REKLAMA

Vademecum "elektryka" cz. 2 - jaka wiedza przyda się kierowcy, zaczynającemu swoją przygodę z autem elektrycznym

Auto w firmie
Data emisji:
2021-06-28 16:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
32:15 min.
Udostępnij:

Co może zaskoczyć podczas jazdy samochodem elektrycznym? Czy przed pierwszym ładowaniem, akumulatory trzeba rozładować całkowicie? Obowiązkowe przeglądy techniczne samochodu elektrycznego. Oraz wpływ temperatury na zużycie energii, czyli na zasięg. Gościem Krzysztofa Woźniaka jest Zuzanna Krzyczkowska z portalu moto.pl

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
partnerem podcastu jest Marka volkswagen dostawcy samochodów elektrycznych, a-li 3 i-li 4 auto firmie zaprasza Krzysztof Woźniak dzień dobry Krzysztof Woźniak zapraszam do wysłuchania podcastu z cyklu auto w firmie, w którym skupiamy się głównie na pojazdach elektrycznych staramy się wyjaśnić na co zwracać uwagę przy wyborze elektryków, jakie są różnice w stosunku do pojazdów z napędem konwencjonalnym oraz kosztach z tym wszystkim związanych w tym odcinku powiemy, o czym Rozwiń » trzeba pamiętać podczas jazdy samochodem elektrycznym państwa moim gościem jest Zuzanna Sieczkowska z portalu Moto PL dzień dobry pani redaktor dzień dobry panu dzień dobry państwu w poprzednim odcinku cyklu rozwiewała pani moje wątpliwości czy elektryk albo hybryda jest dla mnie powiedzmy, że prawie mnie pani przekonała się na, ale jest jeszcze kilka spraw, które chciałbym zapytać pierwsza rzecz to zastanawiam się czy tak jak w przypadku pojazdów z napędem konwencjonalnym trzeba docierać silnik to takie pojęcie ogólne chodzi o to, żeby przez kilkaset pierwszych kilometrów jeździć na spokojnie jak to jest z elektrykami z tym tematem elektryka nie mamy nie mamy silnika spalinowego, w którym jest olej są pracujące Tłoki uszczelki pierścienie na Tłokach, więc nie za bardzo mamy co dociera to tak jakby zapytał pan cieniem musi pan kupić do rzeczy musi pan docierać dopiero co kupiony odkurzacz np. albo inne urządzenia elektroniczne, więc nie ma zupełnie takiego takiej konieczności nawet już w samochodach z silnikami spalinowymi, choć rzeczywiście zależy to zależy od producenta i należy się przede wszystkim posiłkować się wskazaniami producenta aż, ale już i w zasadzie już samochodów nie dociera tak jak robiliśmy to 1015 lat temu często jest takie zalecenie w przypadku aut z tych sportowych albo samochodów naprawdę dużej mocy gdzie, gdzie mówimy o naprawdę potężny osiąga wtedy czasami zaleca się tak jak pan mówi, żeby te pierwsze kilkaset kilometrów przejechać nieco spokojniej, żeby to wszystko tam się odpowiednio na sparował złożyło itd. ale w przypadku takich normalnych samochodów do jazdy na co dzień to one w większości przypadków już do klienta przyjeżdżają za wstępnie dotarta może nie powinniśmy od razu takim nowym samochodem, który ma 2km przebiegu powiedzmy jechać na autostradę, gdzie przez 4 godziny będziemy jechali z gazem w podłodze, bo to rzeczywiście mogłoby mogłoby być za zdrowe dla dla samochodu ale, toteż nie jest tak jak jeździmy po mieście musimy się obchodzić prawo dałem przyspieszania jak ktoś mówi ze śmierdzącym jajkiem i i bać się nawet odrobinę mocniej przecisnąć się przecisnąć ten wydał przyspieszania, bo nie ma takich zaleceń ze strony producent na dobrze warto tak coś jak zawsze na sprzedawcę, jeżeli będziemy zastanawiać się nad kupnem czy kupiliśmy i chcemy dowiedzieć czegoś więcej to sprzedawca zapytać jak to jest, jeżeli chodzi o pojazdy z napędem konwencjonalnym elektryki nie musimy się zbytnio tymi sprawami przejmować no ale to wiadomo ze względów bezpieczeństwa Drodzy Państwo to warto jeździć spokojnie, ale właśnie cedowania zdecydowanie z tym się zgadzamy, ale właśnie czy to prawda jest, że jak nacisnął pedał gazu w Elektryku to całą moc mam w 1 momencie i ten ne ta moc nie wiadomo jak nabędzie ten samochód i czy to prawda, że nie będą mieć w Elektryku skrzyni biegów takiej stricte skrzyni biegów nie będzie pan elektryką, aczkolwiek są ławy są różne rozwiązania trochę zależy od producenta na pewno nie będziemy mieli skrzyni biegów w postaci Jedynka dwójka trójka tak jak tak jak to mamy w konwencjonalnych samochodach samochodach elektrycznych najczęściej mamy skrzynię bezstopniową tzw. czyli nie mamy tych fizycznych przełożeń, które nawet komputer sterujący będzie nam dopasowywał tak jak mamy samochody ze skrzynią automatyczną tylko mamy w zasadzie jedno przełożenie, na którym jeździmy niezależnie od od prędkości obrotowej trochę to można porównać do jazdy skuterem nie wiem czy pana, bo czy nasi słuchacze mieli kiedyś okazję usłyszeć rozpędzający się skuter to jest taki jednostajny dźwięk nie mamy nie mamy takich skoków obrotów, które towarzyszą rozwijaniu kolejnych przełożeń tylko podczas przyspieszania dźwięk stały bardzo podobnie będzie realizowany w samochodach elektrycznych, chociaż czasami są samochody, które mają np. jedno biegową skrzynię to wtedy też mówimy o de facto skrzyni biegów, chociaż tych przełożeń nie mamy tam 56 czy czy nawet 10 jak to się zdarza w niektórych skrzyniach automatycznych, więc skrzyń biegów jako takiej nie mamy mamy przekładnię bezstopniową często jest określona jako auta przepływy na co z tą mocą jak nacisk na gaz do dechy to pełna moc i może to zaskoczyć na pewno może zaskoczyć pana przyspieszenia, bo to jest charakterystyczne dla samochodów elektrycznych to akurat nie jest kwestia mocy, ale momentu obrotowego w samochodzie z napędem konwencjonalnym najlepsze parametry, czyli największy moment obrotowy kieszeni może nam zaoferować są dostępne w konkretnym przedziale obrotów czyli, jeżeli dopiero ruszamy imamy oraz 903 000 obrotów to można kolokwialnie powiedzieć wtedy samochód nie jest dopiero musimy się wspiąć na odpowiednie obroty silnika dom ma najlepsze parametry zaprojektowane przez przez inżynierów i dopiero wtedy mamy najlepsze osiągi przy samochodzie elektrycznym tego nie ma, bo maksymalny moment obrotowy dostępny od razu ale, toteż nie należy się tego bardzo, że jeżeli mamy miejski samochód elektrycznej i spod świateł bardzo zdecydowanie wciśniemy pedał gazu to nie jest także zerwanie przyczepności i może być bardzo jakoś przestraszeni zaskoczeni tymi osiągami, bo należy pamiętać, że samochody elektryczne to są bardzo nowoczesne konstrukcje mamy cały szereg systemów, które będą pilnować, żeby oś napędowa nam się nie uszli zginęła i na pewno będziemy zaskoczeni tym przyspieszeniem, nawet jeżeli nie do 100km/h to głównie w takim miejscu w zakresie prędkości, jeżeli rozmawiamy o samochodach elektrycznych w kategorii właśnie tych miejsc pojazdów naprawdę osiągami one przerastają większość samochodów z napędem konwencjonalnym, więc na pewno będzie to zaskoczenie, ale myślę, że niema, czego VAT, a czy pojazdy elektryczne rozróżniają czy też producenci dają rozróżnienie właśnie na oś napędową z reguły jest przód tę można sobie wybrać i to co samochodami, które teoretycznie mają mogą mieć napęd na czy 2 osie na 4 koła tzw. też to bardzo bardzo dużym stopniu zależy od producenta danego modelu, bo niektóre modele mają napęd na 1 oś np. mają silnik elektryczny umieszczony z tyłu na tej osi, a inne mają silnik elektryczny umieszczony z przodu na pewno przednią oś jeszcze inne mają 2 silniki elektryczne jeden z przodu 1 stał wówczas mamy mamy na pewno 4 koła jeszcze inne samochody np. hybrydowe mają silnik spalinowy z przodu, więc napęd jest przekazywane na przednie koła, ale na tylnej osi mały silnik elektryczny, który można dodatkowo wspierać wtedy mówimy o o hybrydowym napędzie 4 Eko to bardzo ciekawe ta rzecz rzeczy, które myślę nie jest ogólnie znana, że w momencie, kiedy mamy hybryda to mamy też hybrydowe napęd na obowiązkach, a tylko jako rozwiązanie np. Toyota stosuje model RAV 4 albo jak w Krośnie, który będzie debiutował po wakacjach z tego co się orientuję ATA ATA różnica w jakości jazdy jest wtedy wyczuwalna, że mamy na 4 koła napęd najpierw np. jak używamy tylko silnika spalinowego, który napęd przenosi na przedniej nagle włącza się też ten silnik elektryczny w hybrydzie to odczuwalna jest różnica nie są jedyne co możemy rzeczywiście poczuć to sytuacja, kiedy są bardzo wymagające warunki atmosferyczne np. kiedy pada deszcz, kiedy jest dużo wody na ulicach jest śnieg lód wtedy rzeczywiście możemy poczuć to różnica w oczywiście na korzyść, że auto będzie już pewnie prowadziło trudniej będzie jeśli cała cała elektronika będzie nad nami czuwać będzie pomagać w różnych sytuacjach, które mogą tej pomocy wymagać to jest chciałbym chwilkę porozmawiać właśnie o technice jazdy i różnicach pomiędzy pojazdami konwencjonalnymi właśnie tymi z napędem elektrycznym 1 rzecz to raczej wyczuwalna będzie ta różnica momentu obrotowego podczas ruszania na, że będzie to bardziej dynamiczne ruszanie może być pierwszym okresie czy są jeszcze jakieś rzeczy, na które musiał zwrócić uwagę przy jeździe różnicach pomiędzy właśnie elektrykami, a np. benzyniakiem przede wszystkim przesiadając się do samochodu elektrycznego warto sobie w opcjach, bo podejrzewam zaryzykuję, że wszystkie modele elektryczne mają gdzieś taką funkcję czy to w systemie multimedialnym czy komputerze pokładowym znaleźć sobie coś będzie się nazywało monitor Energi statystyka jazdy, bo każdy model ma gdzieś coś takiego i podczas jazdy po prostu obserwować właśnie nawet, choć to zużycie energii chwilowe lepszy przyspieszaniu, żeby zobaczyć, gdzie jest tak najbardziej płynny zakres, bo płynność jest kluczowa eksploatacji samochodu elektrycznego, jeżeli będziemy jeździć bardzo drewniane bardzo dynamicznie bardzo mocno hamować po prostu ten zasięg będzie malał dosyć szybko wyczerpiemy energię zgromadzoną w akumulatorach, więc kluczem jest płynność też przewidywania do prędkości takie naszej docelowej, jaką chcemy się poruszać powiedzmy w mieście powinniśmy się rozpędzić dosyć dynamicznie, a potem jedynie podtrzymywać tę prędkość też, jeżeli w oddali zobaczymy, że zapaliło się czerwone światło warto już zdjąć nogę z gazu pozwoli, żeby ten samochód ze spokojem wytracił prędkość w wezwaniu potem przy płynnym hamowaniu rekuperacja energii, czyli odzysk tej energii hamowania, które dodatkowo do ładuje akumulatory nie są duże wartości, ale jednak lepiej tę moc odzyska, żeby mieć coś mówi poszła para w gwizdek ona właśnie najwięcej można się nauczyć o danym konkretnym modelu samochodu, bo nie ma złotej recepty, która działa w przypadku wszystkich modeli właśnie uruchamiającą monitor Energi wtedy sobie sam będzie odpowiadał czy powinniśmy jechać szybciej wolniej czy dynamicznie się rozpędzać czy jednak może trochę spokojniej też suwaki, które będą pokazywały jak działa rekuperacji energii też mogą dać duże pojęcie o tym w jaki sposób powinniśmy jeździć i też myślę, że w miarę jak będziemy ten samochód eksploatować to sami zobaczymy na ile nam starcza pełne naładowanie podejrzewam, że na samym początku, jeżeli to będą nasze początki samochodem elektrycznym takie pierwsze pierwsze kilometry no to te wartości mogą być mogą być niższe, bo po prostu będziemy musieli nauczyć obsługi takiego takiego napędu w praktyce, ale myślę, że czasem z każdym kolejnym ładowaniem to będą coraz wyższe wartości będziemy się też coraz pewniej czuć w takim samochodzie jeszcze trochę powraca do tego momentu obrotowego, bo tak mi teraz przyszło nam, że wychodzenie z zakrętu to też tak delikatnie chyba trzeba będzie przynajmniej na początku robić, żeby wyczuć ten nasz nowy elektryczny samochód mówi pan dodawaniu gazu przebywa w zakręcie w Senacie oczywiście wszystko zależy od tego jeśli samochody mówił, jeżeli mówimy o Porsche Taycan, która ma 500600 koni to wtedy jak najbardziej należy uważać przy wychodzeniu za każdy nie tylko chyba, jeżeli elektryczne, ale właśnie to samo chciałam dokładnie powiedzieć, że to będzie dotyczyło każdego samochodu bez względu na rodzaj napędu, ale jeżeli mówimy o takich samochodach elektrycznych odpowiedź właśnie do eksploatacji wmieście takiej codziennej jazdy dnia samochodach stricte sportowych tylko nie są takie moce, które przy wyjściu zakrętu postawią nas przysłowiowym bokiem i nagle się okaże, że idziemy pewnym poślizgiem za nami ma radę, bo to jest takie osiągi ale jakby ktoś chciał pojeździć na torze na torze podkreślam i potraktować tzw. to elektrykiem też rada oczywiście, że na radnego wszystko zależy od tego na którą będzie miał napęd ten samolot tak jak jest jest taki sam właśnie przykład Porsche Taycana, którym wspomniałam albo audi e-tron GT one mają wspólną płytę podłogową no to są samochody elektryczne które, które na to, że się spisują znakomicie, więc jak najbardziej to trochę technice jazdy i o tym co możemy zrobić też na to, że samochodem elektrycznym z reguły to samo co pojazdami konwencjonalnymi oczywiście wszystko zależy od tego jaki samochód mamy bardzo miejskimi na to nie poszalejemy, bo po co nimi szaleć do renty nie do tego są nie do tego dokładnie są, ale zastanawiają mnie rzeczy związane z takim praktycznym użytkowaniem tych samochodów no ogólnie o bateriach to się mówi także najlepiej jak jest świeży telefon chociażby świeża bateria w telefonie to rozładować ją na po naładowaniu do końca i użytkować tak, żeby zahartować bateria czy tak samo jest samochodami elektrycznymi, że te akumulatory po raz pierwszy to dobrze jest no nie rozładować całkowicie, bo nie dojdzie do domu my ale, ale jednak maksymalnie rozładować na początku to baterie tak, żeby dojechać do domu tam jakiś tam procencie tej baterii został naładować maksymalnie najpóźniej znów tak starać się rozładowywać do końca temu baterie no, a później to już to już zahartowana te tak Murator będący tu zupełnie na odwrót inaczej jest z tą kwestią to jest trochę takimi właśnie podobne do tego do tego docierania samochodów spalinowych, bo współczesnych telefonów też w zasadzie nie trzeba już w ten sposób traktować, żeby rozładować do końca doładować do pełna, zwłaszcza że większość z nas, korzystając ze smartfonów często doładowuje trochę w ciągu dnia szkody łosi w po musi, ale świat wiele samochodów nawet mają akcyjne ładowarki czy siadamy do samochodu wrzucamy telefon na jakąś taką włączają się tam podbudowuje, nawet jeżeli jedziemy samochodem 1015 minut tak jak już mówiłam tego typu sytuacjach najlepiej byłoby pytać producenta, jakie są jego bezpośrednie zalecenia, ale nie wydaje się, że rozładowywanie baterii do końca było dobre ani tym bardziej zdrowe dla baterii, a zwłaszcza, że większość producentów rekomenduje utrzymywanie samochodu elektrycznego akumulatora samochodu elektrycznego w przedziale 2080% też takie najbardziej optymalny zakres prac akumulatorów ani rozładowywanie go do zera ani przeładowywania nie jest nie jest dla niego wcale takie dobre proszę zwrócić uwagę, że producenci, podając czas ładowania samochodu jak jak chwalą się tymi szybkimi ładowarkami bardzo często podają właśnie przedział od 10 do 80% to jest załóżmy korzystające z mocnej ładowarki niemocy wobec 100kW to jest 20 min 30 minut tylko właśnie to jest 80% dostępu do 80% ten akumulator rzeczywiście będzie ładował się szybko pozostałe 20% to będzie trwało już dużo wolnej stopy dlatego najbardziej optymalnym rozwiązaniem przy takiej codziennej eksploatacji jest właśnie składowanie między 2080 do doładowywania nawet po po trochu tam po to, się podłączymy na godzinę tam się podłączymy pewne też niektóre modele samochodów elektrycznych mają zaprogramowane Emu możliwość zaprogramowania maksymalnej wartości, które mamy go doładować dzięki, czyli w komputerze pokładowym mogę sobie zrobić taką granica taką granicę, że podróż do 90% pan budować nie do 100 dostosowuje pan tylko wtedy, jeżeli będzie pan wiedział, że jest pan gdzieś dalej potrzebuje pan cyfrowych no właśnie to jest rzeczy związane z oszczędzaniem tej energii, bo mówi się, że przecież jak wyłączą np. klimatyzację to dużo zaoszczędza chociażby przez przynajmniej w pojazdach konwencjonalnych co prawdą nie jest do końca, bo to w minimalnym stopniu jednak wpływa no, chyba że tak klimatyzacja naprawdę przez cały czas na maksa chodzi, ale to myślę, że wtedy szybko zamazuje jednak, a jak to jest elektryka czy dużo zaoszczędza tej energii wyłączając niektóre rzeczy, które mogą być zbędne niepotrzebne jak właśnie klimatyzacja jakiś chłodniejsze dni teoretycznie, chociaż klimatyzacji też przecież używamy w zimie czy też podczas opadów, bo dzięki temu szybciej nam szyby parują np. ale zaoszczędzonej energii tak dużo warto jest myśleć o takich sprawach zależy, kiedy zależy bardzo nam zależy na oszczędzaniu energii była kiedyś w sytuacji, w której jechała samochodem elektrycznym do miejsca, gdzie planowano naładować okazało się, że na miejscu Warka nie działa może się też do innej ładowarki, która była oddalona ode mnie chyba o 20 km to opuszczony parę lat temu, kiedy samochody elektryczne i ładowarki samochodów nie było na każdym rogu jak to jak powoli się dzieje dzieje teraz no i powiem szczerze, że w momencie, kiedy miałem do przejechania 20 km zasięgu miałam na 19 to jechałam z wyłączonym radiem wyłączoną klimatyzacją wyłączonym nawiewem i w zasadzie jedyne co miało włączone światła, ale tego wymagały oczywiste uhonorowanie Angeles powierzą, gdybym mogła chyba świadczy też nie weszła no należy pamiętać o tym, że to też jest odbiornik energii samochód czy elektryczne czy spalinowy nie bierze tej mocy do zasilenia właśnie Radia klimatyzacji urządzeń pokładowych nie bierze z powietrza to tak samo może może sobie pan powiedzieć na słuchacza, jeżeli jeździmy samochodem z napędem spalinowym no to włączenie klimatyzacji jeśli można tak myślę przejąć podnosi średnie zużycie paliwa okolic puli liczb są, więc takie wartości to samo samochodzie elektrycznym oczywiście w dużej mierze zależy od tego, jakim modelu mówimy, bo obowiązek modelach będzie to bardzo odczuwalne w drugich mniej trudno powiedzieć z czego wynika, bo w moim swojej pracy mam możliwość szerzenia różnymi samochodami elektrycznymi i przyznam, że czasami jak patrzę na wskazania zużycia energii i widzę, że przejechałem 10 km zasięg spadł o 30 co napawa mnie też niepokoję no tak na pewno to będzie wpływało na ilość kilometrów, którą morze, które możemy przejechać, ale też nie popada w jakiś fanatyzm, że musimy przejechać 1 000 000km na 1 ładowaniu oczywiście, jeżeli znaleźlibyśmy się w takiej sytuacji, jakie kilka lat temu ja się znalazł łącznie mamy do przejechania 20 zasięgu mamy 18 wtedy raczej proponowałabym wyłącznie przez urządzenia pokładowe mogą one jednak w jakim stopniu te strony będą zużywać trudno jest przeliczyć, że jeżeli przez godzinę będzie używać klimatyzacji to zasięg zmaleje o 5 km, bo to zależy od wielu czynników to należy też pamiętać, że sam zasięg to ile możemy de facto przejechać zależy od mnóstwa czynników to zależy od temperatury, jeżeli jest bardzo silna akumulatory troszeczkę tracą swojej pojemności, więc przejedziemy mniej ogrzewanie, jaka jest pogoda ja po jakiej nawierzchni poruszamy, bo jeżeli jeździmy po płaskim u po mieście załóżmy też inaczej będziemy przeliczać kilometry, które przekonamy na 1 ładowaniu niż, jeżeli np. będziemy w górach będziemy jechać pod górkę z Górki także trudno jest generalizować samochodu elektrycznego to jest kwestia bardzo wielu czynników, które nawet niekoniecznie muszą być związane, z czym często czy chcemy mieć w samochodzie 1910525 w ale niewątpliwie największy wpływ na zużycie energii ma styl naszej jazdy, czyli właśnie nie dość dynamiczne ruszanie żyło wanie tzw. pamiętanie o tym, żeby jak widzimy, że zmienia się światło to już noga z gazu wtedy odzyskujemy trochę tej energii tak jak pani powiedziała więc, więc najpierw powinniśmy się dobrze ekologicznie ekonomicznie nauczyć jeździć dopiero w ostateczności myśleć, żeby właśnie tą klimatyzację np. w deszczowy dzień wyłączyć co może wiązać się z większym parowaniem szyby, ale też kwestie związane czy przypadkiem filtry i wloty powietrza nie są czymś liśćmi np. zapchane, tak więc o tym też musimy pamiętać no ale jednak najważniejsza jest ta technika na jazdy na początek dzięki niej naprawdę możemy tę energię na mniejszą zużywać trochę pani odpowiedziała na moje pytanie kolejne co do kwestii związanych z jazdą w winie jak rozumiem ta temperatura jednak ma wpływ, ale czy torze jak będzie -5 to będzie odczuwalna to zużycie to zużycie energii tak zdecydowanie zdecydowanie będziemy robić najbardziej optymalna temperatura do pracy do pracy akumulatorów to jest taki przedział powiedzmy między 1025, jeżeli jesteś bardzo gorąco, jeżeli mamy 40 stopniu to też nie jest dobre dla kół dla kuratorów oczywiście to nie znaczy, że samochodu elektrycznego możemy używać tylko wyłącznie chciał po 12 dni wolne zimą sobie też dobrze poradzą tylko rzeczywiście tego zasięgu może być mniej też choćby z tego względu, że będziemy intensywnie używać ogrzewania klimatyzacji, chyba że chcemy jechać wziąć, chociaż myślę, że nie o to chodzi o ale, ale to będzie będzie na pewno zauważalna różnica czy jeździmy spokojny dzień, kiedy mamy 20 stopni na zewnątrz a kiedy będziemy jeździć tak jak mówię będziemy cierpieć, więc tutaj też trzeba na to zwrócić uwagę i być przygotowanym na, ale tak jak mówiliśmy najlepiej utrzymywać na ładowanie baterii między 2080, czyli reguł jak i zostawiamy samochód na nocną ustawiamy sobie tę granicę do powiedzmy 80 tam 5 najwięcej i spokojnie myślę, że wciągu dnia, ale tą średnią 4050 km, jaką robimy to to wytrzymam ten samochód i baterie spokojna wydawanych w chłodnym czy też mroźne dni jeszcze 1 rzecz miał bardzo zastanawia jak to jest z obowiązkowymi okresowymi przeglądami technicznymi tak samo jak z pojazdami z napędem konwencjonalnym z punktu widzenia przepisów samochody elektryczne nie są żaden sposób wyjątkowy to znaki sam samochód jak z dieslem związaną z obrad w związku z tym dotyczą dokładnie takie same wymagania jeśli chodzi o badania techniczne, czyli apetycznie wdzięczność słuchaczy o tym wiedzą, bo większość z nas większość kierowców, która posiada używane samochody są przyzwyczajeni do tego, że przeglądy wykonujemy co roku, a w przypadku nowych samochodów niezależnie od tego czy elektrycznych hybrydowych czy czy po prostu spalinowych pierwszy przegląd robimy po 3 latach drugi po kolejnych 2 latach dopiero potem robimy co roku i gazu dotyczy samochodów elektrycznych, jeżeli samochód elektryczny jest nowy no to wtedy przez 3 lata mamy Święty spokój można powiedzieć, że jeżeli już jest trochę starsze normalnie robimy przegląd co roku nie trzeba jechać na żadną specjalną stację kontroli pojazdów każda stacja kontroli pojazdów wykona badanie techniczne samochodu elektrycznego wygląda to zadanie dokładnie taki sam sposób jak w przypadku samochodów spalinowych oczywiście z pominięciem takich czynności jak i ocena wzrokowa układu oddechowego czy pomiar emisji spalin, bo w samochodzie elektrycznym nie mamy wsparcia, więc nie mamy czego mierzyć, ale cała procedura skontrolowania samochodu układu hamulcowego upadł oświetlenia co dokładnie tak samo, więc tutaj nie ma żadnych większych różnica, a jeżeli chodzi o przeglądy takie zalecane przez producenta tzw. przegląd chociażby ASO, jeżeli chcemy, żeby ten pojazd utrzymywał swoją sprawność możliwie jak naj dłużej tu tu jakieś różnice są czy po prostu musimy patrzeć na zalecenia producenta w książce serwisowej i najlepiej wykonywać tak jak tam jest napisane zawsze najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest słuchanie producenta, bo 1 producent będzie zalecał wymianę jakiś zespół po 10 000km inne do 15, więc zawsze najlepiej jest po prostu zajrzeć książkę serwisową albo skontaktować się z przedstawicielem danej marki i dopytać po prostu, jakie są zalecenia dla konkretnego modelu w samochodzie elektrycznym może nie wymieniano oleju nie mamy jakichś tego typu części eksploatacyjnych, ale przecież cały układ zawieszenia mamy cały układ hamulcowy to też podzespoły, które się zużywają, które trzeba kontrolować to nie jest także w samochodzie elektrycznym nic nie robimy nic nie wymieniamy było choćby cały układ jezdny cały układ kierowniczy nawet klimatyzacja, która też przecież podstawą tego czynnika, które w, którym mawiano opłat tak samo w samochodzie z leśnikiem spalinowym wszystko wymaga okresowych kontroli i ewentualnych jakiś tam czynności serwisowych, a taka kontrola z reguły samochodu elektrycznego jest tańsza niż pojazdu z napędem konwencjonalnym czy to zależy od okresu w porze daje mi, że zależy przede wszystkim od producenta i tego co oni zalecenie zmian i roboczogodziny w Serie, a godzinę poza tym to też takie trochę pisanie palcem powodzie, bo wielu producentów nawet aut spalinowych zaleca pory zmieniony pierwszą wymiana oleju po dziesiąty 10 po 20 000km np. załóżmy, że taka wymiana oleju może kosztować x nie zgadzamy, ale w momencie zakupu samochodu np. możemy kupić pakiet przeglądów na najbliższe 5 lat powiedzmy wtedy kupujemy go na początku dzięki temu cały ten pakiet wszystkich przeglądów, które będziemy wykonywać ciało na myśl najbliższych tam 45 lat będzie tańszy, a więc to też trudno mówić o cenach, jeżeli nie mamy konkretnego przykładu, bo też trzeba pamiętać o tym, że wszystkie czynności serwisowe w samochodach klasy premium będą na pewno droższe niż Marek popularnych to to tak, jakbyśmy się zastanawiali czy serwis nie był volkswagena golfa takie okresowy przegląd będzie kosztował tyle samo co serwis mercedesa klasy jest to zależy od bardzo wielu czynników przede wszystkim od danego modelu od producenta od zaleceń producenta tak trudno jest bardzo tak bardzo ogólnie przyjąć, jakie mogą być wartości jedno jest pewne utrzymanie samochodu mało nie kosztuje, więc na to musimy jednak być przygotowani niezależnie od tego czy to będzie pojazd z napędem konwencjonalnym czy elektrycznym, a jeszcze tylko 1 rzecz, jeżeli chodzi o ocenę to tak średnio za ubezpieczenie powiedzmy auta Miejskiego z silnikiem benzynowym auta Miejskiego z silnikiem elektrycznym to kwota różni się jakoś znacząco no kwota ubezpieczenia w dużej mierze też jest uzależniona od wartości samochodu, jeżeli mamy nowy samochód, który też zależy od tego czy są tylko ubezpieczeniu OC czy też ACI trudno to trzeba wziąć jakieś różnice w cenach ubezpieczenia samochodu z silnikiem spalinowym elektrycznym i na pewno, jeżeli będziemy chcieli mieć też ubezpieczenia auto casco to na pewno będą większe wartości choćby z tego względu samochodowych są dosyć nowe, zmieniając więc, jeżeli chcemy się zabezpieczyć przed ewentualną kradzieżą czy wypadkiem czy szkodą całkowitą, jaką szkodę wyrządzoną z naszej inicjatywy obecnie ani życzymy tego jak bardzo żadnego z naszych słuchaczy no to te wartości będą większe no i też zależy to czy my jeździliśmy właśnie bezpiecznie czy mieliśmy jakieś dziwne zdarzenia z naszą winę no bo wtedy zniżki są potrącane warto jednak mieć 100% tych zniżek niezależnie od tego czy benzyniak czy Deezer czy hybryda czy całkiem na elektryczny pani redaktor już całkiem na koniec czy poleca pani wyposażyć samochód elektryczny w jakiś potrzebne rzeczy czy jednak to co dostajemy z reguły w pakiecie w zakupie samochodu elektrycznego całkowicie wystarczy ja bym polecała, jeżeli ktoś już na pewno naprawdę decyduje na zakup samochodu elektrycznego to rzeczywiście polecam montaż w domu takiej własnej stacji szybkiego ładowania, bo to jest po prostu dużo szybszy dużo takie wygodniejsze bardziej optymalne rozwiązanie, jeżeli mamy taki taki domowy albo z mocy ładowania 11, a czasem w zależności oczywiście instalacji cieplnej, a czasami też zdarzają domową obok sektora mają 22kW mocy ładowania, bo wtedy możemy naprawdę szybko auto doładować, nawet jeżeli wrócimy z pracy podłączą się do ładowania po godzinie wchodzimy ani chcę jednak jechać do kina to przez pół godziny biegu tego zasięgu naprawdę sporo przybędzie nam jednak, korzystając z normalnego domowego gniazdka 230 Volt Noto mamy moc ładowania na poziomie 23 kilo pan w tym momencie ten samochód no kilkanaście godzin pod tym warunkiem będzie musiał pełniej spędzić też w zależności od modelu można czasami kupić sam kabel też do szybkiego ładowania, bo nie wszystkie nie wszystkie samochody są wyposażone fabrycznie myślę, że warto jest za to dopłacić choćby z tego względu, że nie możemy kiedyś podróżować nie dalej trafił Mela stację ładowania pojazdów elektrycznych będzie np. możliwość skorzystania z tej mocniejszej ładowarki na 1000, ale np. mamy po prostu ten standardowy kabel, który nie przepuści więcej niż właśnie powiedzmy 2020 parę kilometrów moglibyśmy skorzystać z ładowarki, która ma moc powiedzmy 5080 w, więc myślę, że volvo kilka bardzo szybkiego ładowania to są rzeczy które, które jak napad dokupiła samochodu elektrycznego Otóż warto o tym pamiętać być przygotowanym ale, toteż wszystko zależy od tego w jaki sposób będziemy korzystać z tego samochodu elektrycznego, a może tak jak mówiliśmy zresztą po poprzednim odcinku jednak na razie pomyśleć warto nad jeszcze hybrydą plug-in, czyli to połączenie pomiędzy konwencjonalnym napędem spalinowym, a elektrycznym, bo zawsze ta benzyna może się czytam Deezer, ale raczej benzyna może nam się przydać no miał do tego napędu do dojazdu pani redaktor serdecznie dziękuję za 2 odcinki podcastu myślę, że sporo rozwijaliśmy wątpliwości, jeżeli chodzi o pojazdy z napędem elektrycznym czy to właśnie łączone czy czy w pełni im elektryczna przyszłość całkowita samochodów z miast taki w ogóle ten napęd elektryczny podobno tak jakbym ja bym nie mówiła że, bo wiem, że są głosy, które mówią, że za 10 lat nie będzie samochodów spalinowych nam się z tym zgodził, że na to trzeba dużo dużo dużo więcej czasu jak najbardziej elektryfikacja jest przyszłością raczej musiał tego sformułowania niższe niż ogólnie samochody elektryczne, bo tak jak spór pan wspomniał hybrydy typu plug-in to też jest elektryfikacja jest wygodniejsze rozwiązanie, które też sprawia, że można temu 1 samochód nie nie musimy mieć 2, bo ten samochód jest hybryda typu plug-in i sprawdzi się na 600 kilometrową podróż sprawdzi się w eksploatacji pomieszczeń myślę, że samochody elektryczne w są jakoś tam przyszłością wystarczy spojrzeć nawet na, a na różne miasta czy czy to Berlin czy różne miasta Skandynawii, które wprowadzają strefy czystego transportu, czyli miejsca, do których nie jesteśmy w stanie wjechać samochodem z silnikiem spalinowym tam się poruszać poruszyć tylko te z silnikiem elektrycznym nawet wystarczy rozejrzeć się choćby po Warszawie mamy coraz więcej autobusów elektrycznych i oczywiście, że to jest przyszłość, ale nie nie określała jeszcze samochodów spalinowych myślę, że jeszcze jeszcze trochę z nami zostaną no tak, zwłaszcza jak spojrzymy na park motoryzacyjnej wiek jak jaki jest w Polsce no to jeszcze kilka dobrych dekad potrwa, ale tak jak pani powiedziała coraz bardziej dążyć do tego, żeby przynajmniej w centrach miast ograniczać tę emisję wynikającą z pojazdów spalinowych Zuzanna Sieczkowska z portalu Moto PL serdecznie dziękuję za 2 odcinki bardzo miło mi się z panią rozmawiało myślę, że słuchacze wyciągnęli sporo wiedzy z naszych rozmów dziękuję również ja również kłaniam Nisko Krzysztof Woźniak do usłyszenia zachęcam do słuchania wszystkich odcinków cyklu podcastu autor firmie do odsłuchania oczywiście na stronie tokfm PL lub aplikacji mobilnej pozdrawiam auto firmie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: AUTO W FIRMIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA