REKLAMA

"Klimaks" o czym jest wystawa w Muzeum Emigracji w Gdyni?

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-06-29 11:40
Audycja:
Czas trwania:
15:07 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska klimat z to słowo to hasło dzisiaj w kulturze osobistej będziemy rozszyfrowywać, a to za sprawą nowej wystawy muzeum emigracji w Gdyni, która właśnie taki tytuł nosi gościem audycji jest pełnomocnik do spraw programowych muzeum i kurator wystawy Maksymilian Bochenek witam serdecznie dzień dobry i proszę pozwolić, że rzeczywiście na początku na chwilę nad tym tytułem się pochylimy czemu klimat i co to jest klimat w Rozwiń » kontekście wystawy, bo to słowo ma kilka znaczeń Kima ma 2 podstawowe znaczenia w nawiązaniu do dostawy przede wszystkim oznacza końca, ale nie skończony nie ostateczne stadium rozwoju środowiska naturalnego szczerze mówiąc celulozy, która charakteryzuje się jakąś stabilizację swojej struktury cash wiosenną przepraszam, czyli las las jest np. diagnozą, czyli ulic skupiskiem żywych organizmów, które jakiś sposób są współzależne od siebie drugi znaczenia jest już obszaru kultury oznacza moment takiego największego napięcia emocjonalnego rozwoju o jakieś akcję utworu już poprzedzający zazwyczaj jej zakończenia i oba tytuły obywatel hasła oznaczają nawiązują do sytuacji, w której jesteśmy, czyli jakiegoś etapu rozwoju środowiska, w którym żyjemy czynnika, który zaczyna na niego niebezpiecznie wpływać i końca rozwiązania, a tej sytuacji, na które czekamy na jeszcze pokazało się z tej swojej najważniejszej strony sytuacji w jakiej jesteśmy my czy w jaki byli Polacy, którzy emigrowali do Ameryki Południowej wystawa opowiada tak naprawdę historia, która rozpoczęła się 150 lat temu, ale pan dzisiaj 150 lat temu Polacy faktycznie zaczęli wyjeżdżać do Ameryki Południowej w ramach dużej akcji i kolonizacji osadniczej kraju Europa była częścią oprócz Polaków wyjeżdża też, że Ukraińcy, ale też Niemce spoza Europy w dużej mierze Japończycy i ich obecność w Ameryce Południowej rozpoczęła proces dynamiczny gwałtownych zmian, których skutki odczuwane dzisiaj, z którymi próbujemy sobie poradzić to jest emigracja do kraju, które w głównej mierze jest porośnięty lasem mazurskim, które kurczy się dzisiaj w zastraszającym tempie czyli o czym jest opowieść na wystawie muzeum emigracji tak naprawdę to tak naprawdę opowieścią o relacji między środowiskiem naturalnym, a z człowiekiem dni ich szczególnym przykładem jest spotkanie z odmiennością przyrodę, jakim musieli doświadczyć Polacy migrujący do Ameryki Południowej na przełomie dziewiętnastego dwudziestego wieku, ale muszę zaznaczyć, że wystawa nie jest opracowaniem historycznym, które w jakikolwiek sposób porządkował zaś wiedza o takich społecznych politycznych ekonomicznych przyczynach skutkach, a raczej próba takiego bardzo szerokiego opisania doświadczenia, jakim było spotkanie z zupełnie obcą przyrodą, bo obrazimy sobie też dziewiętnasty wiek biedna się galicyjskiego w ludzi, którzy żyją tam od setek lat przez pokolenia na pokolenie przekazują sobie wiedza w otoczeniu któremu, które żyją w tę 1 sytuację, w której decydują się na wyjazd do Ameryki Południowej ze statku wchodzą na ląd i spotykają się z zupełnie inną rzeczywistością niż ta, którą zostawili kraju już z płynnością z ogromem przyrody już z jej Mono politycznym charakterem, które nie jest sielankowe obrazki, które jak się dla nich się okaże będzie stawiał bardzo duży opór utrudniające funkcjonowanie życie dla mnie w tych pierwszych miesiącach obecności na nowym kontynencie no to jak to jest Polacy pod wpływem tych nowych warunków tak jak pan mówi także jeśli chodzi o środowisko naturalne, ale także jeśli chodzi o kulturę, jaką się spotykali na nowym kontynencie w jaki sposób obyczajowo ewoluował, jaki to miało na nich wpływ właśnie pokazujemy na wystawie zdjęcia Marianne Katarzynę w warszawskich, która świetnie uchwyciły zbyt tę rewolucję w kulturę, z którą przynieśli tę, z którą przyjechali przybyli na miejsce po Polacy my też przyzwyczailiśmy się do mówienia o emigracji jako migracji ludzi przybywających z 1 miejsca na drugiego miejsca, ale faktycznie razem z tymi ludźmi migrują obiekty przedmioty w kultura język przyzwyczajenia obyczaje tradycje tak dalej można by wymieniać się przynajmniej jeszcze trwa kilka takich takich elementu, a okazuje się na ministrze, że tak naprawdę niewiele z tego co mieli ze sobą mogą przydać się na na miejscu jest taki jedno zdjęcie wspaniałe pokazująca parę klęczący psia takimi ziemnym kopcem rodzaju mrówek występujących w Ameryce Południowej para klęczy przed tym kopcem taki sposób, jakby klęczała przed jakąś kapliczką to jest sytuacja, która wraca pokazuje w jaki sposób pierwsi osadnicy próbowali sobie poradzić, że mrówkami, które stanie były zniszczyć się kilka miesięcy całą plantację doprowadzić do do katastrofy budowlanej wart całe całej kolonii, a ponieważ drążą bardzo skomplikowana i głębokie podkowy i niewiedza brak doświadczenia związane z ze zwyczajami tych technik opadów bez musiała tych ludzi do wykorzystywania tego doświadczenia, które przywieźli ze sobą gra oczywiście w swojej bezsilności MOKiS okazywało się bezskuteczna na szczęście w dla wielu z nich pomocą okazywała się rdzenna ludność Ameryki Południowej, która właśnie tę mądrość to doświadczenie podszedł dała mi, iż wielu sytuacjach zupełnie bez bezwarunkowa no i pomocy grupom pierwszych osadników w dialog z tymi zdjęciami dokumentami rodzinnymi albumami z Argentyny Brazylii zebranymi w tym projekcie czekając na śnieg autorstwa Marianne Katarzyny wodzowskich chodzi literatura, czyli teksty stworzone przez Urszula Zajączkowska poetka botaniczne i artystka, jaki z tego wyłania się dialog powodem, dla którego zaprosiliśmy Urszula Zajączkowska do co do tej wystawy był fakt, że niemożności posługiwania się językiem humanistycznym przy tego rodzaju w wystawie to znaczy z zdaliśmy sobie sprawę z ograniczeń, jakie niesie ze sobą coś między krajami historyczne SN, które średnio opisuje zjawiska społeczna polityczna, ale nie jest ta nie opisać się w głębi i złożoności relacji między człowiekiem, a przyrodą wystawę podzieliliśmy na kilka rozdziałów, które odnoszą się do zjawisk naturalnych charakterystycznych nie dla kultur ludzkich, ale generalnie dla żywych organizmów zamieszkujących planetę Żenia w związku z 2, z czym zrezygnowaliśmy właśnie z tego klasycznego opisu kolejnych rozdziału a, zapraszając Ula, która gdyby, skupiając się na znaczeniu zdjęć przygotowanych przez Senat Katarzynę i Marianna Wąsowski, a starała się by zniknąć podpisy pod niższe płaski i przekaz i płaskim mam tutaj na myśli ten trójwymiarowy przekaz i wydobyć na wieś właśnie te rozedrgane te trudne do opisania relacji, które są czasami jakimiś naprawdę drobnymi mikro powiązaniami twa, a strzelającymi między też takim chaotycznym fizycznym doświadczeniem myślą emocją, która towarzyszy nam przy przekraczaniu jakiejś kolejnej granicy nieznanego i myślę, że właśnie takiej umiejętności wrażliwości udzielenia zjawisk między świat ludzi i nie ludzi, gdyby wspaniale uzupełnia materiały wizualne przygotowane przez fotografki skrzynka, którą zrekonstruowano na potrzeby wystawy co takiego skrzynka czy instalacja, która nawiązuje do skrzynki Łada jest z kluczem do odczytania tej wystawy zresztą znajduje się w tej pierwszej części którą, którą mamy wchodząc na wystawę to nawiązanie do bardzo ciekawego niepozornego, ale rewolucyjnego odkrycia Nathaniela Basią Warda brytyjskiego lekarza 2 z prywatnego zainteresowania botanika, które wielokrotnie podróżował do zamorskich kolonii brytyjskich w niektóre całkiem przypadkowo odkrył, że jeżeli zamknie się roślina w szczelnie zamkniętym naczyniu, a to wykształcą się w środku odpowiednie warunki, które pozwolą rosnąć rozwijać się rośliny bez konieczności tutaj zewnętrznej ingerencji człowieka bez konieczności podlewania i dbania o to co znajduje się się tak właśnie została tzw. skrzynka Warta, która została opatentowana w połowie dziewiętnastego wieku już 1800 pięćdziesiątym pierwszym podczas pierwszej wielkiej światowej wystawy w Wielkiej Brytanii rządzenia została zaprezentowana okazała się niezwykle atrakcyjne wynalazkiem dla rozwijających się firm plantator kich, ponieważ umożliwiała przenoszenie sadzonek roślin między kontynentami, a jeszcze dosłownie w kilku słowach, bo powoli czas się nasze antenowe kończy co zobaczymy w przestrzeni poświęconej działalności fundacji biuro w wersji ta PiS Fundacja Universitatis chce zaprosiliśmy do projektu z kilku powodów pierwsza pan jest to Fundacja, która zajmuje się badaniem ochroną i fauny flory występującej w Ameryce Południowej taki nadrzędnym zadaniem fundacji jest zbudowanie pierwszej prywatnej badawcze placówki i postaci rezerwatu Kolumbii i to, o czym Fundacja zajmuje się na co dzień to badanie skupisk storczyków, która traktuje jak rodzaj biomarkerów, pokazując SEK stan ekosystemu, w którym żyją są rośliny, która aż niesamowite sposób przystosowują się do zmiennych warunków do nowych warunków opanowały one wszystkie szerokości geograficzne poza magazynami, a i, które mogą stanowić dla nas jakąś symboliczną nadzieję przetrwania katastrofy oczywiście są to organiczna, która wspaniale współpracują z otoczeniem ze środowiskiem, które żyją już bez przemocy bez rzeź zbędne chciwości bez czerpania z środy więcej niż potrzebują i jest to też ten jeden z kluczy do 2 do sukcesów, jakie jakie, jakim charakteryzują się powstałe w wyniku przekształceń ewolucyjnych i to właśnie w to symboliczne w zestawienia za ludzi i roślin ma właśnie zwrócić naszą uwagę na współistnienie budowania jakiś nowy cesarz partnerskich relacji ze środowiskiem naturalnym, czyli wystawa Tim ex jest wystawą Eco pod wieloma względami wpisującą się też w nią dyskusję na temat skutków antropocenu, ale też ekologicznej odpowiedzialności muzeów tutaj ciekawa informacja architektura wystawy została przekształcona z elementów poprzedniej ekspozycji, czyli Carbo landu bardzo dziękuję Maksymilian Bochenek pełnomocnik do spraw programowych muzeum emigracji w Gdyni i kurator wystawy klimat był gościem kultury osobistej ustawa będzie otwarta do 31października dziękuję bardzo, ja dziękuję też Pawłowi Wiśniewskiemu za pomoc przy przygotowaniu programu teraz czas na informacje w TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA