REKLAMA

Koleją przez Tybet. Kto skorzysta, a kto straci?

OFF Czarek
Data emisji:
2021-06-25 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
38:10 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie dzisiaj o nowej linii kolejowej, ale uspokajam państwa na razie jeszcze niema co kupować biletów, gdyż linia kolejowa jest daleko daleko w Tybecie, ale jest to linia kolejowa fascynująca z wielu powodów myślę, że technologicznie przede wszystkim, ale też politycznie to chyba jest główny aspekt, który tę nową linię kolejową w Tybecie należy rozpatrywać niedawno Rozwiń » tygodnik The Economist poświęcił tej inwestycji trochę miejsca w artykule zatytułowanym fast traktu do stron, a więcej na ten temat wie pani dr Katarzyna Golik z Instytutu studiów politycznych Polskiej Akademii Nauk dzień dobry witam serdecznie pani doktor dzień dobry, dlaczego ważny tygodnik opinii poświęca linii kolejowej tyle albo w ogóle swoją uwagę to jest bardzo dobre pytanie, szczególnie że wydaje się, że sama notka jest bardzo skromnych rozmiarów, ale jest to rzeczywiście pewien ciężar gatunkowy jak co chciała zwrócić uwagę na te na 2 po powiedzmy komponenty kolejowy i tybetańskiej jak złożymy to razem to to dopiero wtedy widać jak jak ważny to jest tak naprawdę temat bowiem sama kolej chce być jest w ogóle u bardzo ciekawym zagadnieniem z racji tego, że mamy 16 okręgów powiedzmy zwykłej standardowej kolei, ale też 2 wydzielone linie 1 to jest kampania ska, czyli nowiem najbogatsza prowincja chińska, a droga cicha tybetańska powiem tak ta linia kolejowa, który mówi pan redaktor ona jest drugą koleją, która łączy Chiny właściwe z Tybetem w tym co nazywamy cyber protest Tański oczywiście tybetański region autonomiczny oraz tereny tybetańskie von wydzielonych prowincjach chińskich i tutaj to jest 1 element także torze właściwie troszkę patrzy na to z punktu widzenia gospodarki cie rozwój kolejnictwa był bardzo silnie powiązane tak naprawdę w ogóle całym modelem rozwojowym Chin aktu, z którego Chiny próbują teraz odejść od takiej inwestycji twardą infrastrukturę no było też kluczowe w ogóle, żeby łączyć kraje, żeby no w ogóle to państwo podziemne z tej zapaści gospodarczej, której się znalazł, jednakże drugim etapem było też w ogóle powstanie tzw. szybkich kolei nowy VAT to o tym bardzo dużo się też mówiło to 2007 roku mieliśmy 1 linię, a już kilka lat później Chiny miały 70% światowych powiedzmy zasobów kolejowych właśnie tej szybkiej kolei stały się w ogóle innowatorem tym zakresie nawet w ramach Pasai szlaku chcą promować tą technologią zaczepiając np. w Kirgistanie najbiedniejszym to jest bardzo kontrowersyjne na, ale także w tym momencie no jeżeli, gdyby weszło np. Chińczycy weszli z tą technologią na rynek europejski to mieliby szansę zdominować oczywiście teraz Unia europejska zaczyna na wprowadziła regulacje, które pomogą ograniczyć te inwestycje, ale taki potencjał jeszcze kilka lat temu był jak najbardziej, ale co, choć nie próbuje odejść tego starego modelu rozwojowego na rzecz od nowych technologii na rzecz konsumpcji wewnętrznej tym podobne nam też wiemy, że no już jest trochę za dużo twardej infrastruktury stopa zwrotu inwestycji głównie są publiczno-prywatne, ale wiadomo, że gwarantem jest państwo jest coraz niższa, ale jednak to nie jest tak, że ten problem dotyczy całości, a łączne z Tybetem oczywistych względów ukształtowanie terenu jest bardzo słaba, a są bardzo duże problemy logistyczne wszystko w Lhasie jest znacznie droższy niż w interiorze nie, dlatego że jest to region bardzo rozwinięty wręcz przeciwnie tylko właśnie, dlatego że jest bardzo duży problem z łącznością są te autostrady, ale jedno to właściwie one też no są dużo trudniejsze jest szereg, jakby takich komunikacyjnych ścieżek, ale one są szalenie niebezpieczne jeździ po bardzo wąskich górskich drogach sprzed kilkuset metrowymi przepaściami, gdzie jak pamiętamy kierowcy też cierpią nieraz na chorobę wysokościową nawet, że jesteś, skąd się zdarza rzadziej, ale np. jest pytanie czy chrzcin haju jest promocja Conor akt z, z których który znajduje się w Tybecie centralnym to nawet on też może mieć odczuwać właśnie pewne niedogodności, więc transport kołowy jest wart metrów nad poziomem morza, czyli mniej więcej to, gdyby poziom bazy wypadowej na Mount Everest zgadza się np. Tybetańczycy kulinarną żyją tak na to, że do 23000m na poziom może, więc nawet była anegdota, że mama pan czym mamy chyba, którego 1011. właśnie nie mogła za często odwiedza przybywać do Tybetu południowego, w którym urzędował jej syn właśnie do tego, że cierpiała na chorobę wysokościową pana lepszy chciano się do wysokości 2000m nad poziom morza, a na trasach musiała przekraczać przełęcze nawet właśnie na wysokości 5000m sama Hasa jest położona na poziomie 3000m 3600m na poziom morza co także powoduje problemy dla ruchu lotniczego w tym turystycznego, ponieważ np. sięgnął narusza się z poziomu 600m nad poziom morza poza tym na przeloty też są bardzo trudne ze względu na nam właśnie wysokie góry prądy wita wiernej tak dalej to są bardzo trudne, że warunki zresztą te infrastruktura lotnicza nie była zbyt rozwinięta z czasem oddaje się kolejne lotniska wojskowe niedaleko m.in. świętych kurcze coś takiego, ale ale, toteż są bardzo trudne warunki, tak więc myślę tutaj lotnisko przekaz nasze, które było wojskowe niedawno udostępniono je do ruchu nawet turystycznego, ale jak jak wspominałem wszelkie elementy łączności są obarczone bardzo liczne normy są po prostu bardzo licznymi problemami i tutaj wchodzi kolej to co pan redaktor wspomniał już pierwsza linia beta 435 lat w tak, ale przede wszystkim to były technologie, które jak sami Chińczycy twierdzili zastosowali tam nowatorskie rozwiązania, które testowali w ogóle w swoim programie kosmicznym no to oczywiście te imponujące liczy, że tam 20 000 robotników tam pracowało i to jest rzeczywiście to było rzeczywiście absolutnie pionierskie jak chociażby na wieczną zmarzlinę, która powodowała, że ten grunt nie ustali inne, a z drugiej strony podczas prac nie można było też rozmrozić no było bardzo dużo rzeczywiście problemów rozwiązania tylko jak jak i jaka jest prawie sprawę z tą linią ona właściwie łączy ich po historyczny północny debet albo południową Mongolię z właśnie z budżetem centralnym i południowym jest oczywiście pociągnięte połączenia dalej z Pekinu Chengdu, ale to jest bardzo naokoło łączy to jest połączenie takich regionów mniej rozwiniętych i tu i to jest zupełnie inna, jakby ciężar gatunkowy jeśli chodzi o kwestie gospodarcze korowodu Czesi ringu wobec cień tu też kompletnie, jakby inna dzika to to może po prostu przypomnę program wielkiego rozwoju obszarów zachodnich, a który, gdy mówią właśnie o tym, że Chiny są chwilami przesycone tą infrastrukturą kolejową to Interior zachodni otrzymał bardzo silny impuls rozwojowy, który pod względem infrastrukturalnym sukcesem, ale spowodował szereg napięć społecznych masowy napływ Chrzanów powiększenie się jak dysproporcji dochodowych uwłaszczenia chłopów na gruntach i w ogóle bardzo silne pod pani do lokalnych gospodarek i presji na lokalne społeczności powodowała masowe wystąpienia, które my nie zawsze słusznie nazywamy konfliktami etnicznymi i jakbyśmy spojrzeli na mapę połączeń kolejowych to tak naprawdę to obszary zachodnie skomunikowane są nadal bardzo słabo uwzględnia zaś ma pan traf chciał myślę, że chciałby jeszcze powiedzieć dobrze wyobraźmy sobie Chiny i po prostu zauważmy, że mamy jeśli chodzi o szybką kolej tylko połączenie do Urumczi, a jeżeli połączenia kolejowe to też właściwy jest kolej do Urumczi troszeczkę jeszcze po się działo z nitkami na północ południe właśnie ta 1 kolej tybetańska, czyli cały czas mamy mam bardzo graniczną łączność pomiędzy tymi obszarami tak natomiast ta część tej nitki, której rozmawiamy to tak jak pisze tygodnik The Economist to ma być prezent urodzinowy, choć oczywiście stulecie chińskiej partii komunistycznej oficjalne obchody odbędą się 1lipca, czyli Kanada świętuje swój dzień każdej, a Chiny będą świętowały stulecie urodzin chińskiej partii czy narodziny chińskiej partii komunistycznej cóż za piękny prezent sobie Chiny same wręczą to prezent też nie najtańsze, bo koszt tej nitki jest obliczany na prawie 6 000 000 000USD także takie drogi prezent, ale proponuję byśmy do tej linii jest jej znaczenia, bo oczywiście to głównie znaczenie polityczne, ale też społeczne technologii trochę pani powiedziała powrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje o godzinie dziesiątej 20 już kilka minut państwa moim gościem pani dr Katarzyna Golik z Instytutu studiów politycznych Polskiej Akademii Nauk co państwo także do artykułu w tygodniku The Economist zatytułowanego fast traktu do stron informacje po informacjach wracamy po wcale pani dr Katarzyna Golik z Instytutu studiów politycznych Polskiej Akademii Nauk opowiada nowej linii kolejowej w Tybecie, dlaczego ona jest tak ważna także z punktu widzenia polityki Chin przed informacjami mówiliśmy to jest 1435 kilometrowy odcinek większej całości bardzo kosztowne także z powodów, o których pani doktor mówi przed informacjami, czyli niesprzyjające warunki atmosferyczne wysokość jesteśmy 5000m nad poziomem morza jakieś różne trujące Gazy, które wydobywają się z otworów skalnych no i co co też jest ważne połowa tego tej odległości to są tunele, które trzeba było wykuć wysadzić w skale no i teraz oczywiście, kiedy mamy kolej, kiedy mamy linie no to pojawiają się turyści tutaj kilka informacji, jeżeli chodzi o Tybet to dane z 2005 roku pokazują, że Tybet odwiedziło około 2 000 000 turystów, ale już 13 lat później tych osób było znacznie więcej, bo 33 000 000 co ciekawe mniej niż 7% dokładnie 70% to są nie Chińczycy albo nie Tybetańczycy celna 2025 roku, jeżeli chodzi rząd Chin to jest 61 000 000, czyli 17× więcej osób niż mieszka w Tybecie tak bardzo dziękuję za to uwagę to właśnie z punktu widzenia z społeczny no i wielu czynników społeczno-gospodarczych to jest bardzo istotne element ale zanim jeszcze o tym szczątki dodać, że oczywiście koszty budowy tej nowej nitki i nos są 2 strony horrendalne, ale jeżeli przypomnimy sobie, że w tym w DK w dekadę tego wielkiego programu otwarcia i rozwoju obszarów zachodnich wpompowano w nie tylko z samego Ministerstwa Finansów 13 biliona Ewan znów to jakieś 7088001 000 000 000zł była to z tego punktu widzenia no to oni nie są aż tak imponujące koszty tak to jest właśnie ten to uzależnienie Chin od budowy twardej infrastruktury, więc cele oczywiście nie są wyłącznie gospodarcze, ale tamte one też się pojawiają Tybet jest rzeczywiście promowany jako kierunek turystyczne wiąże się to też przyjęciem jest ciekawe, że na Zachodzie wypromowana mistrza grilla właśnie tego mistycznego Tybetu i miała przenośna kilka lat temu podczas tej audycji opowiadać o wewnętrzny orientalizm nie gdzie tak naprawdę pewne stereotypy pewne mity zostały przyjęte przez Chińczyków do budowy pewnej spójności społecznej, gdzie ludzie niskie zostały włączone do narodu państwa środka wówczas jeszcze bez takiej silnej agenda migracyjnej folklorem stał się bardzo ważnym kierunkiem badań naukowych w ogóle polityki państwa od dolnej polityki zarówno oddolnych ruchów kulturalnych, ale bardzo też silnej odgórnej polityki państwa na poziomie centralnym i w rękach właśnie rządów terenowych to są niesamowite ciekawe za niesamowicie w ogóle ciekawe zagadnienia, ale wśród Chińczyków wypromowana właśnie mit Tybetu jako właśnie takiego regionu, które w, których jest właśnie nieskażone lekką ręką ludzką, gdzie właśnie jest pewien etos za tym idzie buddyzm tybetański oraz bon, czyli starsze Radia CB Tybetańczyków zaczął rozpowszechniać wśród etnicznych Chińczyków Han i to na skalę można powiedzieć masowo mogę powiedzieć, że jak odwiedzimy Mandżurię starą stolicę mazurską mógł ten tak mamy klasztory chińskie mongolski właśnie buddyzmu tybetańskiego tybetańskim buddyzmu tybetańskiego to w klasztorze chińskim faktycznie nic nie pojawia może jakiś jednak osoby jak 1 starsza pani ktoś w MON go mongolski klasztor buddyzmu tybetańskiego jest bardzo popularne wśród mogą ośrodki cieków za to tybetański większość pęka w szwach po prostu podczas nabożeństw i posłanki panowie więc, tym bardziej te pielgrzymki stały się bardzo popularne, ale także masowe masowa turystyka typowo tak jak hedonistyczne konsumpcyjne, szczególnie że w tym kontekście par obserwujemy Chiny zmieniający się, ale już wewnętrzny orientalizm zainteresowanie mniejszościami właśnie Tybetem jest już bardzo silne jest w Chinach klasa średnia, która właśnie chcę podróżować konsumować, a tutaj nakłada się jeszcze bardzo silna retoryka nacjonalistyczna, gdzie Tybetańczycy, jakie są częścią narodu chińskiego, ale nacjonalistyczna Fanta organizmie do posła świata zewnętrznego przede wszystkim krajów tzw. Zachodu czy jakkolwiek co rozumiano więc, o ile pamiętam, że Chińczycy zaczęli masowo jeździć, gdzie no również za granicę z punktu widzenia gospodarczego to jest oczywiście odpływ odpływ środków jak ja pamiętam jeszcze przed epidemią 2019 roku turystyka przejazdowa to było 1422 000 000 przyjazdów, a wyjazdowe 134 i proszę zobaczyć, że Chińczyków wyjeżdżających z Chin była no już prawie porównywalna ilość w porównaniu z przyjeżdżającymi cudzoziemca, czyli to jest segment, który zaczął bardzo dynamicznie rozwijać w ogóle jeśli nie z Jeślinie lotnicze czy międzynarodowe lotniska dostosowały się w ogóle chińskich turystów, gdzie mamy strony internetowe po chińsku pst na lotniskach obsługę po chińsku ja, a 63 miej oczy Helsinki czy niemiecki nawet lotniska już wszelkie drogowskazy są po chińsku, więc to był ten segment coś bardzo bym się rozwija oczywiście epidemia spowodowała 2 elementy po pierwsze, podróże są trudniejsze, a powrót do Chin te 22 tygodnie siedzenia gwarantem na kwarantannie na własny koszt hotelu niezbyt ciekawa opcja, a z drugiej strony właśnie promocję tego nacjonalizmu to tym bardziej jest to moim zdaniem to może być przyszłość impuls do jeszcze silniejszego rozwoju turystki wewnętrzne, które tak jest bardzo rozwinięta to to było w owym czasie no to też są największe tylko trudno czasem odróżnić podróże turystyczne nie turystycznych, ale jednak to był po prostu gigantyczny segment pewnym czy rozwijający, a mając świadomość, że Chiny bardzo dobrze poradziły z epidemią niezależnie od tego co myślimy o oficjalnych komunikatach statystykach tam ta epidemia jest pod kontrolą jak zresztą w regionie Azji wschodniej, gdzie wszędzie zastosowano dziś podobne narzędzie, które oczywiście różniły i są różnice ustrojowe, ale i Azji wschodniej tak jakoś sobie z tym radzi, więc ta turystyka wewnętrzna, tym bardziej może mogła żyć im nie może się, tym bardziej rozwijać, więc to na pewno będzie pewien impuls właśnie właśnie te związane z rozwojem turystyki na obszarze Tybetu, jeżeli słyszymy o 60 000 000 turystów, którzy mają wciągu najbliższego czasu pojawić to oczywiście dla wielu osób jest doskonałą okazją, aby zarobić na turystach pieniądze, więc oprócz turystów, którzy będą pojawiać będą swoje pieniądze zostawiać będą pojawiali się przedsiębiorcy chińscy mali średni duzi mówiąc, proszę bardzo, jest świetna okazja zarabiamy pieniądze i pewnie pod pojawią się głosy mówiące, jeżeli będziemy mieli tylu turystów tylu przedsiębiorców, którzy nie są Tybetańczyków mi to co stanie się z kulturą językiem tak dalej tak dalej Tybetu czy to oznacza że, że Tybet w tym znaczeniu etno i znaczeniu kultury już skazany na zakłady i pozostanie nam tylko taka kultura tybetańska właśnie trochę sztucznie stworzona przy pomocy narzędzi oraz analizy oczywiście takie ryzyko istnieje, szczególnie że spójrzmy jak właśnie wygląda ten system jako radcy miałam szczęście, że przez czas pracowałam jako pilot wycieczek właśnie w Tybecie i to też mogą obserwować bezpośrednio, ale sytuacja wygląda następująco oficjalnie jedno ponad 90 proc mieszkańców Tybetu to byli etniczni Tybetańczycy tylko, że to jest kilka milionów osób wobec tych dziesiątek milionów potencjalnych turystów, czyli tu już jest widzimy pewną presję ale, żeby turysta przyjeżdża wyjeżdża to nie jest jakiś dramat, niemniej jednak pamiętajmy o 1 rzeczy jak ktoś był chaszcze to wiecie, że to jest no już w dużej mierze miasto chińskiej jest dzielnica tybetańską oczywiście Tybetańczycy tam funkcjonują, ale jest masowy napływ Chrzanów do tego centrum do niektórych miasteczek również co się wiąże z tym, że do niedawna zresztą nadal jak się jak pokazuje szacunki ludności punktem odniesienia jest system szukał, czyli meldunku de facto nie wręcz wewnętrznego obywatelstwa powiatowego chodzi o to, że w Tybecie mam osadnictwo chińskie, które jest po prostu nie ma tego meldunku inna sprawa, że ten system jest obecnie rozmontowane i on też będzie impulsem zwiększającym migracji czy czasowo przystał nie wiem jeszcze z tego wyjdzie, ale pamiętajmy, że na południu Chin mamy nadal przeludnione wsie skażoną glebę wskaże braki wodne albo skażoną wodę coraz mniej produktywne rolnictwa, więc tam też ludzie no będą musieli się w pewnym momencie przenieść, czyli rozwój infrastruktury będzie sprzyjał migracją, a to co pan zauważył Tybet będzie takim regionem, który daje szansę i sąd będzie bardzo trudnym nowo Chińczycy na to chorują na tę chorobę wysokościową, ale będzie dawał szans dla biznesu, szczególnie że wygląda to tak, iż Chińczycy, ale także wojowie, czyli złamanie są jeszcze lepsi no działają systemowo to jest także nimi gry migrują pieśni grają jako jednostki od razu migrują planami i potem to działa także właśnie 1 założy biuro podróży siostra tego tej tego pana założy restauracji, do której będzie woził turystów szwagier będzie kierowcą potem jeszcze kurz znajdzie biorcę ja będę pilotem, chociaż akurat moje w tym moim biurze większość osób zatrudnionych to do współpracy linek Tybetańczycy z racji tego, że po pierwsze, rozumieli lepiej swoją kulturę, bo jednak chińscy przewodnicy no byli na bardzo dużym poziomie, którzy byli fenomenalni jak np. poza tym właściwym na terenach tybetańskich niektórzy bardzo dobrze przygotowani niektórzy opowiadali rzecz absolutnie kuriozalne właśnie tak tak totalnej zabawy tak tutaj zawiśli, bo zbliża się informacje po informacjach powrócimy do historii opowiadanych przez nieprzygotowanych pilotów w Tybecie pani dr Katarzyna Golik z państwa moim gościem do Tybetu wracamy po informacjach o czasie państwa moim gościem jest pani dr Katarzyna Golik z Instytutu studiów politycznych Polskiej Akademii NaukKolejowa w Tybecie tygodnik The Economist pisze także o tym w Astrze akt ze stron o tym dzisiaj rozmawiamy przed informacjami wspomina pani swych doświadczeniach pilotki w Tybecie, ale to jest myśl ciekawe w kontekście tworzenia się pewnego mitu Tybetu pewnego talizmanu wewnętrznego, czyli takiej opowieści o tym czym CB jest w oczach współczesnych jakąś taką przestrzenią bardzo tajemniczą niewyjaśnioną ale, ale ta tajemniczość i ten mit jest kreowany tu i teraz nie jest, gdyby rzetelną opowieścią historyczną czy etnograficzną z tak zgadza się i tutaj właśnie jest to bardzo dobrze konsumowane przez ludy niekoniecznie tybetańskie, ale nie tylko, żeby oddać uczciwie podać do sprawy Tybetańczycy wydaje się trochę słabiej zorganizowani niż Chińczycy Hańczy wojowie, ale też jak najbardziej sobie radzą weszli bardzo mocno ten segment turystyki nawet zaczęli praktykę, które wśród narodów tybetańskich nie była popularna, czyli sprzedaży swoich komercyjnej jest np. mastif tybetański jest coraz obecnie bardzo mocna w Chinach nie tylko zresztą wręcz służby mundurowe częściowo przedstawiają się z owczarków niemieckich nam się tybetańskie ze względu na ich po prostu siłę i wytrzymałość tam, gdzie potrzeba niezbyt inteligentnego psa tylko takiego po prostu stróża atakującego Thomasa w tybetańskiej sprawdzają w ogóle fantastycznie i nawet widać taką też taki kontrast waha się, gdzie jak z, że właśnie tak naprawdę duża część tych biednych ludzi to nie są, jakby właśnie Tybetańczycy ani zresztą niekoniecznie są bardzo często właśnie napływowi sytuują się z Włoch z Interią Roux, a luksusowymi samochodami terenowymi właśnie jeżdżą Tybetańczycy, którzy potrafili robić bardzo dobrze biznesy z Chińczykami właśnie na mastifa tybetański czy na turystyce, więc to nie jest sprawa zero-jedynkowa, bo oni też jak bez zyskują na tym napływie turystów oczywiście turystyka tak prowadzona ona jest o tyle wyniszczająca, że wchodzi turysta, który konsumuje, a i tak bardzo właśnie ekspansywnie wiadomo śmieci nie korzysta w ogóle z czystych surowców i potem po prostu sobie wyjeżdżać z, a także no wiadomo z czego skorzysta z baru karaoke z lokalnej prostytutki męskiej żeńskiej tym podobne, więc tutaj na pewno dla spójności społecznej przy takiej presji takim popycie jest bywa to problematyczne, więc szczególnie, że no też tam się promuje, jakby schedy pewien rodzaj hedonizmu, gdzie to jest to jest z Ukrainy tybetańskie wolnej miłości jak jezioro długu czy właśnie z grilla także ekscentryczny, które oczywiście jest praktyką, która była zarezerwowana dla bardzo specyficznej ścieżki mnichów jest to bardzo specyficzny segment który, który nie czarujmy się na polegał bar na bardzo wielu elementach sama seksualne często w ogóle symboliczne nabył jednym z nich, więc teraz jak są takie kurniki, które zresztą w Tybecie pan tym, że wygracie także ta praktyka opierała się częściowo na mogą się opierać na energetycznie jak ratować wampiryzm energetyczny na kobiecie albo np. właśnie naj w szeregach praktyk związanych z używaniem zmarłych itp. więc tutaj to jest to zostało rzeczywiście komercjalizowane wypaczone właśnie buddyzm, który bardzo pragmatyczną filozofią dotyczącą właśnie praktyki praktyki medytacyjne w bardzo konkretne zostało wypromowane jako coś takiego bardzo mistycznego odlotowego i zupełnie nie realistycznego, więc ta turystyka nie jest do końca wobec zrównoważone i to na pewno jest bardzo duży nacisk właśnie czy nas społeczeństwo na środowisko naturalne chyba o tym do końca nie pomyślano to jest to to jest rzeczywiście rzecz do przepracowania do przemyślenia więc, jakie będą perspektywy to rzeczywiście trudno powiedzieć, ale rozumiem, że ta sprawa zupełnie wygląda inaczej jak z punktu widzenia Tybetańczyków czy Chińczyków, a trochę inaczej prezentuje się daleko od Tybetu czy Chin, czyli znowu wpisuje się nasze takie pewnie po stronie tali styczne myślenie o Tybecie, który jest no właśnie państwem, które NIK nikt nie ginie to jest takie bardzo by za czarno-białe zero-jedynkowe no 30 jest widzenie z 0 językowe, więc jest taka słoneczna to po prostu prościej porządkuje nam rzeczywistość to wiadomo, że kultury tradycyjne są generalnie pod presją modernizacyjną i one muszą się jakimś stopniu przekształcić i dostosować to nie jest także dla kultury tybetańskiej nie ma szans nawet taka forma CPI, o ile ona jest w rękach Tybetańczyków i o ile nie jest ona narzucona też jest jako szansę, bo w momencie, gdy ona się zaczyna pojawiać w telewizji, gdy zaczyna być promowana jako coś wartościowego to może przyciągać młodych Tybetańczyków, chociaż akurat waha się to trunku ciekawą nurtem popkultury kawa wraz z dominującym jest pop kultura indyjska boli łódzka czy właśnie przekształcona nie mamy Tybetańczyków śpiewających po chińsku bollywoodzkie przeboje tak jeszcze niektóre np. zgoła w maju oparta rytmy hiszpański, więc tutaj też jest bardzo ciekawy dynamiczny proces kulturowy, a po prostu jak będą na ziemi jest oczywiście pewien biznes pewien dylemat modernizacyjny ja z 1 strony na terenach, gdzie jest bardzo dużo Chińczyków na to słyszę Tybetańczyków narzekających właśnie na to, że jest tak dużej tak dalej, ale mówię no dobrze, ale macie rogi macie lepszy szkolnictwo mać inwestycje macie Ros no tak, ale też zagrożenie dla naszej kultury tybetańskiej za to na takich na takim Interior zupełnym słucham Tybetańczyków narzekających, że no, że tutaj nic nie ma niby władza chińska jest obiecała nam rozwój, a tutaj nic nie ma nie ma dostępu do dobrej edukacji do dobrej opieki zdrowotnej nie buduje się nic, a mówię no tak, ale czy macie własnych ludzi, żeby to zrobić po jak jak coś to tutaj przybędą Chińczycy nowa dorobić czy, więc tutaj to są takie dylematy bardzo trudne do pogodzenia tu zawsze będą pewne sprzeczności napięć i nie będzie tutaj dobre rozwiązanie tak się obawia, więc tutaj będzie zależało na ile Tybetańczycy sami świadomie będą potrafili zachować elementy własnej kultury, chociaż teraz jest to coraz trudniejsze ze względu na na również na zmiany w edukacji takie tendencje centralizacji w państwie chińskim, które kiedyś bardzo mocno promował to zróżnicowanie, nawet jeżeli pod pod płaszczykiem Cepelii to lokalne kadry mogły przejąć tę politykę narodowościową i wdrożyć programy, które uważali za stosowne często była bardzo duża szansa promocji takiej wielokulturowość wieloetniczność właśnie chińskiej Republiki ludowej obecnie jest od tego bardzo mocny odwrót i te narzędzia, które lokalne kadry właśnie tych kadr etniczne posiadały one były bardzo ułomnej oczywiście to działało bardzo różnie, ale jednak były no to to jest ten element jest osłabiony i ja uważam, że to jest pewne rzeczywiście procent jest jest to element nie też niepokojący chińskich mówi, że to nikt nie zginie tak dalej, ale i problemy oczywiście są w tym artykule pojawiają się pojawi się także kwestia relacji chińską indyjskich, czyli w taki jak i uwagi oraz jako zapory na rzece, które wpływają na część regionu w Indiach tak zgadza się tutaj troszkę może brakować na kompetencje, aczkolwiek tutaj i trzeba to znaczy, że mamy granice i indyjską chińska jest jest nadal pozostaje sporna, a ludność zachodnich Indii bardzo odmienna etnicznie od centrum no nie do końca na bardzo trudne relacje można powiedzieć tak jak mówimy, że Xinjiang z Pekinem no to są 2 takie elementy konfliktowe to i tak dużo bardziej chyba w Indiach pod tym względem jest dużo gorzej, gdzie mamy normalnie partyzantki, której wraz z wszami są weryfikowane przez armię indyjską niestety dramatycznie Kazimierza, ale no to nieraz bardzo trudne relacje oczywiście te prezenty są wspierane często nosi nazwę maoistowskie jakoś nikt podczas wojny stanie, ale przypomnijmy, że Chińczycy potrafili wydawać obywatelom indyjskiej np. Lesiński dokumenty tożsamości wspierać partyzantkę, ale z drugiej strony partyzantki są de facto bardzo często zbrojnymi ramienia plemion powiem w Indiach mamy taki proces od od wielu wieków znany do rywalizacji, gdzie wolne plemiona są podporządkowane włączony system kastowy i tutaj mamy można powiedzieć z najmniej UK 100 żony region w samych Indiach ludzie walczą po prostu swoją swoją ziemię przede wszystkim no i a rząd nie dali na temat takich budujemy drogę będzie tam rozwój to się sami integrują to samo słyszę, jakbym słuchała po prostu mandarynów w Pekinie wybudujemy drogę i Tybet wciśnięcia się uspokojona widzimy, że tak do końca nie działa, ale dodatkowo mamy po prostu napięcia na granicy i co jakiś tam czas starcia rzeczywiście zapora wodna to będzie drugi punkt zapalny, ponieważ na brak ma Putra to jest to są po prostu miliony rolników indyjskich, ale też nie tylko artystyczną dla treści są niezależne, a Chiny będą kontrolowały wodę powiem co jest strategicznym surowcem tybetański właśnie owa woda, której coraz bardziej brakuje jeszcze mamy te zmiany klimatyczne, a z tym z Tybetu właśnie wykuwają najważniejszy rzeki azjatyckie również Mekong oczywiście Jangcy Huang to jest sprawa wewnętrzne chińska, ale żyliśmy brakuje wody one to jakby mając ten surowiec strategiczny, a jeszcze w Tybecie topnieją lodowce co przy okazji uwalnia nowe nieznane bakterie wirusy, czyli nie tylko mokre targi w stylu Uchański, ale także lodowce tybetańskie mogą zawierać bardzo ciekawe biologiczna odkrycia i której mowa w sprzeczności tylko zmontować to wszystko powoduje, że pewne zagrożenia napięcia w regionie ja trochę się ich nie znam na sprawach militarnych wartej na złość rzecz uwagę, że kolej również może mieć znaczenie militarne logistyczne i mamy tutaj jest miejscowość nim ci na mapie zaznaczono ona jest bardzo blisko tego tych regionów zapalnych regionów przygranicznych, czyli to może służyć do transportu żołnierzy jako takie zaplecze logistyczne nie chcę teraz wymądrzać, chociaż po pozy w uchwale, że moja jednostka i ja osobiście organizujemy z ośrodkiem badań Azji cykl debat azjatyckich mieliśmy debatę historyczną na temat właśnie konfliktu indyjską chińskiego, a na jesieni jak się udaje Szala to będziemy gościć również zachodnie ekspertów, komentując współczesną sytuację wtedy będę dużo mądrzejsza, choć nadal nie deklaruje, że będę będę w stanie wpływać na temat audycji, ale przynajmniej będziemy troszeczkę więcej wiedzieli co tam tak naprawdę na tej granicy się dzieje, ponieważ mamy bardzo na dużo sprzecznych takich informacji wiadomo jest to obszar, który nam bardzo duży potencjał konfliktowy, ale też właśnie tej informacji siłą rzeczy są bardzo bardzo rozproszona niepewna bardzo pani dziękuję za dzisiejszą rozmowę państwa także odsyłam do artykułu wspomnianego wcześniej to jest tygodnik The Economist wydanie z 5czerwca w ogóle warto dodać 506 strona fast traktu tron o nowej nitce kolejowej 435 km i o tym co ona oznacza na poziomie politycznym społecznym także technologicznym międzynarodowym to wszystko znajdą państwo w tygodniku The Economist, a opowiadała o tym pani profesor pani doktor na razie na już wkrótce profesor pani dr Katarzyna Golik z Instytutu studiów politycznych Polskiej Akademii Nauk informacji już za kilka minut o godzinie jedenastej po informacjach Marcin Masecki pojawi się w programie off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA