REKLAMA

Czy rząd PiS rozwiązał problem wykluczenia komunikacyjnego?

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2021-06-26 08:40
Prowadzący:
Czas trwania:
13:22 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
poranek Radia TOK FM Ujka oglądamy teraz na festiwal Outriders do Żyrardowa, gdzie wczoraj swoje wystąpienie miała Olga Gitkiewicz dziennikarkę autorkę książki nie zdążę nagrodzona książka była na Grand Press za najlepszą książkę reporterską wystąpienie pani Olgi Gitkiewicz dotyczyło mobilności Polaków pita na antenie panią godzin dobre z pewnością gdzieś tam pani jest totalnie to jest pani cudownie teraz słychać to ożywia dzień dobry również bardzo dobry dzień Rozwiń » dobry proszę powiedzieć ile osób w Polsce nie ma dostępu do sprawnego systemu komunikacji zbiorowej zdaje sobie sprawy trudności tego pytania, bo od razu trzeba by doprecyzować to znaczy sprawny system komunikacji zbiorowej, niemniej jestem przekonana, że pani sobie tak postawionym pytaniem poradź muszą jakoś odwrócić tak to znaczy jest ten wprawdzie zostały zniesione limity na pociąg właśnie dzisiaj, o czym przed chwilą mówili państwo na antenie ale no i jest naprawdę trudna to jest to pytanie w książce, która ukazała się 2 lata temu posługiwałem się taką liczbą około 14 000 000 osób mieszkających w Polsce to jest liczba obliczone przez klub Jagielloński natomiast to nie są osoby, które są absolutnie pozbawiony transportu są osoby mieszkające na terenie gmin, które nie organizm nie organizują wtedy właściwie nie organizowały transportu na swoich mieszkańców, które nie interesowały się potrzebami transportowymi i zwyczajami transportowymi swoich mieszkańców czy naprawdę duża grupa osób, która grupa osób żyje w takiej niepewności to znaczy pandemia oczywiście wszystko mi zweryfikował, choć jeszcze nie wiemy w jaki sposób, bo bardzo wiele linii pandemii zostało zamkniętych, które były zawieszone połączenia były kasowane potem przywracamy to jest jeszcze wszystko bardzo płynne trudne do uchwycenia, ale te 23 lata temu około 14 000 000 osób w Polsce mieszka na terenie gmin, które tak naprawdę nie interesowały się ten czy ich mieszkańcy mają, gdzie w, jaki sposób i dojechać do pracy do szkoły do doby doszło, ale podstawowe znaczenie oczywiście na dzieci szkół podstawowych powinna być tworzona szkół zorganizowanym transportem instytucji kultury doznają one, więc gdziekolwiek poza klubem lokalną, a więc wielu miejscowościach nie ma sklepów firm zwłaszcza, a następnie o wolne albo strzela dojechać z 75 km czas razem samochodem czasem na torze na piechotę zapowiadamy naszą rozmowę na dzisiaj o poranku i jeden z komentarzy przyszedł pani Ewy wykluczenie komunikacyjne to był jest cios dla niezaradnych seniorów niezamożnych młodych komunikacja publiczna zawsze było pierwsze było pierwszą na świat samotny senior w swoim wiejskim domu nie radzi sobie z codziennymi sprawami cyfryzacji nie rozumie i rozumieć nie chce też pisze pani Ewa jak właśnie chciałbym rozmowy trochę o tym jakie konsekwencje ma to, że jest trudno gdzieś dojechać, bo to po prostu jest lista wydaje się bez końca tak to jest interes system bez końca dlatego wydaje się, że w ogóle jakieś takie wyliczanie np. zawyżanie, jakie dni może użyłem złego słowa i skupianie się na tym, że i brak sprawnego transportu publicznego uderza właśnie młodzież albo i osoby starsze o to jest to jest trochę niebezpieczny kierunek moim zdaniem, bo tak naprawdę to, że gdzieś brakuje sprawnego transportu uderza nas wszystkich, bo uderza bardzo relacji społecznych, bo to, że właśnie ja wczoraj sza mówiłam, a na festiwalu, że mam takie wspomnienia z pisania części zbieranie materiału do książki spotkam bardzo wiele właśnie samotnych starszych kobiet, które albo księża pobocza albo po prostu siedział temu właśnie w ogródku w zależności od tego ciężko mówił, że ogłoszenie ruszają poza Radom, ale mówiły one mają dziś wnuki mają gdzieś jakieś dzieci kuzynów ma czas gry z racji, które po prostu nie mogą odwiedzać często bardzo teraz raczej właśnie jednostronne albo ma i ma różne nie przyjadą same debacie jakimś uwikłanym transportem z przesiadkami, więc oczywiście bardzo uderza to bardzo wiele grup to, że oba nie można dojechać, które nasi to tak naprawdę kierowca rodzinnym stanie, jeżeli tak nie ma samochodu, a nawet jeśli teraz ma samochód ktoś np. dzieciaki rządzi do tej babci dowieźć nie zawsze ma na to czas by transport publiczny sprawny organizm inny pewny jak można liczyć na tę wiele osób na wtorek wspominał, że kiedy ich byli mali w latach osiemdziesiątych latach siedemdziesiątych póki się z PKS-u pojechać właśnie do babci lecieć no wujka i mówi teraz w tych relacjach społecznych, ale oczywiście tych miejsc, które my musimy dojechać istotnie więcej no tak naprawdę każdy z nas i każda z nas niezależnie od tego gdzie mieszka w tym znane od 1730 musi przynieść dziś dzień to jest nasz to jest nasza codzienna aktywność, a ta mobilność i do pracy do szkoły jeździmy do lekarza jeździmy do instytucji na pocztę do instytucji kultury właśnie do znajomych do kina do aquaparku różnych innych obiektów sportowych ne tak naprawdę bardzo mieliśmy swój sposób życia sposób spędzania czasu musimy się czy nie, bo niewielu z nas pracę szkoły i kino pod nosem właśnie też możliwości transportowe przecież zawężają bądź rozszerzają nasze możliwości wyboru rodzaju pracy tak co bardzo się cieszę chciałbym się troszkę dalej chcę zapytać coś takiego wydarzyło, że doszło do tak silnej erozji szczególnie tych PKS-ów właśnie od rana mówi, że będziemy mówić o znikających PKS, dlaczego one tak poznikały trudno mówić o znikających, bo już prawie nie ma mówi też technik pracy trwający lata, dlaczego nie ma bardzo mi bardzo dużym skrócie po prostu myślę, że osobę, która rządzi polską na początku transformacji przestały wierzyć w to, że transport publikę zwraca uwagę na ten przymiotnik publicznie będzie cieszy się zainteresowaniem już sobie kupią samochód będą podlegać tylko od strony mamy gen wolności skoro mamy wolność gospodarczą skoro możemy kupować samochody nie tylko na talony to, że marzeniem Polaków i Polek będą mieć raczej komunikacja indywidualna, a transport publiczny myślę o pociągach myślę o autobusach tych dużych takich ikarusa i dużych przedsiębiorstw, jakimi były PKS-y kojarzy się raczej z niepotrzebnymi obciążeniami budżecie kojarzy się z tym trzeba utrzymać konserwować, więc PKS-y tak sobie dogorywał oczywiście niektóre prywatyzowano niektóre sprzedawano niektóre likwidowano niektóre działalność zawieszano pojawiali się tam jacyś inni gracze okiem oczywiście pojawi się prywatni przewoźnicy, a prawa i działalności prywatnych przewoźników w Polsce tak naprawdę nikt nie kontroluje jakimś sensownym poziomu, więc prywatny przewoźnik może jakąś linię uruchomić po mówią sobie zamknąć może się zmienić rozkład jazdy u siebie nie przyjechać może sobie może kierować się po prostu myślą o zysku, a transport publiczny chyba jednak powinien być organizowane nie myślał o tym, że powinien być szkolne koło zmiennych czasach, że powinien być wróci czy widać jakieś odbicie na horyzoncie tej polityki czy będzie tylko coraz gorzej, bo to nie jest nowy temat to, że tych PKS-u nie ma, że nie ma pociągów, które pozwalają dotrzeć bez problemu do mniejszych miejscowości mówi się o tym od ładnych kilku lat i czy widać właśnie dziś odbicie w polityce nawet właściciel kilkunastu przecież to jest kwestia ostatnich mieszczan 20 lat, kiedy były takie huczne pożegnania pociągu ostatnich odjeżdżający z jakich miejscowości albo protesty właśnie przeciwko likwidacją rozmaitych i PKS-ów czy połączeń kolejowych oczywiście dla tysiące dziewiętnastym powstał pomysł na dopłaty to i trwa w charakterze użyteczności publicznej mamy ustawę tzw. autobusową ona bardzo wiele nie zmieniła, zwłaszcza na początku 2019, a zaraz później wybuchła pandemia, która przeorała nam transport publiczny bardzo, więc w tej chwili trudno jest mówić o jakiś hali sensownych zmian w znaczeniu jest fundusz zmienił się kwoty dopłat najwyższa rok temu co jest ruchem okej, ale cała ta ustawa do tak bardzo plastrem niższy niż jakąś sensowną operacją na organizmy, które wymaga podkładania ognia własnym organizmem jest transport publiczny, gdzie są takim sporze zmiany nawet teraz ostatnio wyczytałam, że świat, jakim jest jak chemików uruchamiają swoją bezpłatną komunikację, a wcześniej tam nie było komunikacji koniec, więc są podejmowane różne ruchy, ale są jednak takie punktowe moim zdaniem działania gmin powiatu już władz miejscowości, które mają świadomość, że coś trzeba z tym transportem zrobiłem ludzie muszą dziś jakoś jeździć może warto zainwestować transport publiczny, żeby powietrze w kulcie strzelby i nie martwi się wiecznie miejsca parkingowe, żeby nie martwić się korki na drogach mówi Marcin drogę, ale i to nie są działania są działaniami systemowymi, bo moim zdaniem zasadniczy bardzo ważnym problemem związanym z transportem publicznym w Polsce jest to, że nie jest widzianego system znacie sanki pociągi są pociągi umarzane są dziś jakieś autobusy znaczy przecież musi być sieć właśnie połączeń nic, które włącza się również chodniki drogi dla pieszych drogi rowerowe, które sensownie myśli o transporcie jako całości jako o usłudze ludzi na jakiś, którzy będą z tego korzystać jeśli takie usługi nie ma albo jest zorganizowana zupełnie nie sensownie droga panu jako niedopasowane do potrzeb ludzi mieszkających na ustalenie to jest przykład bardzo wymieniono uczynić świat nie jest jakiś autobus, ale inżyniera dojechać ani pracą szkoły, a więc mieć tak sobie muszą, żeby idę na to ludzie nie będą korzystać z transportu publicznego będzie można powiedzieć nikt nie korzysta z tej z tej linii będziemy na pewno ratusz tego tematu przepraszam muszę już zakończyć naszą rozmowę bardzo pani dziękuję pani Olga Gitkiewicz dziennikarkę autorkę książki nie zdarza wszystkiego dobrego dobrego dnia pani dziękuję bardzo, pani widzenia ósma 54 za chwilę informacje Radia TOK FM, ale jeszcze na koniec poranka mam dla państwa niespodziankę Szanowni Państwo uwaga uwaga uwaga proszę palce na klawiaturę wpisywać adres dla was małpa TOK kropkę FM i uwaga mamy dla państwa 2 podwójne zaproszenie Warszawskiego teatru muzycznego Romana języka UE tres to jest musical współczesnej muzycznej fabularnie zszedł z Broadwayu dopiero po ponad 1500 przedstawieniach polskie tłumaczenie tego muzyka jest dopiero trzecim przykładem na świecie 2 podwójne zaproszenia do Warszawskiego teatru muzycznego Roma na językach UE tres dla was małpa TOK kropkę FM tam proszę pisać celem uzyskania tych biletów dziękuję państwu serdecznie Karolina Kuczyńska była wydawczyni programu realizował Maciej Gorczyński za chwilę informacje o informację wybory w toku Karolina Głowacka do usłyszenia jutro po siódmej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

W maju TOK FM Premium 40% taniej. Podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA