REKLAMA

Astrologia jako światopogląd

Godzina Filozofów
Data emisji:
2021-06-26 11:00
Prowadzący:
Czas trwania:
40:49 min.
Udostępnij:

Czym jest astrologia? Skąd wyobrażenia o niej? Rozmowa o astrologii w cieniu książki "Albumasar i jego „Ysagoga minor”"

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
no i zaczynamy pierwszą godzinę filozofów tej soboty z nami są dr hab. Sylwia Konarska Zimnicka z Instytutu historii Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach dzień dobry dzień dobry witam serdecznie i dr Piotr Piotrowski filozof astrolog także prezes polskiego Towarzystwa astronomicznego będziemy rozmawiali tak się zastanawiam jak sformułować najdokładniej temat tej rozmowy poza tym, że punktem wyjścia na do niej będzie wasza książka albo masa jego saga Minor, kto taki albo Rozwiń » masa i cóż to zadziała to zaraz będziemy rozmawiać, ale myślałem o tym, jaką nadać taką ogólną formułę temu naszemu dzisiejszemu spotkaniu i pomyślałem, że może tak by można było je nazwać astrologia jako światopogląd astrologia jako filozofia mówi o tym, dlatego że jakiś czas temu była tutaj Olga Tokarczuk mogą państwo do tej rozmowy zajrzeć jest aplikacja oczywiście na stronie w toku dostępna cały czas Jeślinie słyszeliście i rozmawialiśmy o różnych rzeczach m.in. także astrologii i właśnie Olga Tokarczuk wspominała o takim sposobie myślenia astrologii niejako o technice wróżenia albo niejako, o czym chce już jest jakimś za przeszłe przesądem dawno zdemoralizowany przez naukę tylko jako o pewnym kompletnym bardzo złożonym bardzo subtelnym i ciekawym światopoglądzie zupełnie niezależnie od tego czy się uznaje relacje pomiędzy gwiazdami ludzkimi losami się ich nie uznaje no to jest pewne zjawisko w kulturze dziedzina niezwykle stara rozległa no właśnie będąca źródłem pewnego światopoglądu i myślę, że może dzisiaj wokół albo masa rozmawiają sobie trochę zrekonstruuje metan astrologiczne światopogląd co wy na to, żeby w ten sposób właśnie tę naszą rozmowę zatytułować rozpocząć Sylwia Konarska Zimnicka co o tym mówimy tutaj znakomite pomysły, tym bardziej że chyba no najwyższy czas nomen omen odczarować troska o astrologię, ponieważ no trudno mówić o spóźnieniu tego co jest teraz co my znamy powszechnie chociażby astrologii taką gazetą ową i tego co nazywamy astrologią naukową a czego doświadczali antyczni czy średniowieczni uczeni Piotr Piotrowski uno myślę, że to jest bardzo interesująca perspektywa bardzo kusząca, dlatego że rzeczywiście takie okresy historii myśli ludzkiej głównie w renesansie astrologa stanowiła taki klucz właściwe do jedności natury, gdy i chciałby się powiedzieć, że właściwy oraz pełniła taką funkcję trochę jak dzisiaj w naukach pełni matematyka to znaczy była takim punktem odniesienia nie tylko dla rozmaitych obliczeń i obserwacji itd. ale tak jak powiedziałam, że ona stanowiła pewien rodzaj takiego klucza do sformułowania jedności natury i to nie tylko, dlatego że tutaj obowiązuje bowiem w tym myśleniu takim astronomicznym pewien rodzaj takiej Homo Logi ekologiczne, że to co na górze to na dole, czyli takiej hermetycznej zasady były w jakiej takiej koincydencji, ale myślę, że w ogóle taka perspektywa odniesienia człowieka do tego co do kosmosu powiedzmy do tych wpływów i to tych rozmaitych zależności była czymś co inni nie tylko była kusząca, ale myślę coś co bardzo mocno jak tłumaczyło i porządkował by ludzkiej wobec ludzkie istnienie tutaj z im nie tylko, jeżeli chodzi o determinizm, ale też o przypadek los przeznaczenie o charakter osobowość o to co się komu przydarza itd. nic, a zdrowia potrafiła to jakoś wytłumaczyć, a jednocześnie stanowiła przecież pasy dla nauk medycznych dla BL metrologii dla w ogóle rozumienia właśnie świata w sensie jego takiego by tego aspektu właśnie naturalnego na jest taka znakomita książka zmarłego zdecydowanie przedwcześnie Tadeusza, która polskiego religioznawcy oraz nazwa spotkania z astrologią jakoś pod koniec lat osiemdziesiątych się ukazała i on tam śledzi wpływy Astro logiczne i przedstawia historię astrologii no na przestrzeni historii kultury ludzkiej po prostu i pokazuje jak wiele aspektów tej kultury przeniknięta jest symboliką filozofią astrologiczne na dobrą sprawę z tej książki wynika, że nie zrozumie trochę filozofii architektury religii kultury, jeżeli się właśnie nie uwzględni tego wymiaru tego tego aspektu Sylwia Zimnicka jak jak na to patrzy już tak zgadza się z tą tezą dr oczywiście jak najbardziej zgadzam się astrologia jest tak, a wielowątkową dziedziną Poznania szczególnie jeśli patrzymy z takiej perspektywy historycznej na nią, że właściwie nie sposób jest badać się wszelakich płaszczyzny życia ludzi czasów starożytności średniowiecza czy wczesnej epoki nowożytnej bez odniesień właśnie w astrologii, ponieważ to co to co Piotr powiedział, że to co, a ty powiedziałeś Tomaszu to wszystko jest tak spójne to wszystko jest tak wymieszane, że właściwie powtórzę każdy aspekt życia ludzkiego, a Dęba mniej lub bardziej, a zazwyczaj bardziej dotknięte właśnie tą tak kolokwialnie cudzysłów ujmując bowiem astrologią, czyli generalnie ta interwencja kosmiczna ona była niemalże namacalna i jest to widoczne właśnie chociażby różnego rodzaju naukach medycynie Meteorologii astronomii, ale również właśnie takim podejmowaniu decyzji w gospodarce różnego rodzaju takich życiowych codziennych sprawach, które były bliskie każdemu człowiekowi Piotr Piotrowski myślę, że tutaj doktor też Tadeusz doktor właśnie pokazał też to ugruntowanie astrologii filozoficzna wobec Platon nic mu bez też poniekąd, ale Arystoteles młodszy loty nie jest mu tego, który emeryt tych nurtów taki no no oplata chińskich to właściwie na też astrologia była bez jej by takim odwołaniu właśnie to pewnego świata idei byłaby też nie niezrozumiała także można powiedzieć, że poniekąd filozofia protez stworzyła grunt dla pewnych właśnie doktryn astrologiczne czy dla takiego myślenia klas astronomicznego, które zakłada właśnie tą taką korespondencję nie ma ziemi to jest to jest 1 biega, chociaż oczywiście też nagród na gruncie finansowi no nastąpiła też krytyka astrologii i to seksu etapie to jest taki problem głównie tutaj antyczną uczony, który zabrał tory te wszystkie takie argumenty i tzw. reputację właśnie były skierowane czy przeciwko astrologii, więc możliwość zlecania prawda tak tata ta krytyka przychodzi także właśnie ze strony filozofów oświeceniowych nowo świecenia są już to się taka masowa krytyka czy taka krytyka traci oczywiście sprawiła, że astrologia, która zawsze była częścią właśnie tylko światopoglądu naukowego, która była częścią nauk ona po no po prostu została wypchnięta prawda US katedry uniwersyteckiej, ale etapy krytyka cały czas gdzieś tam była nawet po w tym okresie astrologii będę taki podział antycznej Saudyjskiej arabskie średniowiecznej renesansowej nadeszła wielka dyskusja przecież na tym na temat miejsca astrologii i tego jak bardzo ona jest właśnie wszechobecna i czy przypadkiem jest nie za bardzo czy to nie jest jednak pewne myślenie takie uproszczone, żeby pewne rzeczy tłumaczyć wyłącznie właśnie tak jak tutaj Sylwia mówi tą interwencją kosmiczną nawet Kopernik, który studiował, czyli wpływem kosmiczny ulega oraz emitenta Koper niektóre studia przecież medycyna i też do nowych każdy student wtedy musiałby się przede wszystkim uczyć astrologii to była jedna z takich też narzędzi diagnostycznych NATO dla dla niego to jakby tej strony było tam za dużo za mało medycyny czy te proporcje między rzeczywiście tymi ścisłymi naukami medycznymi, a astrologią były trochę zaburzone, ale to też pokaz to oddaje, jakby ten teren w no może nie tyle kult astrologii PRoto, ale pewien rodzaj jedne z takiego bardzo zasadniczego punktu odniesienia się po prostu astrologia różne rzeczy tłumaczyła wspaniała wspaniała to by ten świadczy właściwie wszechświat w tym aspekcie filozoficznym i intelektualnym czy taki pragmatyczny też, o którym mówiła Sylwia wspaniała, bo źle oceniać nasze życie no, a od początku przez jego kulminację do końca dodałabym jeśli tak mogę, proszę bardzo, jest astrologia nie tylko wspaniała, ale ona wręcz porządkowała to ówczesne życie ludzi tamtych czasów, ponieważ dawała niejednokrotnie wręcz gotowe takie, do których schematy wyjaśniała to było właściwie no i niezwykle istotne, a co najważniejsza prognozy Kasprowicz ne niejednokrotnie dawały ludziom nadzieja wydaje mi się, że tej wartości nie da się przecenić no tak to jest to jest niezwykle ciekawe i moglibyśmy bardzo długo tutaj jeszcze rozmawiać o tych wszystkich aspektach astrologii na przestrzeni jej długi duch dziejów i skomplikowanych losów, ale nawiążę jeszcze do tego co mówiła Olga Tokarczuk, a co wzbudziło w części komentatorów no duży opór zetknąłem się takimi głosami, że co myśmy tutaj razem z Tokarczuk w tym programie wyrabiali jak to można mówić o skompromitowane i wiedzy pseudo wiedzy, która w ogóle do niczego nie jest potrzebna jest na śmietnik historii dawno odesłana po co w ogóle w ten sposób na ten temat rozmawiać to jest wręcz szkodliwe żeby, żeby jakąkolwiek wartość astrologii widzieć tymczasem nakładem Uniwersytetu imienia Jana Kochanowskiego w Kielcach ukazała się właśnie wasza książka poświęcona albo masażowi jest tutaj także przekład jego i jego traktatu i saga Minor no właśnie, dlaczego wydawać wobec tego takiego autora, który w jak się słyszy reprezentował wielką pomyłkę w historii ludzkości dziś już wiemy, że to wszystko nie działa na tymczasem jego książki się ukazują czy to ma wartość tylko antykwaryczny czy coś jeszcze innego zupełnie wartościowego z tej publikacji wynika, dlaczego się tym właśnie postanowiliście zająć ich kilka słów komentarza do technicznych głosów krytycznych, które się pojawiły po mojej rozmowie z Olgą Tokarczuk jeszcze na to za osoby was poprosił no właściwie powiem szczerze, że tak eufemistycznie rzecz ujmując ignorancja bywa wielka, a natomiast, żeby coś krytykować trzeba chyba wiedzieć co się krytykuje i wydaje się, że w odniesieniu do przeszłości tak szeroko pojmowanej trzeba mieć wiedzę, że astrologia była uznawana nie tylko za sztukę przepowiadania wydarzeń przyszły, ale przede wszystkim była uznawana za nauka, a jedni co więcej astrologia była przedmiotem nauczania akademickiego, a na Uniwersytecie krakowskim połowie piętnastego wieku powołano pierwszą w tej części Europy katedra katedry astrologii właśnie, gdzie specjalizowane się w nauczaniu, a astrologii w jej wielorakich aspektach, więc na odniesieniu do przeszłości do czasów starożytnych średniowiecza i wczesnej epoki nowożytnej musimy pamiętać o tym, że astrologia nie była jak to powiedziałeś pseudonauką, ale była nauką dosłownym tego słowa znaczeniu miała tak wysoką pozycję, że niektórzy wybitni uczeni porównywali jej znaczenie wręcz do metafizyki, nazywając ją nawet swego rodzaju teologię naturalną, więc to chyba świadczy ojej naprawdę bardzo wysokiej pozycji hierarchia, ale właśnie ci ci krytycy mówią tak no tak było, ale tak już nie jest dzisiaj to w ogóle nie ma sensu, żeby o tym mówić, bo jeszcze ludzie będą myśleli, że to jest poważna sprawa, ale nie może trzeba słono nas rzeczywistości Time musiał, bo jednak nie można przykładać myślenia tu i teraz na myślenie, w które było typowe dla osób z właśnie chociażby ze średniowiecza kiedyś albo masa należy moim zdaniem trzeba też często często o często pewnie po prostu lekarz tą krytyką myśmy tu też nieraz rozmawiali o tych różnych kwestiach, więc no to rzeczywiście było dosyć słyszalne ja spędziłem trochę dysku czasu na dyskusjach na plac Facebook owych wokół tych kwestii właśnie po tej rozmowie z Olgą Tokarczuk, która w ogóle abstrahować od tego czy dotyczy astrologia działaczy nie działa mówiąc w sensie takim dosłownym tylko właśnie akcentowała pewną integralność tego widzenia świata tego światopoglądu tej filozofii i podkreślała, że jest złożony system, który już na świat Jung mówił, że jest to psychologia to znaczy, że jest taką dziedziną, która wypracowała pewien sposób myślenia o ludzkim doświadczeniu i wypracowała pewien słownik, który słownik opisujący doświadczenie wewnętrzne np. którym które później z powodzeniem stosowała stosuje psychologia no, więc ja myślę, że w ogóle to co sobie właśnie powiedziała pokazujący umocowania drogi w kulturze prawda całej europejskiej, chociaż przecież mamy za 18 loggie i w orientalnej indyjskiej chińskiej japońskiej, ale także także po drugiej stronie oceanu, ale to pokazuje, że i to, że to dzisiaj ciągle jest obecny mimo mimo krytyki umowy z całych tych dyskusji oświeceniowych pozytywistycznych faktami ciągle gdzieś ma swoje jakoś się by swoje miejsca by w kulturze czy w takim myśleniu to pokazuje, że tak naprawdę astrologia wyrasta nie jakiegoś naszego rozumu tylko z jakich warstw jednak do tych chciałoby się powiedzieć artysty 2 dni niż świadomości zbiorowej skoro osiąga przywołały, czyli ona jest jednocześnie takim torze w ogóle taki konstrukt jak astrologia powstało to wynika po prostu z naszej natury i to, że byłyby dzieje świata się zmieniają, ale przecież ludzka rad naturalnie zmienia się aktywami w ten sposób udział jesteśmy tymi sali tymi samymi ludźmi z tymi samymi z tymi samymi marzeniami tt spłatami obawami lękami nadziejami tak dalej, więc astrologia w tym sensie właśnie też może być kusząca żona jakoś może odpowiadać na NATO na nasze obawy właśnie myśli, aby nadzieje tęsknoty itd. czy na tym nasz świat wewnętrzny i jednocześnie nie musi stać jakoś tutaj w konflikcie zrozumie, że ona może być taką takim projektem chciałbym również intelektualnym czy dzięki takim ideowym, który stanowi pewnego rodzaju uzupełnienie prawdę to tego światopoglądu takiego nacjonalistycznego, więc to to może oczywiście jakoś się oburzać, ale część po prostu ludzkiej natury, że mamy tego typu system może nie tyle wierzeń reszta plan by tutaj odpadało, ale pewnych przekonań czy to jest naukowe to nie jest naukowy jest zupełnie inna kwestia no no naukowy nie jest, bo to już 3 pokazali to myśliciele oświecenia, ale to czy też jest naukowe to, że ty to, że coś nie jest naukowe to jeszcze wcale nie znaczy, że jest bezwartościowe, bo to pokazuje po, a strony tak naprawdę mówi ona sama prawda o naszej naturze i w tym sensie to jest po prostu taki, żeby projekt, który ma może też służyć, jakby naszemu samo Poznań no i Piotr bardzo Piotr Popek odpowiedział, że to naukowe nie jest, ale ja bardzo stanowczo chcę podkreślić i tutaj myślę, że będziemy mówić Patryk 1 głosem, że to naukowe było 100%, dlatego że wykształciła się nauka akademicka, która miała nie tylko swój przedmiot badań, ale metodologię badań mówi w sensie historycznym, a głównie jeździło się w sposobie myślenia i uprawiania na dokładnie tak i dowodem na to jest naprawdę olbrzymia spuścizna tra, a jest przechowywana w bibliotekach polskich bibliotekach zagranicznych właśnie są to pozostałości znakomitych wielkich czasami pomniejszych traktatu w traktacie ku ku odkryciu takich not, które właśnie świadczą o tym jak bardzo astrologia była nauką dosłownym tego słowa znaczeniu, ale ja myślę, że w tym znaczeniu też jest także astrologia była tą siłą napędową wodę do rozwoju takiego intelektualnego ludzkości, że to myślenie właśnie, które zakładało to korespondencja z nieba ziemi tych wpływów tej właśnie by im by te influencer tego wszystkiego, żeby tej takiej też w rosyjskiej sympatii, że wszystko, aby za wszystkim we wszechświecie jest połączone no to jest na to dzisiaj zresztą mamy my też w ten sposób myślimy o człowieku, który składa się z tych samych pierwiastków chemicznych jak te wszystkie wielkie gwiazdy prawda, która z efektów, które są we wszechświecie, że tu jesteś jakiś rodzaj właśnie tej jedności człowieka z kosmosu tylko jest w tej chwili na gruncie naukowym inaczej postrzegane, ale to, że może to było kiedyś naukowe w sensie takim jak tutaj Sylwia mówi właśnie integralną częścią tej nauki akademickiej no to też by to pozwoliło na na pewien rozwój przecież musimy też pamiętać o tym, że to astrologia była siłą napędową do astronomii nową, a astronomia, czyli ta tzw. gdy astrologia powiedzmy teoretyczną ona ona służyła astrologii, gdyby nie zapotrzebowanie astrologii za to, gdyby nie dokonano pewnych odkrycie na na gruncie czysto, a stronami w tym, że to była siła to taka motywująca, że właśnie zaglądać Pek widziałam, żeby precyzyjnie obliczać, żeby coś tam do NATO najsłynniejszy to jest przykład Klara prawdach, które w, który poprawił Kopernika pokazując, że planety krowę dni niepokojach idealnie tylko właśnie po elipsach, ale to było wszystko ma tam się astronomią tam się wyda jedna z 2 takich charakterystycznych istotą owych cech światopoglądu astrologiczne go właśnie to założenie o pewnej strukturalnej harmonijnej jedności wszystkiego i o to, że istnieją i tego, że istnieją wewnątrz wszystkiego pewna reguły wedle, których wszystko funkcjonuje i że ona odnoszą się w tym samym sensie do jednostki, jaki do grupy społeczeństwa wspólnoty, jaki w ogóle do świata świata materialnego natomiast drugą rzeczą chyba bardzo charakterystyczną jest pewna z kolei wizja tego w jaki sposób funkcjonuje ludzka psychika ludzka dusza nie myślę, że ten sposób widzenia grecki generalnie czy taki, który jest charakterystyczny także dla starożytnych Greków postrzegających człowieka jako kompozycję pewnych elementów składowych sił, które działają tyleż w nim ileż poprzez niego oczy czy, które działają także w świecie, w którym człowiek żyje no to jest też coś takiego co co bardzo jest charakterystyczne dla astrologii co moim zdaniem dzisiaj staje się powodem, dla którego astrologią tak wiele osób zaczyna się znowu interesować, bo mamy do czynienia ze zjawiskiem boomu na astrologię na opisywanym już wielokrotnie wśród milenialsów specyficznie, ale nie tylko wśród milenialsów wzrasta wzrasta właśnie ogromnie w ostatnim czasie zainteresowanie tą dziedziną ja się, że w tym sensie astrologia jest takim panaceum na radykalny indywidualizm, który późno kapitalistyczną rzeczywistość charakteryzuje na to właśnie przeciążenie jednostki odpowiedzialnością za wszystko żyjemy w takim świecie, w którym jesteśmy sami odpowiedzialni za wszystkie swoje sukcesy za porażki w ogóle musimy liczyć wyłącznie na siebie i się nas rozlicza z tego, jakie miejsce w hierarchii społecznej zajmujemy i czy jesteśmy odpowiednio atrakcyjni ile ważymy jak wyglądamy co robimy co Terra do tego dochodzi jeszcze odpowiedzialność za stan planety która, która ostatnio nam doszła i sądzę, że w tym takim właśnie świecie przeciążonym indywidualizmem astrologia po prostu jest atrakcyjna, bo jest taką alternatywną opowieścią alternatywnymi tam, w którym zwraca się do takiego sposobu myślenia o sobie, który właśnie od tego indywidualizmu był jak najdalszy z 1 strony tak jest, chociaż będę, bo stanowimy część praw taką integralną część przyrody świata duchowego i świata idei jesteśmy przed 5 powiedzmy jakiś taki kosmiczny porządek właśnie to jakąś taką homologację nie ma się taką od zimy to odpowiedniości z 1 strony my to Święty Thomasa za wino cały czas podkreślam, że ta astrologia tzw. wyrokując czy astrologia sugestia za to ktoś nazywa, czyli astrologia urodzeniowa, gdyż przewiduje różne rzeczy to ona zakłada, że to nie Bóg prawda jakość to kształtuje, ale przede wszystkim, żeby też tutaj się odbiera człowiekowi wolną wolę, więc astrologa by urodzenia ona też z 1 strony jest jakoś tak zindywidualizowane, bo oto każdy z nas ma w sobie jakiś pewien rodzaj takiej kosmicznej tych pieczęci prawda odciśnięte przez ten pewien niepowtarzalny wzór kosmiczny, jaki stanowią koszt konfiguracje planetarne i każdy z nas jest naznaczone jakimś rodzajem indywidualizmu coś co nas wyróżniono właściwie nie ma takich 2 identycznych skoków każdy i zawsze będzie jakoś tam my wyróżniał odróżnia mówi horoskopów znaczeniu gazetowym tylko taki jako powiedzmy zdjęcia prawda, aby stanu nieba w momencie urodzin tego horoskopu, który jest takim jakby takim rentgenowskiej właśnie zdjęcie naszej duszy, a z drugiej strony tak jak mówi Żak my stanowimy właśnie tą część i to na staż zwalnia z pewnej odpowiedzialności myślę, że może być taką odpowiedzią po no po prostu na ludzki zagubienie tak naprawdę to co no to jest też to jest o czym mówimy, że astrologia stanowi taką próbę oswojenia tej właśnie przypadkowości świata tego zagubienia w tym świecie, który jest, zwłaszcza teraz w dobie pandemii nieprzewidywalne no bo niby nauka praca wszystko zostało im odpowiedzi na niemalże każde pytania, a się okazuje, że nie zna im się cofamy się adresujemy do poziomu dziecka i ja myślę, że ta sytuacja pandemiczna też nie tylko ta związana właśnie z tym ciało Milenium oraz państwa właśnie może interesujący sposób, jakby odpływa się do tego myślenia czy jak wzbudzać po prostu ten ten rodzaj myślenia jest od liczby od no na pewno to też pokazuje, że na pewno to doświadczenie też pokazuje, że ten indywidualistyczny mit Kowala własnego losu i sprawczości i zarządzania wszystkimi i przygotowywania się na niespodziewane no jest właśnie mitem, że w gruncie rzeczy myślę, że to co nam głęboko pandemia uświadomiła to co jak bardzo jesteśmy współ uzależnień jak wiele elementów jest od naszej woli osobiste jedno kompletnie niepodległy itd. itd. więc w tym sensie znowu ten krajobraz który, który ten mit astrologiczne on jest bardzo w tym sensie atrakcyjne dzisiaj ta musi trudno dziwić, że to, że ta o aleję barów Logi rośnie, ale jednak tutaj chciałabym bardzo od mocno podkreślić, że właśnie taka takie bezkrytyczne poddanie się ten wpływa no bo jest mocno determinizm etyczne natomiast biorąc pod uwagę to co chociażby czerpiemy ze źródeł astrologiczne, a to przebija z tych takich, które do tej pory się zachowały m.in. nawet co jest widoczne u albo Masara, którego o, którego mieliśmy tak kolokwialnie powiem z Piotrem na warsztat wyraźnie widać, że hołduje przekonaniu, że mędrzec pokonał gwiazdę, czyli człowiek, który mam głęboką świadomość tego jak wielką mocą dysponuje ten tzw. świat książek sowy i jakie są skutki jego Adam właśnie wpływu na świat pod księżycowy wszystkie elementy świata podczas marcowego, a jednym z tych elementów jest człowiek mając właśnie głębokie poznanie tych elementów człowiek jest w stanie przeciwdziałać tym, że skutkom jeśli nie, niwelując je, chociaż minimalizujące szczególnie te szkodliwe wpływy oddziaływania, więc to słynne powiedzenie wiersza 5 domina biur astry jest wydaje mi się, że powinno nam dziś taco głośną wybrzmiewa tak jakby przybywało w średniowieczu dobrze jak już jesteśmy przy średniowiecze to zajmijmy się w tej ostatniej części naszej rozmowy albo masażem, czyli autorem, którego dzieło przybliżać polskiemu czytelnikowi w książce albo masa jego saga Minoru waszego autorstwa, kto był albo masa właściwie postać albo Masara to jest niezwykle fascynująca postać, dlatego że jest to, a uczony, które wzięły inne bez mała 100 lat, ponieważ urodził się w roku 700 osiemdziesiątym siódmym zmarł 800 osiemdziesiątym szóstym, a tam biorąc pod uwagę liczenie lat wg albo kalendarza księżycowego albo słonecznego, a niektórzy badacze nie badacze twierdzą, że żył właśnie Stolat był to oczywiście, ale człowiek którego, w którego okręgu zainteresowań leżała nie tylko absolutnie astrologia, ale przede wszystkim astronomia matematyka filozofia i tak prawdę mówiąc o astrologię jako taką zainteresował się stosunkowo późno, ponieważ mając 47 lat ja wiem, że biorąc pod uwagę jego stuletnie życia, a to miał Anne przeszło 50 lat na to ażeby zgłębiać tajniki astrologii, jednakże z punktu widzenia przeciętnej długości ówczesnego człowieka czy wiek 47 lat był już taki dosyć podeszły wiek i był to naprawdę wybitne astrolog, który został zostawił bardzo wiele niezwykle ciekawy dział znanych nie tylko oryginalne języku języku, którym pisał, ale tłumaczone również na Greka czy na łacinę i właśnie dzięki tłumaczeniom łacińskim cała Europa chrześcijańska mogła zgłębić jego dzieła, a dzięki niemu dzięki temu, że korzysta właśnie ze spuścizny wielu swoich poprzedników m.in. Arystotelesa również poznać poglądy na starożytnych uczonych ja się coś do tego internetu albo ma charakter być dla chciałby dać w Katarze właśnie albo masa jest takim chciałby się pod takim archetypem właśnie astrologa, który tutaj służy na wyborach, który bierze udział w takim czynne w życiu politycznym społecznym jest aktywny to też aranżuje jakoś wpływa na wiek historii, ponieważ są tam był znany z tego, że pod podpowiadał różnym władcom by mu najlepszy moment na rozpoczęcie jakiś negocjacji czy bitwy i on po prostu żyło w tym otworzył, jakby tego ducha czasu właśnie ówczesnego, ale rzeczywiście masa jest takim domu albo niezwykle płodnym autorem i tego działa tak jak Sylwia powiedziała, że interesował w ogóle no na taki szeroki horyzont czy zainteresowań to i tak by te dzieła, które pozostały po pamięta są to działa, a urologiczne i za to był najbardziej pan właśnie w Europie i cenionej ta zachowa gmina to było był też uwagę pierwszy traktaty astrologiczne, który został przetłumaczony z języka arabskiego na łacinę i jednocześnie otworzą cały właśnie ten ruch taki translator ski waszych zorientowane na astrologię tutaj w Europie, więc tym no to jest bardzo interesujące, że albo masa właśnie otworzył drzwi do do astrologa i Europie zachodniej to co działo się pojawiło 12 wieku papież powie u nas tego wieku mówią o tym tłumaczeniu takie małe i zaworami, czyli takie, czyli tak tzw. mniejsze wprowadzenie do astrologii odróżnienia tego wielkiego, które było tłumaczone później tak to dzieło też my my się nad tym pochylić poszli pochylili śmiech dla, dlatego że ono było zapomniano on nigdy się nie ukazały drukiem, a po prostu inne tłumaczenia inna inne utwory wyparły to ten traktacie taki króciutki, ale oni właśnie taki też chciałby się pobić taki modelowy proces taki jak park tematyczny w ogóle dla całej dla całego tego też właśnie myślenia strategicznego czy tego mitu, o którym mówiła też takiego tego mitu astrologiczne i po takiej sztuki antyki ska skażenie, że skoro mówimy o czymś takim jak nic dla lewicy wiecznie, żeby ta jest też coś co jest u nas mógł po prostu by funkcjonuje tak jak mity greckie i innego tak samo technicy astrologiczne tu chcieliśmy jakoś pokazać tą ciągłość praw dlatego tego wątku takiego astronomicznego w kulturze kulturze europejskiej i też to w jaki sposób albo ma start ukształtowanym myślą myślą grecką akta te wątki greckie są w ogóle bardzo ciekawe astrologii i o tym to jeszcze może sobie przy jakiejś okazji porozmawiamy, ale powiedzcie więcej trochę o i Zago Minor o tym w traktacie, jaką to właściwie koncepcje czy filozofia astrologia zarazem pewną wizję świata w tym traktacie albo masa zawiera może ja jeszcze tak dopowiem taką rzecz pranie może z tym z tym dziełem związana, ale w grudniu niedawno wszyscy patrzyliśmy w niebo była wielka koniunkcja Jowisza Saturna prawda każdy się sporo spodziewał nie wiem nowej epoki, a ery Wodnika, który był pisali o tym ludzie, którzy na co dzień w ogóle nie mają za stronę naprawdę radnego, ale to myślenie w ogóle właśnie o tym, że takiej koniunkcji założone to jest coś znaczą periodyczne prawda to jest czysty albo masa tylko na straty innego dzieła de ma głos tematy z korupcją i postać po by po takim tytułem władz Łacińskiej pokazało ukazało to jest też to też pokazuje jak ten albo masa właśnie przy tego typu sytuacje czy przy tego typu kosmicznych okolicznościach i ciągle jest, żeby to jest mi właśnie Astor żeby, jakkolwiek byśmy nie byli racjonalnym tego dnia jest, żeby nie wyeliminujemy, a co do dzieła samego zakwita tutaj głosy właściwie Piotr opóźnienia tutaj zimno porusza niezwykle istotną rzecz dla albo Massa był tak bardzo wpływowe myślę wypełnienie namierzanie wzbudzanie żaden sposób twórcą, że jego dzieła były cytowane właśnie przez cały okres średniowiecza przez okres renesansu i dzisiaj nawet współcześnie też przed willą odpowiedział nie mają zupełnie świadomości że, że gdzieś właśnie na bazujemy na wiedzy przekazanej przed albo Masara, ale on jest jego spuścizna jest ciągle żywa natomiast, jeżeli chodzi o załogę mimo to Piotruś wspomniał bardzo bardzo słusznie, że to dzieło jest taki przez stulecia było traktowane po macoszemu, aczkolwiek było przywoływane, ale było przywoływane zdecydowaniem, a rzadziej niż wielka obszerna wersja tego dzieła przetłumaczona dwukrotnie po 11003003. 1100 czterdziestym, czyli to wielki wprowadzenie do astrologii i przez to właśnie dzieło to było ma troszkę zapomniane i było zapewnione również z tego względu, że Zagłoba Minor, a więc ten skrót pozbawione było tej otoczki właśnie w tej filozoficznej było tam przede wszystkim korpus, a skrótowo tak bardzo kompaktową powiedzielibyśmy przedstawionej wiedzy trakty astrologiczne, która przez to, że właśnie była tak skondensowana byłam działo to było adresowane jak się możemy domyślać do osób do osób, które na serwowane były w arkana wiedzy astronomicznej natomiast nie miało takiego dużego przełożenia na na Czytelników, którzy nie byli zbyt obeznani chociażby terminologii astrologiczne czy zawiłościach ówczesnej astrologii im wydaje mi się również to mogło wpłynąć na no mam niestety mniejszy odbiór tego znakomitego skądinąd działa, ale nawet, jeżeli ono było pozbawione tej właśnie otoczki filozoficznej czy tego kontekstu takiego filozoficznego i czegoś takiego bardziej pogłębionego to to jest tak może to jest takie bardzo techniczne dzieło to jednak tam się wyłaniają pewne idee chociażby tak jakby ten opis w ogóle państwa plany wygląda tak jakby ktoś odwzorowywać Opowiedz jakąś aktywistą przemiany psychiczne na samym tego co się dzieje po prostu w naszej psychice tylko, że to zostałoby projektowane danie, bo dzięki temu my, spoglądając na te wszystkie zawiłości planu farbę tak naprawdę możemy też zaważyć to co się dzieje dla samych ta gra sił i światła ciemności dobra zła prawda jest to takie wobec jakoś pani rzymskie z 1 strony z drugiej strony, jaki właśnie dla toruńskiej czy ploty chińskie czy był czy jest jakieś inne, ale też by tam są po prostu zawarte w nim idee takie pre kognicję heli docent zło, dlatego że chociaż słońce jest czymś ruchome to jednak jest jednocześnie zajmuje taką centralną pozycję nawet z tego punktu widzenia wydaje się, że warto zobaczyć jak w tym myśleniu nastroju jak myślenia stanowić też przygotowało pewien grunt pod no właśnie rewolucyjne odkrycia naukowe bardzo wam dziękuję za to spotkania oczywiście moglibyśmy jeszcze długo długo i samym albo masaże i o astrologii jej wpływie na kulturę rozmawiać i pewnie będziemy to robić jeszcze w kolejnych audycjach tymczasem dr Piotr Piotrowski dziękuję bardzo, dziękuję uprzejmie, a astrolog prezes polskiego Towarzystwa astronomicznego filozof także i dr hab. Sylwia Konarska Zimnicka dziękuję bardzo, dziękuję również Instytut historii Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach współautorzy książki albo masa jego sagą gmina, która się ukazała nakładem wydawnictwa Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach właśnie lat oraz informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA