Miasta deklaruje, że rekomendacja będzie traktował jako wiążące, choć od strony prawnej oczywiście nie musi tego robić i państw otrzymają od perspektywy to jest dobrze w ogóle im na tym zależało od pierwszego spotkania Społem Adamowicza myślę to 2016 roku chodziło o to właśnie, żeby rekomendacje były wdrożone, czyli po to jest oczywiście, bo z 1 strony to jest wprowadzenie nowego sposobu podejmowania demokratycznych decyzji, ale z drugiej strony oczywiście chodzi o to, żeby tę decyzję później podnosiły jakość życia w mieście czy przez państwa tak to też należy podkreślić, że entuzjazm pewien czy nadzieja związana z panelami obywatelskimi no jest wiązała się też pewnym takim kryzysem tych instytucji demokratycznych, które obserwujemy na Zachodzie to znaczy spadkowi zaufania ludzi do tych instytucji też zaangażowania ludzi w wyborach poczucia braku reprezentacji w dół, jakby przez polityków to jest instrument, którego celem było właśnie z 1 strony zaangażowanie włączenie ludzi i danie im też poczucia i sprawczości dobrze to teraz zwrócę się do Macieja zalicza, który jak rozumiem perspektywę proszę sobie ewentualnie jeszcze rozwinąć, jeżeli znają przedstawiono obserwuje pan to jako człowiek, który jest bardzo zaangażowanych zatroskany szczególnie właśnie kwestiami klimatycznymi, więc stąd to spotkanie pana doświadczenie, więc czy pan też ma nadzieję entuzjazm czy jest pan rozczarowany nigdy nie miał tak jak zaczną tego, ponieważ pojawiła się obawa i 5 bilion na razie organizacja organizowania klimatyczne kredy paneli obywatelskich jeszcze jednym z 3 zasadniczych postulatów ruchu i m.in. dlatego też zacząłem się przyglądać jak wygląda realizacja paneli obywatelskich w praktyce też zapytam czemu to 1 tak ważne, że to jest jeden z 3 postulatów ekstazie to wynika, że teren powietrzny rozczarowania demokracją parlamentarną innych uznaniem, że umową szybko się sprawdza ogólne w dobie, kiedy czekają na poważne wyzwania związane z kryzysem klimatycznym mu i teraz ogląda się pan i minusy przygląda się czuje się coraz bardziej rozczarowany, ponieważ tak sama idea paneli jest jak najbardziej bardzo nośna i być może perspektywiczna natomiast to w jaki sposób panele są realizowane projekty te budzi spore zastrzeżenia, ale ja, który jak zwykle bywa tkwi szczegółach mianowicie panele baraże będą głównych panelach organizowanych w Polsce panele, które tutaj organizujemy, aby odbyło się róży, który kilka nie mają żadnych kompetencji decyzyjnych panele organizowane są albo na podstawie ustawy o samorządzie jako forma konsultacji społecznej albo na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego żadna z tych form nie rodzi zobowiązania własną realizację rekomendacji pan doktor przypomniał, że prezydent Gdańska zadeklarował realizację tych rekomendacji panelu, które zdobędą powyżej 80% poparcia i tak też robią prezydenci innych miast tak zrobili tak nowy prezydent Lublina tak robi prezydent Wrocławia tak zrobił prezydent Poznania natomiast w praktyce to już nie wygląda tak różowo realizowane reformy rekomendacja drobne, które nie wymagają wielkich kosztów lub, które są zgodne z aktualną polityką władz miejskich, a do tego nie istnieje żaden mechanizm, który służyłby kontroli realizacji rekomendacji to może taki przykład przywołam tutaj z Lublina tam panel obradowało miał odpowiedzieć na pytanie co zrobić by w Lublinie było czyste powietrze będą wypracowanych rekomendacji było o pan polecił by cały obszar górek czechowskich pozostawić niezabudowany może wyjaśnia, że Górki Czechowskie te obszary zarośnięte dziko dziką roślinnością sąsiadujące bezpośrednio z centrum centrum Lublina, ponieważ jednak ta rekomendacja najwyraźniej była bardzo nie smak byłaby miejskim natychmiast po zakończeniu panelu została odrzucona klient kilka miesięcy później władze Lublina zorganizowały referendum, w którym proponowały obywatelom zmienić plan zagospodarowania przestrzennego dla dla tych górek także referendum obywatele odrzucili ten pomysł niczym niezrażony władze Lublina jednak przepłynęły przepłynęły zmianę tego planu na takiej nocnej sesji Rady Miasta i mojej sprawy sprawy nadal nie będę toczą się nadal natomiast było odwołanie do wojewody także nowe prawa niewyjaśniona, ale była to jedna z rekomendacji, które zyskały właśnie powyżej 80% poparcia panu bliższy róg, a prezydent Lublina jak najbardziej zobowiązał się do realizacji tej rekomendacji jako rząd tu pozwolę sobie tutaj na chwilę postawić kropki, bo rozwiąże tych wątków będzie więcej, ale to chyba najpoważniejszy najczęściej, jeżeli pojawiają się zarzuty stawiane właśnie ten, że no przez to właśnie oni też nie mają umocowania prawnego te rekomendacje jest umowa 80%, ale jak włodarzom nie pasują jakieś rekomendacje właśnie nie wpisują się pewną linię, którą i tak mieli no to ostatecznie to to ignorują pozwolę sobie teraz wróci do Marcina Rywina z prośbą o odniesienie się do tego czy to jest postulat, że należy wzmocnić prawnie czy to jest jakiś element negocjacji mamy minutę, więc jeżeli pozwoli to po prostu potem będziemy kontynuować po informacjach jasne, więc od strony czysto prawnej rzeczywiście jest także one są organizowane na podstawie ustawy o samorządzie gminy to są po prostu konsultacje społeczne zmiana Formuły pan obywatelskiego napraw niewiążące wymaga zmiany konstytucji koniec Kroka w tym temacie tak, czyli 23 większości w sejmie, a w mojej ocenie jesteśmy w takiej sytuacji, że znaczna część parlamentarzystów nie ma pojęcia czym panel obywatelski w ogóle jest w mojej ocenie oceny strategicznej proponowanie dzisiaj ze zmiany konstytucji nawiązujące panele obywatelskie jest przedwczesna no jasne, ale to co w takim razie tak krótko krótko, gdy z tego kilka tras oraz walkę z mojej strony jak jak wzmocnić rekomendację właśnie widzę cały czas co dzieje się w Polsce w mojej ocenie to ten mechanizm, który następuje to jest nacisk na prezydentów, żeby te rekomendacje były wdrożone po pierwsze, obietnica przed, a później monitorowaniu tego jak to zrobiono oczywiście zgadzam się z prawdą że, że wiele rekomendacji położony tak np. górek czechowskich Lubina jest absolutnie dobitnym przykładem, niemniej na pan wrażenia, że dzisiaj jesteśmy w takim momencie w tym roku w zeszłym roku jak Warszawa był pan robione wszyscy zdają sprawę, że prezydentowi Urzędowi Miasta radny będzie patrzą na ręce, więc kiedy ktoś, kto zabiera to lepiej niż kreację wdraża 3 kropki słyszeli państwo Marcina Gryfina specjalista do spraw partycypację znam też macie zrobić Extinction Rebellion do tej dyskusji wrócimy po informacjach za kilka minut dyskusji o panelach obywatelskich, a świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz kolejne polskie miasta organizują klimatyczne najczęściej ostatnio panele obywatelskie tak jak mówiliśmy o świecie słabnącego zaufania i wiary w to, że politycy reprezentują w to, że instytucje demokratyczne są efektywne i naprawdę działają na rzecz obywateli w sens wyborów rozmawiałam z kryzysu już chyba dekadę takim może jeszcze nie ostatecznym, ale słabnącym właśnie słabnącej demokracji również tych najbardziej demokratycznych krajach świata no i nadzieję na przełamanie tego impasu właśnie były panele obywatelskie, czyli taki instrument, w którym na drodze losowania wybiera się grupę reprezentatywną obywateli w przeciwieństwie do referendum czy obywatele najpierw muszą zostać skonfrontowany z wiedzą na temat, który się wypowiadają, a potem w drodze deliberacji przygotowują rekomendacje dyskutujemy teraz wnioskach i chciałbym zwrócić do Macieja WHO zaliczają, kontynuując jeszcze ten wątek, który rozpoczęliśmy, czyli tego, że nie mają one rekomendacje nie mają czy same panele nie mają umocowania prawnego, a przez to ich rekomendacje są zależne od woli włodarzy jak mówił Marcin Gerwin jednak ciekawy jest taki instrument czy taki mechanizm presji społecznej prezydenci najczęściej podejmują się, że jeżeli 80% głosów te rekomendacje zdobędą to oni będą wprowadzali dojrzeć teraz w tym by to monitorować naciskać na używać presji społecznej w obliczu też tego, o czym mówił Marcin Gerwin umocowanie prawne wymagałoby czegoś co rzeczywiście w obecnym klimacie politycznym jest trudno wyobrażalne, jaki dla pana jest z tego wniosek to znaczy czy to jak podkopuje wedle pana sens ich organizowania czy widzi pan tutaj jakiś wyzwanie co należy to znaczy takie ogłaszał, że panele powinny być przede wszystkim organizowane w inny sposób być może najpierw należy położyć nacisk na ich decyzyjność, a dopiero później organizować faktycznie, ponieważ organizacja paneli taki sposób, jaki odbywał się teraz odbiera im wiarygodności oto wiarygodność w pewnym momencie może być bardzo potrzebna by przejdzie do podejmowania trudnych decyzji związanych strony adaptacją do zmian klimatycznych, gdy rzeczywiście trzeba będzie poprosić obywateli o wyrzeczenia to wtedy pan wiarygodny panel obywatelski może być bezcennym narzędziem natomiast jeśli zostanie skompromitowany takiego działania jak do tej pory to na pozbywamy się tego narzędzia Roba tak jakby ba nawet ta bardzo krytycznie ocenia ten znika funkcjonujące do tej pory panel, ale czy da się już tak wyciągnąć tak tak bardzo by jednoznacznie krytyczne wnioski ma pan taki też myślę, że tak myślę, że nie jest jeszcze 1 problem ten, który można do kąpieli, które można krytykować jeśli chodzi o dotychczas to odbywające się panele mianowicie sposób formułowania zagadnień, na które panel ma odpowiedzieć panele obradują zwykle przez część z nich zwykle przynajmniej w Polsce jest po 6 kolejnych robót połowa tego czasu poświęcona jest na zapoznanie pana listu wysyłamy mu ono zwykłymi obywatelami wylosowanym prawda notowania panelistów problemem wtedy mają się zająć, a jedynie połowa poświęcona jest na właściwe obradom i wypracowaniu rekomendacji to czasem panelom stawia się takie pytania jak właśnie jak w Lublinie co zrobić by oddychać czystym powietrzem jak zwiększyć efektywność energetyczną Warszawy jak wspierać aktywność Obywatelską jak Kraków ma ograniczyć zużycie energii to są pytania, na które poważne zespoły ekspertów przygotowywały by odpowiedź miesiącami, a oczekuje się, że obywatele odpowiedzą danie w ciągu 3 sobót w moim mniemaniu sposób działania panelu powinien polegać na tym, że przygotowane są enzymy alternatywne strategie dotyczące danego tematu panel ma jedynie podjąć decyzję, którą w tej sprawie zabiegi jako kraj mnie raczej tylko głosować nie deliberować głosować deliberować, ale jedynie w tym zakresie, która z tych strategii będzie najlepsza dla miasta przy czym muszą być strategię maksymalnie realny kompleksowo opracowane uwzględniające koszty społeczne koszty koszty środowiskowe koszty finansowe dobrze dobrze to w takim razie zwrócę się na to Marcina k Erwina do spraw też o komentarz czy odniesienie się do dotychczas postulaty czy zarzutów z zaznaczeniem, że wydaje mi się, że tutaj chyba tak też mogę powiedzieć tak na początku września mówi Maciej zrobić to jest instrument, który może się udać, więc rozmawiamy w duchu, jakby kolejny próba wychwycenia tego właśnie co może nie zadziałać albo co może tej de skompromitować teraz pytanie do mocnego wina czy też ma taką obawę, że tak może być, że one stracą, jakby wiarygodność entuzjazm wobec wokół nich opadnie co częściowo musi się oczywiście stać, bo tak zazwyczaj jest z różnego rodzaju wynalazkami no i co decyzji jak odnieść do tego, że rzeczywiście to jest duże wyzwanie też dla tych wszystkich ludzi podjąć tak skomplikowane decyzje oczywiście tak jest, dlatego że z mojej perspektywy temat panelu powinien być na tyle wąski, aby w ramach tej części edukacyjnej, którą Polska może trwać 1012 godzin czy uzupełnienie dużą, żeby udało się przedstawić wszystkie najistotniejsze rzeczy to jeszcze z perspektywy różnych ekspertów, którzy np. gdyby rozmawiać o tym czy budować w Polsce elektrownię jądrową to część ekspertów mówią, że także to Super pomysł część nie to fatalnie, że my tylko w odnawialne źródła energii, więc oczywiście absolutnie tak, że mieszkańcy dostają dużą dawkę nowej wiedzy i tego czasu jest stosunkowo niewiele, bo z drugiej strony z czysto praktycznie udało się zaprosić ludzi na takie pięcioletnie studia magisterskie w danym temacie nie no to już za dużo dlatego tak jak opatrzność na organizację paneli klimatycznych idealnych formule to akurat się z obrazu to od jeszcze 1 strony w moim mojej perspektywy pierwszym punktem powinna być strategia ekspercka od ADO Zet np. neutralność klimatyczną dla Polski i tam szuka punktów zapalnych, które są najbardziej kontrowersyjna, bo to co jest oczywistą nie musi być przedmiotem panelu wszyscy się zgadzają tak eksperci tak politycy tak, a więc na czym się nie zgadzamy i tak np. że ten centralny port lotniczy ten wielki, który ma powstać dobry pomysł niedobry pomysł na to są zdania podzielone, ale co z elektrowniami np. na Wiśle przedziałach snobistyczne przydzielać, więc to są kwestie, które o, których warto uznawać takie punktowe wyjęte i dlatego że wówczas wierna, że w ramach części edukacyjnej jesteśmy w stanie przedstawić to naprawdę szeroko mając poczucie, że tak paneliści dostali całą wiedzę taką, którą potrzebują do podjęcia tej decyzji wtedy to działa tylko, że od strony czysto praktyczne np. Extinction Rebellion proponował również w Poznaniu, żeby powstała strategia miejska na rzecz neutralności klimatycznej prezentem powiedział, że zrobi za strategię w momencie, kiedy pan podejmie decyzję, żeby zrobić, więc Wola polityczna jest punktem wyjścia do wszystkiego i dla mnie tak jak ja patrzę na to sytuacja w Polsce strategicznym też na to jak patrzą to kluczem jest pokazanie, że takie narzędzie w ogóle jest czy w sensie, że pan obywatelski działa w jaki sposób, jakie podejmuje decyzję na co bardzo chciałem też zwrócić uwagę, że pan kończy się w momencie przyjęcia rekomendacji wdrażania rekomendacji nie jest stroną panelu Händla zakończył, ale cały właśnie to co dzieje się w Polsce to większa część krytyki zdecydowanie dotyczy wdrażania rekomendacji, ale tym, że pan nie zajmują w ogóle, ale czy to tak rozumiem te obawy czy zarzut, że jeżeli przy okazji powoływania do życia i funkcjonowania panelu nie zostanie zabezpieczone jakoś bardziej fakt wdrażania no to trochę jak budżetami obywatelskimi ludzie mogą po prostu stracić wiarę w sens tego instrumentu, bo tyle się napracowaliśmy, a potem włodarze wrzucili to dziś do szuflady tak zdecydowanie tak stąd właśnie ten, że tak powiem ta w mojej ocenie kurs w Polsce zrobione dobrze to znaczy, że jest oczekiwania społeczną, że prezydent, otwierając panel obywatelski powie, że to co osiągnie poziom poparcia 80% będzie wdrożona tak na dobrą sprawę co można więcej zrobić tak, czyli no, bo prezydent nie jest zobowiązany prawnie, ale nawet, gdyby był to też mógłby lawirować tak bardzo nie chciał, żeby wdrożyć wyniki referendów też można próbować ominąć wdrażać odkładać w ogóle tak dalej ja nie jestem fanem tego, że to musi być wprawnie znaczy zapisane w konstytucji tak dalej, że to jest wiążące prawnie, bo i tak Wola polityczna jest najważniejsza przecież jeszcze oprócz tego trzeba zrobić dobrze nas druga, że tak, czyli że jest rekomendacja można zrobić mi jak czy jakoś można ją wdrożyć duże i wszystko się dopiero od woli politycznej, czyli to zbudowanie pozytywnej atmosfery wokół pana no oczywiście później monitorowanie myślę, że tutaj dobry przykład akurat z Poznania także jest pan przy rekomendacji prezydent zapowiedział, że 3 miesiące później po wakacjach przedstawi sposób wdrażania my też mam nadzieję, że świat po roku spotka się z pana listami, żeby powiedzieć co zostało zrobione, którzy będą na bieżąco, a będzie informacja publikowana postępach wdrażania poszczególnych formacji to jest to wg mnie, kiedy prezydent radni chcą to zrobić to zrobią ciąg dalszy dyskusji nastąpi jeszcze, ale mamy takie niecałe 2 minuty nie wiem czy Maciej Hodorowicz z Extinction Rebellion coś jeszcze dorzuci odniesie się jakoś, do którego wątków albo no jeszcze coś dorzuci panel klimatyczny no ja chciałbym tylko powiedzieć właśnie w PRL tak jak pan bardzo przed chwilą wspomniał wydaje się, że pan znacznie bardziej sprawdziłyby się, gdyby miały odpowiedzieć na pytanie wybiera to rodzaj obrony buduje budujemy to PPK czy nie budujemy budujemy tą porę czy nie budujemy natomiast zarzut pani zdanie o odpowiedzialności za wymyślanie całej strategii jest no niemożliwe do realizacji takich w ramach, bo jeżeli panele obywatelskie to co to zespół ekspercki znaczy nie też oczywiście zgadzam się, że to wg rozpowszechnia takie też rozumienia, że rolą panelu nie jest tworzenie całej strategii, ale skąd jest nadzieja tak, skąd to zainteresowanie panelami, bo nawet, kiedy spojrzymy na to, jakie rekomendacje wychodzą to one są nazwijmy to progresywna także to jest krok dalej niż to co jest tak powiem dzisiaj dostępna polityczne, że nagle pan w Niemczech, które dopiero zakończą mówi jeszcze bardziej przyspieszyć odchodzenie od węgla, że postawić na to, żeby promować dietę roślinną tak, że to są te kroki, które są z perspektywy ekologicznej czeka oczekiwana i tu tu widzę właśnie to nadzieje te nadzieje są totalnie uzasadniona i wystarczy spojrzeć na to, jakie są konta czy paneli one są absolutnie fajny, ale też ludzi od perspektywy ekologicznej, ale też one idą w stronę poprawy jakości życia czy NATO plus, podejmując decyzję zwykli ludzie naprawdę jest grupa aktywistów ekologicznych wmawianie w Polsce w Poznaniu otrzymali taką, jaką macie zrobić ma pan jeszcze nadzieję, że coś z tego instrumentu będzie czy niech odkłada dzieje bardzo bardzo bardzo dziękuję wam za rozmowę dr Marcin Gerwin specjalista do spraw partycypacji zrównoważonego rozwoju i też właśnie paneli Klima obywatelskich i Maciej zarazić Extinction Rebellion byli państwa gośćmi informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA