REKLAMA

Apo pu ise? O książce "Zachód słońca na Santorini. Ciemniejsza strona Grecji"

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2021-06-27 08:00
Prowadzący:
Czas trwania:
26:08 min.
Udostępnij:

Gościem programu był Dionis Sturis dziennikarz, reportażysta z którym Karolina Głowacka rozmawiała o jego najnowszej książce "Zachód słońca na Santorini. Ciemniejsza strona Grecji".

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
poranek Radia TOK FM Ujka ilu z nas pojedzie na wakacje do słonecznej Grecji to myślę, że niemało natomiast ilu z nas dostrzeże również taką ciemniejszą stronę taką ciemniejszą trudniejszą stronę Grecji igreków pokazuje nam we swojej najnowszej książce Dionisios Sturis to jest książka pt. zachód słońca na Santorini i regionie, w której jest naszym gościem niedzielnym poranku dzień dobry oni się dobry test Karlino, o co pytają Grecy tak głęboko, kiedy pytają o to, Rozwiń » skąd jesteście to jest zawsze niewinne pytanie nie niezwykle to jest pytanie takie, które wygląda na niewinne, ale ono ma drugie trzecie czwarte dno czasami to jest pytanie, które oni sobie zadają, gdy się poznają jest Han 3 jest jakiś uśmiech wymiana imion i kolejne pytanie to jest właśnie to, skąd jesteś, a po pół miejsca i można by sądzić, że ja tak sądziłem początkowo, kiedy zacząłem wyjeżdżać tak na poważnie do Grecji poznawać Grecję Greków grecką ość, że to jest po prostu pytanie o albo kraju albo region, ale z czasem zorientowałem się dopytywana, że to jest pytanie o bardzo konkretne miejsce takie na mapie mianowicie o rodzinną wioskę ojca nie rodzinną wioskę matki matka w tej historii jest zdecydowanie mniej ważna dla Greków, a rodzinną wioskę ojca, bo to będzie także rodzinna wioska dziadka pradziadka w tej linii męskiej, ale ta rodzinna wioska to jest taka przepustka do grecką ości do bycia członkiem greckiego narodu, więc oni pytają o pytając, skąd jesteś pytają tak naprawdę kim jesteś i czy jesteś Grekiem i samo w sobie to jeszcze może nie jest groźne, ale jeśli to pytanie wyrzucają w powietrze wykrzykują członkowie nazistowskiej partii złoty Świt jak bywało w ostatnich latach Grecji, po czym nie czekając na odpowiedź od razu, a pauzują imigrantów uchodźców na ulicach no to sytuacja jest dużo poważniejsza właśnie, kiedy mnie ktoś pyta, skąd jestem odpowiadam kontekstowo, kiedy są za granicą mówi w uproszczeniu, że z Polski potem, że Warszawy, chociaż wcale się w Warszawie nie urodziłam, a tutaj to ciekawe, że chodzi o bardzo konkretną rzecz właśnie konkretne miejsce wioskę ojca w swoim przypadku jak wiedzą Czytelnicy swoich książek jest sprawą skomplikowaną twoja historia rodzinna też jest skomplikowana od o tym jak to się pisze osobiście jeszcze pytam, ale na początek chciałbym, żebyśmy tak dość czysto politycznie porozmawiali, bo tutaj odtwarza ten fenomen złotego świtu uważni słuchacze słuchaczki na pewno pamiętają te partie na faszystowską partię, która wkroczyła do greckiego parlamentu i już tam nie ma na szczęście jak nasze budowała jak to kiełkowała jak zaczynał się ten ruch, który doprowadził właśnie do tego, że w pewnym momencie China faszyści ubrania garniturki opowiadali na co zwraca uwagę również w książce na tematach takich nocy byli normalizować tak byśmy powiedzieli jak to kiełkowała partia powstała kilka dziesiąt lat temu w latach od końca siedemdziesiątych na początku osiemdziesiątych, bo taką najpierw był taki magazyn tylko później była partia ludowy związek złoty Świt taki tak kanapowe organizacje zupełnie marginalna, której mało, kto słyszał poza garstką takich właśnie nazistowskich oszołomów partia, która startowała w wyborach, ale zwykle dostawała pani, że 1% głosów trochę głośniej było ani w latach dziewięćdziesiątych, kiedy Grecja weszła w spór z sąsiadem z północy i były te masowe protesty, które trwały całymi miesiącami o nazwę tego kraju na północy własność nie może być Macedonia wtedy złoty Świt oraz pierwszy się ujawnił i ujawnił się wtedy ze swoim sposobem działania, czyli przemocą w czasie 1 demonstracji pobił brutalnie grupa anarchistów, ale później znów partia zeszła do jakiegoś takiego podziemia czy przesunęła się na ten margines, a aż do momentu, kiedy wybuchł kryzys gospodarczy potężny potężny kryzys, który przeorał życie Greków jak na każdym możliwym poziomie rozczarował ich względem polityków systemu politycznego i oni wtedy chętnie zwracali się tym, którzy oferowali coś nowego jakąś nową opowieść jakiś nowy sposób na wyjście z tego kryzysu na partie, które rządziły wcześniej nie miały takiej opowieści nie miały taki po takich pomysłów powtarzały tylko musimy zaciskać pasa złoty Świt wyszedł i powiedział nie musimy zaciskać pasa wystarczy, że wyrzucimy z kraju wszystkich imigrantów uchodźców przyjęły granica minami Grecy znów będą mieli pracę do tego być może będziemy z Unii Europejskiej będziemy sobie wspaniałą szczęśliwą wyspą i dla części Greków to wystarczyło, ale złoty Świt działa bardzo sprytnie i skutecznie, kiedy opowiadał, że pomoże ludziom biednym doświadczonym przez kryzys to robił, a mianowicie rozdawał np. żywność w skali kraju były drobne akcje nieznaczące nic, bo w tych kolejkach stało po kilkaset osób, a nie kilkadziesiąt kilkaset tysięcy rozdawał żywność pomidory Oliwa ryż, ale był warunek trzeba było być Grekiem jeśli Włosi imigrant nie miało się greckiego dowodu osobistego wypadało się kolejki wypadało, jakby kopniaka no oczywiście te akcje filmowały telewizje, więc później obraz wszedł na całą Grecję i w ten sposób jakiś taki limit się twarzą tej partii jako właśnie bardzo takiej skutecznej polityce trwającej Raków byli zapraszani do do telewizji, żeby komentowali ten swój program i te akcje zbiórki żywności zbiórki krwi, ale jednocześnie ci sami politycy wieczorami zdejmowali garnitury ubierali bluzy z kapturem chwytali za kije bejsbolowe urządzali pogromy na ulicach a ten już od dziennikarzy nie pytali, więc im AK takie zaniechanie mediów było kolejnym kolejnym powodem sukcesu tej partii, która faktycznie w 2012 roku weszła do parlamentu uzyskała aż 18 mandatów stała się trzecią siłą polityczną mimo tego, że właśnie miała na sumieniu kilka tysięcy brutalnych pobić i wtedy w tamtym na tamtym etapie 2 morderstwa trzecie, gdy przyszło we wrześniu 2013 roku zupełnie zmieniła już sytuację i było w zasadzie takim początkiem końca złotego świtu czy twoim zdaniem takie zaniechania ze strony mediów to było jakieś lenistwo czy trochę jednak taki był nastrój greckim społeczeństwie i było przyzwolenie na to co robi już złoty Świt myślę, że kryzys ten ten gospodarczy, który przełożył się też na faktycznym każdą inną sferę życia i był to kryzys społeczny polityczny kryzys z takich ambicji marzeń na dziennikarze nie byli uzasadnienie też pewnie część z nich zastanawiała się czy być może to jest jakaś nowa jakość ten złoty Świt, ale generalnie dokonywało się nic nie dokonywał taki dziwny proces takiego takiego wciągania ich do Main Streamu dawania im głosu jak bez pamięci o tym co oni robią nie tylko wieczorami, ale bez pamięci o tym co co robili ich poprzednicy przecież złoty Świt jawnie odnosi się do Hitlera, więc myślę, że w, jakim sensie greccy dziennikarze Stali na bakier z historią nie chcieli pamiętać albo nie wiedzieli nie pamiętali tych obrazów dramatycznej hitlerowskiej okupacji Grecji albo może już nie było dla nich ważne w kontekście bieżących wydarzeń czy politycy jak przychodzili do studiów byli bardzo elokwentny ni mówili trochę głośniej mówili jakoś tak żywiej używali języka trochę bardziej dosadnego im zapewniali opuszczamy takich program mamy prawda, więc ludzie chcieli takich ludzi takich polityków oglądać nawet wtedy, kiedy na antenie, kiedy w programie na żywo rzecznik tej partii potrafił spoliczkował kilkukrotnie swoją koleżankę z innej partii nic nie stało tydzień później znowu był w telewizji znowu opowiadał jakiś tam brednia różnych politycznych, więc tak jak jest takie zaniechanie historyczne lenistwo i pewnie dążenie do tego, żeby podnieść popularność swoim programem oglądalność to wszystko to wszystko owych wywindowało złoty Świt myślę w stopniu znaczącym jak do tego politycznego sukcesu, bo też bardzo źle pojmowana obiektywność dopuszczanie wszystkich stron politycznego sporu głośniej mówi pewnym przekąsem media muszą również mieć odpowiedzialne jeśli chodzi o to komu podstawiają mikrofon medialnie, w której jest naszym gościem rozmawiamy o książce zachód słońca na Santorini ciemniejsza strona Grecji teraz skrót informacji za chwilę do państwa wrócimy i porozmawiamy jak to jest, że turystyczny kraj może być dość niechętne wobec nich grecką ości to za chwilę poranek Radia TOK FM Ujka Karolina Głowacka przy mikrofonie to jest niedzielny poranek Radia TOK FM naszym gościem jest Dionizy, który reporter autor książki zachód słońca na Santorini ciemniejsza strona Grecji dzień dobry dziś jeszcze raz dobry jak to jest właśnie, bo czytam w swojej książce taki oto obraz Greków, którzy dopytują, skąd ktoś jest i w tym sensie chcą dokładnie wiedzieć kim mają do czynienia i są niechętni wobec niej grecką ości co się trochę nawet bardzo bym powiedziała nie łączy być turystycznym krajem, który tych obcych przyjmuje może przyjmuje ich na chwilę powiedz na ile ta niechęć jest silna i na ile one powszechne czy ona dotyczy jakich wąskiej grupy, ale np. głośnej i mającej wiele do powiedzenia czy to jest coś co jednak w społeczeństwie greckim jest bardzo powszechne taka nieufność wobec obcych myślę, że chodzi chyba coś innego w tym roku mamy dwusetną rocznicę wybuchu rewolucji, która doprowadziła do powstania nowożytnej Grecji to jest taki moment, kiedy Grecy w deklaracjach deklaracjach także członków komitetu organizującego obchody mogą zastanowić nad nad tym właśnie co się wydarzyło przez 200 lat czy nadal tak jak w pierwszych konstytucjach z lat dwudziestych dziewiętnastego wieku grecką ość należy należy pojmować tak jak wtedy była opisana czy być może ze względu na zmiany społeczne polityczne, jakie zachodziły może należy spojrzeć na to trochę inaczej, jakim miejscu jest Grecja i ten Namysł nad tym, kto może zostać graczem, że Grekiem nie trzeba się już urodzić się Grekiem można zostać to jest coś co dzisiaj jest takim ważnym tematem w debacie w Grecji do niedawna Grecy uważali tak właśnie zgodnie z tym co było zapisane w tych pierwszych konstytucja z Grekiem tylko można się urodzić, ale zmiany prawne dokonywane w ostatnich latach, ale także zmiany w takim w świadomości Greków idą w tym kierunku żeby, żeby leki można było zostać tak zostają Grekami greckimi obywatelami, ale też takim silnym poczuciem ludzkości np. dzieci imigrantów, które urodziły się w Grecji 30 lat temu do niedawna nie miały żadnych praw były wykluczone były obywatelami trzeciej kategorii teraz nareszcie dzięki dzięki zmianom w sprawie o taką możliwość mają i świadomości Greków ta zmiana się dokonuje oni zaczynają bardzo powoli takich nowych Greków akceptować, choć oczywiście nie wszystkich w książce opisuje moje spotkanie z głosem tłum Maria znanym bardzo popularnym raperem, którego rodzice przyjechali do Grecji organy i który tylko, dlatego że jest czarny często słyszy, że nie jest Grekiem i nikt nie będzie mimo tego, że urodził się w Atenach nie ma tego, że skończył tam wszystkie szkoły, że po grecku mówi lepiej niż większość Greków jakich znam i jemu tej ludzkości odmawia właśnie ze względu na kolor skóry, ale no właśnie to jest to jest ta wizja bardzo wąska grecką ości, którą propagował, którą wyznawał złoty Świt myślę, że szerzej społecznie jeśli spojrzymy to Grecy są dużo bardziej otwarci i bardziej niż to hasło właśnie, że Grekiem trzeba się urodzić Grecy cenią sobie takie hasło jeszcze czy taki koncept, o którym pisał Homer, czyli filoksery gościnności ludzi, którzy przyjeżdżają do Grecji często mówią, że spotkają się bardzo ciepłym przyjęciem turyści, że Grecy są bardzo gościnni częstują ich swoim jedzeniem zapraszają do domów to faktycznie ma korzenie gdzieś tam w tym starożytnym koncepcie sprawy komplikują, gdy mamy do czynienia nie z turystami, a imigrantami uchodźcami Grecja w ostatnich latach jest w zasadzie pozostawiona sama sobie z tą kwestią, choć czuł Polska umywa ręce nie chce przyjmować imigrantów, którzy czekają na nie wiadomo co w obozach w Grecji cała Unia europejska jest dość sceptyczna i Grecja pozostawiona sama sobie no myślę, że radzi sobie dość średnio o ludziach zmieniają się zmienia się nastawienie do tej kwestii dlatego tej gościnności wobec imigrantów uchodźców ubywa w ostatnich latach nie wobec turystów, ale faktycznie te 200 lat to jest myślę bardzo dobry moment dla takiej refleksji też dlatego ta książka wyszła teraz dlatego pisze w niej o swoim własnym doświadczeniu bycia automatycznie włączone w grecką gość z tego względu, że mój ojciec był grajkiem, że Grecja się urodziłem, chociaż wcale tego wyłączenia nie chciałem, bo nie czułem się Grekiem i stawiam naprzeciwko siebie tego wspaniałego rapera muzyka, który tworzy grecką kulturę, który mieszka od zawsze w Atenach i czujesz się czujesz się Grekiem, a jemu jednak Grecy tej grecka odmawiają, a jednocześnie wydaje się, że ten kurs jest już łagodniejszy, bo jak wiemy złoty Świt został uznany w 2020 roku za organizację przestępczą tutaj fragment książki Dionizosa Grecja na krótką chwilę na ledwie kilka dni zapomniała o pandemii żyła tylko wyrokiem nie było ważniejszego tematu złości opanowali wszystkie media wszędzie było widać wykrzywione w grymasie złości zawodu twarze oblicza kryminalistów, którzy do niedawna udawali posłów normalnych polityków patriotów zaniepokojonych mieszkańców to w cudzysłowie dobroczyńców rozdających darmowe jedzenie urządzających zbiórki krwi bez masek bez garniturów bez uśmiechów bez widocznej w każdym ruchu pewności siebie bez przekonania o bezkarności złości weszli do szkół na sale wykładowe do biur piekarni kawiarni do supermarketów weszli do greckich domów do kuchni i salonów przy 1 stole w trakcie 1 kolacji wznoszono toasty za ich zniknięcie dalej też opisuje jak inni politycy greccy odcinali się złocistych przypomina jednocześnie, że konserwatyści z czasów premiera Samarasa na poważnie rozważali zaproszenie złotego świtu do wspólnych koalicyjnych rządów, w którą stronę idzie Grecja pod tym kątem i czego się możemy nauczyć tutaj nad Wisłą w przypadku złotego świtu faktycznie złoty Świt zniknął, bo większość z 68 oskarżonych trafiła do więzienia i to na wieloletnie wyroki sam lider Michael jako 113,5 roku więzienia oczywiście też może zmienić, dlatego że przed nami rozprawa w sądzie wyższej instancji nie wiemy jeszcze kiedy ruszy, ale jest takie ryzyko że, że w Sądzie Apelacyjnym wyroki zostaną zmienione bądź dojdzie do uniewinnienia małe jest takie ryzyko, ale jest natomiast to, że znika złoty Świt, że z zniknęła organizacja, która jawnie odwoływała się do nazizmu i która stosowała taką czystą dziką okrutną przemoc, że jest już niema raczej powrotu dla niej nie ma, ale ich elektoracie są, więc jakieś części greckiego elektoratu są ludzie są wyborcy którzy, którzy mają nadal sympatie skrajnie prawicowej będą teraz dla siebie szukali reprezentacji, a są też ugrupowania, które chętnie te sieroty po złotym świcie przygarnął jest kilka takich mniejszych partii bardzo skrajnie prawicowych bardzo radykalnych, ale też takich podobnych do np. naszej Konfederacji podobnych programowo podobnych zachowaniem podobnych wypowiedziami posłów, a więc to ryzyko, że również, że za chwilę znów będziemy mieli w Grecji do czynienia z silną partią skrajnie prawicową jest jest to nie będziesz złotych to będzie inna partia mniej mniej uciekająca się do przemocy mniej licząca na bezkarność, ale może działająca trochę bardziej w ramach systemu demokratycznego, bo pamiętajmy, że złoty Świt chciał doprowadzić do wojny domowej do obalenia demokracji nowe partie pewnie będą starały się działać w tym paradygmacie demokratycznym, ale nadal będą bardzo groźne, a druga sprawa jest taka, że właśnie ta partia konserwatywna, która wspomniała nowa demokracja na dzisiaj rządzi, a i to jest partia, która także ma chrapkę dla tych wyborców na sieroty po złotym świcie i bardzo mocno w ostatnich latach przesunęła się na prawo przejęła język złotego świtu podejmuje teraz działania, które są naprawdę bardzo bardzo krytykowane i takie aż niewiarygodne np. kilka tygodni temu kraj rząd Grecji zakupił takie maszyny, które produkują potworny hałas dużo silniejszy niż ryk silnika odrzutowego i umieszczają te maszyny na pograniczu grecką tureckim włączają je czym powodują, że ludzie z drugiej strony granicy, którzy chcieliby przedostać się na teren Unii Europejskiej po prostu rozsadza im uszy, że nie wspomnę o tym o budowie muru granicznego o tym, że obudowując mówiliśmy bardzo TOK FM obozy dla uchodźców murem betonowym wysokim na 3m, a więc niestety, jakby nas taką silną skrajną w zasadzie prawicą mamy dalej w Grecji do czynienia tu nad Wisłą na co musimy uważać, bo myślę właśnie, że jest duże pole do popisu dla nas dziennikarzy dla mediów powinniśmy być uważni tak jak mówiłaś zastanowić nad równym czasem antenowym dla wszystkich uczestników życia politycznego nad tym czym tak naprawdę jest wolność słowa i na jakich zasadach działa debata ograć dziennik dziennikarze ten egzamin początkowo oblali dopiero później się uczyli jak z tego wyjść, więc myślę, że taka debata powinna się odbyć na poza tym powinniśmy pamiętać rozliczać tych polityków skrajnie prawicowych z tego co mówią nie tylko w parlamencie i tele w programach telewizyjnych, ale także z tego co mówią po cichu co mówią o swoich członków, a więc znów pewnie pole pole do popisu dla dziennikarzy myślę, że w tej chwili być może jesteśmy my tu w Polsce na takim etapie na jakim Grecja była 10 lat temu 2010 roku na szczęście nie ma Super wielkiego kryzysu gospodarczego, który pewnie byłby trampoliną dla dla naszych skrajnych polityków, ale przecież to to nigdy nie jest pewne musimy pamiętać na tę przemoc od tej przemocy, którą widzimy na ulicach np. w dniu marszu niepodległości takie same marsze odbywały się w Atenach tak samo ludzie byli na nich być może jeszcze zwiększy, jakim takim ferworze więcej było ofiar, ale znów może się zmienić na niekorzyść, więc jest dużo takich sytuacji myślę parę celnych i warto po prostu mieć przed oczami złoty Świt, bo też to zakończenie innych krajach działalności partii skrajnych wcale nie musi być tak jak Grecji to, że grecka demokracja wygrała wymiar sprawiedliwości poradził sobie z tym nazistowskim potworki, które odbył wcale nie znaczy, że w innych krajach może być podobnie twoją historię bardzo istotne w książce zarówno te, jaki w pierwszy Grecja gorzkie pomarańcze powiedz na ile to jest to opisuje również swoją historię swoje zmagania z tożsamością swoją relację z Grecją czy to jest rzecz obciążająca trudniejsza to jest coś co tobie pomaga również osobiście jako dzielnicowi po prostu, ale też jako autorowi czy to jest także ty piszesz o sobie czy dla siebie jak te relacje z bardzo osobiste tak jest taka linia druga narracyjna w tej książce poza tymi fragmentami reporterskim czysto reporterskim taka moja opowieść o tym jak kiedyś Grecja chciała mnie po prostu wziąć w kamasze jakaś nie dałem i jakie to pan niosła za sobą konsekwencje dla dla mojego rozumienia właśnie grecką ości, ale te linie narracyjne w tej książce schodzą się kilku ważnych miejscach generalnie opowieść o tym samym tożsamości o tym jak Grecy konstruują obraz siebie samych swoją tożsamość, ale także o tym jakie konstruuje swoją tożsamość tak grecką ość w kilku momentach wiele lat temu była dla mnie dużym obciążeniem była jakimś takim ciężarem no właśnie np. przyjeżdżam na wakacje z Polski do Grecji, a tutaj okazuje się, że grozi mu areszt i że mam być wcielony do greckiej armii ja, który nie znałem słowa wtedy po grecku, które Grecja nie miała żadnej praktycznie relacji tylko, dlatego że w Grecji urodziłem i mój ojciec był Grek całe moje życie było w Polsce nagle upomina się nie grecka armia i parę razy jeszcze później gdzieś tam zdarzały się takie momenty kiedy, kiedy takie słowa włączanie mnie w obrębie prędkości były dla mnie kłopotliwe, ale ta książka poświęciłem właśnie kwestii konstruowania tożsamości i ta moja tożsamość też jest bardziej skomplikowana niż sam myślałem jeszcze jakiś czas temu teraz myślę oni właśnie jako takim procesie jako zadaniu do wykonania do wykonywania stale to jest to jest coś co my konstruujemy dlatego kiedy zrozumiałem, że grecką nie musi dominować moja polskość nie musi nad niczym dominować te etykiety, że ja nie jestem nimi zobowiązany jakoś mi ulżyło teraz cieszę się, że Rze, że właśnie ta moja tożsamość taka Niewiem wielopiętrowe wielowymiarowa dobrze się w tym czuje już nie muszą się rozpychać jakoś na boku czy tam odpychać tej ludzkości tej polskości teraz widzę raczej jako o jak jakiś taki bonus przestały się tożsamości zwalczać zaczęły uzupełniać tak grać to widział dokładnie tak, ale nie chodzi tylko ten wymiar Narodowy tożsamości w tej książce chciałem podkreślić chodzi także o i właśnie takie głębokie zrozumienie tego, skąd pochodzimy, skąd jesteśmy, że nie musi być tylko fizyczne miejsce kraj naród, że nie chodzi tylko flagę chodzi o język chodzi o miejsca do mieszkania, które się wybiera przynajmniej w moim wypadku to jest np. wyspa man, na której byłem emigrantem zarobkowym przez 3 lata chodzi o książki, które się czytało o orientację seksualną różne różne takie wymiary tożsamości, które nas tworzą, które nas budują, które w danym nadanym etapie są dla nas najważniejsze wydaje się, że odchodzimy już generalnie od takiego pojmowania tożsamości, która opierałaby się tylko na Narodowym wymiarze, bo też narody już dzisiaj inaczej funkcjonują myślę, że nie spełniają takiej funkcji, jaką spełniał np. 200 lat temu, kiedy powstawała ta nowożytna Grecja, że one już religia np. że nie są już jedyne składowe naszej tożsamości Szanowni Państwo koniecznie zachód słońca na Santorini ciemniejsza strona Grecji wydawnictwo poznańskie domy dla państwa kilka egzemplarzy proszę pisać na adres dla was małpa TOK kropkę FM dla was małpa TOK kropkę FM zapraszamy do pisania, a autorowi i oni sobie, który sobie, które były teraz z nami na antenie bardzo serdecznie dziękuję jeszcze raz gratuluję książki dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA