REKLAMA

Odszedł Krzysztof Gradowski, twórcy, m.in. filmów o Panu Kleksie

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2021-06-27 14:40
Prowadzący:
Czas trwania:
15:04 min.
Udostępnij:

Cała rozmowa z Krzysztofem Gradowskim: https://audycje.tokfm.pl/podcast/48517,Andrzej-Gradowski-Dostalem-ksiazke-o-Kleksie-od-rodzicow-w-1951-roku-mialem-9-lat

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
niedzielny magazyn Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwo ponownie w ostatniej części naszego programu przypomnimy wywiad z cyklu cudowne lata wywiad, który miałem przyjemność przeprowadzić z Krzysztofem Grabowskim reżyserem scenarzystą także aktorem, który zmarł 22czerwca w Łaszcz kilka dni przed swoimi 70 tymi ósmym urodzinami przypomnijmy to to reżyser, który dał się zapamiętać z takich produkcji jak podróże pana Kleksa Akademia pana Kleksa to Rozwiń » przecież filmy, które stanowiły niegdyś kanon jeśli chodzi o dzieci i młodzież proszę byście państwo wysłuchali tej rozmowy lata, w których powstawały, lecz to był bardzo trudne lata natomiast to co mógłbym nazwać cudownym śmietnikiem dobić do firm gdzie, który spotkał na swojej drodze w trakcie przygotowywania potem już realizacji i to, że udało mi się zjednać sobie i Piotra Fronczewskiego, bo do tego pomysłu do tej idei i Leona Niemczyka, a potem Henryka listy poczytuję sobie, że naprawdę wielki zaszczyt, bo to twórcy szalenie poważnie traktujący twórczość dla dzieci, które produkcje oglądałem wiem jak łatwo popaść w pewną rutynę jak łatwo tak fanty izolować to nie jest prawda jest dziś aktorzy czy autorzy zwracają dzieci oni zachowywali taką pewną estymą i świadomość tego, że to bardzo poważny rodzaj twórczości zresztą do dziś panuje takie przekonanie też jakieś bajki tak dużo ci dla dziecka ta baśń to nie jest bajka czy by Durka to jest wirtualna rzeczywistość ona w pewnym momencie nabiera, czego szczegółowy na swój sposób próbowano też proszę dla dorosłych często występują stany urojone czy takie, które odchodzą od rzeczywistości i ich konfrontacja dopiero prowadzi do pełni zrozumienia psychologii postaci taką dziecka ten wirtualny świat często zresztą występuje jako zastępczy róży spełniający jest czymś co szalenie przeżywa dlatego to wszystko co pominęło scenografa od operatora operator burzymy sama szuka też bardzo bezpośrednio zwracał się do dzieciaków, ale traktował je się niepoważnie na planie to wszystko w moim przekonaniu sprawiło, że ten utwór również w tej korespondencji w tej krótkiej, gdyby wymianie myśli, iż młody odbiorca miał i czasami korzystne korzystny obrót miała też prawa mimowolnie bądź świadomie pan prekursorem przenoszenia dzieci w świat taki alternatywny, który w tej chwili mamy za pomocą komputerów urządzeń, które trzymamy w dłoniach no bo przecież telefon stał się miejscem wdów, przez który możemy, przez które możemy przenieść finał wygląd te równoległe tak pan Kleks, bo niektórym nie starczało wyobraźni by za pomocą książki wejść w ten świat, ale za pomocą obrazu filmu to następowało to było pierwsze przynajmniej dla mojego pokolenia obecnych czterdziestolatków jeszcze dają sobie sprawę z pewnej kwestii, która można powiedzieć była dla mnie fundamentalne co znaczy, żeby ta trudna dosyć jednak tematyka tego utworu przeniesienia w ten świat wyobraźni miała jakiś swoje uzasadnienie i taki oddech dlatego postanowiłem, że niektóre wiersze pana Jana bronimy muzykę pracowałem stworzy niskim przed tym przy filmach animowanych widziałem, że na bardzo dobry ruch na nartach łatwo wpadające w 2 melodie, które pozwolą dziecku skonsumować nawet te odcinki jak atak Wilków jak takich kwestii bardziej poważne, iż to możemy budować na racie całego filmu przyjęciem też 1 sprawy warto siebie warto ją opatrzyć taką refleksją, że dziecku nie ma takiej świadomości nie nie ma takich wymagań, żeby dramaturgia w czasie opowieści miała swoje kulminacje i opadanie dziecko buduje architektury poznawania świata, jakby z klocków czy często są obok siebie wagony pociągu jak wiersz Tuwima lokomotywa Trade jest pełna grubas, gdzie jest pełna drzewa i częściej świętej świat później dopiero na końcu dziś jest wyłania się tym obraz, czyli też tak starają się prowadzić konstrukcji już szans firmy, żeby ona nie nastręczała dzieciom specjalnych nasi tylko była zgodna z ich pojmowaniem przedstawionego świata natomiast dziś dzieciaki są też wspaniałe, że właściwie wydaje mi się, że można mieć kompleksy jak siadają na tablet czy do laptopa to jest gdzie zajmie my takich miłych gości i Liechtenstein przyjechali tam namawiają jakąś pracę też czernią przyjechał dziewczynka trochę więcej niż 6 lat 67 szara, która mówi telefon w mgnieniu oka Poznaj dywanami funkcje, do których Janie mogłem sam doliczyć tak myślę, że wcześnie apelowała przyjemnie, bo też wygadana strasznie się tak mała muszka spokojna skupiona i zrobiła na mnie duże wrażenie chętnie takie zdjęcie też kiedyś musi pan miał panie Krzysztofie problem z cenzurą no bo rozumiem, że wówczas cenzura także opiniowała i Pański film sam fakt powstania Kleksa to efekt pewnej bajery cenzuralnych, które mnie dopadła ja swoją ścieżkę kariery zawodowej rozpoczęła serię filmów dokumentalnych poświęconych socjologii przestępczości dosyć drastycznych to oczywiście miała swoje ograniczenia, bo filmy nie były puszczane festiwale, ale doczepiane jako dodatki do niektórych mało chodzących filmów natomiast zaprosił mnie do swojego zespołu pan Andrzej Wajda mówi Krzysztof wie pan tak operuje swobodnie manewrować tą materią nad szyków ani tym pod pana batutą przedstawiają wszystko czy mógłby pan spróbować zmierzyć się aktorem to mogło być dla pana ciekawy dla efektu i wybrał dla mnie taką książkę co jest za tym morzem Jacka stwory też monodram zresztą jak robił w pewnych Lipski moja poświęciłem 2 lata na przygotowywanie się do tego z autorem pisałem ten po 2 latach, że została absolutnie zatrzymana cenzorem głównym był potem mój kolega, który Passent oraz tylna moment stał się szefem ministerstwa kinematografii jest za zatrzymam ten procent tłumaczył się, że ta głównie ze względu na to, że bardzo wiele miejsca tam zajmował później się poszczególni więzieniach szerzy ten bohater przymierzały wykonywał różnych sztuczek i że w tych więzieniach mogliby być jacyś szukający kontaktu dziś coś tutaj firm, że może byśmy pan scenograf Teresa Radziewicz od żegna się minister tego rządowa jakieś sztuczne cała wartość tej książki tym reportaż dokumentalny polega na tym że, że to było realistyczne już wtedy właśnie pan Andrzej rzeczywiście się z innej strony spróbujmy to ugryźć zaproponowałem Akademię pana Kleksa on Basi Wrzesińskiej, która była jego koszta wypróbowano wierną producentka raz już w ten sposób, że to jest może dobry pomysł na wszystko jest dokumentalista jest taki uwiarygodniają te wszystkie sprawy nie nie Puszcza jakich słyszeli w sensie udawać twa, żeby tę baśń dla dzieci opowie dziś też w takiej stylistyce, która byłaby dla Krzyśka upraw uprawdopodobniona no i tak mniej więcej 8 lat czeka na możliwość wystartowałem w tym filmie Miś w innym zespole pana Andrzeja pozbawią możesz mu i Jurka Hoffmana, że ma pani mi wróćmy jeszcze do do obsady od początku przekonany, że to Piotr Fronczewski będzie odgrywał główną rolę były rozmowy, w których pewna, że mówił Kobuszewski im wspaniały aktor odbyliśmy długą rozmowę przedstawiłem mu ten naszą marszrutę podróży i pewnych wymagań czy kondycyjnych, które ten film przed aktorem grającym główną rolę stawiał no i doszedł również zupełnie że, że nie może sobie pozwolić na tego typu wysiłek, żeby przypadkiem nie zawiesi oczekiwań głównie chodziło nie o środki aktorskie były wyższe te wejdą do wszystkiego się zmieści i część wdraża lalka doktor niż realna Czupryna z tego im jest w nim jakaś strefa będzie ja zaproponowałem Piotr, bo wydawało mi się, że pan też jest takim aktorem, czyli stanie wszystko zagrać niedawno rozmawialiśmy i mówi teraz mogę zagrać profesora już mam znad rzeki w ogóle fakturę taką, a wtedy to było bardzo trudne zadanie, bo miał cały rynsztunek z charakteryzacji prawa, ale ja byłem przekonany, że atrium swoim takim wewnętrznym ciepłem dobro transmisja od życia ku wyższym w GM com ze swoimi córkami mawia panuje tam prowadzić w serwisie wyciągnąć jakieś dziwne propozycje tropy jakieś wypady, ale spokojnie celowa świadomie w razie wał pedagogicznym właśnie tych swoich rozbieranych, których najbardziej bił się tego efekt wspaniałego, którego każdy ojciec mówisz do mnie ma wspaniałe czy nie wiemy czy pan śledzi kariery wszystkich swoich aktorów z tego filmu, ale np. Adam Probosz został dziennikarzem sportowym jest komentatorem kolarstwa pana kolegą poniekąd młodszym tak jest to bardzo miłe wspomnienia posiadam, bo dług chłopcem bardzo ambitnym planie zrezygnował żyje się kaskadera, który by zastąpił go w scenach jazdy konno w czasie poświęcił na to się oczywiście zupełnie nieźle opanował niejawne i księciu Mateuszem już można sobie wymarzyć to znaczy wymarzyć nie chodziło przecież mnie, ale miałem potwierdzenie lista dziewczynek, które tam czy wychwalał jego mówię ja dlatego wspomniałem także oni, bo zastanawiam się jak znacząco różna jest praca reżysera z dorosłymi aktorami dziećmi właśnie, czego wymaga jakichś wyrzeczeń, jakiego podejścia jakich relacji moje doświadczenia stanowią jakiś tam widzimy na pracy z dziećmi składa się oświadczenie bardzo wielu mądrych i światłych ludzi ja odniosłem wrażenie, że pierwsza sprawa jest to przyznanie się do błędu, jeżeli gdzieś widzi, że ktoś próbuje nadrobić tylko swoją powagą pożycza i wymusić pierwszeństwo przejazdu za Michaś, jeżeli widzi, że w teście każdy inny człowiek taki reżyser dziś wymaga od niego na świat, jaki wokalizy, która w tej chwili nie wchodzi w to miejsce w tej sekwencji potem przeprosił przyniesie dzięki temu uzyskiwałem tych dzieciaków taką dobrą harmonii i Kazimierza przygotowany na to, żeby realizować polecenia reżysera i to wszystko w naszym dzisiejszym niedzielnym magazynie jeszcze raz dziękuję państwu wspólnie spędzony czas w imieniu swoim powozem ta, który był wydawcą tego programu też Szymona waluty trybu jego realizatora miał usłyszeć z państwem po godzinie siedemnastej w audycji przy niedzieli o sporcie właściwe powinno być w Eurosporcie, bo w piłce nożnej będziemy jedynie dyskutować wszak mistrzostw Europy interesują absolutnie wszystkich później po godzinie dwudziestej po godzinie dwudziestej trzeciej także specjalne wydania audycji jeszcze więcej euro także zachęcamy byście państwo pozostali na do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY MAGAZYN RADIA TOK FM - PRZEMYSŁAW IWAŃCZYK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA