REKLAMA

Belgijski reżyser wystawia Czechowa w Warszawie i Krakowie

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-06-25 11:40
Audycja:
Czas trwania:
15:27 min.
Udostępnij:

Jeden z najwybitniejszych europejskich reżyserów Luk Perceval wystawia "Trzy siostry" Czechowa w TR Warszawa i w Teatrze Starym w Krakowie. W obsadzie znaleźli się: Jacek Beler, Zygmunt Józefczak, Natalia Kalita, Rafał Maćkowiak, Maria Maj, Jacek Romanowski, Małgorzata Zawadzka, Mirosław Zbrojewicz, a także Oksana Czerkaszyna.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska 3 siostry w reżyserii luka Percevala to najnowsza produkcja TR Warszawa w koprodukcji z Narodowym Starym teatrem w Krakowie premiera spektaklu na podstawie dramatu Antona Czechowa przekładana przez pandemię odbyła się kilka dni temu w Warszawie kolejne spektakle dziś jutro i w niedzielę VAT-em studio, a następnie 0304. 0607. 8lipca w Krakowie w Starym teatrze moimi gośćmi są dzisiaj Maria maj aktorkę spektaklu Percevala Rozwiń » wcielająca się w postać Olgi witam serdecznie dzień dobry jest z nami również pełnomocnik do spraw programowych TR Warszawa i współtwórca dramaturgii spektaklu 3 siostry Roman Pawłowski dzień dobry czy dzień dobry i podobno to pan panie Romanie mówił luka Percevala jednego z najwybitniejszych reżyserów teatralnych w Europie, żeby wyreżyserował 3 siostry w Polskim teatrze, bo słyszałem, że on mimo tego, że ma na koncie swoje oczywiście wujaszka wani Płatonowa to jakoś wypierał 3 siostry zabite swojego zainteresowania w rzeczywistości na pracę luka Percevala złożyło się w Polsce złożyło się bardzo wiele namów tutaj bardzo ważną rolę do drogi Grzegorz Jarzyna już szef artystyczny, który od wielu wielu lat różnych okolicznościach luka zaprasza do Warsza wolno to zaproszenie rzeczywiście jakoś się zmaterializowało 2 lata temu zaczęliśmy rozmowę o tytule ni faktycznie 3 siostry jako propozycja pojawiła się na samym końcu tych rozmów myśmy rozważali najprzeróżniejsze propozycję opcji adaptację pierwszą myślą faktycznie była sztuka emigracji Look bardzo chciał dotknąć tego problemu widzi go blisko Antwerpia, gdzie mieszka jest miastem wielokulturowym i bardzo silna tam jest także migracja z krajów wschodnich i wschodniej Europy, ale i ja ja pomyślałem, że może trzeba przesunąć środek ciężkości tej interpretacji na bardziej uniwersalne kwestie dotykające nas wszystkich bez względu na pochodzenie kulturowe narodowość i przyszło do głowy co by się stało, gdyby te 3 siostry były w wieku zaawansowanym, w którą podsunął bankowi taką książkę od Górskiego psychoterapeuty do drogi pismo zatytułowaną fabryka nostalgii lub, której autor opisuje nostalgii jako chorobę współczesnego świata, ale nie tylko współczesnego od wojen napoleońskich przez emigrację zarobkową z Europy do Australii do Kanady, a ludzie tracili korzenie kontakty ze swoją małą lub większą ojczyzną, za którą niesłychanie tragicznie boleśnie tęsknili to doprowadzało niektórych do obłędu i to zafiksowanie na przyszłości nostalgii na ten krocie za wyobrażoną gruncie rzeczy rajem stało się jakimś punktem wyjścia do myślenia o 3 siostrach rzeczywiście pracował wielokrotnie zastanawiał się nad tym tytułem, ale zawsze go znieść cała ta fraza do Moskwy do Moskwy, bo przecież Moskwa jest w gruncie rzeczy dzisiaj blisko można tam po prostu pojechać najlepiej w ogóle tam jeździć, bo to stolica do nieprzyjemnego imperium to za czym tęsknią w takim razie 3 siostry wg luka Percevala wg Marii maj wg Jacka Ben Lehre i kilku innych jeszcze osób, które w spektaklu występują, które tworzą ten lustrzany świat, bo warto tutaj podkreślić, że lustro jest jednym z głównych bohaterów spektaklu w reżyserii luka Percevala lustrzany świat, który tak naprawdę jest kwintesencją teatru, bo my widzowie też szukamy przecież postaciach odbicia samych siebie, czego szukają w tym odbiciu Czechowa wszyscy bohaterowie Maria może to właśnie od swojej strony, bo to bóle jedno czy dramaturgia inaczej aktorstwo i ja tam także, że jest jak g 80 latte bardzo pięknym przedstawieniu 3 sióstr marce reżysera Janusza czeka i też teraz niedawno zrobiliśmy takie decyzje szkole jest teatralnej taki i były z pytań były 3 stare siostry właśnie, czyli macie tutaj i oraz klasa ta starość bardzo sprawdziła i okazało się, że one po prostu mówiąc cały czas te same teksty będąc już w naszym wieku ten nic nie zmieniło one u zaczął, ale tęsknią wydaje się, że właśnie tutaj raptem przekonuje się w tym spektaklu o niezwykłej wadze i znaczeniu rodziny to znaczy rodziców to są osierocone dzieci po prostu cała ta czwórkę bohaterów akurat rodzina prezes ROW-u w momencie, w którym stracili ten ideał ojca i rozliczająca matkę po prostu są bezradni i nie mogą odnaleźć tego raju dzieciństwa młodości, kiedy czuli się bezpiecznie czuli się ważni ich rodzice byli królami, a oni byli książętami mieli przed sobą wszystkie możliwości może tak, że UE skończyły się te możliwości, jakby czas się kurczy i nie ma wyjścia z tej pułapki i ta tęsknota jest właśnie z artykułu u innych, a zatem niemożliwe zatem szczęściem które, które było kiedyś przez państwo i rozwiązania to nowość na pytanie czy jest może jakieś wyjście z tej bezradności, której pani powiedziała z tego lustrzane zaklętego kręgu czy jesteśmy już na zawsze złapani w potrzasku własnych zakręci i własnych marzeń no bo prawdopodobnie efekt jak jest jakieś wyjście jest to, że LOK jest buddystą i 30 lat uprawia jogę i jakby nataką gdyńską filozofię to znaczy bycie tu i teraz i radość z tego co jest na pewno jest po prostu zmiana perspektywy przeziębieni spowite w tylko, że dniem dzisiejszym tym tym po prostu coś co jest wydajemy się docenić te relacje i to rzeczywistość no to, żeby nie być takim zgłaszanym górę wiecznie niezadowolonym i narzekającym wspominający interesującym wydaje się, że to jest wejście spółki spółeczki panie Romanie pan co przeczytał 3 siostrach Czechowa takiego czym do tej pory nie wiedział nie zdawał sobie sprawy właśnie przy okazji tej współpracy z lukiem forsowane może nie przeczyta co przeżyłem, ponieważ byłem obecny w całym procesie próg pierwszej lektury adaptacji przez jakiś próby sytuacyjne jeszcze w sali warsztatowej zupełnie odmiennej przestrzeni zaś właśnie wejście do ATM studio i ustawienie tego spektaklu przestrzeni scenografii to co niezwykle prosty uderzyło to skala emocjonalna, którą aktorom aktorką z reżyserem udawało się wygenerować tego tekstu czułem się, kiedy na tych próbach, jakbym był w głowie kogoś z chorobą dwubiegunową i jakby ten stan euforii depresji po prostu zmieniał się co kilka minut i rzeczywiście myślę rzecz, że prasować doprowadził jak mówił zresztą wielu aktorów wiele aktorek do granicy, a nawet poza docisnął do ściany jak to ujął chyba Jacek Balcer dramaturgii emocji Czechowem żyjemy oczywiście, że Czechow pisał fabuł tylko i dramaturgia w jego sztukach to dramaturgia Stanów emocjonalnych niewiele się tam dzieje, mimo że mija czas ludzie tracą sens życia, ale generalnie chodzi o zderzenie najprzeróżniejszych emocji i ta amplituda była jakaś niesamowita nigdy się wcześniej nie oczekiwałem spodziewałem tego po Czechowie, który jednak nos jest w dużej mierze granych w sposób konwencjonalny jest zanurzony w rosyjskiej kulturze i no jak my mamy w głowie ten sentymentalny obraz po prostu ludzi białych lnianych ubraniach prosto z parasolkami Samowar prawdę, który stoi dziś rusza w ogrodzie nadal, czyli po prostu spłacających nad szklanką herbaty za życie mija, a tutaj to przemijanie jest po prostu odarty ze wszelkich złudzeń, ale jednocześnie nie jest to opowieść o ludziach wycofanych często używaliśmy tego porównania do dramaturgii Samuela Becketta, że czekanie na Moskwę do czekania na Godota czekanie na nas na to co nigdy nie przyjdzie, ale ci ludzie walczą razem ze wszystkich sił nie tyle, żeby polecieć do Moskwy, a co, żeby utrzymać status quo swoje wątła wątku życie, które zamknięto już do 4 ścian jakiejś instytucji opiekuńczej czy gdybym jakiegoś szpitala trudno powiedzieć w ogóle, gdzie się by dzieje, a więc ta energia również nie zaskoczyła trzecia rzecz to temat seksualności kompletnie ukryty między wierszami kompletnie zamazany i zakłamane w gruncie rzeczy recepcji dramatów Czechowa, a tutaj po prostu wydobyty jako pierwsza napędową siła, a jednocześnie największe niemożność z tych ludzi, bo no, bo facet już nie mogą albo albo są jak pierwszy grany przez Jacka oraz sparaliżowani i jedno naprawdę postacią, która ma jakieś życie seksualne jest Natasza żona Andrzeja, więc to był jakiś naprawdę gigantyczne odkrycia tutaj bardzo nam też pomogła książka, którą nam podsunęła Maria maj Maria dziękuje decyzji antonówki kobiety w życiu Antona Czechowa niż dobrze pamiętam ten efekt te prace graficzne, która opowiada o tym czy rzeczywiście leżało tak celnie podać literatury wiedziało ale o czym powszechnie nie było mowy, że po prostu pewnym Anton Czechow był norek to powiedzieć, a anachronicznym słowem był kobieciarzem, ale generalnie miał bardzo skomplikowane bardzo bogate w relacji z kobietami zapewne też niezwykle bogate życie i rozpaczy, a jednocześnie jego uczuciowe życie z kobietami było związane głównie system siostro ja sobie wymyśliłem, że tam po rokuje taką setkę i dzieci drogą przez Sieczka i bratem Dziewicy nie mogą, jaki piękny świat bo, bo w zasadzie te uczucia, których rząd są jedynie uczucia rodzinne ani nie potrafią, jakby przenieść pokochać obcego człowieka tak odpowiedziałem i jesteś moim zdaniem fantastyczne dla mnie odkrycie lokal, że to oni są tak przez to przez rodziców ze zaprogramowane, że uczucia mogą być tylko rodzinie i ma właśnie pani Maria w czasie prób nagrywali państwo rozmowy z Romanem Pawłowskim cały zespół biorący udział 3 siostrach takie rozmowy nagrywał i i w rozmowie pani przyznała, że czuła się w tym procesie luka Percevala nazwijmy to tak bezpieczna, mimo że było to coś zupełnie nowego i tak się zastanawiam co dawało pani to poczucie bezpieczeństwa to ja myślę, że tak wszyscy koledzy czują i to czuliśmy do premiery cały czas właśnie teraz lukę zabrakło 5 i jesteśmy tak też tak osieroceni przez tatę profesorowi aż o inne, bo brakuje nam zarówno właśnie śmiechu Romana i śmiechu lukę dlatego na no jakoś tak niepewnie tak podchodzimy do tego spotkania z publicznością, które raczej siedzi milcząca wydaje się, że to jest komedia to znaczy to jest komedia romans mam nadzieję, że to potwierdzić po tyle razy się śmiały serdecznie ci bohaterowie są zgodni co tragikomiczny ani co chcą żałośnie, ale śmiesznie i te szkody co dawało poczucie bezpieczeństwa promieniowanie ojcostwa luka znaczy to, że on akceptował nazw kompletnie absolutnie czuliśmy się zaakceptowani teraz leży mówi o przemocy tacy itd. one w ogóle niczego, ale nie zmuszał ani nie namawiał on był niesłychanie uważny i wyciąga z nas każdą naszą teczkę czy te, które mu się spodobała i po prostu rozwija się im niesłychanie był partnerski w tej współpracy naprawdę totalnym partnerem da się czuję tego nie można zagrać, więc na stęp czuliśmy się absolutnie bezpieczni, że prowadzi nas jakimś właściwym kierunku i nie jest ten kierunek nie jest przecież panem, kiedy luka nie ma już w Warszawie to państwo cały czas prowadzą przed spektaklem zajęcia jogi teraz już sami osamotnieni niestety nie prowadzimy cechy z Epic, ale to np. ty, ale on miasto zaszczepił to znaczy mam nadzieję, że tak wygląda premium Miedź, kiedy siedzimy czekamy, kiedy publiczność chodzi to jest ten moment takiej medytacji i oddychania jakiegoś mówię jakiegoś spotkania ze sobą i to bardzo jest uspokajający te krajowe u nas na pewno została bardzo państwu dziękuję za to spotkanie na łączach sklepowych Maria maj aktorka i Roman Pawłowski pełnomocnik do spraw programowych TR Warszawa i współtwórca dramaturgii przez spektakl 3 siostry byli gośćmi kultury osobistej zapraszamy państwa na spektakl 3 siostry w reżyserii luka Percevala produkcji TR Warszawa w koprodukcji z Narodowym Starym teatrem w Krakowie kolejne spektakle dziś jutro w niedzielę w Warszawie kolejne 0304. 0607. 8lipca w Krakowie bardzo państwu dziękuję dziękuję dziękuję bardzo, cenię dziękuję też Pawłowi Wiśniewskiemu za pomoc w przygotowaniu programu do usłyszenia czesne informacja w TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA