REKLAMA

Dlaczego feministki powinny walczyć o prawa zwierząt?

Biuletyn rewolucyjny
Data emisji:
27-06-2021 19:40 (Powtórka: 01-11-2021)
Czas trwania:
16:18 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
biuletyn rewolucyjne przy mikrofonie Małgorzata Czyńska naszą gościnią jest teraz Karolina Skowron aktywistka pro zwierzęce i feministyczna autorka wychodzącej wkrótce książki o tym dlaczego feministki powinny walczyć o prawach zwierząt, a także osoby w dzień dobry test, ale także losowe, które pracuje działa w zespole praw zwierząt przy ogólnopolskim strajku kobiet tak może pokrótce, o co chodzi w tym zespole na czym polegają prace zespół to jest 1 zespołów rady Rozwiń » konsultacyjnej OSK myśl kładzenie prawami zwierząt i ja dzisiaj prezentuje ten zespół ale zanim stoi bardzo bardzo wiele osób też pracę od wielu miesięcy i wiele wątków tam pojawią Scott, która będzie mówić dzisiaj i rada jest takim takim ciałem niezależnym od SK tak jak i Polska czy ogólnopolski strajk kobiet te wszystkie inne rady konsultacyjne, czyli działamy niezależnie tworzymy własne postulaty, które się wzięły też jako postulaty ulica natomiast oczywiście stałym kontakcie z OSK na ten temat i też traf chciał podziękować ogromnie za Zatorze wojska udostępnia przestrzeń na to, żeby o tym mówić, żeby na wczorajszej konferencji prasowej też powiedzieć troszkę o prawdziwości międzygatunkowe na środowej konferencji prasowej na środowej konferencji prasowej tak tak co znaczy że, że działać niezależnie to znaczy, że podejmujemy decyzje wewnętrznie w tym gronie i pracujemy każdy zespół pracuje osobno nie w ramach ESK tylko osobno, ale się z nim konsultuję to taki tak naprawdę oddolne głos ulicy, gdzie podczas protestów pojawia się postulat różnego rodzaju potem zostało przez Polskę podzielono na grupy i rady konsultacyjne, gdzie były opracowywane postulatem wyższego konkretny czas rozwiązania a dlaczego w ogóle strajk kobiet, dlaczego kobiece, dlaczego feministki mają zajmować się prawami zwierząt, dlatego że nasz los zwierzętami jest naprawdę bardzo podobna to co spotyka kobiety co spotyka zwierzęta w społeczeństwie to jest jedno społeczeństwo jest 1 cywilizacja 1 kultura i mamy tak naprawdę bardzo bardzo dużo analogii pomiędzy tym co spotyka zwierzęta taka kobieta np. wspólnym spoiwem krzew jest jest system przemocy system, w którym silniejsze wykorzystuje też uprzednio talia słabszego kobiety jako słabsze w społeczeństwie od wieków są przez mężczyzn w ten sposób wykorzystywana natomiast zwierzęta przez ludzi i naszym zdaniem zdaniem rady konsultacyjnej i seksizm szowinizm gatunkowy są elementem patriarchatu po prostu doskonale się uzupełniają pracują na siebie nawzajem to są też często same procesy te same mechanizmy, które pozwalają na to, żeby właśnie stosować przemoc, żeby umniejszać dyskryminować uprzednio stawiać skoro weszliśmy już przemoc to na konferencji prasowej, którą wspomniała opowiadać o tym jak przemoc domowa jest skorelowana z przemocą wobec zwierząt jest skoro na bardzo mocno i to pokazują badania dosyć wyraźnie badania od lat siedemdziesiątych naprawdę pokazują takie korelacje w różnych częściach świata, że właśnie przemoc domowa wobec wobec kobiet obecnie oczywiście też jest bardzo bardzo silnie skorelowana z przemocą wobec zwierząt to okres mówi o zwierzętach towarzyszących nie może już się pojawią też badania mówiące o wpływie przemocy wobec innych grup zwierząt też na przemoc wobec ludzi mówiła też podczas konferencji o tym, że jest np. udowodnione, że sprawca przemocy wobec zwierząt ma pięciokrotnie większą szansę po niej lokalnego przestępstwa wobec człowieka najczęściej wobec kobieta pięciokrotnie większa niż w przypadku osób, które dopuściły takich czynów wobec zwierząt to co jesteś naprawdę bardzo istotne to, że sprawcy przemocy domowej niejednokrotnie krzywdzą zwierzęta towarzyszące, bo grożą, że jest krzywdzą ukochane zwierzęta domowe jako taka część psychicznego znęcania nad partnerkami, które też są ofiarami przemocy ze strony tego samego sprawca i to kobiety bardzo często zostają w domu z oprawcą to, żeby to zwierzę chronić to zwierzę, które opiekują też z tego względu, że bardzo wiele schronisk dla ofiar większość właściwie wg mojej wiedzy nie przyjmuje nie przyjmuje zwierząt, bo jest to bardzo problematyczna dlatego bardzo często jest po prostu także kobiety, które są ofiarami tego samego sprawcy zostają w ochronie zwierza, któremu też rodzi przemoc jeszcze 1 analogię w przypadku przemocy jest jest to, że ofiarą przemocy jest niezwykle ciężko pomoc uzyskać większość spraw, które w ogóle trafiają pod sąd jest jest umarzana po prostu spraw, które dotyczą przestępstw przemocy wobec kobiet wobec zwierząt no oczywiście zwierzęta też nie mogą we własnej obronie wystąpić mogą iść do sądu to się zdarza oczywiście, że ich imieniu są takie sprawy podnoszone i co ciekawe też moim zdaniem nieprzypadkowe prawie zawsze kobiety występują w imieniu tych traconych zwierząt dlaczego, dlaczego no właśnie to nie zostało zbadane, dlaczego mam przypuszczenia silna, które wynikają też tych analogii, że jednak kobiety są na tę krzywdę znacznie wrażliwsza być może właśnie przez te podobieństwa powiedziała, że te dane dotyczą zwierząt towarzyszących, ale rozumiem, że cały ten temat, którym teraz mówimy, czyli właśnie o krzywdzie, która dotyczy zwierząt nie koncentruje się na tych akurat czyni mnie na psach kotach tylko nie na wszystkich zwierzętach, których właśnie nie dzielimy, bo to człowiek nadaje kategorię zwierzętom to nie one same są takimi kategoriami my nadajemy tak naprawdę kategoria zwierzętom zależnie od ich użyteczności dla nas czy są zwierzętami hodowlanymi, które będziemy konsumować wykorzystywać różne sposoby są zwierzętami eksperymentalnymi też nazywamy zwierzętami domowymi, które dla naszej uciechy są hodowane również po to, żeby trzymać w domu itd. tak dalej natomiast zwierzęta żyją same dla siebie istniał sam dla siebie i świecie kategorii nie ma to my tak dzielimy w tym co mówi jest najbardziej chyba istotne to, że mechanizmy przemocy i tych wszystkich procesów też, o którym trzeba uprzednio nawijania też języka, który umożliwia to przedstawianie tą przemoc, że mechanizmy są naprawdę ta sama, a to bardzo często ten sam oprawca, ale to jest też poczucie bezkarności silniejszego poczucie władzy poczucie bezkarności jednocześnie tak naprawdę takim możnym tego, kto jest ofiarą to co jaki mechanizm zachodzą na tym poziomie języka na poziomie języka przede wszystkim język jest takim jak zawsze mówisz jest pomostem między uprzedmiotowienie, a przemocą, dlatego że on robi coś takiego, że możemy relatywizować przemoc możemy ją racjonalizować możemy uprzednio Łowicz kogoś może mu odebrać niedogodność i język ma to do siebie, że ma bardzo wiele sformułowań, które umniejszają krzywda, na którą wręcz tłumaczą dlatego przykładali się skrzywdzić nie da się krzywić czegoś tak nie da się skrzywdzić kogoś, kto jest naturalnie niżej taki naturalny porządek i takie opresyjne język jest wiele znanych np. wobec kobiet tak od zaczynających się w dzieciństwie Końskich zalotów później różne niewinne zaczepki różnego rodzaju sformowania prowokowaniu sprawce to są sformułowania, które po pierwsze, zmniejszają krzywda ofiar, które też dają przyzwolenie, które zamieniają coś bardzo poważnego krzywdę tak naprawdę żart, przerzucając odpowiedzialność na na ofiarę, ale jak to z kolei ma do zwierząt jak zdobywać przykładów humanitarnego zabijania to jeden z mocniejszych przykładów, bo czy można humanitarnie zabić kogokolwiek zwierza człowieka ciągle można to zrobić to jest formowanie, który tak weszło do języka powszechnego jest używana jako swego rodzaju zamyślenia oczu moim zdaniem czy są zwierzęta, które są bestialsko w słowie Fabiana przez sprawców przemocy często mówi o zwierzętach towarzyszących natomiast wobec zwierząt hodowlanych przemysłu z chowu przemysłowego lubimy mówić o humanitarnym zabijaniu tzw. czyli taki, który troszkę mniejsza poczucie wina, ale zabijanie jest zabijaniem to jest taki sam język opresji i myśliwi używają często sformowania regulacja gatunku kolejne sformułowania, które mamy liczy, o czym ma powodować, że teoretycznie coś co jest naprawdę bezkarne zabijanie dla rozrywki jest tutaj nie był jakimś pożądanym potrzebny społeczeństwu potrzebny przyrodzie procesami czy regulacją gatunku już nie mówiąc o tym, że nie mówimy o indywidualnych ciałach zwierząt, kiedy już nie żyją mówimy mierzymy ciała zwierząt właśnie w tonach kilogramach mówimy mięso mówimy futro nie mówimy o indywidualnych chciała kogoś kto, którzy przecież, kto został nawet torturowana następnie zabita mówi o liczbie zabitych sztuk również mówimy, że zwierzę padło ani, że umarło jest to bardzo wiele przykładów, które można mnożyć one pojawiają z tego co badałam praca w bardzo wielu językach również, więc to nie jest jakiś Polski parlament tylko co jest taki taka ogólna tendencja naszego gatunku do używania języka jako narzędzia tłumaczącego zmniejszającego krzywda, a jak ktoś ma do traktowania kobiet znaczy chcę wierzę słucham też od razu przypomniałem się takie hasła jak, ale cało, ale sztuka, ale takich przykładów jest mnóstwo można je mnożyć jak może powiedziało pewne ciekawą scenę o tym, że to idzie w parze obraźliwe nazwy zwierząt używano wobec kobiet to jest bardzo ciekawa ciekawe zjawisko, dlatego że np. takie sformowania głupia krowa jak szara Myszka jak kura domowa jak też wiele sformułowań bardziej wulgarne, których nie będą one nie wymieniać to są tak naprawdę nazwy zwierząt, które mają funkcję bycia obraźliwym wobec kobiet szczególnie wobec kobiet znajdziemy też sformułowania, które mówią używają nazw zwierząt jako obraźliwe wobec ludzi generalnie bardzo rzadko wobec mężczyzn najczęściej jednak wobec kobiet to samo dotyczy czynności różnych zwierzęcych takich jak ćwiczenia ujadania Gdak nie są takie jak najczęściej używana też bardzo często używane w obraźliwy sposób wobec kobiet i i pytanie brzmi, dlaczego cechy zwierzęce są w ogóle wrażliwa i dlaczego właśnie wobec kobiet, dlaczego są obraźliwe podobnie jak kobieca bardzo często mówią męskich decyzjach prawda kobietą z kolei przepisujemy działań na podstawie hormonów emocji ja jestem przekonana że, że pogarda wobec kobiet i zwierząt idzie w pazia jeśli jesteś bardzo mocno widoczna właśnie w języku, jeżeli chodzi o zwierzęta to jeszcze taka 1 kwestia, którą zwraca się zwracać uwagę jest taka, że w tym świecie zwierząt również samice są jeszcze większymi ofiarami ludzi w przypadku przemysłu hodowlanego ja bym nawet nie powiedziała, że większymi tylko, że innymi innymi, dlatego że oczywiście w chowie przemysłowym to jest biznes tak, które nastawione na na zyski tutaj zwierzęta są absolutnie tylko wyłącznie produktami towarami i wszystkie zwierzęta w chowie przemysłowym są znamiona wszystkie są Fabiana bardzo ciężko jest też porównywać bóli krzywdy i robić to hierarchia natomiast co się wyróżnia to, że samica oprócz tego, że są zabijane, toteż przychodzą bardzo szczególnego rodzaju tortur, które wynikają bezpośrednio ich płci i mówimy o takich rzeczach jak przymusowa inseminacja, która wpisuje się w kulturę gwałtu, czyli zapomnieli przecież walczymy jako kobiety tak przymusowo inseminacja czy czy przymusowe zapłodnienia też bardzo brutalny sposób dokonywana, ale też mówimy tutaj o siłowym odbieraniu matkom małych tuż po urodzeniu przykładem są krajowe, gdzie cielęta są odbierane świętych miast po urodzeniu i i są to naprawdę okropny widok morza takie firmy obejrzeć polecam nie polecam, bo jest bardzo bardzo przykry widok, ale pokazuje realia przemysłu mleczarskiego i tego co spotyka tak naprawdę matki także tak jak ja wcześniej może to jest akurat najbardziej kontrowersyjną częścią tej, którą prezentuje, że przemoc ma płeć także wierzą, że sami są traktowane inaczej to jest najistotniejsze to, że jeżeli chcemy zakończyć przemoc wobec kobiet to po prostu musimy walczyć z każdym rodzajem przemocy, bo to są jak mówią dokładnie te same mechanizmy niezależne od tego kto jest aktualnie ofiarą i nie nie wygramy z 1 rodzajem krzywdę, jeżeli nie będziemy walczyć z tym ogółu ogólnie tak samo przedmiotem jest procesem przygotowania, których społeczeństwa skoro działa w zespole praw zwierząt przy ogólnopolskim strajku kobiet to jak chcecie zmieniać rzeczywistość ze sprawą, czego to zmiana miałaby dokonać przed nami jest ogrom pracy tak wielu obszarach to jest cały życiorys na pewno natomiast na razie postawiłyśmy edukacja i to zrobimy to, o czym mówimy dzisiaj z tego elementem, bo bardzo chcemy pokazać kobietom w szczególności feministką, że mówiąc brzydko z ich własnym interesie, żeby o to dobro zwierząt oprawa zwierząt ich godność społeczeństwie szacunek do nich dbać dlatego jak mówiłam, jeżeli się godzimy na przygotowanie 1 grupy 1 gatunku to się zgadzamy na ten sam na sam proces uprzedmiotowienia ją później do nas wróci prędzej czy później niezależnie czy wywalczymy sobie pełnię praw jako kobiety dojdziemy do stanu absolutnego równouprawnienia, jeżeli wciąż będziemy się godzić w nas w naszym społeczeństwie na, zwłaszcza taką masową skalę odbywały się tortury poniżanie zabijanie uprzedmiotowienia to wróci do nas nieuchronnie do nas, bo do innych grup dlatego nas po prostu łączą te same cele tak naprawdę nasze 2 ruchy ruchy prozwierzęce ruch feministyczna mamy te same wartości też chcemy mieć tak naprawdę szacunek i godność chcemy też być wolni od cierpienia, bo to jest jakimś takim ostatecznym celem wolność cierpienia wszelkiego rodzaju tak myślę można podsumować można postulatów bardzo wiele zależy od siebie nawzajem to jest taka nasza misja ten moment, żeby tę ideę szerzyć, żeby przekonywać coraz większe rzesze kobiet feministek, żeby ich dla dobra zwierząt dla dobra ich samych nasze walki połączyć po prostu iść razem wspierać nawzajem, ale zmiana miałaby dokonywać bardziej na poziomie prawnym czy bardziej na poziomie takim indywidualnym konsumenckim przy wyborze diety roślinnej choćby każdym absolutnie każdym ale, ale jednak przede wszystkim ufam zmiany systemowe, bo dopiero mogą przynieść zmian ogromna skala, jeżeli będziemy się wymieniać między ruchem feministycznym prozwierzęce naszą ekspertyzą naszym czasem naszymi kontaktami z osobami wiedzą doświadczeniem wszystkim, jeżeli feministki będą głośno mówić o prawach zwierząt przy okazjach tego oczekiwać walczy też swoje prawo to będzie rosło pazia to moim zdaniem osiągniemy cele obydwu obydwu tych ruchów znacznie szybciej i znacznie skuteczniej trwa też Karolina Gawron była naszą gościnią jest aktywistką prozwierzęce i feministyczną i działa w zespole praw zwierząt przy ogólnopolskim strajku kobiet bardzo dziękuję dziękuję również jest na swym Małgorzata Połczyńska razem z Anną Piekutowska przygotowuje biuletyn rewolucyjne, które dzisiaj już dobiega końca bardzo dziękuję do usłyszenia za tydzień Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: BIULETYN REWOLUCYJNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA