REKLAMA

Lubią ją dietetycy, zachwala Robert Makłowicz. Dlaczego warto postawić na dietę śródziemnomorską?

Wiecznie na diecie
Data emisji:
2021-06-28 10:10
Czas trwania:
16:44 min.
Udostępnij:

Warzywa do każdego posiłku, rezygnacja z czerwonego mięsa na rzecz ryb i owoców morza, do tego owoce, orzechy i oliwa. O diecie śródziemnomorskiej Dorota Wardecka-Herrmann rozmawia z dietetyczką kliniczną dr Hanną Stolińską, a podróżnik i znawca kuchni Robert Makłowicz opowiada, z czego wyrosła i jak wygląda dziś kuchnia śródziemnomorska. Rozwiń »

Partnerem podcastu jest dystrybutor naturalnych suplementów diety marki Singularis Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
partnerem podcastu jest dystrybutor naturalnych suplementów diety marki Singularity PiS w tym odcinku na warsztat bierzemy dietę śródziemnomorską, o której historycznych i praktycznych stronach opowie Robert Makłowicz, ale najpierw posłuchajcie mojej rozmowy z dietetyczką wiecznie na diecie przy mikrofonie Dorota Wardecka Herman z nami jest dr Hanna Stolińska dietetyczka kliniczna dzień dobry dzień dobry witam panią witam państwa w tym odcinku podcastu będziemy rozmawiać o Rozwiń » diecie śródziemnomorskiej, która chyba nie wzbudza specjalnej niechęci dietetyków, bo nie jest dietą redukcyjną ani restrykcyjną za to zakłada urozmaicenie w jadłospisie, a do tego chyba nie jest też męcząca, bo w tym sensie, że nie trzeba się do nich zmuszać, bo po prostu jest smaczna, ale też pewnie to czy ją zaakceptujemy jak łatwo to nastąpi to pewnie też zależy od takich dotychczasowych nawyków żywieniowych no bo z 1 strony jednak to dieta zakłada, że są warzywa do każdego posiłku dla niektórych nieprzyzwyczajony to też może być wyzwanie na początek, ale też zakłada rezygnację z czerwonego mięsa na rzecz ryb i owoców morza, lecz to mogą być pewni na początek najtrudniejszy punkt dla niektórych, ale poza tym pani doktor dieta może być dieta na całe życie prawda oczywiście w corocznym rankingu diet dieta śródziemnomorska zajmuje pierwsze miejsce teraz w tym roku nie razem z dietą frakcji Daria skończyli w taki, który okazjonalnie jada się mięso, ale one są bardzo zbliżone do siebie także dieta śródziemnomorska jest po prostu pewnym modelem żywienia, który faktycznie pokazuje zasady zdrowego żywienia to co dietetycy trąbi będą stąd, że nie bądź na diecie tylko po prostu zdrowo się odżywiaj i że nie ma diety cud tylko te najprostsze zalecenia dietetyczne mówiąca o tym, żeby jeść produkty pełnoziarniste, żeby właśnie warzywa owoce Chudy nabiał ogranicza czerwone mięso wieść dobre tłuszcze roślinne, czyli to co jest w diecie śródziemnomorskiej te zasady często po prostu dla Polaków są nudne szukają formuła różnych dziwnych dietach Nisko węglowodanowych wysokobiałkowych opuszczonych, a Żywno owocowych itd. itd. ale my właśnie najbardziej lubimy tam dietę śródziemnomorską, chociaż ja mam wrażenie, że na świecie coś nie ma tej diety śródziemnomorskiej, bo kraje zachodnie bardzo mocno wkroczyły do basenu morza Śródziemnego sama jak byłam w Grecji czy gdzie indziej gdzieś, gdzie ta dieta śródziemnomorska powinna być to ona była w tym takich gdzieś malutkich restauracji kach, gdzie jadali lokalni lokalni lokalne osoby, a tam, gdzie jadali turyści to tam były głównie fast foody Grecji np. jest jedna z największych otyłości na Europie, bo nam zależy na czwartym miejscu oni są także już niestety ta nie tam zachodnia wkracza również tam, ale tak jak pani powiedziała Super dieta ogranicza się czerwona miejsca na korzyść białego mięsa ryb owoców morza no właśnie pani doktor z tymi rybami też różnie to znaczy są ludzie, którzy po prostu nie lubią albo nie lubią ich przygotowywać mamy ryby wędzone można coś zawsze nasi znaleźli, że nie lubimy ryb to np. dobrym rozwiązaniem są wodorosty czy, a wąskie no ale to się cały czas mówimy o suplementacji kwasów omega 3 niezależnie czy Jantarem czy nie nie ma są doborowe w naszej diecie no jedyny taki bym zobaczyła minus tej diety śródziemnomorskiej takiej żona wcale nie kładzie dużego nacisku na to, żeby produkty pełnoziarniste były w tym było tam zboża były pełnoziarniste, więc białe makarony białe pieczywo gdzieś tam na pewno znajdziemy na dużej ilości oliwy ona zawiera głównie kwasy omega 6 MUKS omega 3, więc naszą polską możliwa jest po prostu olej rzepakowy no dosyć dużo tej oliwy jednak jeszcze spożywa w diecie śródziemnomorskiej oliwy, ale tutaj w tej diecie oliwą zalecany jest no nie olej rzepakowy tylko Oliwa prawdziwa prawdziwa Oliwa Extra vergine tak jak najbardziej duże ilości ziół przypraw też jest bardzo fajne, bo też jednym z założeń tej diety śródziemnomorskiej takim dzisiejszym wydaniu jest też to, żeby korzystać z takich lokalnych możliwości tak, żeby to też było świeże z danego regionu a, a ten z kolei zioła tak możemy sobie po prostu hodować nie na parapecie, ale oczywiście, że tak właśnie często zapominamy o tym wszystkim działała przeprawa, a to nie tylko smak, ale i zdrowie, bo działa i przyprawy mają bardzo się działanie przeciwzapalne i to dużo prostej diety śródziemnomorskiej to jest ta, w której jakby nie musimy liczyć kalorii przyjdzie czas zwrócić uwagę na to, żeby nie za dużo, bo jeżeli zimą celować Oliwa kaloryczne biały póki są kaloryczne, jeżeli dbamy o figurę no to każda dieta, a nawet wegańska typowego warzywną owocową może spowodować, że będziemy np. kaloryczność, żeby jak założenie to chyba takie, że powiedzmy 1 zdanie co Łatka tak taka troszeczkę Sarah i tak naprawdę sałata i warzywa trochę orzechów mam zjeść czytająca raj głównie mocny i polany dobrą no właśnie tyle bez dosłownie szczypty Oliver witaminy, żeby ochłonęły tłuszczem ja i tak wykorzystał to pieczywo jest jako dodatek, jeżeli przestrzegamy właśnie tej zasady także to mają być przede wszystkim właśnie te warzywa to to nawet nie da się z tym przesadzić on nie da się z tym przesadzić oczywiście taki dieta śródziemnomorska taką dietą zdrowotną dla serca i dla chorób układu krążenia właśnie na cukrzycę insulinooporności jest także działa korzystnie na cały nasz organizm, a możemy sobie w tej diecie wyznaczyć takie proporcje, że np. ile razy w tygodniu jemy rybę ile razy załóżmy mięso ile razy rezygnujemy z mięsa na rzecz czegoś innego nie ma takich założeń, jeżeli chodzi oto dieta natomiast w ogóle mówić, że miasto tak maksymalnie 3× w tygodniu 2× by jeszcze miejsca na rośliny strączkowe, które są dobrym zamiennikiem mięsa no właśnie albo to miejsce też jajko można np. tak pani doktor wspomniała pani już wielokrotnie, że kobieta jest dobra to znaczy, że jest raczej wskazana jak najbardziej to ja pozwolę sobie jeszcze tak zapytać dla kogo jest ona szczególnie wskazana no właśnie dla osób z chorobami kraju układu krążenia cukrzycą osób aktywnych fizycznie młodzież, ale dla każdego bym sugerowała taką dietę, a czy może nam zabraknąć czegoś w tej diecie wiemy, że może nam zabraknąć tych kwasów tak, jeżeli jest mało ryb tak tak, ale kwasy omega 3 znajdują się też zielonych warzywach liściastych w jajkach, ale też orzechów włoskich Siemieniu lnianym czy roślinne źródło kwasów omega 3 także gdzieś tam na pewno można je uzupełnić no właśnie z tymi orzechami to jak to jest nie można przesadzić orzechy brazylijskie podobno 2 dziennie tyle orzechy brazylijskie mają bardzo mało selenu dostępna w Polsce to głównie ludzie jedzą dlatego salonu dla tarczycy tak się przyjęło 2 dziennie nawet niestety tak nie jest orzechy brazylijskie mają zaburzony stosunek kwasów wymaga się domaga się, więc raczej sugeruje, że to były orzechy głównie włoskie i też ilości garść dziennym czy około 30 g i takie, że możemy codziennie jeść codziennie zdecydowanie dr Hanna Stolińska dietetyczka kliniczna była naszym gościem bardzo dziękuję dziękuję bardzo, pozdrawiam znacie już opinia dietetyczki, a teraz o diecie śródziemnomorskiej opowie nam jeden z najbardziej znanych w Polsce miłośników kultury i historii, który śródziemnomorskich kulinariach napisał książkę pt. formacja z nami jest Robert Makłowicz człowiek, który o diecie, ale też o kulturze śródziemnomorskiej potrafią powiedzieć tak jak nikt inny panie Robercie dzień dobry kłaniam się, gdyby pan usłyszał, że ktoś chce się żywić się dietą śródziemnomorską no to pan, który zna i tą historyczną stronę i współczesną kuchnie to co jest takiego w tej diecie coś tam na pewno znajdzie to jest dieta no przede wszystkim przepyszne, ale też jeśli już poruszamy tutaj od rozumianą jako coś co ma nam pomóc w lepszym życiu to szczególny utrzymana jest dieta uważane za za drugą dość, o ile nie jedną z najdroższych w Europie, a przede wszystkim mało mięsa, bo mięso jest rzadko obecne w tejże wiecie to nie są te kotlety w panierce tylko jeśli już to mięso pieczone, ale rzadko albo też zmian jako dodatek do no jakiś zapiekane z dniem typu Osaka czy też do maszerowania jarzyn, ale już dużo mniejszej liczbie niż u nas też mnóstwo jarzy to są zioła to jest Oliwa, które jest tam podstawowymi no tłuszczem no w wielu miejscach w basenie morza Śródziemnego masło pojawia się tylko na śniadanie nie jest tak jak we Francji obecne w sosach niemal wszystkich nie ma zaś może nie ma śmietanki no dużo mniej produktów mlecznych Oliwa jak rzekłem zioła wino i to no to owoce morza zacznie więcej ryb owoców morza niż mięso to jeszcze PSR chyba do tego, zwłaszcza np. we Francji prawda no tak tylko, że Francja to nie jest przykład jak cała jest przykład oczywiście wiadomość, bo nad za Francję to tylko Prowansja Langwedocja to są miejsca, w których hoduje się diecie śródziemnomorskiej więc, owszem, sery tak, ale znacznie mniej jest sam również w diecie we francuskiej kontynentalnej np. to są proste sery, że tak powiem to nie są sery bardzo tłuste tak jak ja komu darcie Biblii no to są sery, które są również używane częściej jako dodatek do potraw niż jako samodzielne danie, które ma zastępować PSL po głównym posiłku tak jak to we Francji w Paryżu dostaje się kilkaset już powołań musimy pamiętać, zwłaszcza restauracyjna kuchnia francuska, a też kuchnia północy Francji, chociaż morska, ale nie śródziemnomorską, czyli np. Normandia Bretania też mnóstwo produktów mlecznych to jest mnóstwo masła rolnictwo śmietany tego w diecie śródziemnomorskiej niema albo jest znacznie mniej dieta śródziemnomorska dzisiejszą współczesną nawiązuje historycznie do tego co jedli kiedyś tak mieszkańcy krajów basenu morza Śródziemnego panie Robercie co jedli starożytni Grecy no znacznie mniej rzeczy niż my żyjemy dzisiaj, bo nie znali wielu do jarzyn np. nie znali pomidorów nie znali papryki no jedno oliwę, jeżeli był w ogóle strączkowe rośliny były niezwykle popularne było, czyli fala to jeden z symboli Śródziemnomorza do kupienia przez cały rok nie ma świeżego bobu zmuszony się go tak jak u nas fasolę moczyć, a potem gotuje jedli ryby i zioła jedli mięso, ale znacznie mniej, bo nie było wtedy przemysłowej hodowli jak jedli to baraninę jagnięcinę koziny, a zioła i MON rosną wszędzie były i były używane nadal używane musimy pamiętać, że o pewnej rzeczy fundamentalnej nam się dieta śródziemnomorska dzisiaj kojarzy i może los wykwintną restauracją, gdzie się w Monte Carlo albo skan z drogimi rzeczami i wysublimowanym Mia tymczasem pamiętajmy, że szkolenie tej diety to jest kuchnia biednych ludzi to jest kółka ludzi, którzy jedli tylko to co mieli pod ręką tak jest całą południową włoska, czyli właśnie śródziemnomorska kuchnia stworzona tak lokalach Kuć na połowę rocznie biedna funkcja makarony bardzo prostych sosach trochę oliwy trochę papryki suszonej papierom sino i trochę czosnku już mamy danie pizza Club klasyczny kolejny wynalazek głodu po prostu 3 inne progi, które ludzie jedli no, dlatego że nic innego nie mieli o dzisiejszą symbolem wybitnego wykwit tego stołach to było właśnie i nadal jest zresztą jeśli opuścimy te miejsca najbardziej turystyczne to nadal jest kuchnia prosto i korzystającą niemal głównie lokalnych składników innych taki też ciekawy przykład w ogóle w historii kulinarnej, że biedniejsi mieszkańcy w zasadzie jedli zdrowie tak jak kiedyś białe pieczywo było luksusowe taki by wszyscy naj bogatsi jedli białe bułeczki a, a razowe pełnoziarniste dziś wiemy, że najzdrowsze no jedli biedniejsi lub jak wiadomo poda krok którą, której się dostaje z powodu spożywania zbyt dużej ilości wysoko kalorycznego i wysoko białkowego pożywienia była chorobą królów normalni ludzie na to nie cierpieli zresztą Włochy są krajem, w którym jest chyba najwięcej oprócz Skandynawii, ale chyba Włochy są na pierwszym miejscu krajem, gdzie najwięcej ludzi bardzo wiekowych no to właśnie dzięki tej prostej nie wyszukanej, choć często niezwykle wykwintnej kuchni dzikie brokuły Nomi u nas tego nie ma, ale tam są nie jest dziki Koper włoski są dzikie brokuły są dzikie szparagi to wszystko się je u nas ziemi były substytuty tego tylko dziś prawie nikt tego nie wie, bo u nas też, kiedy wiedzą lub pokrzywy no i w ogóle takie rzeczy, które dzisiaj dopiero sobie o nich przypominamy, kiedy wiedzą powszechną właśnie z potrzeby u nas w PRL-u rósł dzięki Jarmuż podobno gdzieś na polach i dopiero dzisiaj zrobił się mody no Jarmuż w ogóle powróci miał młodą parę bardzo modny 1 powodu to jest to bardzo długo nie więdnie, więc trzeba było Przemyśl Lady chłodniejsza złożyć Lady chłodnicze sklepu mięsnego nie było mięsa to leżały półmiski Jarmuż jest obudowa zmienia jak sałatę podwładni, ale potem zostaliśmy Jerzy ja w ogóle teraz wraca tak samo brukiew, która inną można ją incydentalnie kupić tylko paru regionach Polski i paradoksalnie łatwiej oni dużych miastach, gdzie zwiększa świadomość kulinarna niższy niż na świat jest genialna Jarzyna oraz brukiew ten zrozumie jak to jest wspaniały, ale i brukiew się znudziła ludziom, bo w czasie okupacji była głównie bukiet do jedzenia ludzie jak nie było, więc potem zaczęli karmić trzodę chlewną opium przestali je, a szkoda panie Robercie takie jedno na początek wiadomo nie ma ulubionego dania czy najlepszego, ale może takie najbardziej sezonowe na dziś z kuchni śródziemnomorskiej ja mogę panie policjancie ma objąć co miał wczoraj mamy obiad od ładnych 2 tygodni szparagi mianowicie no nie tak dzikie u nas nie rosną białe szparagi, które wystarczy tylko porządnie obrać ugotować na parze uwielbiam po prostu one oczyszczą organizm po wiośnie prawie w ogóle nie mają kalorii są doskonałe dużo lepsze niż zielone tylko ludziom, że nie chcą ubierać i białych no, więc uważają, że ugotują je dla branży to one mają zniknąć z województw poziom miałby dużo smaczniejsze niż zielone pan Robert Makłowicz opowiadał nam o diecie śródziemnomorskiej bardzo dziękuję dziękuję tak już ostatni odcinek podcastu wiecznie na diecie dieta śródziemnomorska należę do tych, na których można być cały czas Dorota Wardecka Herman smacznego wiecznie na diecie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZNIE NA DIECIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA