REKLAMA

Magazyn prądu

Gościnnie w TOK FM: Puls Biznesu do słuchania
Data emisji:
2021-06-25 18:10
Czas trwania:
58:08 min.
Udostępnij:

Pierwsze samochody, jakie jeździły po świecie, zasilał prąd. Dlaczego ten rodzaj napędu przegrał z silnikami spalinowymi? Przez kłopoty z magazynowaniem energii. Ponad 100 lat później ten temat jest nadal aktualny, ale w grze są nowoczesne akumulatory i wodór. Rozwiń »

0:00 Marcin Bołtryk - Wstęp
01:34 Robert Mularczyk o elektromobilności po japońsku
15:31 Tomasz Tonder o bateriach w osobówkach
32:48 Dr Karol Pawlak o magazynach energii przyszłości
42:47 Bartosz Piłat o rewolucji mentalnej
57:06 Marcin Bołtryk - Zakończenie Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
na program zaprasza sponsor bank BNP Paribas oferujący produkty i usługi dla przedsiębiorstw i korporacji dzień dobry ja nazywam się Marcin Bołtryk, a to Puls biznesu do słuchania samochody na prąd to temat stary samą modernizację pierwsza zbudowana przez człowieka auta były elektryczne, a 19 wieku był nawet moment, w którym po Nowym Jorku poruszało się więcej aut na prąd niż tych na benzynę ostatecznie wygrały paliwa kopalne powody oczywiście polityka układ sił, ale Rozwiń » był też jeszcze 1 powód magazyny energii ówczesna akumulatory delikatnie mówiąc nie było doskonałe zapełniały mizerna zasięgi rzędu około 100km, ale pamiętajmy, że w tamtych czasach samochody nie rozwijał zawrotne prędkości i nie paraliżowało osiągami jeśli tego dołączy długotrwałe ładowanie trudno się dziwić, że rodząca się motoryzacja wybrała spalinową ścieżkę dziś mamy do czynienia z renesansem od elektryczne i inne czasy inna technologia, ale wciąż podobne problemy, czyli jak magazynować prąd są też nowe to ekologia dzisiejsze samochody elektryczne muszą być nie tylko sprawne, ale możliwe neutralne dla środowisk zaproszono podcast z podtytułem magazyn prądu, czyli próba odpowiedzi na pytanie jak będziemy przechowywali w przeszłości jak elektromobilność zmieni na świat, czego wymaga od nas samych Toyota prius pierwszy seryjnie produkowany samochód hybrydowy jednocześnie pierwszy, w którym dotychczas bezpowrotnie tracona energia była odzyskiwana i powtórnie wykorzystywana to był przełom Roberta Mularczyka szefa komunikacji Toyota Motor Poland pytam o to czy takim samym przełomem będzie zastosowanie wodoru jako magazynu energii w autach elektrycznych cofamy się rok 1996 Tokio i tam Toyota pokazuje no było to powiedziane pokazuje prototyp, ale już przygotowane do produkcji priusa, czyli naszego auta hybrydowego to był ten przełom tego auta, które nie tylko zyskiwało energię hamowania, ale łączyło jednostkę elektryczną, czyli silnik elektryczny do współpracującego takiego tam domowego napędu silnik benzynowy silnik elektryczny odzysk energii bateria, która kumulowała energię wewnętrznie taki system nieładne polskie słowo samo ładują się nie wymagających na zewnątrz, ale mocno zasilane prądem, ale to była 13 tylko nowości pokazanych przez toyotę w Tokio w tym 90 szóstym roku, dlatego że drugim samochodem był samochód elektryczny na baterie, czyli taki klasyczny pełny elektryk zbudowany i zamkniętym nadwoziu RAV 4 też prototypowy, a trzecim prototypem był samochód elektryczny na wodór zamknięty w nieco większym nadwoziu toyoty Highlander i takie 3 prototypy mocno zaawansowane już przed produkcyjne zostały pokazane 1006. roku takie finalnie Toyota zdecydowała się na bardzo silny rozwój technologii hybrydowej, dlatego że nie wymagała ona wtedy dodatkowej struktury doładowania do tankowania nie wymagała przedstawienia świadomości kierowców na obchodzenie się z nowym źródłem napędu de facto auto hybrydowe klasyczne pełne hybrydowe, a to przecież to jest samochód, jaki wszędzie znamy nie różniący się niczym od zwykłego samochodu klasycznego z napędem klasycznym mający sobie po prostu bardzo wydają sekcję dziś elektryczną i tak się rozwijało bardzo mocno wszedł prezes już wtedy do takiej produkcji Nisko seryjne potem jak wiemy losy potoczyły się to czwarta generacja Brett, ale równolegle AJA bardzo mocno pracowała nad samochodami elektrycznymi baterie i również bardzo mocno pracowała nad samochodami elektrycznymi na wodór tych samochodów skoro mówimy o wodorze elektrycznych na wodór było kilka generacji prototypów były przeróżne problemy od niewydanego chłodzenia wysokich temperaturach zewnętrznych do zamazania pary Wodnej, która się z kapitału jako ten element wydechowy, czyli element emisyjnym to była jeszcze 1 misją tutaj nie mamy spali tutaj jest woda, czyli para wodna ona potrafiła niskich temperaturach zamazać przy wylocie z rury wydechowej no bo mnóstwo różnych problemów w międzyczasie technologia była rozwijana dopracowana musiała równolegle powstawać też zaawansowane coraz bardziej dopracowane infrastruktura w przeciwieństwie do napędów hybrydowych zelektryfikowanych no to napęd elektryczny zasilany prądem wodoru wymaga jednak oddzielnej infrastruktury jak to jest to sami dobrze wiemy, bo w tej chwili w Polsce czekamy na pierwsze stacje wodorowe co prawda chociażby Orlen ogłosił dosłownie kilka dni temu taką potężną strategią wodorową dla Polski dla regionu będą też Czechy Słowacja objęte tym programem, ale póki co też cały czas przecież ponad 20 lat później cały czas jak widać pewien no początkowy etap rozwoju tej zaawansowanej infrastruktury wodorowej do tankowania tych samochodów tymczasem chyba nie mają się świetnie w tej chwili przecież to druga Toyota nowa wyjeżdżająca z salonów to jest hybrydowa, czyli technologia u nas jak przyjęła, ale ten świat się rozwija rozwijały się hybrydę Toyota rozumiem tak jak zrozumiałem pracowała nad 3 technologiami jednocześnie, ale w Europie przynajmniej rynek motoryzacyjny poszedł w stronę tych napędów bateryjnych czynami pod kątem infrastruktury w Polsce oczywiście państwa struktura nie jest bardzo bogata lekarz nie jest już tak bardzo źle, ale w zachodniej Europie stacji ładowania aut jest pewnie więcej niż stacji benzynowych Toyota cały czas próbuje Europie wcisnąć nam pomysł na auta wodorowe no wprowadziliście ostatnio do Polski mirai drugiej generacji ta rozumiem może być w Polsce kupiona, gdzie tankować tak może być w Polsce kupionymi jeszcze wstrzymujemy spróbowanie tego samochodu z pokazywaniem tego auta dlatego czekamy na wspomniane stacje wodorowe Toyota niestety nie ma uprawnień i nie zajmuje się budowaniem stacji wodorowych, więc musimy działać w kooperacji z dużymi partnerami, którzy wykazują zainteresowanie postawienia takich stacji dywersyfikacji w ten sposób swoich źródeł energii źródeł paliw, bo oto chodzi o paliwa głównie wodór jest przecież świetnym nośnikiem energetycznym nalewa się znowu dotykamy sedna w Europie trochę łatwiej nam jeszcze, jaki chyba na całym świecie w tym momencie przez ostatnie lata było sięgnąć po ładowanie akumulatorów z teczki, bo te wtyczki i tak gniazdka w różnych formach już dawno mieliśmy korzystamy z nich ładują nasze telefony komórkowe korzystamy z nich podłączają do nich nasze urządzenia różnego rodzaju AGD czy też multimedia rozrywki korzystamy z nich na co dzień od dziesięcioleci, więc to nie jest taki proces nazwałbym czarowania czy tworzenia koła na nowo Otóż mamy pewne elementy kwestia optymalizacji poprawienia technologii tak naprawdę w naszej ocenie to jest naprawdę mało w tym momencie ważne czy bierzemy ten prąd z akumulatora, który był wcześniej naładowane czy bierzemy ten tron do napędzania samochodu z własnej w Kownie na pokładzie auta taką mini elektrownie przecież w aucie elektrycznym nowotwór mamy w ogniwie paliwowym, bo mowa dostarczony tam wodór w grę wchodzi w reakcję z planem powietrza daje nam prąd, a to coś się wydala wydziela to jest tylko właśnie para wodna woda, więc jest zupełnie bezemisyjny, ale wracając do tematu ta technologia wodorowa w ostatnich latach bardzo przyspieszyła i te kwestie nie tylko zasilania samochodów takich osobowych jak Mira Bomilla i umówmy się to jesteś pewien pokaz siły technologii toyoty to jest w końcu, jakby nie patrzeć sedany duży, ale Sadal w związku z tym pokazujemy jak można stworzyć tę technologię bardzo wydajną, ale zminiaturyzowane, która nie zajmuje aż tyle miejsca, żeby nie mogła się zmieścić w klasycznym samochodzie typu sedan nie potrzebujemy do tego Super wielkiego SUV-a z największych segmentów dostępnych na rynku, żeby tą technologiczną kolanem upychać tylko spokojnie, korzystając z miniaturyzacji podzespołów jednocześnie mając bardzo wysoką wydajność podzespołów możemy pozwolić na stworzenie auta, które z 1 strony jest dużym, ale z Adamem z drugiej strony gwarantuje nam takie elementy auta funkcjonalne jak bagażnik czy przestrzeń w środku pasażerską, ale jednocześnie gwarantuje zasięg 400500600 km znalezienie się tym samochodem oczywiście krótki czas tankowania, bo to jest cały element tej technologii ten pozytywny w naszych oczach schowany, że auto osobowe zatankujemy kilka dosłownie minut 345 minut autobusy ciężarówki też bardzo ważny element tej całej układanki no na to potrzebujemy troszkę więcej czasu tam jest niższe ciśnienie tam tankuje się większe zbiorniki, ale wodorowa technologia troszeczkę wykorzystanie transportu ciężkiego transportu komunikacji miejskiej uwalniana z konieczności wyczekiwania Tychy kolejnych kwadransów czy godzinek na to, żeby samochód elektryczny taki bakteryjne, które służy na co dzień np. autobus w mieście za ładować prądem z tego co pan mówi wynika, że Toyota jednocześnie trzyma ręce na 3 pokładach cały czas hybrydowymi to się pewnie szybko nie skończy no tutaj są tam próbę wprowadzenia wodoru na ulice w tej czy innej postaci w autach osobowych dostawczych rozumiem to się jeszcze okaże należy samochodami bateryjnym czy Toyota zupełnie zarzuciła ten pomysł czy tam trwają jakieś prace taka przyszłość baterii Toyota, ale skąd nic nie jest zarzucone tak naprawdę my o tym mówimy od dawna w tej chwili Toyota akurat opiera swoją niską emisyjność spełnianie wymogów norm unijnych emisyjności dla Unii Europejskiej spełnia za pomocą klasycznych hybryd i to jest Super sprawa dla nas daje nam to swobodę funkcjonowania i możliwość oferowania dzięki temu Leszka takich samochodów wysokoemisyjnych, ale bardzo emocjonalnych jak chociażby kier Yaris sportowe gier Supra czy nasze duże terenówki z dieslami pod maską i w ten sposób mamy ten balans zachowany, ale nie oszukujmy się po 2025 roku, kiedy pojawią się kolejne generacje właśnie kolejne obostrzenia emisji dla Europy to, żeby spełniać te normy będzie trzeba mieć bardzo dużo w naszej ocenie bardzo dużo bardzo zaawansowanych hybrydy w ofercie takich jak my mamy, że będzie powiedzmy tam do 70% czasu czy dystansu jazdy w mieście ten napęd wykonuje funkcję elektrycznej, czyli wyraźnie zmniejszające zużycie, ale wtedy nie będziemy się bez hybryd plug-in nowych, czyli tyczkami i wtedy nie będziemy się bez samochodów elektrycznych czy to zasilanych wodorem czy to zasilanych prądem akumulatorów nie będzie po prostu takiej możliwości ten, kto nie będzie miał tak zbudowanej oferty swoich samochodów po prostu zostanie zabity prawdopodobnie w cudzysłowie przez obłożenia związane z karami narzuconymi przez aparat unijny za przekraczanie średniej emisji jest też nieuniknione no dawna mówimy przyszłością motoryzacji to nie taką daleką metę perspektywa 2025 i powyżej są auta czysto elektryczne to na baterie czy zawodu dziś hybrydy one nadają na 100 niska misyjności w przyszłości będzie wymagana bardzo niską emisyjność albo wręcz zeroemisyjne momentami pewnych obszarach bez elektryków nie poradzimy sobie jako producenci samochodów to jest koniec nie ma czego dodawać właściwie do tej tezy jak jeszcze jedno pytanie nowe już na koniec kilka lat temu Toyota za pomocą komunikatów prasowych ogłaszała, że podczas igrzysk olimpijskich Tokio, która z powodu pandemii zostało odwołane pokaże albo postęp prac nie pamiętam albo już gotową nowy rodzaj baterii chodziło o to bateria ze stałym elektrolitem, jakie są losy tego projektu tak naprawdę bardzo cieszy, że w końcu to pytanie pan, bo rzeczywiście temat nie jest zapomniany tom jest bardzo mocno rozwijany w tej chwili Toyota została zobowiązana przez rząd japoński do zintensyfikowania swoich prac nad tym rozwiązaniem nad tymi bateriami, bo materia na stałe lekarz po pierwsze, jak sama nazwa wskazuje mamy stały elektrolit w związku z tym możemy ją dość dobrze formować w wybrane przez nas kształcie nie musimy się bać wydania tego elektrolitu, więc bezpieczniejsza, ale też możemy ją wsunąć miejsca w samochodzie, gdzie do tej pory nie za bardzo dawało się wpisać taki akumulator, ale to co najważniejsze takie baterie to, że po pierwsze, ona wyraźnie skrócić czas ładowania ma być dużo bardziej wydajne energetycznie, czyli inaczej mówiąc skracamy czas ładowania wydłuża zasięg to jest to, czego oczekujemy od baterii dla samochodu elektrycznego i nie ukrywam, że nasza centrala mówi jasno prawdziwe samochody takie elektryczne bateryjne zaczną się w momencie, kiedy producenci, bo nie ukrywajmy tego przecież nie tylko Toyota pracuje nad takimi bateriami my po prostu jesteśmy mocno w tym temacie zaawansowani wtedy zacznie się nowa rafy samochodach elektrycznych baterii, kiedy będzie można zobaczyć te baterie chociażby za chwilę mamy przesuniętej igrzyska w Tokio w tym roku w lecie i na tych igrzyskach pokażemy samochody elektryczne z tymi bateriami właśnie, które będą obsługiwały sztaby zabezpieczenia technicznego sztaby szkoleniowe i część lekkoatletów, którzy będą uczestniczyli w tych igrzyskach będą wozić po prostu te elektryczne samochody nie będą miały tam funkcję ograniczone autonomiczności, ale przede wszystkim będą miały środki te baterie na stałe lektor wreszcie to będzie dalekiej Japonii co prawda niedługo, a tak na sam koniec do Polski chciałem wrócić bardzo niedawno Toyota wprowadziła też hybryda typu plug-in swoją ofertę chwilę temu Lexus pokazał nowy model nx również ogłosił, że jednym z dostępnych napędów będzie plug-in a kiedy u nas nad Wisłą pojawi się pierwszy samochód w pełni elektryczne mają Toyota lub Lexus będzie samochód Made in Toyota i to będzie samochód, który pojawi się w przyszłym roku w lecie lub na jesieni to jest w tej chwili ustalamy dokładnie, kiedy samochody do nas zjadą natomiast będzie to pierwszy z serii naszych aut tzw. rodziny BZ BZ rozwija nazwę Beyond 0, czyli nasza centrala zarezerwowała ten cały wątek, na którym pracujemy niska misyjności czyli, żeby doprowadzić do sytuacji, że nie tylko będziemy zaangażowani zeroemisyjne, ale także jako firma odpowiedzialni za oczyszczanie powietrza to w tej grupie rozwiązanie działań pojawił się właśnie samochody będą oznaczone tymi 2 literkami BZ i to będą na razie bateryjne samochody elektryczne w przyszłym roku w Polsce w połowie roku nie jest może troszkę po połowie będą oczywiście na razie będę miał jeszcze klasyczne baterie tak, jakie znamy chociażby z naszych telefonów komórkowych Norman to do zobaczenia za kierownicą pierwszej elektrycznej toyoty tymczasem dziękuję bardzo, za czas zadać kilka słów o tym, że jak z tego wynika nie samym wodorem Toyota stoi przyszłość są auta elektryczne dzisiaj Oki można to on wiodą nadają ton naszej firmie i naszej sprzedaży hybryd dziękuję gościem Pulsu biznesu do słuchania był Robert Mularczyk dyrektor komunikacji Toyota Motor Poland dziękuję bardzo afera dieselgate 2015 roku mocno zmieniła rynek motoryzacyjny przyspieszyła zmiany przepisów, ale zmieniła zarządzanie firmami motoryzacyjnymi poza gen, którego afera doświadczyła najmocniej zrobił dosłownie obrót napięć Tomasza to teraz fabia rozwagę Group Polska pytam o romans grupy wodorem rozwój baterii i oczywiście wpływ afery sprzed 6 lat na obecną ofertę grupa vox wagę jasno powiedziała, że zmierza to bezemisyjne mobilności to dzieje się w trosce o przyszłe pokolenia wprost naszą planetę co jest jasne do 2050 roku chcemy być całkowicie neutralnie o sprawie emisji dwutlenku węgla i w związku z tym już 2030 roku taktyczną będą stanowiły 60% naszej sprzedaży w Boga jako kluby w przypadku uwagi ustawiony jest nawet 70 proc, czyli innymi słowy, żeby określić za 10 la 710 sprzedawanych w Europie podstawie uchwały będzie elektryczny panie masz takie same baterie litowo-jonowe były wykorzystywane np. e-Golf, który debiutował niech pan poprawił go na 10 lat temu takie same baterie były używane pierwszym elektrycznym pozbawiani, a takie same baterie są wykorzystywane dzisiaj w tej najnowszych autach grupy, czyli np. IT 4 IT 3 czy audi tt czy Porsche Taycan to są te same baterie czy tylko skład jest taki sam wykazać, że pierwiastki wykorzystywana do budowy są podobne technologie produkcji kuratorów bardzo szybko się zmienia, nawet jeżeli mówimy o kuratorach 1 grupy, czyli kuratora litowo-jonowych zmiany mogą być dość znaczące makulatury różnią się między sobą w zależności od danego modelu samochodu czy też se zmarła w przepisach też bardzo dynamicznie Zachodowi, o których wspomniała audi e-tron GT czy proszę państwa można ładować mocą nawet +70kW, a na ich miejscu jest pan nowe modele, czyli małe miejskie są od 500, a czy kolacji, o ile to musiało to być mocą zaledwie 40 minut, czyli tu dwukrotnie woń tych Otóż nie ma prawa w ofercie została zastąpiona przez panów generacji właśnie z nowymi kuratora i mimo że mówimy tutaj są czasowo natury to nowe tłumaczy się nawet skład chemiczny skład czy w związku z tym budowanej samopas, a który budowany jest katów czy sposób produkcji akumulatorów ulegają zmianie to się uprawia wiele parametrów takich jak zasięg samochodu czy czas ładowania to oczywiście wpływa zdecydowanie na kosztach to inny przykład wspomnianą wykreśla gorąco debiutował w 2013 roku, czyli nieco mniej niż 10 lat temu podczas targów samochodowych we Frankfurcie i wtedy są oferował 190 mocno się w 2017, czyli 4 lata później dostępny był już elektrycznych off polskiej mówi swoim zasięgiem wynoszącym 300 km, czyli zdecydowanie więcej, mimo że dowody prokuratura oczywiście zmieniła wciąż zajmowało to samo miejsce w samochodzie i wysoka cena auta też wtedy była już dużo niższa dziś oferowane w elicie, czyli za, który zastąpi ulicznego budowanej już zupełnie innej formy jednostki korzystają z innej drogi ich efekcie ma jeszcze większy zasięg akurat większej pewności kosztuje w tej osobie wersji mniejszą etycznego zestawienie tych modeli jasno pokazuje kierunek rozwoju teraz spojrzymy dalej na przyszłość naszym celem grupy postawiono oczywiście dalsza część kosztów produkcji i zmniejszenie kompleksowości głęboki rów przy jednoczesnym zwiększaniu dalej zasięgu osiągów samochodu dzięki temu auta elektryczne będą cenowo coraz bardziej dostępna w okresie do końca, o czym wspomniałem na samym początku stanie się dominującą w ciągu dekady do znacznego zmniejszenia kosztów przyczyni się zarówno także kuratorzy będziemy produkować już sami koncernu wraz z partnerami jak przede wszystkim nowe co wykopano w nim a gdy zostaną wprowadzone przez 2023 roku i 2030 roku komentował nawet 60% naszych wytycznych pojazd kolejne oszczędności spodziewamy się dzięki optymalizacji oni innowacyjnym metodom produkcji oraz oczywiście dzięki recyklingowi, bo zakładamy, że 97% lokali sieciowych będzie odzyskiwana w procesie recyklingu i rozum w czasie powstania zamierza stopniowo zmniejsza koszt akumulatorów stosowanej tych najtańszych mniejszych hotelach ponad 50% tych, dla których nowy to 30 proc nowe pragmatyczny i zunifikowana niebo senatora tworzyć znaczy oczywiście bardzo dobrą postawę do wykorzystania urlopu pozostała trójka, która będą kolejnym przełomem w zakresie technologii kulturowej, a którego spodziewamy się w połowie bieżącej dekady i to po raz kolejny zdecydowanie poprawić zasięgi samochodów i skrócić czas ładowania z tego co pan mówi wynika, że pod uwagę całe swoje moce zespołów badawczo-rozwojowych ustawił na rozwijanie tej technologii bateryjne, czyli magazynów w postaci baterii tej obecnej, którą znamy jeszcze jakiś takich przyszłych pomysłów jak np. materialnej pan wspominał ze stałym elektrolitem, ale drugi producent wasz ciemne konkurencie Toyota również rozwija materia czy stara się zbudować baterię system elektoratem natomiast postawiła też na wodór i próbuje przekonać świat, że właśnie ten kierunek ten sposób magazynowania energii może się sprawdzić również autach osobowych czy grupie Poznania nam były prowadzone są prowadzone badania na psie nad wodorem tak jak w przypadku toyoty lub na zupełnie innym sposobem przechowywania energii w Baku pojazdu u to, że bardzo dużo mówi aktualnie w mediach i bez wątpienia zielony wodór ma przed sobą przyszłość, jeżeli chcemy mówić o zeroemisyjne gospodarce, a Europa stawia sobie za cel neutralności emisji dwutlenku węgla w 2050 roku dzielą wodór jest niezbędna jest niezbędne w hutnictwie przemyśle chemicznym w przeszłości był też znajdzie zastosowanie klub PiS czy transporcie MOS jedna z zupełnie innym zagadnieniem są samochody osobowe, czyli ta indywidualna, więc i 2 oczywiście ma bardzo bogate doświadczenia w tym zakresie przypomnę, że osobami zdrowymi ciągle dość długo już 2007 roku zaprezentowanych uciekła sejmowym z ogniwami paliwowymi 7 odpuść tysiące czternastym postępując interesy poznaliśmy Gorzowa i mąż za ostatnich lat bardzo zaawansowane, a senatorami powodziło audi, przedstawiając szybko mówi nadkom no mieli wszystkie prace nad projektami wstrzyma też aktualne analizy naukowe eksperci wszystkiemu na czym stoją od najbliższej przyszłości nie ma miejsca dla autorów samochody osobowe i to już w ostatnich 2 latach znakomicie odzwierciedla rynek samochodów elektrycznych oferta aut elektrycznych tych z kuratorami proszę o to się poszerzyła i to, zwłaszcza w minionym roku w Polsce jest jest gorsza dziś w tym właściwość tego miesiąca, a jednocześnie MRR szczególnie na rynku nie rozpatrzy dzisiaj w Polsce klienci mogą wybierać w sumie spośród 60 samochodów w pełni elektrycznych różnych producentów i Poszytek 60 elektryków jest koniem auto zasilane wodorem będzie jasno pokazuje, które rozwiązanie stawia wraz z powodów jest wiara w spółki może na początek mody pierwszy obcy podstawowy, który napędza zmian w motoryzacji, czyli środowisko niezwykle ważna jest autor kreśli niezależnie od tego czym tutaj w samochodzie akumulatory czy auto pan mówi były zeroemisyjne nie tylko lokalnie, ale w ogóle, czyli chodzi o koszty były zasilane zieloną energię w przypadku samochodów z akumulatorem to stosunkowo łatwo miks energetyczny w Polsce nie jesteśmy się w Europie jest zdecydowanie lepsze w niektórych krajach widać szczególny postęp, ale za granicą lub szybko zmienia swoją energetyka i tak postęp jest widoczny jest tutaj planu poza tym koło 500 000 gospodarstw domowych w naszym kraju posiada instalację fotowoltaiczną nasi klienci, którzy kupują samochody elektryczne, które kupują samochody hybrydowe plagi mają możliwość zakupu Zielonej energii wytworzonej na farmach wiatrowych przy elektrowni fotowoltaicznych w Polsce i energii mogą zasilać zarówno swojego, jakiej są, więc już jest także w Polsce poza tym Polska podejmie dziś na decyzję, że cała kadra zarządzająca będzie poruszała się tom wspomnień z wytycznymi lub hybrydami plug-in, czyli w tej chwili w mieście, choć pozwalają przejechać kilkadziesiąt kilometrów na koncie liderują tyszan mis nasza firma podobnie jak wszystkie zakłady produkcyjne grupy volkswagena w Polsce zasilane zieloną energią ja od ponad 2 lat rusza się samochodem elektrycznym podczas pandemii, kiedy pracowałem jest młody pan taki oto, korzystając z energii dostarczonej właśnie przez pana pod publiczna my ich efekcie zieloną energią ze śląskim samochód w tym roku ponad 70% w 1 tygodniu, kiedy jechałem z Poznania Warszawy powodowała pod samochód bardzo indywidualna postawię przez jednostki i innych osób także widnieje naklejka Zielona mówiąc o tym, że zasilana energią pochodzącą ze źródeł odmawia, więc takie podróże samochodem przez notowane są możliwe zupełnie inaczej jest w przypadku samochodów zasilanych wodorem pierwszy publiczny plac praw właściwie miejsc nie jest nie ma 1 publicznej stacji od PiS-u sami też budujemy jest dość kosztownej trudna, a który jest dostępny na rynku wytworzony wspólnie z wykorzystaniem paliw ropa międzynarodowa agencja energii twierdzi, że mniej niż 1% wodoru na świecie powstaje w procesie elektrolizy ich sposób ekologiczne wykorzystanie Zielonej energii niedawno miał okazję wysłuchać wykładów naukowych prowadzonych przez prof. Uniwersytetu, u których porównywał jeśli oba rozwiązania wskazał, że korzystanie z samochodu z samego autora, który powstaje z wykorzystaniem paliw kopalnych czy na drodze mimo bojowego oczy w sposób, który od postaw w Polsce na zdecydowanej mierze buduje emisją dwutlenku węgla większą niż korzystanie są już ja wiz wykorzystujemy do grup pierwszy po, czyli środowisko porównał pan wodą do silnika diesla chciałbym troszkę wrócić do takiej afery dieselgate czasów, kiedy grupa uwaga na rzeczywiście stała silnikami diesla i nieśmiertelne Tadej do tej pory zresztą są kulami na polskich drogach to były czasy, kiedy grupa pozbawiona chciała przekonać stany Zjednoczone że, gdy w samochodzie osobowym to jest świetne rozwiązanie jak wiadomo tam raczej takie pomysły nie były szeroko dobrze akceptowana czy w ogóle akceptowane w autach osobowych wybucha afera dieselgate grupa wózek na bardzo szybko, jakby odwróciła się napięcia i postawiła na samochody bateryjne samochody elektryczne co dzieje się do dziś pytanie moje brzmi, gdzie była dzisiaj z elektryfikacją grupa pozbawiona, gdyby nie wybuchła, gdy afera drogę elektromobilność nie wynika z afery dieselgate re wynika bez wątpienia zmian klimatu ze zrozumienia zachodzących zjawisk przesłanka przez większą świadomość społeczeństwa przez większą świadomość regulatorów polityków miejskich sprawach następują zagra bez wątpienia jest Hiszpanów, ale jesteś przyszłością bardzo zmienił firma zmienił strukturę zmiennym podobnie procesy w ustawie jest bez wątpienia inną firm i mimo to, a teraz jest zmiana waloryzacji zmiana ma na celu demokratyzację pojazdów elektrycznych ich upowszechnienie sprawienie, że indywidualna zdolność emisyjna będzie dostępna dla każdego przypomnę, że 70 od daty powstania klubu PiS dzisiaj dla ma być elektryczna sprzedaż konserw uwagę był też pierwszą firmą motoryzacyjną, która zobowiązała się wypełnić porozumienie paryskie, czyli wmieszała się do neutralności emisji co 2010 roku i rzeczywiście elektromobilności są olbrzymie inwestycję elektromobilność w latach 20212025% przeznaczyć 35 000 000EUR i w ciągu najbliższych 10 lat wprowadzimy na rynek 70 w pełni elektrycznych model ten proces pytania pewnie trudność w ramach koncernu nabrała większego tempa, ale to nie problem jest nam były jej powodem te ogromne sumy, o których pan wspomniał, która tylko koncert pozostawiona przeznaczy to w skali globalnej są niewyobrażalnie duże pieniądze, bo każdy producent inwestuje w rozwój to chyba ostateczny dowód na to, że odwrotu od elektromobilności nie ma nasze dzieci, a wnuki już na pewno samochodów spalinowych będą żądały muzeach i ewentualnie na jakiś stary w programach ideał KO perspektywa użytkownika jest niezwykle ważna to na koniec użytkownik będzie wykonywał takiego rachunku cale wag poszczególnych rozwiązań i zdecydował się, jaki samochód oczywiście z szosą od politycznych ta ilość modeli będzie zdecydowanie większa i Kanady i aniżeli w przypadku samochodów spalinowych klasycznych im mówimy o tej perspektywie użytkownika tutaj także jest niezwykle istotny element tej passy, której wspomnieliśmy na samym początku pomiędzy tym zasilaniem elektrycznym obwodowe, a energią akumulator bardzo też nową perspektywą przejścia przez moment spojrzeć tutaj różnice są olbrzymie punktem wyjścia jest tańsze w przypadku samochodów zasilanych wodorem czy od punktu na trzecią więcej energii przychody samego dystansu wynika z kompleksowości samego procesu, bo ich żony kiedyś trzeba zamienić nowotwór zabieg podczas przetransportować na stacji musi być magazynowany dalej zakopany samochód i dopiero tam ponownie przetworzone i napoje pobyt na elektrycznej pomiędzy interesami następuje sprężanie rozprężenie, bo to zmienić jego brawura i kasa z etapów następuje po strach wszystko w rezultacie przekłada się z tym koszty eksploatacji, a czas na rynek niemiecki koszt przejechania 100 km samochodem szlamy, które spowodowane są spalinowe w tym przypadku artykuł z kuratorem przy założeniu głównie gotowania w domu będzie ono około 3× mniejszy, czyli korzyść jest zdecydowana czy wykorzystanie fotowoltaiki właściwie użytkownik zapłaci PiS kolejna rzecz to auto zasilane wodorem wymagają też główną 3× częstszych przeglądów serwisowych państwo elektrycznymi akurat nie ma oczywiście także dodatkowy koszt no tak kompleksowo układu napędowego wpływa też ma cenę samochodu i też przez cały sztab społeczeństwo, a spółdzielnia jednak po pro forma jest w Polsce w tej chwili jest radnym po wyroku, z czym pani kuzyna, a bagażnik samochodu ma pojemność mniejszą niż bagażnik Miejskiego Wrocławia na polu listy po trudną technologię zastosować wobec miejskiej utwory ludowe, które masowo sprzedawana po prostu trudno zmieścić wszystkie remonty w mniejszym mówił i oczywiście koszty takich samochodów, które nie akceptowała w tych mniejszych segmentach przez Guya jeśli sprawa to ograniczenia dotyczące wjazdu do garaży podziemnych czy podziemne parkingi samochody wodorowe podobnie w przypadku opcji są takie często niewolno wjechać do podziemnego garażu dla mieszkańców dużych miast może stanowić się po to, więc oczywiście nie jest jeszcze znana powszechnie w Polsce, ale kraje, w których takie samochody są już częściej widywana jest już posiadamy, ale niektóre wspólnoty mieszkaniowe tak samo boją się garażach podziemnych aut elektrycznych z powodu możliwości pożaru czy czegoś takiego pojawiały taką informację w mediach, że niektóre wspólnoty chcą takiego zakazu również dla aut z bateriami o takich macie się pojawiła jak się okazuje są kompletnie nieuzasadnione wszystko pożaru samochodu jest mniejszy niż samochodu spalinowego i tutaj dochodzi też to jakiś eksplozji wybuch przy przekroczeniu w zapomnienie Reasumując, wszystkie elementy, które teraz wspomnieliśmy, o czym mówiliśmy na początku, czyli chodzi o środowisko taką konieczność szybkiej redukcji emisji co 2 czy dwutlenku węgla indywidualnym transporcie i redukcja bardzo znaczne znaczącej zdefiniowanej przez przez bardzo restrykcyjne przepisy o emisji no w najbliższych latach buduje, że nie ma alternatywy dla elektrycznych samochodów senatorem dlatego klubową z tak jednoznacznie postawiła na rozwiązanie na samochody z motorami pani ma bardzo dziękuję za kilka słów o polityce grupy rozwaga naj przyszłości aut na prąd dziękuję naszym gościem był Tomasz Tonder dyrektor PR volkswagen Group Polska dziękuję ludzie od zarania czerpią energię z naturalnych magazynów nie jest dla nas trudnością wykopanie czegoś by potem rozpalić wytworzyć tego centrum zbiegiem czasu do produkcji energii zaczęliśmy wiatr wodę słońce oto czy równą łatwością, jaką przychodzi nam produkcja energii przychodzą nam również pomysły na magazynowanie pytam dr rola Pawlaka eksperta krajowej Izby klastrów energii pracownika Politechniki warszawskiej rzeczywiście należy się spójności z panem zgodzić od wielu tysięcy lat ludzkość próbuje energii zmagazynowanej pozyskiwać natomiast drugą stronę proces jest nieco trudniejsze, czyli mamy kłopoty z magazynowaniem energii na dłuższy czas tutaj rzeczywiście patrząc z punktu widzenia elektroenergetyki technologii magazynowania energii mamy bardzo wiele, z których najbardziej rozpowszechnione i dostępne w dalszym ciągu są jednocześnie największą gospodarki to są elektrownie szczytowo pompowe, czyli masa wody zgromadzona w zbiorniku górnym w momencie, kiedy nie jest zapotrzebowania na energię elektryczną może zostać rzucona poprzez układ i nieodwracalny, który zespołów w ten sposób bardzo szybko wyprodukować potrzebną dla nas energię elektryczną z punktu widzenia innych technologii mamy tutaj bardzo szerokie spektrum do wykorzystania od osobników elektrochemicznych, które popularnie nazywamy bateriami, dzięki którym jesteśmy w stanie magazynować energię elektryczną w dłuższym okresie czasu tutaj takim dobrym przykładem są samochody elektryczne, które sklepy znajdują się właśnie tego rodzaju materię, niemniej jednak myśląc o dużym magazynowania czy tylko, dzięki któremu moglibyśmy zarządzać odnawialnymi źródłami energii odpowiadać dynamicznie na potrzeby systemów elektroenergetycznych my potrzebne są magazyny zdecydowanie większej tutaj także trwają szeroko zakrojone prace nad wykorzystaniem zarówno zasobników elektrochemicznych jak też zasobników chętnych na pewno słyszał pan o rozwiązaniach poświęconych zielonemu ładowi, dzięki któremu będziemy mogli magazynować energię podłoże, które następnie będziemy mogli spożytkować na produkcję energii elektrycznej użyteczne przeciwnicy elektromobilności może nie przeciwnicy bardziej sceptycy zaznaczają, że ekologia związana z samochodem elektrycznym jest zaburzone przez to, że cały czas korzystamy z paliw kopalnych pierwiastki gdzieś tam do wytworzenia tej materii, a są wykopywane czy któraś z technologii, którą teraz pracujemy jest w stanie w przyszłości można bardzo odległe zastąpić baterie litowo-jonowe autach tak bardzo intensywne prace trwają w zakresie wykorzystania różnego rodzaju polimerów budowy właśnie materii m.in. dedykowane samochodom elektrycznym lub oczywiście głównym problemem, który jest podnoszony jest kwestia pierwiastków ziem rzadkich, które często wykorzystywane są jak ten podstawowy element materii, chociaż koterii tą nowiną Lead kobalt niedziel, który pozyskiwany jest ono czasami w sposób dość niehumanitarne ze względu na to, że większość kwoty mieści się w Afryce, gdzie rzeczywiście dosyć takich można pewnych warunkach wydobywane są tego rodzaju pierwiastki trwają prace oprócz tego wspomniałem baterii polimerowych, gdzie sztucznie będziemy wytwarzać elementy materii da trwają prace nad wykorzystaniem magnesów do tego, żeby zastąpić Lead materiału magnezu mamy stosunkowo dużo w związku z tym też pozyskanie go nie odbyła się ze szkodą dla środowiska czy też może być pozyskiwana w sposób bardzo oszczędny z punktu widzenia wpływu na środowisko, gdzie ostatnio czytałem o pracach nad nie wiem czy dobrze pamiętam nad żalem wodorowym i że podobno ten sposób przechowywania energii może znaleźć zastosowanie w mobilności nie wiem czy małej dużej, ale właśnie w pojazdach tak firmy pracują na wszelkiego rodzaju żelami pastami wodorowymi jest to głównie związane z trudnością przechowywania dowodów, jaką najmniejszy pierwiastek ma tendencję do przechodzenia nawet przez zbiorniki na stalowe w związku z tym, realizując wszelkiego rodzaju zbiorniki przechowujemy BOR musimy stosować zbiorniki dwu płaszczowej, których płaszcz zewnętrzny jest jak tą otoczką z pewnym nadciśnieniem w stosunku do płaszcza wewnętrznego, gdzie przechowywany jest wodór natomiast wodór ma także 1 bardzo wielką zaletę jest całkowicie neutralny środowiskowo procesie czy to spalania wodoru czy z użytkowania w ogniwie paliwowym produktem ubocznym jest ustawowe w związku z tym tutaj nie mamy żadnych produktów trujących czy chociażby celowała, w którym wszyscy w tej chwili walczymy jak postrzega wodór jako rzeczywiście pewnego rodzaju paliwo przyszłości, niemniej jednak musimy pamiętać o tym, że też ogniwa paliwowe chociażby te stosowane są w samochodach elektrycznych napędzanych właśnie wodorem niosą za sobą pewną trudność eksploatacyjną tu powstają bardzo wysokie temperatury z tym musimy sobie jeszcze poradzić w związku z tym z mojego doświadczenia swojego spojrzenia na przyszłość elektromobilności to jeszcze przez długie lata będziemy korzystać z materii tych tradycyjnych litowo-jonowych dedykowany szczególnie samochodom elektrycznym miejskim tam, gdzie będą wykorzystywane na krótsze odległości natomiast wodór jako paliwo może z powodzeniem stosowane w transporcie towarowym kolejowym czy morska w związku z tym tutaj dopatrujemy się w przyszłości takie najbliższy w zakresie wykorzystania tylko o tym, żeby skutecznie poprowadzone badania i na wyprodukowanie przyszłości tej zdrowej pasty może zmienić ten obraz i pan wodór oczywiście może znali zastosowanie również w samochodach osobowych czy miejski właśnie zdecydowanie zdecydowanie tak tutaj rzeczywiście są takie możliwości m.in. też niebezpieczeństwo użytkowanych jeszcze 1 sobie ostatnie pytanie samochodów elektrycznych przybywa na pewno pan obserwuje i przebywać będzie coraz więcej coraz szybciej wynika po części przepisów części z chęci dbania środowisko po nawet nieważne z czego wynika fakt takiego samochodu będzie się pojawiać coraz więcej de facto pojawi się też mnóstwo mobilnych magazynów energii czy są jakieś pomysły, żeby auta elektryczne włączyć do sieci energetycznych mamy przyjemność, że żyjemy w trakcie absolutnej rewolucji, jeżeli chodzi o tras mówi jak pamiętamy w ogóle pierwszy samochód elektryczny natomiast kłopot w tym magazynowania spowodował 7 pojazdy spalinowe zdominowały tu nie tak, niemniej jednak podejście do ochrony środowiska co zwiększa świadomość wywołuje morze samochodów elektrycznych pojawia się coraz więcej z mojej perspektywy za kilka lat należy spodziewać się, że samochody większości będą pojazdami elektrycznymi w związku z tym pojawi się też konieczność dostosowania systemów elektroenergetycznych do zwiększającej się liczby pojazdów jednocześnie tutaj warto warto zwrócić uwagę samochód elektryczny posiadający na swoim pokładzie dużą kwotę może stanowić znakomity magazyn energii dla systemu elektronicznych, jeżeli myślimy o ekologii i rzeczywiście tutaj pojawiają się tego rodzaju głosy że, dopóki nie będziemy mieli odnawialnych źródeł energii, które będą zasilały energetyczną właśnie baterie są w publicznych tak długo nie można mówić są podzieleni w sumie w czystym ekologicznym rozwiązaniu, z czym oczywiście należy zgodzić natomiast w sytuacji, kiedy źródeł odnawialnych będziemy mieli coraz więcej będziemy musieli systemy wyposażyć także pewne układy magazynowania energii ponieważ, jeżeli popatrzymy na farmę fotowoltaiczną pakietowe energia z tych źródeł jest dostępna wraz z dostępnością energii pierwotnej dziwi upadku farm fotowoltaicznych słońca w przypadku farm wiatrowych wiatru no tutaj trudno jest prowadzić życie gospodarcze, a dokładnie zgodnie z dostępnością energii pierwotnej w związku z tym potężne magazyny energii będą stanowiły element systemu elektroenergetycznego, a mobilne magazyny energii w postaci aut elektrycznych będą stanowiły mówił na uzupełnienie tego systemu, który może odpowiadać na chwilowe wahania tego co dzieje się jeszcze 1 ze sprawcami głowę, słuchając odpowiedzi na jakim etapie jesteśmy dzisiaj z rozwojem tych materialnych magazynów energii w samochodzie wnoszą do rozwoju silników spalinowych, które przecież rozwijały się przez 100 lat tak jak pan wspomniał pierwsze auto napędzał prąd, ale właśnie kłopot z magazynowaniem spowodował, że zebraliśmy paliwa kopalne to bardzo wczesny etap wczesny etap czy jesteśmy zaawansowani w budowie magazynów do aut elektrycznych i ja uważam, że jesteśmy już na etapie dość zaawansowane może, porównując do ery samochodów spalinowych jesteśmy w latach osiemdziesiątych i rozwoju elektromobilności, niemniej jednak warto zwrócić uwagę, że pokonamy te bariery związane z wielkością mocy czy wielkością Energi, które jesteśmy w stanie zdobyć takich zasobników, który pozwoli nam przejechać 600700 km i stosunkowo szybko się załadować to będzie moment, w którym elektromobilność wejdzie już pełną parą do naszego życia codziennie o Karolu bardzo dziękuję za ciekawą opowieść gościem Pulsu biznesu do słuchania był dr Karol Pawlak ekspert krajowej Izby klastrów energii i pracownik Politechniki warszawskiej bardzo serdecznie dziękuję do usłyszenia jedyne przyjazne dla środowiska samochód ten, którego nie ma świat, bo auto oczywiście utopia, ale dbania środowisko już nie tylko jak poprawnie policzyć zbadać wpływ mojego własnego auta na losy planety wybrać akurat taki napęd, który najmniej czuje powietrze pytam o to Bartosza Piłata z polskiego alarmu smogowego to jest troszkę tak jak próbie oceny ile kosztuje jeździ samochodem w ogóle, bo niektórzy mówią, że no bilet miejski kosztuje tyle nie wychodzi taniej, kiedy przyjadę samochodem opłaty te apele pani, a z drugiej strony pojawią się ludzie, którzy mają na dachach, ale samo chciało kupić ubezpieczyć naprawdę determinuje innego jednostkę tak jest również w ocenie wpływu pojazdów na środowisko pytanie na czym skupiamy i musimy pamiętać o tym gdzie ma zawsze drugi koniec, a w przypadku paszportu w przypadku pojazdów szczególnie indywidualnych ich końcówki był jej dużo dużo więcej niż musza być u z reguły pojazdy 3 grupach spalinowe napędzane elektrycznie i pojazdy, których nie, więc te pojazdy, których nie ma albo zmniejszanie liczby pojazdów jest się najważniejszych osób wpływania pozytywnego na jakość powietrza na zmniejszanie ilości emisji dwutlenku węgla i pewna, bo skutków dla firm tej skrajności punktem taki brak auta, bo no, ale wiadomo, że samochodu w ogóle obyć się nie daje mówi to poważnie jako przedstawiciel polskiego alarmu smogowego tak bez samochodu obyć się nie da nawet w mieście część podróży musi być temu on wykonywany był drugim krokiem jest sprawienie, żeby to co wydobywa się z rur wydechowych samochodów spalinowych Ninę James na krótko mamy do czynienia z próbą przesiadki na pojazdy bezemisyjne ogólnie rzecz ujmując silnikami elektrycznymi ja nie będę stawał po stronie tych, którzy dzisiaj próbują przewidzieć czy to napęd bateryjny czy produkcja prądu za pomocą ogniwa wodorowego jest przyszłością, bo nie mam takich kompetencji, żeby potrafić przeliczyć to, jakie to będzie miało korzyści dla gospodarki lub negatywny wpływ dla gospodarki, a jednocześnie jak mówią o gospodarce to mówię też środowisku dlatego, że to są opłacalne gospodarczo jest równie opłacalne na środowisko i odwrotnie, że dzisiaj mówimy o zagrożeniach dla klimatu globalnym ociepleniu to jest zagrożenie dla gospodarki mówimy o tym, dlatego że ocieplenie klimatu bardzo silnie odbije się na naszej gospodarce jak żyje Milner z dużymi Dan i z tego samego powodu jak mówimy o wpływie samochodu na środowisko to nie mówimy tylko o tym czy on jeździ którymi zanieczyszcza dzielnicy rury wydechowej na ulicy przyznanie niższa komina elektrowni czy też nie zanieczyszcza tu pozornie, zanim jeszcze, bo prąd chodzi np. fotowoltaiki wiatraków, ale wszystkie te rzeczy po drodze nie były produkowane i ten ślad tak mamy ślad węglowy, który za tym idzie, ale nie tylko ślad węglowy, bo też koszty ekonomiczne by wszystko to co się składa na koszty funkcjonowania pojazdu na ulicy o znacznej części z tych rzeczy oczywiście statystyczny Jan Kowalski Janina Nowak nie jest nową szkół mają wiedzieć tu niestety poziom decyzji jest w grupie naukowców lub decydentów politycznych tych, którzy mówiąc krótko projektują polityki rozwoju przyjemnie wcześnie jeszcze przed nagraniem przywołał pan bardzo ciekawy przykład autobusów elektrycznych i tego, że taka elektryfikacja na siłę szczególnie w miastach czy te obowiązki, które nakłada ustawa na samorządy to wcale niekoniecznie musi być dobre rozwiązanie tak oczywiście to jest cała skomplikowana logistyka, która stoi tam zmianą formy naszych pojazdów spalinowych elektryczne i to, o czym pan wspomniał to przykład pokazujący, że nadmierna presja lubimy odmianę ingerencja Bronek może doprowadzić do negatywnych konsekwencji, mimo że teoretycznie promuje pojazdy do dymisji w przypadku bardzo bardzo przewidywalne branży, jaką jest transport zbiorowy w miastach bardzo przewidywalny w tym sensie, że dokładnie wiemy, że mamy pojazdów jak zamówić pojazdów następnych latach Ilonę przyjadą kilometrów wszystko jesteśmy na niego, bo i momencie mam takie poczucie ja szacunkowych ocenach dziś przedstawiciele branży również mają jeszcze dokładniejsze szacunki pokazujące, że presja, jaką chce nasze ministerstwo klimatu w Polsce wyżyć na przewoźników miejskich lub w ogóle nad instytucje komunalne może doprowadzić do tego, żeby w 2020 ósmy siódmym, a może 2030 roku, o ile umowa w pełni sprawne autobusy z silnikami na tymi najnowszymi wynikami wina, które jeśli są oczywiście dobrze utrzymane, a myśli przewodniej, którym naprawdę dobrze, o czym mogę tylko powiedzieć jeśli one są dobrze utrzymane to naprawdę tu bardzo bardzo mało czy to zanieczyszczeń czy mu dokument aktorzy mówią krótko nie warto może wylewać dziecka z kąpielą i zastanowić się nie jest realny koszt realny kolejne środowiska, bo nie spodziewam się, żeby umowa niesprawnych pojazdów było korzystne dla środowiska ani korzystne dla gospodarki w tym przypadku dla budżetu Samorządowego jest podobnie może być z pojazdami indywidualnymi tak czy nadmierne ograniczenie ruchu samochodów w tym przypadku miasta tak, bo tam są największym problemem nadmiernej lub ograniczenia będą negatywne, dlatego że one się odbija ona albo portfeli mieszkańców albo na aktywności na możliwość przedsiębiorców, którzy tam funkcjonują i mówi o tym dlatego dzisiejsza Polska ustawa o mobilność, która pozwala samorządom tworzyć strefy czystego transportu wyspa to pozwala tworzenie stref czystego transportu na takich, które w, których można wjechać wyłącznie elektrycznymi honorowym pojazdem, owszem, tych samochodów jest szybko coraz więcej, ale nie jest tak dużo, żeby ci, którzy potrzebują podróżować samochodami mówi nam, więc właśnie miota, bo tego kosztu ekologicznego wykorzystania samochodów w transporcie miejskim o napędzie czysto elektrycznym zaliczył też pan konieczność przebudowania lub udoskonalenia infrastruktury drogowej to też chyba trzeba liczyć jako ślad, który idzie z takim pojazdem tak jak mówimy o produkcję samochodu w przypadku np. samochodu w stanie tego mówimy o starcie Gniezno to co się dzieje się wydaje oczywiście bardzo często takie nowe nawet firmy, jeżeli jedziemy tam kilkanaście czy 50m nie widać, ale 100 lat temu właśnie gęstość taki bez nowych błędów podstawy by rozwoju mobilności samochodowej czy te same samochodami elektrycznymi mającą punktu ładowania, ale mało, kto zdaje sobie sprawę, że to znowu jest wielkie przedsięwzięcie logistyczne to nie jest budowanie ładowarki zrobiła taki trzeba doprowadzić prąd dyplom nie byle jak tak tego samego powodu, kiedy mówiliśmy wcześniej o nadmiernej presji na przewoźników miejskich jeśli chodzi o wyposażanie się autobusy elektryczne no właśnie kolejny problem to, że miasta duży nie jest łatwo znaleźć punkt, w którym można autobusem modowa czy punk, który mamy sieć doprowadzającą odpowiednio do szkół nie każda zajezdnia autobusowa jest takimi w Warszawie np. punktu ładowania w przedziwnych teoretycznie pkt 1 dajmy NATO w pobliżu stadionu Polonii jest tam prąd m.in. dlatego że kiedyś kiedyś w tym rejonie była pętla trolejbusów owi my z wódką uzbrojenie sieć pozostały dziś publicznie jedno takie paradoksy, które sprawiają, że to wszystko jest 1 wielką machiną polecamy się o wszystkich rzeczach, które mogą mieć poparcie lodowisko i na koniec pytanie czy w ogóle potrzebujemy aż tyle energii czy w ogóle potrzebujemy aż tyle jeździć czy potrzebujemy aż tyle energii zużywać brutto na początku najlepiej było, więc część podróży indywidualnych konstrukcji trwa właśnie, czyli dochodzimy do takiego punktu, w którym odpowiedź na pytanie co jest najlepsze dla klimatu brzmi przestać poruszać się samochodami to oczywiście utopia, ale ja już tak podsumowując, jakie rozwiązanie organizacji mobilności też po części naszego życia byłoby pana punktu widzenia i z punktu widzenia tego czym się pan zajmuje najbardziej korzystne mówimy o tej utopię wspomniał nie, dlatego że nie wierzę tak jak ja nie powiedziałem absolutnie niemożliwe, żeby zrezygnować z samochodu, ale wiemy dlatego zawsze dobrze spojrzeć na pewne skrajne sytuacje i inni korzystają z sytuacją mamy jeszcze w tym w ogóle nie ma w tym autobusów miejskich np. a z drugiej strony skrajną sytuacją jest to kiedy wszyscy poruszamy się samochodami przez jedno drugie po prostu fizycznie niemożliwe, ale patrząc na to w ten sposób ja rozumiem przynajmniej rzeczywistość transportową tak, żeby liczba podróży była jak najmniejsza po pierwsze po drugie jeśli już mają się odbywać odbywały się, aby środki, które ma jak najmniejszy wpływ na otoczenie raczej od poruszania pieszo później być może rowerem na, ale wiadomo, że to wszystko ma ograniczenia dla człowieka najważniejsze czas, kiedy podróżuję, więc najpierw znaną później rower jest Stachu zbiorowy dla tych, którzy mogą sobie zaplanować podróż po mieście prawda, bo to nie jest tak, że losowo mają tyle w ciągu dnia jesteśmy w stanie zbudować portfel biurowy w pewnym momencie niestety dużo bardziej użytecznym środkiem sam, gdy ta hierarchia ważności tu nie ma dzisiaj mam głowa nie każdy z nas wie, ale brakuje determinacji czy to po stronie samorządowców czy po stronie polityków na poziomie centralnym Rosji po naszej prywatnej obywatelki oni brakuje determinacji, żeby uderzyć piesi powinni sobie, że nadmiernie korzystamy z samochodu także to jest jakby nasze poczucie wygody bardzo często wygrywa, więc jest zdrowym rozsądkiem i w tym co jest dobre dla nas te środowiska i żeby opisać i taką anegdotkę o niej podróż samochodem naprawdę bardzo ważne jeśli byśmy wrócili do stanu wrócilibyśmy byśmy mieli na, a taki wakacyjny, kiedy nie ma no i tak w budżecie tylko dla 30 samochodów, które normalnie w ciągu roku listopadzie Marka jest w Policach kinach każdy kierowca generalnie wie czuje, że wakacje się całkiem po bokach zrób pan taki akceptowalny my też myślę sobie, że zniknęło tylko 22 samochodów i jedno 5 podróż udali się odbywa tylko 15 kierowców wystarczy, żeby już dzień nie straszy już to pokazuje, że musimy dużo popracować nad sobą by ograniczyć podróże, a jeszcze lepiej oczywiście gmina patrzy na to, żeby jeździć samochodami, które nie mają lub wyrok w ogóle osób nie jest to też gdybyśmy, jeżeli złoży zajmie się nowymi, bo i zużywanej energii w tym jest pewna hierarchia ważności my w tym momencie środek ciężkości mamy zbyt blisko samochodu to jest podstawą epok z tego co pan mówi rozumieć taki obraz, że ta przyszłość mobilności będzie elektryczna, bo to jest w tej chwili najskuteczniejszy sposób na zmniejszanie naszego wpływu czy słowa naszego życia na to co się dzieje z planetą, ale będzie też polegała na przemodelowanie naszego życia, które takie przykłady użyję innego być może on jest dobre jak nie umie pan oraz poprawić segregowanie śmieci, które wymaga od nas zaangażowania się na dużo mniejszą skalę jednak musimy poświęcić na to czas i coś co jest trudniejsze zadanie jest po prostu w stanie wszystkiego do 1 worka, ale po prostu nie ma innego wyjścia w rozumieniu tak samo musimy przejść taką ewolucję wewnętrzną w tym w jaki sposób wykorzystujemy pojazd tak czy ta sama zasada, którą mamy w gospodarce odpadami pan zysku, bo panie są czy Air Jet Stream z wysoką ogranicz wykorzystaj ponownie i ciepło już od telefonu Zachodu tak naprawdę tyle zastosować myślą zdobyć w tym Motor najpierw w ogóle zróbmy tak, żeby nie czuł potrzeby podróżowania to odległość jak również o tym, bo tylko ustawowo budujemy tak miasta, żeby trzeba było widzieć człowieka Białołęki warszawski do tzw. porno czy 34 miasta w domu do pracy to jest naprawdę bardzo wielkie wyzwanie ma bardzo lubią tylko ile dwutlenku węgla byłyśmy cieniem potem mamy wykorzystać ponownie tak naprawdę z wykorzystaniem ponowny miastach staw odbiorą ci coś co jest używane czy wino Leszcze przed róż, czyli mówiąc ogólnie ze stron używa przemieszczanie się wykorzysta jeszcze tutaj można oczywiście nie mówiłem, czyli o systemie albo pozostali miejskich samochodów albo tych wypożyczalni carsharingowych czy coś znowu pozwala tę samą masę niejako staje wykorzystać ponownie i takich porównań jest dużo takich punktem środkowym tego, który ograniczanie się ograniczanie się dzisiaj widzimy jak najmniej czuję bardzo wysoką temperaturę w mieszkaniu, gdy jest dość mocno zawiany w środku miast może się zachować ja nie używa klimatyzacji nie dlatego są takie uproszczenie po prostu mam problemy dotykam mnóstwo ludzi w tym momencie używa klimatyzacji używa gigantycznej silny jak pytanie czy ograniczenie zużycia energii było możliwe nic, a potem od razu się, że tak byłoby możliwe, gdybyśmy np. budować domy takim zamysłem, żeby one nie nagrzewały środki na to nie trzeba specjalnych od pierwszych rozwiązań takie rozwiązanie istnieje od 210 lat mówimy oczywiście od pewnego rodzaju lekarza ludziach, kiedy pod oknem druta dzień, bo zaciemnienia pomieszczenia jest bez pozwolą nie potrzebujemy Super nowych technologii wszystkiego bardzo często potrzebujemy po prostu ograniczyć się zastanowić nad tym czy naprawdę potrzebujemy go z tego co mamy, bo auta słupy auto z doskonałym wynalazkiem, a mam takie wrażenie prostego nadużywane panie Bartoszu bardzo dziękuję za rozmowa życia chłodnej bryzy do usłyszenia następnym razem ja bardzo lubię taką pogodę mówi zupełnie poważnie po prostu wystarczy trochę się spieszyć wniosek ten chyba tylko powinniśmy pamiętać, kiedy ma w transporcie państwa moim gościem był Bartosz Piłat z polskiego alarmu smogowego kierunek rozwoju magazynów energii to wciąż otwarta kwestia nikt nie jest w stanie dzisiaj powiedzieć, że wodór na pewno jest skazany na porażkę albo, że bateria to ślepa uliczka magazynowania energii dopiero uczymy tak jak dbania środowisko niezależnie od tego czy zamierza kupić auto na prąd czy też zupełnie nie są tym zainteresowane to bliskie twojemu sercu dobro naszej pana te to, chociaż czas na jakiś czas zamiast swego auta wybierz do pracy autobus albo jeszcze lepiej spacer świetne dodatniego Miejskiego transportu jest równie surowa, a właśnie mali roweru opowie za tydzień Bartek maja serdecznie zapraszam tymczasem dziękuję za poświęcony czas to był Puls biznesu do słuchania Marcin wątek do usłyszenia program zaprasza sponsor bank BNP Paribas oferujący produkty i usługi dla przedsiębiorstw i korporacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE W TOK FM: PULS BIZNESU DO SŁUCHANIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA