REKLAMA

Na wakacje Babel-Travel! Pierwszy przystanek: Lublin

Babel. Rzeczpospolita Multi-Kulti
Data emisji:
2021-06-25 19:00
Prowadzący:
Czas trwania:
54:57 min.
Udostępnij:

Zapraszamy dzisiaj do miasta w którym spotkacie Żydów, Rusinów, Ormian, Greków i Turków nie wyjeżdżając z Polski. Nie zabraknie rycerzy walczących z wężami oraz tajemniczej postaci w cylindrycznym nakryciu głowy. Co prawda nie wiemy, kto ukradł dominikanom w 1991 roku kawałek drewna z krzyża Pańskiego, ale wiemy gdzie można na końcu dzisiejszej wycieczki dobrze zjeść. Lublin czeka! Słuchajcie, i piszcie do nas: babel@tok.fm

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Babel, czyli Rzeczpospolita multikulti kolejny odcinek cyklicznego podcastów, który dzień dobry mówią Adam Balcer Paweł Sulik zgodnie z zapowiedziami z takimi sugestiami rzeczami, które gdzieś między wierszami padały dotychczas to z wielką pompą startuje babę trawą, czyli taka wersja wakacyjny robi Sowa biuro podróży tam lat nie gęsi swoje nazwy na podróże mają państwo mogą kursy auta apelować kursy ja chcę i będziemy z okazji wakacji proponowali różne destynacje Rozwiń » faktorzy mówi, a z all inclusive, a ze względu na różnorakie ograniczenia to bardzo często będą to destynacje, które państwo są w granicach naszego kraju, który z tej perspektywy okaże się również bardzo multikulti, a no ale, dokąd państwa chcemy zabrać w tym odcinku jeszcze oczywiście zapraszamy serdecznie Piszcie do nas jak macie jakiś pomysł chcielibyście dziś pojechać tylko pamiętajcie musi być jednak wątek Polski wiem, że np. może zamarzyć dobra chłopaki zrobią ta ITI może coś znajdziemy no ale bardziej ekscytuje jeszcze powinna je od kogoś, który Radom multikulti znak zapytania o listy jak czytamy mamy zdarza o rząd dusz za tydzień dobra, ale co powiedzą, dokąd dzisiaj na dzisiaj dobrano dzisiaj jedziemy do Lublina 1,5 godziny z Południowej Warszawy nie będzie to wielka wyprawa, ale gród uwaga z Lublina jedziemy dalej to jest tylko 1 przystanek na naszej trasie ruszymy do południa do wschodniej południowo-wschodniej Polski Babel Travel wakacyjne Rzeczpospolita multikulti zapraszają Adam bardzo popisu mówi listach no, więc na adres Babel małpa TOK kropkę FM Babel małpa TOK kropkę FM pan Patryk pisze tak napisał tak witam panie Adamie Łowicz to się bezpośrednio wpisu do pana w sprawie etymologia znaczenie pochodzenia słowa rozpytywał oto rozmaitych ludzi pochodzenia bałkańskiego tureckiego ukraińskiego rosyjskiego, ale rzecz jasna nie wszyscy są zaznajomieni z historią, tudzież lingwistykę przysłuchując się audycją, które bardzo sobie cenię Lechistan oraz pana wykładu udostępniony na YouTubie ze świętami myśl potem często wymienia pan pochodzenie słownictwa niż mógłby pan czeki skojarzenie trop, a nawet pełne wyjaśnienie to też bez wahania zapytam czy jest pan w stanie określić pochodzenie mojego nazwiska Jan Kukowski zrobimy co zastanowimy się nad tym tutaj pan przepraszam pan Patryk pan Patryk ma dużo różnych hipotez za krzyżem dzisiaj obiecuję pani, ale my je na ten sam adres czy Babel małpa TOK kropkę FM napisała do nas pani Ania drodzy redaktorzy panie Pawle panie Adamie upominać się panowie listy, więc się zmobilizowała pisze waszych audycji słucham od kiedy odkryłem Radia TOK FM słuchamy z uwielbieniem muszę napisać wcześniej Lechistan teraz Babel są w mojej liście, ponieważ jestem kobietą pracującą nie zawsze piątki mam czas wieczorem to w sobotę lub niedzielę robi sobie Babel maraton np. słucham kilku odcinków naraz w ubiegłą niedzielę słucham 3 to było świetne, bo zapowiadacie kolejne odcinki, mimo że każdy jest odrębną całością to jednak wszystkie się łączą i muszę przyznać, że ubiegł liście nieco, bo chciałem napisać, że w waszych 4 jest mało postaci kobiecych, a Tomasz cały odcinek o kobietach ja wiem, że historia pisali mężczyźni, ale parę ciekawych żeńskich postaci by się znalazł tu przychodzę do prywaty jestem przemyślaną z urodzenia zamieszkania jak tak sobie myślałam, jakby tu zwabić pan do mojego miasta czy jedziemy oczywiście wirtualnie pomyślałem ulice to myślałem o 3 wyjątkowych kobietach, które zbiegiem okoliczności mieszka w tej samej kamienicy i tu pani Ania opisuje sprawę, którym media pisały tak upamiętnienia tych 3 mieszkanek Przemyśla tablicą opowiemy o nich, ale żyje te 3 panie pojawią się dane na pewno w podcaście Babel to możemy obiecać państwu pewnie kojarzą z mediów tablicę, która by później została po zamontowaniu została zniszczona jako no nie wiem taki symbol właśnie dla nas typowego multikulti normalnej części naszego dziedzictwa historii szczególnie lokalnie w Przemyślu, a dla niektórych w naszym kraju jako mniej takie wyzwanie rzucone jak to tu w kraju, gdzie Polak katolik tutaj prawda jakieś osoby innego wyznania innej narodowości pokazują bardzo pani Aniu, dziękujemy za pani przed nim wspaniałe listy na pewno zawitamy do do Przemyśla w ramach naszego cyklu trawy dba także uwagę, żeby wszyscy wiedzieli, że to jest to jest destynacji, którą najtańsza propozycja nasi słuchacze gorąco zapraszamy do tego, żebyście do nas pisali, ale tak sobie pomyślę na tej nas nie wysyłać, bo chyba sami nie pojedziecie, więc starajcie się myśleć w ten sposób się dzieci dziś na wakacje albo może chcielibyście pojechać to jest w miarę realne i wtedy zrobimy dla was spotka to będzie taki spotka się sobie posłuchacie przed wyjazdem albo w trakcie wyjazdu i wtedy będą wątki polskie tej w tej destynacji pięknie Paweł mówił w języku staropolskim, którą odwiedzać no i pani Justyna, która napisała adres Babel małpa TOK kropkę FM urzeczona waszą erudycją postanowiłam zadać pytanie, które męczą mnie od pewnego czasu czy, a VAR ma coś wspólnego z Awarami będę słuchać audycji uważniej niż dotychczas nadzieję, że wreszcie poznam odpowiedź pani Justyna bardzo dziękujemy za bardzo ciekawe pytanie na pewno spróbujemy w przyszłości odpowiedzi na nie np. zmowa pytanie na nie tak i to bez żadnego podkładu rytmicznego to jest jednak sprawdza co, bo szczerze mówiąc tego maila jeszcze nie widziałem, a to też zaintrygowało sprawdzimy zobaczymy przyznam szczerze, że kiedyś pamiętam jak jest etymologia VAR-u, a w tym momencie nie pamiętam mieliśmy taki odcinek Lechistan Gepperta, który na kolejny mit kulinarnego strony nie wiem czy wtedy był awans, ale dobra, choć do Lublina właśnie cebularza rada znakomite droga droga odnowić żadnego chodzenia o drogę odnowiono kolej chyba już zaczyna jeździć także śmiało jak ktoś nie lubi w ogóle tych środków komunikacji przez 6 na rewersie po prostu przez parę dni dojadą krócej, choć różnie zależy, skąd mam mówiłem do słuchaczy ze Szczecina wieś, a tak tak przepraszam za to warszawską centry rosnąć tak masz rację ci ktoś wybiera syci na rzeczywiście to kawałek taka propos to Lublin jest bardzo ma bardzo podobną populację do Szczecina no tak jeśli chodzi o liczbę mieszkańców no i na pewno jest to duże miasto, które na średniowiecznej Polsce takiej przed jeszcze Unią w Krewie po przed połączeniem Polski z Litwą to była ta co teraz chwali bardzo podkreśla szlak prawda Lwów, że są brak lub przepraszam są bramą na wschód potem Lwów tak szczycił się mianem rzeczywiście był do momentu Unii kraje największym miastem we wschodniej Polsce to była taka sytuacja Słuchajcie jak się przyjeżdżało w średniowieczu przez Wisłę zaczynały się już powoli takie tereny bardzo słabo zaludnione, gdzie też spotkaliśmy takich bardzo nazwijmy ich powierzchownych wyznawców chrześcijaństwa były relacje, że generalnie lud miejscowy i nawet z elitami jest problem jeśli chodzi o dobrą znajomość dogmatów katolicyzmu w niektórych regionach, więc Lublin był taką byśmy powiedzieli teraz językiem naszej elity rządzących forpocztą cywilizacji Łacińskiej i a my pokażemy wam w naszej dzisiejszy w dzisiejszym podcaście jak to miasto stało się centrum Rzeczypospolitej po Unii jak rozkwitło w ramach tej Unii polsko-litewskich ze swoim względna swoje centralne położenie, a także między właśnie Krakowem, a Wilnem lubili Lwowem, a Wisłą i następnie Warszawą Gdańskiem, a nawet jeszcze w średniowieczu tym takim jeszcze Polski nie było na mapie świata nikt jeszcze Mieszko nie słyszał to wtedy jeszcze handel prawda między morzem czarnym, a morzem Bałtyckim i tutaj oczywiście bursztyn tak, czyli miasto położone na ważnych szlakach handlowych w tym mieście kluczowy jednak nie zapomnijmy jednak odnóg Jedwabnego szlaku, którym wielokrotnie opowiadaliśmy, czyli Kijowa, a następnie przez Wołyń Włodzimierz właśnie Wołyński następnie właśnie Lubelszczyzna przez w Zawichoście przekraczamy Wisłę i ruszamy dalej tam już Wrocław Kraków Praga raty, bo ona itd. no i można było zawsze odbić do Lublina, gdzie jeszcze blisko Lublina rzeka Wieprz oaz wierszem też do Wisły, a więc generalnie byśmy powiedzieli bardzo dobra lokalizacja no ale oczywiście taki wielki rozwój w południe kraju, bo będąc położonym na Wschodzie nieraz Lublin był oblegany na jest dane zdobywane itd. przez psy i tutaj mamy możemy wymieniać Jaćwingów Litwinów Rusinów Tatarów wtedy czasami przyjeżdżali w większej grupie taka propos tych destynacji to mieliśmy, że była wycieczka zorganizowana i to i to nie Mono etniczna i miasto się bardzo rozwinęło po Unii, które wiecznie po 1300 osiemdziesiątym piątym w efekcie w 1400 siedemdziesiątym czwartym został stolicą województwa Sejm mamy w szesnastym wieku tak nie przypadkiem tu podpisano tu w Lublinie i obraz Jana Matejki jest na zamku w Lublinie, na którym będziemy na trawę też będzie polegał na tym, że będziecie widzi będę mam będę mówił, gdzie warto pójść, więc po jest oczywiście obraz Unia lubelska 1500 sześćdziesiąty dziewiąty no i następnie jesteśmy na rynku widzimy na rynku pośrodku budynek i tutaj zbierał się Trybunał koronny od 1500 siedemdziesiątego ósmego roku czy miasto, które stało się ważnym centrum politycznym kraju i które też rozwinęło się poprzez handel i przełom szesnastego siedemnastego wieku jest jednym z większych w ogóle miast w Polsce i IT i w ramach rzeczy pospolitej co by oznaczało, że dzisiaj pewnie Lou Lublin byłby no w jest w pierwszej dziesiątce, ale byłby wyżej w tej pierwszej dziesiątce tak na pewno wśród miast liczył tak nawet 12 000 mieszkańców tych stałych, bo uwaga teraz zawsze jakiś fajny wiersz Sebastian Klonowic bardzo związany z miastem, gdzie też na rynku zobaczyć jego przepiękną kamienicę w jednym z wierszy opisał miasto tak, który uwielbiał Moskwa Litwa co dadzą kraje wnet do Lublina przywożą gromadnie co tylko w świecie przydawać daje tutaj wszystkiego dopytać się znacznie częstsze Bogacz nurkowie Arabii ten Indianie chodzi o mieszkańców Indii wszystko się odsłoni tu pełno wschodnich bogatych jedwabi pełno AB iński kadzideł zamojskiej kadzidła, czyli Jemen dzisiejszy i woń Brytanii ski kupiec tras powinno być gorsze Jacqueline co w podróży długiej o ubiegł krąg ziemski akurat Blik kruchej łakomy plonów w północnej żeglugi tutaj kupuje moskiewskie kożuchy od razu mi się widzi ta scena po prostu z filmu Barei dam pani przyszła w tym kożuchu przypominam, że to był Turek z lubińskim mieście gromadzą się wiernie całej ziemi z bliska jest daleka tutaj nie braknie na Starym Valerie jest co winnicy Węgrzyna i Greka myślę, że leży naprawdę myślę, że żyjemy w czasach globalizmu zaglądali przepraszam oczywiście w latach dziewięćdziesiątych ci, którzy nas słuchają z Lublina pamiętają jak pod zamkiem ten dworzec autobusowy i taki olbrzymi Targ bardzo dużo ludzi byłego związku Radzieckiego przyjeżdżał tu taki ostateczny taki by zaraz będziemy przy dworcu autobusowym ładnie jak nie złapały po prostu Zapolska to nie było ustawione moi drodzy no, więc Nowe Miasto też jest bardzo ważne ze względu na historię sztuki no i mamy słynny zjawisko fenomen historyk sztuki nazwane znacznie później tutaj Władysław Tatarkiewicz odegrał olbrzymią rolę renesans lubelski, o co chodzi oto, więc mamy opowiemy o nim więcej w następnej podcaście będziemy też w Zamościu też zapowiadam i w efekcie mamy niesamowite połączenie późnego renesansu manier już wchodzimy w maniery bardzo oryginalna nawet czasami się mówi oczywiście unikatowa wyjątkowa w skali europejskiej dekoracja tzw sztukateria i jak pisał Tatarkiewicz sztukaterie geometryczne kościołów lubelskich pozostały specjalnością Polski, która idei od nikogo bezpośrednio nie przejęła nikomu trwale nie przekazała to jest także bardzo chcemy to jest trochę tak na razie naszym jest do okien przy Saddam nazwijmy rzecz po imieniu chcemy strasznie być oryginalni pokazać nie my stworzyliśmy coś bardzo naszego jak odwiedzić Warszawę to spójrzcie na pałac kultury nauki, bo właśnie są te motywy też zdobnicze, które spotkacie w innych miejscach Lubelszczyzny, ale one wyszły poza obecnie zaś mieć stały zaczerpnięte z renesansu lubelską czy po prostu tak oddziaływał strasznie na oczywiście co widzimy wpływy z północy do niderlandzkiej holenderski wzdłuż Wisły z południa włoski one się spotykają, ale ja bym dorzucił to moim zdaniem bardzo zachęcam wszystkich historyków, żeby badali to historycy sztuki w Polsce, bo moim zdaniem te wspaniałe sztukaterie niedawno nie ukrywam byłem w tym mieście nie tutaj dokonał coming out, którzy bardzo Lubie Lublin i te sztukaterie ja widzę tutaj też ten element, że to jest miasto, które właśnie miał bardzo intensywne i tak samo Zamość relacje z imperium osmańskim Bałkanami i w efekcie mamy Żydów sefardyjskich mamy w Zamościu mamy bardzo to jest 80 kilka kilometrów od Lublina docierają Ormianie mamy tych licznych kupców, bo te bogaci Jurkowi jak zobaczycie oni są na miejscu przyjeżdżają handlują mamy do tego Greków tak duży są i Lublinie i w Zamościu Ormianie Grecy Żydzi sefardyjscy Turcy, więc też ludność romańska Wołosi tak duży całe Bałkany i Rumunia 2 wnioski są aż pod Chełm, tak więc wszystkich połączymy to ewidentnie moim zdaniem to co jest specyfiką to co daje takiego smaczku dam na jak się spotkamy następnym w podcaście to wtedy dam wam Super taki cytat, ale zachowałem sobie go do Zamościa, że właśnie ten nie są to są te smaczki byśmy powiedzieli oczywiście żartobliwie orientalne tak, które widać moim zdaniem w tych zdobień no, więc pierwszy co dzisiaj pokażemy szczególnie wymiar ruski żydowskiej muzułmańskiej Lublina wymiar ludzki jest taki, że są oczywiście teorie lingwistów, że nawet sama nazwa może mieć pochodzenie ruskie no i oczywiście na jak mówiłeś, że będziemy na dworcu autobusowym na dworce ma przy dworcu autobusowym cerkiew, której zaraz opowiemy, ale oprócz tego mamy taki motyw, że jest czwartek, czyli ta część miasta, gdzie kościół Świętego Mikołaja, który wie bardzo długo mówiono, że to jest najstarszy kościół itd. dzisiaj wiemy, że nie, ale tak przez wieki było takie przekonanie była teoria, że to w ogóle była cerkiew, ale co ciekawe o ciekawe to jest pod patronatem Świętego Mikołaja, który wspólnym dla kościoła świętym kościoła wschodniego Zachodniego jest patronem kupców i to bardzo właśnie pokazuje, iż chodzi o historii Lublina, że właśnie jest to miejsce taki można skrzyżowanie wielki Targ rynek, gdzie spotykają się kupcy i następnie jak już jesteśmy przy cerkwi no to właśnie przy samym dworcu jest cerkiew, która jest cerkwią Spasa tak, czyli Przemienienia Pańskiego i jest w dzielnicy Ruskiej przy ulicy Ruskiej ech, gdyby wątpię, żeby w wątpliwość tak jak potem będziemy Utah w będzie dzielnica Tatary ulica tatarska prawne proste tak tak i w efekcie pierwsza informacja jest z końca czternastego wieku od cerkwi potem połowa piętnastego wieku co co możemy powiedzieć na pewno mamy byśmy powiedzieli imigrację zarobkową z Rusi Kijowskiej hal z tej części Rusi Halickiej włodzimierski albo wołyńskiej do Lwowa do Lublina przepraszam bardzo ze względu na handel i osiedlają się tam Rusini możliwe, że w trzynastym wieku zaraz udamy się na zamek, że może jest taka takie prawdopodobieństwo, że tutaj historycy spierają się przez jakiś czas w ogóle Lublin był pod panowaniem władcy potężnego bardzo ważnego dla Ukraińców Daniela Halickiego, więc mamy ewidentnie do migracji ludności jest związana z tym miastem względu na położenie tego miasta właśnie blisko granicy ruszą jak będziemy w Zamościu to pamiętajcie my już wjedziemy na Ruś kawałek za Lublinem wjeżdżamy na historyczną róż, a i do województwa czy autobusem miejskim można da 80 km, a ty proponujesz też rower traf zawsze zawsze mówię, więc możemy i co mamy w tej cerkwi no, więc na pewno co może nie powiedzieć co jest ważnego no tak powstaje w Lubinie jedno z pierwszych bractw prawosławnych w roku 1500 osiemdziesiątym 0601. w Rzeczpospolitej bractwa prawosławne one były bardzo ważny dla rozwoju edukacji i też były ważne w tym okresie, kiedy mamy kontra formacje właśnie, że prawosławni część chce Unii z Rzymem część nie chce są między nimi spory konflikty polemiki i trzeba się przeciwstawić tak też z ich perspektywy presji kościoła rzymskokatolickiego, więc w efekcie powstaje Bractwo powstanie ta cerkiew zostaje przebudowana i otwarta w roku 16003003. i przybywa wtedy na to uroczyste otwarcie to jest pamiętajmy, że to jest po okresie, kiedy doszło de facto do delegalizacji cerkwi prawosławnej Unia w Brześciu i powstanie kościoła greckokatolickiego jest rok 1000 pięćdziesiąty szóstym rzesze zresztą blisko Lublina i przybywa, kto no wielka postać Piotr Mohyła jeden z największych najwybitniejszych hierarchów pan metropolita Kijowski założyciel słynnej Akademii w Kijowie, który sam jest Rumunem pochodzi moda i można powiedzieć był jego jeśli spojrzymy naród Muchy równo poddani imperium osmańskiego jako prawda lenno osmańskiej Mołdawia, ale też kondominium polską Smoleńsk, więc pochyła jest od otwarcia uroczystym tak dalej dochodzi do ponownej los taki zaakceptowania istnienia cerkwi prawosławnej przez państwo polskie legalizacji ponownej jest tam no i co widzimy ewidentnie w cerkwi widzimy elementy renesansu lubelskiego to jest ciekawe także jest to staje się też pewnym źródłem inspiracji dla innych świątyń w Rzeczpospolitej np. dla cerkwi w Łucku na Wołyniu mamy oczywiście rywalizacji przychodzi z rąk do rąk ten budynek między Grekom katolikami prawosławnymi ostatecznie w 1600 dziewięćdziesiątym piątym zajmują grekokatolicy i pozostanie on i ich rękach do momentu, kiedy zostanie zlikwidowana cerkiew greckokatolicka w zaborze rosyjskim w królestwie polskim w roku ostatecznie 1800 siedemdziesiątym piątym, a wcześniej zlikwidowano też klasztor, który był przy cerkwi bazylianów bardzo ważny zakon dla grekokatolików stąd mamy dzielnicę do dzisiaj w Lublinie bazylianów te właśnie się od nich nazywa i kiedyś tancerki w środku wyglądała inaczej bo, jakbyśmy weszli właśnie powiedzmy około roku 1801 to byśmy za zobaczyli te elementy łacińskie to się na 2 lata realizacji, czyli prawda ołtarze boczne organy dzwoneczki jak byśmy posłuchali mszy to by się okazało, że słyszymy też dużo języka polskiego nawet jego dominację to jest bardzo ciekawe zjawisko, którym jeszcze dużo wam opowiem, jeżdżąc właśnie po tej południowo wschodniej Polsce, gdzie widzimy to zjawisko, że mamy Polaków Gryko katolików tak, ale ty o tym opowiedzą się wolą bolą starzy są skolonizowane z czarnymi Rusina bardzo ważny moment, gdzie warto chyba powiedzieć jeśli dobrze zrozumiany poprawnie ten kościół greckokatolicki powstał po to, żeby dać odpór prawosławie na Wschodzie po prostu to było jak rozumiem taki pomysł, że kościół greckokatolicki zagarnia wiernych prawosławiu i tak w ten oto sposób sprytnie nasze granice wschodnie na myśli te gra jest władanie umysłami duszami one sięgną daleko daleko na wschód zamiast bić z tymi prawosławnymi każdą duszę to sobie stworzymy taki czy Chang, ale to danie jest zła to jest jednak proszę pana tak, żeby nie wyszło, że upraszczamy wielkim skrócie jednak to trzeba pamiętać o tym, że w samej wspólnocie prawosławnej był były wtedy spory ostre co do przyszłości w akcji Zobacz jak dalszy unika tego imperialistycznego jeśli ja jestem, że tego programu ale, choć nie unika tylko pamiętajmy o tym, że to jest kontekst też międzynarodowy to znaczy, że mamy powstaje patriarcha w Moskwie i są obawy i części duchownych prawosławnych Rzeczypospolitej i oczywiście rzymskich katolików, że właśnie Moskwa będzie rozgrywać Rosja będzie rozgrywać prawosławną Carte w Rzeczpospolitej jako piątą kolumnę do tego pamiętamy patriarchat Konstantynopola, który podlega imperium osmańskiemu jak przybywają do nas np. Grecy duchowni oskarża się ich czasami o to, że nawet niektórzy trafi do więzienia są szpiegami osmańskim, ale powiedzmy Rosja traktowana jako poważniejsze zagrożenie no i kolejne elementach masz rację, że mamy taki syndrom, że jest dążenie szczególnie w okresie kontrreformacji, żeby ujednolicić tak zjednoczyć tak itd. ale wróćmy do samej świątyni, bo mamy brzmią trochę zwiedzić jak będzie wchodzić do środka widzicie lubelską ikony matki Bożej kopie, bo oryginał został wywieziony w trakcie pierwszej wojny światowej ta to poezja zjawiska tego bierze państwa, czyli ucieczki z terenów Rosji carskiej zajętych przez armię niemiecką i austro węgierską trafił do monasteru Czudowskiego w Moskwie tam niestety w czasach Stalina została złamana klasztor został zniszczony wraz z ikoną to znaczy może tak nie wiemy, jakie są dalsze losy, ale zakładam została zniszczona to jest bardzo ciekawy zabytek, bo tradycja jest taka po wg podań, że to w ogóle przybyła do nas ta cerkiew ona przepraszam bardzo wiadomo ich ona do cerkwi ma rację z Moraw, gdzie byli aktywni prawda Święty Cyryl metody i to oczywiście jestem podkreślenie tych też wiadomo, że chodziło prawosławnym, żeby pokazać, że są tutaj od da Wien dawna no bo można ująć inaczej wcześniej tak no i oczywiście jest 2 są teorie, kiedy nastąpiło tak naprawdę jednak, że to właśnie czasy trzynasty wieki Daniel Halicki natomiast bardziej chyba prawdopodobne przełącz szesnastego siedemnastego wieku tutaj chodzi Konstantego ostrogskiego ostrogi na Wołyniu wielki potężny arystokrata ruski przeciwnik Unii kościelnej i obrońca prawosławie, więc możliwe, że to na tej zasadzie, że przekazał ikonę do cerkwi, żeby wzmocnić społeczność prawosławną, ale co ciekawe 3 tam ona była obdarzona dużym szacunkiem nie tylko przez prawosławnych, ale też przez katolików no i mamy też drugą ikonę, która też kopią jest kopia jerozolimskiej ikony matki Bożej to jest bardzo czczona w prawosławiu z uważane za cudo twórczą ikona no to jest cała taka tradycja, że w ogóle postu Łukasz tak Ewangelista do właśnie wykona po wniebowstąpieniu i nawiązuje jerozolimskiej ikona matki Bożej taki jest przechowywana w Jerozolimie, skąd miał trafić do Konstantynopola w czasach później tak w czasach już ziemskich i następnie prawda nawet miała obronić przed najazdem ludów wielkiego stepu prawda Konstantynopol i potem na Krym i wreszcie mamy ją na Rusi Kijowskiej, więc to jest druga tutaj można powiedzieć tak jak ta lubelska jest bardzo tak może podkreśla podkreśla związki społeczności prawosławnej z ruszą to tama ten szerszy wymiar można być uniwersalny i po tym, jak zlikwidowano nie co zrobiły władze rosyjskie Noto mamy coś takiego, że w cerkwi jest dzisiaj cerkiew prawosławna jest tam biskupstwo prawosławne, więc możecie polecam odwiedzenie i jak jesteśmy przy wychodzimy z cerkwi przechodzimy przez ulice i widzimy zamek no idziemy do zamku, który jest bardzo ważny i gdzie też znajdziemy różne motywy tzw. ruskie, jakie będą motywy to będzie na pewno to, że mamy wieże donżon niedawno właśnie w maju za opublikowano wyniki badań tego roku właśnie węglem i wg tych badań możemy określić, że budowa rozpoczęła się w 1200 dziesiątym roku 1200 dzisiaj tak nie samo, czyli mamy romańską wieżę zamku i oczywiście tutaj jest cała kwestia taka, że długo było spór, kto zbudował dla itd. no i oczywiście Jan Długosz w swojej kronice, powołując się na wcześniejsze kroniki napisał, że to właśnie Daniło Halicki jako panował Lublin to na zamku wzniósł wieżę obronną też cerkiew stąd też takie przekonanie, że to pierwsza c świątynia prawosławna tak dalej natomiast inni historycy mówi, że niema wystarczających dowodów tak dalej oczywiście można powiedzieć, że nie można wykluczyć tego, że ktoś zaczął budować wcześniej on rozbudował tak tak można z 70m bez zezwolenia próbujemy znaleźć jakąś powiedzmy kompromis, ale oprócz tej wieży najwspanialszym dla mnie zabytkiem w Lublinie, ale też jest w ogóle no vel klasy klasy światowej koniecznie musi jak nie byliście to w ogóle obowiązek pielgrzymka każdego słuchacza podcastu Babel i tak naprawdę prawdziwego multikulti Polak to jest kaplica świętej Trójcy kaplicę, która łączy elementy, choć architekturę gotyk i renesans lubelski, a w środku wchodzimy są wspaniałe no brak w ogóle okres wszystkich tych teraz będę pisał po prostu wspaniałe cudowne rewelacyjne niesamowite freski bizantyjską ruskie oczywiście wszystko to jest gdzie Władysława Jagiełły pamiętajcie od matka prawosławna on przeszedł na katolicyzm prawosławnych zdarzało mu się źle traktować, żeby nie było wątpliwości ale, ale nie też nie rób z niego potwora źródłach jest bardzo kastracji rząd sam o sobie czasami mówi Rusin tak nie tylko Litwin, a na oczywiście można powiedzieć, że jestem bardzo silne elementy litewski łącznie z jego imieniem, które na najważniejsze oznacza tak litewskim no i on był w Lublinie historycy szacują na ponad 30× na pewno i nawet może 20× prawdopodobnie, więc nie wymagam od 2 tego, żebyście ponad 50 tras odwiedzi Lublin, ale co najmniej kilka warto no i Tadeusz Chrzanowski napisał tak twórczy malarzy związanych z prawosławiem nie tylko nie stała niżej, ale w piętnastym wieku jakościowo przewyższała niejednokrotnie to co tworzono na ziemiach rdzennie Polski i to jak zobaczycie to będzie no tak Tadeusz Chrzanowski historyk sztuki nie mylił się no, więc jest cała kwestia, kto namalował albo najprawdziwszy na to wskazuje twórcy Rusi Halicko-Włodzimierskiej wołyńskiej tak i o co chodzi co to ma po co, o co chodzi w tych tryska najprościej mówiąc może być Fundacja króla powstała w 1400 osiemnastym, gdzie uważa się, że jest wątek związany z Soborem w Konstancji wówczas system sobór, na którym w tej właśnie spalono przy okazji, żebyście żyli Jana Husa, ale byliśmy tam byliśmy tam właśnie w takim stylu raczej totalnie odwrotnym proszę nie palić ludzi proszę z nimi rozmawiać proszę się wstrzymać proszę odłożyć zapałki przepraszam niech się cieszy mnie nie obrażą no i tutaj bardzo ciekawy motyw, że uważa się, że autorem programu tych malowideł był Grzegorz co Ballack, który sam był sam były z Bułgarem tak związanym z bardzo ważną cechę taką szkołą w czternastym wieku wielkim Tyrnowie piśmiennictwa cerkiewnosłowiańskiego, który potem trafił do Serbii do Kosowa wysoki leczenie wspaniały monaster potem Mołdawia no wreszcie do nas został metropolitą kijowskim był zwolennikiem Unii między kościołami i właśnie wtedy pojechał na sobór w Konstancji, więc mamy motyw na pewno taki, że to jest uważa się, że to jest 1 przyczyna powstania inna jest taka, że mówi się po prostu, że takim Augusta warszawskie było, że uwielbiał coś takiego no jak napisała Anna Różycka Bryzek to co to trzeba umieścić te freski lubelskie w szerszym kontekście co wtedy widzimy widzimy, że cytuje ją król ten roztacza nad wschodnim malarstwem patronat szczególny niemający sobie równego w Europie średniowiecznej patrona tej ten, choć w pewnej mierze porównywalne do wcześniejszej działalności fundator ski normańskich królów Sycylii w obu bowiem wypadkach idzie o wprowadzenie do budowy za budowli zachodnich malarstwa bizantyjskiego również służącego liturgii rzymskiej tutaj miał zastrzeżenie, że na nas, czyli widzimy, że to jest no też budowę te budowle mają charakter bizantyjski to chwileczkę przepraszam bardzo się zgubi w czasie przypomnę wszystkim, że mówimy o kaplicy świętej Trójcy w Lublinie, która znajduje się w takim przybytku w na zamku na zamku tak mu tam jest częścią muzeum Zamkowego i więcej przypominam, że niektórzy będą słuchali tego w ten sposób, żeby chodzili ze stawką 2 z zysku czy mogli już późna lody albo kawę na taki chory kontynuuje przewyższał ją znaczną ilością dzieł podczas gdy za panowania 2 królów Rogera drugiego Wilhelma drugiego powstał łącznie 4 zespoły to polskiemu monarsze na podstawie wiarygodnych źródeł można przypisać około 10 było to mówimy i Gnieźnie niestety nie zachował Kraków na Wawelu tak na zamku Wiślica Sandomierz i właśnie tutaj ten najwspanialszy w Lublinie co możemy zobaczyć jeśli chodzi o freski co jest bardzo ciekawe, że mamy np. wojowników świętych Ilona Teodora strategii straci latem SA walczących ze smokiem i właśnie Anna Różycka Bryzek znakomita historyczka sztuki bardzo Inter prawda bardzo napisała o tej kaplicy uważa, że to nie jest przypadek nawiązuje do czegoś co mówiliśmy, o czym rozmawiamy Paweł w naszej podcasty czy ten motyw węża gadów właśnie wtedy następuje kilka lat wcześniej tępią ostateczna chrystianizacji aż budzimy wiemy, że tutaj ostateczne stawiamy sobie prawda, że w cudzysłów bierzemy no więc, że to miało być podkreślenie wg niej można postawić taką tezę Chin ma 3 to jest taka hipoteza, że to jest taki motyw no i mamy oczywiście kolejny wątek, że jesteś sam Jagiełło przedstawiony i na koniu tak, gdzie jak spojrzymy na niego to element jego stroju łączą i wschodnie i zachodnie w ogóle też dostrzeżemy elementy gotyckie w tym malarskim wszystko, ale moim zdaniem co też podkreślają historycy sztuki, że to co jest wspaniałe, że jeśli przychodzi do nas Bizancjum, bo przychodzi na wielką skalę właśnie poprzez te freski to też wiemy, że wtedy nasz w sztuce bizantyjski, która wcześniej bardzo oddziaływała na sztukę zachodniej Europy widać wpływy w trzynastym czternastym wieku są czasy Paleo logów piętnastym tak, że widać też wpływy już gotyckie, więc bardzo ciekawe to przenikanie się ten synkretyzm i historycy próbują rozłożyć sztuki na takie elementy pierwszy i drugie przedstawienie to jak w jako fundatora właśnie Jagiełły stoi za nim Święty Mikołaj i rękę kładzie na jego ramieniu jak będziecie to sobie obejrzyjcie to z drugiej strony widoczne postać, która do niego przemawia tutaj są w spekulacje czy też Święty Cyryl czy jego uczeń Święty Kliment tak ten chory z Bałkanów czy to jest Konstantyn wielki to jest teza właśnie Anna Różycka Bryzek, że po ma taką cylindryczne czapkę, która używana w późnym antyku w Rzymie nazywana libijską, a sam Konstanty wielki to oczywiście Albańczycy będą uczyć Albańczyk, ale no, więc wiadomość o uproszczenie pochodził z Bałkanów zniszczą, tak więc i skok, jaki związek no na tym soborze w Konstancji nie przypadek właśnie Jagiełło był określony to przez cesarza Zygmunta Luksemburczyka jako właśnie porównywany do Konstantego wielkiego, który jest kojarzony z nawracania na chrześcijaństwo właśnie podkreślano, że wielkim sukcesem było to Jagiełły, że ostatecznie nawrócił się rodziną tak no i że przywróci w ogóle pokaz naczelnik sam osobiście, ale właśnie byli w tej delegacji można by pokazać, proszę bardzo, oto Żmudzi chrześcijanin, więc tu została, tak więc stąd obecność wg pani Anna Różycka Bryzek Konstantego wielkiego widz jak wicie jest jak dziś jest on od groma niesamowitych ciekawych motywów to ma to coś dziwnego neguje tę czapkę liry tak no tu jest taka cylindryczny musisz zobaczyć bardzo ciekawe czy taki elektryczny nakrycie głowy taka czapa byśmy powiedzieli i ruszamy w takim razie zamku wychodzimy i pójdziemy sobie przejdziemy przez bramę Grodzką, o której opowiemy jeszcze w kontekście żydowskim i wchodzimy idziemy dochodzimy do rynku i rynku sobie od kręcimy pójdziemy sobie bardzo ważnego pięknego kościoła dominikanów i idziemy tam po to, żeby zobaczyć moi drodzy no kaplicy Firlejów cudowna przepiękna po prostu poczekać, zanim przyszliśmy, że to jest Babel Travel, więc powiedzmy od razu, że mijający bramę Grodzką obok jest ośrodek kulturalny teatr zaraz o tym będzie nawet doczekać nowych wrażeń tak będzie w Łodzi tez obierze wraz z faktem etyczne nie dla żydowskiej zaraz będzie Czekaj poczekaj nowej drogi tutaj szybciutko musimy wejść zobaczyć czegoś coś, czego nie ma wycieczka idzie dalej to jest dobry wejdziemy, żeby zobaczyć coś, czego nie ma wejdziemy pokaże mam tutaj był kiedyś krzyż Święty relikwie krzyża Świętego to uważa się, że właśnie lubię się chwalił, że miał z tego drzewa, na którym ukrzyżowano Chrystusa w ogóle największą część w ogóle Konstantynopolu Rzym Jerozolima w ogóle nie ma czegoś takiego Paryż jak widzicie tam my w efekcie po Jasnej górze w Gnieźnie to było jedno z najważniejszych centrów pielgrzymkowych, ale w 1961, gdzie raczono z u w dziesiątkę pierwszy 1961 przyznać, kto to my proszę to oddać rocznica jest proszę oddać na rocznicę relikwiarza świętej, gdzie także dobrze, gdyby w klasztorze dominikanów w kościele dominikanów przy klasztorze właśnie tam wspaniała cudowna kaplica Firlejów rodu bardzo ważnego arystokratycznego no i tam były był ten krzyż w 15001001. go ukradziono History jest taka, że na początku Jerozolimę Konstantynopol Kijów i wreszcie do Lublina widzimy ten szlak, który łączy to, że właśnie to połączenie Zachodu Wschodu znowu spór historyków, kiedy to nastąpiło to zrobił, więc Jan Długosz twierdzi na jego podstawie jest teoria, że właśnie może ten Grzegorz Pawlak zrobił a, a druga metropolita Kijowski właśnie przyjeżdżając tak dalej, że wtedy to zrobił natomiast druga opcja jest taka, że to właśnie był dominikanin, który też w katolickim biskupem Kijowa Andrzej, ale na pewno wiemy także wcześniej to była Ruś Kijowska i że na pewno trafiło do Lublina przez kilkaset lat ta bardzo ważna relikwia była właśnie albo Grzegorz szabla albo Andrzej przywieźli ją i to, czyli to jest mniej więcej szacujemy, że to jest początek piętnastego wieku, czyli przez 500 lat ponad tak no była Lublinie ta uważa się największa część krzyża Świętego, ale związana bardzo prawosławie tak Ala no tak właśnie, ale my albo u dominikanów tak natomiast, że na przeczy wtedy przechadzali się ulicami Lublina przy dominikanie bazylia mijali się bazylia mówili od o może byście nam oddali ani do kart płatniczych przyszliśmy pod jednym z papieżem tak możecie popatrzeć nie tylko nie dotyczy zatem jak wszyscy 300 lat ponad nas, bo przypomnijmy, że to przejście będzie o tym jeszcze mówić w kontekście Zamościa bardzo późno w porównaniu z niektórymi regionami Rzeczpospolitej prawosławni dołączyli do Unii właśnie we wschodniej Polsce w tym w Lublinie tak, bo takie różnice w 1600 dziewięćdziesiątym piątym, więc można można było zawsze odpowiedzieć, że no panowie już te relikwie są u nas dość długo, więc ruszamy do teatru NN i brama Grodzka, która ma bardzo ważne znaczenie, bo jest miejscem granicznym nie przypadkiem symbolicznie wybrano między dzielnicą żydowską, a dzielnicą chrześcijańską i z tego powodu właśnie tam jest teatr NN i przez bramę Grodzką widzimy plac Zamkowy, który pod zamkiem i jesteśmy moi drodzy w Jerozolimie Królestwa polskiego tak nazywano Lublin teraz wam pokaże, jakie to było ważne miasto dla Żydów nie tylko Rzeczpospolitej, ale całego świata, więc zacznijmy od znaczenia w wymiarze politycznym, czyli Sejm 4 ziem Wielkopolski Małopolski Rusi czerwonej i Wołynia spotykał się od roku 1500 osiemdziesiątego przede wszystkim w Lublinie i Jarosławiu, ale czasami koło Lublina np. w Łęcznej w Szczebrzeszynie albo około Jarosława w Przemyślu w Rzeszowie Przeworsku też we Lwowie, o co chodzi no widzimy to wszystko są miejsca na bardzo ważnych szlakach handlowych i mamy jarmarki w tym właśnie ten wspaniały jarmark w Lublinie, który przyciągał ludzi z całego świata i często to byli Żydzi Żydzi, którzy właśnie tam podejmowali decyzje kluczowe dla społeczności pamiętacie jak opowiadaliśmy o księgach Jakubowych Jakub frank Saaba tej chwili tak dalej to właśnie w Lublinie zapadła na rzucono wielką klątwę przeciwko sobota Nowicki, bo ogłosił się fałszywymi mesjaszem, a potem przeszedł na islam w i Majer Bałaban wybitny żydowski historyk napisał tak dla europejskiego żydostwa Sejm żydowski w Lublinie był symbolem żydowskiego autorytetu i potęgi polskiego żydostwa i tak napisał też była pan to jest piękny opis słuchacze tego wysoko w górę wystrzeliwują wierzy w starych lubelskich kościołów głęboko w dole u stóp góry Zamkowej przykucnęła stara lubelska synagoga wysoko na szerokim grzbiecie zgłasza wznosi się Stare Miasto ze swoimi wiekowymi bramami wąskimi uliczkami resztkami starych baśni i wiesz starymi kościołami klasztorami pałacami szlacheckimi domami patrycjuszy Nisko wilgoć i brudzie między biurami młotami rozciągnęła się wokół góry Zamkowej miasto żydowski z dużych liter i to miasto żydowskie to też bardzo ważne miej miejsce dla religii żydowskiej dla judaizmu i dla kultury żydowskiej 0102. druki w Lublinie to rok 1500 czterdziesty siódmy i są to druki w języku właśnie żydowskim hebrajskim i w alfabecie hebrajskim kilkadziesiąt lat przed chrześcijanami, więc jeśli Lublin np. ma świętować np. swoje druki pierwszy to wiadomo, że to bardzo ważna Drukarnia związana z bardzo ważną jest siłą szkołą, która miała to była niezwykle ważna w całym świecie żydowskim teraz parę słów kogo moglibyśmy tam spotkać, gdzie i, gdzie możemy teraz miejsce, gdzie możemy podziwiać na Kalinowszczyznę idziemy tam spotkamy bardzo ważny cmentarz tzw. starej stary cmentarz, gdzie np. znajduje się grobowiec z roku 1500 czterdziestego pierwszego to jest w Polsce najstarszy grobowiec, który nie zmienił swego miejsca stoi w tym samym miejscu od tego roku 1500 czterdziestego pierwszego i pochowani są tam wielcy naprawdę wielkie postacie giganci jeśli chodzi o Żydów i nie tylko nie nie tylko będzie chodzi o Lublin, ale mówimy o generalnie Żydach w skali Europy, a może nawet świata i kogo tam spotkamy no, więc i to często są osoby co bardzo ciekawe, które najdelikatniej mówiąc za sobą nie przepadał pierwszą, jaką o, których powiemy to właśnie związany bardzo Lublinem Shalom Szach, na który był synem bankiera króla Zygmunta starego studiował w Pradze czeskiej, która była wtedy szesnastym wieku naprawdę jednym z najważniejszych jeśli może najważniejszym centrum żydowskim na świecie wrócił do Lublina no i m.in. jego uczniem był Mojżesz i Ceres to jest słynnemu synagogę Remuh w Krakowie to właśnie on i oni właśnie Shalom siana jest pochowany na jego grobowiec jest zachował się, żeby dodajmy, że właśnie ten remis był zięciem Szaloma, bo to często były związki takie koligacje rodzinne, więc jesteśmy na cmentarzu żydowskim stary w Lublinie i podziwiamy grobowiec Szaloma Szach sny i oczywiście dla nich często, bo mamy te wątki Lechistan nowe źródłem inspiracji był np. judaizm z półwyspu hiszpańskiego mają oni des prawda księga Zohar tak jeśli chodzi o mistycyzm żydowskiej kabały Mojżesza z Lyonu i mamy komentarz do traktatów wybitnych rabinów sefardyjskich, więc lubi staje się niezwykle ważnym centrum, gdzie dba też mamy coś takiego, że tradycji sefardyjskiej są zaadaptowane do dziedzictwa Żydów Europy wschodniej środkowej aż kanadyjskiego tutaj napotkał na godnego siebie przeciwnika siano siano, który jest pochowany na tym samym cmentarzu chodzić po cmentarzu widzicie tą wspaniałą historię Lublina żydowską macha Szal, który Salomon aluzja, który też właśnie pochowany i który został rektorem tej siły lubelskiej autor bardzo ważny jako komentarzy do Tal młody przeciwnik SD zdecydowany szachy wcześniej był między nimi rabinem w Ostrogu na Wołyniu Ostrogskich wspaniała synagoga odbudowana niedawno bardzo ważny ośrodek też cudowny wielki cmentarz byłem tam, ale pewnie na Wołyń to nie pojedziecie, bo będą pro teraz są problemy ze względu na covid, ale może, więc został właśnie tym rektorem jesziwy w Lublinie jest pochowany ma naprawdę przeczytam wam teraz, jakie ma epitafium nagrobne napis tu leży najsilniejszy silnych król wszystkich mędrców nauczycieli nauczycieli silny jak syna, a przecież podnoszący góry wielka pochodnia, która latami dawała nam światło w jego dziele może Salomona i wielu innych jego nieznane na całym świecie bowiem wychować rozsławił wielu uczniów to on wielki cud świata nasz pan Salomon syn pana Hela JURI powołany został tego tygodnia do Akademii zaświatów, więc macie Group głównego rywala, który pozostał powolny powołany do Akademii zaświatów by tam rozstrzygać o wiedzy wierze tak spadła Korona z naszej głowy o i oprócz tego możecie zobaczyć jak wyjdziecie z z cmentarza to niestety synagoga, która była nazwana wielka synagoga wspaniała nazwana Marshalla jego imienia zbudowana około roku 1500 sześćdziesiątego siódmego tu, która była koło zamku tam właśnie była ta dzielnica żydowska ta Jerozolima niestety ona została zniszczona przez Niemców podczas drugiej wojny światowej drugą synagogą obok dobudowano tam mogło wejść ponad 3000 ludzi, żeby się od gigantyczna synagoga niestety zniszczona jest kamień pamiątkowy, który właśnie stwierdza, że to jest tu stała synagoga Marshall no ale no nie ma jej na cmentarzu też spotkamy, żeby nie było Jakuba i Ishaka Horowitz, którego lepiej albo Jakuba zakaz Lublina, którego najlepiej będziecie pamiętać jako widzący z Lublina widzący z Lublina, czyli kasy cadyk na pewno tutaj się, gdyby się spotkali panowie, ale to właśnie może się w niebie spotkali z glorią po widzący z Lublina żył na przełomie osiemnastego dziewiętnastego wieku urodził się w ziemi przemyskiej, czyli na Rusi w Józefowie biłgorajskim koło Biłgoraja no bardzo ważny dla rozwoju chasydyzmu i tutaj wykształcił bardzo wielu wybitnych rabinów jest pochowany właśnie na tym cmentarzu lubelskim Hanna Krall Polska pisarka pochodzenia ludzkiego poświęciła nawet fragment swej książce wyjątkowo długa linia i co to co jest dla nas ważne, że widzicie, że mamy cały taki wachlarz Trade tego ortodoksyjnego judaizmu w ramach drogi są spory między różnymi szkołami i życie dzieci wspaniały grób cadyka, czyli mistyka tak, a przypomnijmy wielokrotnie mówiliśmy chasydyzm żydowski jest też bardzo silnym wpływem i mamy w można dotrzeć wpływy prawosławia islamu i nawet jakiś wierzeń ludowych huculskich górali ukraiński skarb, bo powstał na Podolu to pokazuje jak bardzo Lublin mówiliśmy o Marshalla i o ostrogi sam uważa się, że urodził się w Brześciu właśnie tam, gdzie była Unia tutaj właśnie ze okolic prawda z ziemi przemyskiej widzący z Lublina widzimy jak bardzo związany jest Lublin też poprzez jeśli spojrzymy na historię Żydów z terenami Rusi Kijowskiej myślę, że musimy się tu zatrzymać Pawle no bo boją się, że jak ludzie słuchają Aster chodzą po Lublinie ze słuchawką w duchu to po prostu szczerze trzeba im polecić jakieś dobre miejsce na obiad albo gdzieś na krakowskim Przedmieściu, gdzie możemy restaurować znakomita gwarancja, że do grona rynków proszę proszę wręcz albo rynek tak jak powiedziałem, gdzie znajdą państwo ma świetne jedzenie, ale też na krakowskim Przedmieściu kilka dobrych restauracji co prawda nie ma tam już upamiętniających komunizm jest cebula że, które są daniem regionalnym znakomitym, w które są zdaniem pochodzenia żydowskiego właśnie trzeba za niemal na krakowskim Przedmieściu tego upamiętnienia, bo w związku z okrągłą rocznicą Unii lubelskiej stał tam taki wycięty z tektury obraz Matejki powycinane głowami można było sobie włożyć właśnie własną twarz taką dziurę i udawać kogoś ze znanych postaci historycznych, które ze znanych postaci historyczne zdjęcia robić, a to było w 2012 roku z okazji okrągłej rocznicy Unii lubelskiej, ale jestem atrakcji multum jeśli chodzi o turystyczny wymierne koszty na pewno państwo teraz mają taką przerwę teraz będzie przerwa, a przecież już za tydzień wracamy do Lublina tak tak jeszcze chwilę będziemy w Lubinie potem siadamy na rower samochód jedziemy do Zamościa no to cóż słyszymy, że w takim razie za tydzień przypomnę oczywiście adres jest Babel małpa TOK kropkę FM Babel małpa TOK kropkę FM, dlatego że nasz podcast nazywa się Babel, czyli Rzeczpospolita multikulti proszę wszystkim znajomym rodzinie bliższej dalszej polecać wysyłać informować klikać obserwowany tak dalej itd. tak wszystko co można zrobić w internecie, żeby spopularyzować rzeczony podczas zabawy słyszymy się za tydzień do usłyszenia mówi Adam Balcer Paweł Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: BABEL. RZECZPOSPOLITA MULTI-KULTI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA