REKLAMA

To nie był pierwszy raz, kiedy polityczne zaangażowanie uczniów było karane

Biuletyn rewolucyjny
Data emisji:
2021-06-27 19:20
Prowadzący:
Czas trwania:
14:34 min.
Udostępnij:

Nie tylko za „błyskawicę na profilowym” karano uczniów i uczennice, protestujące przeciwko zaostrzeniu prawa aborcyjnego. Rozmowa na zakończenie roku szkolnego.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
biuletyn rewolucyjne to jest biuletyn rewolucyjne przy mikrofonie Anna Piekutowska ze mną jest Olivia Wyrzykowska wiceprezeska fundacji na rzecz praw ucznia dzień dobry dobry wieczór dzień dobry test, nawiązując do tego, że w miniony piątek zakończył się rok szkolny chciałabym porozmawiać z tobą o uczniach i uczennicach, którzy po decyzji, która zapadła budynku Trybunału Konstytucyjnego, która zaostrzała prawo aborcyjne w Polsce postanowili zaprotestować i zrobili to Rozwiń » właśnie w kontekście bycia uczniem być uczennicą w tym kontekście szkolnym wszyscy dobrze pamiętamy z jesieni i z zimy te przykłady, kiedy to uczennice czy uczniowie zamieszczali błyskawice zdjęciach profilowych na zoomie, czyli w czasie lekcji zdalnych lekcji przyłączenia się z nauczycielem nauczycielką czy to było jedyne formy wsparcia czarnych protestów jak jeszcze młodzi ludzie wyrażali swoje poparcie protestów przeciwko zaostrzeniu prawa aborcyjne może zaś w ogóle tego, że to było bardzo niesamowite, że uczniowie uczennice właśnie pomimo tego, że my jeszcze chodzą do szkoły może nie wszystkich tak do końca ten temat jeszcze dotyczył bardzo mocno zaangażowali się właśnie ten cały ruch zaprotestowali w szkołach właśnie oprócz tego, że pojawiały się różnego rodzaju formy właśnie bez zdjęć profilowych zmian czy stawiania sobie gdzieś tam na zoomie na tym SACH tego zdjęcia w tle to też zauważyliśmy, że tak jak była taka ogólnopolska akcja się tam kobiety szły do pracy ludzi właśnie w ten sposób protestowali to właśnie też pojawiła się kartka takie obywatelskie nieposłuszeństwo ze strony uczniów uczennic też wtedy właśnie dostawali się u nas fundacji takie informacje, że ta forma protestu też była używana oprócz tego też co udało się zauważyć myślę dosyć mocno to taka w ogóle dyskusja w szkołach, które na ten temat odbywała, bo one jednak szkoły są różne profile, zwłaszcza szkoły średnie teście niekiedy są szkoły właśnie takich profilach prawnych i tam też metody tematy były poruszane, gdy w ogóle no bo było wydarzenie, którym żyła cała Polska, więc myślę, ale o tym rozmawialiśmy rozumiem, że młodzi ludzie oprócz tego myślę, że też bardzo duża liczba osób pojawiła się w ogóle na tych protestach, bo przecież protesty odbywały się chce w zasadzie w całej Polsce nawet taki bardzo mały nie jest tak czy nawet w ogóle miasteczkach wsiach i te protesty też no np. właśnie pojawiały się po były odbywały się w trakcie zajęć szkolnych to bywało tak właśnie no tak waga ważniejszych właśnie wydarzeń postaci tego protestu była wyższa niż ta lekcja w szkole także to jest tutaj myślę, że to jest takie napływające z dumą, że młodzi ludzie bardzo mocno się wtedy zaangażowali się poczuł, że muszą akcentować swoje zdanie to, że się z tą decyzją tego wyroku Trybunału Konstytucyjnego nie zgadzają to było takie bardzo budujące jest właśnie na to patrzyło, że nie tylko dorośli nie tylko tam młodzież studencka np. ale też właśnie świecy młodzi młodsi od nas od nas ludzie też protestują no i reakcje na to w szkołach były różne od akceptacji od jakiegoś uczestnictwa w rozmowie w dyskusji na temat przedmiotu tych protestów do karnych do kart typu punkty ujemne zawieszenie wprawach ucznia czy nawet groźba wydalenia ze szkoły tak faktycznie na samym początku jak już ten temat się tak trochę rozkręcił to do naszej fundacji zaczęły spływać takie właśnie niepokojące informacje, że uczniowie spotykają się z negatywnymi konsekwencjami tego właśnie zaznaczają swoją opinię w tym temacie, że jakoś ten pogląd zaznaczają i oczywiście nie było tego rodzaju konsekwencji jak to, że np. uczeń przychodzą do szkoły miał nieobecność po to jest oczywiste, że taką nieobecność miał prawo, a nawet obowiązek nauczyciel wpisać, że po prostu tego ucznia uczennicy nie było na lekcji natomiast faktycznie otrzymywaliśmy takie niepokojące informacje, że ktoś za to możliwość obniżonej oceny zachowania śmiem punktów zachowania, że spotyka się z takim bardzo negatywnymi opiniami, które jakoś w jaki sposób mogą wpływać np. na ocenianie uczniów takie negatywne konsekwencje, które właśnie wiążą głównie z tym ocenianie to za zachowanie to w ogóle za osiągnięcia edukacyjne no a poza tym też potem uszek jak pewnie niektórzy z nas pamiętają może nawet wszyscy, kiedy minister też się taką inicjatywą, że nie tylko właśnie uczniowie uczennice, ale też nauczyciele i nauczycielki tutaj powinni w jaki sposób być ukarani za to, że aktywnie włączają się w to formy protestu jako zaznaczają w mediach społecznościowych swoją opinię swój pogląd na ten temat np. podejmującym temat w szkołach się tutaj też powinny się jakieś leki karę za to odbywać do tego stopnia, że tak jak pamiętamy, że nauczycielom nawet groziło dyscyplinarne zwolnienie postępowanie dyscyplinarne to jest w ogóle kuriozalne nie ma na to żadnej żadnej takiej żadnego uzasadnienia w naszym systemie prawnym, jeżeli chodzi o system oświaty natomiast faktycznie te informacje pojawiały wtedy postanowiliśmy jako Fundacja zaangażować się te sprawy też z takiej właśnie od strony prawnej, żeby pomóc czy to uczniom uczennicą to nauczycielom nauczycielką czasami też Dyrekcji trzeba było uruchomiliśmy właśnie taką bezpłatną pomoc można było się do nas takimi sprawami zgłaszać ja pamiętam, że tych spraw było sporo faktycznym rezultatem 4 taki gorący okres, gdzie do sprawy do nas spływały, gdzie trzeba po prostu pisać interweniować pomagać jak udowadnia, że no nie można w ten sposób postępować, że mamy prawo jako obywatele wyrażać swoje opinie, tym bardziej kiedy sytuacja faktycznie odnosiły się do tego co się dzieje poza szkołą czyli, jeżeli ktoś brał udział w proteście poza lekcjami, jeżeli ktoś w mediach społecznościowych zaznaczył swój pogląd no to było niedopuszczalne, tym bardziej nas bardzo mocno zdziwiło takie sytuacje mają miejsce, ale również oczywiście właśnie, jeżeli w szkole tam nie wiem czy ktoś miał np. przypinki czy ta maseczka z błyskawicą to też takie sytuacje zdarzały się za to też był właśnie jakiegoś rodzaju represje w szkole, czyli regulamin nie może mówić o takich rzeczach jak właśnie wyrażanie swoich politycznych sympatii antypatii czy protest w formie zdjęcia profilowego czeka się dramatu przecież w regulaminach są różne odnośniki dotyczące właśnie stroju chociażby albo wyglądu uczniów uczennic w tak kwestia właśnie wyrażenia poglądów różny sposób szkole jest dosyć złożona z natomiast najprościej mówiąc już, zaczynając od samej góry konstytucja nam jako obywatelom zezwala na to, żeby wyrażać swój pogląd mamy wolność wyrażania poglądów wyrażenia swojego własnego zdania to nie jest także szkoły są miejscem są jakąś enklawą w tym kraju, w którym z, którym nie można tego robić oczywiście wyrażenie poglądów powinna być zawsze z takim szacunkiem z taką troską o wolność drugiej osoby, żeby jej nie, żeby nie wkraczać w ten teren natomiast jest jak najbardziej dozwolone zresztą szkołach wg programu wg MF też prawa oświatowego jest miejsce na to, żeby poruszać właśnie takie kwestie światopoglądowe, bo polityczne, które właśnie wkraczają do sfery chociażby takim przedmiotem jest WOS jest historia, gdzie przecież takie rzeczy się pojawiają same siebie, ale też inne przedmioty jak język Polski i nauczyciele nauczycielki mają prawo do tego, żeby takie tematy porusza nikt nie może tego zabronić oczywiście to musi się wszystko odbywać w odpowiednich warunkach nauczyciele powinni narzucać narzuca tutaj swojego światopoglądu czy na właśnie w jaki sposób namawiać uczniów, bo to powinno być zrobione taki sposób, żeby przynajmniej zgodnie z prawem, żeby po prostu ci uczniowie tej czytnika uczennice, żeby oni zastanowili się nad tym sami sobie taki sposób ugruntował swoją opinię w tym temacie, a poza tym niż tajnego związku statutów szkolnych czy innych dokumentów z zewnątrz szkolnych, które właśnie regulują takie kwestie np. ubiór to jest też bardzo dużymi, że w szkołach może być regulowana kwestia wyglądu ucznia w szkole może być regulowana kwestia ubioru to znaczy faktycznie może być napisane, że np. jeżeli szkoła są mundurki, że jest obowiązku noszenia mundurków szkolnych, że np. nie można nosić nie wiem bardzo krótkich spodenek itd. itd. natomiast wygląd ucznia, czyli np. to, że ktoś przechowuje głosy, że ktoś ma jak ktoś malowane paznokcie nie jest rzeczą dozwoloną a tym bardziej nocne wracają też sytuacja nas zaskoczyła bardzo mocno no to na pewno żadnym statucie szkolnych nie było zapisu, że nie można, że nie może np. mieć motywu właśnie powiązanego jako ze strajkiem kobiet czystym ruchem poza tym to też byłoby pewnego rodzaju naruszenia, ponieważ nie można tak bardzo mocno wkraczać wolność osoby są można, a nawet trzeba zakazywać noszenia np. symboli, które są powiązane z totalitaryzmem, bo tego typu rzeczy np. treści pornograficzne to jest faktycznie coś co może być zapisane w statucie szkolnym, ale nie można zakazywać noszenia symbolu, które mają nas czymś utożsamiać, ponieważ się właśnie wiąże z wolnością myśli z wolnością poglądów no bo jeżeli ja bardzo lubi, jaki zespół muzyczny to czemu na jakiej podstawie prawnej ktoś mógłby zakazać noszenia koszulki psy logiem tego zespołu nie ma takiej możliwości pamiętajmy, że start szkolny nie stoi ponad ustawą ponad konstytucją, jeżeli takie przepisy się w statucie znajdują to powinność to zgłosić Dyrekcji powinno się zmienić a jakie były najgorsze konsekwencje, z którymi się spotkała się rozmawiając z osobami, zapoznając się przykładami kolejnych represji, które spadały na uczniów teraz już jesteśmy pół roku po protestach czy ktoś został wyrzucony ze szkoły czy naprawdę miał duże problemy z tym żeby, chociaż dniem bez następnej klasy to się w jaki sposób bardzo mocno przełożyło na uczniów na ich życie na funkcjonowanie w szkole osobiście fundacji nie spotkaliśmy się z taką sprawą, która 15 uznała, że np. uczeń został wyrzucony ze szkoły, tym bardziej że wyrzucenie z publicznej szkole nie jest takie proste to jest dużo procedur, które trzeba spełnić natomiast myślę, że taką najgorszą rzeczą którą, które będą ZUS-u spotykała uczniów uczennice to było to, że na właśnie w jaki sposób to wpływało na ich oceny z przedmiotów byście ocena zachowania to wiadomo, że one tak troszeczkę no to jest ocena jesteśmy, więc lekki sposób oceniania, ale jednak to cena przedmiotu się wyliczyć szkodę do średniej do czerwonego paska itd. i to było bardzo mocno bezzasadnej bardzo przykre, że takie sytuacje się zdarzały, toteż powodowało dużo takich frustracji uczniów, że przecież czemu są oceniani na podstawie swoich poglądów ani faktycznej wiedzy no ja mam też zwrócić uwagę właśnie na to, że może nie to było najgorsze, że jakiego, jakiej kategorii, jakiego kalibru w tej konsekwencje były przewidziane za uczestnictwo z z tym w tych strajkach czy za jakie znaczenie swojego poglądu tylko sam fakt z tego, że w ogóle coś takiego się odbywało bardzo było zauważalne takie napięcie właśnie wśród uczniów i uczelni, że w ogóle takiej sytuacji występują, jeżeli u nas w szkole tak będzie, a co, jeżeli potępienia takich konsekwencji na koniec roku to jest takie psychicznie obciążające i to w ogóle nie powinno mieć miejsce jest takim miejscu jak szkoła, a poza tym właśnie coś bardzo mocno się kosztem dostało nauczycielom i nauczycielką, którzy jakoś tam wspierali tych uczniów czy sami jak zaznaczali swoje opinie na ten temat to zostaniemy zadania może lepszych nauczyciele, dlatego że trochę wynika z tego co mówisz o obniżonej ocenie danego przedmiotu jako represji wynika z tego, że to nauczyciele by byli źródłem tych represji nie dyrekcja tylko poszczególni nauczyciele czy to czy mam rację tak myślę, że w większości sytuacji tak oczywiście pewnie zdarzały się takie takie sytuacje, gdzie to np. dyrekcja dawała jakieś odgórne zasady, że trzeba było z tym zrobić, ale faktycznie myślę, że to w dużej mierze zależy od nauczycieli no właśnie no w tamtym momencie myślę, że nauczyciele trochę byli z 1 strony albo taką wspierającym głosem który, który po prostu nie negował tego co się działo w jaki sposób nie przeszkadzał tym uczniom wyrażać swoich poglądów, ale z drugiej strony myślę, że pojawiło się sporo takich osób, które na siłę chciało ukrócić chciało ukarać przez to, że sami jakiś pogląd w tej sprawie mieli pewnie zgodnym z tym co się stało w Polsce no to jest taki właśnie przykre, że nie było tej wolności tej możliwości wyrażenia poglądu wyrobienia sobie poglądu na ten temat uczniom uczennicom potem ewentualnie postępowania danej sprawie, bo oba przypadki są niewłaściwe, jeżeli nauczyciel namawiał do tego, aby brać udział w tych protestach, aby jakość zaznaczyć swoją opinię pomimo tego, że np. ktoś nie chciał to jest właściwa, ale też z drugiej strony, jeżeli nauczyciel karał za to, że ktoś brał udział, w jakich wydarzeniach, że ktoś sobie ustawił nakładkę na zdjęciu na Facebooku czy nawet podjął taki temat podczas lekcji to jest no to jest też bardzo bardzo kursy kuriozalne i niewłaściwe to wydarzenie z jesieni 2020 roku protesty były bezprecedensowym wydarzeniem w Polsce nie można ich porównać właściwie do żadnych innych protestów, które do tej pory miały miejsce, ale jednak mimo to chciałam zapytać na koniec naszej rozmowy czy są jedyne przykłady karania szkole młodzieży za czy to za wyrażanie poglądów politycznych czy to po prostu już de facto obieranie i strony w protestach Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: BIULETYN REWOLUCYJNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA