REKLAMA

Kończy się dziwny i trudny rok szkolny

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2021-06-25 14:00
Prowadzący:
Czas trwania:
21:34 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
czternasta 7 popołudnie Radia TOK FM przy mikrofonie Filipka kurz jest z nami Karolina Słowik z gazety wyborczej dzień dobre dzień dobry i Krzysztof Chorwat Radia TOK FM dzień dobry dobry tej chwili czy Karolina dzień dobry państwu zakończenie roku szkolnego dziś, jakby ktoś spojrzał na to co się dzieje na ulicach Warszawy to większej różnicy między tym zakończeniem tymi sprzed dwóch-trzech lat raczej nie zauważył dziesiątki dzieciaków białych koszulach z kwiatami dla Rozwiń » nauczycieli nic nie stało, ale doskonale wiem, że tak nie było kończy się bardzo dziwnej bardzo trudny rok dla systemu dla uczniów dla nauczycieli, których oboje uważnie śledziliście dlatego zróbmy sobie oraz podsumowanie tych ostatnich 10 miesięcy może zaczniemy na sam początek różnic, które jeszcze wskazali jeśli weźmiecie pod uwagę początek tego roku szkolnego jego koniec atmosferę przygotowanie systemu Karolina byś mogła zacząć zaczynaliśmy we wrześniu stacjonarnie minister Piontkowski ówczesny minister edukacji mówił powtarzał jak mantrę, że mury nie zarażają i otworzył szkoły i bez zaspy zabezpieczeń to o co apelowali dyrektorzy nauczyciele, ale też rodzice uczniowie, żeby zrobić edukację hybrydową, żeby wykorzystać to, czego się nauczyli od marca do czerwca, żeby włączyć do do szkół stacjonarnych to to się nie udało wszystkie wnioski dyrektorów o edukację hybrydową były odrzucane przez kuratoria i rzeczywiście po do połowy listopada udało się chodzić do szkoły potem zaczęła się kolejna fala pandemii słyszeliśmy początkowo, że mu nie zarażają od ministra potem premier sam przyznał że, że mobilność, która jest związana z chodzeniem do placówek mobilność związana z dojeżdżania dzieci do szkół odbiła się mocno na statystykach zakażeń covidowych i rzeczywiście rząd musiał zamknąć wszystkie szkoły UNESCO wyliczyło, że Polska jako jeden z kilku krajów miał najdłuższą edukację zdalną to jest to było w maju to było 35 tygodni mieliśmy na liczniku 5 państw, jakby przebiło ten ten nasz rekord, więc dzisiaj minister Czarnek chwalił się, że klasy 13 i przedszkola pracowały stacjonarnie przedszkola praktycznie nieprzerwanie klasy 13 najdłużej ze wszystkich roczników, ale chyba nie ma się czym chwalić nie wydaje mi, że to jest dobry wynik Krzysztof początek roku szkolnego to oczywiście ogromna nerwówka jak mówiła Karolina wszyscy wrócili do szkoły, ale pewną obawą, że właśnie prędzej czy później się to skończy przede wszystkim z taką niepewnością co jeśli trzeba będzie wrócić z powrotem do nauki zdalnej nauczyciele zdawali sobie sprawy, że sprzęt nadal nie domaga i nadal wielu z nich nie miało wtedy szkoleń nie wiedziało za bardzo jak już jak jeszcze jeszcze wtedy jak prowadzić zajęcia to dopiero tak naprawdę mniej więcej chyba po nowym roku, czyli teraz w tym roku na początku tego roku nie więcej się unormowało i było coraz lepiej, gdy miał porównać z końcówką roku to teraz nadzieja jest taka, że rzeczywiście powrót będzie we wrześniu i raczej potrwa dłużej to nauka stacjonarna być może tak mają nadzieję taką nadzieję mają nauczyciele uczniowie rodzice, że potrwa właściwie cały czas nieustannie, choć niektórzy mają głowy to, że czwarta fala gdzieś tam czeka być może trzeba będzie znowu wrócić, więc pytanie teraz czy jesteśmy na nią przygotowani szkoły są na nią przygotowani przygotowanych a w jaki sposób uczniowie nauczyciele radzili sobie z tymi okolicznościami, kiedy nadeszła już ta druga fala nastąpiło nastąpił drugi lockdown i wydawało się chyba, że to już będzie stan nie tymczasowy tak jak to było jeszcze za przeszłym roku szkolnym, kiedy to była tylko końcówka roku szkolnego, ale stan permanentny dyrektorzy nauczyciele byli już przygotowani, jakby od wiosny mieli już sprawdzone narzędzia na początku jeszcze w zeszłym roku szkolnym było także było dużo takich nieporozumień przy wyborze narzędzi np. nauczyciele korzystali z Wiskordu, czyli takiego czatu dla graczy wkroczyli na niebezpieczny teren uczniów do Królestwa uczniów i wtedy trochę oberwali rajdami internautów i patostreamerów już w listopadzie w połowie listopada byli o tyle mądrzejsi niektóre szkoły jak np. Kraków zaopatrzył wszystkie szkoły w tym był to jednolity system wiele szkół jak już sobie technologicznie z tym poradziło, ale to czym chyba nikt do końca sobie nie umie poradzić to z izolacją i z tym, że siedzenie 8 nawet czasem 10 czasem w przypadku nauczycieli 1214 godzin na nowe w ciemnym pokoju przed komputerem dotąd nie może dobrze wpływać na samopoczucie na na relacje, więc uczniowie rzeczywiście wrócili w czerwcu do szkół z takim nauczyciele też takim poczuciem, że te relacje zostały nadwątlone czasem zerwane klasy podzieliły się małe grupki na Messengerze i to był chyba to jest największy minus tej edukacji zdalnej, ale to co mnie osobiście niepokoi to, że ministerstwo, jakby nie robi nic, żeby wyciągnąć wnioski zrobić taki bilans zysków strat i na serio zastanowić nad tym co zadziałało w tej zdalnej nauce, bo przecież nie wszystko było takie złe to jest ogromny boom na kompetencje cyfrowe nauczycieli uczniów być może można to jakoś wykorzystać wpleść to do szkoły stacjonarnej jakoś ograniczyć tę mobilność jeśli mamy zagrożenie czwartej fali niestety nikt o tym nie mówi jest tylko wyliczanie i przebijanie się na to ile ile ministerstwo teraz przeznaczy pieniędzy na na pomoc na zajęcia dodatkowe czy na zajęcia sportowe czy psychologiczne które, które będą dotyczyć tylko Ułamka szkół, bo tylko 1,5100022 000 Krzysztofa widzi jakieś pozytywy związane z tą nauką zdalną wystąpienie ministra w Sieradzu podczas zakończenia roku szkolnego mówi nawet do uczniów będzie miał konferencję prasową i tam właśnie powtarzał, że tych programów ma być dużo zresztą dostał specjalny fundusz wczoraj Sejm przegłosował ten fundusz tzw. fundusz Czarnka, który pozwoli ministrowi wydawać pieniądze na różne inicjatywy programy no i minister zresztą bardzo dziękował Sejmowi, że wbrew Senatowi, który krytykował te są opozycja skrytykowała te przepisy jednak przyjął takie przepisy, które pozwolą mu robić no i zapowiedział, że już w lipcu ogłosi programy w tym m.in. będzie taką taka odbudowa relacji, a oprócz tego oczywiście wycieczki po różnych muzeach miejscach pamięci no to też przyznał, że razem z instytucjami odpowiedzialnymi za unowocześnienie cyfrowe będzie próbowało ministerstw czy nawet będzie mocno działało w tę stronę, żeby właśnie te kompetencje cyfrowe podnosi, ale też by doposażyć szkoły nowy sprzęt wciąż mimo wszystko mam wrażenie, że przypomina to malowanie trawy na zielono, bo o tym, że pieniądze są przeznaczane na nowy sprzęt słyszymy właściwie od wiosny zeszłego roku na rzeczywistość, jaka jest pokazują chociażby różne inicjatywy, które które, które dzięki, którym są zbierane np. komputery używane oddawane uczniom całym rodzinom lub nauczycielom po to, żeby w ogóle elekcje mogły się odbywać na sprzęt to jest 1 rzecz, ale pandemia uwypukliła też to co gdzieś tam wiedzieliśmy na co dzień mało, kto zastanawia się młodzi nie mają równych szans, że status materialny nawet w obręb 1 osiedla zaangażowanie brak zaangażowania rodziców i możliwości powodują, że są tacy, którzy mają nieporównanie łatwiej niż inni też zastanawiam się da się to w jaki sposób tymi pieniędzmi zasypać odgórnie i odgórnie te też szansę wyrównać skoro mam jak na tacy podane, że ten problem rzeczywiście jest no właśnie to jest chyba największy największy minus tej edukacji zdalnej, że ci, którzy mieli gorzej w edukacji mieli jeszcze gorzej, a ci, którzy mieli lepiej prawdopodobnie mieli jeszcze lepiej, bo mieli dobre warunki do nauki dobry sprzęt nauczycieli na wyciągnięcie ręki, a ja mieszkam na warszawskiej Pradze i moi sąsiedzi nastoletni sąsiedzi snuli się po osiedlu i chodzili do dużych podstawówek po 600800 uczniów i tutaj relacje i relacje są mniej zacieśniania niż np. na wsiach czy mniejszych miasteczkach i nauczyciele wszystkich mogą złapać jeśli oni nie mają kapitału kulturowego w domu nie mają rodziców, którzy mogą im pomóc w lekcjach to rzeczywiście dużo stracili podczas tego roku i tutaj czy te zajęcia dodatkowe, które minister proponuje one zdadzą egzamin też eksperci raczej są sceptyczni raczej mówią o tym, że warto wykorzystać nowe technologie do tego, żeby te różnice zasypywać na bieżąco, żeby przeznaczyć pieniądze chociażby na pomoc i wsparcie psychologiczne, którego ciągle brakuje na co narzekają już pokazują raporty po powrocie uczniów nauczycieli do szkół, które pokazują też jasno, że nauczyciele nawet obawiają się tego, że nie mają tego wsparcia nie mają żydowskich kompetencji do tego, żeby rozmawiać z uczniami o problemach, które nurtują, a jeśli nie mają kompetencji nie wiedzą jak z nimi rozmawiać to jasne jest, że powinien być tam jakiś specjalista, który z nimi o tym rozmawia, a połowa szkół takiego specjalisty po prostu nie ma to są fakty, zanim przejdziemy do tego w jaki sposób ministerstwo dobrze by było, gdyby wspierało nauczycieli uczniów wg ich samych relacji do chciał się spytać o to zjawisko znikających uczniów, które się pojawiła już na początku pandemii nauki stacjonarnej czy ktoś pokusił się w ogóle o obliczenie tego ilu uczniów z powodu tego, że nie mieli dostępu albo nie chcieli albo nie elity kultury nauczania w domu nie brało udziału w lekcjach tak naprawdę wypadło z tego systemu edukacji ma niewielkie szanse na powrót liczył samorządy się pokusiły np. w Warszawie, ale to był to są dane z zeszłego roku zeszłego roku szkolnego około się ponad 6600 uczniów nie uczestniczyło w ogóle żadnych zajęciach w Poznaniu około 500 potem, gdy dopytywaliśmy samorządowców nowsze dane to to trudno było to oszacować, bo pojawili się tak tzw. zdalni wagarowicze to znaczy dzieciaki, które lokowały na tym psy miały wyłączone kamerki na świat grały całe zajęcia w grę albo uczestniczyły w innych konwersacja w innych okienkach nie wynosiły nikt z lekcji i tai skali tego zjawiska to już to trudno komukolwiek oszacować wiemy natomiast, że ministerstwo odmówiło zdecydowanie zajęcia się tym tematem w ogóle nie chciało zbadać sprawę powiedział, że to jest sprawa organu prowadzącego, czyli samorządów Karolina Słowik z gazety wyborczej Krzysztof Chorwat Radia TOK FM są z nami za kilka lub na 1420 informacja po nich wracamy rozmowę 1425 popołudnie Radia TOK FM cały czas są z nami Karolina Słowik z gazety wyborczej Krzysztof Chorwat Radia TOK FM Witajcie jeszcze raz dzień dobry cały czas rozmawiamy o tym jak wyglądał ten ostatni rok szkolny, który dzisiaj dobiegł końca rozmawialiśmy przed informacjami o sytuacji nauczycieli uczniów to teraz przejdźmy poziom poziom wyżej, chociaż troszeczkę ten temat zachęciliśmy jak zachowywało się ministerstwo edukacji, a potem ministerstwo edukacji nauki jak reagowała na te wyzwania Najder zbiera uczniów pedagogów wiemy, że bardzo optymistycznie podeszła do początku roku szkolnego, ale potem, gdy realne stało się właśnie nie doprowadzi tej nauki stacjonarnej w 100%, że nauka zdalna musi wejść w życie jak zareagowało jak jak ono poradziła sobie z egzaminem Nora Karolina pisała o tym tekst m.in. o tej Platformie, która miała powstać właściwie od lat nie powstaje i która mogłaby pewnie pomóc, a nie pomogła wszyscy w takim zawieszeniu gdzieś tam jak wcześniej mówiliśmy właśnie szukali różnych narzędzi, które rozwiązałyby problem pomogły w nauce zdalnej Karina o Platformę e-podręczniki rzeczywiście ministerstwo wydało na to już w początkach pandemii 16 000 000zł i miała powstać Platforma jednolita dla wszystkich szkół, która będzie zawierała w sobie funkcję czatu komunikatora takiej wideokonferencji czasie udało wideokonferencja nie do końca było takie wielkie oczekiwanie ze strony ze strony środowiska, że takie narzędzie powstanie, ale potem przyszła refleksja, że być może firmy z Doliny Krzemowej lepiej to robią i być może trudno się ścigać polskiemu rządowi na nowinki technologiczne, więc zarzucono to chodziło tylko po prostu o to że, że szkoda tych 16 000 000 skoro skoro i tak nie działa to morze można było te pieniądze przeznaczyć na na zdalną edukację szkolenia przede wszystkim dla nauczycieli, których nie było teraz są z lekcji Enter, ale to dotyczy tylko 75 000 nauczycieli mamy ich przypomnijmy około 700 000 w Polsce i też koordynatorki lekcji Enter mówił wyborczej że, że te szkolenia nie są stricte pod edukację zdalną tylko pokazują wielość narzędzi róż to są takie raczej inspirację niż prawdziwe szkolenie, więc szkoleń dla nauczycieli wciąż nie mamy i nikt też ich już raczej nie zapowiada w ministerstwie i ja chcę dodać jeszcze zwrócić uwagę na takie rzeczy polityczne, które zaprzątały głowę urzędnikom ministerstwa, bo tak najpierw mieć do czynienia z kampanią wyborczą i to niektórzy wprost mówią, że to właśnie to uniemożliwiło przygotowanie, bo ważniejsze było wygrać oczywiście wybory, a później ministerstwo zajmowało się same sobą, czyli zmienia łączyło 2 resorty ministerstwo edukacji i szkolnictwa wyższego i tak powstało ministerstwo edukacji nauki, którym kieruje od jesieni Przemysław Czarnek i tutaj zaczęło się jeszcze dodatkowo komplikować, zwłaszcza teraz pod koniec roku myślę mamy tego obraz jak ostatnio nowe proponowane przepisy wzbudziły duże kontrowersje, ale właściwie od początku tego roku minister robi różne rzeczy, które wzbudzają oburzenie środowiska nie tylko edukacyjnego światowego, ale też właśnie wśród dyrektorów np. szkół wyższych, bo tam też przeprowadza różne zmiany zapowiada kolejne no dobrze właśnie co się wydarzy w przyszłym roku, bo tak sobie myślę o dotychczasowej działalności ministra Czarnka na tle medialnej, że myślę, że państwo doskonale wiedzą, którą stronę zmierza dziś na ulicach widziałem też kilka uczennic, które miały ze sobą tęczowe torby sobie tak pomyślałem, choć za rok będzie niemalże symbol oporu no właśnie tak mówią eksperci, że przy szkołach, które czeka nas od września to będzie szkoła nie tylko niestabilna różnymi zwolnieniami ruchami kadrowymi, które na, które mogą wpływać bardzo realnie kuratorzy oświaty, ale też zastraszona, bo jak rozmawiałam z rodzicami oni zdają sobie sprawę z tego, że ich dyrektor może być odwołany za jakiekolwiek przewinienie które, które kurator uzna za za stosowne to oni mówili mi, że no, ale jak przecież nie ma tylu kadr PiS nie ma tylu kadr, żeby wymienić wszystkich dyrektorów szkół, a potem jeszcze nauczycieli na tych prawo myśl tych powiedzmy to oczywiście nie ma, ale wystarczy po prostu zastraszyć środowisko, które przeżyło bardzo wiele strajk w 2019 roku to jak zostali potraktowani przez rząd ówczesny rząd Beaty Szydło przez Annę Zalewską jak przeżyli całą tą wichura związaną z likwidacją gimnazjów oni są teraz rzeczywiście osłabionym i rozbitym środowiskiem, które które, na które łatwo wpłynąć np. komisjami dyscyplinarnymi albo teraz teraz już nawet nie chodzi o komisje dyscyplinarne dyrektor będzie musiał odpowiadać karnie do 3 lat więzienia za przekroczenie uprawnień, więc po prostu minister Czarnek wziął szkołę tak jak mówię mówili eksperci pod but i i to wystarczy, żeby utemperować środowisko, żeby nie było Tour de konstytucja, żeby nie było edukacji seksualnej ani równościowej nawet dyrektorzy mówią już proszą swoich nauczycieli na forach, żeby zaprzestali jakichś pomysłów zorganizowaniem warsztatów sprawa człowieka nawet po bo to i tak to też może się wydać ministrowi kuratorowi za działanie polityczne co ciekawe te zmiany rozpoczynają się pod koniec roku szkolnego projektu nadal nie ma tego dotyczącego kuratorów co oznacza, że pojawi się prawdopodobnie teraz już na pewno po końcu roku szkolnego no i wakacje będzie ten czas, kiedy będzie można przeprowadzić bez właściwie oporu skoro wszyscy rozjadą się na wakacje, chociaż są ruchy są też politycy, którzy zapowiadają, że będą nagłaśniać tę sprawę będą jeździć informować rozmawiać po całej Polsce, żeby jak taki zbudować ruch protestu przeciwko tym propozycję, jakby było tego mało to jeszcze rzeczywiście ta wizja kolejnego lockdownu robi się coraz bardziej rata czy zamek dobre praktyki, które można by się powołać już mówiła już mówimy o tej stronie technicznej ewentualnie nauki zdalnej, bo tak jak mówiła Karolina na nauczanie zdalne trwało wyjątkowo długa dotknęło praktycznie całej Europy czy można ocenić, że był jakiś państwa systemy, które poradziły sobie na tle dobrze, że mogą uchodzić za wzór tak np. wielka Brytania, ale albo Hiszpania, ale to są państwa, które mają na to środki, które przeznaczają realne środki na edukację my tak jak trudno trudno nam się w ogóle zrównywać z nimi, bo po prostu tych środków na edukację nie mamy edukacja w Polsce szkoły w Polsce są wciąż niedofinansowane przed tuż przed pandemią brakowało przecież pieniędzy na pensje niektórym samorządom, więc subwencja jest niewystarczająca i są organizacje pozarządowe, które proponują nauczycielom dyrektorom, żeby oddolnie zorganizowali oddolnie brali to co w edukacji zdalnej zadziałało i proponują rzeczywiście taką naukę hybrydową, żeby wykłady i taki transfer wiedzy twardy w transfer wiedzy robić online, czyli robić takie mini wykłady dla dzieci, które będą mogły sobie w domu odtwarzać czas w szkole poświęcić na pracę z uczniem i wtedy ta praca ucznia może być zróżnicowana nauczyciel będzie miał więcej czasu dla tych, którzy mają większe zaległości będzie mógł udawać wyznaczać nowe zadania tym, którzy są już z przodu i to być może pomoże niektórym wyrównać te nierówności, które są w danej klasie nie było też być taką odpowiedzią na ten problem ładowania podstawy programowej, której zawsze mówią nauczyciele, bo jest nie mają czasu właśnie na pracę z uczniem przez to, że muszą pędzić z materiałem to co mówi Karolina byłoby idealnym rozwiązaniem, żeby nawet wrzucać notatki jakieś właśnie przez przez narzędzia różne internetowe rzeczywiście pracować z uczniem skupić na ich potrzebach, bo to jest chyba najważniejszy będzie jeszcze przez kolejne miesiące na pewno na jej najpilniejszym wyzwaniem bardzo wam dziękuję Karolina Słowik z gazety wyborczej Krzysztof Chrobak z Radia TOK FM byli z nami i tym samym kończymy popołudnia Radia TOK FM w piątek 25czerwca program przygotowała Anna Piekutowska realizował Krzysztof Woźniak czas na przewodnik na zdrowie po informacji o 1440 raport gospodarczy, który zaprasza Maciej Głogowski ja się nazywa Filipka kurz bardzo serdecznie państwu dziękujemy spokojnego dnia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA