REKLAMA

SUVy coraz bardziej popularne. Jak zmieniły się w ostatnich latach

Auto w firmie
Data emisji:
2021-07-01 18:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
22:48 min.
Udostępnij:

Już ponad 40 procent ogólnej liczby sprzedawanych aut to SUV'y. W znaczącym stopniu udało się tej kategorii pojazdów wyprzeć z rynku tzw. minivany. Kto kupuje SUV'y, dlaczego i czy równie popularne, jak auta nowe, są tego rodzaju samochody używane? Oraz: czy wzrostowa tendencja sprzedażowa tej odmiany aut będzie się utrzymywać? Rozwiń »

Krzysztof Woźniak pyta o to Wojciecha Drzewieckiego, prezesa Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
partnerem podcastu jest Marka volkswagen dostawcy samochodów elektrycznych, a-li 3 i-li 4 auto w firmie zaprasza Krzysztof Woźniak dzień dobry w tym odcinku nie będziemy rozmawiać o autach elektrycznych, ale jednym z segmentów samochodów, które przez ostatnią dekadę stał się bardzo bardzo popularne tzw. SUV-y, czyli połączenie samochodu terenowego z takim powiedziałbym dojazdy po drogach publicznych, a przynajmniej tak w założeniu miało być o popularności SUV-ów będą Rozwiń » rozmawiać z Wojciechem Drzewieckim prezesem Instytutu badań rynku motoryzacyjnego Samar dzień dobry panie prezesie witam serdecznie panie prezesie pan jeździ SUV-em tak mam Suwała miałem SUV-a i najbliższe auto, które właśnie kupiłem, które tylko biorę także jest to nie pytam o konkretną markę, ale co pana skłoniło do tego, żeby jednak ten segment wybrać pierwszy SUV, który brałem był namiastką samochodu terenowego auto z dużym prześwitem z napędem na 4 koła z możliwością blokady osi także funkcjonalnie to była terenówka dzisiaj wybiera już nieco inne auta zawsze patrzę na to, aby po nawet 4 koła to jest efekt podróżowania takie miejsca, gdzie czasami ten patent się przydaje to mieć tylko łącznie po mieście najprawdopodobniej wybrałbym auto na ten temat wśród no bo wiąże się to także zmniejszyć zużycie paliwa w samo nadwozie Echa chodzi o kształt jest kwestia wygody usadowienia kierowcy siedzimy 4 mamy poczucie lepszej działalności z przodu tyłu no bo nieco góruje nad innymi autami, choć trzeba pamiętać, że dzisiaj SUV-y to duża grupa, kiedy w latach dziewięćdziesiątych pierwsza się pojawiły raczej to duże samochody i stanowiła odpowiedni jak wspomniałem samochodów terenowych dzisiaj SUV-y kresowe to są także auta chemii auta małe, a więc praktycznie w każdym segmencie rynku ta grupa pojazdów istnieje no właśnie patrząc na sprzedaż nowych pojazdów m.in. przecież takie dane podaje Samar to w jakim procencie SUV-y oscylują w tej sprzedaży nowych pojazdów, jeżeli patrzymy na rynek dzisiaj to mówimy o udziale na poziomie 40 ponad 40%, ale początek rozwoju tego rynku lata dziewięćdziesiąte to w styczniu 1010. roku udział SUV-ów w rynku wynosił zaledwie 04%, więc to wyjątkowo mały mniej więcej 2,5 roku od stycznia 2 tysiące dziesiątego roku do momentu uzyskania minęło pytaj co roku ma być uzyskanie udziału na poziomie 1% na udział 10%owych SUV-ów rynku czekaliśmy niemal 9 lat później udział jest to procentowy uzyskaliśmy po niecałych 4 latach 30%owe na 4 lata no i teraz ponad 40% to są 2 lata, więc widać, że ten proces rozwoju tego segmentu rynku bardzo przyspiesza to jest bardzo ciekawe i do tego, dlaczego tak SUV-y stały się popularne to jeszcze jeszcze wrócimy, ale mówimy teraz o sprzedaży nowych samochodów nowych pojazdów, a auta używane również tak chętnie wybieramy z tego segmentu tanich samochodów używanych czynnikiem, który decyduje o zakupie oczywiście cena tutaj nie królują SUV-y, chociaż ich udział także stopniowo rośnie co jest pokłosiem oferty, którą mamy do czynienia, bo jeżeli na rynku samochodów nowych mamy coraz więcej SUV-ów i mówimy nie tylko o rynku polskim, ale generalnie na rynku europejskim od udziału właśnie oscylują wokół 4040 paru procent to znaczy, że na rynek wtórny te słowa zaczynają coraz częściej trafiać i my coraz częściej kupuje i prawdopodobnie właśnie będziemy coraz częściej kupować używane samochody również SUV-y, a SUV-y są kupowane głównie do celów prywatnych dla przez osoby prywatne czy równie chętnie jako pojazdy firmowe to generalnie Polski rynek rynek to tak, ale rynek złota, czyli nominuje klient instytucjonalny, a więc firmy to one kupują SUV-y na rynku aut używanych mamy do czynienia z wnioskiem do indywidualnej, więc na rynku aut używanych to właśnie my Kowalscy Nowakowie kupujemy pół tego typu auta, więc można powiedzieć, że zaczynamy od firm do one są w stanie wydać większe pieniądze one też korzystają z pewnych profitów związanych z taką samą polityką flotową prowadzony przez firmy, gdzie mówimy o rabatach kilkunastoprocentowych około kilkudziesięciu procent w zależności tylko floty później auto trafia na rynek turnieje kupujemy już w większości jako osoby fizyczne nie oszukujmy się, że bardzo często samochodami służbowymi jeździ również prywatnie więc, więc te pojawi się jeszcze taka możliwość istnieje ustawodawca przewidział i z tego wynika też forma rozliczenia tego użycia prywatnego użytku w firmach z dużą część aut kupowanych jest z wykorzystaniem finansowania korzystają z tego małe firmy osoby fizyczne prowadzące działalność także z SUV-y, które dzisiaj poruszają się po drogach to dużym stopniu mówimy o nowych oczywiście dużym stopniu auta firmowe, które również wykorzystywane są do sektora no właśnie teraz chciałbym się z panem podzielić moją opinią i po zastanawiać trochę, skąd wzięła się taka popularność akurat tego segmentu, bo przyznam szczerze, że z różnego rodzaju danych, które wypływają jak przemieszczamy się samochodami głównie po mieście to wychodzi na to, że jeździmy szczególnie z domu do pracy z pracy do domu średnio dziennie pokonujemy około 4050 km to już bardzo i tak dużo jest i zastanawia się, dlaczego właśnie ten SUV, bo patrząc z punktu widzenia mieszczucha za przeproszeniem to ten SUV to jest takim mało ekonomiczne i efektywne no bo z zaparkować w tym dużym samochodem wcale nie jest łatwo patrząc na minimalne szerokości, które muszą być chociażby na parkingach przy centrach handlowych to niełatwa sprawa przecież zaparkować takim samochodem ja wiem, że ten segment SUV-ów jest bardzo duże i są SUV-y bardzo duże SUV-y średniej SUV-y te mniejsze, które ułatwiają no ale jednak, porównując do segmentu powiedzmy aut kompaktowych segmentu c no to będzie zdecydowanie trudniej pan jako użytkownik SUV-a nie ma problemu chociażby z parkowaniem w mieście nie żadne nasze słowa bardzo łatwo się parkuję tak samo zresztą jak i vany minivany jak powiedziałem im troszkę wyżej mamy bardzo te od sytuacji takie lin w ustawach, które tak posiadam parkuje bez żadnego problemu i to samo jest z uwagi tu chciał mnie do rzeczy podkreślił 3 dzisiaj dominującym segmentem w ramach grupy Sokołów segment aut kompaktowych, a więc nie nie właśnie auta, że tylko właśnie kompakty auta małe, ale z tymi pojazdami porusza się swobodnie po mieście i bardzo łatwo chętni już zaparkować, ale zapewniają troszkę więcej przestrzeni w środku troszkę więcej powietrza, ale mamy się już także do czynienia z samochodami, które również zapewniają więcej miejsca do awarii mogą przewieźć także dodatkowe osoby nie 57 rozwój bardzo dynamicznym rynku co spowodowało, że z rynku powoli znika nam rynek Iwanow, które kiedyś z przyczyn doszło już dominował, więc tutaj jak widać co przejmują rolę minivanów właśnie m.in. ze względu na fakt, iż producenci starają się stworzyć z nich auta uniwersalne, które z 1 strony zapewniają sporo miejsca dla pasażerów z drugiej strony pozwalają awaryjnie przewieźć dodatkowe osoby trzeciej zapewniają dużą powierzchnią uwagę że, porównując do innych aut to może być Schmidt i właśnie chciałbym też o to zapytać czy SUV-y więcej palą, czyli potrzeba więcej tej benzyny ropy czy też energii elektrycznej, bo przecież w segmencie SUV-ów również są i te napędzane elektrycznie nie przez baterie to faktycznie tej energii potrzeba trochę więcej te sowy, który mieliśmy do czynienia w latach pięćdziesiątych na początku lat dwutysięcznych rzeczywiście zdecydowanie więcej paliły to było m.in. przyczynek do dyskusji jako politycy się wydawać ich i która miała prowadzić do konkluzji, że SUV-y należy z rynku wyeliminować takie kontuzje padały takie zapowiedzi politycy także tutaj udawali, że ten rynek lepsza będzie opanować i zlikwidować pojazdy, które więcej w używaniu pani dzisiaj SUV-y tak jak powiedziałem mamy różne też klasyfikowane są w różnych segmentach mamy zarówno w segmencie od chwili mały kompaktowy średnich te samochody różnie palą, ale zmieniła się także polityka i tu musimy pamiętać, że decyzje polityków ustawodawców, a w zasadzie tego ustawodawcy unijnego wprowadzą to tego, aby obniżyć generalnie zużycie paliwa producenci, więc muszą dostosować do obecnie obowiązujących norm i ograniczać zużycie również seksu porównaniem mogą być dobrym auta poprzedniej generacji i aktualnej generacji nie będę zmieniał, a dla marki, ale jeździłem takim samochodem poprzedniej generacji jedno Marek i jeździć ludzie teraz jeszcze nową generacją różnica w zużyciu paliwa za tych 2 autach przy myśli o tej samej pojemności zbliżonej mocy jest już mniej więcej 2l na 100 km, a więc widać wyraźne z dnia do tego dochodzą nowe formy napędu pojawiają się miękkie hybrydy hybrydy klasyczne hybrydy plug-in nowe, których celem jest właśnie tam się obniżenia zużycia paliwa, więc można powiedzieć, że SUV-y są coraz bardziej ekonomiczne i zużycie zbliża się do tego, które mamy w autach optyk z klasyczną sylwetkę, a patrzące na ceny to jest jakaś różnica na niekorzyść tego segmentu w porównaniu do innych to znaczy czy SUV-y są droższe od odpowiedników w swojej klasie np. w klasie kompaktowej innych pojazdów tak tutaj te różnice są, chociaż już nie tak duże jak bywało kiedyś wspomniałem już o tym, że kiedy się SUV-y były autami głównie z napędem na 4 koła dzisiaj mamy do czynienia z samochodami również latem na 1 oś co powoduje, że ceny tych pojazdów, ale także wspomniane wcześniej zużycie paliwa znacznie spadło i zastosowanie poza asfaltem bywa bardzo rzadkie są to głównie nadwozie i to co nam tę, dlatego że oferuje, a nie jego własności terenowe jedyną własnością strony możemy skorzystać to jest nieco większy prześwit, który pozwala nam łatwiej wjeżdżać na krawężniki i pokonywać jakieś przeszkody, chociaż patrząc na najnowsze konstrukcje, które pojawi się na rynku to również ten element linia prześwity staje się coraz mniejsze zbliżone do aut typu hatchback sedan kombi natomiast ta pozycja za kierownicą jest jednak pozycja nieco wygodniejszą wyższą jest mamy większe poczucie bezpieczeństwa co przekłada się na to co widzimy na drogach częściej SUV-ami wierzą kobiety niż 6 to też bardzo ciekawe spostrzeżenie socjologiczne jeszcze chwilę powrócę do tego co pan powiedział o prześwicie żołnierz zmniejszany też trochę ze względu właśnie bezpieczeństwa, żeby ten środek ciężkości na odrobinę inaczej ulokować co by tak i nie bolało i to co zresztą gdzieś chyba w latach pięćdziesiątych w stanach Zjednoczonych było trochę domeną słów one częściej się zwracały przy dużych prędkościach co nam, chociaż tutaj rozwiązania elektroniczne tak mocno, ale na pokładzie samochodów powodują, że te auta są dzisiaj znacznie stabilniejsze i zwrócenie się tego typu auta jest o wiele trudniejsze natomiast w niższej położony środek ciężkości to oczywiście większa szczepmy się lepsze warunki szkodzie jazdy, ale także niższe zużycie paliwa, a powierzchnia autach idzie im bliżej kurzem tak no tak mniejsze opory powietrza dzięki temu, więc mniej tej energii trzeba zużyć właśnie napędzania to również ważne, ale tak się zastanawiam, że skoro dalej te samochody jednak są droższe od swoich powiedzmy odpowiedników takich bardziej kompaktowych samochodów to czy to świadczy też o tym, że społeczeństwo jednak trochę nam się ba bogaci, że może sobie pozwolić na jednak droższy model w postaci SUV-a niż jak do tej pory było, chociaż vany czy po prostu zwykłe samochody tzw. miejskie tak, chociaż to nie jest taka prosta odpowiedź się już wcześniej wspomnieliśmy dzisiaj głównym klientem salonów samochodowych są firmy, które korzystają z polityki rabatowej, a więc przedsiębiorcy kupują auta tanie bardzo często cena takiego słupa jest zbliżona do ceny auta na torze klasycznym, które kupuje Kowalski, a więc te różnice tutaj scenach aż tak duże na pewno nie będą dla flot, tak więc to też jest dość atrakcyjna oferta dla tych właśnie tego właśnie segmentu panie prezesie tak się zastanawiam, ponieważ rozpocząłem naszą rozmowę od pewnego zdefiniowania czym jest SUV, czyli połączenia samochodu właśnie terenowego ja to nazwałem takim, które można jeździć po drogach publicznych zwykłych, ale jak słucham pana to chyba ta definicja trochę ewoluowała, jakby pan teraz zdefiniował usuwa zdecydowanie definicję formułuje były jak powiedział w latach dziewięćdziesiątych kresów jest stał się proszą nieco bardziej uproszczoną wersję samochodu terenowego to niebyły już auta budowane na ramie Kosel nadwozie samonośne tak jak zwykłe samochody osobowe miały troszkę większe możliwości terenowe ustawę na 4 koła większy prześwit, ale dzisiaj ta sytuacja się zmienia po pierwsze, coraz częściej kupujemy SUV-y i tzw. crossowe to jest druga gałąź aut, które zachowują podobne warunki, ale tu nadwozie sylwetka auta się zmienia o tym wspomniałam pierwsze SUV-y w jeśli chodzi o sylwetkę był bardzo podobne do samochodów terenowych miało nadwozie bardziej kanciaste mniej wyrafinowane dzisiaj SUV-y na kołach to także z auta, które wyglądają jak napompowane hatchbacki mówiono po towary, bo są wyżej ustawionej, ale kształt mają wiele bardzo nas hatchbacka albo auta typu coupé te coraz częściej pojawiają się na rynku mieliśmy parę Marek szczególnie w Markach premium to jest dobrze widoczne, w które miały sylwetki aut zbliżone właśnie do klasycznych są OFE i nowe wersje tych aut już mają inaczej opadający dach grające z to auto bardziej właśnie do wersji coupé, nadając kształt bardziej sportowy widać wyraźnie się nie sylwetkach zmienia no i kwestiach właśnie rezygnacji częściowej zapewne 4 koła powoduje, że sam fakt, że auto jest nieco większe mała troszkę więcej miejsca w środku więcej powietrza, bo między siedzeniem dachem to przestrzenie nieco większa siedzimy nieco wyżej powoduje, że czujemy się lepiej, ale z punktu widzenia samego samochodu coraz bardziej zbliża się do tych aut klasycznych tutaj przepisy dużym stopniu wymuszają zmiany o tym wspomniałem emisja szkodliwych substancji jest dzisiaj tym czynnikiem, który determinuje rozwój napędów samochodach, jeżeli w pierwszych słowach mieliśmy bardzo czasu łącznie z dużymi silnikami to dzisiaj obecnie oferowali auta 2 silniki są coraz mniejsze co nie oznacza jednak utraty mocy momentu trochę tu producenci specjalizowali się różnego rodzaju trikach turbinach które, które wydawane są auta, które zwiększają MOS przy jednocześnie mniejszej pojemności silnik jak się panu wydaje jak to będzie wyglądać przez kolejną dekadę, bo powiedzieliśmy pan powiedział, że przez ostatnie no już już 30 lat to wzrost tego typu nadwozia czy też tego typu pojazdu bardzo urósł coraz chętniej kupujemy jak to będzie kolejnym czasie czy ta moda czy też ten trend wzrostowy SUV będzie się utrzymywać czy jednak dojdziemy do jakiegoś poziomu, w którym no niestety albo stety SUV-y przestaną udział SUV-ów w kupnie przestanie tak rosnąć to temat bardzo ciekawe wszyscy wiemy, że dzisiaj bardzo duża mówi się na temat elektromobilności pojazdy hybrydowe są takim etapem pośrednim do przejścia na rynek pojazdów zasilanych tylko silnikami elektrycznym i oczywiście dyskusja trwa czy ten prąd zasilania silników ma być brany patery umieszczone na pokładzie czy chociażby z ogniw paliwowych w samochodach napędzanych wodorem, ale to jest zupełnie inna kwestia elektryka coraz częściej wkracza na nasze życie tych aut będzie coraz więcej co ciekawe oferta, którą dzisiaj widzimy to właśnie w dużym stopniu su-wei crossovery zasilane właśnie silnikami elektrycznym, a więc wszystko wskazuje na to, że ta elektromobilność nie ograniczy nam dostępności są już na rynku tylko będzie chciał się bardzo duża i wciąż będą dostępne na zobaczymy jak to w ogóle będzie wyglądało z tym jak rynek samochodowy motoryzacyjny będzie wyglądać i chyba coraz częściej też będziemy prywatnie brać jakąś formę czasowego wypożyczenia abonamentu samochodowego, bo to też przecież coraz częściej wybierana opcja przez osoby prywatne, więc i tu myślę też będą podobne promocje tak jak dla floty to co pan powiedział, że te różnice budowanie zdecydowanie, szczególnie że te samochody będą kupowane właśnie przez klientów instytucjonalnych, bo firmy zajmujące się wynajmem aut z to są duzi dostawcy autach rynek i ich oferty mogą również korzystać osoby fizyczne, ale właśnie też firmy jako potencjalnie kupujący duża liczba aut są w stanie wynegocjować bardzo dobre warunki zaoferować później klient indywidualny czy też firm także widzimy tutaj duże zmiany rozwój narzędzi finansowych trwa do tej pory z tych narzędzi głównie korzystali klienci instytucjonalni dla klienta indywidualnego jeszcze niedawno jedynym narzędziem, z którego korzystali był kredyt dziś już mamy różnego rodzaju form leasingu, które można traktować jako najem mogą skorzystać świeci tu ani oczywiście sam fakt, że ponosimy w momencie zakupu zdecydowanie mniejsze koszty może powodować, że będziemy kupowali coraz droższe auta coraz bardziej wyrafinowane zresztą ten trend już obserwujemy w związku z ery jeden z elementów czy taki system wskaźników, które obserwujemy od dłuższego czasu jest tzw. średnia ważona cena sprzedaży, która jest pokłosiem nie tylko zmian w cennikach, ale także zmianę struktury ich coraz częstszego wybierania czy podejmowania decyzji o zakupie aut Marek premium w tym samochodów właśnie dla rodziców Ano właśnie Ano właśnie Wojciech Drzewiecki prezes Instytutu badań rynku motoryzacyjnego Samar panie prezesie serdecznie dziękuję za tę rozmowę o SUV-ach o typie pojazdu, który jest bardzo popularne większości tras właśnie w Polsce kupowane 40% spośród nowo zakupionych samochodów to właśnie 4242 już ponad 3 i dorośli na to rośnie to szarość zobaczymy, kiedy dojdziemy do 50 dojdziemy o myślę, że stosunkowo szybko, bo patrząc jak na rynkach o wiele bardziej szybciej rozwijających się rynkach Europy zachodniej kształtuje się udział w usta myślę, że w ciągu najbliższych roku 2 lat ten udział może sięgnąć 50 proc to bardzo bardzo szybko no zobaczymy pewnie i tak będzie Wojciech Drzewiecki prezes Instytutu badań rynku motoryzacyjnego Samar dziękuję jeszcze raz panie prezesie dziękuję bardzo, ja zachęcam wszystkich do słuchania naszych podcastów z cyklu auto w firmie, w których rozmawiamy o trendach motoryzacyjnych głównie skupiamy się na pojazdach elektrycznych, ale nie tylko również rozmawiamy chociażby tak jak dzisiaj o SUV-ach w następnym odcinku również będziemy rozmawiać o tego typu pojazdach, ale głównie skupimy się właśnie na temacie bezpieczeństwa drogowego jak wybór SUV-a wpływa na to bezpieczeństwo czy my jako pasażer w samochodzie jesteśmy bardziej bezpieczni tego typu aucie no jak jest niechronione uczestnikami ruchu drogowego, ale to w następnej części kłaniam Nisko Krzysztof Woźniak do usłyszenia auto firmie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: AUTO W FIRMIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA