REKLAMA

Od samodzielnej szkoły do autonomicznej uczelni

Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2021-07-01 08:00
Prowadzący:
Czas trwania:
09:36 min.
Udostępnij:

Prof. Hubert Izdebski, autor analizy: "Wrogie przejęcie edukacji. Niekonstytucyjne zmiany w prawie oświatowym""Szkoła ma służyć realizacji praw dziecka - prawa do edukacji, a nie realizacji praw kuratora czy władzy centralnej"

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
poranek Radia TOK FM ósma 09 trwa czwartkowy poranek Radia TOK FM przy mikrofonie Karolina Lewicka dzień dobry państwu raz jeszcze na kolejny gość prof. Hubert Izdebski Uniwersytet SWPS autor analizy wrogie przejęcie edukacji niekonstytucyjne zmiany wprawie oświatowym przygotowanej dla fundacji Batorego dzień dobry panie profesorze dzień dobry pani redaktor dzień dobry państwu pisze pan w tej analizie, że to co planuje Przemysław Czarnek to działanie etatystyczne centrali styczne Rozwiń » wręcz wrogie przyjęcie porządku ustawowego co tym bardziej zaskakujące, że jak pan konkluduje jako swoją specjalność szef ministerstwa edukacji nauki prawnik wskazuje prawo konstytucyjne rzecz jasna resort twierdzi, że wszystko to co proponuje jest w sprawie konstytucyjnym, ale pan udowadnia, że niekoniecznie, jakie są najbardziej podstawowe zarzuty wobec tych propozycji przedstawionych najczęściej na razie jeszcze tylko medialnie przez resort to nie są propozycje przedstawione medialne, bo również jest to starannie dość opisane w wykazie prac legislacyjnych i programowych rady ministrów, więc mamy tutaj do czynienia z uruchomieniem procesu formalnego procesu legislacyjnego, owszem, tutaj i to nie pan minister Czarnek tylko pan minister Piątkowski, który podpisał się właśnie pod dokumentem w wykazie, o którym mówi powołują się dach konstytucję na potrzebę realizacji przez co jest proponowane określonych zasad konstytucji, tyle że jest to propozycja bardzo selektywna co więcej odległa od tego co rzeczywiście konstytucji w tym zakresie, jeżeli chodzi o na koniec, bo do tego zachęcają, żeby nad tym się pochylić misją celem funkcjonowania szkoły zachęcają i mają określone rozwiązanie, które nam można powiedzieć, że nie jak się ma do tego co z konstytucji w tym zakresie można powinna się wyczytać no to kilka wątków, które pan porusza w tej analizie zacznijmy od tej wypowiedzi wracam do wypowiedzi medialnych Przemysława Czarnka o tym, że nie ma autonomii szkół, że ona ta autonomia występuje w jakim zakresie na uniwersytetach w szkołach wyższych tylko tam jest fetysz szacowana nieprawdopodobnie co pan na to z punktu widzenia ściśle formalnego w tym z jeśli chodzi o użycie tych terminów w konstytucji w ustawodawstwie to pan minister ma rację u niema w ustawach naszych czegoś takiego jak autonomia szkoły jest, ale niestety stosowana tylko wynikająca z odwiecznej tradycji uniwersyteckiej autonomia szkół wyższych tylko, że termin autonomia jest terminem, który występuje zarówno w obiegu prawnym prawniczym jaki, tym bardziej fachowym od niego specjalistów od szkolnictwa jako odpowiednik tego co prawnik nazwie samodzielnością i samodzielność szkoły jest czymś co powinno być 2001. wieku podstawową cechą szkoły, a nawet przedszkola i szkoły, bo mają określony cel działania i co więcej funkcjonują w ramach systemu edukacji, który zaczyna się od przedszkola, a kończyć się, bo taki mamy ciąg tych poziomów polskiej ramy kwalifikacji na doktoracie, czyli poziom ósmy i w związku z tym tutaj przeciwstawianie sobie szkoły, która w ogóle nie ma samodzielności, a o autonomii szkoły czasem od czasu do czasu można poczytać w orzecznictwie sądów administracyjnych takie coś jest, ale od samodzielnej szkoły do autonomicznej uczelni jest pewien ciąg, bez którego w ogóle znów nie może funkcjonować nowoczesny system edukacji edukacji narodowej o istotne wzmocnienie kurator oświaty chciałabym zapytać, bo pan pisze także wprowadzenie w życie tak sformułowanych rozwiązań dotyczących np. przyznania kuratorowi uprawnień o charakterze władczym w zakresie powołania dyrektora szkoły publicznej oznaczałoby ograniczenie dotychczasowych zadań kompetencji organów prowadzących szkoły, czyli przede wszystkim właściwych jednostek samorządu terytorialnego teraz samorządowcy oczywiście się burzą ponosząc lwią część wydatków na oświatę byliby pozbawiani jakichkolwiek kompetencji w dziedzinie oświaty na rzecz właśnie kuratora, który kurator wskazywano 2016 roku przez ministra edukacji i to trzeba zacząć od tego, że kurator jest organem nadzoru pedagogicznego pojęcie nadzoru pedagogicznego występuje w konstytucji notabene występuje tylko i wyłącznie w odniesieniu do szkół niepublicznych, bo w związku ze szkołami niepublicznymi udało się ten termin pojawia co nie znaczy oczywiście nie nie może być nadzoru pedagogicznego nad szkołami publicznymi, które właśnie tutaj mówimy, ale nadzór pedagogiczny to nie jest władza nadzór pedagogiczny to jest pilnowanie pewnych podstawowych wartości i zasad, które ma służyć system edukacji także tu oczywisty sposób co zastał wypowiedzi ministra i z tego co jest napisane w tym dokumencie, o którym tutaj mówię w tym wykazie prac legislacyjnych rządu zamiarem i to wyraźnym zamiarem tych, którzy proponują tego rodzaju zmiany jest to, żeby kurator rządził szkołą, żeby zarządza szkołą czy oznacza to okres związania tak jak jaki uważa za stosowne, a w zakresie finansowania odpowiedzialności materialnej, ale broń Boże bez żadnego wpływu na działalność merytoryczną Taleksu będą jednostki samorządu terytorialnego jako podstawowe organy prowadzące szkoły publiczne ustawa nie ma nic wspólnego z nadzorem pedagogicznym to jest chęć zarządzania maksymalnie jednolitym scentralizowanym Zeta zaufanym systemem szkolnictwa to jeszcze na koniec panie profesorze 1 rzecz niezwykle istotna poproszę krótko, bo mamy już mało czasu zwraca uwagę na to, że w tym projekcie nie ma nic o zasadzie pomocniczości, że to jest niezwykle istotne ten brak nie ma zasady pomocniczości uwzględnione, bo ona bardzo by nie pasowała do tych założeń zasada pomocniczości jest moim zdaniem podstawową ogólną zasadą funkcjonowania społeczeństwa zorganizowanego państwo w związku z tym tutaj trudno sobie wyobrazić, żeby wszystkie pomysły chce, o których mówimy 08 miejscu w ramach zasady pomocniczości, która da się sprowadzić do tego, że jeżeli coś można zrobić siłami poza publicznymi w ramach społeczeństwa obywatelskiego poczynając od podstawowej komórki społecznej, czyli rodziny i rodziców, którzy odpowiadają przecież za edukację wychowanie swoich dzieci to nie w ogóle państwo szeroko rozumiane władze publiczne nic do tego mieć nie powinny dopiero tam, gdzie nie poradzą sobie z tych czy innych powodów to wykracza poza ich możliwości jednostki społeczeństwa obywatelskiego tam wkraczać powinna, a w zakresie takim jak jest niezbędny władza publiczna, ale znowu, jeżeli coś może gmina nie musi powiat nie musi województwo samorządowe, tym bardziej nie musi władza Centralna reprezentowana przez kuratora, a punktem wyjścia, bo zasady pomocniczości powinny być prawa dziecka, bo szkoła ma służyć realizacji praw dziecka prawa do edukacji prawa do nauki, a nie realizacji praw kuratora czy władzy centralnej prof. Hubert Izdebski Uniwersytet SWPS autor analizy wrogie przyjęcie edukacji niekonstytucyjne zmiany wprawie oświatowym, którą mogą państwo przeczytać na stronie fundacji Batorego panie profesorze bardzo dziękuję za rozmowę również Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK - KAROLINA LEWICKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA