REKLAMA

Jak brzmi wiersz Cypriana Kamila Norwida w jęz. arabskim?

Los Polandos
Data emisji:
29-06-2021 22:00 (Powtórka: 09-11-2021)
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
48:58 min.
Udostępnij:

Gościem jest Abdesellam Mezereg, poeta, tłumacz, z wykształcenia filmowiec, który większość życia spędził w Polsce

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
los Polandos, czyli niepolski punkt widzenia słuchamy Radia TOK FM wieczór Radia TOK FM przyszedł czas na program los Polandos, czyli niepolski punkt widzenia dziś naszym gościem jest pan Abdel Salam bez nerek dobry wieczór dobry wieczór zawsze na początku naszego programu pytamy naszych gości tak samo jest ciągle to samo pytanie od 10 lat, gdzie się pan urodził ja jestem z pochodzenia algierskiego inaczej urodziłem się Angeli no no, czyli no a gdzie chcecie, ale jeżeli się pan Rozwiń » urodzeń nad temu tak, w którym miejscu w jakim mieście miejscowo, że ja różnią sią takim wspaniałym mieście śródziemnomorskim takim na 360 km na wschód od Algieru Tosię nazywa dziś, że po polsku to pisze się 1 i je dawniej też nazywały dzieli z czasów okupacji francuskiej, a teraz wróciło do do starej nazwy swojej właściwie tak proszę opisać to miasto jakich, jaką wygląda bowiem takie było w skrócie leży nad zna nad morzem Śródziemnym to jest region wie pan wspaniałe górskie są góry atlasu polskiego, który wpadają prosto do morza Śródziemnego ze wspaniałymi klifami morskimi plażami powiem panu taką ciekawostką, że to ten kawał Wybrzeża, gdzie leży moje miasto się nazywa wybrzeży Szafirowej i ciekawostka jest taka, że to nazwano do mnie ktoś inny akt kontroli Vivaldi, który był tam bił na kurację tam i po prostu tak był zauroczony tym zakątkiem świata, że nadał mu nazwą Wybrzeże szafirowe niektórzy nawet twierdzą, chociaż nie jestem pewien czy to, że jego tam 4 pory loki roku przepraszam były zainspirowane jego pobitym tam właśnie w ciekawe jak pan pamięta dzieciństwo młodość spędzone w tym mieście czy jak pan spędza wolny czas to znaczy wie pan plusy i dowody od marca do września szkoła wie pan te wypady w góry, bo mamy również dom w górach także także bardzo wspaniałe dzieciństwo nie najbogatszy wie pan, bo jednak Algieria moje dzieciństwo to było zaraz po odzyskaniu niepodległości przez Algierię po 130 latach okupacji okrutny życia to powiedzieć okupacji rosyjskiej i inny po prostu nie byliśmy wie pan bieda jak to taki kraj wychodzi z takiej wojny prawie 8 letniej wyzwoleńczej to jednak trzeba było jakiś czas, żeby się odbudować, a proponowane, a co pan a kiedy bardzo szczęśliwy przed czasem na tak ale kiedy pan mówi bieda albo trudne warunki to co to oznacza naprzód nie wiem czy nie było jedzenia albo było mało jak co znaczy bieda proszę poseł względem Algieria wie pan nigdy nie zazna głodu AG jest zasobnym kraju bardzo zasobnym kraju natomiast by pan chodzi o o ty tak powiem ubrania tam prawda przemieszczania się do szkoły nie było to takie łatwe takiej ewidentnie tak szczególnie przy wielodzietnych rodzinach także tak jak w moim przypadku dziewięciorga dzieci wie pan to nie jest taka prosta sprawa tak wiele osób wtedy myślała o tym, żeby emigrować zarobkowo za granicę jak to wyglądało czy raczej nie będzie, a wie pan wtedy była tak usystematyzowane, gdyby je imigracja z Francuzami, ponieważ potrzebowali dużo rąk do roboty ze swoich fabryk samochodów do swojej tam prawda kopalni tam na północy Francji i ściągali siłą roboczą zajęli, ale tak naprawdę wtedy jak do lat dziewięćdziesiątych Algierczycy wyjeżdżali na wakacjach nikt nie miał zamiaru zostać tam żyli dobrze tak czy także ich nie było takiej potrzeby powiem szczerze no a jak pan jak i w jaki sposób pana życiu tak się zdarzyło, że pan się znalazł w Polsce ja powiem tak ja zdałam maturę wie pan 78 piątym roku i taki konkurs, ponieważ interesowała się teatrem kinem itd. taki konkurs na studia reżyserskiej za granicą Niemcy zaprezentowała swoją kondycję kont, na które miał jeden z 5 osób który, którzy je jak, który wygrał ten konkurs i zamiana przyjazdu na studia reżyserskie gdziekolwiek ta prawda, bo nie było wiadomo no natomiast pod wpływem jak gdyby filmowi pole polskiej szkoły z kolegami, którzy ze mną zdali ten ten konkurs chcieliśmy koniecznie, żeby zrobić się, że tak powiem studia w Polsce i konkretnie w łódzkiej filmówce Państwowej szkoły filmowej tam tworzy i tak też stało natomiast, żeby to przyjechać dołożyli do polskiej musiałam czekać 4 lata w międzyczasie po prostu scedowane socjologię na Uniwersytecie w Konstancji fach dzieli i podkomisji 1009. roku przyjechał na raty rzeczony stawia tutaj w Polsce no tak tak tak się stało została prawda pociąg uciekł po prostu rozumiem, ale czy powodem było to, że te filmy polskie Polska szkoła filmowa sprawiła, że pan uważa, że to ciekawy jest kraj interesujący może być dla pana w ogóle wie pan też polską bardzo bardzo miała bardzo duży, że tak powiem poważania ja powiem panu tak taką ciekawostkę pamiętam siedemdziesiątych czwartego roku, kiedy mistrzostwa świata tam w piłce nożnej w Niemczech ta tutaj referencje wtedy Polska w półfinale przegrała oczywiście moim moim zdaniem niesłusznie każdy może raczej i po prostu ja z kolegami byliśmy w takim i internacie tam byłam akurat to była dobił liceum i niektórzy nie mówimy ja, ale niektórzy koledzy to płakali ze złości, że Polska przegrała, a więc oprócz tego aspektu, gdyby już mieliśmy dużo mamy dużo informacji o polscy i tak naprawdę mam bardzo duży sentyment do Polski z je zjeść 1 powodu, ponieważ z tego co wiadomo Polska biła pierwszy kraj, który uznał algierski republiką Ludowo-Demokratyczną na świecie i z tego z tego względu jest taki duży sentyment do Polski przez Algierczyków to bardzo ciekawe co pan mówi, ale chyba świadomość w Polsce tego, jaka była historia Algierii jak przebiegała wojna z Francuzami to ta świadomość wiedza w Polsce już była bardzo niewielka tak to ci powiem także z czasów no no nieboszczki PRL powiedzmy, że odbyły jakiś taki wymiany tamy powiedzmy kulturalnych sporo wiedzy tam Polacy mają o to od tej algierskiej walki o niepodległość, ponieważ pan nasze losy bardzo podobne były i Polska przeciw polskim nie było AG i tam też nie było tam prawda i trochę podobni mamy również taki podobnie jak gdyby taki duch bojowy, że tak powiem o o swoją niezawisłość o swoją po prostu niepodległość i pod tym względem jesteśmy bardzo bardzo podobni do siebie proszę powiedzieć to jak się potoczyły pana los, kiedy przyjechał pan do Polski co dalej się z panem działo proszę powiedzieć już na co pierwszy rok wie pan to zauroczenie kompletny polską zderzenie tam prawda człowiek przyjeżdża zupełnie innym bagażem doświadczeń z inną my mentalność kulturą taki zderzenia nie powiem, że to było przebiegu łagodnym i rok języka polskiego, które były oczywiście obowiązkowy ten rok nauki języka polskiego wtedy jedynie studium nauki języka polskiego było włożyć tak, który istnieje do tej pory, ale wtedy był jedyny dla obcokrajowców wszyscy obcokrajowcy, którzy przyjeżdżali do Polski na studia jakiekolwiek to musieli jak gdyby obowiązkowo odbyć 1 rok i nauki języka polskiego oczywiście ten rok nie był ulic tylko powiedz mi nauki czystego trudność samego języka, ale również historii polskiej kultury polskiej tak dalej, tym bardziej że ja po tym, konteksty po tym, jak gdyby byłem przygotowany ten rok przygotowawczy tak do do przyjęcia do szkoły filmowej tak i po roku po roku języka polskiego oczywiście nauki języka polskiego by jechać do wakacji pan tak pamiętam to było koniec lipca sierpień i wróciłem tak gdzieś Niewiem dwudziestego tam zaraz potem wybuchły pierwsze zamieszki sierpniowy tak z tego co pamięta no i potem pan przyrząd ten cały okres, gdyby je Solidarności stanu wojennego potem ten okres transformacji dzisiejszego dnia także, a co pan wtedy myślał, kiedy pan wiedział, że stan wojenny wcześniej strajki jak pan myślał co się dzieje w Polsce jak pan wtedy odbierał no czy powiem także ja odbieram to, że no i jakby czas na zmiany, bo to, bo to biuro ochrony natomiast nie ukrywam, że ja się bałam, że dojdzie do jakieś po prostu krwawy interwencji tutaj w Polsce i powiem panu także Polacy naprawdę bardzo mądrze rozegrali także wszystkie strony, że tak powiem wtedy rozegrali to bardzo mądrzy bardzo mało ofiar było podczas tej całej powiedz mi ten okres, więc świadczy to bardzo, że tak powiemy wielkiej mądrości narodu polskiego no i tyle po prostu ja uważam, że to najwyższy czas, żeby zmiany jakiekolwiek nastąpiło to były takie trochę marazm mówili pod względem kultury jakieś inne tam sprawy było bardzo fajny, ale pod względem gospodarczym było nie do pomyślenia wie pan, żeby stało się na ulicy gdzieś tutaj w Polsce i po 15 minutach czy pół godziny brać godzinę dopiero jakiś samochód rozklekotany przywieziono także to nie było na miarę jak gdyby kraju europejskiego i 3 udało się panu skończyć te studia w 2 ja jestem absolwentem wydziału reżyserii 80 ósmego roku natomiast od razu podkreśla, że nie pracowała w swoim założy powiem panu, dlaczego no od, ponieważ tutaj w Polsce nastąpił ten okres tak powiem transformacji i jakie to mówią pan bawiła się dobrali się do sztuki wśród fal gier wybuchła jak gdyby wojna domowa wie pan, która trwała prawie praktycznie tysięcznego roku, a więc ja wróciłam musiałam wrócić do Polski wyjechałam mienia przesiedlenia do Algierii GH wróciła potem po roku czasu, bo tam wybuchły pierwsze zamieszki myślałam, że znajdą jakiś taki spokój w Polsce administracyjną trzeba było walczyć codziennie ażeby zapewnić rodzinie jakiś godziwy byt to a to proszę powiedzieć co pan co pan robił, żeby zrobić narzędzia robią wszystko tylko sztuki wie pan o ikonie sztuki, bo po prostu nie było szans, bo jak się ma pusty brzuch to w sztuce Sony myślę proszę pana także także po prostu parała się różnymi procesami taka, żeby zapewnić minimum rodzinie oczywiście to się udało wychował wspaniałych dzieci córka jest China także szanownych obywateli Polski także także jestem zadowolony z tego, a o jak gdyby poświęciłam swoją karierą rodzin o tak można to w skrócie powiedzieć proszę powiedzieć w jaki sposób, kiedy jak rozmawiał pan dziećmi Algierii, czego one chciały dowiedzieć, czego pan chciał żeby, żeby dzieci dowiedziały proszę o tym opowiedzieć ja nie narzuca się to jest pierwsza moja zasada dzienne nie narzuca oczywiście moje dzieci tam ze same od początku zbliżały się mają wielką rodziną chwalili nie tylko zresztą, bo mamy rodzinę w stanach i Francji również i po prostu pragnęli tam wjeżdżać do Angeli oczywiście podczas tej czarnej dekady jak to nazywamy palili lata 90 ty to nie biją nam dane bo, ponieważ terroryzm na wielką skalą tę tragedię, a więc dzieci nie mogliśmy wjechać w ogóle zresztą nie mógłbym po prostu zaryzykować życie własnym rodziny tak, a więc dopiero moje dzieci wyjechały do do pole do Algierii tam w 2000 trzecim roku pierwsze rasy spotkali się ze całą rodziną prawda poznały je miasto region może oczywiście je byli zachwyceni są zachwyceni tak nie jeździmy tam regularne parę razy potem jeździliśmy teraz dzieci moje założyły swoje rodziny, a więc w zresztą w dobie koronie to wielu to jest bardzo o po prostu niemożliwe wyjazdu jest zamknięta ja po prostu ale kiedy pan dziećmi rozmawiała Algierii to chciał pan mimo wszystko, żeby one jakoś nie trochę kultury algierski albo historii traktowały tak jakby to była ich właśnie ta najważniejsza kultura czy raczej skupią się pana w Polskiej kulturze historii sztuce powiem tak, że jak, gdyby grą jak gdyby tego wychowania dzieci spadło na żonie tak, ponieważ pracowała żona, że nie pracowała do do czasu jak córka, która jest młodsza nie zdała matury na absurd każda matura to żona poszła operacja jest ten cały okres jak gdyby byli jak gdyby były i to oni moje dzieci były powody jak gdyby wpływem żony bardziej niż mnie natomiast tak jak pan podkreśliłam nie narzucam nikogo nikomu tam cokolwiek oni wiedzą, że mają drugi kraj wspaniały kraj i mają tam wielka rodzina, która ich kocha także mamy jakiś kontakt mają także z rodziną także także, a proszę powiedzieć mówią płynnie po arabsku niestety nie ja mam do siebie bardzo duży żal, że ja nie nauczyłam i Hani języka arabskiego ani francuskiego, ponieważ jak wie pan Langer jest krajem takiego wspaniałego dualizmu język wielu także płynie mówimy po arabsku literackiego po francusku również mamy różne dialekty lokalny tak oprócz tego jest język berberyjski to tonów mieszkańców Algierii prawda przed tak powiem islamizacji to bardzo ciekawe to jest niesamowitej dla ludzi w Polsce byłoby bardzo interesujące tylko proszę nam jeszcze 1 rzecz powiedzieć tak dziwny dziwna relacja z kulturą dziedzictwem francuskim, bo pan na początku rozmowy powiedział po prostu, że ten czas, kiedy frank Francja sprawowała kontrolę nad Algierią pan mówi, że to była po prostu okupacja krwawa okupacja jest okrutna upłaz pan pierwszy komory gazowe tobie palili i to jest kłamstwo, że posłuży teraz mówią, że one przy do tej pory nie przepraszają na tym tle są bardzo duży taki powiemy powiedzmy okryty konflikt, bo nie chcą przyznawać do swoich, że tak powiemy Tychy kryminalny tej kryminalnej przyszłości palili tak oni wojna Angeli to raczej napad francuski nastąpił w 1900800 trzydziestym roku do tego okresu wie pan robił takie podróżnik niemiecki w tej chwili nie mogą przy przywołać jego nazwiska, który był twardzieli i mówi tak, że tuż przed roku jak gdyby najazdem francuskim że, że 3 miesiące i fal dzieli jeździł z dużo dzieli, ale nie spotkał człowieka, który nie umiał czytać pisać to tak, żeby pan, że tak Algieria, która była wtedy pan morza Śródziemnego, jeżeli chodzi o żeglugę tak, bo Algieria panowała nad całym basenem morza Śródziemnego drzwi wielkie bitwy pod nową erę ta bitwa chrześcijańską muzułmańska, której Flota angielska stanowiąca wtedy trzon jak gdyby te floty muzułmańskiej kręgosłup tej floty muzułmańskiej została zniszczona Francuzi wykorzystali ten moment i po prostu wiedzieli, że Algieria jest w tej chwili bezbronna, bo Flota jest zniszczona i był na pierwszy napad tak ci zresztą pan Emira dekadę wojna wojna, że tak powiem wyzwolenia trwała nieustannie do podległości co rusz to jakiś jakiś powstanie co rusz jakiś powstania zresztą taki powstanie Emira dekodera, który był pierwszym powstaniem ciekawostka jest taka, że Emira dekadę to jest taka postać powszechnie szanowano historii w ogóle świata i zasłynął szczególnie tym wie pan, że być będąc na azylu tam Damaszku zapobiegł krwawej wojny między je 2 społecznościami ówczesny ówczesnej Syrii bez z jej chrześcijańskimi Maron mitami i różami i ciekawostka jest taka proszę pana, że Kamil Cyprian Kamil Norwid w jaki Polski poeta napisał takie swoje mat, który się nazywa Emira Abdel Kader Damaszku, jeżeli pan pozwoli w, jeżeli pan pozwoli oczywiście to to przeczytam po polsku ja zrobiłam taki tłumaczenia bardzo dobry moim zdaniem w moim mniemaniu tłumaczenie języka rawski, jeżeli pan pozwoli to przeczytam panu ten po, proszę bardzo, bierzesz oczywiście, proszę bardzo, już momencik przeczytam po polsku proszę pana, jeżeli pan pozwoli jego siły, że przełożenie język arabski może mogę tak, proszę bardzo, oczywiście do Emira kariera w Damaszku współczesnym zacnym oddać cześć to jakby cześć Bożej prawicy i sercem dobrą przyjąć wieść tę jak w duchu Dziewicy, więc hołd Emir przyjął daleki któryś jak Purple Boże jest nie fuzji sieroty i muzyka leki zapis o tobie jak chrzest Bóg 1 rządzi wieku w jaki nikt nie pomierzył jego Łask chcę to rzuca Zając świecki, a gwiazdy w ostrych zmian blask i mogą w ten ci wstąpić się z siebie Nawalny sądów jadący dzień bo kto mu nie podał, kto ziemię, kto jemu światło dał lubicie, jeżeli w zachwyt miliony ludzi, jeżeli Drzewiecka film niewinny, a jeżeli dziecko co się buzi ten sam jest dług nie żaden inny tonami od 2 twój niech będzie szerszy niż Dawidowi cedrów las, bo z klubów magów Cichy tyś pierwszy są konie swego dusza wówczas Cypr Ian Kamil Norwid napisał to w 1800 pięćdziesiąty szósty chyba rok i teraz, jeżeli pan pozwoli przełożenie języka rozliczeniu za niesienie wręcz przeciwnie to fascynujące proszę teraz przeczytać po arabsku to to jest moje tłumaczenia tego wiersza ile ani Abdelkader firmę ile surowca Chadam Astrid Heya Cage leżeli na alimenty hali pisma u Lecha Morusa film ida KOR-u Hel audycji pierwsze imię kadra co kabel ja, a rumień była, więc chemia tak jak inni kadrą Rossmann ma Julia cena łoju wahania co nie jest rudery tak jak i na laurach WL haki mundur Gazel fala oddaliła się raz Matyi i nasza tajna fachowo Ela dół, a dużo Mie SZ i Popka głosy odparła koszyku za pieją z PiS sobie są fetyszem Wola numery KUL armia scenę łamali konno mury oddala po ich domu inna firma Corina firmy i radary Beria o tych lig na cechami inną i urzędu dla chorób ucha Liberia wielce Kun krain metryka ten kult Hey metrykę Karima tu ustalą min aberracji dały MF NK mi będzie mu kilka euro ma co ma sens ma to jest przełożenie tego wieszcza własny świadczy o to o wielkości je tego Emira tylko Dera, który wie miał wielki poważania, choć z tego względu zje ochronił taki wielki, że Rosji, czyli po prostu zagładą chrześcijan w chwili to jest niesamowite to co pan opowiada, bo o tym ludzie w Polsce zazwyczaj wiedzą, a to, że Cyprian Kamil Norwid jeden z największych polskich poetów był zafascynowany postacią Emira Abdelkader to jest taka historia, która na pewno by zaciekawiła wielu ludzi w Polsce zastanawiam się jak wiele rzeczy w historii polskiej historii Algierii też takie, których moglibyśmy się nawzajem od siebie uczyć, ale właśnie przy tej okazji muszę pana zapytać czy było także w będąc w Polsce pan nie wiem oglądał telewizję czy słucha Radia czyta gazety miał wrażenie, że no o Algierii albo w ogóle o krajach tamtej części świata mówi się w sposób stronniczy albo w sposób taki uprzedzony miał pan czasami takie wrażenie proszę pana tego nie było się tam tego nie było ja panu powiem tak, że nie wiem czemu nastawienia, gdyby mediów szczególnie media bo, bo jak się rozmawia z z Polakami tak z osobna to wszyscy wiedzą, że mają również w krajach arabskich i szerzej mówiąc w krajach muzułmańskich wielkich przyjaciół jak panu wiadomo krajem muzułmańskim nigdy nie uznawał rozbiorów Polski Szlachta Polska wzorowała się na ubiorze nawet tak słynna Polska Kanada latem ten miecz tak też nazywa chyba kara bez takich rad dla to jest wzorowane na Miedź Horowski i związki polskiej z krajami arabskimi krajami szerzej muzułmańskiej szczególnie kramy irackim mi nazywany nazywaliśmy polską Lechistan i Lechistan miał wielkie poważanie wśród, gdy wśród Arabów wśród muzułmanów tak i nie było nigdy jakiś takich konfliktów z Polakami nie było firmy Polski w latach sześćdziesiątych szczególnie lata 78 dziesiąty mieli bardzo duże wzięcie w krajach arabskich ja pamiętam jak wróciłam jak biją na wakacje któregoś razu tam dzieli tam Polacy budowali u mnie tam moje myśli tam z moim miastem, a konstytucyjną budowali kolej i tam było całym miasteczku pola Polaków także także Budimex wie pan taki w jaki firmy polskiej Mostostal naprawdę zaznaczały mocno swój powita to zaczęło zanikać proszę pana po tym okresie transformacji jak gdyby Polacy zapomnieli, że jeżeli jednak ja jeszcze nie dziwię proszę pana, jeżeli media teraz mówią o ludziach, którzy walczą o swoją niepodległość swoją niezawisłość mówią terrorystami to proszę pana no, o czym mówimy no tak, że także Polacy, którzy słynęli z tego że, że są bili nie wiem czy teraz takie tak jest prawie mieliśmy za wolność naszą własną to było hasło Polaków niestety to niema absolutnie żadnego przełożenia w dzisiejszych czasach wręcz odwrotny Polacy bez żadnego powodu mówią media w Bojanie mówiono o Polakach media rozpowszechniają taki taki kłamliwy niczym nieuzasadnione napady na nano na naj no wie co na islam na naradach na wszystko co jest innym no nie zostawiają w każdy może razi nikogo i pomału tracę tych swoich przyjaciół to baza cały świat wie pan robi biznes krajom arabskim tak mają to są kraje bardzo zasobnej surowców i cały świat robi z nimi biznes Polacy oddali liścia może też zaczynali zaczynają pomału wracać, ale to będzie bardzo bardzo ciężko, ale ona zyskać także uzyskać już Sobiło tak tylko pan mówi, że to przez tak przez ostatnie lata ma pan wrażenie że, że pojawiło się takie negatywne odczucia wobec Arabów muzułmanów tam czy to ostatnie lata ma poważnie, że czy to od lat dziewięćdziesiątych się dzieje, kiedy się zaczęło zmieniać nastawienie Polaków od lat od lat dziewięćdziesiątych pomału nastąpił też, gdyby powiem panu tak krótko mówiąc przedtem zachód zachód kraju, który jak, gdyby je należy kulturowo do tego Zachodu w tym Polska po tym okresie transformacji miał tzw. czerwony wróg tak był czerwony lub proszę pana nie już czerwoną wróg przestał istnieć prawda po roku 1991 no powiedz, kiedy Niemcy chyba się zjednoczyły czerwony w Rybniku prawda trzeba było znaleźć kolejnego wroga, więc zimą dróg i wszystko wie pan jest takie takie prowadzą Jerzy kończy się 1 taka powiedzmy afera następny następna afera i tak wkoło Macieju tak, a wie pan nie jesteśmy, jeżeli mówimy o terroryzmie muzułmanie są pierwszą ofiarą tego terroryzmu, bo muzułmanie są nie zgadzają z tym co robią różne grupy terrorystycznej, który nie wiadomo jakich usługach działają, bo na pewno nie działają na tak powiem w imię islamu, bo to, bo to jest wykluczony znam jest od tego daleko daleko daleko od tego no i rozpowszechniają takiej opinii Conley nieprawdziwych obiegowych taki najlepiej to wejść przeczytać o tym jutro w islamie przytacza dopiero po prostu jak i ludzi ludzi wie pan w tej chwili nie mają nie mają własnej opinii, czyli media śpiewają tak to ludzie mówią tak mną akt codziennie kilkadziesiąt razy słyszeć wprowadzić na różnych stacjach radiowych telewizyjnych to samo to w końcu zaczyna wierzyć, bo tak, a raz w oświacie silniki, a w takich sytuacjach to co pan czuje, kiedy pan słyszy np. właśnie, że wszyscy muzułmanie to terroryści albo podobne rzeczy to co pan czuje czy pan się tym denerwuje czy i są wcale nie denerwuję, bo ja przywykłem do tego natomiast wszystkie emocje mam proszę pana wszystkich odsyłam do to takiej książki wie pan taka była taka zakonnica, która nazywa Karin Armstrong tak Karina stron i to była zakonnica jest specjalizuje się to nałóg już tak powiem porównawczych takich religii różnych religii szczególny tych 3 religii tzw. monoteistycznych judaizmu chrześcijaństwa islam ona napisała taką książką w zasadzie 2 takiej, gdybym chciał, żeby ludzi na czytanie i zrozumieli na czym polega istota terroryzmu i jakie jest jakieś, jakie są różnicy podobieństwa między tymi 3 religiami pierwsza książka historia Boga, która mówi o tych 3 religia oczywiście o początku powstawania pojęcia Boga tak dalej historia prawda i do tych 3 religii monoteistycznych taka nauka porównawcza bardzo ciekawa książka, a druga książka tej historii terroryzmu i tam pan jak zobaczy pan to niestety no to toczyli z terroryzmem to nie muzułmanie wymyślili tylko zachód tak pro także historia jest po prostu prawdziwa tak nie chciała tylko szukać i znaleźć no tak, ale musi musi ludziom chcieć szukać muszą być zainteresowani skoro takie jak pan mówi, że ludzie nie mają swoich poglądów tylko akceptują bezkrytycznie to co widzą czy słuchają to nawet nie będą sięgali po książki obawiam się chciałem przy okazji rozmowy z panem zapytać czy kiedy pan przyjechał do Polski czy miał pan takie wrażenie, że po, że polskie społeczeństwo społeczeństwo religijnym nie zauważył pan jest dużo kościołów albo, że ludzie często chodzą do kościołów czy czy widział pan to atak proszę pana ja to zauważyłem i dziwiłem się dzieje ludzi tak mówią komunizm komunizm Attyli zbudowali kościół w czasie tego nie komunizmu, że po prostu wielkich znaczy więcej kościół nigdy chyba ani w budowaniu historii Polski tak tyle kościołów oczywiście życie Polaków jest przesiąknięty religią, bo na każdym kroku są po prostu, jakie się powiązania z religią tak różnie tam prawda komunia bierzmowanie itd. więc bierzmowania czyta bierzmowania tak tak mówi bierzmowania komuna itd. to wie pan się jest to wszystko to żołnierza w krajach tak prawdziwie komunistycznych takich rzeczy żołnierza w Polsce jednak jakieś swobody religijne były Polacy oczywiście przywiązanie do ligi to jest ratunek przed tak powiem unicestwienie narodowości i po prostu osobowości i dlatego Polacy, gdyby wyszli z tego całego suchą nogą po 2 przez ten cały okres komunizmu te, jakby taka dziura była, ale oni nie stracili swojej tożsamości narodowej nie stracili swojej kultury swoje Religi i powiem panu tak, że jest to samo w przypadku wiedzieli, że 130 lat, gdyby nie religia, gdyby nie religia to byśmy chyba bili dzisiejszego dnia Francuzami proszę pana i być może nawet chrześcijanami ta, tak więc religia którzy, która była w życiu codziennym ochroniła Algierczyków przed utratą tożsamości narodowej i kulturowe, a czy spoty spotkał pan pewnie spotkał pan w Warszawie w Polsce ludzi z Algierii czy między nimi są jakieś relacje czy tworzą jakieś nie jest stowarzyszenia próbują związki czy silne są relacje czy raczej jako osobno funkcjonują w Polsce ludzie Angeli pan osobno natomiast niedawno chyba wyszło jakieś jakaś inicjatywa, żeby kiedyś pan z czasów komunistycznych tobie i związek może algierskiej również była ta prawda polsko to jest stowarzyszenia przyjaźni polską, a angielskie nie wiem czy teraz to wszystko istnieje, bo ja Jan słyszałam o tym, żeby nadal funkcjonował natomiast gdy jest pomału reakcji Wit reaktywacja tego tego wszystkiego, a więc pewnie niebawem będzie je stowarzyszenia Algierczyków w Polskiej w Polsce polscy, bo wie pan oprócz mamy teraz dzieci wnuków tak także ta nasza społeczność się jest coraz większa, więc jakaś organizacja pewniej będzie musiała nastąpić żebyśmy, chociaż poznali się nawzajem i te święta wielkiej święta byśmy obchodzili razem tak jak robią inni inni inni społeczności inny kraj tak dobrze czy w ogóle dużo jest osób z Algierii w Polsce wg pana miesiąc wydaje, że jest sporo tak sporo nie mam takie klarownego obrazu jak co do statystyk, ale sporną no mi się wydaje, że szkoła 5000 na pewno jest tak pierników z dziećmi tak ze swoimi tak powiem potomkami, kiedy rozmawiał pan ze znajomymi albo z rodziną w Algierii to, o czym, o co najczęściej pytali jeśli chodzi o Polskę co najczęściej pan opowiadał co było tutaj takiego by to okresy to okresy pan za czasów Solidarności jak jest żyjącą pomimo stanu wojennego wakacji no to to oczywiście pierwsza rzecz, jakie takie pytania, lecz wolę zależy, ale zapytali są 2 klubowe dresy tak Solidarność z Solidarity jak mówił mi powiedzieli Lech Wałęsa mówili rywale za no to wszyscy pytali się tam jak Tammy i chcieli tak naprawdę zaciekawienie słuchać, bo to bardzo dużo ich interesowało tak Algieria była związana trochę z krajami socjalistycznymi bardzo dużo relacji gospodarczych mieliśmy z byłymi krajami socjalistycznymi wówczas i po prostu nas interesowało no prawda po tym, tematy troszeczkę jak gdyby sieć mówiący nie były najlepiej najlepszą relację z Algierią polską w latach dziewięćdziesiątych i do tej pory są nieco takiej zakłócony nie są, jaki powinny mieć każdy może raz no tak, ale z drugiej strony, kiedy pan patrzy na Polskę to ma pan wrażenie, że Polska bardzo się zmieniła przez te lata co się najbardziej zmienił pan dużo mówił dzisiaj dużo pan mówi o tym trudnym bardzo ciężkim okresie w latach dziewięćdziesiątych transformacji, ale no to były lata dziewięćdziesiąte, a teraz przez ostatnie 1020 lat jak pan patrzy na Polskę to, jakie rzeczy z pana perspektywy najbardziej się zmieniły co się najbardziej zmieniło w Polsce Polska naprawdę poszła zrobiła niesamowity krok, jeżeli chodzi o gospodarkę także natomiast, jeżeli chodzi o tzw. sprawy kultury to miesiąc wydarzy w Rzymie ten nie ten poziom, jaki powinna mieć Polska tak trochę trochę jak gdyby ludzi biegających komend w tej chwili za sprawami materialnymi przede wszystkim, bo takie czasy są też strony te, gdyby duchowości mniej w tej chwili tak, jeżeli pan zapyta ci Polacy ślą zmienili powiem tak na pewno Polacy zmienili moim zdaniem skoro zdaniem pod względem mentalności stosunek pod względem stosunku do do innych Polacy są zmienili niestety najgorszy mieli lepszy lepszy taki po prostu podejścia do ludzi do innych kultur innych winy wyznał teraz to wszystko, gdyby trochę się zmieniło ja bym się nie dziwi, bo jeżeli bombarduje się ludzi w mediach takimi różnymi kłamliwymi informacjami to trudno sią spodziewać reakcji tak to bardzo smutne co pan mówi czy pamięta pan zdarzyło się panu coś takiego, że ktoś z panem właśnie jakiś sposób rozmawiał właśnie taki sposób nie nienawistny albo taki pełen uprzedzeń czy niechęci kojarzy pan takie sytuacje jak pan w takich sytuacjach się zachowuje to znaczy pani prawdę mówiąc ja nie spotkałam się z Zofia vany niechęci ze strony Polaków zdarzyły się taki taki pojedyncze incydenty, ale to raczej w ramach relacji ludzkich nie tak, że to jakiś inny jak czy to natomiast koledzy opowiadają, że mieli problem takiej prawda różnie typu na tle na tle rasowym religijnym ja na pewno ja miałam takiego takiego żadnego problemu tych typu staram sią mieć tak powiem w zgodzie z innymi tak nie stwarza sobie problemów ta tyle natomiast na pewno Polacy zmienili zmienili Seana nie wiem no w moim mniemaniu, jeżeli chodzi o względy tak powiemy chociażby nawet moralność jest inna jeśli się przedtem pan przeżył lat chyba osiemdziesiątych pan wie jak to było jak jest teraz ta ta wielka Solidarność, czyli sąsiad sąsiada, że to było jakieś takie relacji com idealny tzw. tak takiej takiej fajnej tego w tej chwili nie ma nie ma albo albo jest bardzo ma tak, ale jak to wygląda w praktyce chodzi panu o to, że naprzód nie wiem, gdyby co się stało tobym poszedł pan do sąsiada po pomoc czy raczej właśnie poszedłby pan pomocy osoba na ulicy zapytałby pan czy czy chodzi o takie sytuacje nie rację tu akurat ludzi spieszą z pomocą ani na powiem nic złego na ten temat, ale na inne nie wie, jakie taka atakami pan tak smutno się jakaś taka nie zalega taka taka zawiść taka tak miesiąc wydaje, że Żydzi wyrobili sobie takiej taki no taki zły takiej powiedz mi je na dziki takie i to jak się rozmawia z ludźmi tak z osobna no to wspaniale to niema żadnego absolutnie problemu spieszą z pomocą prawie nie ma absolutnie żadnego problemu w bardzo to jest ciekawe czy pan mówi Eliza tkwi już wie pan być może dużo czasami być może uzewnętrznia mają tego co nie mają tak naprawdę co nie tego co jest szczególnie czują tak, że mówi co sza wręcz myśli być może zupełnie odwrotny ale, ale raczej Polacy nacji Polacy są miło narody i jest bardzo uprzejmym i gościnnym to trzeba powiedzieć tak, ale każdy z osobna ma swoje taktyki jego problem tak ogólny takie wrażenie duży pakiet to jest to jest miły naród tak zresztą, gdyby było inaczej na pewno mnie nie było w Polsce tyle lat w Tychach, a co pan co pan teraz aktualnie robi zawodowo pan ja od ja pan to znaczy jestem bardzo dumna tłumaczy jestem tak z Czech języków tam robią tłumaczenia różny natomiast ja biłem tłumaczył również w Iraku misji polskiej w Iraku nam nawet mam zaszczyt być z odznaczony przez polskiego prezydenta gwiazdą Iraku tam miałam 7 zmian tam w sumie tamtymi Iraku wśród 2 tysiące szóstym roku wróciła z Iraku i od tego momentu pracują w dziedzinie tzw. stolarki otworowej, czyli to jest związana z z na początku to miałam z kolegami firmę na południu Francji w Cannes konkretnie przez szereg lata były, że sprowadzaliśmy je, że tak powiem polskich no montażystów itd. pracowników do firmy francuskie, a potem wróciłam do Polski i zaczęłam pracę jako handlowiec tłumacz w różnych firmach, które je produkują stolarka otworowa okna drzwi rolety bramy itd. teraz pracują zacne firmy nie powiem 9 biur reklamy zacne firmy także jestem kierownikiem, jakby grzało francuskiego też się w muszę panu powiedzieć, że bardzo pana życie jest fascynująca, ale muszę dopytać o 1 rzecz jak to jest czy jak pan, tłumacząc wiersz Norwida na język arabski, a na liczy pan na to, że uda się np. gdzieś wydać nawet w Algierii taki wiersz albo w ogóle jakieś tłumaczenia Norwida czy pan zrobił, dlaczego pan przetłumaczył wiersze Jana co tak panu powiem takie przepraszam, że jeżeli pan chce widzieć to wie pan Jaś w 1960 siedemdziesiątym szóstym roku został wybrany najlepszym młodym poetą Hager chili piszą wiersze w języku arabskim, który nie bardzo trudny to jest Janowski jest bardzo bardzo trudno, bo to jest poezja całkowicie rymowane oparta na określonych zasadach powiedziałbym matematycznie i piszą wiersze po arabsku do tej pory je także nie to tłumaczenie te, gdyby było taki obowiązek moim obowiązkiem to tłumaczyć tak natomiast prawda jest taka, że ja jeszcze nieopublikowane poezja mam dorobek duże silnie, ale myślę o tym ten wiersz wie pan on zostanie przekazany instytucji Mira dekodera wydaniu takim pisaniem i widać, że tak powiem konieczny tak także to na pewno zostanie przekazany już jest przygotowany i przekazu, bo to jest tutaj umiera Kadyrow dzieli wspaniała wspaniała pojęta naszej rozmowy myślę, że bardzo wielu słuchaczy z ciekawością wysłuchały historii pana życia bardzo chciałem panu podziękować za to, że poświęcił pan swój czas na bardzo dziękuję za dzisiejszą rozmowę przypomnę wszystkim słuchaczom, że z nami był pan Abdeslam bez nerek bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję bardzo, pozdrawiam słuchać jeśli państwo chcą skomentować zapytać coś zaproponować zapraszam bardzo serdecznie do kontaktu z programem los Polandos, czyli niepolski punkt widzenia nasz adres to los Polandos małpa TOK kropkę FM los Polandos małpa TOK kropkę FM do usłyszenia za tydzień we wtorek po godzinie dwudziestej drugiej mówi Paweł Sulik Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: LOS POLANDOS

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA