REKLAMA

"Będziecie mieli pomnik, ale nie zaśpiewa on nigdy". Czym jest pomnik w sztuce?

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-07-01 11:40
Audycja:
W studio:
Czas trwania:
13:11 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
będziecie mieli pomnik, ale nie zaśpiewał nigdy na wystawy o takim tytule zapraszam do 28sierpnia miejski ośrodek sztuki w Gorzowie Wielkopolskim przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska kuratorka wystawy Marta Czyż artysta wizualny Zbigniew Rogalski są gośćmi kultury osobistej Witajcie serdecznie dzień dobry, zanim o samej wystawie porozmawiamy chciałbym zapytać o 1 rzecz miała jak to jest żyjemy w erze pomników czy może bardziej, że post pomnikowej, bo wydawać by się Rozwiń » mogło, że tzw. pomnikom Ania miała już swoje apogeum ja uważam, że żyjemy w czasach, kiedy ten pomnik rzeczywiście jest jakimś dla nas ważnym tematem i rozkopuje różne definicje tego pomnika i zastanawiamy się czy może być, dlatego że byliśmy już w erze wielkich pomników, które po jakimś czasie były degradowane przestawały być dla nas ważne jako forma jako jako taka forma, która niesie pewną treść ta wreszcie de zaktualizował zła deformować ciała i ostatecznie te pomniki traciły naznaczeniu także z pewnością żyjemy w w czasach, kiedy ten pomnik cały czas jest dla nas ważnym tematem jako taki element jako Totem element przestrzeni publicznej natomiast jest teraz mocno dyskutowany czym on może być do tego m.in. odnosi się ta wystawa no właśnie moje pytanie kolejne jest takie czy nadeszła nadchodzi era anty pomników i właśnie artyści, których prace możemy zobaczyć na wystawie w Gorzowie Wielkopolskim są tego dowodem nie wiem czy akurat anty pomników, bo na wystawie artyści i artystki odnoszą się do bardzo ważnego tematu, jakim był pomnik dla Władysława Hasiora takie było moje wstępne taki punkt wyjściowy do całej wystawy, dlatego że Hasior był artystą dla, dla którego właśnie temu pomniki były bardzo ważną formą i poświęcał dużo miejsca w notatnikach fotograficznych oraz swoich tekstach, ale także był artystą, który bardzo eksperymentował z czystą formą pomnika i też, że do dziś pozostaje to forma takiej takiego utopijnego eksperymentu myślę, że artyści odnieśli się do różnych mu do różnych inspiracji w kontekście pomników Hasiora, które mogą być wyzwaniem wobec figury wobec konstrukcji języka reprezentowanego przez współczesne pomniki i artyści artystki odnieśli się tak naprawdę bardzo różnych fragmentów rozważań o tym pomniku właśnie czym dla Hasiora był pomnik, bo tak jak powiedziałaś to na pewno jeden z ważniejszych dla niego tematów, ale to nie był artysta, który wystawiał posągi czy posążki to zawsze były dzieła ponadczasowe poprzez swoją oryginalność właśnie poprzez oryginalność formy bardzo często był jakiś sposób no zmuszony bądź zgadzał się na to, żeby upamiętnić jakąś aktualną ważną politycznie sytuację, aczkolwiek jeśli chodzi o formę bardzo dużo eksperymentował choćby z materiałami wykorzystywał prace tworzył prace, które były odlewane z betonu, ale w ziemi później wyciągał je koparką albo wykorzystywał do do swoich pomników ogień albo wiatr albo wodę i też na wystawie odnieśliśmy się do kilku takich tematów no dobrze to zacznijmy od od tych słów, które wypowiedziałem na początku audycji to są słowa, które kiedyś padły ZUS właśnie Władysława Hasiora będziecie mieli pomnik, ale nie zaśpiewa on nigdy panie Zbigniewie do czego konkretnie te słowa odnosiły do jakiej sytuacji no oczywiście mogę mówić tutaj tylko jakby za siebie nie innych uczestników to dla mnie jakby ten te słowa wypowiedziane przez niego przez miejsca tutaj odnoszą się też, jakby zgadzają się z tym co co było inspiracją dla mnie ja osobiście zająć się rzeźbą Hasiora po tym, organy, która została postawiona koło Czorsztyna już prawie 60 lat temu jej z powodu różnego rodzaju niedopatrzeń niedociągnięć technicznych, ale nigdy on nigdy nie odezwały wiatr miał sprawę, że organy grają natomiast one nigdy nie zagrałem w sumie to już prawie 60 letnia cisza stała się taką inspiracją dla mnie, ale i realizacji no i rzeczywiście byłem kilkakrotnie tam na miejscu i zawsze jakoś, analizując kontemplując tą rzeźbę byłem pod ogromnym wrażeniem tej ciszy, która z 1 strony to rzeźby monumentalnej zrobiona z metalu, tak więc wiele realizacji Hasiora na sobie jak taką moc materiałową i z żywiołową natomiast ta cisza sześćdziesięcioletni zawsze jakoś mocno mocno intrygowała przez taki czas, kiedy można było ten projekt zrealizować no tutaj jakby odpowiedzialną osobą za przełamanie tej ciszy był Dominik Strycharski kompozytor muzyk świat genialny muzyk który, który ożywił dźwięk tej realizacji i w ogóle tutaj, korzystając z tej okazji mogę coś powiedzieć na ten temat to powiem, dlaczego ten projekt uważam za za bardzo udany dlatego jak jest taką soczewkę, która skupia w sobie energię wielu wielu ludzi, którzy wnieśli do tego projektu właśnie swój swój ganił m.in. Jan Wierzejski właśnie Dominik Strycharski także na fantastycznie to wszystko wyszło rzeczywiście, jakby to się udało ta, jakby to wideo, które zrobiliśmy razem z dźwiękiem rzeczywiście odnosi się do UE do do tej ciszy do tego, że ten pomnik nie zaśpiewał, czyli już wiadomo jak brzmiałaby muzyka, którą organy miały siebie wydobywać organ może dotyczyć jest bardzo istotne nigdy nie chciałem tutaj występować z moimi partnerami jako jako naukowcy jesteśmy jak naśladować tego dźwięku, który prawdopodobnie zagrałby właśnie, jakby ta rzeźba była do końca udana tylko występowaliśmy w roli artystów dźwiękowców filmowców kompozytorów no i byliśmy po prostu zainspirowani tą ci są i tą niedoskonałością obiektu Hasiora na każdy z nas próbował jak zagrać w tym mediów i to energii, którą zazwyczaj używa sztuce kryła to był obraz muzyka koncepcja jakaś wrażliwość właśnie artystyczna Warty Marto tych prac na wystawie ile jest dokładnie 5 to mimo wszystkich biorących udział w wystawie artystów w takim razie jury za ile Dominika już od lewej Katarzyna przez Gdańska Dominika Olszowy Roman Stańczak i obecne dzisiaj z nami Zbyszek Rogalski no właśnie Katarzyna przez wojska jej praca mnie mocno zainteresowała pomnik jako element środowiska naturalnego swoim rodzaju przyszłość pomników no to jest właśnie taka anty teza rzeźby pomnikowej, dlatego że materią do 11 takich miniaturowych obiektów nie jest nie jest właśnie ani kamień ani inny materiał znany nam realizacji pomnikowych tylko zdrewniałe wąsy czepne winorośli z ogródka artystki i te wąsy, które artystka odcinała po każdej zimie zaplątały się różne elementy takie jak listki jak gałązki jak fragmenty kory artystka postanowiła pokazać te elementy właśnie jako element takiego pomnika nazwała te wąsy, które oplatają różne rzeczy wojownikami i one trochę de konstruują taki heroizm wpisany monumentalne realizacje pomnikowe, proponując w zamian skupienie się właśnie na znaczących detalach z naszej natury prawda i i z i stworzyła taką sytuację odwrotną, że zamiast element kultury pisała element natury ten pomnik co może być z 1 strony antytezą dla pomnika, a z drugiej strony jakimś przyszłościowym rozwiązaniem, że to są takie rzeczy uniwersalne, które zawsze będą dla nas ważne prace Romana Stańczaka prace Romana Stańczaka to są to jest wykorzystanie przedmiotów codziennego użytku tak jak to jest w praktyce artystce i on, poddając te elementy rzeźbiarskie mu przetworzeniu ujawniał i ujawnia ich taki niespodziewany plastyczne metafizyczny potencjał na wystawie widzimy pracę zatytułowaną 7654321, która była prezentowana już w 2017 roku w Zachęcie i w przeciwieństwie do pomników ta praca, która składa z nałożonych na siebie starych metalowych ram łóżek dedykowana jest bardziej indywidualnej nie zbiorowej pamięci mimo swojego monument jest, bo to jest praca, która ma ponad 6,5m pokazuje też utrzymuje potęguje te takie wrażenie niestabilnych pomnikowych nawigacji, dlatego że też zamiast pokazać się w pionie artysta postanowił na tej wystawie akurat potraktować bardzo rzeźbiarski i przechylił ją i pokazał ją pod kątem Jona tak jakby trzyma się ale, ale równocześnie wygląda tak jakby ta konstrukcja była bardzo niestabilna swoje, jakby całe stabilności oczywiście powiedzmy jeszcze czemu czemu ta wystawa właśnie w Gorzowie Wielkopolskim miejsc warto powiedzieć, że w Gorzowie Wielkopolskim w miejskim ośrodku sztuki znajduje się druga największa kolekcja prac Władysława Hasiora w Polsce jest dosyć oczywiste miejsce geograficznie, ale prawda jest taka, że przez wiele lat Władysław Hasior przyjaźnił się bardzo dyrektorem Mosór panem Jerzym Gąsior okiem, które w 1985 roku otworzył tam stałą galerię prac Władysława Hasiora, która jest dostępna też dzisiaj można wejść na nad główną salą na takiej antresoli znajduje się stała kolekcja fragment oczywiście, bo ta kolekcja jest dużo większa, ale można obejrzeć tam zawsze różne prace, a handlarze Hasiora i to był też taki punkt wyjściowy pomyślałam sobie, że warto było odnieść się do też takiej właśnie oczywistej geograficznie kolekcji prac artysty i właśnie tam podjąć ten temat, ale oczywiście też przy stałej współpracy z pierwszą kolekcją pierwszą taką najważniejszą kolekcją za największą Hasiora muzeum tatrzańskim Zakopane rozumiem, że ta wystawa w Gorzowie Wielkopolskim jakoś w Zakopanem będzie dialogować tak będzie dialogować taki sposób, że 14lipca w muzeum tatrzańskim otworzy się wystawa autoportret chandrą, którego kuratorami są Julita Dembowska oraz Łukasz Gorczyca, który zresztą współpracował ze mną przy tej wystawy gorzowskiej i postanowiliśmy, że wydamy do obu tych wystaw wspólny katalog, który będzie dostępny już w lipcu dla publiczności, czyli autoportret z chandrą w Zakopanem od 14lipca, a już teraz do 28sierpnia w miejskim ośrodku sztuki w Gorzowie Wielkopolskim wystawa będziecie mieli pomnik, ale nie zaśpiewa on nigdy zapraszamy państwa bardzo gorąco, żeby właśnie Gorzów Wielkopolski na swojej chociażby wakacyjnej trasie gdzieś tam zaznaczyć koniecznie wystawę obejrzeć bardzo wam dziękuję kuratorka wystawy Marta Czyż artysta wizualny Zbigniew Rogalski byli gośćmi kultury osobistej dziękujemy dziękujemy do usłyszenia czas na informacje w TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA